Titlul iv - AXE PRIORITARE - Regulamentul 1198/27-iul-2006 privind Fondul European pentru Pescuit

Acte UE

Editia Speciala a Jurnalului Oficial

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 9 Decembrie 2011
TITLUL IV:AXE PRIORITARE
Art. 21: Domeniul de aplicare
Sprijinul FEP vizând adaptarea flotei comunitare de pescuit se referă la:
(a)ajutor public pentru armatorii navelor de pescuit şi pentru pescarii afectaţi de planurile de ajustare a efortului de pescuit, atunci când acestea fac parte din următoarele:
(i)planurile de refacere menţionate la articolul 5 din Regulamentul (CE) nr. 2371/2002;
(ii)măsurile de urgenţă menţionate la articolele 7 şi 8 din Regulamentul (CE)nr. 2371/2002;
(iii)nereînnoirea unui acord în domeniul pescuitului între Comunitate şi o ţară terţă sau o reducere substanţială a posibilităţilor de pescuit în temeiul unui acord internaţional sau alt aranjament;
(iv)planurile de gestionare menţionate la articolul 6 din Regulamentul (CE) nr. 2371/2002;
(v)măsurile menţionate la articolele 9 şi 10 din Regulamentul (CE) nr. 2371/2002;
(vi)programele naţionale de dezafectare, în cadrul obligaţiilor prevăzute la articolele 11-16 din Regulamentul (CE) nr. 2371/2002 referitoare la ajustarea capacităţii de pescuit a flotei comunitare de pescuit;
(b)ajutor public pentru încetarea temporară a activităţilor de pescuit în conformitate cu articolul 24 alineatul (1) punctul (vii);
(c)investiţii la bordul navelor de pescuit şi selectivitate în conformitate cu articolul 25;
(d)ajutor public pentru pescuitul de coastă pe scară redusă în conformitate cu articolul 26;
(e)compensare socioeconomică pentru gestionarea flotei comunitare de pescuit în conformitate cu articolul 27;
(f)ajutor public în cadrul planurilor de salvare şi restructurare, în conformitate cu orientările comunitare privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea firmelor aflate în dificultate (1).
(1)JO C 244, 1.10.2004, p. 2.
Art. 22: Conţinutul planurilor de ajustare a efortului de pescuit
(1)Fiecare stat membru îşi stabileşte în planul strategic naţional politica de ajustare a efortului de pescuit, în vederea îndeplinirii obligaţiilor prevăzute la articolul 11 alineatul (1) din Regulamentul (CE) nr. 2371/2002. Acesta acordă prioritate finanţării operaţiunilor menţionate la articolul 21 litera (a) punctul (i).
(2)Planurile de ajustare a efortului de pescuit pot include toate măsurile relevante prevăzute în prezentul capitol.
(3)În cazurile prevăzute la articolul 21 litera (a) punctele (i), (ii) şi (iv), statele membre adoptă planurile de ajustare a efortului de pescuit în termen de şase luni de la data deciziei Consiliului sau Comisiei.
În cazurile prevăzute la articolul 21 litera (a) punctul (iii), statele membre adoptă planurile de ajustare a efortului de pescuit pentru navele de pescuit şi pescarii afectaţi, în termen de şase luni de la notificarea făcută de Comisie.
(4)În fiecare an, statele membre comunică în rapoartele anuale şi finale privind punerea în aplicare, menţionate la articolul 67, rezultatele obţinute în ceea ce priveşte punerea în aplicare a planurilor acestora de ajustare a efortului de pescuit. Rezultatele se măsoară utilizând indicatorii relevanţi definiţi în programele operaţionale.
Art. 23: Ajutorul public pentru încetarea permanentă a activităţilor de pescuit
(1)FEP contribuie la finanţarea încetării permanente a activităţilor de pescuit de către navele de pescuit, cu condiţia ca această încetare să facă parte dintr-un plan de refacere a efortului de pescuit menţionat la articolul 21 litera (a). Încetarea permanentă a activităţilor de pescuit de către o navă de pescuit se poate realiza numai prin:
a)dezmembrarea navei de pescuit pentru fier vechi;
b)reafectarea sa, sub pavilionul unui stat membru şi cu înmatricularea în Comunitate, pentru alte activităţi decât pescuitul;
c)reafectarea sa în scopul creării de recife artificiale. Statele membre se asigură că aceste operaţiuni sunt precedate de o evaluare a impactului asupra mediului şi că acestea contribuie la obiectivele menţionate la articolul 38 alineatul (2) litera (a).
Ajutorul public pentru încetarea permanentă a activităţilor de pescuit plătit armatorilor navelor de pescuit este aplicat capacităţii de pescuit a navei şi, acolo unde este cazul, licenţei de pescuit asociate acesteia.
(2)Încetarea permanentă a activităţilor de pescuit se programează sub forma unor programe naţionale de dezafectare care nu depăşesc doi ani de la data intrării în vigoare a acestora.
(3)Pentru a facilita punerea în aplicare a planurilor de ajustare a efortului de pescuit, statele membre pot face cereri de ofertă sau cereri de propuneri publice.
De asemenea, statele membre pot stabili nivelul ajutorului public luând în considerare cel mai bun raport cost/eficienţă în baza unor criterii obiective, precum:
a)preţul unei nave de pescuit, înregistrat pe piaţa naţională, sau valoarea sa de asigurare;
b)cifra de afaceri a navei de pescuit;
c)vârsta navei de pescuit şi tonajul său exprimat în GT sau puterea motorului exprimată în kW.
Art. 24: Ajutor public pentru încetarea temporară a activităţilor de pescuit
(1)FEP poate contribui la finanţarea măsurilor de ajutor pentru încetarea temporară a activităţilor de pescuit pentru pescari şi pentru armatorii navelor de pescuit pe o durată maximă, în perioada 2007-2013, de:
(i)12 luni, care poate fi prelungită cu cel mult 12 luni, în contextul planurilor de ajustare a efortului de pescuit menţionate la articolul 21 litera (a) punctul (i);
(ii) rei luni, în cazul unor măsuri de urgenţă ale statelor membre prevăzute la articolul 8 din Regulamentul (CE) nr. 2371/2002, în contextul planurilor de ajustare a efortului de pescuit menţionate la articolul 21 litera (a) punctul (ii);
(iii)şase luni, în cazul unor măsuri de urgenţă ale Comisiei prevăzute la articolul 7 din Regulamentul (CE) nr. 2371/2002, în contextul planurilor de ajustare a efortului de pescuit menţionate la articolul 21 litera (a) punctul (ii);
(iv)şase luni, care pot fi prelungite cu cel mult şase luni, în contextul planurilor de ajustare a efortului de pescuit menţionate la articolul 21 litera (a) punctul (iii);
(v)opt luni, în contextul planurilor de ajustare a efortului de pescuit menţionate la articolul 21 litera (a) punctul (iv) şi al planurilor de gestiune adoptate la nivel naţional în cadrul măsurilor comunitare de conservare, în cazul în care aceste planuri prevăd reduceri treptate ale efortului de pescuit;
(vi)trei luni, în contextul planurilor de salvare şi restructurare menţionate la articolul 21 litera (f) pe perioada de înlocuire a motoarelor;
(vii)şase luni, în cazul unui dezastru natural, al închiderii unor pescării decise de statele membre din motive de sănătate publică ori al altor evenimente excepţionale care nu sunt rezultatul unor măsuri de conservare a resurselor.
(2)Contribuţia financiară din partea FEP la măsurile menţionate la alineatul (1) punctele (i)-(vi) pentru fiecare stat membru pe întreaga perioadă 2007-2013 nu poate depăşi cel mai mare dintre următoarele două praguri: 1 milion EUR sau 6 % din asistenţa financiară comunitară alocată sectorului în statul membru în cauză.
Cu toate acestea, aceste praguri pot fi depăşite în conformitate cu procedura menţionată la articolul 101 alineatul (3).
(3)O suspendare sezonieră recurentă a pescuitului nu se ia în considerare pentru acordarea indemnizaţiilor sau plăţilor în temeiul prezentului regulament.
Art. 25: Investiţii la bordul navelor de pescuit şi selectivitate
(1)FEP poate contribui la finanţarea echipamentelor şi la modernizarea navelor de pescuit cu o vârstă egală cu sau mai mare de cinci ani numai în condiţiile prezentului articol şi în conformitate cu dispoziţiile capitolului III din Regulamentul (CE) nr. 2371/2002.
(2)Aceste investiţii se pot referi la îmbunătăţiri ale siguranţei la bord, ale condiţiilor de muncă, igienei, calităţii produselor, eficienţei energetice şi selectivităţii, cu condiţia să nu amplifice capacitatea navelor de a captura peşte.
Nu se acordă ajutor pentru construirea navelor de pescuit, nici pentru mărirea calelor de peşte.
(3)FEP poate contribui la o singură înlocuire de motor pe fiecare navă, cu condiţia ca:
a)pentru navele definite la articolul 26 alineatul (1), noul motor să aibă putere egală cu sau mai mică decât cel vechi;
b)pentru navele de până la 24 de metri lungime maximă, altele decât cele prevăzute la litera (a), noul motor să aibă o putere cu cel puţin 20 % mai mică decât cel vechi;
c)pentru traulerele de peste 24 metri lungime maximă, motorul nou să aibă o putere cu cel puţin 20 % mai mică decât cel vechi, nava să facă obiectul unui plan de salvare şi restructurare menţionat la articolul 21 litera (f) şi să treacă la o metodă de pescuit mai puţin consumatoare de combustibil.
(4)Reducerea puterii motorului menţionată la alineatul (3) literele (b) şi (c) poate fi realizată de un grup de nave pentru fiecare categorie de nave menţionată la literele (b) şi (c) din alineatul menţionat.
(5)Condiţiile de punere în aplicare a operaţiunilor prevăzute la alineatul (4) se pot stabili în conformitate cu procedura menţionată la articolul 101 alineatul (3).
(6)FEP poate contribui la finanţarea echipamentelor şi lucrărilor de modernizare:
a)făcând posibilă păstrarea la bord a capturilor a căror aruncare înapoi în mare nu mai este autorizată;
b)în cadrul proiectelor care vizează pregătirea sau testarea unor măsuri tehnice noi pe o perioadă limitată care urmează a fi stabilită de către Consiliu sau Comisie;
c)pentru reducerea impactului pescuitului asupra speciilor necomerciale;
d)pentru reducerea impactului pescuitului asupra ecosistemelor şi fundului marin;
e)pentru protecţia capturilor şi uneltelor împotriva animalelor de pradă sălbatice, inclusiv prin schimbări ale materialului unor părţi ale uneltelor de pescuit, cu condiţia să nu se amplifice efortul de pescuit, să nu se submineze selectivitatea uneltelor de pescuit şi să se introducă toate măsurile corespunzătoare pentru a evita rănirea animalelor de pradă.
(7)FEP poate contribui la finanţarea investiţiilor pentru a realiza selectivitatea uneltelor de pescuit, inclusiv până la două înlocuiri ale uneltelor de pescuit pe întreaga perioadă 2007-2013, cu condiţia ca:
a)nava de pescuit în cauză să fie afectată de un plan de ajustare a efortului de pescuit menţionat la articolul 21 litera (a) punctul (i), să îşi schimbe metoda de pescuit şi să părăsească pescăria în cauză pentru a se deplasa în altă pescărie unde starea resurselor face pescuitul posibil
sau
b)noua unealtă să fie mai selectivă şi să îndeplinească criterii şi practici de mediu recunoscute care depăşesc obligaţiile de reglementare prevăzute de dreptul comunitar.
(8)FEP poate contribui la finanţarea primei înlocuiri a uneltelor de pescuit:
a)în scopul garantării conformităţii cu noile cerinţe tehnice privind selectivitatea ale dreptului comunitar. Se poate acorda ajutor până la data la care aceste cerinţe devin obligatorii sau, în mod excepţional, pe o scurtă perioadă de timp după această dată, care poate fi stabilită de actul comunitar în cauză;
b)pentru reducerea impactului pescuitului asupra speciilor necomerciale.
Art. 26: Pescuitul de coastă la scară redusă
(1)În sensul prezentului articol, prin "pescuit de coastă la scară redusă" se înţelege pescuitul desfăşurat de navele de pescuit care au o lungime maximă mai mică de 12 metri şi care nu utilizează uneltele remorcate enumerate în tabelul 3 din anexa I la Regulamentul (CE) nr. 26/2004 al Comisiei din 30 decembrie 2003 privind registrul flotei de pescuit comunitare (1).
(1)JO L 5, 9.1.2004, p. 25.
(2)Atunci când FEP oferă finanţare pentru măsurile prevăzute la articolul 25 în favoarea pescuitului de coastă la scară redusă, rata de participare financiară privată indicată în grupa 2 din tabelul din anexa II poate fi redusă cu 20 de puncte procentuale.
(3)FEP poate contribui la finanţarea măsurilor socioeconomice prevăzute la articolul 27 în favoarea pescuitului de coastă la scară redusă.
(4)FEP poate contribui la plata primelor pentru pescarii şi armatorii navelor de pescuit implicaţi în pescuitul de coastă la scară redusă pentru:
a)a îmbunătăţi gestionarea şi controlul condiţiilor de acces la anumite zone de pescuit;
b)a promova organizarea lanţului de producţie, prelucrare şi comercializare a produselor pescăreşti;
c)a încuraja măsuri voluntare de reducere a efortului de pescuit pentru conservarea resurselor;
d)a încuraja utilizarea inovaţiilor tehnologice (tehnici de pescuit mai selective care depăşesc obligaţiile actuale de reglementare prevăzute de dreptul comunitar sau inovaţii pentru protejarea uneltelor şi capturilor împotriva animalelor de pradă) care nu măresc efortul de pescuit;
e)a îmbunătăţi calificările profesionale şi formarea în domeniul siguranţei.
Art. 27: Compensare socioeconomică pentru gestionarea flotei comunitare de pescuit
(1)FEP poate contribui la finanţarea măsurilor socioeconomice propuse de statele membre pentru pescarii afectaţi de evoluţia activităţilor de pescuit şi care presupun:
a)diversificarea activităţilor în vederea promovării locurilor de muncă multiple pentru pescari;
b)perfecţionarea calificărilor profesionale, în special pentru pescarii tineri;
c)programe de reconversie în alte ocupaţii decât pescuitul maritim;
d)plecarea timpurie din sectorul pescuitului, inclusiv pensionarea anticipată;
e)o indemnizaţie nereînnoibilă pentru pescarii care au lucrat la bordul unei nave pe o perioadă de cel puţin 12 luni ca pescari, cu condiţia ca nava de pescuit pe care beneficiarii au lucrat să fi făcut obiectul încetării permanente a activităţilor de pescuit în sensul articolului 23. Această indemnizaţie este rambursată pro rata temporis în cazul în care beneficiarii revin la muncă în calitate de pescari într-o perioadă mai mică de un an de la primirea acesteia.
(2)FEP poate contribui la primele individuale acordate pescarilor sub 40 de ani care pot demonstra că au lucrat cel puţin cinci ani ca pescari sau au o formare profesională echivalentă şi care dobândesc pentru prima dată proprietatea parţială sau totală a unei nave de pescuit care are mai puţin de 24 metri în lungime maximă, care este echipată pentru pescuit maritim şi are o vârstă între 5 şi 30 de ani.
(3)Prima nu depăşeşte 15% din costul de achiziţie al proprietăţii, nici valoarea de 50 000 EUR.
(4)Condiţiile prevăzute la alineatul (1) litera (e) şi la alineatul (2) se pot modifica în conformitate cu procedura menţionată la articolul 101 alineatul (3).
(5)FEP poate contribui la finanţarea unei scheme de prime individuale pentru pescarii care vor beneficia de regimul privind accesul menţionat în partea 11 din anexa I la Regulamentul (CE) nr. 2371/2002, astfel cum a fost modificat de Actul de aderare a Croaţiei. Schema poate fi aplicată numai în perioada 2014-2015 sau, dacă aplicarea survine înaintea acestei date, până la data punerii în aplicare depline a deciziei de arbitraj rezultate în urma Acordului de arbitraj dintre Guvernul Republicii Slovenia şi Guvernul Republicii Croaţia, semnat la Stockholm la 4 noiembrie 2009.

Art. 28: Domeniul de aplicare a ajutorului în producţia de acvacultură
(1)Sprijinul vizând producţia de acvacultură poate fi acordat pentru următoarele:
a)măsuri pentru investiţii productive în acvacultură;
b)măsuri pentru mediul acvatic;
c)măsuri de sănătate publică;
d)măsuri de sănătate animală.
(2)Transferul proprietăţii unei întreprinderi nu este eligibil pentru ajutor comunitar.
(3)Sprijinul în temeiul alineatului (1) poate contribui la învăţarea continuă.
(4)În ceea ce priveşte operaţiunile prevăzute la articolele 29, 31 şi 32 atunci când sunt realizate în scopul garantării conformităţii cu standardele prevăzute de dreptul comunitar privind mediul, sănătatea umană sau animală, igiena sau bunăstarea animală, se poate acorda ajutor până la data la care standardele devin obligatorii pentru întreprinderi.
(5)Statele membre se asigură că există mecanisme adecvate pentru a evita efectele contraproductive, în special riscul creării unei capacităţi de producţie excedentare sau de a afecta în mod nefavorabil politica de conservare a resurselor halieutice.
(6)Pentru operaţiunile prevăzute în anexa II la Directiva 85/337/CEE a Consiliului din 27 iunie 1985 privind evaluarea efectelor anumitor proiecte publice şi private asupra mediului (1), ajutorul se acordă numai atunci când au fost furnizate informaţiile menţionate în anexa IV la această directivă.
(1)JO L 175, 5.7.1985, p. 40. Directivă, astfel cum a fost modificată ultima dată prin Directiva 2003/35/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (JO L 156, 25.6.2003, p. 17).
Art. 29: Măsuri pentru investiţii productive în acvacultură
(1)FEP poate sprijini investiţiile în construirea, extinderea, echiparea şi modernizarea instalaţiilor de producţie, în special în vederea îmbunătăţirii condiţiilor de muncă, igienei, sănătăţii umane sau animale şi a calităţii produselor, reducând impactul negativ sau consolidând efectele pozitive asupra mediului. Investiţiile contribuie la unul sau mai multe dintre următoarele obiective:
a)diversificare către specii noi şi producţia de specii cu perspective comerciale bune;
b)punerea în aplicare a unor metode de acvacultură care să reducă substanţial impactul negativ sau să sporească efectele pozitive asupra mediului în comparaţie cu practica normală în sectorul acvaculturii;
c)sprijin pentru activităţile tradiţionale de acvacultură importante pentru conservarea şi dezvoltarea cadrului economic şi social şi a mediului;
d)sprijin pentru achiziţia de echipamente destinate să protejeze fermele de animalele de pradă;
e)îmbunătăţirea condiţiilor de muncă şi de siguranţă ale lucrătorilor din acvacultură.
(2)Ajutorul pentru investiţii se limitează la:
a)microîntreprinderi, întreprinderi mici şi mijlocii
şi
b)întreprinderi care nu fac obiectul definiţiei de la articolul 3 litera (f), cu mai puţin de 750 de angajaţi sau cu o cifră de afaceri mai mică de 200 milioane EUR.
(3)Prin derogare de la alineatul (2), în regiunile ultraperiferice şi insulele greceşti periferice, precum şi în insulele croate Dugi otok, Vis, Mljet şi Lastovo se poate acorda ajutor tuturor întreprinderilor.

(4)Statele membre se asigură că se acordă prioritate microîntreprinderilor şi întreprinderilor mici.
Art. 30: Măsuri pentru mediul acvatic
(1)FEP poate sprijini acordarea de indemnizaţii pentru utilizarea unor metode de producţie în acvacultură care să ajute la protejarea şi ameliorarea mediului şi la conservarea naturii.
(2)Scopul sprijinului este de a promova:
a)forme de acvacultura care includ protecţia şi ameliorarea mediului, a resurselor naturale, a diversităţii genetice, precum şi gestionarea peisajului şi elementelor tradiţionale ale zonelor de acvacultură;
b)participarea la sistemul comunitar de management de mediu şi audit creat prin Regulamentul (CE) nr. 761/2001 al Parlamentului European şi al Consiliului din 19 martie 2001 privind participarea voluntară a organizaţiilor la un sistem comunitar de management de mediu şi audit (EMAS) (1);
(1)JO L 114, 24.4.2001, p. 1. Regulament, astfel cum a fost modificat ultima dată prin Regulamentul (CE) nr. 196/2006 al Comisiei (JO L 32, 4.2.2006, p. 4).
c)acvacultură ecologică în sensul Regulamentului (CEE) nr. 2092/91 al Consiliului din 24 iunie 1991 privind metoda de producţie agricolă ecologică şi indicarea acesteia pe produsele agricole şi alimentare (2);
(2)JO L 198, 22.7.1991, p. 1. Regulament, astfel cum a fost modificat ultima dată prin Regulamentul (CE) nr. 780/2006 al Comisiei (JO L 137, 25.5.2006, p. 9).
d)acvacultura durabilă compatibilă cu constrângerile specifice de mediu rezultând din desemnarea zonelor Natura 2000, în conformitate cu Directiva 92/43/CEE a Consiliului din 21 mai 1992 privind conservarea habitatelor naturale şi a speciilor de faună şi floră sălbatică (3).
(3)JO L 206, 22.7.1992, p. 7. Directivă, astfel cum a fost modificată ultima dată prin Regulamentul (CE) nr. 1882/2003 al Parlamentului European şi al Consiliului (JO L 284, 31.10.2003, p. 1).
(3)Pentru a primi indemnizaţia în temeiul prezentului articol, beneficiarii indemnizaţiei trebuie să se angajeze să respecte cel puţin cinci ani cerinţele referitoare la mediul acvatic, cerinţe care depăşesc simpla aplicare a bunelor practici de acvacultura obişnuite. Pentru sprijinul prevăzut la alineatul (2) litera (a), beneficiile de mediu ale acestor angajamente trebuie demonstrate printr-o evaluare prealabilă desfăşurată de organisme competente desemnate de către statul membru.
(4)Statele membre calculează indemnizaţia în baza unuia sau a mai multora dintre următoarele criterii:
a)pierderea de venit suportată;
b)costul suplimentar care poate rezulta din aplicarea metodelor privind mediul acvatic;
c)necesitatea de a oferi sprijin financiar pentru desfăşurarea proiectului;
d)dezavantajele specifice sau costurile de investiţii pentru unităţile situate în interiorul sau în apropierea zonelor Natura 2000.
(5)Este alocată o indemnizaţie excepţională:
a)în temeiul alineatului (2) litera (a), în baza unei valori maxime pe hectar din suprafaţa întreprinderii căreia i se aplică angajamentele referitoare la mediul acvatic;
b)în temeiul alineatului (2) litera (c), pentru maximum doi ani, pe perioada conversiei întreprinderii la producţia ecologică;
c)în temeiul alineatului (2) litera (d), pentru maximum doi ani de la data deciziei de instituire a zonei Natura 2000 şi numai pentru unităţile de acvacultură existente înainte de această decizie.
Art. 31: Măsuri de sănătate publică
FEP poate contribui la indemnizarea cultivatorilor de moluşte pentru încetarea temporară a recoltării moluştelor. Indemnizaţia se poate acorda în cazul în care contaminarea moluştelor din cauza proliferării planctonului producător de toxine sau a prezenţei planctonului conţinând biotoxine determină, din motive de protejare a sănătăţii publice, suspendarea recoltării:
- pentru mai mult de patru luni consecutive sau
- atunci când pierderea suportată în urma suspendării recoltării se ridică la peste 35% din cifra anuală de afaceri a întreprinderii în cauză, calculată în baza cifrei medii de afaceri a întreprinderii în ultimii trei ani.
Durata maximă pentru care se poate acorda indemnizaţia este de 12 luni pe întreaga perioadă de programare.
Art. 32: Măsuri de sănătate animală
FEP poate contribui la finanţarea controlului şi eradicării bolilor din acvacultură în condiţiile Deciziei 90/424/CEE a Consiliului din 26 iunie 1990 privind cheltuielile în domeniul veterinar (1).
(1)JO L 224, 18.8.1990, p. 19. Decizie, astfel cum a fost modificată ultima dată prin Decizia 2006/53/CE (JO L 29, 2.2.2006, p. 37).
Art. 33: Pescuitul în apele interioare
(1)În sensul prezentului articol, prin "pescuit în apele interioare" se înţelege pescuitul desfăşurat în scop comercial de către nave care operează exclusiv în apele teritoriale sau cu alte dispozitive utilizate pentru pescuitul la copcă.
(2)Sprijinul pentru pescuitul în apele interioare poate acoperi investiţiile pentru construirea, extinderea, echiparea şi modernizarea instalaţiilor de pescuit în apele interioare, în vederea îmbunătăţirii securităţii, condiţiilor de muncă, igienei şi calităţii produselor, sănătăţii umane sau animale, pentru reducerea impactului negativ sau pentru realizarea unui impact pozitiv asupra mediului.
Investiţiile la bordul navelor pot fi sprijinite în conformitate cu dispoziţiile relevante prevăzute la articolul 25.
(3)FEP poate sprijini reafectarea navelor care operează în sectorul pescuitului în apele interioare către alte activităţi în afara pescuitului. Autorităţile naţionale iau măsurile corespunzătoare pentru a se asigura că navele care primesc asistenţă din partea FEP în temeiul prezentului alineat nu revin la activitatea de pescuit.
(4)În cazul în care măsurile de refacere a speciilor prezente în apele interioare sunt prevăzute de un act juridic comunitar, FEP poate oferi sprijin pentru măsurile de încetare temporară a activităţilor de pescuit în apele interioare pentru pescarii şi armatorii navelor care operează exclusiv în apele interioare. Sprijinul este limitat la o durată maximă totală de 12 luni pe întreaga perioadă de programare pentru navele în cauză.
(5)Transferul de proprietate a unei întreprinderi nu este eligibil pentru ajutor comunitar.
(6)Fără a aduce atingere dispoziţiilor alineatelor (3) şi (4), încetarea permanentă sau temporară a activităţilor de pescuit şi de construcţie de nave care operează în apele interioare nu este eligibilă pentru asistenţă.
(7)Investiţiile nu sunt eligibile pentru asistenţă în cazul în care pot să pericliteze echilibrul dintre dimensiunea flotei şi resursele halieutice disponibile corespunzătoare.
(8)Autoritatea de gestionare ia toate măsurile necesare pentru a se asigura că navele care primesc asistenţă financiară din partea FEP în temeiul prezentului articol continuă să opereze exclusiv în apele interioare.
Art. 34: Investiţii în prelucrare şi comercializare
(1)FEP poate sprijini investiţii în prelucrarea şi comercializarea produselor pescăreşti şi de acvacultură.
(2)Transferul de proprietate a unei întreprinderi nu este eligibil pentru ajutor comunitar.
(3)De asemenea, FEP poate sprijini învăţarea continuă.
(4)Investiţiile nu sunt eligibile pentru asistenţă în cazul în care se referă la produse pescăreşti şi de acvacultura destinate utilizării şi prelucrării în alte scopuri decât consumul uman, cu excepţia investiţiilor destinate exclusiv tratării, prelucrării şi comercializării deşeurilor de produse pescăreşti şi de acvacultură.
(5)În cazul în care operaţiunile sunt realizate în scopul garantării conformităţii cu standardele prevăzute de legislaţia comunitară privind mediul, sănătatea umană sau animală, igiena sau bunăstarea animală, se poate acorda ajutor până la data la care standardele devin obligatorii pentru întreprinderi.
Art. 35: Măsuri eligibile în procesele de prelucrare şi comercializare
(1)FEP poate sprijini construirea, extinderea, echiparea şi modernizarea întreprinderilor, concentrându-se totodată, în special, asupra realizării unuia sau mai multora dintre următoarele obiective:
a)îmbunătăţirea condiţiilor de muncă;
b)îmbunătăţirea şi monitorizarea condiţiilor de sănătate publică şi igienă sau a calităţii produselor;
c)producerea de produse de înaltă calitate pentru pieţe de nişă;
d)reducerea impacturilor negative asupra mediului;
e)îmbunătăţirea utilizării speciilor puţin utilizate, a produselor secundare şi a deşeurilor;
f)producerea sau comercializarea de produse noi, aplicarea de tehnologii noi sau elaborarea de metode de producţie inovatoare;
g)comercializarea de produse originare, în principal din debarcările locale şi acvacultură.
(2)Investiţiile urmăresc în ansamblu să promoveze ocuparea durabilă a forţei de muncă în sectorul pescuitului.
(3)Ajutorul pentru investiţii este limitat la:
a)microîntreprinderi, întreprinderi mici şi mijlocii şi
b)întreprinderi care nu fac obiectul definiţiei de la articolul 3 litera (f), cu mai puţin de 750 de angajaţi sau cu o cifră de afaceri de mai puţin de 200 milioane EUR.
(4)Prin derogare de la alineatul (3), în regiunile ultraperiferice şi insulele greceşti periferice, precum şi în insulele croate Dugi otok, Vis, Mljet şi Lastovo se poate acorda ajutor tuturor întreprinderilor.

(5)Statele membre se asigură că se acordă prioritate microîntreprinderilor şi întreprinderilor mici.
(6)Ajutorul comunitar nu se acordă investiţiilor legate de comerţul cu amănuntul.
Art. 36: Domeniu de aplicare
(1)FEP poate sprijini măsuri de interes comun cu un domeniu de aplicare mai larg decât măsurile luate în mod obişnuit de întreprinderile private şi care ajută la atingerea obiectivelor politicii comune în domeniul pescuitului.
(2)Aceste măsuri se pot referi la:
a)acţiuni colective;
b)protecţia şi dezvoltarea faunei şi florei acvatice;
c)porturi de pescuit, locuri de debarcare şi adăposturi;
d)dezvoltarea de pieţe noi şi campanii de promovare;
e)proiecte-pilot;
f)modificarea navelor de pescuit în vederea reafectării.
Art. 37: Acţiuni colective
FEP poate sprijini măsuri de interes comun care sunt puse în aplicare cu sprijinul activ al operatorilor sau organizaţiilor care acţionează în numele producătorilor sau al altor organizaţii recunoscute de către statul membru şi care urmăresc în special:
(a)să contribuie în mod durabil la o mai bună gestionare sau conservare a resurselor;
(b)să promoveze metode sau unelte de pescuit selective şi reducerea capturilor accesorii;
(c)îndepărtarea uneltelor de pescuit pierdute de pe fundul mării pentru a combate pescuitul fantomă;
(d)îmbunătăţirea condiţiilor de muncă şi a siguranţei;
(e)contribuirea la transparenţa pieţelor de produse pescăreşti şi de acvacultură, inclusiv trasabilitatea;
(f)îmbunătăţirea calităţii şi siguranţei alimentelor;
(g)dezvoltarea, restructurarea sau îmbunătăţirea siturilor de acvacultură;
(h)investiţii privind echipamentele şi infrastructura de producţie, prelucrare sau comercializare, inclusiv pentru tratarea deşeurilor;
(i)perfecţionarea calificărilor profesionale sau elaborarea de noi metode şi instrumente de formare;
(j)promovarea parteneriatului între oamenii de ştiinţă şi operatorii din sectorul pescuitului;
(k)relaţionarea şi schimbul de experienţă şi bune practici între organizaţiile care promovează egalitatea de şanse între bărbaţi şi femei şi alte părţi interesate;
(l)contribuţia la obiectivele prevăzute la articolul 26 alineatul (4) pentru pescuitul de coastă pe scară redusă;
(m)îmbunătăţirea gestionării şi controlului condiţiilor de acces la zonele de pescuit, în special prin întocmirea de planuri locale de gestionare aprobate de autorităţile naţionale competente;
(n)crearea de organizaţii de producători recunoscute în temeiul Regulamentului (CE) nr. 104/2000 al Consiliului din 17 decembrie 1999 privind organizarea comună a pieţelor în sectorul produselor pescăreşti şi de acvacultură (1), restructurarea acestora şi punerea în aplicare a planurilor acestora de îmbunătăţire a calităţii;
(1)JO L 17, 21.1.2000, p. 22. Regulament, astfel cum a fost modificat ultima dată prin Actul de aderare din 2003.
(o)realizarea de studii de fezabilitate referitoare la promovarea de parteneriate cu ţări terţe în sectorul pescuitului.
Ajutorul menţionat la litera (n) se acordă pentru maximum trei ani de la data recunoaşterii sau de la data deciziei privind restructurarea organizaţiei de producători şi este degresiv în aceşti trei ani.
Art. 38: Măsuri de protejare şi dezvoltare a faunei şi florei acvatice
(1)FEP poate sprijini măsuri de interes comun destinate protejării şi dezvoltării faunei şi florei acvatice, ameliorând totodată mediul acvatic.
(2)Aceste măsuri se referă la:
a)construirea sau montarea de instalaţii statice sau mobile destinate protejării şi dezvoltării faunei şi florei acvatice
sau
b)reabilitarea apelor interioare, inclusiv zonele de reproducere şi rutele de migraţie ale speciilor migratoare
sau
(c)protejarea şi ameliorarea mediului în cadrul Natura 2000, atunci când acestea se referă direct la activităţile de pescuit, cu excluderea cheltuielilor de funcţionare.
Repopularea directă nu este eligibilă pentru ajutor, cu excepţia cazului în care este prevăzută în mod explicit de un act juridic comunitar ca măsură de conservare.
(3)Acţiunea trebuie pusă în aplicare de către organisme publice sau parapublice, organizaţii profesionale recunoscute sau alte organisme numite în acest sens de statele membre.
Art. 39: Porturi de pescuit, locuri de debarcare şi adăposturi
(1)FEP poate sprijini investiţii în porturile de pescuit publice sau private existente, care sunt de interes pentru pescari şi acvacultorii care le utilizează, în scopul îmbunătăţirii serviciilor oferite.
De asemenea, FEP poate sprijini investiţiile pentru restructurarea locurilor de debarcare şi pentru îmbunătăţirea condiţiilor pentru peştele debarcat de pescarii de coastă în locurile de debarcare existente desemnate de către autorităţile naţionale competente.
(2)Investiţiile se referă în special la:
a)îmbunătăţirea condiţiilor în care produsele pescăreşti şi de acvacultură sunt debarcate, prelucrate, depozitate în porturi şi vândute la licitaţie;
b)aprovizionarea cu combustibil, gheaţă, apă şi electricitate;
c)echipamente de reparaţii şi întreţinerea navelor de pescuit;
d)construirea, modernizarea şi extinderea cheiurilor, îmbunătăţind siguranţa în cursul debarcării sau încărcării;
e)gestionarea informatizată a activităţilor de pescuit;
f)îmbunătăţirea siguranţei şi a condiţiilor de muncă;
g)depozitarea şi tratarea deşeurilor;
h)măsuri de reducere a capturii aruncate înapoi în mare.
(3)Pentru a îmbunătăţi siguranţa pescarilor, FEP poate sprijini, de asemenea, investiţii legate de securitate pentru construirea sau modernizarea unor mici adăposturi.
Art. 40: Dezvoltarea de pieţe noi şi campanii de promovare
(1)FEP poate sprijini măsuri de interes comun destinate să pună în aplicare o politică de îmbunătăţire a calităţii şi a valorificării, de dezvoltare de pieţe noi sau campanii de promovare pentru produsele pescăreşti şi de acvacultură.
(2)Operaţiunile nu pot viza mărci comerciale, nici nu pot face trimitere la anumite ţări sau regiuni geografice, cu excepţia produselor recunoscute în condiţiile Regulamentului (CE) nr. 510/2006 al Consiliului din 20 martie 2006 privind protecţia indicaţiilor geografice şi a denumirilor de origine ale produselor agricole şi alimentare (1).
(1)JO L 93, 31.3.2006, p. 12.
(3)Măsurile se referă în special la:
a)desfăşurarea de campanii de promovare regionale, naţionale sau transnaţionale pentru produse pescăreşti şi de acvacultură;
b)introducerea pe piaţă a speciilor excedentare sau subexploatate, care în mod obişnuit sunt aruncate înapoi în mare sau care nu prezintă interes comercial;
c)punerea în aplicare a unei politici de calitate pentru produsele pescăreşti şi de acvacultură;
d)promovarea produselor obţinute utilizând metode cu impact scăzut asupra mediului;
e)promovarea produselor recunoscute în temeiul Regulamentului (CE) nr. 510/2006;
f)certificarea calităţii, inclusiv crearea de etichete şi certificarea produselor capturate sau recoltate prin metode de producţie ecologice;
g)campanii de îmbunătăţire a imaginii produselor pescăreşti şi de acvacultura şi a imaginii sectorului pescuitului;
h)realizarea de studii de piaţă.
Art. 41: Proiecte-pilot
(1)FEP poate sprijini proiecte-pilot, inclusiv utilizarea experimentală a unor tehnici de pescuit mai selective, destinate dobândirii şi răspândirii unor noi cunoştinţe tehnice şi desfăşurate de un operator economic, o asociaţie profesională recunoscută sau orice alt organism competent desemnat în acest sens de statul membru, în parteneriat cu un organism ştiinţific sau tehnic.
(2)Proiectele-pilot prevăzute la alineatul (1) pot:
a)testa, în condiţii apropiate de cele reale din sectorul producţiei, viabilitatea tehnică sau economică a unei tehnologii inovatoare, în scopul dobândirii şi răspândirii de cunoştinţe tehnice sau economice asupra tehnologiei testate;
b)permite desfăşurarea de teste asupra planurilor de gestiune şi a planurilor de alocare a efortului de pescuit, inclusiv, dacă este necesar, instituirea de zone interzise pescuitului, pentru a evalua consecinţele biologice şi financiare, precum şi repopularea experimentală;
c)dezvolta şi testa metode de îmbunătăţire a selectivităţii uneltelor de pescuit, de reducere a capturilor accesorii, a capturilor aruncate înapoi în mare sau a impactului asupra mediului, în special pe fundul mării;
d)testa tipuri alternative de tehnici de gestionare a pescuitului.
Un proiect-pilot include întotdeauna o monitorizare ştiinţifică adecvată, pentru a conduce la rezultate semnificative.
(3)Rezultatele proiectelor-pilot finanţate în temeiul alineatului (1) fac obiectul unor rapoarte tehnice puse la dispoziţia publicului.
Art. 42: Modificare pentru reafectarea navelor de pescuit
FEP poate sprijini modificarea navelor de pescuit pentru reafectarea acestora, sub pavilionul unui stat membru şi înmatriculate în Comunitate în scopuri de formare sau cercetare în sectorul pescuitului sau pentru alte activităţi decât pescuitul. Aceste operaţiuni se limitează la organisme publice sau parapublice.
Art. 43: Domeniul de aplicare a asistenţei
(1)FEP poate oferi asistenţă, în mod complementar celorlalte instrumente comunitare, pentru dezvoltarea durabilă şi îmbunătăţirea calităţii vieţii în zonele de pescuit eligibile, în cadrul unei strategii globale care urmăreşte să sprijine punerea în aplicare a obiectivelor politicii comune în domeniul pescuitului, având în vedere în special efectele sale socioeconomice.
(2)Măsurile de dezvoltare durabilă a zonelor de pescuit urmăresc:
a)să menţină prosperitatea economică şi socială a acestor zone şi să adauge valoare produselor pescăreşti şi de acvacultură;
b)menţinerea şi dezvoltarea de locuri de muncă în zonele de pescuit prin sprijinirea diversificării sau restructurării economice şi sociale a zonelor care se confruntă cu dificultăţi socioeconomice în urma schimbărilor din sectorul pescuitului;
c)promovarea calităţii mediului de coastă;
d)promovarea cooperării naţionale şi transnaţionale între zonele de pescuit.
(3)O zonă de pescuit selectată pentru asistenţă este limitată ca dimensiune şi, de regulă, este mai mică decât nivelul 3 din NUTS (Nomenclatorul unităţilor teritoriale de statistică) în sensul Regulamentului (CE) nr. 1059/2003 al Parlamentului European şi al Consiliului din 26 mai 2003 privind instituirea unui nomenclator comun al unităţilor teritoriale de statistică (NUTS) (1). Zona ar trebui să fie suficient de coerentă din punct de vedere geografic, economic şi social.
(1)JO L 154, 21.6.2003, p. 1. Regulament, astfel cum a fost modificat prin Regulamentul (CE) nr. 1888/2005 (JO L 309, 25.11.2005, p. 1).
(4)Asistenţa ar trebui să vizeze în mod prioritar zone cu:
a)o densitate scăzută a populaţiei
sau
b)pescuit în declin
sau
c)mici comunităţi pescăreşti.
(5)Statul membru informează Comisia cu privire la zonele selectate pentru finanţare în cadrul acestei axe prioritare şi include aceste informaţii în următorul raport anual privind punerea în aplicare, menţionat la articolul 67.
Art. 44: Măsuri eligibile
(1)Sprijinul pentru dezvoltarea durabilă a zonelor de pescuit se poate acorda pentru:
a)consolidarea competitivităţii zonelor de pescuit;
b)restructurarea şi redirecţionarea activităţilor economice, în special prin promovarea ecoturismului, cu condiţia ca aceste activităţi să nu ducă la o creştere a efortului de pescuit;
c)diversificarea activităţilor prin promovarea unor locuri de muncă multiple pentru pescari, prin crearea unor locuri de muncă suplimentare în afara sectorului pescuitului;
d)valorificarea produselor pescăreşti;
e)sprijinirea micilor pescării şi a infrastructurii şi serviciilor legate de turism, în beneficiul micilor comunităţi pescăreşti;
f)protejarea mediului în zonele de pescuit pentru menţinerea atractivităţii acestuia, renovarea şi dezvoltarea cătunelor şi satelor de coastă cu activităţi pescăreşti, precum şi protejarea şi îmbunătăţirea patrimoniului natural şi arhitectonic;
g)restabilirea potenţialului de producţie în sectorul pescuitului atunci când este afectat de catastrofe naturale sau industriale;
h)promovarea cooperării interregionale şi transnaţionale între grupurile din zonele de pescuit, în principal prin relaţionare şi răspândirea celor mai bune practici;
(i)dobândirea de competenţe şi facilitarea pregătirii şi punerii în aplicare a strategiei de dezvoltare locală;
(j)contribuirea la cheltuielile de funcţionare ale grupurilor.
(2)De asemenea, FEP poate finanţa până la maximum 15% din axa prioritară implicată, măsuri precum promovarea şi îmbunătăţirea calificărilor profesionale, adaptabilitatea lucrătorilor şi accesul la locuri de muncă, în special în favoarea femeilor, cu condiţia ca aceste măsuri să facă parte integrantă dintr-o strategie de dezvoltare durabilă şi să aibă o legătură directă cu măsurile descrise la alineatul (1).
(3)Sprijinul acordat în temeiul alineatului (1) poate include măsuri prevăzute în capitolele I, II şi III, cu excepţia măsurilor prevăzute la articolele 23 şi 24. Atunci când se acordă sprijin pentru operaţiuni corespunzând acestor măsuri, se aplică acele condiţii relevante şi nivelul contribuţiei pentru fiecare operaţiune prevăzute în capitolele I, II şi III şi anexa II.
(4)Beneficiarii sprijinului prevăzut la alineatul (1) literele (b) şi (c) şi la alineatul (2) sunt fie lucrători în sectorul pescuitului, fie persoane cu un loc de muncă legat de acest sector.
(5)Cheltuielile de funcţionare ale grupurilor nu pot depăşi, de regulă, 10 % din bugetul total alocat unei zone de pescuit. Prin derogare, statele membre pot decide să depăşească acest prag de la caz la caz, în special atunci când nu se pot înfiinţa grupuri pe baza organizaţiilor experimentate existente.
(6)În cazul în care o măsură în temeiul prezentului articol este, de asemenea, eligibilă în temeiul altui instrument de sprijin comunitar, statul membru precizează la elaborarea programului său operaţional dacă acesta este sprijinit de FEP sau de alt instrument de sprijin comunitar.
Art. 45: Participarea la dezvoltarea durabilă a zonelor de pescuit
(1)Măsurile de sprijinire a dezvoltării durabile a zonelor de pescuit sunt puse în aplicare într-un anumit teritoriu de către entităţile sau grupurile locale (grupul) reprezentând parteneri publici şi privaţi din diversele sectoare socioeconomice locale relevante şi, în conformitate cu principiul proporţionalităţii, având o capacitate administrativă şi financiară adecvată pentru a administra asistenţa şi a asigura finalizarea cu succes a operaţiunilor. Grupul ar trebui, atunci când este posibil, să se bazeze pe organizaţii experimentate existente.
(2)Grupul propune şi pune în aplicare o strategie integrată de dezvoltare locală bazată pe o abordare de jos în sus, de comun acord cu autoritatea de gestionare.
(3)Teritoriul reglementat de un grup ar trebui să fie coerent şi să aibă o masă critică suficientă în ceea ce priveşte resursele umane, financiare şi economice, pentru a sprijini o strategie viabilă de dezvoltare locală.
(4)Operaţiunile din cadrul strategiei de dezvoltare locală sunt alese de grup şi corespund măsurilor prevăzute la articolul 44. Sectorul privat conduce majoritatea operaţiunilor.
(5)Statele membre sau regiunile, în funcţie de natura specifică a structurii instituţionale a acestora, pot încuraja relaţionarea în vederea răspândirii informaţiilor şi, în special, a schimbului celor mai bune practici.
Art. 46: Asistenţa tehnică
(1)La iniţiativa şi/sau în numele Comisiei, sub rezerva unui plafon de 0,8 % din alocarea anuală a acestuia, FEP poate finanţa măsurile de pregătire, monitorizare, de sprijin tehnic şi administrativ, de evaluare şi audit necesare pentru punerea în aplicare a prezentului regulament.
Aceste măsuri se execută în conformitate cu articolul 53 alineatul (2) din Regulamentul (CE, Euratom) nr. 1605/2002 şi cu orice alte dispoziţii relevante ale acestui regulament şi ale normelor sale de aplicare aplicabile acestei forme de execuţie a bugetului general al Uniunii Europene.
Aceste măsuri includ:
a)evaluări, expertize, statistici şi studii, inclusiv cele de natură generală privind funcţionarea FEP;
b)măsuri vizând partenerii, beneficiarii asistenţei de la FEP şi publicul, inclusiv măsuri de informare;
c)măsuri de răspândire a informaţiilor, relaţionare, creştere a gradului de conştientizare, promovare a cooperării şi a schimbului de experienţă în întreaga Comunitate;
d)instalarea, exploatarea şi interconectarea sistemelor informatizate de management, monitorizare, control şi evaluare;
e)îmbunătăţiri ale metodelor de evaluare şi ale schimbului de informaţii privind practicile din acest domeniu;
f)instituirea de reţele transnaţionale şi comunitare de actori în dezvoltarea durabilă a zonelor de pescuit în scopul de a încuraja schimbul de experienţă şi cele mai bune practici, de a stimula şi pune în aplicare atât cooperarea transregională şi transnaţională, cât şi difuzarea informaţiilor.
(2)La iniţiativa statului membru, FEP poate finanţa, în cadrul programului operaţional, acţiuni referitoare la pregătirea, gestionarea, monitorizarea, evaluarea, publicitatea, controlul şi auditul programului operaţional, precum şi relaţionarea, până la limita de 5 % din valoarea sa totală. Cu titlu excepţional şi în situaţii justificate în mod corespunzător, se poate depăşi acest prag.
(3)La iniţiativa statului membru, FEP poate finanţa, de asemenea în cadrul programului operaţional, acţiuni referitoare la îmbunătăţirea capacităţilor administrative ale statului membru, ale cărui regiuni sunt în totalitate eligibile în temeiul obiectivului de convergenţă.
(4)Tipurile de asistenţă tehnică prevăzute la alineatul (1) se adoptă în conformitate cu procedura menţionată la articolul 101 alineatul (2).