Capitolul ii - Axa prioritară 2: acvacultura, pescuitul în apele interioare, prelucrarea şi comercializarea produselor pescăreşti şi de acvacultură - Regulamentul 1198/27-iul-2006 privind Fondul European pentru Pescuit

Acte UE

Editia Speciala a Jurnalului Oficial

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 9 Decembrie 2011
CAPITOLUL II:Axa prioritară 2: acvacultura, pescuitul în apele interioare, prelucrarea şi comercializarea produselor pescăreşti şi de acvacultură
Art. 28: Domeniul de aplicare a ajutorului în producţia de acvacultură
(1)Sprijinul vizând producţia de acvacultură poate fi acordat pentru următoarele:
a)măsuri pentru investiţii productive în acvacultură;
b)măsuri pentru mediul acvatic;
c)măsuri de sănătate publică;
d)măsuri de sănătate animală.
(2)Transferul proprietăţii unei întreprinderi nu este eligibil pentru ajutor comunitar.
(3)Sprijinul în temeiul alineatului (1) poate contribui la învăţarea continuă.
(4)În ceea ce priveşte operaţiunile prevăzute la articolele 29, 31 şi 32 atunci când sunt realizate în scopul garantării conformităţii cu standardele prevăzute de dreptul comunitar privind mediul, sănătatea umană sau animală, igiena sau bunăstarea animală, se poate acorda ajutor până la data la care standardele devin obligatorii pentru întreprinderi.
(5)Statele membre se asigură că există mecanisme adecvate pentru a evita efectele contraproductive, în special riscul creării unei capacităţi de producţie excedentare sau de a afecta în mod nefavorabil politica de conservare a resurselor halieutice.
(6)Pentru operaţiunile prevăzute în anexa II la Directiva 85/337/CEE a Consiliului din 27 iunie 1985 privind evaluarea efectelor anumitor proiecte publice şi private asupra mediului (1), ajutorul se acordă numai atunci când au fost furnizate informaţiile menţionate în anexa IV la această directivă.
(1)JO L 175, 5.7.1985, p. 40. Directivă, astfel cum a fost modificată ultima dată prin Directiva 2003/35/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (JO L 156, 25.6.2003, p. 17).
Art. 29: Măsuri pentru investiţii productive în acvacultură
(1)FEP poate sprijini investiţiile în construirea, extinderea, echiparea şi modernizarea instalaţiilor de producţie, în special în vederea îmbunătăţirii condiţiilor de muncă, igienei, sănătăţii umane sau animale şi a calităţii produselor, reducând impactul negativ sau consolidând efectele pozitive asupra mediului. Investiţiile contribuie la unul sau mai multe dintre următoarele obiective:
a)diversificare către specii noi şi producţia de specii cu perspective comerciale bune;
b)punerea în aplicare a unor metode de acvacultură care să reducă substanţial impactul negativ sau să sporească efectele pozitive asupra mediului în comparaţie cu practica normală în sectorul acvaculturii;
c)sprijin pentru activităţile tradiţionale de acvacultură importante pentru conservarea şi dezvoltarea cadrului economic şi social şi a mediului;
d)sprijin pentru achiziţia de echipamente destinate să protejeze fermele de animalele de pradă;
e)îmbunătăţirea condiţiilor de muncă şi de siguranţă ale lucrătorilor din acvacultură.
(2)Ajutorul pentru investiţii se limitează la:
a)microîntreprinderi, întreprinderi mici şi mijlocii
şi
b)întreprinderi care nu fac obiectul definiţiei de la articolul 3 litera (f), cu mai puţin de 750 de angajaţi sau cu o cifră de afaceri mai mică de 200 milioane EUR.
(3)Prin derogare de la alineatul (2), în regiunile ultraperiferice şi insulele greceşti periferice, precum şi în insulele croate Dugi otok, Vis, Mljet şi Lastovo se poate acorda ajutor tuturor întreprinderilor.

(4)Statele membre se asigură că se acordă prioritate microîntreprinderilor şi întreprinderilor mici.
Art. 30: Măsuri pentru mediul acvatic
(1)FEP poate sprijini acordarea de indemnizaţii pentru utilizarea unor metode de producţie în acvacultură care să ajute la protejarea şi ameliorarea mediului şi la conservarea naturii.
(2)Scopul sprijinului este de a promova:
a)forme de acvacultura care includ protecţia şi ameliorarea mediului, a resurselor naturale, a diversităţii genetice, precum şi gestionarea peisajului şi elementelor tradiţionale ale zonelor de acvacultură;
b)participarea la sistemul comunitar de management de mediu şi audit creat prin Regulamentul (CE) nr. 761/2001 al Parlamentului European şi al Consiliului din 19 martie 2001 privind participarea voluntară a organizaţiilor la un sistem comunitar de management de mediu şi audit (EMAS) (1);
(1)JO L 114, 24.4.2001, p. 1. Regulament, astfel cum a fost modificat ultima dată prin Regulamentul (CE) nr. 196/2006 al Comisiei (JO L 32, 4.2.2006, p. 4).
c)acvacultură ecologică în sensul Regulamentului (CEE) nr. 2092/91 al Consiliului din 24 iunie 1991 privind metoda de producţie agricolă ecologică şi indicarea acesteia pe produsele agricole şi alimentare (2);
(2)JO L 198, 22.7.1991, p. 1. Regulament, astfel cum a fost modificat ultima dată prin Regulamentul (CE) nr. 780/2006 al Comisiei (JO L 137, 25.5.2006, p. 9).
d)acvacultura durabilă compatibilă cu constrângerile specifice de mediu rezultând din desemnarea zonelor Natura 2000, în conformitate cu Directiva 92/43/CEE a Consiliului din 21 mai 1992 privind conservarea habitatelor naturale şi a speciilor de faună şi floră sălbatică (3).
(3)JO L 206, 22.7.1992, p. 7. Directivă, astfel cum a fost modificată ultima dată prin Regulamentul (CE) nr. 1882/2003 al Parlamentului European şi al Consiliului (JO L 284, 31.10.2003, p. 1).
(3)Pentru a primi indemnizaţia în temeiul prezentului articol, beneficiarii indemnizaţiei trebuie să se angajeze să respecte cel puţin cinci ani cerinţele referitoare la mediul acvatic, cerinţe care depăşesc simpla aplicare a bunelor practici de acvacultura obişnuite. Pentru sprijinul prevăzut la alineatul (2) litera (a), beneficiile de mediu ale acestor angajamente trebuie demonstrate printr-o evaluare prealabilă desfăşurată de organisme competente desemnate de către statul membru.
(4)Statele membre calculează indemnizaţia în baza unuia sau a mai multora dintre următoarele criterii:
a)pierderea de venit suportată;
b)costul suplimentar care poate rezulta din aplicarea metodelor privind mediul acvatic;
c)necesitatea de a oferi sprijin financiar pentru desfăşurarea proiectului;
d)dezavantajele specifice sau costurile de investiţii pentru unităţile situate în interiorul sau în apropierea zonelor Natura 2000.
(5)Este alocată o indemnizaţie excepţională:
a)în temeiul alineatului (2) litera (a), în baza unei valori maxime pe hectar din suprafaţa întreprinderii căreia i se aplică angajamentele referitoare la mediul acvatic;
b)în temeiul alineatului (2) litera (c), pentru maximum doi ani, pe perioada conversiei întreprinderii la producţia ecologică;
c)în temeiul alineatului (2) litera (d), pentru maximum doi ani de la data deciziei de instituire a zonei Natura 2000 şi numai pentru unităţile de acvacultură existente înainte de această decizie.
Art. 31: Măsuri de sănătate publică
FEP poate contribui la indemnizarea cultivatorilor de moluşte pentru încetarea temporară a recoltării moluştelor. Indemnizaţia se poate acorda în cazul în care contaminarea moluştelor din cauza proliferării planctonului producător de toxine sau a prezenţei planctonului conţinând biotoxine determină, din motive de protejare a sănătăţii publice, suspendarea recoltării:
- pentru mai mult de patru luni consecutive sau
- atunci când pierderea suportată în urma suspendării recoltării se ridică la peste 35% din cifra anuală de afaceri a întreprinderii în cauză, calculată în baza cifrei medii de afaceri a întreprinderii în ultimii trei ani.
Durata maximă pentru care se poate acorda indemnizaţia este de 12 luni pe întreaga perioadă de programare.
Art. 32: Măsuri de sănătate animală
FEP poate contribui la finanţarea controlului şi eradicării bolilor din acvacultură în condiţiile Deciziei 90/424/CEE a Consiliului din 26 iunie 1990 privind cheltuielile în domeniul veterinar (1).
(1)JO L 224, 18.8.1990, p. 19. Decizie, astfel cum a fost modificată ultima dată prin Decizia 2006/53/CE (JO L 29, 2.2.2006, p. 37).
Art. 33: Pescuitul în apele interioare
(1)În sensul prezentului articol, prin "pescuit în apele interioare" se înţelege pescuitul desfăşurat în scop comercial de către nave care operează exclusiv în apele teritoriale sau cu alte dispozitive utilizate pentru pescuitul la copcă.
(2)Sprijinul pentru pescuitul în apele interioare poate acoperi investiţiile pentru construirea, extinderea, echiparea şi modernizarea instalaţiilor de pescuit în apele interioare, în vederea îmbunătăţirii securităţii, condiţiilor de muncă, igienei şi calităţii produselor, sănătăţii umane sau animale, pentru reducerea impactului negativ sau pentru realizarea unui impact pozitiv asupra mediului.
Investiţiile la bordul navelor pot fi sprijinite în conformitate cu dispoziţiile relevante prevăzute la articolul 25.
(3)FEP poate sprijini reafectarea navelor care operează în sectorul pescuitului în apele interioare către alte activităţi în afara pescuitului. Autorităţile naţionale iau măsurile corespunzătoare pentru a se asigura că navele care primesc asistenţă din partea FEP în temeiul prezentului alineat nu revin la activitatea de pescuit.
(4)În cazul în care măsurile de refacere a speciilor prezente în apele interioare sunt prevăzute de un act juridic comunitar, FEP poate oferi sprijin pentru măsurile de încetare temporară a activităţilor de pescuit în apele interioare pentru pescarii şi armatorii navelor care operează exclusiv în apele interioare. Sprijinul este limitat la o durată maximă totală de 12 luni pe întreaga perioadă de programare pentru navele în cauză.
(5)Transferul de proprietate a unei întreprinderi nu este eligibil pentru ajutor comunitar.
(6)Fără a aduce atingere dispoziţiilor alineatelor (3) şi (4), încetarea permanentă sau temporară a activităţilor de pescuit şi de construcţie de nave care operează în apele interioare nu este eligibilă pentru asistenţă.
(7)Investiţiile nu sunt eligibile pentru asistenţă în cazul în care pot să pericliteze echilibrul dintre dimensiunea flotei şi resursele halieutice disponibile corespunzătoare.
(8)Autoritatea de gestionare ia toate măsurile necesare pentru a se asigura că navele care primesc asistenţă financiară din partea FEP în temeiul prezentului articol continuă să opereze exclusiv în apele interioare.
Art. 34: Investiţii în prelucrare şi comercializare
(1)FEP poate sprijini investiţii în prelucrarea şi comercializarea produselor pescăreşti şi de acvacultură.
(2)Transferul de proprietate a unei întreprinderi nu este eligibil pentru ajutor comunitar.
(3)De asemenea, FEP poate sprijini învăţarea continuă.
(4)Investiţiile nu sunt eligibile pentru asistenţă în cazul în care se referă la produse pescăreşti şi de acvacultura destinate utilizării şi prelucrării în alte scopuri decât consumul uman, cu excepţia investiţiilor destinate exclusiv tratării, prelucrării şi comercializării deşeurilor de produse pescăreşti şi de acvacultură.
(5)În cazul în care operaţiunile sunt realizate în scopul garantării conformităţii cu standardele prevăzute de legislaţia comunitară privind mediul, sănătatea umană sau animală, igiena sau bunăstarea animală, se poate acorda ajutor până la data la care standardele devin obligatorii pentru întreprinderi.
Art. 35: Măsuri eligibile în procesele de prelucrare şi comercializare
(1)FEP poate sprijini construirea, extinderea, echiparea şi modernizarea întreprinderilor, concentrându-se totodată, în special, asupra realizării unuia sau mai multora dintre următoarele obiective:
a)îmbunătăţirea condiţiilor de muncă;
b)îmbunătăţirea şi monitorizarea condiţiilor de sănătate publică şi igienă sau a calităţii produselor;
c)producerea de produse de înaltă calitate pentru pieţe de nişă;
d)reducerea impacturilor negative asupra mediului;
e)îmbunătăţirea utilizării speciilor puţin utilizate, a produselor secundare şi a deşeurilor;
f)producerea sau comercializarea de produse noi, aplicarea de tehnologii noi sau elaborarea de metode de producţie inovatoare;
g)comercializarea de produse originare, în principal din debarcările locale şi acvacultură.
(2)Investiţiile urmăresc în ansamblu să promoveze ocuparea durabilă a forţei de muncă în sectorul pescuitului.
(3)Ajutorul pentru investiţii este limitat la:
a)microîntreprinderi, întreprinderi mici şi mijlocii şi
b)întreprinderi care nu fac obiectul definiţiei de la articolul 3 litera (f), cu mai puţin de 750 de angajaţi sau cu o cifră de afaceri de mai puţin de 200 milioane EUR.
(4)Prin derogare de la alineatul (3), în regiunile ultraperiferice şi insulele greceşti periferice, precum şi în insulele croate Dugi otok, Vis, Mljet şi Lastovo se poate acorda ajutor tuturor întreprinderilor.

(5)Statele membre se asigură că se acordă prioritate microîntreprinderilor şi întreprinderilor mici.
(6)Ajutorul comunitar nu se acordă investiţiilor legate de comerţul cu amănuntul.