Capitolul 1 - Autorizarea de a face oferte publice de tokenuri raportate la active şi de a solicita admiterea acestora la tranzacţionare - Regulamentul 1114/31-mai-2023 privind pieţele criptoactivelor şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1093/2010 şi (UE) nr. 1095/2010 şi a Directivelor 2013/36/UE şi (UE) 2019/1937
Acte UE
Jurnalul Oficial 150L
În vigoare Versiune de la: 23 Octombrie 2025
CAPITOLUL 1:Autorizarea de a face oferte publice de tokenuri raportate la active şi de a solicita admiterea acestora la tranzacţionare
Art. 16: Autorizarea
(1)În Uniune, o persoană nu poate face o ofertă publică privind un token raportat la active sau solicita admiterea la tranzacţionare a unui astfel de token, decât dacă este emitentul respectivului token raportat la active şi este:
a)o persoană juridică sau o altă întreprindere stabilită în Uniune şi a fost autorizată în conformitate cu articolul 21 de către autoritatea competentă din statul său membru de origine; sau
b)o instituţie de credit care respectă articolul 17.
În pofida primului paragraf, în urma consimţământului scris din partea emitentului unui token raportat la active, alte persoane pot face oferte publice sau pot solicita admiterea la tranzacţionare a respectivului token raportat la active. Persoanele respective trebuie să respecte articolele 27, 29 şi 40.
În sensul primului paragraf litera (a), alte întreprinderi pot emite tokenuri raportate la active doar dacă forma lor juridică asigură un nivel de protecţie a intereselor terţilor echivalent cu cel oferit de persoanele juridice, iar întreprinderile respective fac obiectul unei supravegheri prudenţiale echivalente, corespunzătoare formei lor juridice.
(2)Alineatul (1) nu se aplică în cazul în care:
a)pe o perioadă de 12 luni, calculată la sfârşitul fiecărei zile calendaristice, valoarea medie a tokenului raportat la active aflat în circulaţie emis de un emitent nu depăşeşte niciodată 5 000 000 EUR sau suma echivalentă într-o altă monedă oficială, iar emitentul nu este legat de o reţea a altor emitenţi exceptaţi; sau
b)oferta publică privind tokenul raportat la active se adresează exclusiv investitorilor calificaţi şi tokenul raportat la active poate fi deţinut numai de către investitori calificaţi.
În cazul în care se aplică prezentul alineat, emitenţii de tokenuri raportate la active elaborează o carte albă pentru criptoactive, astfel cum se prevede la articolul 19, şi notifică autorităţii competente din statul lor membru de origine respectiva carte albă pentru criptoactive şi, la cerere, orice comunicare cu caracter publicitar.
(3)Autorizaţia acordată de autoritatea competentă unei persoane menţionate la alineatul (1) primul paragraf litera (a) este valabilă în întreaga Uniune şi îi permite unui emitent al unui token raportat la active să ofere public în întreaga Uniune tokenul raportat la active pentru care a primit autorizaţie sau să solicite admiterea la tranzacţionare a respectivului token raportat la active.
(4)Aprobarea acordată de către autoritatea competentă referitor la cartea albă pentru criptoactive a unui emitent în temeiul articolului 17 alineatul (1) sau al articolului 21 alineatul (1) sau referitor la cartea albă pentru criptoactive modificată în temeiul articolului 25 este valabilă în întreaga Uniune.
Art. 17: Cerinţele pentru instituţiile de credit
(1)Un token raportat la active emis de o instituţie de credit poate face obiectul unei oferte publice sau poate fi admis la tranzacţionare dacă instituţia de credit:
a)elaborează o carte albă pentru criptoactive, astfel cum se menţionează la articolul 19, pentru tokenul raportat la active, transmite respectiva carte albă pentru criptoactive pentru aprobare de către autoritatea competentă din statul său membru de origine în conformitate cu procedura prevăzută în standardele tehnice de reglementare adoptate în temeiul alineatului (8) din prezentul articol, şi întreprinde demersurile necesare pentru aprobarea cărţii albe pentru criptoactive de către autoritatea competentă;
b)notifică autoritatea competentă respectivă cu cel puţin 90 de zile lucrătoare înainte de emiterea pentru prima dată a tokenului raportat la active, transmiţându-i următoarele informaţii:
(i)un program de activitate, care descrie modelul de afaceri pe care intenţionează să îl urmeze instituţia de credit;
(ii)un aviz juridic din care să reiasă că tokenul raportat la active nu se califică drept niciunul din următoarele:
- un criptoactiv exclus din domeniul de aplicare al prezentului regulament în temeiul articolului 2 alineatul (4);
- un token de monedă electronică;
(iii)o descriere detaliată a cadrului de guvernanţă menţionat la articolul 34 alineatul (1);
(iv)politicile şi procedurile enumerate la articolul 34 alineatul (5) primul paragraf;
(v)o descriere a acordurilor contractuale cu entităţile terţe, astfel cum sunt menţionate la articolul 34 alineatul (5) al doilea paragraf;
(vi)o descriere a politicii de continuitate a activităţii menţionate la articolul 34 alineatul (9);
(vii)o descriere a mecanismelor de control intern şi a procedurilor de gestionare a riscurilor menţionate la articolul 34 alineatul (10);
(viii)o descriere a sistemelor şi a procedurilor instituite pentru protejarea disponibilităţii, autenticităţii, integrităţii şi confidenţialităţii datelor, menţionate la articolul 34 alineatul (11);
(2)O instituţie de credit care a notificat anterior autoritatea competentă în conformitate cu alineatul (1) litera (b) în cadrul emiterii unui alt token raportat la active nu este obligată să transmită nicio informaţie pe care au transmis-o anterior autorităţii competente în cazul în care această informaţie ar fi identică. Atunci când transmit informaţiile enumerate în alineatul (1) litera (b), instituţiile de credit confirmă în mod explicit că orice informaţii care nu au fost retransmise sunt încă actuale.
(3)Autoritatea competentă care primeşte notificarea menţionată la alineatul (1) litera (b) evaluează, în termen de 20 de zile lucrătoare de la primirea informaţiilor enumerate, dacă au fost furnizate informaţiile solicitate în temeiul literei respective. În cazul în care autoritatea competentă ajunge la concluzia că o notificare nu este completă deoarece lipsesc informaţii, aceasta informează imediat instituţia de credit notificatoare în acest sens şi stabileşte un termen până la care instituţia de credit respectivă trebuie să furnizeze informaţiile care lipsesc.
Termenul pentru furnizarea oricăror informaţii care lipsesc nu depăşeşte 20 de zile lucrătoare de la data solicitării. Până la expirarea termenului respectiv, termenul stabilit la alineatul (1) litera (b) se suspendă. Orice solicitări suplimentare formulate de autoritatea competentă în vederea completării sau clarificării informaţiilor sunt la discreţia acesteia, dar nu duc la suspendarea termenului prevăzut la alineatul (1) litera (b).
Instituţia de credit nu face o ofertă publică sau nu solicită admiterea la tranzacţionare a tokenului raportat la active atât timp cât notificarea este incompletă.
(4)Instituţiile de credit care emit tokenuri raportate la active, inclusiv tokenuri semnificative raportate la active, nu fac obiectul articolelor 16, 18, 20, 21, 24, 35, 41 şi 42.
(5)Autoritatea competentă comunică fără întârziere BCE informaţiile complete primite în temeiul alineatului (1) şi, în cazul în care instituţia de credit este stabilită într-un stat membru a cărui monedă oficială nu este euro sau în cazul în care tokenul raportat la active se raportează la o monedă oficială a unui stat membru care nu este euro, şi băncii centrale a statului membru respectiv.
BCE şi, după caz, banca centrală a statului membru menţionat la primul paragraf emit, în termen de 20 de zile lucrătoare de la primirea informaţiilor complete, un aviz cu privire la informaţiile respective şi transmit avizul respectiv autorităţii competente.
Autoritatea competentă solicită instituţiei de credit să nu facă o ofertă publică şi să nu solicite admiterea la tranzacţionare a tokenului raportat la active în cazurile în care BCE sau, după caz, banca centrală a statului membru, astfel cum se menţionează la primul paragraf, emite un aviz negativ din motive legate de un risc la adresa bunei funcţionări a sistemelor de plăţi, de transmisie a politicii monetare sau de suveranitate monetară.
(6)Autoritatea competentă comunică ESMA informaţiile prevăzute la articolul 109 alineatul (3) după verificarea caracterului complet al informaţiilor primite, în conformitate cu alineatul (1) din prezentul articol.
ESMA pune la dispoziţie informaţiile respective în registru, în temeiul articolului 109 alineatul (3), la data de începere a ofertei publice sau a admiterii la tranzacţionare.
(7)Autoritatea competentă relevantă comunică către ESMA retragerea autorizaţiei unei instituţii de credit care emite tokenuri raportate la active, în termen de două zile lucrătoare de la retragerea autorizaţiei. ESMA pune la dispoziţie, fără întârziere nejustificată, în registru, în temeiul articolului 109 alineatul (3), informaţiile cu privire la o astfel de retragere.
(8)În strânsă cooperare cu ESMA şi cu BCE, ABE elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a detalia procedura de aprobare a unei cărţi albe pentru criptoactive, menţionată la alineatul (1) litera (a).
ABE prezintă Comisiei proiectele de standarde tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf până la 30 iunie 2024.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010.
Art. 18: Cererea de autorizare
(1)Persoanele juridice sau alte întreprinderi care intenţionează să facă o ofertă publică sau să solicite admiterea la tranzacţionare a tokenurilor raportate la active îşi prezintă cererea de autorizare menţionată la articolul 16 la autoritatea competentă din statul lor membru de origine.
(2)Cererea menţionată la alineatul (1) include toate informaţiile următoare:
a)adresa emitentului solicitant;
b)identificatorul entităţii juridice al emitentului solicitant;
c)actul constitutiv al emitentului solicitant, dacă este cazul;
d)un program de activitate, care descrie modelul de afaceri pe care intenţionează să îl urmeze emitentul solicitant;
e)un aviz juridic din care să reiasă că tokenul raportat la active nu se califică drept niciunul din următoarele:
(i)un criptoactiv exclus din domeniul de aplicare al prezentului regulament în temeiul articolului 2 alineatul (4); sau
(ii)un token de monedă electronică;
f)o descriere detaliată a cadrului de guvernanţă al emitentului solicitant, astfel cum este menţionat la articolul 34 alineatul (1);
g)în cazul în care există acorduri de cooperare cu anumiţi furnizori de servicii de criptoactive, o descriere a mecanismelor şi procedurilor de control intern ale acestora pentru a asigura respectarea obligaţiilor legate de prevenirea spălării banilor şi a finanţării terorismului în temeiul Directivei (UE) 2015/849;
h)identitatea membrilor organului de conducere al emitentului solicitant;
i)dovada că persoanele menţionate la litera (h) au o reputaţie suficient de bună şi deţin cunoştinţele, competenţele şi experienţa adecvate pentru a asigura gestionarea activităţii emitentului solicitant;
j)dovada că orice acţionar sau asociat, direct sau indirect, care deţine o participaţie calificată în emitentul solicitant are o reputaţie suficient de bună;
k)o carte albă pentru criptoactive, astfel cum se menţionează la articolul 19;
l)politicile şi procedurile menţionate la articolul 34 alineatul (5) primul paragraf;
m)o descriere a acordurilor contractuale cu entităţile terţe, menţionate la articolul 34 alineatul (5) al doilea paragraf;
n)o descriere a politicii de continuitate a activităţii a emitentului solicitant, menţionată la articolul 34 alineatul (9);
o)o descriere a mecanismelor de control intern şi a procedurilor de gestionare a riscurilor menţionate la articolul 34 alineatul (10);
p)o descriere a sistemelor şi procedurilor instituite pentru protejarea disponibilităţii, autenticităţii, integrităţii şi confidenţialităţii datelor, astfel cum se menţionează la articolul 34 alineatul (11);
q)o descriere a procedurilor instituite de emitentul solicitant pentru tratarea plângerilor, astfel cum sunt menţionate la articolul 31;
r)dacă este cazul, o listă a statelor membre gazdă în care emitentul solicitant intenţionează să facă o ofertă publică privind tokenul raportat la active sau intenţionează să solicite admiterea la tranzacţionare a tokenului raportat la active.
(3)Emitenţii care au fost deja autorizaţi în privinţa unui token raportat la active nu au obligaţia de a transmite, în scopul autorizării cu privire la un alt token raportat la active, nicio informaţie pe care au transmis-o anterior autorităţii competente în cazul în care respectivele informaţii sunt identice. Atunci când transmit informaţiile enumerate la alineatul (2), emitentul confirmă în mod explicit că orice informaţii care nu au fost retransmise sunt încă actuale.
(4)Autoritatea competentă transmite cu promptitudine şi, în orice caz, în termen de două zile lucrătoare de la primirea solicitării prevăzute la alineatul (1) o confirmare în scris emitentului solicitant.
(5)În sensul alineatului (2) literele (i) şi (j), emitentul tokenului raportat la active solicitant face dovada tuturor elementelor următoare:
a)pentru toţi membrii organului de conducere, absenţa cazierului judiciar în ceea ce priveşte condamnările sau absenţa sancţiunilor impuse în temeiul dreptului comercial aplicabil, al dreptului insolvenţei şi al dreptului serviciilor financiare, sau în ceea ce priveşte combaterea spălării banilor şi a finanţării terorismului, frauda sau răspunderea profesională;
b)că membrii organului de conducere al emitentului tokenului raportat la active solicitant deţin, la nivel colectiv, cunoştinţele, competenţele şi experienţa adecvate pentru a asigura administrarea emitentului tokenului raportat la active şi că aceste persoane sunt obligate să consacre suficient timp pentru a-şi îndeplini atribuţiile;
c)pentru toţi acţionarii şi asociaţii, direcţi sau indirecţi, care deţin participaţii calificate în emitentul solicitant, absenţa cazierului judiciar în ceea ce priveşte condamnările şi absenţa sancţiunilor impuse în temeiul dreptului comercial aplicabil, al dreptului insolvenţei şi al dreptului privind serviciile financiare, sau în ceea ce priveşte combaterea spălării banilor şi a finanţării terorismului, frauda sau răspunderea profesională.
(6)În strânsă cooperare cu ESMA şi BCE, ABE elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a detalia informaţiile menţionate la alineatul (2).
ABE prezintă Comisiei proiectele de standarde tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf până la 30 iunie 2024.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010.
(7)În strânsă cooperare cu ESMA, ABE elaborează proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare pentru a stabili formularele, modelele şi procedurile standard cu privire la informaţiile ce trebuie incluse în cerere pentru a se asigura uniformitatea în întreaga Uniune.
ABE prezintă Comisiei proiectele de standarde tehnice de punere în aplicare menţionate la primul paragraf până la 30 iunie 2024.
Se conferă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de punere în aplicare menţionate la primul paragraf în conformitate cu articolul 15 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010.
Art. 19: Conţinutul şi forma cărţii albe pentru criptoactive de tipul tokenurilor raportate la active
(1)O carte albă pentru criptoactive de tipul tokenurilor raportate la active cuprinde toate informaţiile următoare, astfel cum se detaliază în anexa II:
a)informaţii despre emitentul tokenului raportat la active;
b)informaţii despre tokenul raportat la active;
c)informaţii despre oferta publică privind tokenul raportat la active sau admiterea acestuia la tranzacţionare;
d)informaţii despre drepturile şi obligaţiile aferente tokenului raportat la active;
e)informaţii despre tehnologia-suport;
f)informaţii privind riscurile;
g)informaţii privind activele de rezervă;
h)informaţii privind principalele efecte negative asupra climei şi alte efecte negative legate de mediu ale mecanismului de consens utilizat pentru emiterea tokenului raportat la active.
Cartea albă pentru criptoactive include, de asemenea, identitatea persoanei, alta decât emitentul, care face oferta publică sau solicită admiterea la tranzacţionare în temeiul articolului 16 alineatul (1) al doilea paragraf, precum şi motivul pentru care persoana respectivă oferă respectivul token raportat la active sau solicită admiterea acestuia la tranzacţionare. În cazurile în care cartea albă pentru criptoactive nu este elaborată de emitent, aceasta include, de asemenea, identitatea persoanei care a elaborat cartea albă pentru criptoactive şi motivul pentru care persoana respectivă a elaborat-o.
(2)Toate informaţiile enumerate la alineatul (1) sunt corecte, clare şi nu induc în eroare. Cartea albă pentru criptoactive nu cuprinde omisiuni semnificative şi este prezentată într-o formă concisă şi uşor de înţeles.
(3)Cartea albă pentru criptoactive nu cuprinde nicio afirmaţie cu privire la valoarea viitoare a criptoactivelor, alta decât menţiunea prevăzută la alineatul (4).
(4)Cartea albă pentru criptoactive conţine o menţiune clară şi lipsită de ambiguitate, din care să reiasă că:
a)tokenul raportat la active îşi poate pierde valoarea parţial sau integral;
b)tokenul raportat la active poate să nu fie întotdeauna transferabil;
c)tokenul raportat la active poate să nu fie lichid;
d)tokenul raportat la active nu este garantat de sistemele de compensare pentru investitori în temeiul Directivei 97/9/CE;
e)tokenul raportat la active nu este garantat de schemele de garantare a depozitelor în temeiul Directivei 2014/49/UE.
(5)Cartea albă pentru criptoactive cuprinde o declaraţie a organului de conducere al emitentului tokenului raportat la active. În declaraţia respectivă, se confirmă faptul că cartea albă pentru criptoactive respectă prezentul titlu şi că, potrivit cunoştinţelor de care dispune organul de conducere, informaţiile prezentate în cartea albă pentru criptoactive sunt corecte, clare şi nu induc în eroare, iar cartea albă pentru criptoactive nu conţine nicio omisiune susceptibilă să îi afecteze conţinutul.
(6)Cartea albă pentru criptoactive conţine un rezumat, introdus după declaraţia menţionată la alineatul (5), care prezintă, pe scurt şi într-un limbaj fără caracter tehnic, informaţii esenţiale despre oferta publică privind tokenul raportat la active sau admiterea preconizată la tranzacţionare a tokenului raportat la active. Rezumatul este uşor de înţeles şi prezentat şi aranjat în pagină într-un format clar şi inteligibil, utilizând caractere de dimensiuni lizibile. Rezumatul cărţii albe pentru criptoactive transmite informaţii adecvate cu privire la caracteristicile tokenului raportat la active în cauză, astfel încât potenţialii deţinători ai respectivului token raportat la active să poată să ia o decizie în cunoştinţă de cauză.
Rezumatul cuprinde un avertisment din care să reiasă că:
a)rezumatul ar trebui citit ca o introducere la cartea albă pentru criptoactive;
b)potenţialul deţinător ar trebui să ia orice decizie de achiziţionare a tokenului raportat la active pe baza conţinutului cărţii albe pentru criptoactive şi nu doar pe baza rezumatului;
c)oferta publică privind tokenul raportat la active nu constituie o ofertă de instrumente financiare sau o solicitare de a achiziţiona instrumente financiare, iar orice astfel de ofertă sau solicitare poate fi făcută numai prin intermediul unui prospect sau al altor documente de ofertă în temeiul dreptului intern aplicabil;
d)o carte albă pentru criptoactive nu constituie un prospect, astfel cum se menţionează în Regulamentul (UE) 2017/1129, sau orice alt document de ofertă în temeiul dreptului Uniunii sau al dreptului intern.
Rezumatul precizează faptul că deţinătorii de tokenuri raportate la active au un drept de răscumpărare în orice moment, precum şi condiţiile pentru o astfel de răscumpărare.
(7)Cartea albă pentru criptoactive cuprinde data notificării sale şi un cuprins.
(8)Cartea albă pentru criptoactive este redactată într-o limbă oficială a statului membru de origine sau într-o limbă uzuală în domeniul finanţelor internaţionale.
În cazul în care tokenul raportat la active este oferit şi într-un alt stat membru decât statul membru de origine al emitentului, cartea albă pentru criptoactive se redactează, de asemenea, într-o limbă oficială a statului membru gazdă sau într-o limbă uzuală în domeniul finanţelor internaţionale.
(9)Cartea albă pentru criptoactive este pusă la dispoziţie într-un format care poate fi citit automat.
(10)ESMA, în cooperare cu ABE, elaborează proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare în vederea stabilirii de formulare, formate şi modele standard în sensul alineatului (9).
ESMA prezintă Comisiei proiectele de standarde tehnice de punere în aplicare menţionate la primul paragraf până la 30 iunie 2024.
Se conferă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de punere în aplicare menţionate la primul paragraf în conformitate cu articolul 15 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(11)ESMA, în cooperare cu ABE, elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare referitoare la conţinutul, metodologiile şi modul de prezentare a informaţiilor menţionate la alineatul (1) primul paragraf litera (h), în ceea ce priveşte indicatorii de sustenabilitate în legătură cu efectele negative asupra climei şi cu alte efecte negative legate de mediu.
Atunci când elaborează proiectele de standarde tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, ESMA ia în considerare diferitele tipuri de mecanisme de consens utilizate pentru validarea tranzacţiilor cu criptoactive, structurile lor de stimulente şi utilizarea energiei, a energiei din surse regenerabile şi a resurselor naturale, producţia de deşeuri şi emisiile de gaze cu efect de seră. ESMA actualizează aceste standarde tehnice de reglementare ţinând seama de evoluţiile tehnologice şi în materie de reglementare.
ESMA prezintă Comisiei proiectele de standarde tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf până la 30 iunie 2024.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
Art. 20: Evaluarea cererii de autorizare
(1)Autorităţile competente care primesc o cerere de autorizare, astfel cum se menţionează la articolul 18, evaluează, în termen de 25 de zile lucrătoare de la primirea cererii, dacă cererea respectivă, inclusiv cartea albă pentru criptoactive menţionată la articolul 19, cuprinde toate informaţiile necesare. Autorităţile competente notifică imediat emitentul solicitant în cazul în care cererea, inclusiv cartea albă pentru criptoactive, nu cuprinde informaţiile necesare. În cazul în care cererea, inclusiv cartea albă pentru criptoactive, nu este completă, autorităţile competente stabilesc un termen până la care emitentul solicitant trebuie să transmită eventualele informaţii care lipsesc.
(2)În termen de 60 de zile lucrătoare de la primirea unei cereri complete, autorităţile competente evaluează dacă emitentul solicitant respectă cerinţele stabilite în prezentul titlu şi adoptă un proiect de decizie riguros motivat prin care acordă sau refuză să acorde autorizaţia. În cursul celor 60 de zile lucrătoare, autorităţile competente pot solicita emitentului solicitant orice informaţii cu privire la cerere, inclusiv cu privire la cartea albă pentru criptoactive menţionată la articolul 19.
În cursul procesului de evaluare, autorităţile competente pot coopera cu autorităţile competente pentru combaterea spălării banilor şi a finanţării terorismului, cu unităţile de informaţii financiare sau cu alte organisme publice.
(3)Perioada de evaluare prevăzută la alineatele (1) şi (2) se suspendă pe perioada cuprinsă între data solicitării din partea autorităţilor competente de furnizare a informaţiilor care lipsesc şi data primirii de către acestea a răspunsului din partea emitentului solicitant. Suspendarea nu depăşeşte 20 de zile lucrătoare. Orice solicitări suplimentare formulate de autorităţile competente în vederea completării sau clarificării informaţiilor sunt la discreţia acestora, dar nu duc la suspendarea termenului de evaluare prevăzut la alineatele (1) şi (2).
(4)După scurgerea perioadei de 60 de zile lucrătoare menţionate la alineatul (2), autorităţile competente transmit proiectul lor de decizie şi cererea ABE, ESMA şi BCE. În cazul în care emitentul solicitant este stabilit într-un stat membru a cărui monedă oficială nu este euro sau dacă tokenul raportat la active se raportează la o monedă oficială a unui stat membru care nu este euro, autorităţile competente transmit în acelaşi timp proiectul lor de decizie şi cererea băncii centrale a statului membru respectiv.
(5)La cererea autorităţii competente şi în termen de 20 de zile lucrătoare de la primirea proiectului de decizie şi a cererii, ABE şi ESMA emit un aviz în ceea ce priveşte evaluarea avizului juridic menţionat la articolul 18 alineatul (2) litera (e) şi transmit avizele lor respective autorităţii competente în cauză.
În termen de 20 de zile lucrătoare de la primirea proiectului de decizie şi a cererii, BCE sau, după caz, banca centrală menţionată la alineatul (4) emite un aviz în ceea ce priveşte evaluarea riscurilor pe care emiterea respectivului token raportat la active le-ar putea prezenta pentru stabilitatea financiară, buna funcţionare a sistemelor de plăţi, transmisia politicii monetare şi suveranitatea monetară şi transmite avizul său autorităţii competente în cauză.
Fără a aduce atingere articolului 21 alineatul (4), avizele menţionate la primul şi la al doilea paragraf de la prezentul alineat nu au caracter obligatoriu.
Cu toate acestea, autoritatea competentă ţine seama în mod corespunzător de avizele menţionate la primul şi la al doilea paragraf de la prezentul alineat.
Art. 21: Acordarea autorizaţiei sau refuzarea acordării autorizaţiei
(1)În termen de 25 de zile lucrătoare de la primirea avizelor menţionate la articolul 20 alineatul (5), autorităţile competente adoptă o decizie pe deplin motivată prin care acordă sau refuză să acorde autorizaţia emitentului solicitant şi, în termen de cinci zile lucrătoare de la adoptarea deciziei respective, comunică respectiva decizie emitentului solicitant. În cazul în care emitentul solicitant primeşte autorizaţia, se consideră că şi cartea sa albă pentru criptoactive este aprobată.
(2)Autorităţile competente refuză autorizaţia în cazul în care există motive obiective şi demonstrabile să considere că:
a)organul de conducere al emitentului solicitant ar putea reprezenta o ameninţare la adresa gestionării eficace, corecte şi prudente şi a continuităţii activităţii acestuia, precum şi la adresa reflectării în mod corespunzător a intereselor clienţilor acestuia şi a integrităţii pieţei;
b)membrii organului de conducere nu îndeplinesc criteriile prevăzute la articolul 34 alineatul (2);
c)acţionarii şi asociaţii, direcţi sau indirecţi, care deţin participaţii calificate nu îndeplinesc criteriile privind buna reputaţie prevăzute la articolul 34 alineatul (4);
d)emitentul solicitant nu îndeplineşte sau este susceptibil să nu îndeplinească oricare dintre cerinţele de la prezentul titlu;
e)modelul de afaceri al emitentului solicitant ar putea reprezenta o ameninţare gravă la adresa integrităţii pieţei, a stabilităţii financiare, a bunei funcţionări a sistemelor de plăţi sau ar putea expune emitentul sau sectorul la riscuri grave de spălare a banilor şi de finanţare a terorismului.
(3)Până la 30 iunie 2024, ABE şi ESMA emit în comun ghiduri în conformitate cu articolul 16 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010 şi, respectiv, cu articolul 16 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010 privind evaluarea caracterului adecvat al membrilor organului de conducere al emitenţilor de tokenuri raportate la active şi al acţionarilor şi asociaţilor, direcţi sau indirecţi, care deţin participaţii calificate în emitenţii de tokenuri raportate la active.
(4)De asemenea, autorităţile competente refuză autorizarea în cazul în care BCE sau, după caz, banca centrală emite un aviz negativ în temeiul articolului 20 alineatul (5) din motive legate de un risc la adresa bunei funcţionări a sistemelor de plăţi, de transmisie a politicii monetare sau de suveranitate monetară.
(5)În termen de două zile lucrătoare de la acordarea autorizării, autorităţile competente comunică informaţiile specificate la articolul 109 alineatul (3), cu privire la punctul unic de contact al statelor membre gazdă către ESMA, ABE, BCE şi, dacă este cazul, băncii centrale menţionate la articolul 20 alineatul (4).
ESMA pune la dispoziţie informaţiile respective în registru, în temeiul articolului 109 alineatul (3), până la data de începere a ofertei publice sau a admiterii la tranzacţionare.
(6)Autorităţile competente informează ABE, ESMA şi BCE şi, după caz, banca centrală menţionată la articolul 20 alineatul (4) cu privire la toate cererile de autorizare care au fost refuzate şi furnizează motivele care au stat la baza deciziei şi, după caz, o explicaţie pentru orice abatere de la avizele menţionate la articolul 20 alineatul (5).
Art. 22: Informarea cu privire la tokenurile raportate la active
(1)În cazul fiecărui token raportat la active cu o valoare de emisiune ce depăşeşte 100 000 000 EUR, emitentul transmite trimestrial autorităţii competente următoarele informaţii:
a)numărul de deţinători;
b)valoarea tokenului raportat la active emis şi dimensiunea rezervei de active;
c)numărul mediu şi valoarea medie agregată ale tranzacţiilor pe zi în cursul trimestrului relevant;
d)o estimare a numărului mediu şi a valorii medii agregate ale tranzacţiilor pe zi în cursul trimestrului relevant asociate utilizărilor sale ca mijloace de schimb într-o zonă cu o monedă unică.
În sensul primului paragraf literele (c) şi (d), "tranzacţie" înseamnă orice modificare a persoanei fizice sau juridice care are dreptul la tokenul raportat la active ca urmare a transferului tokenului raportat la active dintr-un cont sau o adresă din registrul distribuit într-un alt cont sau o adresă.
Tranzacţiile care sunt asociate cu schimbul pentru fonduri sau alte criptoactive cu emitentul sau cu un furnizor de servicii de criptoactive nu sunt considerate ca fiind asociate unor utilizări ale tokenului raportat la active ca mijloc de schimb, cu excepţia cazului în care există dovezi că tokenul raportat la active este utilizat pentru decontarea tranzacţiilor cu alte criptoactive.
(2)Autoritatea competentă poate solicita emitenţilor de tokenuri raportate la active să respecte obligaţia de informare menţionată la alineatul (1) în ceea ce priveşte tokenurile raportate la active emise cu o valoare ce nu depăşeşte 100 000 000 EUR.
(3)Furnizorii de servicii de criptoactive care prestează servicii legate de tokenurile raportate la active furnizează emitentului tokenului raportat la active informaţiile necesare pentru elaborarea raportului menţionat la alineatul (1), inclusiv prin informarea cu privire la tranzacţiile în afara registrului distribuit.
(4)Autoritatea competentă transmite informaţiile primite BCE şi, după caz, băncii centrale menţionate la articolul 20 alineatul (4), precum şi autorităţilor naţionale competente din statele membre gazdă.
(5)BCE şi, după caz, banca centrală menţionată la articolul 20 alineatul (4), pot furniza autorităţii competente propriile estimări ale numărului mediu trimestrial şi ale valorii medii agregate trimestriale ale tranzacţiilor pe zi care sunt asociate utilizărilor tokenului raportat la active ca mijloc de schimb într-o zonă cu o monedă unică.
(6)În strânsă cooperare cu BCE, ABE elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a specifica metodologia de estimare a numărului mediu trimestrial şi a valorii medii agregate ale tranzacţiilor pe zi care sunt asociate utilizărilor tokenului raportat la active ca mijloc de schimb într-o zonă cu o monedă unică.
ABE prezintă Comisiei proiectele de standarde tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf până la 30 iunie 2024.
Se deleagă Comisiei competenţa a de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010.
(7)ABE elaborează proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare pentru a stabili formulare standard, formate şi modele în scopul informării menţionate la alineatul (1) şi furnizării de informaţii menţionate la alineatul (3).
ABE prezintă Comisiei proiectele de standarde tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf până la 30 iunie 2024.
Se conferă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de punere în aplicare menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat în conformitate cu articolul 15 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010.
Art. 23: Restricţii privind emiterea de tokenuri raportate la active utilizate pe scară largă ca mijloc de schimb
(1)Atunci când, pentru un token raportat la active, numărul mediu trimestrial estimat şi valoarea medie agregată trimestrială estimată ale tranzacţiilor pe zi asociate utilizărilor sale ca mijloc de schimb într-o zonă cu o monedă unică depăşesc un milion de tranzacţii şi, respectiv, 200 000 000 EUR, emitentul:
a)sistează emiterea acelui token raportat la active; şi
b)în termen de 40 de zile lucrătoare de la atingerea pragului respectiv, prezintă autorităţii competente un plan pentru a se asigura că numărul mediu trimestrial estimat şi valoarea medie agregată a tranzacţiilor respective pe zi sunt menţinute sub un milion de tranzacţii şi, respectiv, 200 000 000 EUR.
(2)Autoritatea competentă utilizează informaţiile furnizate de emitent, propriile estimări, ori estimările furnizate de BCE sau, după caz, de banca centrală menţionată la articolul 20 alineatul (4), oricare dintre acestea este mai ridicată, pentru a evalua dacă se atinge pragul menţionat la alineatul (1).
(3)În cazul în care mai mulţi emitenţi emit acelaşi token raportat la active, criteriile menţionate la alineatul (1) sunt evaluate de autoritatea competentă după agregarea datelor furnizate de toţi emitenţii.
(4)Emitentul prezintă spre aprobare autorităţii competente planul menţionat la alineatul (1) litera (b). Dacă este necesar, autoritatea competentă solicită modificări, cum ar fi impunerea unei valori nominale minime, pentru a asigura o scădere în timp util a utilizării ca mijloc de schimb a tokenului raportat la active.
(5)Autoritatea competentă permite emitentului să emită din nou tokenul raportat la active numai atunci când are dovezi că numărul mediu trimestrial estimat de tranzacţii pe zi şi valoarea medie agregată a tranzacţiilor pe zi asociate utilizărilor sale ca mijloc de schimb într-o zonă cu o monedă unică sunt sub un milion de tranzacţii şi, respectiv, 200 000 000 EUR.
Art. 24: Retragerea autorizaţiei
(1)Autorităţile competente retrag autorizaţia unui emitent al unui token raportat la active în oricare dintre următoarele situaţii:
a)emitentul şi-a încetat activitatea timp de şase luni consecutive sau nu şi-a utilizat autorizaţia timp de 12 luni consecutive;
b)emitentul a obţinut autorizaţia prin modalităţi incorecte, cum ar fi prin declaraţii false în cererea de autorizare menţionată la articolul 18 sau în orice carte albă pentru criptoactive modificată în conformitate cu articolul 25;
c)emitentul nu mai îndeplineşte condiţiile în temeiul cărora i-a fost acordată autorizaţia;
d)emitentul a săvârşit o încălcare gravă a dispoziţiilor prezentului titlu;
e)emitentul face obiectul unui plan de răscumpărare;
f)emitentul a renunţat în mod expres la autorizaţie sau a decis să îşi sisteze operaţiunile;
g)activitatea emitentului reprezintă o ameninţare gravă la adresa integrităţii pieţei, a stabilităţii financiare, a bunei funcţionări a sistemelor de plăţi sau expune emitentul sau sectorul la riscuri grave de spălare a banilor şi de finanţare a terorismului.
Emitentul tokenului raportat la active notifică autoritatea sa competentă cu privire la oricare dintre situaţiile menţionate la primul paragraf literele (e) şi (f).
(2)Autorităţile competente retrag, de asemenea, autorizaţia unui emitent al unui token raportat la active atunci când BCE sau, după caz, banca centrală menţionată la articolul 20 alineatul (4), emite un aviz potrivit căruia tokenul raportat la active prezintă o ameninţare gravă la adresa bunei funcţionări a sistemelor de plăţi, a transmisiei politicii monetare sau a suveranităţii monetare.
(3)Autorităţile competente limitează cuantumul unui token raportat la active care urmează să fie emis sau impun o valoare nominală minimă a tokenului raportat la active atunci când BCE sau, după caz, banca centrală menţionată la articolul 20 alineatul (4), emite un aviz potrivit căruia tokenul raportat la active prezintă o ameninţare la adresa bunei funcţionări a sistemelor de plăţi, a transmisiei politicii monetare sau a suveranităţii monetare şi specifică limita aplicabilă sau valoarea nominală minimă.
(4)Autorităţile competente relevante notifică fără întârziere autoritatea competentă a unui emitent al unui token raportat la active cu privire la următoarele situaţii:
a)o entitate terţă, astfel cum este menţionată la articolul 34 alineatul (5) primul paragraf litera (h) din prezentul regulament, şi-a pierdut autorizaţia de instituţie de credit, astfel cum este menţionată la articolul 8 din Directiva 2013/36/UE, în calitate de furnizor de servicii de criptoactive, astfel cum se menţionează la articolul 59 din prezentul regulament, de instituţie de plată sau de instituţie emitentă de monedă electronică;
b)membrii organului de conducere al emitentului sau acţionarii sau asociaţii, direcţi sau indirecţi, care deţin participaţii calificate în cadrul emitentului au încălcat dispoziţiile de drept intern ce transpun Directiva (UE) 2015/849.
(5)Autorităţile competente retrag autorizaţia unui emitent al unui token raportat la active în cazul în care consideră că faptele menţionate la alineatul (4) din prezentul articol afectează buna reputaţie a membrilor organului de conducere al emitentului respectiv sau buna reputaţie a oricărui acţionar sau asociat, direct sau indirect, care deţine participaţii calificate în cadrul emitentului sau dacă există o indicaţie cu privire la o disfuncţie a cadrului de guvernanţă sau a mecanismelor de control intern menţionate la articolul 34.
Atunci când autorizaţia este retrasă, emitentul tokenului raportat la active aplică procedura prevăzută la articolul 47.
(6)Autorităţile competente comunică către ESMA retragerea autorizaţiei emitentului tokenului raportat la active, în termen de două zile lucrătoare de la retragerea autorizaţiei. ESMA pune la dispoziţie, fără întârziere nejustificată, în registrul menţionat la articolul 109, informaţiile cu privire la o astfel de retragere.
Art. 25: Modificarea cărţilor albe publicate pentru criptoactive de tipul tokenurilor raportate la active
(1)Emitenţii de tokenuri raportate la active notifică autorităţii competente din statul membru de origine orice modificare preconizată a modelului lor de afaceri care este susceptibilă să aibă o influenţă semnificativă asupra deciziei de achiziţionare a oricărui deţinător sau a oricărui deţinător potenţial de tokenuri raportate la active, care survine după autorizarea menţionată la articolul 21 sau după aprobarea cărţii albe pentru criptoactive în temeiul articolului 17, precum şi în contextul articolului 23. Aceste modificări cuprind, printre altele, orice modificări semnificative privind:
a)mecanismele de guvernanţă, inclusiv liniile de informare a organului de conducere şi cadrul de gestionare a riscurilor;
b)activele de rezervă şi custodia activelor de rezervă;
c)drepturile acordate deţinătorilor de tokenuri raportate la active;
d)mecanismul de emitere şi răscumpărare a unui token raportat la active;
e)protocoalele de validare a tranzacţiilor cu tokenuri raportate la active;
f)funcţionarea tehnologiei registrelor distribuite, supusă drepturilor de proprietate ale emitenţilor, în cazul în care tokenurile raportate la active sunt emise, transferate şi stocate utilizând o astfel de tehnologie a registrelor distribuite;
g)mecanismele de asigurare a lichidităţii tokenurilor raportate la active, inclusiv politica şi procedurile de gestionare a lichidităţii pentru emitenţii de tokenuri semnificative raportate la active menţionate la articolul 45;
h)acordurile cu entităţile terţe, inclusiv pentru administrarea activelor de rezervă şi investirea rezervei, custodia activelor de rezervă şi, după caz, distribuirea către public a tokenurilor raportate la active;
i)procedurile de tratare a plângerilor;
j)evaluarea riscurilor de spălare a banilor şi de finanţare a terorismului, precum şi politicile şi procedurile generale aferente.
Emitenţii de tokenuri raportate la active notifică autoritatea competentă din statul lor membru de origine cu cel puţin 30 de zile lucrătoare înainte ca modificările preconizate să intre în vigoare.
(2)În cazul în care modificarea preconizată, astfel cum se menţionează la alineatul (1), a fost notificată autorităţii competente, emitentul unui token raportat la active elaborează un proiect de carte albă modificată pentru criptoactive şi se asigură că ordinea în care apar informaţiile respective este consecventă cu cea din varianta originală a cărţii albe pentru criptoactive.
Emitentul tokenului raportat la active notifică proiectul modificat de carte albă pentru criptoactive autorităţii competente a statului membru de origine.
Autoritatea competentă confirmă pe cale electronică primirea proiectului de carte albă modificată pentru criptoactive cât mai curând posibil şi cel târziu la cinci zile lucrătoare de la primirea acestuia.
Autoritatea competentă aprobă sau refuză să aprobe proiectul de carte albă pentru criptoactive modificată în termen de 30 de zile lucrătoare de la confirmarea primirii. Pe parcursul examinării proiectului de carte albă pentru criptoactive modificată, autoritatea competentă poate solicita orice informaţii, explicaţii sau justificări suplimentare privind proiectul de carte albă pentru criptoactive modificată. În cazul în care autoritatea competentă face o astfel de solicitare, termenul-limită de 30 de zile lucrătoare începe să curgă numai în momentul în care autoritatea competentă a primit informaţiile suplimentare solicitate.
(3)În cazul în care autoritatea competentă consideră că modificările aduse unei cărţi albe pentru criptoactive sunt potenţial relevante pentru buna funcţionare a sistemelor de plăţi, pentru transmisia politicii monetare şi pentru suveranitatea monetară, respectiva autoritate competentă consultă BCE şi, după caz, banca centrală menţionată la articolul 20 alineatul (4). În astfel de cazuri, autoritatea competentă poate consulta, de asemenea, ABE şi ESMA.
BCE sau banca centrală relevantă şi, după caz, ABE şi ESMA prezintă un aviz în termen de 20 de zile lucrătoare de la primirea consultării menţionate la primul paragraf.
(4)În cazul în care autoritatea competentă aprobă cartea albă modificată pentru criptoactive, aceasta poate solicita emitentului tokenului raportat la active:
a)să instituie mecanisme care să asigure protecţia deţinătorilor tokenului raportat la active, atunci când o posibilă modificare a operaţiunilor emitentului poate avea un efect semnificativ asupra valorii, stabilităţii sau riscurilor tokenului raportat la active sau ale activelor de rezervă;
b)să ia toate măsurile corective adecvate pentru a răspunde preocupărilor legate de integritatea pieţei, de stabilitatea financiară sau de buna funcţionare a sistemelor de plăţi.
Autoritatea competentă impune emitentului tokenului raportat la active să ia toate măsurile de remediere adecvate pentru a răspunde preocupărilor legate de buna funcţionare a sistemelor de plăţi, de mecanismul de transmisie a politicii monetare sau de suveranitatea monetară, în cazul în care astfel de măsuri de remediere sunt propuse de BCE sau, după caz, de banca centrală menţionată la articolul 20 alineatul (4), în cadrul consultărilor menţionate la alineatul (3) din prezentul articol.
În cazul în care BCE sau banca centrală menţionată la articolul 20 alineatul (4) a propus măsuri diferite de cele impuse de autoritatea competentă, măsurile propuse se combină sau, dacă nu este posibil, se impune măsura cea mai strictă.
(5)Autoritatea competentă transmite cartea albă pentru criptoactive modificată ESMA, punctelor unice de contact ale statelor membre gazdă, ABE, BCE şi, după caz, băncii centrale a statului membru în cauză în termen de două zile lucrătoare de la acordarea aprobării.
ESMA pune la dispoziţie, fără întârziere nejustificată, în registrul menţionat la articolul 109, cartea albă modificată pentru criptoactive.
Art. 26: Răspunderea emitenţilor de tokenuri raportate la active pentru informaţiile furnizate într-o carte albă pentru criptoactive
(1)În cazul în care un emitent a încălcat articolul 19, furnizând în cartea sa albă pentru criptoactive sau într-o carte albă pentru criptoactive modificată informaţii care nu sunt complete, corecte ori clare sau care induc în eroare, emitentul respectiv şi membrii organului său administrativ, de conducere sau de supraveghere răspund faţă de deţinătorul respectivului token raportat la active pentru orice pierdere suferită ca urmare a încălcării respective.
(2)Orice excludere sau limitare contractuală a răspunderii civile menţionate la alineatul (1) este lipsită de efecte juridice.
(3)Este responsabilitatea deţinătorului tokenului raportat la active să prezinte dovezi care să ateste că emitentul respectivului token raportat la active a încălcat articolul 19 prin furnizarea în cartea sa albă pentru criptoactive sau într-o carte albă pentru criptoactive modificată de informaţii care nu sunt complete, corecte ori clare sau care induc în eroare şi că faptul de a se fi bazat pe aceste informaţii a avut un impact asupra deciziei deţinătorului de a achiziţiona, vinde sau schimba respectivul token raportat la active.
(4)Emitentul şi membrii organelor sale administrative, de conducere sau de supraveghere nu sunt răspunzători pentru pierderile suferite ca urmare a utilizării informaţiilor furnizate într-un rezumat în temeiul articolului 19, inclusiv în orice traducere a acestuia, cu excepţia cazului în care rezumatul:
a)induce în eroare, este inexact sau contradictoriu în raport cu celelalte părţi ale cărţii albe pentru criptoactive; sau
b)nu furnizează, în raport cu celelalte părţi ale cărţii albe pentru criptoactive, informaţii esenţiale care să îi ajute pe deţinătorii potenţiali să decidă dacă să achiziţioneze tokenul raportat la active.
(5)Prezentul articol nu aduce atingere niciunei alte răspunderi civile în temeiul dreptului intern.