Art. 19. - Art. 19: Conţinutul şi forma cărţii albe pentru criptoactive de tipul tokenurilor raportate la active - Regulamentul 1114/31-mai-2023 privind pieţele criptoactivelor şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1093/2010 şi (UE) nr. 1095/2010 şi a Directivelor 2013/36/UE şi (UE) 2019/1937
Acte UE
Jurnalul Oficial 150L
În vigoare Versiune de la: 23 Octombrie 2025
Art. 19: Conţinutul şi forma cărţii albe pentru criptoactive de tipul tokenurilor raportate la active
(1)O carte albă pentru criptoactive de tipul tokenurilor raportate la active cuprinde toate informaţiile următoare, astfel cum se detaliază în anexa II:
a)informaţii despre emitentul tokenului raportat la active;
b)informaţii despre tokenul raportat la active;
c)informaţii despre oferta publică privind tokenul raportat la active sau admiterea acestuia la tranzacţionare;
d)informaţii despre drepturile şi obligaţiile aferente tokenului raportat la active;
e)informaţii despre tehnologia-suport;
f)informaţii privind riscurile;
g)informaţii privind activele de rezervă;
h)informaţii privind principalele efecte negative asupra climei şi alte efecte negative legate de mediu ale mecanismului de consens utilizat pentru emiterea tokenului raportat la active.
Cartea albă pentru criptoactive include, de asemenea, identitatea persoanei, alta decât emitentul, care face oferta publică sau solicită admiterea la tranzacţionare în temeiul articolului 16 alineatul (1) al doilea paragraf, precum şi motivul pentru care persoana respectivă oferă respectivul token raportat la active sau solicită admiterea acestuia la tranzacţionare. În cazurile în care cartea albă pentru criptoactive nu este elaborată de emitent, aceasta include, de asemenea, identitatea persoanei care a elaborat cartea albă pentru criptoactive şi motivul pentru care persoana respectivă a elaborat-o.
(2)Toate informaţiile enumerate la alineatul (1) sunt corecte, clare şi nu induc în eroare. Cartea albă pentru criptoactive nu cuprinde omisiuni semnificative şi este prezentată într-o formă concisă şi uşor de înţeles.
(3)Cartea albă pentru criptoactive nu cuprinde nicio afirmaţie cu privire la valoarea viitoare a criptoactivelor, alta decât menţiunea prevăzută la alineatul (4).
(4)Cartea albă pentru criptoactive conţine o menţiune clară şi lipsită de ambiguitate, din care să reiasă că:
a)tokenul raportat la active îşi poate pierde valoarea parţial sau integral;
b)tokenul raportat la active poate să nu fie întotdeauna transferabil;
c)tokenul raportat la active poate să nu fie lichid;
d)tokenul raportat la active nu este garantat de sistemele de compensare pentru investitori în temeiul Directivei 97/9/CE;
e)tokenul raportat la active nu este garantat de schemele de garantare a depozitelor în temeiul Directivei 2014/49/UE.
(5)Cartea albă pentru criptoactive cuprinde o declaraţie a organului de conducere al emitentului tokenului raportat la active. În declaraţia respectivă, se confirmă faptul că cartea albă pentru criptoactive respectă prezentul titlu şi că, potrivit cunoştinţelor de care dispune organul de conducere, informaţiile prezentate în cartea albă pentru criptoactive sunt corecte, clare şi nu induc în eroare, iar cartea albă pentru criptoactive nu conţine nicio omisiune susceptibilă să îi afecteze conţinutul.
(6)Cartea albă pentru criptoactive conţine un rezumat, introdus după declaraţia menţionată la alineatul (5), care prezintă, pe scurt şi într-un limbaj fără caracter tehnic, informaţii esenţiale despre oferta publică privind tokenul raportat la active sau admiterea preconizată la tranzacţionare a tokenului raportat la active. Rezumatul este uşor de înţeles şi prezentat şi aranjat în pagină într-un format clar şi inteligibil, utilizând caractere de dimensiuni lizibile. Rezumatul cărţii albe pentru criptoactive transmite informaţii adecvate cu privire la caracteristicile tokenului raportat la active în cauză, astfel încât potenţialii deţinători ai respectivului token raportat la active să poată să ia o decizie în cunoştinţă de cauză.
Rezumatul cuprinde un avertisment din care să reiasă că:
a)rezumatul ar trebui citit ca o introducere la cartea albă pentru criptoactive;
b)potenţialul deţinător ar trebui să ia orice decizie de achiziţionare a tokenului raportat la active pe baza conţinutului cărţii albe pentru criptoactive şi nu doar pe baza rezumatului;
c)oferta publică privind tokenul raportat la active nu constituie o ofertă de instrumente financiare sau o solicitare de a achiziţiona instrumente financiare, iar orice astfel de ofertă sau solicitare poate fi făcută numai prin intermediul unui prospect sau al altor documente de ofertă în temeiul dreptului intern aplicabil;
d)o carte albă pentru criptoactive nu constituie un prospect, astfel cum se menţionează în Regulamentul (UE) 2017/1129, sau orice alt document de ofertă în temeiul dreptului Uniunii sau al dreptului intern.
Rezumatul precizează faptul că deţinătorii de tokenuri raportate la active au un drept de răscumpărare în orice moment, precum şi condiţiile pentru o astfel de răscumpărare.
(7)Cartea albă pentru criptoactive cuprinde data notificării sale şi un cuprins.
(8)Cartea albă pentru criptoactive este redactată într-o limbă oficială a statului membru de origine sau într-o limbă uzuală în domeniul finanţelor internaţionale.
În cazul în care tokenul raportat la active este oferit şi într-un alt stat membru decât statul membru de origine al emitentului, cartea albă pentru criptoactive se redactează, de asemenea, într-o limbă oficială a statului membru gazdă sau într-o limbă uzuală în domeniul finanţelor internaţionale.
(9)Cartea albă pentru criptoactive este pusă la dispoziţie într-un format care poate fi citit automat.
(10)ESMA, în cooperare cu ABE, elaborează proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare în vederea stabilirii de formulare, formate şi modele standard în sensul alineatului (9).
ESMA prezintă Comisiei proiectele de standarde tehnice de punere în aplicare menţionate la primul paragraf până la 30 iunie 2024.
Se conferă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de punere în aplicare menţionate la primul paragraf în conformitate cu articolul 15 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(11)ESMA, în cooperare cu ABE, elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare referitoare la conţinutul, metodologiile şi modul de prezentare a informaţiilor menţionate la alineatul (1) primul paragraf litera (h), în ceea ce priveşte indicatorii de sustenabilitate în legătură cu efectele negative asupra climei şi cu alte efecte negative legate de mediu.
Atunci când elaborează proiectele de standarde tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, ESMA ia în considerare diferitele tipuri de mecanisme de consens utilizate pentru validarea tranzacţiilor cu criptoactive, structurile lor de stimulente şi utilizarea energiei, a energiei din surse regenerabile şi a resurselor naturale, producţia de deşeuri şi emisiile de gaze cu efect de seră. ESMA actualizează aceste standarde tehnice de reglementare ţinând seama de evoluţiile tehnologice şi în materie de reglementare.
ESMA prezintă Comisiei proiectele de standarde tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf până la 30 iunie 2024.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.