Titlul iii - PIEŢE REGLEMENTATE - Directiva 2014/65/UE/15-mai-2014 privind pieţele instrumentelor financiare şi de modificare a Directivei 2002/92/CE şi a Directivei 2011/61/UE

Acte UE

Jurnalul Oficial 173L

În vigoare
Versiune de la: 28 Martie 2024
TITLUL III:PIEŢE REGLEMENTATE
Art. 44: Autorizarea şi legea aplicabilă
(1)Statele membre rezervă autorizarea ca piaţă reglementată pentru sistemele care respectă prezentul titlu.
Autorizaţia de piaţă reglementată nu se acordă decât în cazul în care autoritatea competentă s-a asigurat că operatorul şi sistemele pieţei reglementate satisfac cel puţin cerinţele prevăzute de prezentul titlu.
În cazul în care o piaţă reglementată este o persoană juridică şi este administrată sau exploatată de un alt operator de piaţă decât piaţa reglementată însăşi, statele membre stabilesc modalităţile prin care diferitele obligaţii impuse operatorului de piaţă în temeiul prezentei directive trebuie repartizate între piaţa reglementată şi operatorul de piaţă.
Operatorul de piaţă furnizează toate informaţiile, inclusiv un program de activitate care prezintă, printre altele, tipurile de operaţiuni avute în vedere şi structura organizatorică, necesare pentru a permite autorităţii competente să se asigure că piaţa reglementată a instituit, cu ocazia autorizării iniţiale, toate măsurile necesare pentru respectarea obligaţiilor care îi revin în conformitate cu prezentul titlu.
(2)Statele membre impun operatorului de piaţă să desfăşoare activităţile aferente organizării şi exploatării pieţei reglementate sub supravegherea autorităţii competente. Statele membre se asigură că autorităţile competente verifică în mod regulat că pieţele reglementate respectă prezentul titlu. De asemenea, statele membre veghează ca autorităţile competente să verifice dacă pieţele reglementate îndeplinesc în orice moment condiţiile impuse pentru autorizarea iniţială, stabilite de prezentul titlu.
(3)Statele membre se asigură că operatorul de piaţă îşi asumă responsabilitatea de a veghea ca piaţa reglementată pe care o administrează să respecte cerinţele prevăzute de prezentul titlu.
De asemenea, statele membre se asigură că operatorul de piaţă este abilitat să exercite drepturile corespunzătoare pieţei reglementate pe care o administrează în temeiul prezentei directive.
(4)Fără a aduce atingere oricărei dispoziţii relevante din Regulamentul (UE) nr. 596/2014 sau din Directiva 2014/57/UE, dispoziţiile de drept public care reglementează tranzacţionările efectuate în cadrul sistemelor pieţei reglementate sunt cele al statului membru de origine al pieţei reglementate respective.
(5)Autoritatea competentă poate retrage autorizaţia eliberată unei pieţe reglementate în cazul în care aceasta:
a)nu utilizează autorizaţia în termen de 12 luni, renunţă în mod expres la autorizaţie sau nu a funcţionat în ultimele şase luni, în afara cazurilor în care statul membru respectiv prevede caducitatea autorizaţiei în asemenea situaţii;
b)a obţinut autorizaţia prin declaraţii false sau prin orice altă modalitate incorectă;
c)nu mai îndeplineşte condiţiile în temeiul cărora a fost acordată autorizaţia;
d)a încălcat grav şi sistematic dispoziţiile adoptate în temeiul prezentei directive sau a Regulamentului (UE) nr. 600/2014;
e)se încadrează în oricare dintre cazurile în care dreptul intern prevede retragerea autorizaţiei.
(6)Orice retragere a unei autorizaţii se notifică ESMA.
Art. 45: Cerinţe aplicabile organului de conducere al operatorului de piaţă
(1)Statele membre impun ca toţi membrii organului de conducere al oricărui operator de piaţă să aibă în orice moment o reputaţie suficient de bună, să posede suficiente cunoştinţe, competenţe şi experienţă pentru îndeplinirea sarcinilor lor. Întreaga componenţă a organului de conducere reflectă o gamă suficient de largă de experienţă.
(2)Membrii organului de conducere îndeplinesc în special următoarele cerinţe:
a)toţi membrii organului de conducere dedică suficient timp pentru îndeplinirea funcţiilor lor în cadrul operatorului de piaţă. Numărul de funcţii de conducere pe care le poate deţine un membru al organului de conducere simultan în orice entitate juridică, ţine seama de situaţiile specifice şi de natura, amploarea şi complexitatea activităţilor operatorului de piaţă.
Cu excepţia cazului în care reprezintă statul membru, membrii organelor de conducere ale operatorilor de piaţă care sunt semnificativi din punctul de vedere al dimensiunii, organizării interne, naturii, sferei de cuprindere şi complexităţii activităţilor lor nu deţin în acelaşi timp poziţii care să depăşească mai mult de una dintre următoarele combinaţii:
(i)o funcţie de conducere executivă cu două funcţii de conducere neexecutive;
(ii)patru funcţii de conducere neexecutive.
Funcţiile de conducere executive sau neexecutive deţinute în cadrul aceluiaşi grup sau în cadrul societăţilor în care operatorul de piaţă deţine o participaţie calificată sunt considerate ca fiind o singură funcţie de conducere.
Autorităţile competente pot autoriza membri ai organului de conducere să deţină o funcţie neexecutivă suplimentară. Autorităţile competente informează periodic ESMA în legătură cu astfel de autorizaţii.
Funcţiile de conducere din organizaţiile care nu urmăresc obiective predominant comerciale sunt scutite de limitarea aplicată numărului de funcţii de conducere pe care le poate deţine un membru al unui organ de conducere;
b)organul de conducere posedă, în ansamblul său, cunoştinţele, competenţele şi experienţa adecvate pentru a putea înţelege activităţile operatorului de piaţă, inclusiv principalele riscuri;
c)fiecare membru al organului de conducere acţionează cu onestitate, integritate şi independenţă de spirit pentru a evalua şi a contesta în mod eficient deciziile conducerii superioare atunci când este necesar şi pentru a superviza şi monitoriza în mod eficient procesul decizional.
(3)Operatorii de piaţă alocă resurse umane şi financiare adecvate pentru integrarea şi formarea membrilor organului de conducere.
(4)Statele membre se asigură că operatorii de piaţă care sunt semnificativi din punctul de vedere al dimensiunii, organizării interne, precum şi al naturii, amplorii şi complexităţii activităţilor lor înfiinţează un comitet de numire compus din membri ai organului de conducere care nu îndeplinesc nicio funcţie executivă în cadrul operatorului de piaţă respectiv.
Comitetul de numire îndeplineşte următoarele sarcini:
a)identifică şi recomandă candidaţi pentru ocuparea posturilor vacante în cadrul organului de conducere, spre aprobare de către organul de conducere sau de către adunarea generală. În cadrul acestei sarcini, comitetul de numire evaluează echilibrul de cunoştinţe, competenţe, diversitate şi experienţă în cadrul organului de conducere. De asemenea, comitetul pregăteşte o descriere a rolurilor şi a capacităţilor în vederea numirii într-un anumit post şi evaluează aşteptările în ceea ce priveşte timpul alocat în acest sens. În plus, comitetul de numire decide cu privire la un obiectiv de reprezentare a sexului subreprezentat în cadrul organului de conducere şi elaborează o politică privind modul de creştere a reprezentării sexului subreprezentat în cadrul organului de conducere pentru a atinge respectivul obiectiv;
b)evaluează periodic, cel puţin o dată pe an, structura, dimensiunea, compoziţia şi performanţele organului de conducere şi formulează recomandări organului de conducere cu privire la eventuale modificări;
c)evaluează periodic, cel puţin o dată pe an, cunoştinţele, competenţele şi experienţa fiecărui membru al organului de conducere şi ale organului de conducere în ansamblul său şi informează organul de conducere cu privire la evaluarea respectivă;
d)revizuieşte periodic politica organului de conducere privind selecţia şi numirea conducerii superioare şi formulează recomandări adresate organului de conducere.
În îndeplinirea sarcinilor sale, comitetul de numire ţine cont, în măsura posibilului şi în mod permanent, de necesitatea asigurării faptului că procesul decizional al organului de conducere nu este dominat de nicio persoană sau grup mic de persoane într-un mod care este în detrimentul intereselor operatorului de piaţă în ansamblu.
În îndeplinirea îndatoririlor sale, comitetul de numire poate utiliza orice tip de resurse pe care le consideră adecvate, inclusiv consultanţă externă.
În cazul în care, conform dreptului intern, organul de conducere nu are nicio competenţă în ceea ce priveşte procesul selectării şi numirii niciunuia dintre membrii săi, prezentul alineat nu se aplică.
(5)Statele membre sau autorităţile competente impun operatorilor de piaţă şi comitetelor lor de numire respective să folosească o gamă largă de calităţi şi competenţe atunci când recrutează membrii organului de conducere şi, în acest sens, să pună în aplicare o politică de promovare a diversităţii în cadrul organului de conducere.
(6)Statele membre se asigură că organul de conducere al unui operator de piaţă defineşte şi supraveghează implementarea mecanismelor de guvernanţă care asigură gestionarea eficientă şi prudentă a unei organizaţii, inclusiv separarea sarcinilor în cadrul organizaţiei şi prevenirea conflictelor de interese, într-un mod care promovează integritatea pieţei.
Statele membre se asigură că organul de conducere monitorizează şi evaluează periodic eficacitatea mecanismelor de guvernanţă ale operatorului de piaţă şi adoptă măsurile corespunzătoare pentru a soluţiona eventualele deficienţe.
Membrii organului de conducere au acces adecvat la informaţiile şi documentele necesare pentru supervizarea şi monitorizarea procesului decizional al conducerii.
(7)Autoritatea competentă refuză autorizarea dacă nu este convinsă că membrii organului de conducere al operatorului de piaţă au o reputaţie suficient de bună, posedă suficiente cunoştinţe, competenţe şi experienţă şi dedică suficient timp pentru îndeplinirea sarcinilor ce le revin, sau dacă există motive obiective şi demonstrabile de a crede că organul de conducere al operatorului de piaţă ar risca să compromită administrarea corectă, prudentă şi eficace a acestuia şi luarea în seamă în mod corespunzător a integrităţii pieţei.
Statele membre se asigură că, în procesul de autorizare a unei pieţe reglementate, persoana sau persoanele care conduc efectiv activităţile şi operaţiunile unei pieţe reglementate deja autorizate în conformitate cu prezenta directivă sunt considerate ca respectând cerinţele stabilite la alineatul (1).
(8)Statele membre impun operatorului de piaţă să notifice autorităţii competente identitatea tuturor membrilor organului său de conducere şi orice schimbare a componenţei acestuia, împreună cu toate informaţiile necesare pentru a aprecia dacă operatorul de piaţă respectă alineatele (1)-(5).
(9)ESMA emite orientări pentru a detalia următoarele:
a)noţiunea de dedicare a unui timp suficient de către un membru al organului de conducere pentru îndeplinirea funcţiilor sale, în raport cu situaţiile specifice şi natura, amploarea şi complexitatea activităţilor operatorului de piaţă;
b)noţiunea de deţinere de către organismul de conducere în ansamblul său a unor cunoştinţe, competenţe şi experienţă adecvate, menţionată la alineatul (2) litera (b);
c)noţiunile de onestitate, integritate şi independenţă de spirit a unui membru al organismului de conducere, menţionate la alineatul (2) litera (c);
d)noţiunea de alocare de resurse umane şi financiare adecvate pentru integrarea şi instruirea membrilor organului de conducere, menţionată la alineatul (3);
e)noţiunea de luare în considerare a diversităţii la selectarea membrilor organului de conducere, menţionată la alineatul (5).
ESMA emite aceste orientări până la 3 ianuarie 2016.
Art. 46: Cerinţe aplicabile persoanelor care exercită o influenţă semnificativă asupra administrării pieţei reglementate
(1)Statele membre impun ca persoanele care sunt în măsură să exercite, direct sau indirect, o influenţă semnificativă asupra administrării pieţei reglementate să aibă calităţile necesare.
(2)Statele membre impun operatorului de piaţă al pieţei reglementate:
a)să furnizeze autorităţii competente şi să facă publice informaţii privind proprietarii pieţei reglementate şi/sau operatorul de piaţă, în special identitatea persoanelor care sunt în măsură să exercite o influenţă semnificativă asupra administrării, precum şi valoarea intereselor deţinute de aceste persoane;
b)să semnaleze autorităţii competente şi să facă public orice transfer de proprietate care antrenează o schimbare a identităţii persoanelor care exercită o influenţă semnificativă asupra funcţionării pieţei reglementate.
(3)Autoritatea competentă refuză să aprobe propunerile de modificare a intereselor deţinute de persoanele care controlează piaţa reglementată şi/sau de operatorul de piaţă în cazul în care există motive obiective şi demonstrabile de a estima că schimbarea propusă ar risca să compromită administrarea corectă şi prudentă a pieţei reglementate respective.
Art. 47: Cerinţe organizatorice
(1)Statele membre impun pieţei reglementate:
a)să adopte măsuri pentru a detecta în mod clar şi a gestiona efectele potenţial dăunătoare pentru funcţionarea pieţei reglementate sau pentru membrii ori participanţii la aceasta ale oricărui conflict de interese apărut între interesele pieţei reglementate, ale proprietarilor sau ale operatorului său de piaţă şi funcţionarea corectă a pieţei reglementate, în special în cazul în care un astfel de conflict de interese riscă să compromită exercitarea oricăror funcţii delegate pieţei reglementate de autoritatea competentă;
b)să fie dotată în mod corespunzător pentru gestionarea riscurilor la care este expusă, inclusiv pentru gestionarea riscurilor TIC în conformitate cu capitolul II din Regulamentul (UE) 2022/2554, să instituie măsuri şi sisteme adecvate pentru identificarea riscurilor semnificative care îi pot compromite funcţionarea şi să aplice măsuri eficace de diminuare a riscurilor respective;

c)[textul din Art. 47, alin. (1), litera C. din titlul III a fost abrogat la 16-ian-2023 de Art. 6, punctul 3., alin. (B) din Directiva 2556/14-dec-2022]
d)să adopte reguli şi proceduri transparente şi nediscreţionare care să asigure o tranzacţionare echitabilă şi ordonată şi care să fixeze criterii obiective în vederea executării eficiente a ordinelor;
e)să instituie mecanisme vizând să faciliteze finalizarea eficientă şi la timp a tranzacţiilor executate în cadrul sistemelor sale;
f)să dispună, în momentul autorizării şi ulterior în orice moment, de resurse financiare suficiente pentru a facilita funcţionarea sa ordonată, ţinând seama de natura şi de amploarea tranzacţiilor încheiate pe piaţă, precum şi de gama şi de nivelul riscurilor la care este expusă.
g)să dispună de mecanisme prin care să se asigure că îndeplineşte standardele de calitate a datelor prevăzute la articolul 22b din Regulamentul (UE) nr. 600/2014;
h)să aibă cel puţin trei membri sau utilizatori activi în mod real, fiecare dintre aceştia având posibilitatea de a interacţiona cu toţi ceilalţi în ceea ce priveşte formarea preţurilor.

(2)Statele membre nu permit operatorilor de piaţă să execute ordinele unui client prin angajarea capitalurilor proprii şi nici să se implice în cumpărări şi vânzări simultane efectuate pe cont propriu pe niciuna din pieţele reglementate pe care aceştia le exploatează.
Art. 48: Rezilienţa sistemelor, mecanisme de întrerupere a tranzacţionării şi tranzacţionarea electronică
(1)Statele membre impun ca o piaţă reglementată să îşi construiască şi să menţină rezilienţa operaţională în conformitate cu cerinţele stabilite în Capitolul II din Regulamentul (UE) 2022/2554 pentru ca sistemele sale de tranzacţionare să fie reziliente, să aibă capacitate suficientă pentru a face faţă volumului maxim de ordine şi de mesaje, să poată asigura o tranzacţionare ordonată în condiţii de tensiuni majore pe piaţă, să fie pe deplin testate pentru a asigura întrunirea acestor condiţii şi să facă obiectul unor măsuri eficace de asigurare a continuităţii activităţii, care să cuprindă o politică şi planuri de continuitate a activităţii TIC şi planuri de răspuns şi de recuperare în domeniul TIC instituite în conformitate cu articolul 11 din Regulamentul (UE) 2022/2554, pentru a asigura continuitatea serviciilor în cazul în care survine o defecţiune a sistemelor sale de tranzacţionare.

(2)Statele membre impun unei pieţe reglementate să instituie:
a)acorduri în scris cu toate firmele de investiţii care urmăresc aplicarea unei strategii de formare a pieţei pe piaţa reglementată;
b)sisteme pentru a se asigura că un număr suficient de firme de investiţii participă la astfel de acorduri care le obligă să facă cotaţii ferme la preţuri competitive, cu scopul de a furniza lichidităţi pieţei într-un mod regulat şi previzibil, în cazul în care o astfel de obligaţie corespunde naturii şi dimensiunii tranzacţiilor de pe piaţa reglementată respectivă.
(3)Acordul scris menţionat la alineatul (2) precizează cel puţin următoarele:
a)obligaţiile firmei de investiţii în legătură cu furnizarea de lichidităţi şi, dacă este cazul, orice altă obligaţie care decurge din participarea la sistemul menţionat la alineatul (2) litera (b);
b)orice stimulente în materie de rabaturi sau de alt tip oferite de către piaţa reglementată în favoarea unei firme de investiţii cu scopul de a furniza lichidităţi pieţei într-un mod regulat şi previzibil şi, dacă este cazul, orice alte drepturi acumulate de firma de investiţii drept urmare a participării la sistemul menţionat la alineatul (2) litera (b).
Piaţa reglementată monitorizează şi asigură respectarea de către firmele de investiţii a cerinţelor unor astfel de acorduri scrise cu caracter obligatoriu. Piaţa reglementată informează autoritatea competentă cu privire la conţinutul acordului scris cu caracter obligatoriu şi furnizează autorităţii competente, la cerere, informaţii detaliate pentru a-i permite acesteia să se asigure de faptul că piaţa reglementată respectă cerinţele din prezentul alineat.
(4)Statele membre impun ca o piaţă reglementată să aibă instituite sisteme, proceduri şi mecanisme eficace pentru a refuza ordinele care depăşesc pragurile prestabilite de volum şi de preţ sau care sunt clar eronate.
(5)Statele membre impun pieţelor reglementate să fie în măsură să întrerupă sau să restricţioneze temporar tranzacţionarea în situaţii de urgenţă sau în situaţiile în care există o evoluţie semnificativă a preţurilor la un instrument financiar pe piaţa respectivă sau pe o piaţă conexă în decursul unei perioade scurte de timp şi, în cazuri excepţionale, să fie în măsură să anuleze, să varieze sau să corecteze orice tranzacţie. Statele membre impun pieţelor reglementate să asigure că parametrii pentru întreruperea sau restricţionarea tranzacţionării sunt calibraţi într-un mod adecvat, care ia în considerare lichiditatea diferitelor categorii şi subcategorii de active, caracterul modelului de piaţă şi tipurile de utilizatori, şi sunt suficienţi pentru a evita întreruperile semnificative ale bunei tranzacţionări.
Statele membre se asigură că o piaţă reglementată raportează autorităţii competente, de o manieră consecventă şi comparabilă, parametrii pentru oprirea tranzacţionării şi orice modificări semnificative ale acestor parametri şi că, la rândul său, autoritatea competentă le raportează ESMA. Statele membre impun ca, atunci când o piaţă reglementată semnificativă din punctul de vedere al lichidităţii pentru un anumit instrument financiar întrerupe tranzacţionarea în orice stat membru, respectivul loc de tranzacţionare să dispună de sistemele şi procedurile necesare pentru a garanta că va notifica autorităţile competente pentru ca acestea să coordoneze un răspuns la nivelul întregii pieţe şi să stabilească dacă este oportună întreruperea tranzacţionării în alte locuri în care este tranzacţionat instrumentul financiar respectiv, până la reluarea tranzacţionării pe piaţa iniţială.
Statele membre impun pieţelor reglementate obligaţia să publice pe site-urile lor de internet informaţii cu privire la împrejurările care conduc la întreruperea sau limitarea tranzacţionării şi la principiile pe baza cărora se stabilesc principalii parametri tehnici utilizaţi în acest scop.
Statele membre se asigură că, în cazul în care o piaţă reglementată nu întrerupe sau nu restricţionează tranzacţionarea astfel cum se menţionează la primul paragraf, în pofida unei variaţii semnificative a preţurilor care afectează un instrument financiar sau instrumentele financiare conexe şi care creează condiţii de tranzacţionare de natură să perturbe stabilitatea unei sau mai multor pieţe, autorităţile competente sunt în măsură să ia măsurile corespunzătoare pentru a restabili funcţionarea normală a pieţelor, inclusiv recurgând la competenţele de supraveghere menţionate la articolul 69 alineatul (2) literele (m)-(p).

(6)Statele membre impun ca o piaţă reglementată să aibă instituite sisteme, proceduri şi mecanisme eficace, inclusiv o cerinţă pentru membri sau participanţi de a realiza teste adecvate ale algoritmilor şi asigurarea cadrului pentru facilitarea acestor teste, în conformitate cu cerinţele stabilite în capitolele II şi IV din Regulamentul (UE) 2022/2554, pentru a se asigura că sistemele de tranzacţionare algoritmică nu pot crea sau contribui la condiţii de tranzacţionare de natură să perturbe stabilitatea pieţei şi pentru a gestiona orice condiţii de tranzacţionare de natură să perturbe stabilitatea pieţei care sunt generate de astfel de sisteme de tranzacţionare algoritmică, inclusiv sisteme de limitare a raportului ordinelor neexecutate faţă de tranzacţiile care pot fi introduse în sistem de un membru sau de un participant, pentru a putea încetini fluxul ordinelor dacă există riscul de atingere a capacităţii maxime a sistemului său şi pentru a limita şi a impune pasul de cotare minim care poate fi executat pe piaţă.

(7)Statele membre impun ca o piaţă reglementată care permite accesul electronic direct să aibă instituite sisteme, proceduri şi mecanisme eficace pentru a se asigura că membrii sau participanţii sunt autorizaţi să furnizeze asemenea servicii doar dacă sunt firme de investiţii autorizate în temeiul prezentei directive sau instituţii de credit autorizate în temeiul Directivei 2013/36/UE, că sunt stabilite şi aplicate criterii corespunzătoare privind caracterul adecvat al
persoanelor cărora le poate fi furnizat un asemenea acces şi că membrul sau participantul îşi asumă responsabilitatea pentru ordinele şi tranzacţiile executate prin intermediul acestui serviciu în raport cu cerinţele prezentei directive.
De asemenea, statele membre impun ca piaţa reglementată să stabilească standarde corespunzătoare pentru controlul riscurilor şi pragurile de tranzacţionare printr-un astfel de acces şi să poată identifica şi, dacă este necesar, sista ordinele sau tranzacţiile unei persoane care utilizează accesul electronic direct separat de alte ordine sau tranzacţii ale membrului sau participantului.
Piaţa reglementată instituie mecanisme pentru a suspenda sau a pune capăt accesului electronic direct pe care un membru sau participant îl furnizează unui client, în cazul încălcării dispoziţiilor prezentului alineat.
(8)Statele membre impun ca o piaţă reglementată să se asigure că regulile sale cu privire la serviciile de colocare sunt transparente, echitabile şi nediscriminatorii.
(9)Statele membre impun ca o piaţă reglementată să se asigure că structurile sale de taxare, inclusiv taxele de execuţie, taxele auxiliare şi eventualele reduceri, sunt transparente, echitabile şi nediscriminatorii şi nu creează stimulente pentru plasarea, modificarea sau anularea ordinelor sau executarea tranzacţiilor într-un mod care contribuie la condiţii de tranzacţionare de natură să perturbe stabilitatea pieţei sau la abuzuri pe piaţă. În special, statele membre impun pieţei reglementate să aplice obligaţii de formare a pieţei pentru anumite acţiuni sau un coş adecvat de acţiuni în schimbul eventualelor reduceri acordate.
Statele membre permit unei pieţe reglementate să îşi ajusteze taxele pentru ordinele anulate în funcţie de durata de timp pentru care ordinul a fost menţinut şi să îşi calibreze taxele în funcţie de fiecare instrument financiar cărora li se aplică.
Statele membre pot permite ca o piaţă reglementată să aplice o taxă mai mare pentru introducerea unui ordin ulterior anulat decât pentru un ordin executat şi să aplice o taxă mai mare în cazul participanţilor care plasează un procentaj mare de ordine anulate în comparaţie cu numărul ordinelor executate, sau pentru cei care utilizează o tehnică de tranzacţionare algoritmică de mare frecvenţă, pentru a reflecta presiunea suplimentară asupra capacităţii sistemului.
(10)Statele membre impun ca o piaţă reglementată să aibă posibilitatea de a identifica, prin intermediul marcajelor efectuate de membri sau participanţi, ordinele generate de tranzacţiile algoritmice, diferiţii algoritmi utilizaţi la crearea ordinelor şi persoanele pertinente care iniţiază aceste ordine. La cerere, aceste informaţii se pun la dispoziţia autorităţilor competente.
(11)Statele membre impun ca, la cererea autorităţii competente din statul membru de origine al unei pieţe reglementate, pieţele reglementate să pună la dispoziţia autorităţii competente date privind registrul de ordine sau să acorde autorităţii competente acces la registrul de ordine astfel încât aceasta să poată monitoriza tranzacţiile.
(12)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a detalia:
a)cerinţele pentru a asigura faptul că sistemele de tranzacţionare ale pieţelor reglementate sunt reziliente şi au o capacitate adecvată, cu excepţia cerinţelor legate de rezilienţa operaţională digitală;

b)raportul menţionat la alineatul (6), luând în considerare factori cum ar fi valoarea ordinelor neexecutate în raport cu valoarea tranzacţiilor executate;
c)controalele privind accesul electronic direct într-un mod care să asigure că controalele aplicate accesului sponsorizat sunt cel puţin echivalente cu cele aplicate accesului direct la piaţă;
d)cerinţele pentru a asigura faptul că serviciile de colocare şi structurile de taxe sunt echitabile şi nediscriminatorii şi că structurile de taxe nu creează stimulente pentru condiţii de tranzacţionare de natură să perturbe stabilitatea pieţei sau pentru abuzuri de piaţă;
e)determinarea condiţiilor în care o piaţă reglementată este semnificativă din punctul de vedere al lichidităţii pentru un anumit instrument financiar;
f)cerinţele pentru a asigura faptul că mecanismele de formare a pieţei sunt echitabile şi nediscriminatorii şi pentru a stabili obligaţiile minime privind formarea pieţei pe care pieţele reglementate trebuie să le prevadă atunci când concep un mecanism de formare a pieţei şi condiţiile în care cerinţa de a avea instituit un mecanism de formare a pieţei nu este adecvată, ţinând seama de natura şi amploarea tranzacţiilor de pe piaţa reglementată respectivă, inclusiv dacă piaţa reglementată autorizează sau permite efectuarea de tranzacţii algoritmice prin intermediul sistemelor sale;
g)cerinţele pentru a asigura testarea adecvată a algoritmilor, exceptând testarea rezilienţei operaţionale digitale, cu scopul de a garanta că sistemele de tranzacţionare algoritmică sau de tranzacţionare algoritmică de mare frecvenţă nu pot crea sau nu pot contribui la crearea unor condiţii de tranzacţionare de natură să perturbe stabilitatea pieţei.
ESMA înaintează Comisiei respectivele proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 29 martie 2025.

Comisiei îi este delegată competenţa de a completa prezenta directivă prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.

h)principiile pe care pieţele reglementate trebuie să le ia în considerare atunci când îşi stabilesc mecanismele de întrerupere sau de restricţionare a tranzacţionării în conformitate cu alineatul (5), ţinând seama de lichiditatea diferitelor clase şi subclase de active, de natura modelului de piaţă şi de tipurile de utilizatori şi fără a aduce atingere puterii discreţionare a pieţelor reglementate în ceea ce priveşte stabilirea acestor mecanisme;
i)informaţiile pe care pieţele reglementate trebuie să le publice, inclusiv parametrii pentru întreruperea tranzacţionării pe care pieţele reglementate trebuie să îi raporteze autorităţilor competente, în temeiul alineatului (5).";

(13)[textul din Art. 48, alin. (13) din titlul III a fost abrogat la 28-mar-2024 de Art. 1, punctul 7., alin. (C) din Directiva 790/28-feb-2024]
Art. 49: Pasuri de cotare
(1)Statele membre impun pieţelor reglementate să adopte regimuri de pasuri de cotare în ceea ce priveşte acţiunile, certificatele de depozit, fondurile tranzacţionate la bursă, certificatele şi alte instrumente financiare similare, precum şi în cazul oricărui alt instrument financiar pentru care sunt elaborate standarde tehnice de reglementare în conformitate cu alineatul (4). Aplicarea de pasuri de cotare nu împiedică pieţele reglementate să coreleze ordinele de dimensiuni mari la punctul de mijloc între preţul actual de cumpărare şi cel de vânzare.

(2)Regimurile de pasuri de cotare menţionate la alineatul (1):
a)sunt calibrate pentru a reflecta profilul de lichiditate al instrumentului financiar pe diverse pieţe şi valoarea medie a marjei de licitaţie, luând în considerare dorinţa de a permite preţuri relativ stabile fără a limita excesiv reducerea ulterioară a marjelor;
b)adaptează în mod adecvat pasul de cotare pentru fiecare instrument financiar.
Pentru acţiunile cu un număr internaţional de identificare a valorilor mobiliare (ISIN) eliberat în afara Spaţiului Economic European (SEE) sau pentru acţiunile cu un ISIN din cadrul SEE care sunt tranzacţionate într-un loc de tranzacţionare dintr-o ţară terţă în moneda locală sau într-o monedă din afara SEE, astfel cum se menţionează la articolul 23 alineatul (1) litera (a) din Regulamentul (UE) nr. 600/2014, pentru care locul de tranzacţionare care este piaţa cea mai relevantă din punctul de vedere al lichidităţii se află într-o ţară terţă, pieţele reglementate pot prevedea acelaşi pas de cotare care se aplică locului de tranzacţionare respectiv.

(3)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a preciza pasurile de cotare sau regimurile de pasuri de cotare minime pentru diversele acţiuni, certificate de depozit, fonduri tranzacţionate la bursă, certificate şi alte instrumente financiare similare, dacă acest lucru este necesar pentru a asigura buna funcţionare a pieţelor, în funcţie de factorii de la alineatul (2) şi de preţul, marjele şi profunzimea lichidităţii instrumentelor financiare.
ESMA înaintează Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 3 iulie 2015.
Comisiei îi este delegată competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(4)ESMA poate elabora proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a preciza pasurile de cotare sau regimurile de pasuri de cotare minime pentru instrumente financiare specifice, altele decât cele enumerate la alineatul (3), dacă acest lucru este necesar pentru a asigura buna funcţionare a pieţelor, în funcţie de factorii de la alineatul (2) şi de preţul, marjele şi profunzimea lichidităţii instrumentelor financiare.
ESMA înaintează Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 3 ianuarie 2016.
Comisiei îi este delegată competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
Art. 50:
[textul din Art. 50 din titlul III a fost abrogat la 28-mar-2024 de Art. 1, punctul 9. din Directiva 790/28-feb-2024]
Art. 51: Admiterea instrumentelor financiare la tranzacţionare
(1)Statele membre impun ca pieţele reglementate să stabilească reguli clare şi transparente privind admiterea instrumentelor financiare la tranzacţionare.
Aceste reguli garantează că orice instrument financiar admis la tranzacţionare pe o piaţă reglementată poate face obiectul unei tranzacţionări echitabile, ordonate şi eficiente şi, în cazul valorilor mobiliare, poate fi negociat liber.
(2)În ceea ce priveşte instrumentele derivate, regulile menţionate la alineatul (1) asigură, în special, ca particularităţile contractului derivat să permită o cotaţie ordonată, precum şi o decontare eficientă.
(3)Pe lângă obligaţiile prevăzute la alineatele (1) şi (2), statele membre impun pieţelor reglementate să instituie şi să menţină mecanisme eficiente care să le permită să verifice dacă emitenţii valorilor mobiliare care sunt admise la tranzacţionare pe piaţa reglementată respectă prevederile dreptului Uniunii privind obligaţiile în materie de informare iniţială, periodică şi specifică care le revin.
Statele membre se asigură că piaţa reglementată instituie măsuri care să faciliteze accesul membrilor sau participanţilor săi la informaţiile făcute publice în temeiul dreptului Uniunii.
(4)Statele membre se asigură că pieţele reglementate au adoptat măsurile necesare pentru a controla în mod regulat respectarea condiţiilor de admitere a instrumentelor financiare pe care le-au admis la tranzacţionare.
(5)O valoare mobiliară care a fost admisă la tranzacţionare pe o piaţă reglementată poate fi admisă ulterior la tranzacţionare pe alte pieţe reglementate, chiar şi fără consimţământul emitentului şi cu respectarea dispoziţiilor pertinente din Directiva 2003/71/CE. Această a doua piaţă reglementată informează emitentul că valoarea mobiliară respectivă este tranzacţionată pe această piaţă. Emitentul nu este obligat să furnizeze direct informaţiile solicitate în temeiul alineatului (3) unei pieţe reglementate care a admis valorile sale mobiliare la tranzacţionare fără consimţământul său.
(6)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare care:
a)precizează, pentru diferitele categorii de instrumente financiare, caracteristicile care trebuie luate în considerare de o piaţă reglementată pentru a stabili dacă un instrument financiar a fost emis în conformitate cu condiţiile prevăzute la al doilea paragraf de la alineatul (1) în vederea admiterii sale la tranzacţionare pe diferitele segmente de piaţă pe care le exploatează;
b)clarifică măsurile pe care o piaţă reglementată trebuie să le aplice pentru a se considera că şi-a îndeplinit obligaţia de a verifica respectarea de către emitentul unei valori mobiliare a dispoziţiilor dreptului Uniunii privind obligaţiile în materie de informare iniţială, periodică sau specifică care îi revin;
c)clarifică măsurile pe care trebuie să le adopte piaţa reglementată în conformitate cu alineatul (3) în vederea facilitării accesului membrilor sau participanţilor săi la informaţiile care au fost făcute publice în condiţiile stabilite de dreptul Uniunii.
ESMA înaintează Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 3 iulie 2015.
Comisiei îi este delegată competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
Art. 52: Suspendarea şi retragerea instrumentelor financiare de la tranzacţionarea pe o piaţă reglementată
(1)Fără a aduce atingere dreptului autorităţii competente în temeiul articolului 69 alineatul (2) de a solicita suspendarea sau retragerea unui instrument financiar de la tranzacţionare, operatorul de piaţă poate suspenda sau retrage de la tranzacţionare un instrument financiar care nu mai respectă regulile pieţei reglementate, în afara cazurilor în care o astfel de suspendare sau retragere ar putea afecta în mod semnificativ interesele investitorilor sau compromite funcţionarea ordonată a pieţei.
(2)Statele membre impun ca un operator de piaţă care suspendă sau retrage de la tranzacţionare un instrument financiar să suspende sau să retragă, de asemenea, instrumentele financiare derivate menţionate punctele 4-10 din anexa I secţiunea C care sunt legate de respectivul instrument financiar sau care fac trimitere la acesta, în cazul în care acest lucru este necesar pentru a sprijini obiectivele suspendării sau a retragerii instrumentului financiar suport. Operatorul de piaţă face publică decizia sa cu privire la suspendarea sau retragerea instrumentului financiar şi ale eventualelor instrumente financiare derivate şi comunică deciziile pertinente autorităţii sale competente.
Autoritatea competentă în a cărei jurisdicţie s-au iniţiat suspendarea sau retragerea impune ca alte pieţe reglementate, MTF-uri, OTF-uri şi operatori independenţi, care ţin de jurisdicţia sa şi tranzacţionează acelaşi instrument financiar sau instrumentele financiare derivate menţionate la punctele 4-10 din anexa I secţiunea C la prezenta directivă care sunt legate de respectivul instrument financiar sau care fac trimitere la acesta, să suspende sau să retragă, de asemenea, respectivul instrument financiar sau instrumentele derivate de la tranzacţionare, în cazul în care suspendarea sau retragerea sunt consecinţa unui prezumat abuz de piaţă, unei oferte publice de preluare sau nedivulgării unor informaţii privilegiate cu privire la emitent sau la instrumentul financiar, fapt care încalcă dispoziţiile articolelor 7 şi 17 din Regulamentul (UE) nr. 596/2014, cu excepţia cazului în care o astfel de suspendare sau retragere ar putea afecta în mod semnificativ interesele investitorilor sau compromite funcţionarea ordonată a pieţei.
Fiecare autoritate competentă notificată îşi comunică decizia ESMA şi altor autorităţi competente, incluzând o explicaţie în cazul în care iau decizia de a nu suspenda sau retrage de la tranzacţionare instrumentul financiar sau instrumentele financiare derivate menţionate la punctele 4-10 din anexa I secţiunea C care sunt legate de respectivul instrument financiar sau care fac trimitere la acesta.
Autoritatea competentă face publică de îndată şi comunică ESMA şi autorităţilor competente ale celorlalte state membre o astfel de decizie.
Autorităţile competente notificate ale celorlalte state membre impun ca pieţele reglementate, alte MTF-uri, alte OTF-uri şi operatori independenţi, care ţin de jurisdicţia lor şi tranzacţionează acelaşi instrument financiar sau instrumentele financiare derivate menţionate la punctele 4-10 din anexa I secţiunea C la prezenta directivă care sunt legate de respectivul instrument financiar sau care fac trimitere la acesta, să suspende sau să retragă, de asemenea, respectivul instrument financiar sau instrumentele derivate de la tranzacţionare, în cazul în care suspendarea sau retragerea sunt consecinţa unui prezumat abuz de piaţă, unei oferte publice de preluare sau nedivulgării unor informaţii privilegiate cu privire la emitent sau la instrumentul financiar, fapt care încalcă dispoziţiile articolelor 7 şi 17 din Regulamentul (UE) nr. 596/2014, cu excepţia cazului în care o astfel de suspendare sau retragere ar putea afecta în mod semnificativ interesele investitorilor sau compromite funcţionarea ordonată a pieţei.
Prezentul alineat se aplică, de asemenea, atunci când se ridică suspendarea de la tranzacţionare a unui instrument financiar sau a instrumentelor financiare derivate menţionate la punctele 4-10 din anexa I secţiunea C care sunt legate de respectivul instrument financiar sau care fac trimitere la acesta.
Procedura de notificare menţionată la prezentul alineat se aplică, de asemenea, în cazul în care decizia de a suspenda sau de a retrage de la tranzacţionare un instrument financiar sau instrumentele financiare derivate menţionate la punctele 410 din anexa I secţiunea C care sunt legate de respectivul instrument financiar sau care fac trimitere la acesta este luată de autoritatea competentă în temeiul articolului 69 alineatul (2) literele (m) şi (n).
Pentru a garanta aplicarea proporţională a obligaţiei de a suspenda sau retrage de la tranzacţionare aceste instrumente financiare derivate, ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a specifica în detaliu cazurile în care legătura dintre instrumentele financiare derivate care sunt legate de un instrument financiar suspendat sau retras de la tranzacţionare sau care fac trimitere la acesta şi instrumentul financiar iniţial presupune că instrumentul financiar derivat ar trebui, de asemenea, să fie suspendat sau retras de la tranzacţionare, cu scopul de a realiza obiectivul suspendării sau al retragerii instrumentului financiar-suport.
ESMA înaintează Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 3 iulie 2015.
Comisiei îi este delegată competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(3)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare în scopul stabilirii formatului şi termenelor pentru comunicările şi publicările menţionate la alineatul (2).
ESMA înaintează Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare până la 3 ianuarie 2016.
Se conferă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de punere în aplicare menţionate la primul paragraf în conformitate cu articolul 15 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(4)Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 89 pentru a enumera situaţiile în care interesele investitorilor sunt afectate în mod semnificativ şi funcţionarea ordonată a pieţei este compromisă, astfel cum se menţionează la alineatele (1) şi (2).
Art. 53: Accesul la piaţa reglementată
(1)Statele membre impun oricărei pieţe reglementate să instituie, să aplice şi să menţină reguli transparente şi nediscriminatorii, bazate pe criterii obiective, care să reglementeze accesul sau aderarea membrilor la piaţa reglementată.
(2)Regulile menţionate la alineatul (1) determină toate obligaţiile care revin membrilor sau participanţilor în temeiul:
a)actelor de constituire şi de administrare a pieţei reglementate în cauză;
b)regulilor privind tranzacţiile de pe această piaţă;
c)standardelor profesionale impuse personalului firmelor de investiţii sau al instituţiilor de credit care operează pe piaţă;
d)condiţiilor prevăzute la alineatul (3) pentru alţi membri sau participanţi decât firmele de investiţii şi instituţiile de credit;
e)regulilor şi procedurilor referitoare la compensarea şi decontarea tranzacţiilor care sunt încheiate pe piaţa reglementată.
(3)Pieţele reglementate pot admite ca membri sau participanţi firmele de investiţii şi instituţiile de credit autorizate în temeiul Directivei 2013/36/UE, precum şi alte persoane care:
a)au o reputaţie suficient de bună;
b)prezintă un nivel suficient de aptitudine, de competenţă şi de experienţă pentru tranzacţionare;
c)dispun, după caz, de o organizare adecvată;
d)deţin resurse suficiente pentru rolul pe care trebuie să şi-l asume, ţinând seama de diferitele mecanisme financiare pe care piaţa reglementată le-ar putea avea pentru a garanta decontarea adecvată a tranzacţiilor.
(4)Statele membre se asigură că membrii şi participanţii nu sunt obligaţi să îşi impună reciproc obligaţiile prevăzute la articolele 24, 25, 27 şi 28 în ceea ce priveşte tranzacţiile încheiate pe o piaţă reglementată. Cu toate acestea, membrii sau participanţii pieţei reglementate aplică obligaţiile prevăzute la articolele 24, 25, 27 şi 28 în ceea ce priveşte clienţii lor în cazul în care, acţionând în contul clienţilor lor, execută ordinele acestora pe o piaţă reglementată.
(5)Statele membre se asigură că regulile pieţei reglementate privind accesul sau aderarea membrilor sau participanţilor la această piaţă prevăd participarea directă sau de la distanţă a firmelor de investiţii şi a instituţiilor de credit.
(6)Fiecare stat membru autorizează, fără nicio altă cerinţă juridică sau administrativă, pieţele reglementate din alte state membre să adopte, pe teritoriul său, dispoziţiile necesare pentru a permite membrilor şi participanţilor care s-au stabilit pe teritoriul său să aibă acces la distanţă la aceste pieţe şi să tranzacţioneze pe acestea.
Piaţa reglementată comunică autorităţii competente a statului său membru de origine numele statului membru în care intenţionează să ofere astfel de facilităţi. În termen de o lună, autoritatea competentă a statului membru de origine comunică această informaţie statului membru în care piaţa reglementată intenţionează să ofere astfel de facilităţi. ESMA poate solicita acces la informaţiile respective, în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 35 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010 şi în condiţiile prevăzute la articolul respectiv.
La cererea autorităţii competente a statului membru gazdă şi fără întârzieri nejustificate, autoritatea competentă a statului membru de origine al pieţei reglementate comunică identitatea membrilor sau participanţilor pieţei reglementate stabiliţi în acest stat membru.
(7)Statele membre impun operatorului de piaţă să comunice în mod regulat lista membrilor sau a participanţilor pieţei reglementate autorităţii competente a acesteia.
Art. 54: Monitorizarea respectării regulilor pieţei reglementate şi a altor obligaţii legale
(1)Statele membre impun pieţelor reglementate să instituie şi să menţină măsuri şi proceduri eficiente, inclusiv resursele necesare pentru monitorizarea regulată a respectării regulilor lor de către membrii sau participanţii lor. Pieţele reglementate monitorizează ordinele trimise inclusiv anulările şi tranzacţiile realizate de membrii sau participanţii lor în cadrul sistemelor lor, pentru a identifica încălcările regulilor respective, condiţiile de tranzacţionare de natură să perturbe stabilitatea pieţei sau o conduită care poate sugera un comportament care este interzis în temeiul Regulamentului (UE) nr. 596/2014 sau perturbările sistemului în legătură cu un instrument financiar.
(2)Statele membre impun operatorilor de piaţă ai pieţelor reglementate să informeze imediat autorităţile lor competente cu privire la încălcările grave ale regulilor lor, sau la condiţiile de tranzacţionare de natură să perturbe stabilitatea pieţei sau la o conduită care poate sugera un comportament care este interzis în temeiul Regulamentului (UE) nr. 596/2014 sau la perturbările sistemului în legătură cu un instrument financiar.
Autorităţile competente ale pieţelor reglementate transmit ESMA şi autorităţilor competente ale celorlalte state membre informaţiile menţionate la primul paragraf.
În ceea ce priveşte conduita care poate sugera un comportament care este interzis în temeiul Regulamentului (UE) nr. 596/2014, o autoritate competentă trebuie să fie convinsă că un astfel de comportament se produce sau s-a produs înainte de a notifica autorităţile competente ale celorlalte state membre şi ESMA.
(3)Statele membre impun operatorului de piaţă să furnizeze fără întârziere nejustificată informaţiile pertinente autorităţii competente în materie de investigaţii şi urmăriri în justiţie privind abuzurile de piaţă pe pieţele reglementate şi să acorde acesteia întregul sprijin pentru investigarea şi urmărirea în justiţie a abuzurilor de piaţă comise în sistemele pieţei reglementate sau prin intermediul acestora.
(4)Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 89 pentru a stabili situaţiile care impun necesitatea informării în conformitate cu alineatul (2) din prezentul articol.
Art. 55: Dispoziţii privind mecanismele de CPC, de compensare şi de decontare
(1)Fără a aduce atingere titlurilor III, IV sau V din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, statele membre nu împiedică pieţele reglementate să convină cu o CPC, o casă de compensare sau un sistem de decontare din alt stat membru mecanisme adecvate pentru organizarea compensării şi/sau decontării tuturor sau a unei părţi din tranzacţiile încheiate de participanţii pe piaţă în cadrul sistemelor lor.
(2)Fără a aduce atingere titlurilor III, IV sau V din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, autoritatea competentă a unei pieţe reglementate nu poate interzice apelarea la o CPC, la o casă de compensare şi/sau la un sistem de decontare din alt stat membru, decât în cazul în care poate dovedi că această interdicţie este necesară pentru a menţine funcţionarea ordonată a pieţei reglementate respective şi ţinând seama de condiţiile impuse sistemelor de decontare la articolul 37 alineatul (2) din prezenta directivă.
Pentru a evita repetarea nejustificată a controalelor, autoritatea competentă ţine seama de supervizarea şi supravegherea sistemului de compensare şi de decontare deja efectuate de către băncile centrale în calitate de supervizori ai sistemelor de compensare şi de decontare sau de către alte autorităţi de supraveghere competente în ceea ce priveşte aceste sisteme.
Art. 56: Lista pieţelor reglementate
Fiecare stat membru întocmeşte o listă a pieţelor reglementate pentru care este stat membru de origine şi înaintează această listă celorlalte state membre şi ESMA. Fiecare modificare a acestei liste presupune o comunicare similară. ESMA publică o listă a tuturor pieţelor reglementate pe site-ul său internet şi asigură actualizarea acesteia. Lista respectivă conţine codul unic stabilit de ESMA în conformitate cu articolul 65 alineatul (6) pentru identificarea pieţelor reglementate, care se utilizează în scopul raportărilor prevăzute la articolul 65 alineatul (1) litera (g) şi la articolul 65 alineatul (2) litera (g) din prezenta directivă, şi la articolele 6, 10 şi 26 din Regulamentul (UE) nr. 600/2014.