Art. 45. - Art. 45: Cerinţe aplicabile organului de conducere al operatorului de piaţă - Directiva 2014/65/UE/15-mai-2014 privind pieţele instrumentelor financiare şi de modificare a Directivei 2002/92/CE şi a Directivei 2011/61/UE

Acte UE

Jurnalul Oficial 173L

În vigoare
Versiune de la: 28 Martie 2024
Art. 45: Cerinţe aplicabile organului de conducere al operatorului de piaţă
(1)Statele membre impun ca toţi membrii organului de conducere al oricărui operator de piaţă să aibă în orice moment o reputaţie suficient de bună, să posede suficiente cunoştinţe, competenţe şi experienţă pentru îndeplinirea sarcinilor lor. Întreaga componenţă a organului de conducere reflectă o gamă suficient de largă de experienţă.
(2)Membrii organului de conducere îndeplinesc în special următoarele cerinţe:
a)toţi membrii organului de conducere dedică suficient timp pentru îndeplinirea funcţiilor lor în cadrul operatorului de piaţă. Numărul de funcţii de conducere pe care le poate deţine un membru al organului de conducere simultan în orice entitate juridică, ţine seama de situaţiile specifice şi de natura, amploarea şi complexitatea activităţilor operatorului de piaţă.
Cu excepţia cazului în care reprezintă statul membru, membrii organelor de conducere ale operatorilor de piaţă care sunt semnificativi din punctul de vedere al dimensiunii, organizării interne, naturii, sferei de cuprindere şi complexităţii activităţilor lor nu deţin în acelaşi timp poziţii care să depăşească mai mult de una dintre următoarele combinaţii:
(i)o funcţie de conducere executivă cu două funcţii de conducere neexecutive;
(ii)patru funcţii de conducere neexecutive.
Funcţiile de conducere executive sau neexecutive deţinute în cadrul aceluiaşi grup sau în cadrul societăţilor în care operatorul de piaţă deţine o participaţie calificată sunt considerate ca fiind o singură funcţie de conducere.
Autorităţile competente pot autoriza membri ai organului de conducere să deţină o funcţie neexecutivă suplimentară. Autorităţile competente informează periodic ESMA în legătură cu astfel de autorizaţii.
Funcţiile de conducere din organizaţiile care nu urmăresc obiective predominant comerciale sunt scutite de limitarea aplicată numărului de funcţii de conducere pe care le poate deţine un membru al unui organ de conducere;
b)organul de conducere posedă, în ansamblul său, cunoştinţele, competenţele şi experienţa adecvate pentru a putea înţelege activităţile operatorului de piaţă, inclusiv principalele riscuri;
c)fiecare membru al organului de conducere acţionează cu onestitate, integritate şi independenţă de spirit pentru a evalua şi a contesta în mod eficient deciziile conducerii superioare atunci când este necesar şi pentru a superviza şi monitoriza în mod eficient procesul decizional.
(3)Operatorii de piaţă alocă resurse umane şi financiare adecvate pentru integrarea şi formarea membrilor organului de conducere.
(4)Statele membre se asigură că operatorii de piaţă care sunt semnificativi din punctul de vedere al dimensiunii, organizării interne, precum şi al naturii, amplorii şi complexităţii activităţilor lor înfiinţează un comitet de numire compus din membri ai organului de conducere care nu îndeplinesc nicio funcţie executivă în cadrul operatorului de piaţă respectiv.
Comitetul de numire îndeplineşte următoarele sarcini:
a)identifică şi recomandă candidaţi pentru ocuparea posturilor vacante în cadrul organului de conducere, spre aprobare de către organul de conducere sau de către adunarea generală. În cadrul acestei sarcini, comitetul de numire evaluează echilibrul de cunoştinţe, competenţe, diversitate şi experienţă în cadrul organului de conducere. De asemenea, comitetul pregăteşte o descriere a rolurilor şi a capacităţilor în vederea numirii într-un anumit post şi evaluează aşteptările în ceea ce priveşte timpul alocat în acest sens. În plus, comitetul de numire decide cu privire la un obiectiv de reprezentare a sexului subreprezentat în cadrul organului de conducere şi elaborează o politică privind modul de creştere a reprezentării sexului subreprezentat în cadrul organului de conducere pentru a atinge respectivul obiectiv;
b)evaluează periodic, cel puţin o dată pe an, structura, dimensiunea, compoziţia şi performanţele organului de conducere şi formulează recomandări organului de conducere cu privire la eventuale modificări;
c)evaluează periodic, cel puţin o dată pe an, cunoştinţele, competenţele şi experienţa fiecărui membru al organului de conducere şi ale organului de conducere în ansamblul său şi informează organul de conducere cu privire la evaluarea respectivă;
d)revizuieşte periodic politica organului de conducere privind selecţia şi numirea conducerii superioare şi formulează recomandări adresate organului de conducere.
În îndeplinirea sarcinilor sale, comitetul de numire ţine cont, în măsura posibilului şi în mod permanent, de necesitatea asigurării faptului că procesul decizional al organului de conducere nu este dominat de nicio persoană sau grup mic de persoane într-un mod care este în detrimentul intereselor operatorului de piaţă în ansamblu.
În îndeplinirea îndatoririlor sale, comitetul de numire poate utiliza orice tip de resurse pe care le consideră adecvate, inclusiv consultanţă externă.
În cazul în care, conform dreptului intern, organul de conducere nu are nicio competenţă în ceea ce priveşte procesul selectării şi numirii niciunuia dintre membrii săi, prezentul alineat nu se aplică.
(5)Statele membre sau autorităţile competente impun operatorilor de piaţă şi comitetelor lor de numire respective să folosească o gamă largă de calităţi şi competenţe atunci când recrutează membrii organului de conducere şi, în acest sens, să pună în aplicare o politică de promovare a diversităţii în cadrul organului de conducere.
(6)Statele membre se asigură că organul de conducere al unui operator de piaţă defineşte şi supraveghează implementarea mecanismelor de guvernanţă care asigură gestionarea eficientă şi prudentă a unei organizaţii, inclusiv separarea sarcinilor în cadrul organizaţiei şi prevenirea conflictelor de interese, într-un mod care promovează integritatea pieţei.
Statele membre se asigură că organul de conducere monitorizează şi evaluează periodic eficacitatea mecanismelor de guvernanţă ale operatorului de piaţă şi adoptă măsurile corespunzătoare pentru a soluţiona eventualele deficienţe.
Membrii organului de conducere au acces adecvat la informaţiile şi documentele necesare pentru supervizarea şi monitorizarea procesului decizional al conducerii.
(7)Autoritatea competentă refuză autorizarea dacă nu este convinsă că membrii organului de conducere al operatorului de piaţă au o reputaţie suficient de bună, posedă suficiente cunoştinţe, competenţe şi experienţă şi dedică suficient timp pentru îndeplinirea sarcinilor ce le revin, sau dacă există motive obiective şi demonstrabile de a crede că organul de conducere al operatorului de piaţă ar risca să compromită administrarea corectă, prudentă şi eficace a acestuia şi luarea în seamă în mod corespunzător a integrităţii pieţei.
Statele membre se asigură că, în procesul de autorizare a unei pieţe reglementate, persoana sau persoanele care conduc efectiv activităţile şi operaţiunile unei pieţe reglementate deja autorizate în conformitate cu prezenta directivă sunt considerate ca respectând cerinţele stabilite la alineatul (1).
(8)Statele membre impun operatorului de piaţă să notifice autorităţii competente identitatea tuturor membrilor organului său de conducere şi orice schimbare a componenţei acestuia, împreună cu toate informaţiile necesare pentru a aprecia dacă operatorul de piaţă respectă alineatele (1)-(5).
(9)ESMA emite orientări pentru a detalia următoarele:
a)noţiunea de dedicare a unui timp suficient de către un membru al organului de conducere pentru îndeplinirea funcţiilor sale, în raport cu situaţiile specifice şi natura, amploarea şi complexitatea activităţilor operatorului de piaţă;
b)noţiunea de deţinere de către organismul de conducere în ansamblul său a unor cunoştinţe, competenţe şi experienţă adecvate, menţionată la alineatul (2) litera (b);
c)noţiunile de onestitate, integritate şi independenţă de spirit a unui membru al organismului de conducere, menţionate la alineatul (2) litera (c);
d)noţiunea de alocare de resurse umane şi financiare adecvate pentru integrarea şi instruirea membrilor organului de conducere, menţionată la alineatul (3);
e)noţiunea de luare în considerare a diversităţii la selectarea membrilor organului de conducere, menţionată la alineatul (5).
ESMA emite aceste orientări până la 3 ianuarie 2016.