Art. 48. - Art. 48: Rezilienţa sistemelor, mecanisme de întrerupere a tranzacţionării şi tranzacţionarea electronică - Directiva 2014/65/UE/15-mai-2014 privind pieţele instrumentelor financiare şi de modificare a Directivei 2002/92/CE şi a Directivei 2011/61/UE

Acte UE

Jurnalul Oficial 173L

În vigoare
Versiune de la: 28 Martie 2024
Art. 48: Rezilienţa sistemelor, mecanisme de întrerupere a tranzacţionării şi tranzacţionarea electronică
(1)Statele membre impun ca o piaţă reglementată să îşi construiască şi să menţină rezilienţa operaţională în conformitate cu cerinţele stabilite în Capitolul II din Regulamentul (UE) 2022/2554 pentru ca sistemele sale de tranzacţionare să fie reziliente, să aibă capacitate suficientă pentru a face faţă volumului maxim de ordine şi de mesaje, să poată asigura o tranzacţionare ordonată în condiţii de tensiuni majore pe piaţă, să fie pe deplin testate pentru a asigura întrunirea acestor condiţii şi să facă obiectul unor măsuri eficace de asigurare a continuităţii activităţii, care să cuprindă o politică şi planuri de continuitate a activităţii TIC şi planuri de răspuns şi de recuperare în domeniul TIC instituite în conformitate cu articolul 11 din Regulamentul (UE) 2022/2554, pentru a asigura continuitatea serviciilor în cazul în care survine o defecţiune a sistemelor sale de tranzacţionare.

(2)Statele membre impun unei pieţe reglementate să instituie:
a)acorduri în scris cu toate firmele de investiţii care urmăresc aplicarea unei strategii de formare a pieţei pe piaţa reglementată;
b)sisteme pentru a se asigura că un număr suficient de firme de investiţii participă la astfel de acorduri care le obligă să facă cotaţii ferme la preţuri competitive, cu scopul de a furniza lichidităţi pieţei într-un mod regulat şi previzibil, în cazul în care o astfel de obligaţie corespunde naturii şi dimensiunii tranzacţiilor de pe piaţa reglementată respectivă.
(3)Acordul scris menţionat la alineatul (2) precizează cel puţin următoarele:
a)obligaţiile firmei de investiţii în legătură cu furnizarea de lichidităţi şi, dacă este cazul, orice altă obligaţie care decurge din participarea la sistemul menţionat la alineatul (2) litera (b);
b)orice stimulente în materie de rabaturi sau de alt tip oferite de către piaţa reglementată în favoarea unei firme de investiţii cu scopul de a furniza lichidităţi pieţei într-un mod regulat şi previzibil şi, dacă este cazul, orice alte drepturi acumulate de firma de investiţii drept urmare a participării la sistemul menţionat la alineatul (2) litera (b).
Piaţa reglementată monitorizează şi asigură respectarea de către firmele de investiţii a cerinţelor unor astfel de acorduri scrise cu caracter obligatoriu. Piaţa reglementată informează autoritatea competentă cu privire la conţinutul acordului scris cu caracter obligatoriu şi furnizează autorităţii competente, la cerere, informaţii detaliate pentru a-i permite acesteia să se asigure de faptul că piaţa reglementată respectă cerinţele din prezentul alineat.
(4)Statele membre impun ca o piaţă reglementată să aibă instituite sisteme, proceduri şi mecanisme eficace pentru a refuza ordinele care depăşesc pragurile prestabilite de volum şi de preţ sau care sunt clar eronate.
(5)Statele membre impun pieţelor reglementate să fie în măsură să întrerupă sau să restricţioneze temporar tranzacţionarea în situaţii de urgenţă sau în situaţiile în care există o evoluţie semnificativă a preţurilor la un instrument financiar pe piaţa respectivă sau pe o piaţă conexă în decursul unei perioade scurte de timp şi, în cazuri excepţionale, să fie în măsură să anuleze, să varieze sau să corecteze orice tranzacţie. Statele membre impun pieţelor reglementate să asigure că parametrii pentru întreruperea sau restricţionarea tranzacţionării sunt calibraţi într-un mod adecvat, care ia în considerare lichiditatea diferitelor categorii şi subcategorii de active, caracterul modelului de piaţă şi tipurile de utilizatori, şi sunt suficienţi pentru a evita întreruperile semnificative ale bunei tranzacţionări.
Statele membre se asigură că o piaţă reglementată raportează autorităţii competente, de o manieră consecventă şi comparabilă, parametrii pentru oprirea tranzacţionării şi orice modificări semnificative ale acestor parametri şi că, la rândul său, autoritatea competentă le raportează ESMA. Statele membre impun ca, atunci când o piaţă reglementată semnificativă din punctul de vedere al lichidităţii pentru un anumit instrument financiar întrerupe tranzacţionarea în orice stat membru, respectivul loc de tranzacţionare să dispună de sistemele şi procedurile necesare pentru a garanta că va notifica autorităţile competente pentru ca acestea să coordoneze un răspuns la nivelul întregii pieţe şi să stabilească dacă este oportună întreruperea tranzacţionării în alte locuri în care este tranzacţionat instrumentul financiar respectiv, până la reluarea tranzacţionării pe piaţa iniţială.
Statele membre impun pieţelor reglementate obligaţia să publice pe site-urile lor de internet informaţii cu privire la împrejurările care conduc la întreruperea sau limitarea tranzacţionării şi la principiile pe baza cărora se stabilesc principalii parametri tehnici utilizaţi în acest scop.
Statele membre se asigură că, în cazul în care o piaţă reglementată nu întrerupe sau nu restricţionează tranzacţionarea astfel cum se menţionează la primul paragraf, în pofida unei variaţii semnificative a preţurilor care afectează un instrument financiar sau instrumentele financiare conexe şi care creează condiţii de tranzacţionare de natură să perturbe stabilitatea unei sau mai multor pieţe, autorităţile competente sunt în măsură să ia măsurile corespunzătoare pentru a restabili funcţionarea normală a pieţelor, inclusiv recurgând la competenţele de supraveghere menţionate la articolul 69 alineatul (2) literele (m)-(p).

(6)Statele membre impun ca o piaţă reglementată să aibă instituite sisteme, proceduri şi mecanisme eficace, inclusiv o cerinţă pentru membri sau participanţi de a realiza teste adecvate ale algoritmilor şi asigurarea cadrului pentru facilitarea acestor teste, în conformitate cu cerinţele stabilite în capitolele II şi IV din Regulamentul (UE) 2022/2554, pentru a se asigura că sistemele de tranzacţionare algoritmică nu pot crea sau contribui la condiţii de tranzacţionare de natură să perturbe stabilitatea pieţei şi pentru a gestiona orice condiţii de tranzacţionare de natură să perturbe stabilitatea pieţei care sunt generate de astfel de sisteme de tranzacţionare algoritmică, inclusiv sisteme de limitare a raportului ordinelor neexecutate faţă de tranzacţiile care pot fi introduse în sistem de un membru sau de un participant, pentru a putea încetini fluxul ordinelor dacă există riscul de atingere a capacităţii maxime a sistemului său şi pentru a limita şi a impune pasul de cotare minim care poate fi executat pe piaţă.

(7)Statele membre impun ca o piaţă reglementată care permite accesul electronic direct să aibă instituite sisteme, proceduri şi mecanisme eficace pentru a se asigura că membrii sau participanţii sunt autorizaţi să furnizeze asemenea servicii doar dacă sunt firme de investiţii autorizate în temeiul prezentei directive sau instituţii de credit autorizate în temeiul Directivei 2013/36/UE, că sunt stabilite şi aplicate criterii corespunzătoare privind caracterul adecvat al
persoanelor cărora le poate fi furnizat un asemenea acces şi că membrul sau participantul îşi asumă responsabilitatea pentru ordinele şi tranzacţiile executate prin intermediul acestui serviciu în raport cu cerinţele prezentei directive.
De asemenea, statele membre impun ca piaţa reglementată să stabilească standarde corespunzătoare pentru controlul riscurilor şi pragurile de tranzacţionare printr-un astfel de acces şi să poată identifica şi, dacă este necesar, sista ordinele sau tranzacţiile unei persoane care utilizează accesul electronic direct separat de alte ordine sau tranzacţii ale membrului sau participantului.
Piaţa reglementată instituie mecanisme pentru a suspenda sau a pune capăt accesului electronic direct pe care un membru sau participant îl furnizează unui client, în cazul încălcării dispoziţiilor prezentului alineat.
(8)Statele membre impun ca o piaţă reglementată să se asigure că regulile sale cu privire la serviciile de colocare sunt transparente, echitabile şi nediscriminatorii.
(9)Statele membre impun ca o piaţă reglementată să se asigure că structurile sale de taxare, inclusiv taxele de execuţie, taxele auxiliare şi eventualele reduceri, sunt transparente, echitabile şi nediscriminatorii şi nu creează stimulente pentru plasarea, modificarea sau anularea ordinelor sau executarea tranzacţiilor într-un mod care contribuie la condiţii de tranzacţionare de natură să perturbe stabilitatea pieţei sau la abuzuri pe piaţă. În special, statele membre impun pieţei reglementate să aplice obligaţii de formare a pieţei pentru anumite acţiuni sau un coş adecvat de acţiuni în schimbul eventualelor reduceri acordate.
Statele membre permit unei pieţe reglementate să îşi ajusteze taxele pentru ordinele anulate în funcţie de durata de timp pentru care ordinul a fost menţinut şi să îşi calibreze taxele în funcţie de fiecare instrument financiar cărora li se aplică.
Statele membre pot permite ca o piaţă reglementată să aplice o taxă mai mare pentru introducerea unui ordin ulterior anulat decât pentru un ordin executat şi să aplice o taxă mai mare în cazul participanţilor care plasează un procentaj mare de ordine anulate în comparaţie cu numărul ordinelor executate, sau pentru cei care utilizează o tehnică de tranzacţionare algoritmică de mare frecvenţă, pentru a reflecta presiunea suplimentară asupra capacităţii sistemului.
(10)Statele membre impun ca o piaţă reglementată să aibă posibilitatea de a identifica, prin intermediul marcajelor efectuate de membri sau participanţi, ordinele generate de tranzacţiile algoritmice, diferiţii algoritmi utilizaţi la crearea ordinelor şi persoanele pertinente care iniţiază aceste ordine. La cerere, aceste informaţii se pun la dispoziţia autorităţilor competente.
(11)Statele membre impun ca, la cererea autorităţii competente din statul membru de origine al unei pieţe reglementate, pieţele reglementate să pună la dispoziţia autorităţii competente date privind registrul de ordine sau să acorde autorităţii competente acces la registrul de ordine astfel încât aceasta să poată monitoriza tranzacţiile.
(12)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a detalia:
a)cerinţele pentru a asigura faptul că sistemele de tranzacţionare ale pieţelor reglementate sunt reziliente şi au o capacitate adecvată, cu excepţia cerinţelor legate de rezilienţa operaţională digitală;

b)raportul menţionat la alineatul (6), luând în considerare factori cum ar fi valoarea ordinelor neexecutate în raport cu valoarea tranzacţiilor executate;
c)controalele privind accesul electronic direct într-un mod care să asigure că controalele aplicate accesului sponsorizat sunt cel puţin echivalente cu cele aplicate accesului direct la piaţă;
d)cerinţele pentru a asigura faptul că serviciile de colocare şi structurile de taxe sunt echitabile şi nediscriminatorii şi că structurile de taxe nu creează stimulente pentru condiţii de tranzacţionare de natură să perturbe stabilitatea pieţei sau pentru abuzuri de piaţă;
e)determinarea condiţiilor în care o piaţă reglementată este semnificativă din punctul de vedere al lichidităţii pentru un anumit instrument financiar;
f)cerinţele pentru a asigura faptul că mecanismele de formare a pieţei sunt echitabile şi nediscriminatorii şi pentru a stabili obligaţiile minime privind formarea pieţei pe care pieţele reglementate trebuie să le prevadă atunci când concep un mecanism de formare a pieţei şi condiţiile în care cerinţa de a avea instituit un mecanism de formare a pieţei nu este adecvată, ţinând seama de natura şi amploarea tranzacţiilor de pe piaţa reglementată respectivă, inclusiv dacă piaţa reglementată autorizează sau permite efectuarea de tranzacţii algoritmice prin intermediul sistemelor sale;
g)cerinţele pentru a asigura testarea adecvată a algoritmilor, exceptând testarea rezilienţei operaţionale digitale, cu scopul de a garanta că sistemele de tranzacţionare algoritmică sau de tranzacţionare algoritmică de mare frecvenţă nu pot crea sau nu pot contribui la crearea unor condiţii de tranzacţionare de natură să perturbe stabilitatea pieţei.
ESMA înaintează Comisiei respectivele proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 29 martie 2025.

Comisiei îi este delegată competenţa de a completa prezenta directivă prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.

h)principiile pe care pieţele reglementate trebuie să le ia în considerare atunci când îşi stabilesc mecanismele de întrerupere sau de restricţionare a tranzacţionării în conformitate cu alineatul (5), ţinând seama de lichiditatea diferitelor clase şi subclase de active, de natura modelului de piaţă şi de tipurile de utilizatori şi fără a aduce atingere puterii discreţionare a pieţelor reglementate în ceea ce priveşte stabilirea acestor mecanisme;
i)informaţiile pe care pieţele reglementate trebuie să le publice, inclusiv parametrii pentru întreruperea tranzacţionării pe care pieţele reglementate trebuie să îi raporteze autorităţilor competente, în temeiul alineatului (5).";

(13)[textul din Art. 48, alin. (13) din titlul III a fost abrogat la 28-mar-2024 de Art. 1, punctul 7., alin. (C) din Directiva 790/28-feb-2024]