Titlul ii - DISPOZITII PRIVIND MODIFICAREA TRATATELOR DE INSTITUIRE A COMUNITATILOR EUROPENE - Actul din 17-feb-1986 ACTUL UNIC EUROPEAN

Acte UE

Jurnalul Oficial 169L

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 29 Iunie 1987
TITLUL II:DISPOZITII PRIVIND MODIFICAREA TRATATELOR DE INSTITUIRE A COMUNITATILOR EUROPENE
Art. 4
1.Tratatul CECO se completeaza cu urmatoarele dispozitii:
"- Art. 32D
(1)La solicitarea Curtii de Justitie si în urma consultarii Comisiei si Parlamentului European, Consiliul, hotarând în unanimitate, poate alatura Curtii de Justitie o instanta cu competente de solutionare în prima instanta, sub rezerva unui recurs în fata Curtii de Justitie, limitat exclusiv la chestiuni de drept si conform conditiilor stabilite prin Statut, a anumitor categorii de actiuni formulate de persoane fizice sau juridice. Aceasta instanta nu are competenta sa solutioneze nici actiuni initiate de catre statele membre sau de catre institutii comunitare, nici întrebari preliminare înaintate în temeiul articolului 41.
(2)Consiliul, actionând în conformitate cu procedura stabilita la alineatul (1), stabileste componenta acestei instante si adopta adaptarile si dispozitiile suplimentare necesare la Statutul Curtii de Justitie. Cu exceptia cazurilor în care Consiliul adopta o decizie diferita, dispozitiile prezentului Tratat referitoare la Curtea de Justitie, în special dispozitiile Protocolului privind Statutul Curtii de Justitie, se aplica acestei instante.
(3)Membrii acestei instante sunt selectati dintre persoanele care prezinta toate garantiile de independenta si care îndeplinesc conditiile cerute de exercitarea functiilor jurisdictionale; acestia sunt numiti de comun acord de guvernele statelor membre pentru o perioada de sase ani. Din trei în trei ani are loc o reînnoire partiala. Membrii al caror mandat înceteaza pot fi renumiti în functie.
(4)Aceasta instanta îsi stabileste regulamentul de procedura în acord cu Curtea de Justitie. Acest regulament este supus aprobarii unanime a Consiliului."
Art. 5
1.Articolul 45 din Tratatul CECO se completeaza cu urmatorul paragraf:
"Consiliul, hotarând în unanimitate la solicitarea Curtii de Justitie si în urma consultarii Comisiei si Parlamentului European, poate modifica dispozitiile titlului III din Statut."
Art. 6
(1)Se introduce o procedura de cooperare care se aplica actelor întemeiate pe articolele 7 si 49, articolul 54 alineatul (2), articolul 56 alineatul (2) teza a doua, articolul 57, cu exceptia alineatului (2) teza a doua, articolele 100a, 100b, 118a, 130e si 130q alineatul (2) din Tratatul CEE.
(2)La articolul 7 paragraful al doilea din Tratatul CEE, textul "dupa consultarea Adunarii" se înlocuieste cu textul "în cooperare cu Parlamentul European".
(3)La articolul 49 din Tratatul CEE, textul "Consiliul adopta, la propunerea Comisiei si dupa consultarea Comitetul Economic si Social" se înlocuieste cu textul "Consiliul, hotarând cu majoritate calificata la propunerea Comisiei, în cooperare cu Parlamentul European si dupa consultarea Comitetului Economic si Social, adopta".
(4)La articolul 54 alineatul (2) din Tratatul CEE, textul "Consiliul, la propunerea Comisiei si dupa consultarea Comitetului Economic si Social si a Adunarii, hotaraste" se înlocuieste cu textul "Consiliul, la propunerea Comisiei, în cooperare cu Parlamentul European si dupa consultarea Comitetului Economic si Social, hotaraste".
(5)La articolul 56 alineatul (2) din Tratatul CEE, teza a doua se înlocuieste cu urmatorul text:
"Cu toate acestea, dupa sfârsitul celei de-a doua etape, Consiliul, hotarând cu majoritate calificata la propunerea Comisiei si în cooperare cu Parlamentul European, adopta directive pentru coordonarea dispozitiilor care, în fiecare stat membru, fac obiectul unor reglementari sau actiuni administrative."
(6)La articolul 57 alineatul (1) din Tratatul CEE, textul "si dupa consultarea Adunarii" se înlocuieste cu textul "si în cooperare cu Parlamentul European".
(7)La articolul 57 alineatul (2) din Tratatul CEE, teza a treia se înlocuieste cu urmatorul text:
"În celelalte cazuri, Consiliul hotaraste cu majoritate calificata, în cooperare cu Parlamentul European."
Art. 7
1.Articolul 149 din Tratatul CEE se înlocuieste cu urmatoarele dispozitii:
"- Art. 149
(1)În cazul în care, în temeiul prezentului Tratat, Consiliul adopta un act la propunerea Comisiei, acesta poate adopta un act care constituie un amendament la propunerea respectiva numai hotarând în unanimitate.
(2)În cazul în care, în temeiul prezentului Tratat, Consiliul adopta un act în cooperare cu Parlamentul European, se aplica urmatoarea procedura:
a)Consiliul, hotarând cu majoritate calificata conform conditiilor alineatului (1), la propunerea Comisiei si dupa obtinerea avizului Parlamentului European, adopta o pozitie comuna.
b)Pozitia comuna a Consiliului este comunicata Parlamentului European. Consiliul si Comisia ofera Parlamentului European informatii complete asupra motivelor care au dus la adoptarea pozitiei sale comune de catre Consiliu, precum si asupra pozitiei Comisiei.
În cazul în care, în termen de trei luni de la aceasta comunicare, Parlamentul European aproba aceasta pozitie comuna sau nu a luat o decizie în acest termen, Consiliul adopta în mod definitiv actul respectiv, în conformitate cu pozitia comuna.
c)În termenul de trei luni prevazut la litera (b), Parlamentul European, cu votul majoritatii absolute a membrilor sai, poate propune amendamente la pozitia comuna a Consiliului. Parlamentul European, cu votul aceleiasi majoritati, poate de asemenea sa respinga pozitia comuna a Consiliului. Rezultatul dezbaterilor este transmis Consiliului si Comisiei.
Daca Parlamentul European a respins pozitia comuna a Consiliului, este necesar votul unanim pentru decizia Consiliului la o a doua lectura.
d)În termen de o luna, Comisia reexamineaza propunerea pe baza careia a fost adoptata pozitia comuna de catre Consiliu, pornind de la amendamentele propuse de catre Parlamentul European.
Comisia înainteaza Consiliului, în acelasi timp cu propunerea reexaminata, amendamentele Parlamentului European pe care nu le-a acceptat si îsi exprima opinia referitor la acestea. Consiliul poate adopta aceste amendamente în unanimitate.
e)Consiliul, hotarând cu majoritate calificata, adopta propunerea reexaminata de catre Comisie.
Consiliul nu poate modifica propunerea reexaminata de Comisiei decât cu votul unanimitatii.
f)În cazurile prevazute la literele (c), (d) si (e), Consiliul trebuie sa ia o decizie în termen de trei luni. În cazul în care nu se ia o decizie în acest termen, se considera ca propunerea Comisiei nu a fost adoptata.
g)Termenele prevazute la literele (b) si (f) pot fi prelungite cu cel mult o luna, de comun acord între Consiliu si Parlamentul European.
(3)Atât timp cât Consiliul nu a adoptat o decizie, Comisia îsi poate modifica propunerea în cursul procedurilor mentionate la alineatele (1) si (2)."
Art. 8
La articolul 237 din Tratatul CEE, primul paragraf se înlocuieste cu urmatoarele dispozitii:
"Orice stat european poate solicita sa devina membru al Comunitatii. Acesta adreseaza cererea sa Consiliului, care adopta o decizie în unanimitate dupa consultarea Comisiei si dupa primirea avizului conform al Parlamentului European, care hotaraste cu majoritatea absoluta a membrilor sai."
Art. 9
La articolul 238 din Tratatul CEE, paragraful al doilea se înlocuieste cu urmatoarele dispozitii:
"Aceste acorduri sunt încheiate în unanimitate de catre Consiliu si dupa primirea avizului conform al Parlamentului European, care hotaraste cu majoritatea absoluta a membrilor sai."
Art. 10
- Art. 145 din Tratatul CEE se completeaza cu urmatoarele dispozitii:
"- confera Comisiei, prin actele pe care le adopta, competentele de executare a normelor pe care le adopta. Consiliul poate impune anumite conditii pentru exercitarea acestor competente. Consiliul îsi poate de asemenea rezerva dreptul, în anumite cazuri, de a exercita în mod direct competentele de executare. Conditiile prevazute mai sus trebuie sa fie conforme cu principiile si normele ce urmeaza a fi stabilite în prealabil de catre Consiliu, hotarând în unanimitate la propunerea Comisiei si dupa obtinerea avizului Parlamentului European."
Art. 11
Tratatul CEE se completeaza cu urmatoarele dispozitii:
"- Art. 168A
(1)La solicitarea Curtii de Justitie si în urma consultarii Comisiei si Parlamentului European, Consiliul, hotarând în unanimitate, poate alatura Curtii de Justitie o instanta cu competente de solutionare în prima instanta, sub rezerva unui recurs în fata Curtii de Justitie, limitat exclusiv la chestiuni de drept si conform conditiilor stabilite prin Statut, a anumitor categorii de actiuni formulate de persoane fizice sau juridice. Aceasta instanta nu are competenta sa solutioneze nici actiuni initiate de catre statele membre sau de catre institutii comunitare, nici întrebari preliminare înaintate în temeiul articolului 177.
(2)Consiliul, conform procedurii stabilite la alineatul (1), stabileste componenta acestei instante si adopta adaptarile si dispozitiile suplimentare necesare la Statutul Curtii de Justitie. Cu exceptia cazurilor în care Consiliul adopta o decizie diferita, dispozitiile prezentului Tratat referitoare la Curtea de Justitie, în special dispozitiile Protocolului privind Statutul Curtii de Justitie, se aplica acestei instante.
(3)Membrii acestei instante sunt selectati dintre persoanele care prezinta toate garantiile de independenta si care îndeplinesc conditiile cerute de exercitarea functiilor jurisdictionale; acestia sunt numiti de comun acord de guvernele statelor membre pentru o perioada de sase ani. Din trei în trei ani are loc o reînnoire partiala. Membrii al caror mandat înceteaza pot fi renumiti în functie.
(4)Instanta îsi stabileste regulamentul de procedura în acord cu Curtea de Justitie. Acest regulament este supus aprobarii unanime a Consiliului."
Art. 12
La articolul 188 din Tratatul CEE, se insereaza al doilea paragraf cu urmatorul text:
"Consiliul, hotarând în unanimitate la solicitarea Curtii de Justitie si dupa consultarea Comisiei si a Parlamentului European, poate modifica dispozitiile titlului III din statut."
Subsectiunea 1:Piata interna
Art. 13
Tratatul CEE se completeaza cu urmatoarele dispozitii:
"- Art. 8a
Comunitatea adopta masurile destinate instituirii treptate a pietei interne în cursul unei perioade care se încheie la 31 decembrie 1992, în conformitate cu dispozitiile prezentului articol, ale articolelor 8b, 8c si 28, ale articolului 57 alineatul (2), ale articolului 59, ale articolului 70 alineatul (1) si ale articolelor 84, 99, 100a si 100b si fara a aduce atingere altor dispozitii ale prezentului tratat.
Piata interna cuprinde un spatiu fara frontiere interne, în care libera circulatie a marfurilor, persoanelor, serviciilor si capitalurilor este asigurata în conformitate cu dispozitiile prezentului tratat."
Art. 14
Tratatul CEE se completeaza cu urmatoarele dispozitii:
"- Art. 8B
Comisia raporteaza Consiliului înainte de 31 decembrie 1988 si din nou înainte de 31 decembrie 1990 cu privire la progresul înregistrat în realizarea pietei interne în termenul stabilit la articolul 8a.
Consiliul, hotarând cu majoritate calificata la propunerea Comisiei, stabileste orientarile si conditiile necesare în vederea asigurarii unui progres echilibrat în toate sectoarele implicate."
Art. 15
Tratatul CEE se completeaza cu urmatoarele dispozitii:
"- Art. 8C
În redactarea propunerilor sale în vederea realizarii obiectivelor prevazute la articolul 8a, Comisia tine seama de amploarea efortului pe care vor trebui sa îl depuna pe parcursul perioadei de instituire a pietei interne anumite economii care cunosc decalaje de dezvoltare si poate propune dispozitii corespunzatoare.
În cazul în care aceste dispozitii iau forma unor derogari, ele trebuie sa aiba caracter temporar si sa perturbe cât mai putin functionarea pietei comune."
Art. 16
(1)Articolul 28 din Tratatul CEE se înlocuieste cu urmatoarele dispozitii:
"- Art. 28
Orice modificare sau suspendare unilaterala a taxelor din Tariful Vamal Comun este decisa de Consiliu, hotarând cu majoritate calificata la propunerea Comisiei."
(2)La articolul 57 alineatul (2) din Tratatul CEE, teza a doua se înlocuieste cu urmatoarele dispozitii:
"Unanimitatea este necesara în vederea adoptarii directivelor a caror punere în aplicare implica, în cel putin un stat membru, modificarea principiilor legale existente stabilite prin regimul profesiilor privind formarea si conditiile de acces al persoanelor fizice."
(3)La articolul 59 paragraful al doilea din Tratatul CEE, textul "în unanimitate" se înlocuieste cu textul "cu majoritate calificata".
(4)La articolul 70 alineatul (1) din Tratatul CEE, ultimele doua teze se înlocuiesc cu urmatoarele dispozitii:
"În acest sens, Consiliul adopta directive, cu majoritate calificata. Acesta depune eforturi pentru a atinge cel mai înalt grad posibil de liberalizare. Pentru masurile care reprezinta un pas înapoi în ceea ce priveste liberalizarea circulatiei capitalurilor este necesara unanimitatea."
(5)La articolul 84 alineatul (2) din Tratatul CEE, textul "în unanimitate" se înlocuieste cu textul "cu majoritate calificata".
(6)La articolul 84 din Tratatul CEE, alineatul (2) se completeaza cu urmatorul paragraf:
"Dispozitiile procedurale de la articolul 75 alineatele (1) si (3) sunt aplicabile."
Art. 17
1.Articolul 99 din Tratatul CEE se înlocuieste cu urmatoarele dispozitii:
"- Art. 99
Consiliul, hotarând în unanimitate la propunerea Comisiei si dupa consultarea Parlamentului European, adopta dispozitii referitoare la armonizarea legislatiilor privind impozitele pe cifra de afaceri, accizele si alte impozite indirecte în masura în care aceasta armonizare este necesara pentru a garanta stabilirea si functionarea pietei interne în termenul stabilit la articolul 8a."
Art. 18
Tratatul CEE se completeaza cu urmatoarele dispozitii:
"- Art. 100A
(1)Prin derogare de la articolul 100 si cu exceptia cazurilor în care se prevede altfel în prezentul Tratat, se aplica urmatoarele dispozitii pentru atingerea obiectivelor stabilite la articolul 8a. Consiliul, hotarând cu majoritate calificata, în cooperare cu Parlamentul European si dupa consultarea Comitetului Economic si Social, adopta masurile de apropiere a dispozitiilor stabilite prin legile, regulamentele si normele administrative ale statelor membre care au ca obiectiv stabilirea si functionarea pietei interne.
(2)Alineatul (1) nu se aplica dispozitiilor fiscale, celor privind libera circulatie a persoanelor si celor privind drepturile si interesele lucratorilor salariati.
(3)Comisia, în propunerile prevazute la alineatul (1) cu privire la sanatate, securitate, protectia mediului si protectia consumatorului, porneste de la un nivel ridicat de protectie.
(4)În cazul în care, dupa adoptarea unei masuri de armonizare de catre Consiliu, care hotaraste cu majoritate calificata, un stat membru considera necesar sa aplice dispozitiile nationale justificate de necesitati majore mentionate la articolul 36 sau privind protectia mediului sau a mediului de lucru, acesta notifica Comisia cu privire la aceste dispozitii.
Comisia confirma dispozitiile respective dupa ce a verificat ca acestea nu reprezinta un mijloc de discriminare arbitrara sau o restrictie deghizata în comertul între statele membre.
Prin derogare de la procedura stabilita la articolele 169 si 170, Comisia sau orice stat membru poate sesiza direct Curtea de Justitie în cazul în care considera ca un alt stat membru uzeaza abuziv de drepturile prevazute în prezentul articol.
(5)Masurile de armonizare mentionate mai sus, în cazurile corespunzatoare, includ o clauza de salvgardare care autorizeaza statele membre sa ia, pentru unul sau mai multe din motivele neeconomice mentionate la articolul 36, masuri provizorii supuse unei proceduri comunitare de control."
Art. 19
Tratatul CEE se completeaza cu urmatoarele dispozitii:
"- Art. 100B
(1)În cursul anului 1992, Comisia, împreuna cu fiecare stat membru, realizeaza un inventar al legilor, regulamentelor si normelor administrative nationale care intra sub incidenta articolului 100a si care nu au fost armonizate conform acestui articol.
Consiliul, hotarând în conformitate cu dispozitiile articolului 100a, poate decide ca dispozitiile în vigoare într-un stat membru sa fie recunoscute ca fiind echivalente cu cele aplicate de catre un alt stat membru.
(2)Dispozitiile articolului 100a alineatul (4) se aplica prin analogie.
(3)Comisia realizeaza inventarul mentionat la alineatul (1) primul paragraf si înainteaza propunerile corespunzatoare, în timp util, pentru a permite Consiliului sa ia o decizie înainte de sfârsitul anului 1992."
Subsectiunea II:Capacitatea monetara
Art. 20
(1)La partea III titlul II din Tratatul CEE, se insereaza un nou capitol 1 dupa cum urmeaza:
"- CAPITOLUL 1: COOPERAREA ÎN DOMENIUL POLITICII ECONOMICE SI MONETARE (UNIUNEA ECONOMICA SI MONETARA)
- Art. 102A
(1)În vederea asigurarii convergentei politicilor economice si monetare, necesara pentru dezvoltarea ulterioara a Comunitatii, statele membre coopereaza în conformitate cu obiectivele articolului 104. Pentru aceasta, ele iau în considerare experienta dobândita în cadrul Sistemului Monetar European (SME) si în realizarea ECU si respecta competentele existente în acest domeniu.
(2)În masura în care evolutia ulterioara în domeniul politicii economice si monetare necesita modificari institutionale, se aplica dispozitiile articolului 236. Comitetul Monetar si Comitetul Guvernatorilor Bancilor Centrale sunt de asemenea consultate cu privire la modificarile institutionale în domeniul monetar."
(2)Capitolele 1, 2 si 3 devin capitolele 2, 3 si respectiv 4.
Subsectiunea III:Politica sociala
Art. 21
Tratatul CEE se completeaza cu urmatoarele dispozitii:
"- Art. 118A
(1)Statele membre acorda o atentie speciala încurajarii îmbunatatirii, în special a mediului de lucru, în ceea ce priveste sanatatea si securitatea lucratorilor, si îsi stabilesc ca obiectiv armonizarea conditiilor din acest domeniu, mentinând îmbunatatirile realizate.
(2)Pentru a contribui la atingerea obiectivului prevazut la alineatul (1), Consiliul, hotarând cu majoritate calificata, la propunerea Comisiei, în cooperare cu Parlamentul European si dupa consultarea Comitetului Economic si Social, adopta, prin intermediul directivelor, cerintele minime de punere în aplicare treptata, având în vedere conditiile si normele tehnice existente în fiecare stat membru.
Aceste directive evita impunerea unor constrângeri administrative, financiare si juridice într-un mod care ar putea sa împiedice crearea si dezvoltarea întreprinderilor mici si mijlocii.
(3)Dispozitiile adoptate în temeiul prezentului articol nu împiedica nici un stat membru sa mentina sau sa introduca masuri mai stricte pentru protectia conditiilor de munca compatibile cu prezentul Tratat."
Art. 22
Tratatul CEE se completeaza cu urmatoarele dispozitii:
"- Art. 118B
Comisia depune eforturi pentru a dezvolta dialogul la nivel european dintre partenerii sociali, care ar putea, în cazul în care cele doua parti considera ca este de dorit, sa duca la relatii bazate pe acord."
Subsectiunea IV:Coeziunea economica si sociala
Art. 23
La partea III din Tratatul CEE se adauga titlul V dupa cum urmeaza:
"- TITLUL V: COEZIUNEA ECONOMICA SI SOCIALA
- Art. 130A
În scopul promovarii unei dezvoltari armonioase a ansamblului Comunitatii, aceasta dezvolta si urmareste actiuni care conduc la întarirea coeziunii sale economice si sociale.
Comunitatea urmareste, în special, reducerea decalajelor dintre diferitele regiuni si a ramânerii în urma a regiunilor defavorizate.
- Art. 130B
Statele membre îsi promoveaza politicile economice si le coordoneaza astfel încât sa îndeplineasca si obiectivele stabilite la articolul 130a. Punerea în aplicare a politicilor comune si a pietei interne ia în considerare obiectivele stabilite la articolele 130a si 130c si contribuie la realizarea lor. Comunitatea sprijina realizarea acestor obiective prin actiunile întreprinse prin intermediul Fondurilor Structurale (Fondul European de Orientare si Garantare Agricola, Sectiunea de Orientare, Fondul Social European, Fondul European de Dezvoltare Regionala), al Bancii Europene de Investitii si al altor instrumente financiare existente.
- Art. 130C
Fondul European de Dezvoltare Regionala este menit sa contribuie la corectarea principalelor dezechilibre regionale din cadrul Comunitatii prin participarea la dezvoltarea si adaptarea structurala a regiunilor ramase în urma si la reconversia regiunilor industriale aflate în declin.
- Art. 130D
De la intrarea în vigoare a Actului Unic European, Comisia înainteaza Consiliului o propunere generala în scopul realizarii modificarilor structurii si normelor de exploatare a Fondurilor Structurale existente (Fondul European de Orientare si Garantare Agricola, Sectiunea de Orientare, Fondul Social European, Fondul European de Dezvoltare Regionala) care sunt necesare pentru clarificarea si rationalizarea sarcinilor acestora pentru a contribui la atingerea obiectivelor stabilite la articolul 130a si la articolul 130c, pentru sporirea eficientei acestora si pentru coordonarea activitatilor între acestea si cu operatiunile instrumentelor financiare existente. Consiliul hotaraste în unanimitate în privinta acestei propuneri, în termen de un an, dupa consultarea Parlamentului European si a Comitetului Economic si Social.
- Art. 130E
Dupa adoptarea deciziei mentionate la articolul 130d, Consiliul adopta deciziile de punere în aplicare privind Fondul European de Dezvoltare Regionala, hotarând cu majoritate calificata, la propunerea Comisiei si în cooperare cu Parlamentul European.
În ceea ce priveste Fondul European de Orientare si Garantare Agricola, Sectiunea de Orientare, si Fondul Social European, ramân aplicabile dispozitiile articolelor 43, 126 si 127."
Subsectiunea V:Cercetarea si dezvoltarea tehnologica
Art. 24
La partea III din Tratatul CEE se adauga un titlu VI dupa cum urmeaza:
"- TITLUL VI: CERCETAREA SI DEZVOLTAREA TEHNOLOGICA
- Art. 130F
(1)Obiectivul Comunitatii acela de a întari baza tehnologica si stiintifica a industriei europene si de a o încuraja sa devina mai competitiva la nivel international.
(2)În acest scop, Comunitatea încurajeaza activitatile de cercetare si dezvoltare tehnologica ale întreprinderilor, inclusiv ale întreprinderilor mici si mijlocii, ale centrelor de cercetare si ale universitatilor; aceasta sprijina eforturile acestora de cooperare, în special cu scopul de a permite întreprinderilor sa exploateze pe deplin potentialul pietei interne a Comunitatii, în special prin atribuirea de contracte de achizitii publice nationale, definirea de standarde comune si îndepartarea barierelor juridice si fiscale din calea cooperarii respective.
(3)Pentru atingerea acestor obiective, se va tine cont în special de legatura dintre efortul comun de cercetare si dezvoltare tehnologica, stabilirea pietei interne si punerea în aplicare a unor politici comune, în special în ceea ce priveste concurenta si comertul.
- Art. 130G
În urmarirea acestor obiective, Comunitatea realizeaza urmatoarele activitati, în completarea activitatilor realizate în statele membre:
(a)punerea în aplicare a programelor de cercetare, dezvoltare tehnologica si demonstratie, prin promovarea cooperarii între întreprinderi, centre de cercetare si universitati;
(b)promovarea cooperarii în domeniul cercetarii, dezvoltarii tehnologice si demonstratiei la nivel comunitar cu tari terte si organizatii internationale;
(c)propagarea si valorificarea rezultatelor activitatilor de cercetare, dezvoltare tehnologica si demonstratie la nivel comunitar;
(d)stimularea formarii si mobilitatii cercetatorilor în cadrul Comunitatii.
- Art. 130H
Statele membre, în legatura cu Comisia, îsi coordoneaza politicile si programele realizate la nivel national. În strânsa legatura cu statele membre, Comisia poate lua orice initiative utile pentru a promova aceasta coordonare.
- Art. 130I
(1)Comunitatea adopta un program-cadru multianual în care îsi stabileste activitatile. Programul-cadru stabileste obiectivele stiintifice si tehnice, defineste prioritatile acestora, stabileste principalele linii ale activitatilor avute în vedere si stabileste suma considerata necesara, regulile detaliate de participare financiara a Comunitatii la program ca suma globala, precum si defalcarea acestei sume pe diversele activitati avute în vedere.
(2)Programul-cadru poate fi adaptat sau completat, în functie de evolutia situatiilor.
- Art. 130K
Programul-cadru este pus în aplicare prin programe specifice create în cadrul fiecarei activitati. Fiecare program specific defineste regulile detaliate de aplicare a acestuia, stabileste durata lui si prevede mijloacele considerate necesare.
Consiliul defineste mecanismele detaliate pentru propagarea cunostintelor rezultate din programele specifice.
- Art. 130L
Pentru punerea în aplicare a programului-cadru multianual, se pot decide programe suplimentare privind implicarea participarii numai anumitor state membre, care le finanteaza, fiind supuse unei posibile participari comunitare.
Consiliul adopta normele aplicabile programelor suplimentare, în special în ceea ce priveste raspândirea cunostintelor si accesul altor state membre.
- Art. 130M
Pentru punerea în aplicare a programului-cadru multianual, Comunitatea poate prevedea, cu acordul statelor membre interesate, participarea la programe de cercetare si dezvoltare tehnologica întreprinse de mai multe state membre, inclusiv participarea la structurile create pentru executarea acestor programe.
- Art. 130N
Pentru punerea în aplicare a programului-cadru multianual, Comunitatea poate prevedea cooperarea în ceea ce priveste cercetarea, dezvoltarea tehnologica si demonstratia la nivel comunitar cu alte tari sau organizatii internationale.
Mecanismele detaliate ale acestei cooperari pot face obiectul unor acorduri internationale între Comunitate si tertii interesati, care sunt negociate si încheiate în conformitate cu articolul 228.
- Art. 130O
Comunitatea poate înfiinta întreprinderi comune sau orice alte structuri necesare pentru executarea eficienta a programelor de cercetare, dezvoltare tehnologica si demonstratie la nivel comunitar.
- Art. 130P
(1)Mecanismele detaliate de finantare a fiecarui program, inclusiv orice contributie comunitara, sunt stabilite în momentul adoptarii programului.
(2)Volumul contributiei comunitare anuale este prevazut în cadrul procedurii bugetare, fara a aduce atingere altor metode posibile de finantare comunitara. Costurile estimate ale programelor specifice nu trebuie sa depaseasca în totalitate dispozitia financiara din programul-cadru.
- Art. 130Q
(1)Consiliul adopta în unanimitate, la propunerea Comisiei si dupa consultarea Parlamentului European si a Comitetului Economic si Social, dispozitiile mentionate la articolele 130i si 130o.
(2)Consiliul adopta, cu majoritate calificata, la propunerea Comisiei, dupa consultarea Comitetului Economic si Social, si în cooperare cu Parlamentul European, dispozitiile mentionate la articolele 130k, 130l, 130m, 130n si 130p alineatul (1). Adoptarea programelor suplimentare necesita si acordul statelor membre interesate."
Subsectiunea VI:Mediul
Art. 25
La partea III din Tratatul CEE, se adauga un titlu VII dupa cum urmeaza:
"- TITLUL VII: MEDIUL
- Art. 130R
(1)Masurile comunitare referitoare la mediu au urmatoarele obiective:
- pastrarea, protectia si îmbunatatirea calitatii mediului;
- contributia la protectia sanatatii umane;
- asigurarea unei utilizari prudente si rationale a resurselor naturale.
(2)Masurile comunitare privind mediul se bazeaza pe principiul actiunii preventive, de remediere, în functie de prioritati, la sursa, a daunelor aduse mediului, si pe principiul "poluatorul plateste". Cerintele de protectie a mediului sunt o componenta a celorlalte politici comunitare.
(3)Pentru elaborarea masurilor privind mediul, Comunitatea tine cont de:
- datele stiintifice si tehnice disponibile;
- conditiile de mediu în diverse regiuni ale Comunitatii;
- beneficiile si costurile potentiale ale actiunii sau inactiunii;
- dezvoltarea economica si sociala a Comunitatii ca întreg si dezvoltarea echilibrata a regiunilor sale.
(4)Comunitatea ia masuri privind mediul în masura în care obiectivele mentionate la alineatul (1) pot fi îndeplinite mai bine la nivel comunitar decât la nivelul statelor membre luate individual. Fara a aduce atingere anumitor masuri de natura comunitara, statele membre finanteaza si pun în aplicare celelalte masuri.
(5)În cadrul competentelor corespunzatoare, Comunitatea si statele membre coopereaza cu tari terte si cu organizatiile internationale responsabile. Mecanismele privind cooperarea Comunitatii pot fi supuse acordurilor între Comunitate si tertii implicati, care sunt negociate si încheiate în conformitate cu articolul 228.
Dispozitiile paragrafului anterior nu aduc atingere competentei statelor membre de a negocia în cadrul organismelor internationale si de a încheia acorduri internationale.
- Art. 130S
Consiliul, hotarând în unanimitate la propunerea Comisiei si dupa consultarea Parlamentului European si a Comitetului Economic si Social, stabileste masurile care trebuie luate de catre Comunitate.
Consiliul, în conditiile stabilite în paragraful anterior, defineste acele chestiuni asupra carora urmeaza sa se ia decizii cu majoritate calificata.
- Art. 130T
Masurile de protectie adoptate în comun în temeiul articolului 130s nu împiedica nici un stat membru sa mentina sau sa introduca masuri de protectie mai stricte compatibile cu prezentul Tratat."
Art. 26
Tratatul CEEA se completeaza cu urmatoarele dispozitii:
"- Art. 140A
(1)La solicitarea Curtii de Justitie si în urma consultarii Comisiei si Parlamentului European, Consiliul, hotarând în unanimitate, poate alatura Curtii de Justitie o instanta cu competente de solutionare în prima instanta, sub rezerva unui recurs înaintea Curtii de Justitie, limitat exclusiv la chestiuni de drept si conform conditiilor stabilite prin Statut, a anumitor categorii de actiuni sau proceduri initiate de persoane fizice sau juridice. Aceasta instanta nu are competenta sa solutioneze nici actiuni initiate de catre statele membre sau de catre institutii comunitare, nici întrebari preliminare înaintate în temeiul articolului 150.
(2)Consiliul, conform procedurii stabilite la alineatul (1), stabileste componenta acestei instante si adopta adaptarile si dispozitiile suplimentare necesare la Statutul Curtii de Justitie. Cu exceptia cazurilor în care Consiliul adopta o decizie diferita, dispozitiile prezentului Tratat referitoare la Curtea de Justitie, în special dispozitiile Protocolului privind Statutul Curtii de Justitie, se aplica acestei instante.
(3)Membrii acestei instante sunt selectati dintre persoanele care prezinta toate garantiile de independenta si care îndeplinesc conditiile cerute de exercitarea functiilor jurisdictionale; acestia sunt numiti de comun acord de guvernele statelor membre pentru o perioada de sase ani. Din trei în trei ani are loc o reînnoire partiala. Membrii al caror mandat înceteaza pot fi renumiti în functie.
(4)Instanta îsi stabileste regulamentul de procedura în acord cu Curtea de Justitie. Acest regulament este supus aprobarii unanime a Consiliului."
Art. 27
La articolul 160 din Tratatul CEEA se insereaza un al doilea paragraf dupa cum urmeaza:
"Consiliul, hotarând în unanimitate la solicitarea Curtii de Justitie si în urma consultarii Comisiei si Parlamentului European, poate modifica dispozitiile titlului III din Statut."
Art. 28
Dispozitiile prezentului act nu aduc atingere dispozitiilor instrumentelor de aderare a Regatului Spaniei si a Republicii Portugheze la Comunitatile Europene.
Art. 29
La articolul 4 alineatul (2) din Decizia Consiliului 85/257/CEE Euratom din 7 mai 1985 privind sistemul comunitar de resurse proprii, textul "nivelul si criteriul de repartitie sunt stabilite în temeiul unei decizii a Consiliului, hotarând în unanimitate" se înlocuieste cu textul "nivelul si criteriul de repartitie sunt stabilite în conformitate cu o decizie a Consiliului, hotarând cu majoritate calificata, dupa obtinerea acordului statelor membre implicate".
Prezenta modificare nu afecteaza natura juridica a deciziei sus-mentionate.