Capitolul ii - Regimul informaţiei privind incidentele de plăţi - Regulamentul 7/2023 privind organizarea şi funcţionarea la Banca Naţională a României a Centralei Incidentelor de Plăţi
M.Of. 991 bis
În vigoare Versiune de la: 1 Iulie 2024
CAPITOLUL II:Regimul informaţiei privind incidentele de plăţi
SECŢIUNEA 1:Transmiterea şi înregistrarea informaţiei privind incidentele de plăţi
Art. 5
Persoanele declarante sunt obligate să raporteze la CIP, la termenele şi în condiţiile prevăzute de prezentul regulament, informaţiile privind incidentele de plăţi majore şi minore.
Art. 6
Fluxul informaţional privind transmiterea, înregistrarea, organizarea şi difuzarea informaţiei privind incidentele de plăţi este prezentat în anexa nr. 2 "Fluxul informaţional al Centralei Incidentelor de Plăţi".
Art. 7
(1)În scopul îndeplinirii obligaţiei prevăzute la art. 5, persoana declarantă trebuie să transmită la CIP, în format electronic, prin Reţeaua de comunicaţii interbancară, informaţia privind incidentele de plăţi.
(2)În cazul în care instituţia de credit trasă, a trasului acceptant sau a subscriitorului a decis refuzul la plată al cecului, cambiei ori biletului la ordin, persoana declarantă are obligaţia ca, cel târziu în ziua lucrătoare următoare zilei refuzului, să transmită la CIP informaţiile privind refuzurile la plată pentru cecuri, cambii şi bilete la ordin. Transmiterea acestor informaţii se realizează prin utilizarea "Formularului de raportare a refuzurilor bancare cu cecuri" (F3A), a "Formularului de raportare a refuzurilor bancare cu cambii" (F3B) sau a "Formularului de raportare a refuzurilor bancare cu bilete la ordin" (F3C), după caz. Conţinutul acestor formulare şi modul de completare sunt prezentate în anexa nr. 3.
Art. 8
Banca Naţională a României va asigura, la sediul său central, condiţiile tehnice care să permită înregistrarea, gestionarea şi difuzarea, cu operativitate, fără alterări, pe suport electronic, a informaţiilor privind incidentele de plăţi.
Art. 9
(1)Înregistrarea informaţiei în baza de date a CIP poate fi efectuată dacă informaţia transmisă de către o persoană declarantă respectă standardele de conţinut şi modul de completare a formularelor prevăzute în prezentul regulament.
(2)După înregistrarea informaţiei în baza de date a CIP, persoana declarantă poate prelua, prin intermediul aplicaţiei CIP, "Cererea de înscriere a refuzului bancar privind cecul" (3A), "Cererea de înscriere a refuzului bancar privind cambia" (3B) sau "Cererea de înscriere a refuzului bancar privind biletul la ordin" (3C), după caz. Instituţia de credit are obligaţia să notifice obligatul la plată despre incidentele de plăţi şi să pună la dispoziţia acestuia cererile care conţin informaţiile înscrise pe numele/denumirea sa, prin orice canal de comunicare stabilit de comun acord cu obligatul la plată, cel târziu în ziua lucrătoare următoare a înscrierii la CIP a refuzului. Conţinutul acestor formulare este prezentat în anexa nr. 3.
SECŢIUNEA 2:Interdicţia bancară
Art. 10
În cazul înregistrării în baza de date a CIP a unui incident de plată major cu cec care generează interdicţie bancară, instituţia de credit este obligată să notifice obligatului la plată declararea acestuia în interdicţie bancară cu scopul de a preveni producerea unor noi incidente de plăţi. Pentru notificarea obligatului la plată cu privire la declararea interdicţiei bancare, instituţia de credit va adresa acestuia o "Somaţie", conform anexei nr. 4. Aceasta va cuprinde interdicţia de a emite cecuri pe o perioadă de un an începând cu data înregistrării la CIP a incidentului de plată major cu cec, precum şi obligaţia de a restitui, de îndată, instituţiei de credit (instituţiilor de credit) al cărei (căror) client este formularele de cec aflate în posesia sa şi/sau a mandatarilor săi. Somaţia va putea fi transmisă obligatului la plată cel târziu în ziua lucrătoare următoare zilei înscrierii la CIP a refuzului.
SECŢIUNEA 3:Suspendarea/Reluarea/Reactivarea/Anularea înregistrărilor privind incidentele de plăţi din baza de date a CIP
Art. 11
(1)Suspendarea interdicţiei bancare înregistrate în baza de date a CIP, suspendarea înregistrării privind incidentele de plăţi minore cu cecuri şi suspendarea înregistrării privind incidentele de plăţi cu cambii şi bilete la ordin se fac de către persoanele declarante, în baza unei hotărâri judecătoreşti executorii prin care se dispune suspendarea înregistrării acestora.
(2)Înregistrarea suspendării interdicţiei bancare se realizează pentru fiecare incident de plată major cu cec prin utilizarea "Formularului de suspendare/reluare a interdicţiei bancare, suspendare/reactivare a înregistrării privind incidentele de plăţi" (F5). Suspendarea înregistrării privind incidentele de plăţi minore cu cecuri şi suspendarea înregistrării privind incidentele de plăţi cu cambii şi bilete la ordin se realizează pentru fiecare incident de plată prin utilizarea "Formularului de suspendare/reluare a interdicţiei bancare, suspendare/reactivare a înregistrării privind incidentele de plăţi" (F5). Conţinutul acestui formular şi modul de completare sunt prezentate în anexa nr. 5.
(3)Înregistrarea suspendării interdicţiei bancare, precum şi suspendarea înregistrării privind incidentele de plăţi minore cu cecuri şi a suspendării înregistrării privind incidentele de plăţi cu cambii şi bilete la ordin se efectuează de către persoana declarantă cel târziu în ziua lucrătoare următoare datei prezentării de către obligatul la plată sau a comunicării pe altă cale a unei hotărâri judecătoreşti executorii prin care se dispune suspendarea acestora.
(4)Persoana declarantă nu este ţinută responsabilă pentru nepunerea în executare a hotărârilor judecătoreşti executorii care nu i-au fost comunicate.
Art. 12
(1)În momentul în care persoana declarantă a luat cunoştinţă de încetarea suspendării ca urmare a respingerii cererii de anulare a interdicţiei bancare, printr-o hotărâre judecătorească executorie, interdicţia îşi reia cursul până la împlinirea perioadei de un an, socotindu-se şi timpul scurs înainte de suspendare.
(2)Reluarea interdicţiei bancare se realizează pentru fiecare incident de plată major cu cec a cărui perioadă de interdicţie bancară a fost suspendată anterior prin utilizarea formularului F5.
(3)Înregistrarea reluării interdicţiei bancare se efectuează de către persoana declarantă cel târziu în ziua lucrătoare următoare datei prezentării de către obligatul la plată sau a comunicării pe altă cale a unei hotărâri judecătoreşti executorii prin care se respinge cererea de anulare a interdicţiei bancare.
(4)În momentul în care persoana declarantă a luat cunoştinţă de încetarea suspendării ca urmare a respingerii cererii de anulare a înregistrării privind incidentul de plată minor cu cec sau a înregistrării privind incidentul de plată cu cambie sau bilet la ordin, printr-o hotărâre judecătorească executorie, înregistrarea îşi reia cursul până la împlinirea perioadei de 7 ani, socotindu-se şi timpul scurs înainte de suspendare.
(5)Reactivarea înregistrării incidentului de plată minor cu cec sau reactivarea înregistrării incidentului de plată cu cambie sau bilet la ordin care a fost suspendat se efectuează de către persoana declarantă cel târziu în ziua lucrătoare următoare datei prezentării de către obligatul la plată sau a comunicării pe altă cale a unei hotărâri judecătoreşti executorii prin care se respinge cererea de anulare a înregistrării privind incidentul de plată. Reactivarea înregistrării incidentului de plată se realizează prin utilizarea formularului F5.
(6)Persoana declarantă nu este ţinută responsabilă pentru nepunerea în executare a hotărârilor judecătoreşti executorii care nu i-au fost comunicate.
Art. 13
(1)Anularea înregistrărilor privind incidentele de plăţi din baza de date a CIP se poate face de către persoanele declarante, în baza unei hotărâri judecătoreşti executorii, prin care se dispune anularea acestora.
(2)Anularea înregistrărilor privind incidentele de plăţi din baza de date a CIP se realizează prin utilizarea "Formularului de anulare a înregistrărilor din baza de date a CIP" (F6).
(3)Anularea înregistrărilor privind incidentele de plăţi din baza de date a CIP se efectuează de către persoana declarantă cel târziu în ziua lucrătoare următoare datei prezentării de către obligatul la plată sau a comunicării pe altă cale a unei hotărâri judecătoreşti executorii, prin care se dispune anularea acestora. Conţinutul acestui formular şi modul de completare sunt prezentate în anexa nr. 6.
(4)Persoana declarantă nu este ţinută responsabilă pentru nepunerea în executare a hotărârilor judecătoreşti executorii care nu i-au fost comunicate.
Art. 14
După înregistrarea informaţiei în baza de date a CIP, persoana declarantă poate prelua, prin intermediul aplicaţiei CIP, "Cererea de suspendare/reluare a interdicţiei bancare" (5), "Cererea de suspendare/reactivare a înregistrării privind incidentul de plată cu cec" (5A), "Cererea de suspendare/reactivare a înregistrării privind incidentul de plată cu cambie" (5B), "Cererea de suspendare/reactivare a înregistrării privind incidentul de plată cu bilet la ordin" (5C), "Cererea de anulare a incidentului de plată privind cecul" (6A), "Cererea de anulare a incidentului de plată privind cambia" (6B) sau "Cererea de anulare a incidentului de plată privind biletul la ordin" (6C), după caz. Instituţia de credit are obligaţia să pună la dispoziţia fiecărui obligat la plată cererile care conţin informaţii înscrise pe numele/denumirea sa, prin orice canal de comunicare stabilit de comun acord cu obligatul la plată, cel târziu în ziua lucrătoare următoare înscrierii la CIP a cererii de suspendare/reluare a interdicţiei bancare, a cererii de suspendare/reactivare a înregistrării incidentului de plată sau a cererii de anulare a incidentului de plată cu cec, cambie ori bilet la ordin. Conţinutul acestor formulare este prezentat în anexele nr. 5 şi 6.
Art. 15
CIP nu poate anula, suspenda/relua/reactiva sau modifica înregistrările privind incidentele de plăţi transmise de către persoanele declarante.
SECŢIUNEA 4:Organizarea şi gestionarea informaţiei privind incidentele de plăţi înregistrate în baza de date a CIP
Art. 16
(1)CIP asigură înregistrarea informaţiilor privind incidentele de plăţi raportate de către persoanele declarante şi prelucrarea acestor informaţii în scopul obţinerii de date agregate necesare utilizatorilor.
(2)FNIP este gestionat astfel încât să poată evidenţia operativ informaţiile privind:
a)identificarea obligaţilor la plată;
b)refuzul la plată al cecurilor, cambiilor sau biletelor la ordin.
(3)FNPR este gestionat astfel încât să poată evidenţia operativ informaţiile privind:
a)incidentele de plăţi majore;
b)obligaţii la plată aflaţi în interdicţie bancară de a emite cecuri.
Art. 17
Informaţiile privind incidentele de plăţi sunt menţinute în FNIP şi FNPR pe o perioadă de 7 ani de la data înscrierii.
SECŢIUNEA 5:Difuzarea de către CIP a informaţiei privind incidentele de plăţi
Art. 18
Fluxul difuzării informaţiei privind incidentele de plăţi deţinute de CIP către utilizatori este prezentat în anexa nr. 2 "Fluxul informaţional al Centralei Incidentelor de Plăţi".
Art. 19
CIP poate difuza informaţia conţinută în baza sa de date din propria iniţiativă sau la cererea utilizatorilor.
Art. 20
(1)CIP difuzează din propria iniţiativă persoanelor declarante informaţii despre incidentele de plăţi înregistrate în baza de date, în conformitate cu prevederile prezentului regulament.
(2)În situaţia prevăzută la art. 7, CIP va pune la dispoziţie, pe suport electronic, în aceeaşi zi lucrătoare, tuturor persoanelor declarante "Notificarea CIP privind interdicţia bancară/incidentele de plăţi " (F7), prin care li se comunică acestora informaţiile privind declararea titularului de cont în interdicţie bancară de a emite cecuri, respectiv înregistrările privind incidentele de plăţi minore cu cecuri şi incidentele de plăţi cu cambii sau bilete la ordin. Conţinutul acestui formular este prezentat în anexa nr. 7.
(3)Persoanele declarante au obligaţia ca, cel târziu în ziua lucrătoare următoare primirii notificării CIP, să distribuie această informaţie în propriul sistem intrabancar.
(4)În cazul unui incident de plată major cu cec, instituţia de credit unde obligatul la plată are cont deschis va face demersuri pentru recuperarea în cel mai scurt timp a tuturor formularelor de cec eliberate acestuia, în scopul evitării riscului ca respectivul obligat la plată să producă noi incidente de plăţi prin utilizarea acestora.
(5)În situaţiile prevăzute la art. 11 şi 12, CIP va pune la dispoziţie pe suport electronic, în aceeaşi zi lucrătoare, tuturor persoanelor declarante "Notificarea CIP privind suspendarea/reluarea interdicţiei bancare, suspendarea/reactivarea înregistrării privind incidentele de plăţi" (F8), prin care li se comunică suspendarea/reluarea interdicţiei respective pentru titularul de cont din notificarea CIP sau suspendarea/reactivarea înregistrării privind incidentele de plăţi minore cu cecuri şi a înregistrării privind incidentele de plăţi cu cambii sau bilete la ordin. Conţinutul acestui formular este prezentat în anexa nr. 8. Persoanele declarante au obligaţia ca, cel târziu în ziua lucrătoare următoare primirii notificării CIP, să distribuie această informaţie în propriul sistem intrabancar.
(6)În situaţiile prevăzute la art. 13 şi 27, pentru anularea înregistrărilor privind incidentele de plăţi, CIP va pune la dispoziţie, pe suport electronic, în aceeaşi zi lucrătoare, tuturor persoanelor declarante formularul F7. Persoanele declarante au obligaţia ca, cel târziu în ziua lucrătoare următoare primirii notificării CIP, să distribuie această informaţie în propriul sistem intrabancar.
Art. 21
(1)CIP difuzează la cerere persoanelor declarante informaţii despre incidentele de plăţi înregistrate în baza de date.
(2)Persoanele declarante pot solicita CIP, pentru propriile sucursale, acordarea dreptului de consultare a bazei de date. Conectarea sucursalelor se realizează prin intermediul sediului lor central, pe bază de nume de utilizator atribuit de Banca Naţională a României.
(3)În situaţia în care persoanele declarante nu au sucursale, acestea pot solicita acordarea dreptului de consultare a bazei de date a CIP pentru o unitate teritorială din fiecare judeţ. Conectarea unităţilor teritoriale se realizează prin intermediul sediului lor central, pe bază de nume de utilizator atribuit de Banca Naţională a României.
(4)În situaţia în care o sucursală a persoanei declarante sau o unitate teritorială pierde această calitate, persoana declarantă are obligaţia să solicite CIP retragerea dreptului de consultare a bazei de date pentru aceste entităţi.
(5)Persoanele declarante sunt obligate să implementeze toate măsurile de securizare a credenţialelor conturilor utilizatorilor, prin proceduri de control şi diminuare a riscurilor legate de folosirea acestora.
(6)Persoanele declarante şi entităţile lor prevăzute la alin. (2) şi (3) pot solicita informaţii din baza de date a CIP, prin "Formularul de consultare" (F9) şi "Cererea de consultare" (anexa nr. 9). "Cererea de consultare" se utilizează doar pentru interogarea bazei de date a CIP în numele solicitantului. Conţinutul acestor formulare şi modul de completare sunt prezentate în anexa nr. 9.
(7)Răspunsul aferent cererii de consultare se pune la dispoziţia solicitantului, respectiv persoanei împuternicite de acesta, după caz, de către instituţia de credit căreia i se adresează.
Art. 22
(1)Persoanele declarante vor acorda clienţilor dreptul de a emite cecuri în care ele figurează ca instituţie de credit trasă, pe baza unei analize a riscurilor pe care le implică această operaţiune. În acest sens, persoana declarantă are obligaţia să consulte baza de date a CIP şi să utilizeze informaţia obţinută în vederea diminuării riscurilor.
(2)Pentru diminuarea riscului în utilizarea instrumentelor de plată, instituţiile de credit vor pune la dispoziţia clienţilor informaţiile cu privire la utilizarea acestora, în conformitate cu legile şi reglementările aplicabile.
Art. 23
CIP poate difuza informaţia conţinută în baza sa de date altor autorităţi publice abilitate, la cerere, în condiţiile prevăzute în Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naţionale a României.
Art. 24
(1)Directorul direcţiei care coordonează activitatea CIP poate dispune sistarea difuzării informaţiei privind incidentele de plăţi deţinute de CIP atunci când există suspiciuni întemeiate că elementele de identificare/acces în aplicaţie sunt utilizate de persoane neautorizate şi/sau într-un mod fraudulos.
(2)Utilizatorul trebuie să informeze CIP de îndată ce constată că o persoană neautorizată a luat cunoştinţă de elementele sale de identificare.
(3)Utilizatorul are obligaţia de a nu divulga altor persoane detaliile de autentificare în CIP şi are întreaga responsabilitate de a păstra confidenţialitatea acestor date în mod corespunzător, astfel încât aplicaţia să nu poată fi accesată cu datele utilizatorului de către terţe persoane.