Secţiunea 5 - Difuzarea de către CIP a informaţiei privind incidentele de plăţi - Regulamentul 7/2023 privind organizarea şi funcţionarea la Banca Naţională a României a Centralei Incidentelor de Plăţi

M.Of. 991 bis

În vigoare
Versiune de la: 1 Iulie 2024
SECŢIUNEA 5:Difuzarea de către CIP a informaţiei privind incidentele de plăţi
Art. 18
Fluxul difuzării informaţiei privind incidentele de plăţi deţinute de CIP către utilizatori este prezentat în anexa nr. 2 "Fluxul informaţional al Centralei Incidentelor de Plăţi".
Art. 19
CIP poate difuza informaţia conţinută în baza sa de date din propria iniţiativă sau la cererea utilizatorilor.
Art. 20
(1)CIP difuzează din propria iniţiativă persoanelor declarante informaţii despre incidentele de plăţi înregistrate în baza de date, în conformitate cu prevederile prezentului regulament.
(2)În situaţia prevăzută la art. 7, CIP va pune la dispoziţie, pe suport electronic, în aceeaşi zi lucrătoare, tuturor persoanelor declarante "Notificarea CIP privind interdicţia bancară/incidentele de plăţi " (F7), prin care li se comunică acestora informaţiile privind declararea titularului de cont în interdicţie bancară de a emite cecuri, respectiv înregistrările privind incidentele de plăţi minore cu cecuri şi incidentele de plăţi cu cambii sau bilete la ordin. Conţinutul acestui formular este prezentat în anexa nr. 7.
(3)Persoanele declarante au obligaţia ca, cel târziu în ziua lucrătoare următoare primirii notificării CIP, să distribuie această informaţie în propriul sistem intrabancar.
(4)În cazul unui incident de plată major cu cec, instituţia de credit unde obligatul la plată are cont deschis va face demersuri pentru recuperarea în cel mai scurt timp a tuturor formularelor de cec eliberate acestuia, în scopul evitării riscului ca respectivul obligat la plată să producă noi incidente de plăţi prin utilizarea acestora.
(5)În situaţiile prevăzute la art. 11 şi 12, CIP va pune la dispoziţie pe suport electronic, în aceeaşi zi lucrătoare, tuturor persoanelor declarante "Notificarea CIP privind suspendarea/reluarea interdicţiei bancare, suspendarea/reactivarea înregistrării privind incidentele de plăţi" (F8), prin care li se comunică suspendarea/reluarea interdicţiei respective pentru titularul de cont din notificarea CIP sau suspendarea/reactivarea înregistrării privind incidentele de plăţi minore cu cecuri şi a înregistrării privind incidentele de plăţi cu cambii sau bilete la ordin. Conţinutul acestui formular este prezentat în anexa nr. 8. Persoanele declarante au obligaţia ca, cel târziu în ziua lucrătoare următoare primirii notificării CIP, să distribuie această informaţie în propriul sistem intrabancar.
(6)În situaţiile prevăzute la art. 13 şi 27, pentru anularea înregistrărilor privind incidentele de plăţi, CIP va pune la dispoziţie, pe suport electronic, în aceeaşi zi lucrătoare, tuturor persoanelor declarante formularul F7. Persoanele declarante au obligaţia ca, cel târziu în ziua lucrătoare următoare primirii notificării CIP, să distribuie această informaţie în propriul sistem intrabancar.
Art. 21
(1)CIP difuzează la cerere persoanelor declarante informaţii despre incidentele de plăţi înregistrate în baza de date.
(2)Persoanele declarante pot solicita CIP, pentru propriile sucursale, acordarea dreptului de consultare a bazei de date. Conectarea sucursalelor se realizează prin intermediul sediului lor central, pe bază de nume de utilizator atribuit de Banca Naţională a României.
(3)În situaţia în care persoanele declarante nu au sucursale, acestea pot solicita acordarea dreptului de consultare a bazei de date a CIP pentru o unitate teritorială din fiecare judeţ. Conectarea unităţilor teritoriale se realizează prin intermediul sediului lor central, pe bază de nume de utilizator atribuit de Banca Naţională a României.
(4)În situaţia în care o sucursală a persoanei declarante sau o unitate teritorială pierde această calitate, persoana declarantă are obligaţia să solicite CIP retragerea dreptului de consultare a bazei de date pentru aceste entităţi.
(5)Persoanele declarante sunt obligate să implementeze toate măsurile de securizare a credenţialelor conturilor utilizatorilor, prin proceduri de control şi diminuare a riscurilor legate de folosirea acestora.
(6)Persoanele declarante şi entităţile lor prevăzute la alin. (2) şi (3) pot solicita informaţii din baza de date a CIP, prin "Formularul de consultare" (F9) şi "Cererea de consultare" (anexa nr. 9). "Cererea de consultare" se utilizează doar pentru interogarea bazei de date a CIP în numele solicitantului. Conţinutul acestor formulare şi modul de completare sunt prezentate în anexa nr. 9.
(7)Răspunsul aferent cererii de consultare se pune la dispoziţia solicitantului, respectiv persoanei împuternicite de acesta, după caz, de către instituţia de credit căreia i se adresează.
Art. 22
(1)Persoanele declarante vor acorda clienţilor dreptul de a emite cecuri în care ele figurează ca instituţie de credit trasă, pe baza unei analize a riscurilor pe care le implică această operaţiune. În acest sens, persoana declarantă are obligaţia să consulte baza de date a CIP şi să utilizeze informaţia obţinută în vederea diminuării riscurilor.
(2)Pentru diminuarea riscului în utilizarea instrumentelor de plată, instituţiile de credit vor pune la dispoziţia clienţilor informaţiile cu privire la utilizarea acestora, în conformitate cu legile şi reglementările aplicabile.
Art. 23
CIP poate difuza informaţia conţinută în baza sa de date altor autorităţi publice abilitate, la cerere, în condiţiile prevăzute în Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naţionale a României.
Art. 24
(1)Directorul direcţiei care coordonează activitatea CIP poate dispune sistarea difuzării informaţiei privind incidentele de plăţi deţinute de CIP atunci când există suspiciuni întemeiate că elementele de identificare/acces în aplicaţie sunt utilizate de persoane neautorizate şi/sau într-un mod fraudulos.
(2)Utilizatorul trebuie să informeze CIP de îndată ce constată că o persoană neautorizată a luat cunoştinţă de elementele sale de identificare.
(3)Utilizatorul are obligaţia de a nu divulga altor persoane detaliile de autentificare în CIP şi are întreaga responsabilitate de a păstra confidenţialitatea acestor date în mod corespunzător, astfel încât aplicaţia să nu poată fi accesată cu datele utilizatorului de către terţe persoane.