Capitolul ii - Condiţii privind autorizarea depozitarului central - Regulamentul 10/2017 privind depozitarii centrali emis în aplicarea Regulamentului (UE) nr. 909/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 iulie 2014 privind îmbunătăţirea decontării titlurilor de valoare în Uniunea Europeană şi privind depozitarii centrali de titluri de valoare şi de modificare a Directivelor 98/26/CE şi 2014/65/UE şi a Regulamentului (UE) nr. 236/2012

M.Of. 772

În vigoare
Versiune de la: 20 Mai 2024
CAPITOLUL II:Condiţii privind autorizarea depozitarului central
SECŢIUNEA 1:Cerinţe de capital
Art. 10
(1)Un depozitar central trebuie să deţină:
a)capital iniţial, format din elementele menţionate la alin. (2), care să fie în permanenţă cel puţin egal cu valoarea prevăzută la art. 25 alin. (1);
b)resurse proprii care să acopere cerinţele de capital ce trebuie să respecte prevederile prezentului regulament şi, respectiv, dispoziţiile art. 47 din Regulamentul (UE) nr. 909/2014, precum şi ale Regulamentului delegat (UE) nr. 390/2017 al Comisiei din 11 noiembrie 2016 de completare a Regulamentului (UE) nr. 909/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte standardele tehnice de reglementare referitoare la anumite cerinţe prudenţiale pentru depozitarii centrali de titluri de valoare şi instituţiile de credit desemnate care oferă servicii auxiliare de tip bancar, denumit în continuare Regulamentul delegat (UE) 390/2017.
(2)Capitalul iniţial menţionat la alin. (1) lit. a) este constituit din suma următoarelor elemente: capital social, rezultatul reportat, rezerve legale, rezerve statutare şi alte rezerve şi primele de capital.
(3)Depozitarul central deduce din calculul capitalului iniţial menţionat la alin. (2) pierderile exerciţiului financiar în curs.
(4)În sensul alin. (2), depozitarul central deţine rezultat reportat şi rezerve care sunt considerate elemente de capital iniţial doar dacă acestea sunt disponibile pentru o utilizare nerestricţionată şi imediată cu scopul de a acoperi riscuri sau pierderi de îndată ce acestea apar.
(5)Rezervele din reevaluarea imobilizărilor corporale şi necorporale nu vor fi considerate elemente de capital iniţial.
(6)Diferenţele din evaluarea la valoare justă a activelor financiare disponibile pentru vânzare vor fi tratate după cum urmează:
a)pierderile nerealizate/câştigurile rezultate din evaluarea la valoare justă a activelor financiare disponibile pentru vânzare trebuie deduse/incluse integral din/în calculul capitalului iniţial;
b)pentru includerea în capitalul iniţial a câştigurilor rezultate din evaluarea la valoare justă a activelor financiare disponibile, politica de evaluare a instrumentelor financiare disponibile pentru vânzare, stabilită de societate, trebuie să prevadă expres evaluarea lunară a acestora.
(7)Depozitarul central calculează cerinţele de capital utilizând prevederile Regulamentului delegat (UE) 390/2017 şi ale Regulamentului (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 26 iunie 2013 privind cerinţele prudenţiale pentru instituţiile de credit şi societăţile de investiţii şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012, denumit în continuare Regulamentul (UE) nr. 575/2013.
(8)Resursele proprii ale depozitarului central sunt în permanenţă cel puţin egale cu suma următoarelor elemente:
a)cerinţele de capital aplicate depozitarului central pentru riscurile operaţional, juridic şi de custodie;
b)cerinţele de capital aplicate depozitarului central pentru riscul de investiţii;
c)cerinţele de capital aplicate depozitarului central pentru riscul comercial;
d)cerinţele de capital aplicate depozitarului central pentru lichidarea sau restructurarea activităţii.
(9)În sensul alin. (1) lit. b), resursele proprii sunt formate din elementele de capital iniţial menţionate la alin. (2), din care se deduce valoarea imobilizărilor necorporale.
(10)Pentru aplicarea art. 47 alin. (2) lit. a) din Regulamentul (UE) nr. 909/2014, capitalul propriu reprezintă resursele proprii calculate conform alin. (9).
(11)Dacă valoarea capitalului iniţial deţinut de un depozitar central este mai mică decât valoarea prevăzută la alin. (1) lit. a), depozitarul central notifică de îndată A.S.F.
(12)Notificarea în cauză se face în scris şi cuprinde următoarele elemente:
a)motivele pentru care capitalul iniţial al depozitarului central a scăzut sub nivelul prevăzut la alin. (1) lit. a) şi o descriere a perspectivei pe termen scurt în ceea ce priveşte situaţia financiară a depozitarului central;
b)o descriere cuprinzătoare a măsurilor pe care depozitarul central intenţionează să le adopte pentru a asigura conformitatea permanentă cu cerinţele de capital iniţial.
(13)Depozitarul central transmite A.S.F. trimestrial date şi informaţii referitoare la cerinţele de capital calculate conform art. 4-7 din Regulamentul (UE) 390/2017, până la sfârşitul programului de lucru, la următoarele date de transmitere: 11 februarie, 12 mai, 11 august şi 11 noiembrie.
(14)În situaţia în care datele de transmitere menţionate la alin. (13) sunt zile nelucrătoare, transmiterea datelor şi informaţiilor se efectuează în următoarea zi lucrătoare.
(15)Depozitarul central transmite electronic structura capitalului iniţial, a resurselor proprii şi a cerinţelor de capital într-un format agreat de A.S.F.

SECŢIUNEA 2:Funcţiile de conformitate şi de control intern, de audit intern şi de administrare a riscului ale depozitarului central
Art. 11
(1)Depozitarul central stabileşte şi specifică atribuţiile care revin următoarelor funcţii:
a)funcţia de administrare a riscului;
b)funcţia de tehnologie;
c)funcţia de conformitate şi de control intern;
d)funcţia de audit intern.
(2)Fiecare funcţie prevăzută la alin. (1) are o descriere bine documentată a atribuţiilor sale, dispune de autoritatea, resursele şi cunoştinţele de specialitate necesare şi are acces la toate informaţiile relevante pentru îndeplinirea atribuţiilor respective.
(3)Fiecare funcţie prevăzută la alin. (1) îşi îndeplineşte responsabilităţile independent de alte funcţii ale depozitarului central.
(4)Persoanele responsabile pentru funcţia de conformitate şi de control intern, funcţia de audit intern şi pentru funcţia de administrare a riscului respectă cerinţele şi criteriile de evaluare şi aprobare impuse de Regulamentul Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 1/2019 privind evaluarea şi aprobarea membrilor structurii de conducere şi a persoanelor care deţin funcţii-cheie în cadrul entităţilor reglementate de Autoritatea de Supraveghere Financiară, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare Regulamentul A.S.F. nr. 1/2019.

Art. 12
Îndeplinirea funcţiei de audit intern presupune asigurarea cel puţin a responsabilităţilor prevăzute la art. 51 alin. (1) din Regulamentul delegat (UE) nr. 392/2017.
Art. 13
(1)În aplicarea prevederilor art. 49 din Regulamentul delegat (UE) nr. nr. 392/2017, depozitarul central stabileşte, implementează şi menţine politici şi proceduri adecvate de conformitate şi de control intern menite să detecteze orice risc al societăţii de a nu îşi îndeplini obligaţiile conform prevederilor legislaţiei incidente, precum şi riscurile asociate, să pună în aplicare măsuri şi proceduri adecvate pentru minimizarea acestor riscuri şi să permită A.S.F. să îşi exercite operativ prerogativele.
(2)Funcţia de conformitate şi de control intern are cel puţin următoarele responsabilităţi:
a)monitorizează şi evaluează în mod continuu eficacitatea şi modul adecvat de punere în aplicare a măsurilor şi procedurilor stabilite conform alin. (1), precum şi măsurile dispuse pentru remedierea oricăror situaţii de neîndeplinire a obligaţiilor societăţii;
b)acordă consultanţa şi asistenţă persoanelor cu funcţii de conducere din cadrul depozitarului central, responsabile cu desfăşurarea unei anumite activităţi pentru respectarea cerinţelor impuse conform prevederilor reglementărilor în vigoare.
(3)În aplicarea responsabilităţilor prevăzute la alin. (2), reprezentantul funcţiei de conformitate şi de control intern are cel puţin următoarele atribuţii:
a)să monitorizeze şi să verifice cu regularitate aplicarea prevederilor legale incidente activităţii depozitarului central şi a procedurilor interne de către depozitarul central sau de către angajaţii acestuia, să ţină evidenţa neregulilor descoperite;
b)să asigure informarea societăţii şi a angajaţilor acesteia cu privire la regimul juridic aplicabil pieţei de capital;
c)să avizeze documentele transmise de depozitarul central către A.S.F. în vederea obţinerii autorizaţiilor/aprobărilor prevăzute de reglementările A.S.F., precum şi raportările transmise A.S.F.;
d)să prevină şi să propună măsuri de remediere a oricărei situaţii de încălcare a legilor şi reglementărilor în vigoare, incidente pieţei de capital, sau a procedurilor interne ale societăţii;
e)să raporteze cu celeritate consiliului de administraţie/ consiliului de supraveghere, directorilor/membrilor directoratului şi auditorilor interni situaţiile de încălcare a legislaţiei, a reglementărilor în vigoare sau a procedurilor interne.
(4)În exercitarea atribuţiilor prevăzute la alin. (3), reprezentantul funcţiei de conformitate şi de control intern ţine un registru în care evidenţiază investigaţiile efectuate, durata acestor investigaţii, perioada la care acestea se referă, rezultatul investigaţiilor, propunerile înaintate în scris consiliului de administraţie/consiliului de supraveghere/directorilor membrilor directoratului depozitarului central şi deciziile luate de persoanele abilitate să ia măsuri de soluţionare.
(5)În situaţia în care reprezentantul funcţiei de conformitate şi de control intern ia cunoştinţă în timpul activităţii de eventuale încălcări ale regimului juridic aplicabil pieţei de capital, inclusiv ale procedurilor interne ale societăţii, acesta are obligaţia să informeze consiliul de administraţie/consiliul de supraveghere/ directorii/membrii directoratului şi auditorii interni ai depozitarului central.
(6)În cazul unor abateri de la reglementările în vigoare, membrii consiliului de administraţie, consiliului de supraveghere, directorii/membrii directoratului şi auditorii interni ai depozitarului central vor notifica cu maximă urgenţă A.S.F. şi altor entităţi din piaţa de capital implicate situaţia constatată şi măsurile adoptate.
(7)În situaţia în care membrii consiliului de administraţie/consiliului de supraveghere şi directorii/membrii directoratului nu iau măsurile care se impun în termen de maximum 15 zile de la data informării prevăzute la alin. (5), reprezentanţii funcţiei de conformitate şi de control intern au obligaţia de a notifica de îndată A.S.F. abaterile constatate de la prevederile legislaţiei în vigoare.

Art. 14
(1)În fiecare an, până la data de 31 ianuarie, reprezentantul funcţiei de conformitate şi de control intern transmite consiliului de administraţie/consiliului de supraveghere al depozitarului central un raport cuprinzând activitatea desfăşurată în anul precedent, investigaţiile efectuate, abaterile constatate, propunerile făcute, măsurile adoptate şi gradul de soluţionare, precum şi programul/planul investigaţiilor propuse pentru anul curent. Raportul, propunerile avizate şi planul de investigaţii aprobat de consiliul de administraţie/consiliul de supraveghere vor fi transmise de acesta A.S.F. în fiecare an, până la data de 1 martie.
(2)Planul de investigaţii menţionat la alin. (1) cuprinde cel puţin următoarele:
a)informaţii privind numărul investigaţiilor avute în vedere în perioada de raportare;
b)tematica investigaţiilor;
c)procedeele utilizate pentru efectuarea investigaţiilor.
Art. 15
Depozitarul central are obligaţia instituirii comitetelor de monitorizare a riscului prevăzute la art. 48 din Regulamentul delegat (UE) nr. 392/2017.
SECŢIUNEA 3:Acţionarii depozitarului central
Art. 16
(1)Evaluarea acţionarilor se efectuează conform prevederilor Regulamentului Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 3/2016 privind criteriile aplicabile şi procedura pentru evaluarea prudenţială a achiziţiilor şi majorărilor participaţiilor la entităţile reglementate de Autoritatea de Supraveghere Financiară, denumit în continuare Regulamentul A.S.F. nr. 3/2016.
(2)În aplicarea prevederilor art. 27 alin. (7) din Regulamentul (UE) nr. 909/2014, orice persoană fizică sau juridică care are intenţia de a transfera drepturile de proprietate ce antrenează o schimbare a identităţii persoanelor care exercită controlul asupra funcţionării depozitarului central comunică decizia depozitarului central şi transmite A.S.F., în vederea aprobării, proiectul de achiziţie împreună cu documentele prevăzute de Regulamentul A.S.F. nr. 3/2016.
Art. 17
(1)Actul constitutiv al depozitarului central trebuie să conţină prevederi de limitare a drepturilor de vot ale acţionarilor care nu respectă prevederile Regulamentului (UE) nr. 909/2014, ale Regulamentului A.S.F. nr. 3/2016, precum şi dispoziţii referitoare la aplicarea procedurii stabilite la art. 272 din Legea nr. 126/2018.
(2)În cazul dobândirii de participaţii cu încălcarea prevederilor art. 16 sau în situaţia în care acţionarii depozitarului central nu mai îndeplinesc condiţiile de eligibilitate prevăzute de Regulamentul A.S.F. nr. 3/2016 se aplică procedura de la art. 272 din Legea nr. 126/2018.

SECŢIUNEA 4:Administrarea şi conducerea depozitarului central
Art. 18
(1)Administrarea depozitarului central este încredinţată unui consiliu de administraţie sau, după caz, unui consiliu de supraveghere, format din cel puţin 5 membri persoane fizice.
(2)Modul de constituire, atribuţiile şi responsabilităţile consiliului de administraţie şi ale directorilor sau, după caz, ale consiliului de supraveghere şi ale directoratului se stabilesc în actul constitutiv al societăţii, în conformitate cu prevederile Legii societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 31/1990, cu respectarea prevederilor Legii nr. 126/2018, ale art. 27 din Regulamentul (UE) nr. 909/2014, ale Regulamentului delegat (UE) nr. 392/2017, precum şi ale prezentului regulament.

(3)Desemnarea membrilor independenţi ai consiliului de administraţie sau, după caz, ai consiliului de supraveghere se efectuează cu respectarea criteriilor stabilite la art. 1382 din Legea nr. 31/1990.
(4)Conducerea efectivă a depozitarului central trebuie să fie asigurată de directori, în cazul sistemului unitar de administrare, sau de membrii directoratului, în cazul sistemului dualist de administrare, desemnaţi în conformitate cu Legea nr. 31/1990.
Art. 19
(1)Membrii consiliului de administraţie sau, după caz, membrii consiliului de supraveghere al depozitarului central trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
a)condiţiile prevăzute de art. 27 alin. (4) din Regulamentul (UE) nr. 909/2014 şi de Regulamentul delegat (UE) nr. 392/2017;
b)condiţiile specifice prevăzute de Regulamentul A.S.F. nr. 1/2019;

c)să nu facă parte din conducere, să nu fie membri ai consiliului de administraţie, directori, membri ai consiliului de supraveghere, membri ai directoratului, angajaţi sau auditori financiari şi să nu deţină nicio participare la o altă entitate care îndeplineşte funcţiile unui depozitar central;
d)să nu deţină nicio funcţie într-o instituţie a administraţiei publice centrale, a administraţiei publice locale sau într-o autoritate administrativă autonomă.
(2)Directorii sau, după caz, membrii directoratului depozitarului central trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
a)condiţiile prevăzute de art. 27 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 909/2014 şi de Regulamentul delegat (UE) nr. 392/2017;
b)condiţiile prevăzute la alin. (1) lit. b) şi c);
c)să nu fie soţ/soţie, rude sau afini de până la gradul al II-lea cu persoanele care exercită funcţia de administrare a riscului, funcţia de tehnologie, funcţia de conformitate şi de control intern, funcţia de audit intern sau funcţia de audit financiar.
Art. 20
(1)În vederea autorizării membrilor consiliului de administraţie şi directorilor sau, după caz, membrilor consiliului de supraveghere şi directoratului depozitarului central, A.S.F. evaluează toate circumstanţele şi informaţiile legate de activitatea, reputaţia şi experienţa profesională a fiecărei persoane propuse, luând în considerare documentele prevăzute la art. 13 din Regulamentul delegat (UE) nr. 392/2017.
(2)A.S.F. refuză să aprobe membrii consiliului de administraţie şi directorii sau, după caz, membrii consiliului de supraveghere şi directoratului dacă există motive întemeiate pentru a considera că aceştia nu pot asigura administrarea şi efectuarea operaţiunilor depozitarului central în condiţii sigure şi prudente.
Art. 21
(1)În termen de maximum 30 de zile de la apariţia unei situaţii de incompatibilitate, impediment legal, imposibilitate definitivă de exercitare a mandatului sau de vacanţă a postului de membru al consiliului de administraţie/director sau, după caz, membru al consiliului de supraveghere/directoratului, depozitarul central supune aprobării A.S.F. o altă persoană desemnată, în conformitate cu actele constitutive ale societăţii, pentru exercitarea mandatului respectiv, care să respecte condiţiile prevăzute la art. 19 din prezentul regulament şi să transmită documentele prevăzute la art. 13 din Regulamentul delegat (UE) nr. 392/2017.

(2)Se consideră imposibilitate definitivă de exercitare a mandatului orice împrejurare care creează o indisponibilitate cu o durată de 90 de zile consecutive.
(3)Membrii consiliului de administraţie/directorii sau, după caz, membrii consiliului de supraveghere/membrii directoratului al depozitarului central sunt autorizaţi de A.S.F. înainte de începerea exercitării mandatului fiecăruia dintre aceştia.
Art. 22
Atribuţiile consiliului de administraţie sau, după caz, ale consiliului de supraveghere al depozitarului central se stabilesc prin actul constitutiv, în conformitate cu prevederile Legii nr. 31/1990, ale Regulamentului Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 2/2016 privind aplicarea principiilor de guvernantă corporativă de către entităţile autorizate, reglementate şi supravegheate de Autoritatea de Supraveghere Financiară, ale art. 49 alin. (2) din Regulamentul delegat (UE) nr. 392/2017, şi vor cuprinde în plus faţă de acestea cel puţin următoarele:
a)aprobă regulamentul de organizare şi funcţionare al depozitarului central, regulile generale referitoare la angajarea şi concedierea personalului depozitarului central, regimul drepturilor şi obligaţiilor, al atribuţiilor şi competenţelor salariaţilor, cu respectarea condiţiilor de pregătire, studii şi aptitudini;
b)numeşte, eliberează din funcţie şi stabileşte remuneraţia directorilor sau, după caz, membrilor directoratului depozitarului central, aprobând atribuţiile acestora;
c)verifică îndeplinirea cerinţelor de integritate şi experienţă profesională de către persoanele cu funcţii de conducere sau de control din cadrul depozitarului central;
d)aprobă reglementările şi procedurile emise de către depozitarul central sau le supune aprobării adunării generale a acţionarilor, în cazul în care nu i-a fost delegată această competenţă, conform actului constitutiv;
e)aprobă încheierea de contracte de închiriere de spaţii şi echipamente, în condiţiile stabilite de actul constitutiv sau prin hotărârea adunării generale a acţionarilor;
f)aprobă încheierea contractelor de prestări de servicii în legătură cu obiectul de activitate al depozitarului central sau destinate îndeplinirii obiectului de activitate al depozitarului central, a căror valoare estimată depăşeşte limita stabilită pentru directori/membrii directoratului, în condiţiile stabilite de actul constitutiv sau prin hotărârea adunării generale a acţionarilor;
g)aprobă încheierea contractului de administrare a sistemelor tehnice şi electronice utilizate de către depozitarul central;
h)prezintă spre aprobare adunării generale a acţionarilor, în termen de cel mult 150 de zile de la încheierea exerciţiului financiar, darea de seamă privind activitatea depozitarului central pe bază de bilanţ, contul de profit şi pierdere pe anul precedent, precum şi proiectul de buget pe anul în curs;
i)soluţionează contestaţiile împotriva deciziilor directorilor/ membrilor directoratului;
j)înfiinţează comisii speciale ale depozitarului central şi desemnează membri titulari şi supleanţi ai acestora;
k)înfiinţează comitete de utilizatori pentru fiecare sistem de decontare al depozitarului central, conform art. 28 din Regulamentul (UE) nr. 909/2014;
l)înfiinţează comitete de risc, de audit şi de remunerare conform art. 48 din Regulamentul delegat (UE) nr. 392/2017;
m)dispune asupra oricărei alte probleme stabilite de adunarea generală a acţionarilor.
Art. 23
Directorii sau, după caz, membrii directoratului depozitarului central au următoarele atribuţii principale:
a)urmăresc respectarea regulilor şi procedurilor depozitarului central de către participanţi;
b)dispun măsurile necesare pentru respectarea de către participanţi a regulilor şi procedurilor depozitarului central;
c)informează imediat A.S.F. cu privire la orice neregulă sau disfuncţionalitate în cadrul sistemului;
d)reprezintă legal societatea ca persoană juridică în faţa autorităţilor publice şi în relaţiile cu persoanele fizice şi/sau juridice române şi/sau străine;
e)prin semnătura lor, angajează patrimonial societatea ca persoană juridică;
f)angajează şi concediază personalul societăţii, stabilesc atribuţiile, responsabilităţile, obligaţiile şi drepturile specifice fiecărui post din cadrul depozitarului central şi semnează în numele acestuia contractele individuale de muncă;
g)negociază, încheie, modifică şi desface contracte de achiziţie de bunuri, servicii şi lucrări în legătură cu obiectul de activitate al depozitarului central sau destinate îndeplinirii obiectului de activitate al depozitarului central, în condiţiile stabilite de actul constitutiv sau prin hotărârea consiliului de administraţie sau, după caz, consiliului de supraveghere;
h)semnează toate documentele cuprinzând date şi informaţii referitoare la depozitarul central, declaraţiile, comunicatele, cererile, întâmpinările, notificările, renunţările la drepturi şi alte asemenea acte încheiate în numele depozitarului central;
i)îndeplinesc, după caz, cu aprobarea consiliului de administraţie sau, după caz, consiliului de supraveghere, toate operaţiile şi actele de conservare, administrare şi dispoziţie necesare ducerii la îndeplinire a obiectului de activitate al societăţii;
j)transmit A.S.F. şi fac publice informaţiile privind structura acţionariatului depozitarului central şi, în special, identitatea şi valoarea intereselor deţinute de orice parte care este în măsura să exercite controlul asupra funcţionării depozitarului central, conform prevederilor art. 27 alin. (7) lit. a) din Regulamentul (UE) nr. 909/2014;
k)supun autorizării/aprobării A.S.F. modificările în modul de organizare şi funcţionare a depozitarului central.
SECŢIUNEA 5:Dotarea tehnică şi resursele financiare
Art. 24
Depozitarul central trebuie să dispună la momentul autorizării şi pe parcursul desfăşurării activităţii sale de personal calificat corespunzător obiectului de activitate, de resurse financiare suficiente pentru a facilita funcţionarea sa ordonată şi de un sistem informatic performant, având în vedere natura şi dimensiunea activităţilor desfăşurate de acesta, precum şi tipurile şi gradul riscurilor la care este expus.
Art. 25
(1)A.S.F. acordă autorizaţie unui depozitar central, cu condiţia ca acesta să dispună de un nivel al capitalului iniţial de cel puţin echivalentul în lei a 5 milioane euro.
(2)La constituirea unui depozitar central, persoană juridică română, capitalul iniţial este reprezentat de capitalul social, cu excepţia cazurilor în care depozitarul central care se constituie este rezultat dintr-un proces de reorganizare prin fuziune sau divizare.
(3)Capitalul social al unui depozitar central, persoană juridică română, trebuie vărsat integral şi în numerar la momentul subscrierii, inclusiv în cazul majorării acestuia, aporturile în natură nefiind permise. În actele lor constitutive, depozitarii centrali, persoane juridice române, nu vor putea stabili excepţii de la principiul potrivit căruia o acţiune dă dreptul la un singur vot.
(4)La constituire, aporturile la capitalul social trebuie să fie vărsate într-un cont deschis la o instituţie de credit.

Art. 26
Sistemul informatic al depozitarului central trebuie să respecte cerinţele menţionate la art. 45 din Regulamentul (UE) nr. 909/2014, la art. 75 din Regulamentul delegat (UE) nr. 392/2017 şi la art. 16 din Norma A.S.F. nr. 4/2018.

Art. 27
(1)Depozitarul central trebuie să dispună de un spaţiu destinat sediului social care trebuie să asigure buna desfăşurare a activităţii şi să aibă cel puţin următoarele caracteristici:
a)să fie destinat exclusiv activităţii specifice;
b)să aibă o suprafaţă care să asigure respectarea normelor tehnice pentru instalarea şi exploatarea echipamentelor din dotare, desfăşurarea în bune condiţii a activităţii personalului propriu;
c)să fie dotat cu sisteme de alarmă antiefracţie;
d)să fie dotat cu seif metalic rezistent la foc pentru depozitarea copiilor de pe bazele de date;
e)să fie dotat cu sistem de alarmă în caz de incendiu;
f)să dispună de sursă principală de energie electrică şi de rezervă;
g)să asigure securitatea spaţiului conform reglementărilor în vigoare.
(2)În cazul în care depozitarul central deţine atât un sediu social, cât şi un sediu central, condiţiile menţionate la alin. (1) trebuie să fie respectate de sediul central, acesta reprezentând sediul de la care depozitarul central desfăşoară activităţile autorizate de către A.S.F.
Art. 28
(1)Depozitarul central poate să deţină participaţii conform prevederilor art. 18 alin. (3) din Regulamentul (UE) nr. 909/2014 şi art. 39 din Regulamentul delegat (UE) nr. 392/2017.
(2)Orice participaţie a depozitarului central la capitalul unei persoane juridice care nu furnizează serviciile prevăzute în secţiunile A şi B din anexa la Regulamentul (UE) nr. 909/2014 se supune în prealabil aprobării A.S.F.
(3)Termenul de aprobare a participaţiilor deţinute de un depozitar central conform alin. (2) este cel prevăzut la art. 3.
SECŢIUNEA 6:Modificări în modul de organizare şi funcţionare a depozitarului central
Art. 29
(1)Următoarele modificări în modul de organizare şi funcţionare a depozitarului central vor fi supuse autorizării A.S.F. anterior intrării în vigoare sau, după caz, înregistrării acestora la oficiul registrului comerţului:
a)modificarea şi completarea procedurilor prevăzute la art. 6 lit. b) din Regulamentul delegat (UE) nr. 392/2017;
b)schimbarea membrilor consiliului de administraţie şi directorilor sau, după caz, membrilor consiliului de supraveghere şi directoratului depozitarului central;
c)schimbarea sediului social/central;
d)înfiinţarea/desfiinţarea sediilor secundare;

e)schimbarea denumirii;
f)modificările prevăzute la art. 19 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 909/2014.
(2)În termen de maximum 5 zile de la data eliberării certificatului de înregistrare menţiuni de la oficiul registrului comerţului, dar nu mai târziu de 60 de zile de la data emiterii deciziei de autorizare/aprobare a modificării condiţiilor care au stat la baza acordării autorizaţiei, depozitarul central are obligaţia să transmită la A.S.F., copia certificatului de înscriere de menţiuni, respectiv noul certificat de înregistrare, în situaţia în care modificarea produsă impune înregistrarea la oficiul registrului comerţului şi, după caz, eliberarea unui nou certificat.
Art. 30
(1)Decizia de autorizare a modificării condiţiilor care au stat la baza acordării autorizaţiei de funcţionare a depozitarului central se eliberează pe baza unei cereri însoţite de următoarele documente, după caz:
a)hotărârea organului statutar al depozitarului central, conform prevederilor actului constitutiv;
b)fundamentarea modificării şi/sau completării procedurilor prevăzute la art. 29 alin. (1) lit. a);
c)aprobarea prealabilă a B.N.R. pentru orice modificare adusă sistemului de decontare şi reglementărilor aferente acestuia;
d)actul constitutiv actualizat al depozitarului central pentru modificările prevăzute la art. 29 alin. (1) lit. c) şi e);

e)documentele prevăzute la art. 13 din Regulamentul delegat (UE) nr. 392/2017 pentru modificările prevăzute la art. 29 alin. (1) lit. b);
f)dovada deţinerii cu titlu legal a spaţiului necesar funcţionării, în copie legalizată, pentru modificările prevăzute la art. 29 alin. (1) lit. c) şi d);
g)regulamentul de organizare şi funcţionare a sediilor secundare, precum şi documentele care atestă îndeplinirea cerinţelor prevăzute la art. 32 alin. (2) sau la art. 33, pentru modificările prevăzute la art. 29 alin. (1) lit. d);

h)dovada achitării în contul A.S.F., după caz, a tarifului pentru autorizarea modificărilor în modul de organizare şi funcţionare;
i)orice alte informaţii pe care A.S.F. le poate solicita în vederea analizării documentaţiei.
(2)A.S.F. este în drept să solicite adoptarea de modificări ale documentelor menţionate la alin. (1), dacă acestea contravin prevederilor prezentului regulament, ale Regulamentului (UE) nr. 909/2014 şi ale standardelor tehnice emise în aplicarea acestuia şi/sau altor dispoziţii legale în vigoare.
Art. 31
(1)În cazul producerii unor modificări în modul de organizare şi funcţionare a depozitarului central referitoare la modificarea şi completarea politicilor şi procedurilor prevăzute la art. 7 alin. (1) lit. a), art. 11 alin. (1) lit. b), art. 12 alin. (3) lit. b), art. 15 alin. (1) şi (2) lit. a), art. 16 lit. c), art. 19, 20, art. 24 alin. (1) lit. a) şi b), art. 26 lit. a) şi c), art. 28 alin. (1), art. 29 şi art. 36 lit. c) din Regulamentul delegat (UE) nr. 392/2017, depozitarul central notifică A.S.F. aceste modificări cu minimum 30 de zile anterior intrării în vigoare a acestora, anexând copii ale documentelor justificative.
(2)A.S.F. este în drept să solicite modificarea politicilor şi procedurilor menţionate la alin. (1), dacă acestea contravin prevederilor Regulamentului (UE) nr. 909/2014 şi ale standardelor tehnice emise în aplicarea acestuia.
(3)În situaţia în care A.S.F. solicită modificarea procedurilor conform alin. (2), termenul de intrare în vigoare al acestora se decalează până la momentul confirmării de către A.S.F. a completitudinii informaţiilor transmise.
(4)Confirmarea menţionată la alin. (3) se face în maximum 15 zile de la data transmiterii completărilor solicitate.
(5)[textul din Art. 31, alin. (5) din titlul II, capitolul II, sectiunea 6 a fost abrogat la 20-mai-2024 de Art. I, punctul 17. din Regulamentul 6/2024]
Art. 32
(1)Depozitarul central poate să îşi desfăşoare activitatea şi în alt spaţiu decât cel în care se află sediul social, prin înfiinţarea de sedii secundare, respectiv sucursale, agenţii, reprezentanţe sau alte asemenea unităţi fără personalitate juridică.

(2)Sucursala trebuie să aibă o structură organizatorică care să permită desfăşurarea în condiţii sigure, prudente şi transparente a activităţii depozitarului central şi să respecte cel puţin următoarele cerinţe cumulative:
a)să deţină un spaţiu corespunzător desfăşurării activităţii, care trebuie să fie în folosinţa exclusivă a depozitarului central;
b)să asigure la sediul respectiv dotarea tehnică necesară desfăşurării activităţii sucursalei;
c)persoana din conducerea sucursalei să îndeplinească condiţiile prevăzute la art. 19;
d)să aibă un regulament propriu de organizare şi funcţionare, avizat de către consiliul de administraţie sau, după caz, de directoratul depozitarului central care cuprinde prevederi speciale privind evidenţa şi controlul în cadrul sucursalei, precum şi atribuţiile şi răspunderea personalului acesteia;
e)să folosească în mod legal un sistem informatic care să îndeplinească funcţiile prevăzute la art. 26.
(3)Situaţia centralizatoare a operaţiunilor desfăşurate în cadrul sucursalelor se remite zilnic sediului social/central al depozitarului central.
(4)Lunar, toate documentele aferente activităţilor desfăşurate de către sucursale vor fi transmise, în original, în vederea arhivării, către sediul social/central al depozitarului central, pe baza unui proces-verbal de predare-primire.
Art. 33
Depozitarul central are obligaţia să menţină condiţiile impuse la autorizarea sucursalelor pe toată durata de funcţionare a acestora, notificând A.S.F. orice modificare.
Art. 331
(1)Sediul secundar, altul decât cel de tip sucursală, va fi astfel organizat încât:
a)să dispună de un spaţiu destinat exclusiv sediului secundar, care să asigure buna desfăşurare a activităţii;
b)să aibă dotarea tehnică necesară, astfel încât să permită accesul la sistemul informatic al sediului social/central;
c)să aibă un număr suficient de persoane corespunzător serviciilor şi activităţilor ce se prestează de la respectivul sediu;
d)angajatul care coordonează activitatea desfăşurată la sediul secundar să îndeplinească cerinţele de cunoştinţe, competenţe, experienţă profesională, bună reputaţie, onestitate şi integritate corespunzătoare activităţii desfăşurate.
(2)Situaţia centralizatoare a operaţiunilor desfăşurate în cadrul sediului secundar se remite zilnic sediului social/central al depozitarului central.
(3)Documentele aferente activităţilor desfăşurate în cadrul sediului secundar vor fi arhivate conform procedurilor interne aplicate şi la sediul social/central.
(4)Reprezentantul funcţiei de conformitate şi control intern asigură şi supravegherea activităţilor efectuate în cadrul sediilor secundare.