Regulament din 2003 privind organizarea şi funcţionarea centrelor şi a cabinetelor de asistenţă psihopedagogică

M.Of. 702

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 7 Octombrie 2003
Regulament din 2003 privind organizarea şi funcţionarea centrelor şi a cabinetelor de asistenţă psihopedagogică
Dată act: 22-sept-2003
Emitent: Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului
CAPITOLUL I:Dispoziţii generale
Art. 1
(1)Centrele judeţene de asistenţă psihopedagogică, denumite în continuare CJAP, respectiv centrul municipiului Bucureşti de asistenţă psihopedagogică - CMBAP, sunt unităţi conexe ale învăţământului preuniversitar, care funcţionează în fiecare judeţ, respectiv în municipiul Bucureşti, în baza art. 49 alin. (1) din Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată.
(2)Cabinetele de asistenţă psihopedagogică funcţionează în unităţile de învăţământ la care sunt înmatriculaţi cel puţin 800 de elevi. Unităţile de învăţământ cu mai puţin de 800 de elevi sunt arondate unui cabinet de asistenţă psihopedagogică, în funcţie de resursele umane calificate şi dotările materiale specifice.
Art. 2
(1)CJAP/CMBAP sunt instituţii subordonate organizatoric şi financiar inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti. CJAP/CMBAP sunt subordonate din punct de vedere metodologic Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului şi Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei.
(2)Activităţile cabinetelor de asistenţă psihopedagogică sunt coordonate de către CJAP/CMBAP.
(3)De activitatea CJAP/CMBAP răspunde un inspector şcolar general adjunct.
(4)Fondurile băneşti provenite de la buget sunt gestionate prin contabilitatea inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti. Consiliul de administraţie al inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti, la începutul anului bugetar, stabileşte fondurile aferente pentru CJAP/CMBAP.
(5)CJAP/CMBAP prezintă, la cererea Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului sau a inspectorilor generali în subordinea cărora se află, rapoarte privind activitatea proprie.
Art. 3
(1)CJAP/CMBAP organizează acţiuni de cunoaştere şi consiliere psihopedagogică a elevilor, realizate individual şi colectiv, acţiuni cu părinţii prin consultaţii individuale şi colective, precum şi acţiuni de colaborare cu comunităţile locale, în scopul orientării şcolare şi profesionale, orientării carierei elevilor, prin informare, documentare, consiliere, acestea fiind monitorizate şi evaluate periodic de către inspectoratul şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti.
(2)Cabinetele de asistenţă psihopedagogică din unităţile de învăţământ asigură în permanenţă informarea, cunoaşterea şi consilierea psihopedagogică a elevilor, prin consultaţii individuale şi colective, acţiuni de îndrumare a părinţilor şi de colaborare cu comunităţile locale, în scopul orientării şcolare, profesionale şi a carierei elevilor.
Art. 4
Inspectoratul şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti asigură centrelor şi cabinetelor de asistenţă psihopedagogică spaţii corespunzătoare, în cabinete sau laboratoare, destinate exclusiv desfăşurării activităţilor de cunoaştere şi consiliere psihopedagogică a elevilor, în cadrul unităţilor de învăţământ.
Art. 5
CJAP/CMBAP colaborează cu unităţi şi instituţii de învăţământ, cu direcţiile judeţene pentru protecţia copilului, cu agenţiile judeţene de ocupare şi formare profesională, cu alte organizaţii guvernamentale şi neguvernamentale, cu inspectoratul judeţean de poliţie (compartimentul prevenire), precum şi cu alte persoane juridice care au atribuţii în domeniul educaţiei.
Art. 6
Activitatea CJAP/CMBAP nu se subordonează doctrinelor promovate de partide sau formaţiuni politice. În spaţiile aparţinând CJAP/CMBAP sunt interzise:
a)funcţionarea partidelor sau formaţiunilor politice;
b)desfăşurarea activităţii de organizare şi propagandă politică;
c)prozelitismul religios;
d)activităţile care încalcă normele generale de moralitate.
CAPITOLUL II:Organizarea CJAP/CMBAP şi a cabinetelor de asistenţă psihopedagogică
Art. 7
Orientarea şcolară şi profesională desfăşurată în CJAP/CMBAP şi în cabinetele de asistenţă psihopedagogică se realizează prin: asistenţă psihologică, asistenţă pedagogică şi orientarea carierei elevilor.
Art. 8
(1)Categoriile de personal care funcţionează în cadrul CJAP/CMBAP sunt:
a)personal de conducere;
b)personal didactic;
c)personal didactic auxiliar;
d)personal nedidactic.
(2)Personalul de conducere - coordonatorul CJAP/CMBAP, asimilat funcţiei de director de unitate de învăţământ gimnazială prevăzută la art. 21 alin. (1) din Legea nr. 128/1997, poate fi profesor cu specializarea în pedagogie, psihopedagogie, psihologie, sociologie, pedagogie socială sau, în mod excepţional, profesor, absolvent al Facultăţii de Filosofie-Istorie (promoţiile 1978-1989, grupe opţionale de psihologie, pedagogie, sociologie), prevăzut de art. 7 alin. (3) din Legea nr. 128/1997, având cel puţin gradul didactic II şi o vechime de minimum 5 ani în activitatea de asistenţă psihopedagogică.
(3)Ocuparea funcţiei de coordonator al CJAP/CMBAP se face prin concurs organizat de inspectoratul şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti, conform metodologiilor elaborate de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului privind organizarea şi desfăşurarea concursului pentru funcţiile de director şi director adjunct din unităţile de învăţământ gimnaziale.
(4)Salarizarea coordonatorului se face conform dispoziţiilor art. 51 alin. (2) din Legea nr. 128/1997.
Art. 9
În cadrul CJAP/CMBAP funcţiile didactice sunt: profesor psihopedagog, profesor psiholog, profesor sociolog, profesor pedagog social sau, în mod excepţional, profesor, absolvent al Facultăţii de Filosofie-Istorie (promoţiile 1978-1989, grupe opţionale de psihologie, pedagogie, sociologie), prevăzut de art. 7 alin. (3) din Legea nr. 128/1997.
Art. 10
În cadrul CJAP/CMBAP funcţiile didactice auxiliare sunt: asistent social, laborant, în conformitate cu prevederile art. 6 alin. (1) din Legea nr. 128/1997.
Art. 11
În cadrul CJAP/CMBAP funcţia nedidactică este cea de secretar.
Art. 12
Structura organizatorică, statul de funcţii şi numărul de personal didactic, didactic auxiliar şi nedidactic din structura CJAP/CMBAP sunt aprobate anual de către Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, la propunerea inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti.
Art. 13
Cabinetele de asistenţă psihopedagogică au prevăzut în statul de funcţii un post de profesor având una dintre specializările: pedagogie, psihopedagogie, psihologie, sociologie, pedagogie socială sau, în mod excepţional, profesor, absolvent al Facultăţii de Filosofie-Istorie (promoţiile 1978-1989, grupe opţionale de psihologie, pedagogie, sociologie), prevăzut de art. 7 alin. (3) din Legea nr. 128/1997.
Art. 14
Încadrarea CJAP/CMBAP, precum şi a cabinetelor şcolare şi interşcolare de asistenţă psihopedagogică cu personal didactic şi didactic auxiliar se face pe bază de concurs, potrivit prevederilor art. 9 alin. (1), (2) şi (3) şi ale art. 19 alin. (1) din Legea nr. 128/1997.
CAPITOLUL III:Funcţionarea CJAP/CMBAP şi a cabinetelor de asistenţă psihopedagogică
SECŢIUNEA 1:Stabilirea normei didactice
Art. 15
(1)Norma didactică a personalului didactic din CJAP/CMBAP se stabileşte potrivit prevederilor art. 43 lit. e) din Legea nr. 128/1997 şi conform Ordonanţei Guvernului nr. 103/1998 privind structura normei didactice în învăţământul preuniversitar, aprobată cu modificări prin Legea nr. 109/1999.
(2)Norma didactică a personalului didactic din CJAP/CMBAP cuprinde un număr de 40 de ore pe săptămână, repartizate astfel:
a)18 ore/săptămână, care constau în: activităţi de asistenţă psihopedagogică, desfăşurate individual şi colectiv cu elevii, consiliere, examinare, preorientare, orientare, reorientare şcolară şi profesională, activităţi de consiliere a părinţilor, cadrelor didactice, participare la şedinţe cu părinţii, la comisiile metodice şi consiliile pedagogice cu tematică specifică, centralizarea datelor pentru elaborarea materialelor informative pe problematica orientării şcolare şi profesionale la nivel judeţean, întocmirea şi realizarea de programe de informare şi consiliere privind cariera, activităţi de cercetare ştiinţifică cu tematică psihopedagogică; 2-4 ore de predare în specialitatea înscrisă pe diplomă;
b)22 de ore/săptămână, care constau în: activităţi de pregătire metodico-ştiinţifică şi complementară, pregătirea şi corectarea rezultatelor examinărilor, stabilirea măsurilor şi întocmirea programelor de intervenţie şi evaluare psihopedagogică, activităţi de documentare ştiinţifică, colaborarea cu comunităţile locale.
Art. 16
(1)Norma didactică a personalului didactic din cabinetele de asistenţă psihopedagogică se stabileşte potrivit prevederilor art. 43 lit. e) din Legea nr. 128/1997 şi conform Ordonanţei Guvernului nr. 103/1998, aprobată cu modificări prin Legea nr. 109/1999.
(2)Norma didactică a personalului didactic din cabinetele de asistenţă psihopedagogică cuprinde un număr de 40 de ore pe săptămână, repartizate astfel:
a)18 ore/săptămână, care constau în: activităţi de asistenţă psihopedagogică, desfăşurate individual şi colectiv cu elevii, consiliere, examinare, preorientare, orientare, reorientare şcolară şi profesională, activităţi de consiliere a părinţilor, cadrelor didactice, participare la şedinţe şi lectorate cu părinţii, la comisiile metodice şi consiliile pedagogice cu tematică specifică; 2-4 ore de predare în specialitatea înscrisă pe diplomă;
b)22 de ore/săptămână, care constau în: activităţi de pregătire metodico-ştiinţifică şi complementară; pregătirea şi corectarea rezultatelor examinărilor, stabilirea măsurilor şi întocmirea programelor de intervenţie şi evaluare psihopedagogică, activităţi metodico-ştiinţifice, colaborarea cu comunităţile locale.
SECŢIUNEA 2:Atribuţiile CJAP/CMBAP şi ale cabinetelor de asistenţă psihopedagogică
Art. 17
CJAP/CMBAP au următoarele atribuţii:
a)oferă informare, consiliere, documentare şi îndrumare pentru elevi, părinţi şi profesori pe diferite teme: cunoaştere şi autocunoaştere, adaptarea elevilor la mediul şcolar, adaptarea şcolii la nevoile elevilor, optimizarea relaţiilor şcoală-elevi-părinţi;
b)asigură prin intermediul metodelor, procedeelor şi tehnicilor specifice prevenirea şi diminuarea factorilor care determină tulburări comportamentale, comportamente de risc sau disconfort psihic;
c)asigură examinarea psihologică a elevilor la cererea părinţilor, a şcolii sau a inspectoratelor şcolare în situaţii de eşec şcolar, abandon şcolar, conflicte;
d)propun şi organizează programe de orientare a carierei elevilor în şcoli;
e)asigură servicii de consiliere şi cursuri pentru părinţi;
f)coordonează şi sprijină cabinetele de asistenţă psihopedagogică din şcoli şi licee;
g)colaborează cu personalul de la centrele medicale de igienă şi profilaxie;
h)colaborează cu personalul de la agenţiile locale de ocupare şi formare profesională;
i)sprijină activitatea metodică a profesorilor şi diriginţilor;
j)elaborează studii psihosociologice privind opţiunile elevilor claselor terminale vizând clasificările profesionale prin învăţământul profesional şi liceal, precum şi tipurile de şcoli din cadrul reţelei;
k)înaintează inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti studii de specialitate privind elementele de prognoză şi analiză referitoare la oferta pieţei forţei de muncă în zonă (evoluţie, dinamică, profesii pe cale de dispariţie, profesii noi), în vederea orientării şcolare, profesionale şi a carierei elevilor din judeţ;
l)sunt implicate alături de inspectoratul şcolar judeţean în examinarea propunerilor tuturor unităţilor şcolare din reţea şi a ofertei privind planul de şcolarizare;
m)coordonează acţiunea de derulare a proiectelor/programelor, parteneriatelor educaţionale interne sau internaţionale derulate pe plan local, vizând problematica consilierii, orientării şcolare, profesionale şi a carierei elevilor în parteneriat cu autorităţile de învăţământ, autorităţile locale, asociaţii şi fundaţii cu preocupări în domeniu;
n)monitorizează, prin intermediul echipei operative a profesorilor din centru, situaţiile deosebite din unităţile de învăţământ preuniversitar din judeţ/municipiul Bucureşti (abandon şcolar ridicat, risc privind consumul de droguri, tulburări comportamentale) în care din motive obiective nu au putut fi normate catedre în cabinete şcolare, urmând să prezinte rapoarte semestriale privind modul de rezolvare a acestora.
Art. 18
Cabinetele de asistenţă psihopedagogică au următoarele atribuţii:
a)asigură informarea şi consilierea elevilor, părinţilor şi profesorilor pe diferite subiecte: cunoaştere şi autocunoaştere, adaptarea elevilor la mediul şcolar, adaptarea şcolii la nevoile elevilor, optimizarea relaţiilor şcoală-elevi-părinţi;
b)asigură prevenirea sau diminuarea factorilor care determină tulburări comportamentale, comportamente de risc sau disconfort psihic prin intermediul metodelor, procedeelor şi tehnicilor specifice;
c)asigură examinarea psihologică a elevilor la cererea părinţilor, a şcolii sau a inspectoratelor şcolare în situaţii de eşec şcolar, abandon şcolar, dizarmonii în structura personalităţii, conflicte;
d)propun şi organizează programe de orientare şcolară, profesională şi a carierei elevilor în şcolile unde îşi desfăşoară activitatea, în colaborare cu consilierii educativi;
e)asigură servicii de consiliere şi cursuri pentru părinţi;
f)sprijină activitatea metodică a profesorilor şi diriginţilor;
g)elaborează studii psihosociologice privind opţiunile elevilor claselor terminale vizând clasificările profesionale prin învăţământul profesional şi liceal, precum şi tipurile de şcoli din cadrul reţelei.
Art. 19
Atribuţiile personalului de conducere, a personalului didactic, a personalului didactic auxiliar şi a personalului nedidactic din centrele şi cabinetele de asistenţă psihopedagogică sunt prevăzute în Regulamentul de organizare şi funcţionare şi în Regulamentul de ordine interioară ale CJAP/CMBAP, precum şi în fişa postului. Acestea se supun aprobării inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti, respectiv coordonatorului CJAP/CMBAP pentru personalul din cabinetele de asistenţă psihopedagogică.
Art. 20
Personalul didactic încadrat în cabinetele şcolare şi interşcolare de asistenţă psihopedagogică sprijină activitatea comisiilor metodice ale învăţătorilor şi profesorilor, activitatea de consiliere şi orientare a diriginţilor din unităţile de învăţământ în care funcţionează cabinetele şcolare şi interşcolare.
CAPITOLUL IV:Dispoziţii finale
Art. 21
Finanţarea cheltuielilor curente şi de capital ale CJAP/CMBAP, precum şi a cabinetelor de asistenţă psihopedagogică se asigură conform legii.
Art. 22
CJAP/CMBAP, precum şi cabinetele de asistenţă psihopedagogică pot beneficia de sprijin material şi financiar din partea unor persoane fizice şi juridice, potrivit prevederilor art. 170 alin. (3) din Legea nr. 84/1995, republicată, cu modificările ulterioare.
Art. 23
Personalul didactic şi didactic auxiliar din CJAP/CMBAP, precum şi din cabinetele de asistenţă psihopedagogică beneficiază de toate drepturile prevăzute de Legea nr. 128/1997.
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 702 din data de 7 octombrie 2003