Secţiunea 2 - Atribuţiile CJAP/CMBAP şi ale cabinetelor de asistenţă psihopedagogică - Regulament din 2003 privind organizarea şi funcţionarea centrelor şi a cabinetelor de asistenţă psihopedagogică

M.Of. 702

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 7 Octombrie 2003
SECŢIUNEA 2:Atribuţiile CJAP/CMBAP şi ale cabinetelor de asistenţă psihopedagogică
Art. 17
CJAP/CMBAP au următoarele atribuţii:
a)oferă informare, consiliere, documentare şi îndrumare pentru elevi, părinţi şi profesori pe diferite teme: cunoaştere şi autocunoaştere, adaptarea elevilor la mediul şcolar, adaptarea şcolii la nevoile elevilor, optimizarea relaţiilor şcoală-elevi-părinţi;
b)asigură prin intermediul metodelor, procedeelor şi tehnicilor specifice prevenirea şi diminuarea factorilor care determină tulburări comportamentale, comportamente de risc sau disconfort psihic;
c)asigură examinarea psihologică a elevilor la cererea părinţilor, a şcolii sau a inspectoratelor şcolare în situaţii de eşec şcolar, abandon şcolar, conflicte;
d)propun şi organizează programe de orientare a carierei elevilor în şcoli;
e)asigură servicii de consiliere şi cursuri pentru părinţi;
f)coordonează şi sprijină cabinetele de asistenţă psihopedagogică din şcoli şi licee;
g)colaborează cu personalul de la centrele medicale de igienă şi profilaxie;
h)colaborează cu personalul de la agenţiile locale de ocupare şi formare profesională;
i)sprijină activitatea metodică a profesorilor şi diriginţilor;
j)elaborează studii psihosociologice privind opţiunile elevilor claselor terminale vizând clasificările profesionale prin învăţământul profesional şi liceal, precum şi tipurile de şcoli din cadrul reţelei;
k)înaintează inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti studii de specialitate privind elementele de prognoză şi analiză referitoare la oferta pieţei forţei de muncă în zonă (evoluţie, dinamică, profesii pe cale de dispariţie, profesii noi), în vederea orientării şcolare, profesionale şi a carierei elevilor din judeţ;
l)sunt implicate alături de inspectoratul şcolar judeţean în examinarea propunerilor tuturor unităţilor şcolare din reţea şi a ofertei privind planul de şcolarizare;
m)coordonează acţiunea de derulare a proiectelor/programelor, parteneriatelor educaţionale interne sau internaţionale derulate pe plan local, vizând problematica consilierii, orientării şcolare, profesionale şi a carierei elevilor în parteneriat cu autorităţile de învăţământ, autorităţile locale, asociaţii şi fundaţii cu preocupări în domeniu;
n)monitorizează, prin intermediul echipei operative a profesorilor din centru, situaţiile deosebite din unităţile de învăţământ preuniversitar din judeţ/municipiul Bucureşti (abandon şcolar ridicat, risc privind consumul de droguri, tulburări comportamentale) în care din motive obiective nu au putut fi normate catedre în cabinete şcolare, urmând să prezinte rapoarte semestriale privind modul de rezolvare a acestora.
Art. 18
Cabinetele de asistenţă psihopedagogică au următoarele atribuţii:
a)asigură informarea şi consilierea elevilor, părinţilor şi profesorilor pe diferite subiecte: cunoaştere şi autocunoaştere, adaptarea elevilor la mediul şcolar, adaptarea şcolii la nevoile elevilor, optimizarea relaţiilor şcoală-elevi-părinţi;
b)asigură prevenirea sau diminuarea factorilor care determină tulburări comportamentale, comportamente de risc sau disconfort psihic prin intermediul metodelor, procedeelor şi tehnicilor specifice;
c)asigură examinarea psihologică a elevilor la cererea părinţilor, a şcolii sau a inspectoratelor şcolare în situaţii de eşec şcolar, abandon şcolar, dizarmonii în structura personalităţii, conflicte;
d)propun şi organizează programe de orientare şcolară, profesională şi a carierei elevilor în şcolile unde îşi desfăşoară activitatea, în colaborare cu consilierii educativi;
e)asigură servicii de consiliere şi cursuri pentru părinţi;
f)sprijină activitatea metodică a profesorilor şi diriginţilor;
g)elaborează studii psihosociologice privind opţiunile elevilor claselor terminale vizând clasificările profesionale prin învăţământul profesional şi liceal, precum şi tipurile de şcoli din cadrul reţelei.
Art. 19
Atribuţiile personalului de conducere, a personalului didactic, a personalului didactic auxiliar şi a personalului nedidactic din centrele şi cabinetele de asistenţă psihopedagogică sunt prevăzute în Regulamentul de organizare şi funcţionare şi în Regulamentul de ordine interioară ale CJAP/CMBAP, precum şi în fişa postului. Acestea se supun aprobării inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti, respectiv coordonatorului CJAP/CMBAP pentru personalul din cabinetele de asistenţă psihopedagogică.
Art. 20
Personalul didactic încadrat în cabinetele şcolare şi interşcolare de asistenţă psihopedagogică sprijină activitatea comisiilor metodice ale învăţătorilor şi profesorilor, activitatea de consiliere şi orientare a diriginţilor din unităţile de învăţământ în care funcţionează cabinetele şcolare şi interşcolare.