Titlul v - Soluţionarea dosarelor - Procedura din 2024 internă de soluţionare a petiţiilor şi sesizărilor
M.Of. 120
În vigoare Versiune de la: 12 Februarie 2024
TITLUL V:Soluţionarea dosarelor
CAPITOLUL I:Dispoziţii generale
Art. 37
(1)Pe durata soluţionării petiţiilor, activităţile de comunicare a actelor de procedură şi de pregătire a dosarelor în vederea susţinerii şedinţei de deliberări a Colegiului director vor fi îndeplinite de către funcţionarii publici desemnaţi de către şeful structurii asistenţă Colegiu director.
(2)Membrii Colegiului director vor audia părţile din dosar, fiind asistaţi în derularea acestei activităţi de către funcţionarii publici desemnaţi de şeful structurii asistenţă Colegiu director.
(3)Membrii Colegiului director pot dispune obţinerea de date şi informaţii suplimentare necesare soluţionării petiţiei şi pot solicita în cadrul şedinţei de audieri opinii de specialitate instituţiilor publice ori private, autorităţilor de stat sau oricăror alte entităţi juridice cu arie de competenţă sau conexă, care pot oferi un punct de vedere pertinent şi specific domeniului vizat de obiectul petiţiei.
(4)În procedura de soluţionare a dosarului se asigură respectarea confidenţialităţii datelor cu caracter personal.
Art. 38
Membrii Colegiului director depun toate diligenţele în vederea soluţionării petiţiilor în şedinţele de deliberări.
CAPITOLUL II:Investigarea actelor sau faptelor de discriminare
SECŢIUNEA 1:Declanşarea investigaţiei
Art. 39
(1)Şeful structurii asistenţă Colegiu director sau membrii Colegiului director pot dispune prin rezoluţie acţiunea de investigare, dacă este cazul, după analizarea petiţiei şi a mijloacelor de probă anexate, cu aprobarea prealabilă a reprezentantului legal al Consiliului.
(2)Rezoluţia va cuprinde obiectivele care urmează a fi investigate, locul unde se desfăşoară investigaţia, modalitatea de desfăşurare şi termenul până la care se realizează investigaţia.
Art. 40
(1)Acţiunea de investigare se va desfăşura la sediul instituţiei sau în alt loc stabilit.
(2)Investigarea obiectivelor stabilite în urma studierii dosarului se poate realiza în baza rezoluţiei şefului structurii asistenţă Colegiu director prin una dintre următoarele căi:
a)cu înştiinţarea prealabilă a persoanei/persoanelor ce urmează a fi verificată/verificate;
b)inopinat.
Art. 41
(1)Acţiunea de investigare se va efectua de echipe formate din cel puţin două persoane.
(2)Echipa de investigare este compusă din personalul desemnat de şeful structurii asistenţă Colegiu director din cadrul Consiliului. Membrii Colegiului director pot face parte din echipa de investigare, caz în care se vor abţine de la vot în respectiva speţă.
Art. 42
La cererea agenţilor constatatori, reprezentanţii legali ai autorităţilor şi instituţiilor publice şi ai operatorilor economici supuşi controlului, precum şi persoanele fizice sunt obligaţi, sub sancţiunea prevăzută la art. 26 alin. (6) din Ordonanţa Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în condiţiile legii:
a)să pună la dispoziţie orice act care ar putea ajuta la clarificarea obiectivului controlului;
b)să ofere informaţii şi explicaţii verbale şi, după caz, în scris în legătură cu problemele care formează obiectul controlului;
c)să elibereze în copii documentele solicitate;
d)să asigure sprijinul şi condiţiile necesare bunei desfăşurări a controlului şi să îşi dea concursul pentru clarificarea constatărilor.
SECŢIUNEA 2:Raportul de investigaţie
Art. 43
(1)În termen de 5 zile de la data finalizării acţiunii de investigare, unul dintre membrii echipei de investigare desemnat de şeful structurii asistenţă Colegiu director întocmeşte în scris raportul de investigaţie.
(2)Raportul va fi semnat de fiecare membru al echipei de investigare şi se va depune la dosarul constituit. Raportul de investigaţie poate fi comunicat părţilor, la cererea acestora. Consiliul poate refuza motivat comunicarea raportului în situaţia în care există motive temeinice, printr-o încheiere interlocutorie în şedinţa de deliberări.
(3)Raportul va cuprinde în detaliu etapele parcurse, operaţiunile desfăşurate, precum şi constatările la faţa locului.
CAPITOLUL III:Audieri şi dezbateri
Art. 44
(1)Şedinţele de audieri nu au caracter public. Membrii Colegiului director care participă la şedinţa de audieri pot aprecia, de la caz la caz, dacă este justificată participarea unei terţe persoane.
(2)Odată cu citaţia se va comunica reclamatului un exemplar al petiţiei, precizându-i-se totodată să depună punctul său de vedere cu cel târziu 5 zile înainte de termenul stabilit de citare, în numărul suficient de exemplare pentru comunicare.
(3)Primul termen de şedinţă va fi stabilit astfel încât, de la data primirii citaţiei, reclamatul să aibă la dispoziţie cel puţin 10 zile pentru a-şi pregăti apărarea.
(4)Dacă reclamatul are reşedinţa sau domiciliul în străinătate, se va putea fixa un termen mai îndelungat.
Art. 45
(1)Şedinţele de audieri se desfăşoară în prezenţa a cel puţin 2 membri ai Colegiului director care vor fi asistaţi de personalul desemnat de şeful structurii asistenţă Colegiu director.
(2)Membrii Colegiului director care vor participa la şedinţa de audieri pot amâna soluţionarea petiţiei şi pot dispune refacerea procedurii de citare prin rezoluţie ori de câte ori constată că părţile nu au fost legal citate.
(3)Şedinţa de audieri va fi condusă de un membru al Colegiului director în calitate de preşedinte de şedinţă. Fiecare membru al Colegiului director, prin rotaţie, va avea calitatea de preşedinte de şedinţă.
Art. 46
(1)În şedinţele de audieri ale Colegiului director părţile vor putea fi asistate ori reprezentate. Calitatea de reprezentant trebuie dovedită conform dispoziţiilor de drept comun.
(2)La solicitarea părţilor, în şedinţele de audieri pot participa martori sau experţi, după încuviinţarea acestora de către membrii Colegiului director participanţi la şedinţă.
(3)Dezbaterile şi declaraţiile părţilor sunt înregistrate cu mijloace tehnice audio în şedinţa audieri. La cererea părţilor, se poate elibera o copie a înregistrării.
Art. 47
(1)Participanţii la şedinţele de audieri sunt obligaţi să aibă un comportament decent.
(2)Membrii Colegiului director prezenţi la şedinţă pot chema la ordine orice persoană care tulbură desfăşurarea şedinţei de audiere. Dacă această solicitare rămâne fără rezultat, preşedintele de şedinţă poate obliga persoana respectivă să părăsească sala sau poate opri şedinţa de audieri.
Art. 48
(1)Şeful structurii asistenţă Colegiu director dispune pentru fiecare şedinţă întocmirea listei cu dosarele fixate pentru audierile din ziua respectivă, respectiv afişarea listei la sediul instituţiei cu cel puţin o zi înainte de începerea şedinţei.
(2)Dosarele declarate urgente se vor audia înaintea celorlalte.
(3)Părţile pot cere schimbarea ordinii de audiere, dacă părţile care au dosare programate înaintea lor nu se împotrivesc.
Art. 49
(1)Preşedintele de şedinţă deschide, suspendă şi ridică şedinţa de audieri.
(2)Se dă cuvântul întâi petentului şi apoi reclamatului.
(3)În caz de nevoie, se poate da cuvântul de mai multe ori părţilor, punându-li-se în vedere, dacă este cazul, să se rezume la obiectul petiţiei.
Art. 50
În cazul în care părţile nu sunt reprezentate sau asistate de avocat, se pune în vedere acestora la termenul citat să prezinte excepţiile, dovezile şi toate mijloacele de apărare. La cerere, preşedintele de şedinţă poate acorda un nou termen pentru pregătirea apărării şi depunerea de completări la punctul de vedere iniţial.
Art. 51
(1)Părţile au îndatorirea să îndeplinească actele de procedură în condiţiile, ordinea şi termenele stabilite de prezenta procedură internă, să îşi exercite drepturile procedurale, precum şi să îşi probeze pretenţiile şi apărările, în condiţiile art. 20 alin. (6) din Ordonanţa Guvernului nr. 137/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)Părţilor le vor fi prezentate drepturile şi obligaţiile ce le revin în raport cu calitatea deţinută, precum şi posibilitatea medierii prin soluţionare pe cale amiabilă a diferendelor, conform prevederilor legii speciale.
(3)Cu privire la situaţia de fapt şi motivarea în drept pe care părţile le invocă în susţinerea pretenţiilor şi apărărilor lor, membrii Colegiului director pot cere acestora să prezinte explicaţii, oral sau în scris, precum şi să pună în dezbaterea lor orice împrejurări de fapt ori de drept, chiar dacă nu sunt menţionate în petiţie sau în punctul de vedere al reclamatului. Preşedintele de şedinţă poate acorda un termen părţilor pentru a depune note scrise care să cuprindă susţinerile din şedinţa de audieri.
(4)Membrii Colegiului director vor putea dispune administrarea probelor pe care le consideră necesare, chiar dacă părţile se împotrivesc.
(5)În toate cazurile, membrii Colegiului director care participă la şedinţa de audieri pun în dezbatere excepţiile invocate şi capetele de cerere care rezultă din obiectul petiţiei, respectiv din audieri.
Art. 52
Membrii Colegiului director ori părţile pot pune întrebări martorilor sau experţilor, după caz. Părţile îşi pot adresa reciproc întrebări doar cu acordul preşedintelui de şedinţă.
Art. 53
Membrii Colegiului director pot acorda părţilor un termen pentru a depune noi dovezi. În acest caz se dispune comunicarea noilor dovezi către partea adversă, în vederea formulării apărării.
Art. 54
Dacă partea ori martorul nu cunoaşte limba română, se va folosi un traducător autorizat sau, în lipsă, o persoană de încredere. Prezenţa traducătorului autorizat este asigurată de părţi.
Art. 55
În situaţia în care persoana care urmează să fie audiată are deficienţe de vorbire sau de auz şi nu poate fi înţeleasă sau nu poate comunica oral, va răspunde în scris. Dacă aceasta are nevoie de asistenţă de specialitate, se va folosi un interpret, asigurat de Consiliu, în baza unei solicitări prealabile.
Art. 56
După închiderea dezbaterilor se poate acorda părţilor un termen de maximum 15 zile pentru a depune concluzii scrise într-un singur exemplar. Concluziile scrise reprezintă ultimul act de procedură şi nu se comunică părţilor.
Art. 57
Dacă la termenul fixat pentru audiere se înfăţişează numai una dintre părţi, excepţiile şi apărările părţii care lipseşte vor fi primite în scris, Colegiul director urmând a se pronunţa pe baza dovezilor administrate.
Art. 58
(1)În cazul în care membrii Colegiului director dispun în cadrul şedinţei de audieri un nou termen de citare, părţile prezente în şedinţă primesc termenul în cunoştinţă.
(2)Termenul luat în cunoştinţă sau pentru care au fost trimise citaţiile nu poate fi preschimbat decât pentru motive temeinice şi cu citarea părţilor. Citarea acestora se face într-un termen scurt.
Art. 59
Amânarea dosarului cu acordul părţilor se poate admite o singură dată în cursul soluţionării.
Art. 60
Se poate acorda un nou termen pentru lipsa de apărare doar în condiţiile în care aceasta este temeinic motivată.
Art. 61
(1)Părţile pot să solicite oral sau în scris recuzarea unui membru al Colegiului director, arătând motivele şi probele care stau la baza cererii.
(2)În cazul în care pe parcursul dezbaterilor se solicită recuzarea unui membru al Colegiului director, aceasta se soluţionează printr-o încheiere interlocutorie în şedinţa de deliberări a Colegiului director, care se va înregistra într-un registru distinct.
(3)Membrul Colegiul director poate solicita o abţinere, arătând motivele care stau la baza cererii. Cererea de abţinere se soluţionează de Colegiul director.
CAPITOLUL IV:Excepţiile de procedură
Art. 62
(1)Colegiul director se va pronunţa cu prioritate asupra excepţiilor de procedură şi de fond care nu mai implică analiza.
(2)Excepţiile vor putea fi unite cu fondul dacă, pentru soluţionarea acestora, este nevoie să se administreze dovezi în legătură cu soluţionarea în fond a petiţiei.
Art. 63
(1)În situaţia în care în faţa Colegiului director se pune în discuţie competenţa acestuia, se va indica instituţia sau autoritatea competentă.
(2)Dacă este nevoie să se administreze dovezi în legătură cu soluţionarea pe fond a petiţiei, excepţia va fi unită cu fondul.
(3)Colegiul director va trece la soluţionarea pe fond a petiţiei, cel nemulţumit putând ataca hotărârea asupra fondului la instanţa de contencios administrativ, potrivit legii.
Art. 64
(1)Când pe parcursul soluţionării petiţiei Colegiul director constată lipsa capacităţii procesuale de folosinţă a uneia dintre părţi, se poate da un termen pentru împlinirea acestor lipsuri şi formularea de apărări în raport cu excepţia lipsei capacităţii procesuale de folosinţă.
(2)În situaţia neîndeplinirii obligaţiilor prevăzute la alin. (1), Colegiul director urmează a soluţiona excepţia pe baza dovezilor administrate, prin hotărâre a Colegiului director.
CAPITOLUL V:Conexarea dosarelor
Art. 65
(1)Părţile vor putea cere conexarea mai multor dosare aflate spre soluţionare la Colegiul director şi în care sunt aceleaşi părţi reclamate sau chiar împreună cu alte părţi reclamate şi ale căror obiect şi cauză au între ele o strânsă legătură.
(2)Şeful structurii asistenţă Colegiu director sau un membru al Colegiului director poate supune votului membrilor Colegiului director conexarea dosarelor, cu respectarea condiţiilor prevăzute la alin. (1), chiar dacă părţile nu au solicitat acest lucru. Decizia Colegiului director se consemnează într-o încheiere interlocutorie.
(3)Conexarea se va face la primul dosar înregistrat.
Art. 66
Dosarele conexate pot fi disjunse în orice stadiu al soluţionării, dacă membrii Colegiului director consideră că numai unul dintre ele este în stadiul avansat care permite soluţionarea acestuia în şedinţa de deliberări a Colegiului director.
CAPITOLUL VI:Ne bis in idem (Nu de două ori în aceeaşi cauză)
Art. 67
(1)Nicio persoană nu poate fi sancţionată pentru săvârşirea unei fapte contravenţionale atunci când faţă de acea persoană s-a pronunţat anterior o hotărâre a Colegiului director cu privire la aceeaşi faptă, chiar şi sub altă încadrare juridică.
(2)În cazul petiţiilor depuse cu acelaşi obiect şi aceeaşi parte reclamată se menţine prima hotărâre adoptată.
(3)În cazul în care s-a hotărât de către Colegiul director aplicarea unei sancţiuni contravenţionale se menţionează respectarea alin. (1).
CAPITOLUL VII:Administrarea probelor
SECŢIUNEA 1:Dispoziţii generale
Art. 68
(1)În faţa Colegiului director se poate invoca orice mijloc de probă, inclusiv înregistrări audio şi video sau date statistice. Toate înscrisurile se depun exclusiv în limba română.
(2)În situaţia în care înscrisurile sunt redactate într-o limbă străină, acestea se depun în copie certificată şi trebuie însoţite de traducerea legalizată efectuată de un traducător autorizat. În cazul în care nu există un traducător autorizat pentru limba în care sunt redactate înscrisurile în cauză, se pot folosi traducerile realizate de persoane de încredere cunoscătoare ale respectivei limbi, în condiţiile legii speciale.
(3)În cazul în care proba se face prin înscrisuri, se vor alătura la dosar atâtea copii câte părţi sunt sub sancţiunea suspendării cauzei.
(4)În cazul în care probele sunt înaintate de partea interesată pe dispozitive de stocare a informaţiei în format digital de tip stick USB sau CD/DVD, partea se va asigura să înainteze dispozitivele într-un număr suficient pentru comunicare celorlalte părţi şi însoţite de un transcript, indicând momentul la care părţile se raportează, sub sancţiunea suspendării cauzei.
(5)Dacă înscrisurile sunt întocmite în limbi străine, se vor respecta prevederile alin. (2).
Art. 69
La solicitarea membrilor Colegiului director în calitate de agenţi constatatori, părţile au obligaţia, în condiţiile legii:
a)să pună la dispoziţie orice act care ar putea ajuta la clarificarea obiectului petiţiei;
b)să dea informaţii şi explicaţii verbale şi în scris, după caz, în legătură cu problemele care formează obiectul petiţiei;
c)să elibereze copiile documentelor solicitate în suficiente exemplare.
Art. 70
(1)Colegiul director poate admite orice probe dacă se consideră că ele pot să conducă la soluţionarea dosarului.
(2)Probele vor fi administrate înainte de începerea dezbaterilor asupra fondului.
(3)Dovada şi dovada contrarie vor fi administrate pe cât posibil în acelaşi timp.
SECŢIUNEA 2:Sarcina probei
Art. 71
(1)Petentul, respectiv persoana interesată au obligaţia să dovedească existenţa unor fapte care permit presupunerea existenţei unei discriminări directe sau indirecte.
(2)Petiţiile care nu sunt însoţite de nicio probă utilă, necesară, concludentă şi pertinentă se clasează în procedură de admisibilitate. Simplele acuzaţii nu constituie un mijloc probator.
(3)Persoanei împotriva căreia s-a formulat sesizarea însoţită de probe îi revine sarcina de a dovedi că nu a avut loc o încălcare a principiului egalităţii de tratament.
(4)Dacă se dovedeşte încălcarea dispoziţiilor art. 26 alin. (5) din Ordonanţa Guvernului 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, Colegiul director poate aplica în cadrul şedinţei de deliberări, prin hotărâre, sancţiunea prevăzută la art. 26 alin. (6) din acelaşi act normativ.
SECŢIUNEA 3:Suspendarea soluţionării petiţiilor
Art. 72
(1)În situaţia în care s-a depus la organele competente o plângere penală cu privire la aceleaşi fapte cu care a fost sesizat Consiliul, la solicitarea autorităţilor competente sau din oficiu, reprezentantul legal al Consiliului dispune prin rezoluţie suspendarea soluţionării petiţiei.
(2)Suspendarea va dăinui până la momentul la care hotărârea pronunţată în cauza care a determinat suspendarea a rămas definitivă.
Art. 73
Şeful structurii asistenţă Colegiu director, printr-un consilier/consilier juridic desemnat în acest sens, sau un membru al Colegiului director poate solicita depunerea unui număr suficient de exemplare ale petiţiei, ale punctului de vedere, ale anexelor sau ale oricărui mijloc de probă în termen de 15 zile de la înştiinţare. Dacă această solicitare nu este îndeplinită, cauza se suspendă până la complinirea dispusă.
SECŢIUNEA 4:Perimarea
Art. 74
Se perimă de drept, chiar împotriva incapabililor, petiţia sau sesizarea rămasă în nelucrare din motive imputabile petentului/petenţilor timp de 6 luni. Perimarea se soluţionează prin hotărâre a Colegiului director.
SECŢIUNEA 5:Reanalizarea petiţiei la cererea instanţelor de judecată
Art. 75
(1)În cazul în care instanţele de contencios administrativ învestite cu soluţionarea acţiunii în anularea unei hotărâri emise de Colegiul director hotărăsc reanalizarea petiţiei, Direcţia juridică din cadrul Consiliului înaintează dosarul către structura asistenţă Colegiu director, unde se înregistrează cu numărul de dosar alocat iniţial, la care se adaugă simbolul "*".
(2)În cazul în care se constată că nu au fost formulate apărări pe fond ori existenţa unor vicii în procedura de citare, şeful structurii asistenţă Colegiu director, prin consilierii/consilierii juridici desemnaţi în acest sens, dispune recitarea în cauză.
(3)În cazul în care se constată că procedura a fost legal îndeplinită, iar apărările au fost depuse şi pe fondul cauzei, procedura de recitare nu va mai fi reluată, ci se va proceda conform dispoziţiilor dispuse de instanţa de contencios administrativ, respectiv la reanalizarea petiţiei în şedinţa de deliberări prin emiterea unei noi hotărâri.