Capitolul iii - Audieri şi dezbateri - Procedura din 2024 internă de soluţionare a petiţiilor şi sesizărilor
M.Of. 120
În vigoare Versiune de la: 12 Februarie 2024
CAPITOLUL III:Audieri şi dezbateri
Art. 44
(1)Şedinţele de audieri nu au caracter public. Membrii Colegiului director care participă la şedinţa de audieri pot aprecia, de la caz la caz, dacă este justificată participarea unei terţe persoane.
(2)Odată cu citaţia se va comunica reclamatului un exemplar al petiţiei, precizându-i-se totodată să depună punctul său de vedere cu cel târziu 5 zile înainte de termenul stabilit de citare, în numărul suficient de exemplare pentru comunicare.
(3)Primul termen de şedinţă va fi stabilit astfel încât, de la data primirii citaţiei, reclamatul să aibă la dispoziţie cel puţin 10 zile pentru a-şi pregăti apărarea.
(4)Dacă reclamatul are reşedinţa sau domiciliul în străinătate, se va putea fixa un termen mai îndelungat.
Art. 45
(1)Şedinţele de audieri se desfăşoară în prezenţa a cel puţin 2 membri ai Colegiului director care vor fi asistaţi de personalul desemnat de şeful structurii asistenţă Colegiu director.
(2)Membrii Colegiului director care vor participa la şedinţa de audieri pot amâna soluţionarea petiţiei şi pot dispune refacerea procedurii de citare prin rezoluţie ori de câte ori constată că părţile nu au fost legal citate.
(3)Şedinţa de audieri va fi condusă de un membru al Colegiului director în calitate de preşedinte de şedinţă. Fiecare membru al Colegiului director, prin rotaţie, va avea calitatea de preşedinte de şedinţă.
Art. 46
(1)În şedinţele de audieri ale Colegiului director părţile vor putea fi asistate ori reprezentate. Calitatea de reprezentant trebuie dovedită conform dispoziţiilor de drept comun.
(2)La solicitarea părţilor, în şedinţele de audieri pot participa martori sau experţi, după încuviinţarea acestora de către membrii Colegiului director participanţi la şedinţă.
(3)Dezbaterile şi declaraţiile părţilor sunt înregistrate cu mijloace tehnice audio în şedinţa audieri. La cererea părţilor, se poate elibera o copie a înregistrării.
Art. 47
(1)Participanţii la şedinţele de audieri sunt obligaţi să aibă un comportament decent.
(2)Membrii Colegiului director prezenţi la şedinţă pot chema la ordine orice persoană care tulbură desfăşurarea şedinţei de audiere. Dacă această solicitare rămâne fără rezultat, preşedintele de şedinţă poate obliga persoana respectivă să părăsească sala sau poate opri şedinţa de audieri.
Art. 48
(1)Şeful structurii asistenţă Colegiu director dispune pentru fiecare şedinţă întocmirea listei cu dosarele fixate pentru audierile din ziua respectivă, respectiv afişarea listei la sediul instituţiei cu cel puţin o zi înainte de începerea şedinţei.
(2)Dosarele declarate urgente se vor audia înaintea celorlalte.
(3)Părţile pot cere schimbarea ordinii de audiere, dacă părţile care au dosare programate înaintea lor nu se împotrivesc.
Art. 49
(1)Preşedintele de şedinţă deschide, suspendă şi ridică şedinţa de audieri.
(2)Se dă cuvântul întâi petentului şi apoi reclamatului.
(3)În caz de nevoie, se poate da cuvântul de mai multe ori părţilor, punându-li-se în vedere, dacă este cazul, să se rezume la obiectul petiţiei.
Art. 50
În cazul în care părţile nu sunt reprezentate sau asistate de avocat, se pune în vedere acestora la termenul citat să prezinte excepţiile, dovezile şi toate mijloacele de apărare. La cerere, preşedintele de şedinţă poate acorda un nou termen pentru pregătirea apărării şi depunerea de completări la punctul de vedere iniţial.
Art. 51
(1)Părţile au îndatorirea să îndeplinească actele de procedură în condiţiile, ordinea şi termenele stabilite de prezenta procedură internă, să îşi exercite drepturile procedurale, precum şi să îşi probeze pretenţiile şi apărările, în condiţiile art. 20 alin. (6) din Ordonanţa Guvernului nr. 137/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)Părţilor le vor fi prezentate drepturile şi obligaţiile ce le revin în raport cu calitatea deţinută, precum şi posibilitatea medierii prin soluţionare pe cale amiabilă a diferendelor, conform prevederilor legii speciale.
(3)Cu privire la situaţia de fapt şi motivarea în drept pe care părţile le invocă în susţinerea pretenţiilor şi apărărilor lor, membrii Colegiului director pot cere acestora să prezinte explicaţii, oral sau în scris, precum şi să pună în dezbaterea lor orice împrejurări de fapt ori de drept, chiar dacă nu sunt menţionate în petiţie sau în punctul de vedere al reclamatului. Preşedintele de şedinţă poate acorda un termen părţilor pentru a depune note scrise care să cuprindă susţinerile din şedinţa de audieri.
(4)Membrii Colegiului director vor putea dispune administrarea probelor pe care le consideră necesare, chiar dacă părţile se împotrivesc.
(5)În toate cazurile, membrii Colegiului director care participă la şedinţa de audieri pun în dezbatere excepţiile invocate şi capetele de cerere care rezultă din obiectul petiţiei, respectiv din audieri.
Art. 52
Membrii Colegiului director ori părţile pot pune întrebări martorilor sau experţilor, după caz. Părţile îşi pot adresa reciproc întrebări doar cu acordul preşedintelui de şedinţă.
Art. 53
Membrii Colegiului director pot acorda părţilor un termen pentru a depune noi dovezi. În acest caz se dispune comunicarea noilor dovezi către partea adversă, în vederea formulării apărării.
Art. 54
Dacă partea ori martorul nu cunoaşte limba română, se va folosi un traducător autorizat sau, în lipsă, o persoană de încredere. Prezenţa traducătorului autorizat este asigurată de părţi.
Art. 55
În situaţia în care persoana care urmează să fie audiată are deficienţe de vorbire sau de auz şi nu poate fi înţeleasă sau nu poate comunica oral, va răspunde în scris. Dacă aceasta are nevoie de asistenţă de specialitate, se va folosi un interpret, asigurat de Consiliu, în baza unei solicitări prealabile.
Art. 56
După închiderea dezbaterilor se poate acorda părţilor un termen de maximum 15 zile pentru a depune concluzii scrise într-un singur exemplar. Concluziile scrise reprezintă ultimul act de procedură şi nu se comunică părţilor.
Art. 57
Dacă la termenul fixat pentru audiere se înfăţişează numai una dintre părţi, excepţiile şi apărările părţii care lipseşte vor fi primite în scris, Colegiul director urmând a se pronunţa pe baza dovezilor administrate.
Art. 58
(1)În cazul în care membrii Colegiului director dispun în cadrul şedinţei de audieri un nou termen de citare, părţile prezente în şedinţă primesc termenul în cunoştinţă.
(2)Termenul luat în cunoştinţă sau pentru care au fost trimise citaţiile nu poate fi preschimbat decât pentru motive temeinice şi cu citarea părţilor. Citarea acestora se face într-un termen scurt.
Art. 59
Amânarea dosarului cu acordul părţilor se poate admite o singură dată în cursul soluţionării.
Art. 60
Se poate acorda un nou termen pentru lipsa de apărare doar în condiţiile în care aceasta este temeinic motivată.
Art. 61
(1)Părţile pot să solicite oral sau în scris recuzarea unui membru al Colegiului director, arătând motivele şi probele care stau la baza cererii.
(2)În cazul în care pe parcursul dezbaterilor se solicită recuzarea unui membru al Colegiului director, aceasta se soluţionează printr-o încheiere interlocutorie în şedinţa de deliberări a Colegiului director, care se va înregistra într-un registru distinct.
(3)Membrul Colegiul director poate solicita o abţinere, arătând motivele care stau la baza cererii. Cererea de abţinere se soluţionează de Colegiul director.