Plan National din 2022 de Cercetare, Dezvoltare şi Inovare - 2022-2027
M.Of. 969 bis
În vigoare1. ROLUL PLANULUI 2. PERIOADA DE IMPLEMENTARE 3. PRINCIPII 4. DOMENII PRIORITARE 5. PROGRAME 5.1. Programul Idei 5.2. Programul Resurse umane 5.2.1. Subprogramul Start în Cercetare 5.2.2. Subprogramul Mobilităţi 5.2.3. Subprogramul Suport 5.3. Programul Organizaţii de cercetare performante 5.4. Programul Nucleu 5.5. Programul Infrastructuri de cercetare 5.6. Programul Provocări 5.6.1. Subprogramul Parteneriate pentru Agenda Strategică 5.6.2. Subprogramul Misiuni naţionale 5.6.3. Subprogram Soluţii 5.7. Programul Parteneriate pentru inovare 5.7.1. Subprogramul Parteneriate pentru competitivitate 5.7.2. Subprogramul antreprenoriat inovativ şi inovare deschisă 5.7.3. Subprogramul Întreprinderi inovative 5.7.4. Subprogramul Transfer tehnologic în sprijinul competitivităţii - pentru crearea şi dezvoltarea de servicii CDI 5.8. Programul Cooperare europeană şi internaţională 5.8.1. Subprogramul Orizont Europa 5.8.2. Subprogramul Iniţiative europene şi internaţionale 5.8.3. Subprogramul Bilateral/Multilateral 5.8.4. Subprogramul Suport Cooperare 5.9. Programul Cercetare în domenii de interes strategic 5.9.1. Subprogramul Tehnologii în domeniul laserilor de ultra-înaltă-putere ELI-RO 5.9.2. Subprogramul Participare la organismele şi programele internaţionale de cercetare în domeniul atomic şi subatomic 5.9.3. Subprogramul Tehnologie spaţială şi cercetare avansată - STAR 5.9.4. Subprogramul Sistemele fluvii, delte, mări - Danubius 5.9.5. Subprogramul Reactori de generaţia a IV-a - ALFRED 5.9.6. Subprogramul Creşterea Economică Albastră la Marea Neagră 5.10. Programul Ştiinţă şi Societate 6. FINANŢAREA PNCDI IV ŞI A PROGRAMELOR COMPONENTE 6.1. Bugetul PNCDI IV 6.2. Mecanismul de alocare a fondurilor de la bugetul de stat pentru PNCDI IV 6.3. Prevederi privind plafoane salariale la programele, subprogramele şi proiectele din cadrul PNCDI IV 7. CONDUCEREA PNCDI IV 8. MONITORIZAREA ŞI EVALUAREA PROGRAMELOR PNCDI IV 8.1. Monitorizarea şi evaluarea Planului 8.2. Monitorizarea şi evaluarea programelor 8.3. Monitorizarea şi evaluarea proiectelor 9. ALOCĂRI DE MAJORARE ŞI RECTIFICĂRI BUGETARE POZITIVE 10. ALOCĂRI ANUALE DIMINUATE ŞI RECTIFICĂRI BUGETARE NEGATIVE 11. EŞECUL ÎN CERCETARE 12. REGIMUL REZULTATELOR ACTIVITĂŢILOR DE CERCETARE ŞTIINŢIFICĂ ŞI DEZVOLTARE EXPERIMENTALĂ OBŢINUTE ÎN BAZA DERULĂRII UNUI CONTRACT FINANŢAT PRIN PROGRAMELE PNCDI IV 13. GLOSAR - Anexa nr. 1 - Repartizarea bugetului PNCDI IV pe programe - Anexa nr. 2 - Plafoane în limita cărora se calculează costurile salariale directe la contractele de finanţare din fonduri bugetare alocate PNCDI IV |
SUBCAPITOLUL 3:5.3 Programul Organizaţii de cercetare performante
(1)_
1.Scop: Îmbunătăţirea performanţei instituţionale a organizaţiilor de cercetare de drept public sau de drept privat, prin susţinerea şi dezvoltarea competenţelor de cercetare existente la nivel instituţional, precum şi al capacităţii de transfer a unor rezultate aplicabile
2.Obiectivele programului:
a)susţinerea planurilor de dezvoltare instituţională în vederea creşterii performanţelor în domeniul de activitate, la nivelul departamentelor şi colectivelor de cercetare;
b)reducerea gradului de fragmentare a sistemului naţional de cercetare-dezvoltare, prin stimularea constituirii de consorţii CDI, a fuziunii voluntare a organizaţiilor de cercetare şi a trecerii voluntare a institutelor naţionale de cercetare-dezvoltare în coordonarea instituţiilor de învăţământ superior de stat;
c)crearea de consorţii între infrastructurile similare sau complementare, capabile să ofere pachete integrate de servicii de cercetare;
d)susţinerea competenţelor naţionale din instituţii de cercetare în domeniile de specializare inteligentă;
e)dezvoltarea capacităţii proprii a organizaţiilor de cercetare în următoarele direcţii: valorificarea şi difuzarea cunoştinţelor şi rezultatelor de cercetare; acordarea de asistenţă tehnică şi de servicii ştiinţifice şi tehnologice de înalt nivel în domenii prioritare; iniţierea şi dezvoltarea colaborărilor viabile cu parteneri din mediul economic public şi privat; creşterea gradului de implicare şi vizibilitate pe plan internaţional; adoptarea de practici specifice ştiinţei deschise;
f)aducerea de valoare adăugată în sistemul naţional CDI şi integrarea organizaţiilor de cercetare româneşti în Spaţiul european de cercetare (ERA) şi/sau Spaţiul european al învăţământului superior (EHEA);
g)concentrarea şi utilizarea în comun a resurselor CDI (infrastructură, resurse umane).
3.Indicatori de rezultat:
a)număr de parteneriate internaţionale consolidate/dezvoltate;
b)număr de mecanisme de finanţare dezvoltate (granturi interne, concursuri studenţi şi altele asemenea);
c)număr de laboratoare de tip living lab/fab lab create;
d)număr de studenţi/doctoranzi sprijiniţi;
e)număr de evenimente de comunicare şi popularizare a ştiinţei organizate;
f)instituţii finanţate, cu planuri strategice îmbunătăţite/competitive;
g)instituţii finanţate, în urma constituirii de consorţii CDI, fuziunea organizaţiilor de cercetare sau trecerea institutelor naţionale de cercetare-dezvoltare în coordonarea instituţiilor de învăţământ superior de stat, în conformitate cu Legea nr. 25/2023 privind integrarea voluntară a organizaţiilor de cercetare, dezvoltare şi inovare din România în Spaţiul European de Cercetare, precum şi pentru modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică.
(2)Tipuri de proiecte:
I.Proiecte de dezvoltare instituţională
1.Scop: Susţinerea proiectelor de dezvoltare instituţională pentru universităţile de stat şi institutele aflate în subordonarea sau coordonarea acestora, institutele naţionale de cercetare-dezvoltare (INCD-uri) din România şi institutele Academiei Române, în vederea creşterii capacităţii şi performanţei instituţionale
2.Obiective specifice:
a)implementarea planului strategic de dezvoltare instituţională în vederea îmbunătăţirii performanţelor de cercetare, dezvoltare şi inovare în domeniul de activitate;
b)valorificarea infrastructurii de cercetare existentă, prin creşterea gradului de utilizare şi deschiderea accesului către operatori din mediul public şi privat;
c)susţinerea activităţilor de cercetare-dezvoltare ale studenţilor;
d)dezvoltarea capacităţii de inovare şi antreprenoriat la nivel instituţional şi individual;
e)consolidarea unor parteneriate internaţionale, corespunzător priorităţilor strategice ale instituţiei;
f)creşterea vizibilităţii naţionale şi internaţionale;
g)promovarea interesului pentru ştiinţă şi inovare;
h)dezvoltarea capacităţii instituţionale pentru implementarea practicilor ştiinţei deschise (open science), astfel încât să se asigure alinierea cu recomandările şi politicile Uniunii Europene privind ştiinţa deschisă.
3.Direcţii de acţiune (intervenţie) şi tipuri de activităţi eligibile:
a)valorificarea infrastructurii de cercetare existente: exploatarea şi utilizarea, dar şi angajarea de noi cercetători pentru operarea infrastructurii;
b)dezvoltarea infrastructurii de inovare şi antreprenoriat (inclusiv antreprenoriat social): crearea de laboratoare de tip living lab/fab lab, concursuri de antreprenoriat, programe de antreprenoriat şi accelerare; premii de inovare, creativitate şi antreprenoriat; dezvoltare de platforme STEAM în parteneriat cu şcoli şi licee;
c)mecanisme de cofinanţare: scheme de granturi de interes instituţional (de exemplu, studiul diasporei, big data pentru ştiinţe sociale, data science & engineering, agricultura 4.0, sănătate publică şi altele asemenea); granturi pentru dezvoltarea de competenţe în domenii strategice; granturi pentru dezvoltarea de competenţe necesare implementării ştiinţei deschise (managementul datelor de cercetare, dezvoltarea şi integrarea de infrastructură, servicii şi depozite digitale ş.a.); granturi interne pentru studenţi. Pentru această activitate, instituţia derulează sau urmează să dezvolte programe a căror finanţare se face în proporţie de minimum 50% din surse proprii;
d)pregătire strategică şi comunicare, colaborări internaţionale: studii de poziţionare strategică, workshopuri exploratorii; şcoli de vară/studii avansate; studii de foresight, mobilităţi pentru dezvoltarea colaborărilor internaţionale la nivel instituţional; strategii de comunicare.
4.O propunere de proiect poate aborda una sau mai multe direcţii de acţiune (intervenţie).
(3)Finanţarea instituţională complementară
1.Scop: Susţinerea capacităţii instituţionale a organizaţiilor publice de cercetare de a răspunde la provocările economice şi societale, pe baza performanţei rezultatelor obţinute în producerea de cunoaştere şi a impactului economic şi societal al activităţilor de cercetare şi transfer tehnologic
2.Normele metodologice de evaluare se stabilesc prin ordin al conducătorului autorităţii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
(4)Proiecte de stimulare a integrării voluntare a organizaţiilor de cercetare
1.Scop: Creşterea performanţei şi capacităţii instituţionale a organizaţiilor de cercetare de drept public sau de drept privat, prin finanţarea organizaţiilor rezultate în urma procesului de integrare voluntară în conformitate cu Legea nr. 25/2023
2.Obiective specifice:
a)implementarea planului strategic de dezvoltare instituţională în vederea îmbunătăţirii performanţelor de cercetare, dezvoltare şi inovare în domeniul de activitate;
b)valorificarea infrastructurii de cercetare rezultate în urma integrării, prin creşterea gradului de utilizare în comun şi deschiderea accesului către operatori din mediul public şi privat;
c)valorificarea resursei umane de cercetare rezultate în urma integrării, prin dezvoltarea unor parteneriate internaţionale şi participarea la: programele-cadru europene, programele de dezvoltare (inter-) regionale, iniţiativele europene şi internaţionale, programele operaţionale naţionale;
d)creşterea impactului socioeconomic al rezultatelor cercetării, dezvoltării şi inovării;
e)promovarea cooperării între actorii din domeniul cercetării şi inovării în jurul unor teme de cercetare comune;
f)crearea şi susţinerea de noi locuri de muncă în sistemul naţional de CDI;
g)creşterea capacităţii instituţionale prin dezvoltarea de noi strategii în domenii specifice: recrutarea personalului de cercetare prin ERA Talent Platform, promovarea ştiinţei deschise, marketing, inovare, proprietate intelectuală, transfer tehnologic, comercializare, susţinere întreprinderi inovatoare (tip start-up/spin-off), digitalizare;
h)dezvoltarea profesională a cercetătorilor şi personalului suport prin stagii de perfecţionare de scurtă durată, schimb de experienţă cu întreprinderi inovatoare, contribuţie la derularea programelor de studii universitare şi postuniversitare, cursuri de formare şi specializare;
i)adoptarea şi implementarea cartei şi codului cercetătorilor şi obţinerii logoului «HR Excellence in Research
SECŢIUNEA 1:5.6.1 Subprogramul Parteneriate pentru agenda strategică
(1)Tipuri de proiecte:
I.Provocări - Agil
1.Scop: Dezvoltarea de parteneriate între organizaţiile de cercetare ce propun fie soluţii la provocări punctuale din cadrul Agendei strategice de cercetare, fie progrese substanţiale în înţelegerea fenomenelor asociate acestor provocări
2.Parteneriatul poate include şi întreprinderi, dar şi beneficiari finali ai rezultatelor. Perioada de implementare este de maximum 24 de luni.
II.Provocări - Schimbare
1.Scop: Abordarea multi-, inter- şi transdisciplinară a provocărilor societale stabilite în Agenda strategică de cercetare, prin constituirea unor consorţii mai largi de organizaţii de cercetare (minimum 3 organizaţii diferite)
2.Parteneriatul poate include şi întreprinderi, şi beneficiari finali ai rezultatelor, cu o durată de maximum 48 de luni pentru implementarea proiectului.
III.Centre de excelenţă
1.Scop: Constituirea de parteneriate într-o zonă de excelenţă ştiinţifică demonstrată ale unor organizaţii de cercetare (minimum 4 organizaţii), pentru a crea masa critică şi interdisciplinaritatea necesare adresării unor provocări din Agenda strategică de cercetare
2.Parteneriatele se construiesc pe o agendă comună de cercetare şi inovare, ce poate aborda o arie extinsă de teme de interes. Se finanţează cu precădere resursa umană implicată, accentul fiind pus pe interdisciplinaritate, colaborare şi masă critică. Centrele de excelenţă sunt poli instituţionali, inclusiv pentru atragerea şi menţinerea cercetătorilor din străinătate.
3.Perioada de implementare este de 5-7 ani.
IV.CDI pentru securitate cibernetică
1.Scop: Întărirea capacităţii de răspuns a României la provocările în materie de securitate cibernetică, din perspectiva cercetării, dezvoltării, inovării şi digitalizării în domeniu şi asimilării tehnologiilor emergente, contribuind astfel la construirea unui spaţiu cibernetic deschis şi securizat şi la creşterea încrederii cetăţenilor în instrumentele şi serviciile digitale
2.Se dezvoltă parteneriate între organizaţiile de cercetare de drept public sau privat şi/sau întreprinderi ce propun soluţii CDI în domeniul «Securitate civilă pentru societate» stabilit în Agenda strategică de cercetare, cu zona de impact societal «Creşterea securităţii cibernetice şi menţinerea unui mediu online mai sigur».
V.CDI în medicină personalizată
1.Scop: Susţinerea cercetării, dezvoltării şi inovării de vârf prin aplicarea şi generarea unor tehnologii şi metodologii de profilări moleculare, cercetare în genomică, imagistică medicală, în vederea instituirii unor măsuri terapeutice personalizate şi de prevenţie; oferirea unor soluţii la gestionarea volumelor mari de date clinice şi biologice diversificate, interoperabilitate şi standardizare în utilizarea noilor tehnologii/metodologii
2.Se dezvoltă parteneriate între organizaţiile de cercetare de drept public sau privat şi/sau întreprinderi ce propun soluţii CDI în domeniul «Sănătate», stabilit în Agenda strategică de cercetare.
VI.Bursa de nevoi «de la idee la piaţă»
1.Scop: Rezolvarea problemelor şi provocărilor identificate în zona publică, prin competiţii specifice/dedicate cu scopul de a stimula cercetătorii, organizaţiile de cercetare şi beneficiarii privaţi să găsească şi să dezvolte soluţii inovative şi durabile
2.Programul constă într-un proces de finanţare etapizat de la idee la transferul în piaţă, de la nivelul de maturitate tehnologică TRL 1 (idee) la nivelul de maturitate tehnologică TRL 8 (implementare precomercială), în 3 etape. Fiecare etapă are rolul de a filtra soluţiile propuse în funcţie de gradul de inovare, stadiul de dezvoltare, riscul de implementare şi apropierea de piaţă. Pentru fiecare nevoie identificată se va trece, de regulă, prin cele 3 etape, dar nu este exclusă finanţarea în 2 etape, cu condiţia ca intrarea în proces să se facă la un TRL superior.
21.Etape:
a)selectarea ideilor care pot rezolva provocarea şi finanţarea lor iniţială cu scopul de a ajunge în faza de concept funcţional (nivel de maturitate tehnologică TRL 4): în prima etapă se vor selecta şi finanţa până la 10 proiecte, cu o durată de implementare de până la 9 luni. Pot participa echipe din organizaţii de cercetare publice şi private;
b)selectarea şi finanţarea iniţiativelor care au potenţialul de a ajunge la stadiul de produs minim viabil (nivel de maturitate tehnologică TRL 7): în etapa a 2-a, proiectele pot beneficia de cofinanţare privată şi implicarea beneficiarilor privaţi. Această etapă vine în întâmpinarea organizaţiilor private dispuse să deschidă procesele interne de inovare, pentru a susţine fluxul de idei şi crearea de noi tehnologii şi produse. În etapa a 2-a vor fi selectate până la 5 proiecte cu o finanţare publică care poate să fie de până la 10 ori finanţarea primită în etapa anterioară şi o durată de implementare de până la 18 luni;
c)selecţia şi finanţarea soluţiilor care au cea mai mare şansă de a ajunge în piaţă (nivel de maturitate tehnologică TRL 8). Etapa a 3-a are ca scop finalizarea tehnologiei sau produsului şi demonstrarea că funcţionează în condiţiile preconizate. În etapa a 3-a vor fi selectate şi finanţate 1 sau 2 proiecte cu o finanţare de până la 10 ori din finanţarea primită în etapa anterioară şi o durată de implementare de până la 18 luni.
3.Proiectele vor fi monitorizate de un manager de program pe parcursul tuturor etapelor cu scopul de a ghida echipele de cercetare şi de a asigura rezultatele programului. Managerul de program va avea rolul de coordonare a mai multor astfel de competiţii ale bursei de nevoi.
III.Stimularea inovării în întreprinderile prezente pe piaţa internaţională
1.Scop: Dezvoltarea produselor şi tehnologiilor high-tech care înglobează tehnologie românească patentată
2.Programul se adresează întreprinderilor prezente pe piaţa internaţională cu produse şi tehnologii high-tech, prin exploatarea dreptului de proprietate asupra brevetelor de invenţie.
I.Parteneriate şi misiuni europene
1.Scop: Participarea şi asigurarea contribuţiei financiare la programele de activităţi de CD organizate în cadrul parteneriatelor europene (cofinanţate, instituţionalizate şi programate în comun) şi misiunilor asociate Programului-cadru Orizont 2020/Orizont Europa, pe baza unui mecanism de guvernanţă, selecţie, decizie, implementare, monitorizare şi evaluare a participării României la parteneriatele europene şi misiuni
2.Sunt avute în vedere şi iniţiativele de programare comună (JPIs), precum şi cele de tip ERANet - cofund, care sunt instrumente de sine stătătoare înfiinţate în Orizont 2020 şi continuă să funcţioneze cu noi apeluri de proiecte transnaţionale cu finanţare proprie, naţională şi în Orizont Europa, nefăcând parte din categoria parteneriatelor europene sau din cea a misiunilor europene.
3.Instrumentul poate fi finanţat sinergic/complementar cu PNRR/POCIDIF/POR, precum şi cu bugetele altor ministere sau instituţii publice din România.
SECŢIUNEA 2:5.8.2. Subprogramul Iniţiative europene şi internaţionale
(1)_
1.Scop: Susţinerea participării la iniţiativele europene şi internaţionale din care România face parte, altele decât Programul Orizont Europa
(2)Tipuri de proiecte:
I.EUREKA
1.Scop: Susţinerea participării întreprinderilor din România, în parteneriat cu organizaţii de cercetare, la competiţiile internaţionale Eureka
II.NATO
1.Scop: Cofinanţarea participării organizaţiilor de cercetare din România în proiectele internaţionale declarate câştigătoare în competiţiile organizate NATO
III.Europa digitală
1.Scop: Accelerarea transformării digitale a economiei, prin cofinanţarea participării organizaţiilor de cercetare de drept public/privat şi a întreprinderilor din România la programul Europa digitală (DIGITAL).
IV.Sinergii cu alte programe de cercetare & inovare europene şi internaţionale
1.Scop: Încurajarea, susţinerea şi premierea participării organizaţiilor de cercetare din România la programe europene cu componente CDI: InterReg - componenta 5, Danube Transnational Programme, European Defence Industrial Development Programme, inclusiv din cadrul Organizaţiei Naţiunilor Unite şi altele asemenea.
V.Fondul European de Apărare
1.Scop: Susţinerea entităţilor naţionale care se află în coordonarea/subordinea Ministerului Cercetării, Inovării şi Digitalizării participante la programul «Fondul European de Apărare
SECŢIUNEA 7:5.9.7. Subprogramul Tehnologii cuantice
1.Scop: Crearea de soluţii inovatoare şi aplicabile în diverse sectoare ale economiei şi societăţii prin construirea unui sistem integrat pentru cercetarea, dezvoltarea şi inovarea în domeniul tehnologiilor cuantice
2.Tipuri de proiecte: proiecte CDI; centre de cercetare avansate în tehnologia cuantică; dezvoltarea de aplicaţii cuantice, platforme de testare şi validare; proiecte suport pentru cercetare şi management; proiecte de participare la iniţiativele şi proiectele globale din domeniu; parteneriate CDI public-privat; proiecte suport pentru promovarea în societate a tehnologiilor cuantice.
SECŢIUNEA 8:5.9.8. Subprogramul Inteligenţă artificială
1.Scop: Susţinerea cercetării, dezvoltării şi inovării de vârf în domeniul inteligenţei artificiale în vederea dezvoltării de soluţii inovatoare şi aplicabile transversal în diverse sectoare sociale care să conducă la utilizarea pe scară largă a noilor tehnologii pentru generarea de valoare adăugată în plan economic, social, cultural şi administrativ
2.Tipuri de proiecte: proiecte CDI; centre de cercetare avansate în domeniul inteligenţei artificiale; dezvoltarea de aplicaţii; aplicaţii de management a activităţilor industriale pe baza inteligenţei artificiale, platforme de testare şi validare; proiecte-suport pentru cercetare şi management; proiecte de participare la iniţiativele şi proiectele globale din domeniu; parteneriate CDI public-privat; platforme de gestionare şi prelucrare de seturi de date; platforme hardware de procesare informaţională; proiecte-suport pentru promovarea în societate a inteligenţei artificiale; aplicaţii şi proiecte-pilot în domeniu dezvoltate prin parteneriat între experţi români din diaspora şi experţi din instituţii din România; proiecte pentru dezvoltarea strategică a ecosistemului naţional de inteligenţă artificială.
SECŢIUNEA 9:5.9.9. Subprogramul sisteme autonome
1.Scop: Crearea de tehnologii şi soluţii autonome, transpuse în inovaţii cu impact semnificativ în diverse domenii, cum ar fi transportul, industria, securitatea naţională, sănătatea sau tehnologia spaţială
2.Tipuri de proiecte: proiecte CDI, care vizează îmbunătăţirea eficienţei, siguranţei şi autonomiei sistemelor, cum ar fi maşinile autonome, platformele aeriene fără pilot, roboţii sau alte dispozitive inteligente; centre de cercetare avansate în domeniul sistemelor autonome; dezvoltarea de platforme de testare şi validare a proiectelor; alte tipuri de iniţiative în domeniul sistemelor autonome.Nr. crt. | Categoria de activităţi | Nivelul studiilor | Gradul profesional/Funcţia în cadrul proiectului sau programului | Limita maximă în euro/oră |
1. | Activităţi ce presupun un nivel înalt al creativităţii şi/sau experienţă şi abilităţi de conducere/management | superioare | CS I, CS II, IDT I, IDT II, profesor universitar, conferenţiar universitar, director/responsabil/manager de program/proiect | 50 |
2. | Activităţi ce presupun cunoaşterea aprofundată a metodelor de analiză şi sinteză, precum şi abilităţi de utilizare a acestora | superioare | CS III, IDT III, CS, IDT, lector universitar, asistent universitar, responsabil juridic/tehnic/achiziţii/financiar proiect, personal de specialitate (biolog, chimist, arhitect, doctor medical şi altele în funcţie de specificul programului/proiectului) | 35 |
3. | Activităţi ce presupun cunoaşterea metodelor de analiză şi sinteză şi a metodologiilor cercetării, precum şi abilitaţi de utilizare a acestora | superioare | Asistent de cercetare, doctorand, masterand | 25 |
4. | Activităţi suport | superioare sau medii | TI, TII, TIII, student, altele | 15 |
Documente corelate
Dacă doriți să acces la toate documente corelate, autentifică-te în Sintact. Nu ai un cont Sintact? Cere un cont demo »
Acte numărul de obiecte din listă: (7)
Modificat de numărul de obiecte din listă: (2)
Influenţat de numărul de obiecte din listă: (4)
- Directiva 1024/20-iun-2019 privind datele deschise şi reutilizarea informaţiilor din sectorul public
- Recomandarea 790/25-apr-2018 privind accesul la informaţiile ştiinţifice şi conservarea acestora
- Regulamentul 651/17-iun-2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat