Ordonanță de urgență 22/2009 privind înfiinţarea Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii

M.Of. 174

În vigoare
Versiune de la: 10 Iulie 2022
Ordonanță de urgență 22/2009 privind înfiinţarea Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii
Dată act: 11-mar-2009
Emitent: Guvernul
Luând în considerare că în scrisoarea de punere în întârziere din data de 29 ianuarie 2009 (Cauza nr. 2008/2.366) Comisia Europeană atrage atenţia asupra faptului că au fost încălcate prevederile Directivei 2002/21/CE privind un cadru de reglementare comun pentru reţelele şi serviciile de comunicaţii electronice (Directiva-cadru),
având în vedere că Guvernul României este invitat să răspundă la scrisoarea de punere în întârziere din cadrul acţiunii declanşate până în data de 2 aprilie 2009 şi, în aceste condiţii, elaborarea unui act normativ care să consfinţească înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea autorităţii de reglementare în domeniul comunicaţiilor electronice sub controlul Parlamentului este o soluţie ce va aduce stabilitate instituţională autorităţii naţionale de reglementare în domeniul comunicaţiilor electronice, adoptarea proiectului de act normativ fiind în măsură, totodată, să creeze premisele închiderii procedurii de încălcare a normelor comunitare înainte de următoarea fază a acestei proceduri,
ţinând seama de acţiunile demarate la nivelul Comisiei Europene, în vederea asigurării stabilităţii şi independenţei autorităţii de reglementare din domeniul comunicaţiilor electronice (principii reclamate şi de necesitatea asigurării unei imparţialităţi în luarea deciziilor de reglementare de către autoritate), singura modalitate de a pune capăt procedurilor de încălcare a dreptului comunitar o reprezintă adoptarea, în regim de urgenţă, a unui act normativ care să aşeze pe noi principii statutul, organizarea şi funcţionarea autorităţii de reglementare în domeniu. Urgenţa adoptării actului normativ este pe deplin justificată şi prin raportare la prevederile art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată.
Având în vedere necesitatea dezvoltării unui concept unitar şi deschis asupra tehnologiei informaţiei la nivel naţional, astfel încât beneficiile societăţii informaţionale să fie materializate,
ţinând seama de posibilitatea reducerii cheltuielilor printr-o acţiune coordonată în scopul dezvoltării serviciilor societăţii informaţionale şi, pentru aceasta, de necesitatea realizării condiţiilor pentru implementarea eficientă a politicilor din domeniu, activitate ce poate fi realizată numai prin intermediul unui unic coordonator al acestora,
având în vedere lipsa unei coordonări naţionale în ceea ce priveşte informatizarea administraţiei publice, materializată prin suprapuneri de proiecte, dezvoltări în discordanţă cu cerinţele utilizatorilor sau cu evoluţia tehnologică,
ţinând seama de impactul specific al noilor tehnologii asupra administraţiei publice, incluzând reducerea cheltuielilor guvernamentale prin utilizarea de programe mai eficiente, creşterea eficienţei şi îmbunătăţirea productivităţii prin utilizarea tehnologiilor informaţiei şi comunicaţiilor (TIC), fapt care favorizează simplificarea procesului administrativ şi schimbul de informaţii interinstituţional,
având în vedere imposibilitatea exercitării de către Autoritatea Naţională pentru Comunicaţii a funcţiei de administrare la nivel naţional a TLD (top level domain) ".ro" şi a SLD (second level domain) ".eu" pentru numele de domenii rezervate de România, care, pentru a asigura continuitatea acordării numelor de domenii, este în continuare exercitată de către Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Informatică - I.C.I. Bucureşti, fapt ce se situează în afara cadrului legal existent,
întrucât, în lipsa unor reglementări imediate, există riscul creşterii cheltuielilor bugetare, cu implicaţii asupra deficitului bugetar,
ţinând cont că aceste elemente vizează interesul public şi constituie situaţii extraordinare şi de urgenţă, a căror reglementare nu poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. 1
(1)Se înfiinţează Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii, denumită în continuare ANCOM, ca autoritate publică autonomă cu personalitate juridică, sub control parlamentar, finanţată integral din venituri proprii, prin reorganizarea Autorităţii Naţionale pentru Comunicaţii, care se desfiinţează.
(11)În exercitarea atribuţiilor sale de reglementare prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă, activitatea ANCOM nu va fi îngrădită de nicio altă autoritate, aceasta fiind independentă decizional, organizatoric şi funcţional faţă de celelalte autorităţi publice.

(2)ANCOM are sediul central în municipiul Bucureşti, precum şi structuri teritoriale necesare desfăşurării obiectului său de activitate.
Art. 2
(1)ANCOM are ca rol punerea în aplicare a politicii naţionale în domeniul comunicaţiilor electronice, comunicaţiilor audiovizuale şi al serviciilor poştale, inclusiv prin reglementarea pieţei şi reglementarea tehnică în aceste domenii.
(2)ANCOM administrează şi gestionează resursele limitate din domeniul comunicaţiilor electronice, incluzând, dar fără a se limita la acestea, spectrul de frecvenţe radio, resursele de numerotaţie şi alte resurse tehnice asociate, şi monitorizează benzile de frecvenţe radio cu utilizare neguvernamentală.
(3)ANCOM verifică şi controlează îndeplinirea obligaţiilor privind utilizarea eficientă şi eficace a spectrului de frecvenţe radio cu utilizare neguvernamentală şi controlează îndeplinirea obligaţiilor privind utilizarea resurselor de numerotaţie şi a resurselor tehnice asociate.

(31)ANCOM deţine calitatea de autoritate de supraveghere şi control al pieţei echipamentelor radio şi a echipamentelor în domeniul compatibilităţii electromagnetice.

(4)În vederea elaborării politicii naţionale în domeniu, ANCOM va pune la dispoziţia ministerului de specialitate rapoarte, studii şi analize realizate de aceasta. Pentru buna coordonare a reprezentării României în organismele internaţionale, ANCOM are obligaţia de a informa lunar ministerul de specialitate despre rezultatele întâlnirilor internaţionale unde a fost reprezentată.

Art. 3
În vederea realizării rolurilor sale, ANCOM îndeplineşte următoarele funcţii:
a)de punere în aplicare a politicii şi strategiei sectoriale în domeniul comunicaţiilor electronice, comunicaţiilor audiovizuale şi al serviciilor poştale;

b)de administrare şi de gestionare a resurselor limitate, prin care planifică, alocă, urmăreşte şi evaluează utilizarea acestora pentru punerea în aplicare a politicilor în domeniu prin:
1.administrarea spectrului radio prin planificarea, atribuirea, alocarea benzilor de frecvenţe, asignarea şi monitorizarea frecvenţelor radio din benzile de frecvenţe cu utilizare neguvernamentală, precum şi coordonarea la nivel naţional a gestionării frecvenţelor radio în conformitate cu Tabelul naţional de atribuire a benzilor de frecvenţe radio, denumit în continuare TNABF, şi cu acordurile internaţionale la care România este parte;

11.administrarea şi gestionarea spectrului de frecvenţe radio pentru serviciile de radiocomunicaţii spaţiale asociate poziţiilor orbitale geostaţionare şi orbitelor spaţiale conform procedurilor cuprinse în Regulamentul radiocomunicaţiilor al Uniunii Internaţionale a Telecomunicaţiilor, astfel încât să se preîntâmpine producerea de interferenţe prejudiciabile; urmăreşte utilizarea raţională, echitabilă şi eficientă a spectrului de frecvenţe radio pentru serviciile de radiocomunicaţii spaţiale care utilizează poziţii orbitale geostaţionare sau alte orbite spaţiale;

2.gestionarea eficientă a benzilor de frecvenţe radio cu statut de utilizare neguvernamentală în conformitate cu TNABF, prin alocarea şi/sau asignarea frecvenţelor radio, în scopul asigurării unei utilizări raţionale şi eficiente a acestora;

3.administrarea şi alocarea resurselor de numerotaţie şi a resurselor tehnice asociate pentru reţele şi servicii de comunicaţii electronice, inclusiv prin elaborarea Planului naţional de numerotaţie, denumit în continuare PNN, a unor planuri comune de numerotaţie împreună cu autorităţile competente din alte state membre ale Uniunii Europene;

4.gestionarea resurselor de numerotaţie la nivel naţional, în vederea utilizării raţionale şi eficiente a acestora;
5.administrarea şi gestionarea altor resurse limitate în domeniul comunicaţiilor electronice;
c)de reglementare a activităţilor în domeniul comunicaţiilor electronice, comunicaţiilor audiovizuale şi al serviciilor poştale, prin adoptarea şi implementarea de decizii cu caracter normativ şi individual, precum şi de proceduri funcţionale, operaţionale şi financiare, prin care se pun în aplicare politicile în domeniu, de urmărire şi control al respectării acestora;
d)de elaborare de norme secundare specifice domeniului comunicaţiilor electronice şi al serviciilor poştale;

e)de reprezentare în organismele şi organizaţiile naţionale, regionale şi internaţionale în domeniul comunicaţiilor electronice şi al serviciilor poştale şi de administrare a resurselor limitate din domeniul comunicaţiilor electronice;

f)de colaborare şi comunicare cu celelalte structuri ale administraţiei publice, cu societatea civilă şi cu cetăţenii, precum şi cu furnizorii de reţele şi de servicii în domeniul comunicaţiilor electronice, comunicaţiilor audiovizuale şi al serviciilor poştale;
g)de organ de decizie, în condiţiile legii, în soluţionarea de litigii între furnizorii de reţele şi/sau servicii de comunicaţii electronice, în scopul asigurării liberei concurenţe şi al protecţiei intereselor utilizatorilor pe pieţele acestor servicii;».

h)de supraveghere şi control al respectării de către utilizatorii resurselor limitate a obligaţiilor ce le revin potrivit legii şi actelor administrative prin care au dobândit dreptul de a le utiliza;
i)de elaborare de proceduri şi norme cu caracter tehnic specifice activităţii ANCOM;
j)de supraveghere şi control al pieţei echipamentelor radio şi al pieţei echipamentelor în domeniul compatibilităţii electromagnetice;

k)de control pentru verificarea îndeplinirii obligaţiilor referitoare la utilizarea eficientă a spectrului de frecvenţe radio cu statut de utilizare neguvernamentală.

Art. 4
(1)În îndeplinirea rolului şi funcţiilor sale legale, ANCOM se consultă şi colaborează cu Consiliul Concurenţei, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor şi Consiliul Naţional al Audiovizualului, inclusiv prin furnizarea reciprocă de informaţii necesare aplicării prevederilor legislaţiei din domeniul de competenţă al acestora. Instituţia care primeşte informaţiile asigură acelaşi nivel de confidenţialitate precum instituţia care le furnizează.
(2)În activitatea sa, ANCOM susţine obiectivele Organismului autorităţilor europene de reglementare în domeniul comunicaţiilor electronice, denumit în continuare OAREC, în vederea creării unui cadru de reglementare armonizat şi coerent la nivel european. În acest sens, în exercitarea atribuţiilor sale, ANCOM are în vedere orientările, avizele, recomandările, poziţiile comune, bunele practici şi metodologiile adoptate de OAREC.
(3)ANCOM promovează concurenţa în ceea ce priveşte:
a)furnizarea reţelelor de comunicaţii electronice şi a facilităţilor asociate, inclusiv concurenţa eficientă bazată pe infrastructuri;
b)furnizarea serviciilor de comunicaţii şi a serviciilor asociate;
c)furnizarea serviciilor poştale.

Art. 5
ANCOM asigură utilizarea eficientă a resurselor limitate din domeniul comunicaţiilor electronice şi serviciilor poştale, acţionând în special în următoarele direcţii:
a)evitarea tezaurizării resurselor limitate, datorată neutilizării acestora la nivelul alocării din licenţe;
b)încurajarea investiţiilor eficiente în infrastructură şi promovarea inovaţiei.
Art. 6
(1)ANCOM contribuie la dezvoltarea pieţei interne a Uniunii Europene, în special prin:
a)înlăturarea barierelor în calea investiţiilor în reţele de comunicaţii electronice, furnizării la nivel european a reţelelor şi serviciilor de comunicaţii electronice, a facilităţilor şi serviciilor asociate, precum şi a serviciilor poştale;
b)încurajarea inovării deschise, a implementării şi dezvoltării de reţele de comunicaţii electronice transeuropene, a furnizării, disponibilităţii şi interoperabilităţii serviciilor paneuropene şi a conectivităţii dintre utilizatorii finali;
c)sprijinirea armonizării anumitor numere sau categorii de resurse de numerotaţie în cadrul Uniunii Europene pentru servicii paneuropene sau transfrontaliere;
d)cooperarea cu alte autorităţi cu atribuţii similare din străinătate, inclusiv, atunci când este necesar, prin încheierea de acorduri de colaborare, precum şi cu Comisia Europeană, OAREC şi cu grupul pentru politica în domeniul spectrului de frecvenţe radio, denumit în continuare RSPG, în vederea dezvoltării unei practici de reglementare coerente şi a aplicării unitare şi concertate a legislaţiei Uniunii Europene;
e)promovarea coordonării politicilor ce privesc spectrul radio în Uniunea Europeană şi, atunci când este cazul, promovarea unor condiţii armonizate privind disponibilitatea şi utilizarea eficientă a spectrului radio în scopul instituirii şi funcţionării pieţei interne în domeniul comunicaţiilor electronice, ţinând cont, la utilizarea resursei limitate de spectru radio, printre altele, de aspectele economice, de securitate, de sănătate, de interes public, de libertate de exprimare, culturale, ştiinţifice, sociale şi tehnice ale politicilor Uniunii Europene, precum şi de opiniile exprimate cu ocazia consultărilor publice ce privesc utilizarea spectrului de frecvenţe radio, în scopul optimizării utilizării resursei limitate de spectru radio şi al evitării interferenţelor prejudiciabile;
f)cooperarea cu autorităţi similare din celelalte state membre ale Uniunii Europene, cu Comisia Europeană, Parlamentul European şi Consiliul prin intermediul RSPG, la solicitarea acestora, în ceea ce priveşte planificarea strategică, coordonarea şi armonizarea utilizării spectrului radio în Uniunea Europeană, în conformitate cu politicile Uniunii privind instituirea şi funcţionarea pieţei interne a comunicaţiilor electronice;
g)asigurarea unui nivel adecvat al securităţii reţelelor publice de comunicaţii electronice sau serviciilor de comunicaţii electronice destinate publicului.

(2)ANCOM promovează interesele utilizatorilor finali din Uniunea Europeană, în coordonare şi cu alte autorităţi competente acolo unde este cazul, în special prin:
a)asigurarea unui nivel înalt de protecţie a utilizatorilor finali în relaţiile acestora cu furnizorii;
b)implicarea în asigurarea unui nivel înalt de protecţie a drepturilor persoanelor, în special a dreptului la viaţa privată, cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal;
c)promovarea furnizării de informaţii clare, în special în ceea ce priveşte transparenţa tarifelor şi a condiţiilor de utilizare a serviciilor de comunicaţii electronice destinate publicului;
d)asigurarea condiţiilor de exercitare a dreptului de acces la serviciile din sfera serviciului universal în domeniul comunicaţiilor electronice şi în domeniul serviciilor poştale;

d1)promovarea intereselor specifice ale utilizatorilor finali cu dizabilităţi în ceea ce priveşte posibilităţile de alegere şi asigurarea condiţiilor de acces echivalente celor de care beneficiază ceilalţi utilizatori finali;

e)promovarea altor interese specifice ale utilizatorilor cu dizabilităţi, vârstnici sau cu nevoi sociale speciale, în special a celor referitoare la accesibilitatea tarifelor;

f)asigurarea protejării integrităţii şi securităţii reţelelor publice de comunicaţii electronice.
g)promovarea posibilităţii utilizatorilor finali de a accesa şi distribui informaţii sau de a utiliza aplicaţii ori servicii potrivit propriilor decizii.

h)promovarea conectivităţii, a accesului utilizatorilor la reţele de foarte mare capacitate, inclusiv reţele fixe, mobile şi pe suport radio, şi a utilizării acestor tipuri de reţele;
i)asigurarea conectivităţii, a disponibilităţii şi a utilizării pe scară largă a reţelelor de foarte mare capacitate, inclusiv a reţelelor fixe, mobile şi pe suport radio, şi a serviciilor de comunicaţii electronice.

Art. 61
În vederea atingerii obiectivelor prevăzute la art. 4-6, ANCOM aplică principiile imparţialităţii, obiectivităţii, transparenţei, nediscriminării şi proporţionalităţii în activitatea de reglementare, printre altele, prin:
a)promovarea unor reglementări predictibile prin asigurarea unei abordări coerente, revizuite la intervale de timp adecvate şi prin cooperare cu alte autorităţi cu atribuţii similare din alte state membre ale Uniunii Europene, cu OAREC, cu RSPG şi cu Comisia Europeană; cooperarea cu OAREC şi Comisia Europeană are în vedere în special identificarea tipurilor de instrumente şi măsuri corective care sunt cele mai adecvate pentru abordarea tipurilor particulare de situaţii de pe piaţă;

b)asigurarea respectării principiului nediscriminării în tratamentul aplicat furnizorilor de reţele şi servicii de comunicaţii electronice sau furnizorilor de servicii poştale aflaţi în situaţii similare;
c)[textul din Art. 6^1, litera C. a fost abrogat la 10-iul-2022 de Art. 4, punctul 17. din capitolul II din Legea 198/2022]
d)promovarea investiţiilor eficiente şi inovaţiei în infrastructuri noi şi îmbunătăţite, inclusiv prin asigurarea asupra faptului că orice obligaţii de acces impuse au în vedere riscurile specifice asociate investiţiei şi permit acordurile de cooperare între investitori şi persoanele care solicită accesul, pentru a împărţi riscurile investiţiei, asigurând în acelaşi timp concurenţa pe piaţă şi respectarea principiului nediscriminării;
e)luarea în considerare a condiţiilor diverse care pot să apară în raport cu infrastructurile existente, cu mediul concurenţial, cu situaţiile în care se găsesc utilizatorii finali, în special consumatorii, în funcţie de diferitele arii geografice din România, având în vedere inclusiv cazurile în care există infrastructuri la nivel local administrate de către persoane fizice care nu urmăresc un scop lucrativ;

f)impunerea de obligaţii de reglementare ex ante doar acolo unde nu există concurenţă efectivă sau sustenabilă şi relaxarea sau retragerea acestor obligaţii acolo unde aceste condiţii sunt îndeplinite.

g)promovarea aplicării legislaţiei într-un mod neutru din punct de vedere tehnologic, în măsura în care aceasta este în concordanţă cu obiectivele prevăzute la art. 4-6 şi fără a aduce atingere posibilităţii adoptării unor măsuri proporţionale pentru promovarea anumitor servicii sau tehnologii, dacă acest lucru este justificat din perspectiva îndeplinirii acestor obiective.

Art. 7
(1)În activitatea sa, ANCOM are în vedere respectarea principiului neutralităţii tehnologice, prin prisma fenomenului convergenţei tehnologiilor, şi contribuie, în limitele competenţelor sale, la asigurarea implementării politicilor care urmăresc promovarea libertăţii de exprimare şi de informare, a diversităţii culturale şi lingvistice, precum şi a pluralismului media.
(2)În îndeplinirea atribuţiilor sale, ANCOM urmăreşte atingerea obiectivelor prevăzute la art. 4-6, luând în acest sens măsuri rezonabile, cu respectarea principiilor imparţialităţii, proporţionalităţii, nediscriminării, transparenţei şi obiectivităţii.

Art. 8
(1)ANCOM va încuraja utilizarea standardelor şi/sau a specificaţiilor tehnice pentru furnizarea serviciilor, interfeţelor tehnice şi/sau funcţiilor reţelelor, publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, în măsura strict necesară asigurării interoperabilităţii serviciilor, a conectivităţii cap la cap, facilitării transferului de la un furnizor de servicii de acces la internet la altul şi a portabilităţii numerelor şi îmbunătăţirii posibilităţilor de alegere pentru utilizatori.
(2)Până la publicarea standardelor şi specificaţiilor prevăzute la alin. (1), ANCOM va încuraja implementarea standardelor şi a specificaţiilor adoptate de organizaţiile europene de standardizare sau, în lipsa acestora, a standardelor şi recomandărilor adoptate de Uniunea Internaţională a Telecomunicaţiilor (UIT), de Conferinţa Europeană a Administraţiilor de Poştă şi Telecomunicaţii (CEPT), de Organizaţia Internaţională de Standardizare (ISO) sau de Comisia Electrotehnică Internaţională (IEC).
(3)Prezentul articol nu se aplică în cazul cerinţelor esenţiale, specificaţiilor de interfaţă sau standardelor armonizate pentru care se aplică prevederile legale privind punerea la dispoziţie pe piaţă a echipamentelor radio.

Art. 9
(1)În cazul în care Comisia Europeană adoptă recomandări în vederea asigurării aplicării armonizate a normelor comunitare în domeniul comunicaţiilor electronice, ANCOM va ţine seama în cel mai înalt grad de aceste recomandări în exercitarea atribuţiilor sale.
(2)Dacă ANCOM optează să nu aplice o recomandare, va transmite o informare motivată Comisiei Europene.
Art. 10
(1)ANCOM exercită următoarele atribuţii generale în domeniile comunicaţiilor electronice, comunicaţiilor audiovizuale, echipamentelor radio, compatibilităţii electromagnetice şi serviciilor poştale:
1.elaborează şi adoptă reglementări şi norme tehnice în domeniul comunicaţiilor electronice, comunicaţiilor audiovizuale, echipamentelor radio/interfeţelor radio şi serviciilor poştale, precum şi pentru utilizarea resurselor de numerotaţie;

2.asigură reprezentarea în instituţii şi în organizaţii internaţionale din domeniul reglementării comunicaţiilor electronice, comunicaţiilor audiovizuale, echipamentelor radio, compatibilităţii electromagnetice şi serviciilor poştale, susţinând, în cadrul acestora, politica şi strategia naţională în domeniu, şi poate primi mandat pentru a încheia acorduri internaţionale cu caracter tehnic;

21.asigură, în calitate de autoritate de supraveghere şi control al pieţei echipamentelor radio şi al pieţei echipamentelor în domeniul compatibilităţii electromagnetice, reprezentarea în instituţii internaţionale şi în cadrul grupurilor de lucru; cooperează cu autorităţi de supraveghere şi control al pieţei cu atribuţii similare din Spaţiul Economic European;

3.colaborează cu instituţii, inclusiv cu autorităţile competente din sistemul naţional de apărare, ordine publică şi securitate naţională, pentru frecvenţele radio din benzile cu statut de utilizare guvernamentală sau în partaj guvernamental/neguvernamental, cu organizaţii naţionale şi participă în cadrul comitetelor tehnice ale instituţiilor sau organizaţilor internaţionale din domeniul comunicaţiilor electronice, comunicaţiilor audiovizuale, echipamentelor radio, compatibilităţii electromagnetice, serviciilor poştale, inclusiv cu cele prevăzute la art. 6 alin. (1), şi dezvoltă relaţiile cu acestea şi poate încheia acorduri de cooperare pentru a facilita colaborarea în materie de monitorizare şi control, atunci când este necesar;

31.acordă sprijin Comisiei Europene pentru stabilirea, aplicarea şi verificarea îndeplinirii unor criterii de referinţă şi a unor rapoarte privind eficacitatea măsurilor luate la nivelul Uniunii Europene cu privire la realizarea politicilor din domeniul comunicaţiilor electronice, comunicaţiilor audiovizuale, echipamentelor radio, compatibilităţii electromagnetice şi al serviciilor poştale, colaborând pentru aceasta cu OAREC, RSPG sau, după caz, cu alte instituţii şi organizaţii naţionale şi internaţionale ori autorităţi de reglementare;
32.participă la lucrările comitetelor tehnice organizate în cadrul instituţiilor şi organizaţiilor naţionale şi internaţionale de standardizare în domeniul comunicaţiilor electronice, comunicaţiilor audiovizuale, echipamentelor radio, compatibilităţii electromagnetice şi serviciilor poştale;

4.pune în aplicare, în condiţiile legii, acorduri internaţionale în domeniul comunicaţiilor electronice, comunicaţiilor audiovizuale, echipamentelor radio, compatibilităţii electromagnetice şi serviciilor poştale;

5.colaborează cu ministerul de specialitate în toate domeniile în care expertiza ANCOM este necesară sau utilă;

51.elaborează şi iniţiază proiecte de acte normative ce privesc cuantumul taxei de licenţă în cazul drepturilor de utilizare a frecvenţelor radio acordate prin procedură de selecţie, precum şi cu privire la aprobarea proiectelor proprii de investiţii, includerea proiectelor sale de investiţii în proiectul de buget propriu şi propriile acţiuni şi categorii de cheltuieli pentru care se pot efectua plăţi în avans potrivit Legii nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, stabilirea unor normative de cheltuieli şi/sau limite maxime de cheltuieli pentru propriile acţiuni de protocol cu caracter deosebit şi a altor măsuri necesare în vederea desfăşurării normale şi eficiente a acţiunilor de protocol în ţară şi în străinătate ori administrarea bunurilor din domeniul public sau privat al statului aflate în administrarea sa;

6.elaborează propuneri de acte normative în domeniul comunicaţiilor electronice, comunicaţiilor audiovizuale, echipamentelor radio, compatibilităţii electromagnetice, precum şi în domeniul serviciilor poştale, pe care le înaintează ministerului de specialitate;

7.avizează orice proiecte de acte normative prin care se emit reglementări cu privire la administrarea şi gestionarea frecvenţelor radio, proiectele de acte normative prin care se reglementează organizarea şi funcţionarea ANCOM, precum şi proiectele de acte normative prin care se emit reglementări în domeniul comunicaţiilor electronice, comunicaţiilor audiovizuale, echipamentelor radio, compatibilităţii electromagnetice, precum şi al serviciilor poştale;

8.prognozează, planifică şi programează în proiectul de buget propriu resursele financiare necesare în vederea realizării politicilor în domeniile sale de competenţă;
9.implementează programe de asistenţă financiară de la Uniunea Europeană în domeniul comunicaţiilor electronice, comunicaţiilor audiovizuale, echipamentelor radio, compatibilităţii electromagnetice şi serviciilor poştale, care vizează capacitatea instituţională a ANCOM;

10.elaborează şi publică rapoarte, studii, analize şi altele asemenea în domeniul comunicaţiilor electronice, comunicaţiilor audiovizuale, echipamentelor radio, compatibilităţii electromagnetice şi serviciilor poştale, în special pentru evaluarea necesităţii şi oportunităţii emiterii de noi reglementări, pentru evaluarea şi controlul implementării politicilor şi reglementărilor, precum şi al conducerii programelor şi proiectelor, organizează seminare şi mese rotunde şi alte acţiuni promoţionale;

101.realizează şi derulează campanii de informare, educare şi conştientizare a publicului cu privire la domeniul comunicaţiilor electronice, comunicaţiilor audiovizuale, echipamentelor radio, compatibilităţii electromagnetice şi serviciilor poştale;

11.urmăreşte şi controlează aplicarea prevederilor cuprinse în actele normative în vigoare sau în acordurile internaţionale în domeniul comunicaţiilor electronice, comunicaţiilor audiovizuale, echipamentelor radio, compatibilităţii electromagnetice şi serviciilor poştale, luând măsuri pentru prevenirea, înlăturarea şi sancţionarea nerespectării acestor prevederi, potrivit competenţelor stabilite prin acestea;

12.soluţionează litigii, în condiţiile legii, între furnizorii de reţele şi/sau servicii de comunicaţii electronice, în scopul asigurării liberei concurenţe şi al protecţiei intereselor utilizatorilor finali.

(2)ANCOM exercită următoarele atribuţii specifice în domeniul comunicaţiilor electronice, comunicaţiilor audiovizuale şi al serviciilor poştale:
1.elaborează şi actualizează autorizaţiile generale;
2.monitorizează şi controlează respectarea obligaţiilor impuse furnizorilor de reţele şi de servicii de comunicaţii electronice prin autorizaţiile generale;
3.promovează şi sprijină armonizarea la nivel european a utilizării resurselor de numerotaţie, în conformitate cu instrumentele juridice în vigoare în cadrul Uniunii Europene;
31.contribuie la elaborarea normelor şi reglementărilor tehnice relevante în cadrul Uniunii Europene, UIT şi CEPT, după caz, în scopul utilizării armonizate la nivel european şi/sau internaţional a spectrului de frecvenţe radio, inclusiv prin participarea la reuniuni internaţionale organizate în cadrul organizaţiilor menţionate sau în cadrul Organizaţiei Maritime Internaţionale, Organizaţiei Internaţionale a Aviaţiei Civile, Organizaţiei Tratatului Atlanticului de Nord şi Institutului European de Standarde pentru Telecomunicaţii, în măsura în care în cadrul acestora sunt discutate aspecte ce ţin de administrarea spectrului de frecvenţe radio;

4.adoptă PNN, planuri comune de numerotaţie cu alte state membre ale Uniunii Europene şi orice modificări ale acestora, sub rezerva restricţiilor impuse din motive de securitate naţională;

41.promovează activarea la distanţă, pe suport radio "over-the-air provisioning", a resurselor de numerotaţie, acolo unde este tehnic fezabil, în vederea facilitării portării;

5.gestionează la nivel naţional resursele de numerotaţie şi frecvenţele radio din benzile alocate pentru utilizare neguvernamentală;
51.administrează, gestionează şi asignează frecvenţele radio atribuite radiocomunicaţiilor spaţiale conform procedurilor cuprinse în Regulamentul radiocomunicaţiilor al Uniunii Internaţionale a Telecomunicaţiilor; în acest scop, ANCOM asigură rolul de reprezentare a României în cadrul procedurilor ce se desfăşoară la nivelul UIT;

6.gestionează la nivel naţional resursele tehnice necesare în vederea furnizării serviciilor de comunicaţii electronice destinate publicului sau operării reţelelor publice de comunicaţii electronice;
7.administrează şi coordonează la nivel naţional gestionarea frecvenţelor radio în conformitate cu TNABF şi cu acordurile internaţionale la care România este parte;
8.acordă licenţele de utilizare a resurselor de numerotaţie, în conformitate cu legislaţia în vigoare;

9.stabileşte şi încasează tarifele de utilizare a resurselor de numerotaţie, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
10.emite reglementări privind modul de utilizare a resurselor de numerotaţie şi a frecvenţelor radio din benzile atribuite pentru utilizare neguvernamentală;
11.adoptă, prin decizie, TNABF, după obţinerea avizului conform al Comisiei interdepartamentale de radiocomunicaţii pentru atribuirile cuprinzând benzi de frecvenţe radio cu statut de utilizare guvernamentală sau cele aflate în partaj guvernamental/neguvernamental;

12.acordă licenţele de utilizare a frecvenţelor radio pentru furnizarea de reţele şi servicii de comunicaţii electronice care utilizează spectrul radio, precum şi licenţele de emisie şi stabileşte şi încasează tariful de utilizare a spectrului;

13.alocă şi asignează frecvenţele radio în benzile cu statut de utilizare neguvernamentală, exclusivă sau în partaj, prevăzute în TNABF, cu respectarea reglementărilor, acordurilor şi protocoalelor naţionale şi internaţionale şi implementează procedurile de coordonare stabilite prin acordurile internaţionale;

14.acordă autorizaţiile de asignare a frecvenţelor radio şi autorizaţiile tehnice, cu respectarea reglementărilor în vigoare;

15.realizează expertizele tehnice necesare utilizării raţionale şi eficiente a frecvenţelor radio, în scopul determinării posibilităţii de alocare a benzilor de frecvenţe radio, în condiţiile legii;
16.analizează şi realizează expertizarea tehnică a utilizării frecvenţelor radio pentru asigurarea compatibilităţii electromagnetice dintre staţiile şi reţelele de radiocomunicaţii autorizate, precum şi pentru prevenirea perturbaţiilor prejudiciabile, în scopul evaluării posibilităţii de asignare a acestora, în urma solicitărilor;
17.alocă şi asignează codurile de identificare pentru unele servicii de radiocomunicaţii, certifică personalul de operare a staţiilor de radiocomunicaţii şi asigură activităţile de evidenţă conexe acestor activităţi;
18.asigură evidenţa permanentă a utilizării frecvenţelor radio prin asigurarea evidenţei asignărilor de frecvenţe şi întreţinerea permanentă a bazelor de date specializate care formează Registrul naţional al frecvenţelor asignate/alocate;
19.monitorizează spectrul de frecvenţe radio cu statut de utilizare neguvernamentală;

20.supraveghează şi controlează respectarea obligaţiilor cuprinse în licenţele de utilizare a frecvenţelor radio, în licenţele de emisie sau în licenţele de utilizare a frecvenţelor radio în sistem digital terestru ori în reglementările din domeniul radiocomunicaţiilor;

201.elaborează norme tehnice, inclusiv privind exercitarea controlului respectării unor obligaţii în domeniul comunicaţiilor electronice, comunicaţiilor audiovizuale şi serviciilor poştale, precum şi pentru utilizarea resurselor limitate din domeniul comunicaţiilor electronice;

202.elaborează strategii şi/sau documente de poziţie în domeniul administrării spectrului de frecvenţe radio;

21.identifică pieţele relevante din sectorul comunicaţiilor electronice;
22.efectuează analizele de piaţă în situaţiile în care acestea sunt obligatorii, potrivit legii;
23.desemnează furnizorii de reţele şi de servicii de comunicaţii electronice cu putere semnificativă pe piaţă;
24.impune în sarcina operatorilor şi furnizorilor de servicii de comunicaţii electronice cu putere semnificativă pe piaţă obligaţii specifice, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;

241.impune, în condiţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 111/2011, cu modificările şi completările ulterioare, alte obligaţii în materie de acces la/sau de interconectare între reţele de comunicaţii electronice;

25.desemnează furnizorii de serviciu universal în domeniul comunicaţiilor electronice şi serviciilor poştale şi impune obligaţii corespunzătoare în sarcina acestora;
251.evaluează sarcina injustă şi calculează, în conformitate cu Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2011, cu modificările şi completările ulterioare, şi Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 13/2013 privind serviciile poştale, aprobată, cu modificări şi completări, prin Legea nr. 187/2013, cu modificările şi completările ulterioare, costul net aferent furnizării serviciului universal în domeniul comunicaţiilor electronice, respectiv în domeniul serviciilor poştale;

26.gestionează mecanismele de finanţare a obligaţiilor legate de asigurarea serviciului universal, prevăzute de legislaţia specială;
27.stabileşte măsurile necesare pentru implementarea portabilităţii numerelor;
28.controlează îndeplinirea obligaţiilor impuse furnizorilor de serviciu universal în temeiul prevederilor legislaţiei speciale;
29.exercită atribuţiile stabilite prin Legea nr. 506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal şi protecţia vieţii private în sectorul comunicaţiilor electronice, cu modificările şi completările ulterioare;
30.exercită atribuţiile care revin autorităţii de reglementare în temeiul prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 13/2013, cu modificările şi completările ulterioare;

31.eliberează avizele necesare obţinerii autorizaţiei de construire pentru infrastructurile fizice, reţelele de comunicaţii electronice şi clădirile care pot afecta funcţionarea sistemelor de monitorizare ale ANCOM;

32.elaborează reglementările necesare pentru realizarea comunicaţiilor către Sistemul naţional unic pentru apeluri de urgenţă, inclusiv în ceea ce priveşte transmiterea apelurilor de urgenţă de la bordul vehiculelor prin utilizarea serviciului de apeluri eCall;

33.conduce şi organizează lucrările Comisiei interdepartamentale de radiocomunicaţii;

34.adoptă, în condiţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 111/2011, cu modificările şi completările ulterioare, sau ale Regulamentului (UE) 2015/2120 al Parlamentului European şi al Consiliului din 25 noiembrie 2015 de stabilire a unor măsuri privind accesul la internetul deschis şi de modificare a Directivei 2002/22/CE privind serviciul universal şi drepturile utilizatorilor cu privire la reţelele şi serviciile electronice de comunicaţii şi a Regulamentului (UE) nr. 531/2012 privind roamingul în reţelele publice de comunicaţii mobile în interiorul Uniunii, cu modificările şi completările ulterioare, orice măsuri necesare pentru asigurarea drepturilor de acces al utilizatorilor finali la internetul deschis;
35.îndeplineşte orice altă sarcină care, potrivit Directivei (UE) 2018/1972 a Parlamentului European şi a Consiliului din 11 decembrie 2018 de instituire a Codului european al comunicaţiilor electronice, revine autorităţii naţionale de reglementare.

(3)ANCOM exercită următoarele atribuţii specifice în domeniul echipamentelor radio şi compatibilităţii electromagnetice:
a)exercită atribuţiile autorităţii de supraveghere şi control în domeniul echipamentelor radio stabilite prin lege;
b)exercită atribuţiile autorităţii de supraveghere şi control în domeniul compatibilităţii electromagnetice stabilite prin lege.

(4)ANCOM îndeplineşte şi alte atribuţii acordate prin dispoziţii legale speciale.
(5)ANCOM poate încheia, în condiţiile legii, contracte cu persoane juridice de drept public sau de drept privat, având ca obiect efectuarea unor activităţi specifice, necesare îndeplinirii funcţiilor, obiectivelor si atribuţiilor sale.
Art. 11
(1)Conducerea ANCOM este asigurată de un preşedinte şi 2 vicepreşedinţi, numiţi de către cele două Camere ale Parlamentului, reunite în şedinţă comună, cu votul majorităţii deputaţilor şi senatorilor prezenţi.

(11)Numirea preşedintelui şi a celor 2 vicepreşedinţi ai ANCOM, cu nominalizarea funcţiilor, se face la propunerea comună a Comisiei pentru tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor a Camerei Deputaţilor şi a Comisiei pentru comunicaţii şi tehnologia informaţiei a Senatului.

(12)Comisiile reunite prevăzute la alin. (11) vor efectua selecţia propunerilor dintr-o listă care conţine unul sau mai mulţi candidaţi, pe baza criteriilor prevăzute la alin. (3) şi (4).
(13)Persoanele care îndeplinesc criteriile prevăzute în prezenta lege pentru funcţiile de preşedinte şi vicepreşedinte îşi pot depune candidaturile la unul dintre secretariatele comisiilor prevăzute la alin. (11).
(14)Propunerile de candidaţi pentru funcţiile prevăzute la alin. (1) se înaintează Birourilor permanente ale celor două Camere ale Parlamentului, în termen de 30 de zile de la data vacantării funcţiilor.

(2)Salariul preşedintelui ANCOM se stabileşte la nivelul a 5 salarii medii la nivelul instituţiei, aferente lunii ianuarie a fiecărui an, iar salariul vicepreşedinţilor ANCOM se stabileşte la nivelul a 4 salarii medii la nivelul instituţiei, aferente lunii ianuarie a fiecărui an.

(21)Funcţiile de preşedinte şi vicepreşedinte ANCOM sunt funcţii de demnitate publică asimilate funcţiei de ministru, respectiv secretar de stat, cu drept de cabinet al demnitarului.

(3)Preşedintele şi vicepreşedinţii ANCOM trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
a)să fie cetăţeni români cu o experienţă de cel puţin 5 ani în domeniul comunicaţiilor sau în domeniul juridic ori economic în general;
b)să nu exercite alte funcţii publice sau private, cu excepţia celor didactice;
c)să nu aibă menţiuni în cazierul judiciar;
d)să nu deţină acţiuni sau părţi sociale, direct sau indirect, la societăţi comerciale cu activităţi în domeniul comunicaţiilor electronice şi serviciilor poştale sau cu alte activităţi din domeniul de reglementare al ANCOM şi să nu facă parte din organele de conducere ale unor astfel de societăţi;
e)să nu fie membri ai vreunui partid politic pe perioada exercitării mandatului
(4)Preşedintelui şi vicepreşedinţilor ANCOM li se aplică în mod corespunzător dispoziţiile cap. IV "Alte conflicte de interese şi incompatibilităţi" din cadrul titlului IV "Conflictul de interese şi regimul incompatibilităţilor în exercitarea demnităţilor publice şi funcţiilor publice" al Legii nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu modificările şi completările ulterioare.
(5)Durata mandatului preşedintelui şi al vicepreşedinţilor ANCOM este de 6 ani, cu posibilitatea prelungirii pe aceeaşi perioadă o singură dată. Mandatul preşedintelui şi al vicepreşedinţilor ANCOM încetează în următoarele situaţii:
a)în situaţia imposibilităţii de a-şi îndeplini mandatul mai mult de 120 de zile calendaristice consecutive dintr-un interval de 140 de zile;
b)în caz de condamnare penală prin hotărâre judecătorească definitivă, pentru care nu a intervenit reabilitarea;
c)în caz de nerespectare a termenului de 3 luni pentru ieşirea din starea de incompatibilitate reglementat la alin. (8);
d)prin demisie;
e)prin deces;
f)la expirarea sa.
g)prin demitere, în cazul în care nu mai îndeplinesc condiţiile prevăzute la alin. (3) şi (4), în condiţiile alin. (8), sau în situaţii excepţionale, atunci când, prin acţiunile lor, au afectat în mod grav independenţa funcţională a autorităţii faţă de entităţile prevăzute la art. 18 alin. (5).

(51)Demiterea din funcţie se face de Camera Deputaţilor şi de Senat, în şedinţă comună, cu votul majorităţii deputaţilor şi senatorilor prezenţi, pe baza unui raport comun al comisiilor prevăzute la art. 15 alin. (1). Raportul se publică pe paginile de internet ale Camerei Deputaţilor şi Senatului şi se comunică persoanei demise.

(6)Dacă funcţia de preşedinte sau vicepreşedinte devine vacantă se procedează la numirea unei noi persoane pentru această funcţie pentru durata rămasă din mandat, în condiţiile prevederilor alin. (1).
(7)Membrii ale căror mandate au expirat rămân în funcţie până la numirea succesorilor lor.
(8)Preşedintele sau vicepreşedinţii care, în momentul numirii sau pe parcursul mandatului, se află în una dintre situaţiile de incompatibilitate prevăzute la alin. (3) şi (4) au la dispoziţie un termen de cel mult 3 luni pentru ieşirea din starea de incompatibilitate.
(9)În cazul prevăzut la alin. (8), persoana în cauză are obligaţia de a notifica de îndată, în scris, Comisiei pentru tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor din cadrul Camerei Deputaţilor şi Comisiei pentru comunicaţii şi tehnologia informaţiei din cadrul Senatului despre existenţa situaţiei de incompatibilitate.

(10)În situaţia vacantării funcţiei de preşedinte, atribuţiile preşedintelui ANCOM sunt exercitate de către persoana care ocupă cea mai înaltă funcţie de conducere în instituţie. În situaţia în care cele două sau mai multe persoane ocupă funcţii egale, atribuţiile se exercită de către cel care are cea mai mare vechime în funcţia respectivă, iar în caz de vechime egală, de cel care are cea mai mare vechime în instituţie.

Art. 12
(1)Preşedintele reprezintă ANCOM în raporturile cu Parlamentul, Guvernul, ministerele, cu alte autorităţi publice şi organizaţii, precum şi cu persoanele juridice şi fizice din ţară şi din străinătate.
(2)Preşedintele ANCOM este ordonator principal de credite.
(3)În exercitarea atribuţiilor prevăzute de lege, ANCOM emite decizii.

(4)Deciziile cu caracter normativ se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(5)Deciziile adoptate în exercitarea atribuţiilor prevăzute de lege din domeniul comunicaţiilor electronice, comunicaţiilor audiovizuale, echipamentelor radio, compatibilităţii electromagnetice, serviciilor poştale, infrastructurii fizice a reţelelor de comunicaţii electronice, precum şi în celelalte materii date prin lege în competenţa ANCOM, pot fi atacate în contencios administrativ la Curtea de Apel Bucureşti, fără parcurgerea procedurii prealabile prevăzute la art. 7 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare. Deciziile cu caracter individual pot fi atacate în termen de 30 de zile de la comunicare.

(6)ANCOM transmite Comisiei Europene sau OAREC, la cererea motivată a acestora, informaţii statistice privind numărul acţiunilor de pe rolul instanţelor de judecată cu privire la deciziile emise de ANCOM, hotărârile judecătoreşti pronunţate, inclusiv în ceea ce priveşte eventualele măsuri temporare dispuse de către instanţele de judecată, precum şi cu privire la durata procedurilor judiciare.

Art. 13
(1)Preşedintele ANCOM are următoarele atribuţii:
a)aprobă strategiile de dezvoltare instituţională a ANCOM, programele de activitate şi programele de cooperare;
b)aprobă planul anual de activitate al ANCOM;
c)aprobă planurile de investiţii ale ANCOM;
d)coordonează procesul de elaborare şi de implementare a reglementărilor din domeniile de competenţă ale ANCOM;
e)convoacă şi prezidează reuniunile plenare ale Consiliului consultativ;
f)aprobă, prin decizie internă, structura organizatorică, statul de funcţii şi numărul de posturi ale ANCOM;
g)stabileşte sediile structurilor teritoriale ale ANCOM;
h)stabileşte, prin decizie internă, atribuţiile specifice fiecărui compartiment din cadrul ANCOM;
i)aprobă regulamentul intern al ANCOM;
j)coordonează activitatea compartimentelor ANCOM;
k)negociază şi semnează pentru şi în numele ANCOM contractul colectiv de muncă;
l)aprobă organizarea concursurilor pentru ocuparea posturilor din cadrul ANCOM;
m)aprobă angajarea, avansarea, precum şi modificarea sau încetarea raporturilor de muncă ale personalului ANCOM;
n)aprobă deplasările în ţară şi în străinătate ale personalului ANCOM;
o)orice alte atribuţii care îi revin potrivit legii.
(2)Preşedintele ANCOM poate delega exercitarea unora dintre atribuţiile prevăzute la alin. (1) personalului din subordine.
(3)Preşedintele ANCOM stabileşte atribuţiile vicepreşedinţilor ANCOM.
(4)În lipsa preşedintelui, atribuţiile sale se exercită de vicepreşedintele desemnat prin decizie a preşedintelui.
(5)Dacă atât preşedintele, cât şi cei 2 vicepreşedinţi sunt absenţi sau în imposibilitate temporară de a-şi exercita prerogativele, reprezentarea ANCOM se asigură de către o persoană cu funcţie de conducere desemnată prin decizie a preşedintelui ANCOM.
Art. 14
(1)Finanţarea cheltuielilor curente şi de capital ale ANCOM se asigură integral din venituri proprii, care provin din următoarele surse:
a)tariful de monitorizare, în conformitate cu prevederile cap. X din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2011, cu modificările şi completările ulterioare, pentru activitatea de supraveghere şi control în domeniul comunicaţiilor electronice şi al serviciilor poştale, desfăşurată de ANCOM;

b)tariful de utilizare a spectrului, în conformitate cu prevederile art. 30 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2011, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 62 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare;

c)tariful de utilizare a resurselor de numerotaţie, în conformitate cu prevederile art. 43 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2011, cu modificările şi completările ulterioare;

d)donaţii, legate şi sponsorizări în condiţiile legii;
e)credite interne şi externe contractate în condiţiile legii;
f)alte venituri ce se pot realiza în condiţiile legii.
(2)Sumele încasate din sursele prevăzute la alin. (1) se reţin integral ca venituri proprii, cu titlu permanent, la dispoziţia ANCOM şi vor fi folosite în conformitate cu prevederile bugetului de venituri şi cheltuieli. Creanţele prevăzute la alin. (1) sunt creanţe bugetare asimilate creanţelor fiscale şi se administrează de ANCOM, fiind aplicabile în mod corespunzător dispoziţiile Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.

(21)Din sursele de finanţare prevăzute la alin. (1), ANCOM poate decide să contribuie la bugetul OAREC, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2018/1971 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 decembrie 2018 de instituire a Organismului Autorităţilor Europene de Reglementare în Domeniul Comunicaţiilor Electronice (OAREC) şi a Agenţiei de sprijin pentru OAREC (Oficiul OAREC) şi de modificare a Regulamentului (UE) 2015/2.120 şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.211/2009.

(3)Bugetul anual de venituri şi cheltuieli al ANCOM se aprobă prin hotărâre a Parlamentului, cu avizul Comisiei pentru tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor din cadrul Camerei Deputaţilor şi al Comisiei pentru comunicaţii şi tehnologia informaţiei din cadrul Senatului, la propunerea preşedintelui ANCOM.

*) OUG 56/2020 - Art. 5
(1)Prin derogare de la prevederile art. 14 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 22/2009, aprobată prin Legea nr. 113/2010, cu modificările şi completările ulterioare, se aprobă bugetul de venituri şi cheltuieli pe anul 2020 al Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii, prevăzut în anexa nr. 1.
(2)Se aprobă situaţia acţiunilor multianuale finanţate din bugetul de venituri şi cheltuieli pe anul 2020 al Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii, prevăzută în anexa nr. 2.
(3)Dispoziţiile alin. (1) şi (2) intră în vigoare în 7 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, dacă nu este finalizată procedura prevăzută de art. 14 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 22/2009 aprobată prin Legea nr. 113/2010, cu modificările şi completările ulterioare.

(31)În limita bugetului anual de venituri şi cheltuieli aprobat, ANCOM decide în legătură cu gestionarea resurselor sale umane şi financiare.

(4)Excedentul anual rezultat din execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli al ANCOM se reportează în anul următor.
*) OUG 56/2020 - Art. 4
Prin derogare de la prevederile art. 14 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 22/2009 privind înfiinţarea Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii, aprobată prin Legea nr. 113/2010, cu modificările şi completările ulterioare, în anul 2020, din disponibilităţile înregistrate de Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii, reprezentând excedent din anii anteriori, suma de 700.000 mii lei se virează la bugetul de stat, în contul de venituri al bugetului de stat la capitolul 41 "Alte operaţiuni financiare", la o poziţie distinctă, în termen de 10 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.

(5)Prin excepţie de la prevederile alin. (4), în anul 2013, din disponibilităţile înregistrate de ANCOM, reprezentând excedent din anii anteriori, suma de 100.000 mii lei se virează la bugetul de stat, în contul de venituri al bugetului de stat - 36.01.05 "Vărsăminte din veniturile şi/sau disponibilităţile instituţiilor publice", în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.

Art. 15
(1)Activitatea ANCOM este analizată de Parlament prin dezbaterea raportului anual, care se prezintă pentru anul anterior, precum şi a rapoartelor specifice întocmite la solicitarea Comisiei pentru tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor din cadrul Camerei Deputaţilor şi a Comisiei pentru comunicaţii şi tehnologia informaţiei din cadrul Senatului.
(2)Raportul anual de activitate se depune la Comisia pentru tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor din cadrul Camerei Deputaţilor, la Comisia pentru comunicaţii şi tehnologia informaţiei din cadrul Senatului şi la ministerul de specialitate, până la data de 30 aprilie, şi se dezbate în prezenţa preşedintelui şi a vicepreşedinţilor ANCOM. Pe marginea raportului anual, comisiile întocmesc şi adoptă un raport.

(21)Raportul anual de activitate conţine, printre altele, informaţii cu privire la situaţia existentă în piaţa comunicaţiilor electronice, deciziile emise de ANCOM în perioada de referinţă, resursele umane şi financiare existente, precum şi alocarea acestora în anul anterior, respectiv cu privire la planurile viitoare ale ANCOM.

(3)La solicitarea Comisiei pentru tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor din cadrul Camerei Deputaţilor şi a Comisiei pentru comunicaţii şi tehnologia informaţiei din cadrul Senatului, ANCOM va prezenta, spre dezbatere şi aprobare, comisiilor un program de măsuri concrete pentru remedierea eventualelor lipsuri semnalate în raport.
(4)Raportul Comisiei pentru tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor din cadrul Camerei Deputaţilor şi al Comisiei pentru comunicaţii şi tehnologia informaţiei din cadrul Senatului asupra raportului anual de activitate se supune dezbaterii în plenul Parlamentului, în prezenţa preşedintelui şi a vicepreşedinţilor ANCOM.

Art. 16
În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se vor aproba Regulamentul de organizare şi funcţionare şi structura organizatorică ale ANCOM, prin decizie a preşedintelui ANCOM.
Art. 17
(1)ANCOM preia numărul de posturi şi personalul fostei Autorităţi Naţionale pentru Comunicaţii, cu menţinerea drepturilor salariale avute la data preluării.
(2)După aprobarea noii structuri organizatorice a ANCOM, în termen de maximum 90 de zile se va organiza concurs pentru ocuparea posturilor vacante în noua structură organizatorică, în condiţiile salariale stabilite prin noua grilă de salarizare, aprobată prin decizie a preşedintelui ANCOM. Modul de desfăşurare a concursului, criteriile de promovare, precum şi orice alte aspecte legate de acesta se aprobă prin decizie a preşedintelui ANCOM.
(3)Persoanele ale căror locuri de muncă vor fi desfiinţate vor fi concediate, în condiţiile legii.
Art. 18
(1)Personalul ANCOM este angajat pe bază de concurs organizat în condiţiile legii, în conformitate cu structura organizatorică, încheindu-se contract individual de muncă, conform legii.
(2)Atribuţiile, sarcinile şi răspunderile individuale ale personalului ANCOM se stabilesc prin fişa postului, semnată de şeful ierarhic şi de titular, pe baza Regulamentului de organizare şi funcţionare a ANCOM.
(3)Promovarea, modificarea, suspendarea şi încetarea raporturilor de muncă ale personalului din aparatul propriu al ANCOM se realizează prin decizie a preşedintelui, în condiţiile legii.
(4)Salarizarea personalului ANCOM şi celelalte drepturi de personal se stabilesc exclusiv în condiţiile Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, prin negociere în cadrul contractului colectiv de muncă la nivelul ANCOM şi al contractului individual de muncă, în limitele bugetului de venituri şi cheltuieli, prevederile actelor normative cu caracter general care vizează stabilirea drepturilor salariale colective sau individuale din sectorul bugetar nefiind aplicabile. Contractul colectiv de muncă se încheie cel mai târziu la data expirării contractului colectiv de muncă în vigoare.

(5)În activitatea sa, ANCOM are obligaţia de a-şi exercita atribuţiile în mod transparent, obiectiv, nediscriminatoriu şi imparţial, respectiv, în timp util, şi de a-şi menţine independenţa operaţională şi financiară faţă de:
a)furnizorii de reţele şi de servicii de comunicaţii electronice;
b)producătorii ori reprezentanţii autorizaţi ai producătorilor de echipamente radio ori de echipamente în domeniul compatibilităţii electromagnetice, importatorii ori distribuitorii de asemenea echipamente;

c)furnizorii de servicii poştale.
d)orice alte persoane care acţionează de natură să pună în pericol exercitarea atribuţiilor sale în mod independent.

(51)ANCOM, membrii conducerii şi personalul acesteia nu vor solicita şi nu vor accepta instrucţiuni de orice natură de la nicio altă instituţie, organism sau autoritate în exercitarea atribuţiilor lor conferite de lege.

(6)Salariaţii ANCOM nu pot deţine acţiuni sau părţi sociale la societăţile comerciale cu obiect de activitate în domeniul comunicaţiilor electronice, al serviciilor poştale, al audiovizualului sau în orice alte domenii care se află în competenţa ANCOM şi nu pot avea calitatea de membru în organele de conducere ale unor asemenea societăţi.
Art. 181
(1)ANCOM trebuie să dispună de resurse tehnice, financiare şi umane adecvate pentru îndeplinirea sarcinilor care îi sunt atribuite. Pentru desfăşurarea în condiţii optime a activităţii sale, inclusiv pentru fundamentarea oricărei măsuri luate în exercitarea atribuţiilor sale, precum şi pentru elaborarea actelor necesare implementării acestora, ANCOM are dreptul să contracteze şi să utilizeze în acest scop şi servicii de consultanţă, expertiză, asistenţă tehnică şi altele asemenea.
(2)ANCOM are dreptul să încheie, pentru preşedintele şi vicepreşedinţii ANCOM, precum şi pentru restul personalului propriu, contracte de asigurare de răspundere civilă profesională, pentru prejudiciile cauzate cu ocazia îndeplinirii atribuţiilor specifice în exercitarea mandatului sau în temeiul contractelor individuale de muncă.
(3)Pentru îndeplinirea atribuţiilor care îi revin, ANCOM poate solicita şi obţine, gratuit, inclusiv prin intermediul accesului la sistemele informatice ale Oficiului Naţional al Registrului Comerţului, în urma încheierii unui protocol, informaţii privind date înregistrate în registrul comerţului computerizat, corespunzătoare domeniului său de activitate, cu respectarea legislaţiei în vigoare, în special a celei privind protecţia datelor cu caracter personal.
(4)Pentru îndeplinirea atribuţiilor care îi revin, ANCOM poate solicita şi obţine, gratuit, în urma încheierii unui protocol, informaţii, de la Ministerul Finanţelor şi de la Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, prin intermediul accesului la sistemele informatice ale acestor instituţii, cu respectarea legislaţiei în vigoare, în special a celei privind protecţia datelor cu caracter personal.

Art. 19
(1)ANCOM preia patrimoniul şi bugetul fostei Autorităţi Naţionale pentru Comunicaţii, care se desfiinţează în conformitate cu prezenta ordonanţă de urgenţă, precum şi toate drepturile şi obligaţiile acesteia, cu excepţia infrastructurii şi a echipamentelor necesare exercitării atribuţiilor de administrare şi gestionare la nivel naţional a TLD ".ro", name serverele pentru domeniul.ro, registrul naţional pentru domeniul.ro, incluzând portalul rotld.ro, toate aplicaţiile, bazele de date, licenţele, manualele şi procedurile aferente acestora.
(2)Patrimoniul fostei Autorităţi Naţionale pentru Comunicaţii se stabileşte pe baza bilanţului contabil de închidere la data predării, însoţit de balanţa de verificare sintetică, contul de rezultat patrimonial, situaţia fluxurilor de trezorerie, conturile de execuţie întocmite în structura bugetelor aprobate şi celelalte anexe, dup caz, întocmite potrivit metodologiei existente, şi se preia în baza acestora şi a protocolului de predare-primire, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
Art. 20
În cuprinsul actelor normative în vigoare, următoarele denumiri se înlocuiesc în mod corespunzător prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, după cum urmează:
a)"Autoritatea Naţională pentru Comunicaţii" cu "Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii";
b)"ANC" cu "ANCOM".
Art. 21
[textul din Art. 21 a fost abrogat la 05-aug-2013 de Art. 19 din capitolul IV din Hotarirea 548/2013]
Art. 22
1.La articolul 2 alineatul (1) litera A din anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 1.621/2003 pentru organizarea şi funcţionarea Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Informatică - ICI Bucureşti, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 56 din 23 ianuarie 2004, cu modificările ulterioare, după litera n) se introduce o nouă literă, litera o), cu următorul cuprins:
"o) organizarea, administrarea şi gestionarea TLD (top level domain) «.ro», îndeplinind funcţia de registru pentru numele de domenii «.ro»;"
Art. 23
1.La articolul 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 73/2007 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei pentru Serviciile Societăţii informaţionale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 444 din 29 iunie 2007, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 125/2008, litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"c) implementează şi operează la nivel naţional sisteme informatice şi de comunicaţii, în scopul furnizării serviciilor destinate guvernării prin mijloace electronice;"
Art. 24
În cuprinsul actelor normative în vigoare denumirea "Autoritatea Naţională pentru Comunicaţii" se înlocuieşte cu denumirea "Ministerul Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale" în cazul atribuţiilor specifice prevăzute la art. 4 alin. (1) pct. 54-59 din Hotărârea Guvernului nr. 12/2009.
Art. 25
(1)Pe data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se abrogă Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 106/2008 privind înfiinţarea Autorităţii Naţionale pentru Comunicaţii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 659 din 18 septembrie 2008, cu modificările ulterioare, capitolele VII şi VIII din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicaţiilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 457 din 27 iunie 2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 591/2002, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi orice alte prevederi legale contrare.
(2)Menţiunea finală privind transpunerea normelor comunitare din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicaţiilor se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Prezenta ordonanţă de urgenţă transpune Directiva 2002/20/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 7 martie 2002 privind autorizarea reţelelor şi serviciilor de comunicaţii electronice (Directiva privind autorizarea), publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene nr. L 108 din 24 aprilie 2002, şi Directiva 2002/21/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 7 martie 2002 privind cadrul comun de reglementare pentru reţelele şi serviciile de comunicaţii electronice (Directiva-cadru), publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene nr. L 108 din 24 aprilie 2002, cu excepţia prevederilor art. 3, 4, 8, 17 şi 19."
Prezenta ordonanţă de urgenţă transpune prevederile art. 3-11, art. 38 alin. (2) şi art. 39 alin. (2) şi (8) din Directiva (UE) 2018/1.972 a Parlamentului European şi a Consiliului din 11 decembrie 2018 de instituire a Codului european al comunicaţiilor electronice, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 321 din 17 decembrie 2018.

-****-

PRIM-MINISTRU

EMIL BOC

Contrasemnează:

Ministrul comunicaţiilor şi societăţii informaţionale,

Gabriel Sandu

Viceprim-ministru, ministrul administraţiei şi internelor,

Dan Nica

Şeful Departamentului pentru Afaceri Europene,

Vasile Puşcaş

Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,

Marian Sârbu

Ministrul finanţelor publice,

Gheorghe Pogea

ANEXĂ:STRUCTURA ORGANIZATORICĂ a Ministerului Comunicaţiilor şi Societăţii informaţionale
( - Anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 12/2009)
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 174 din data de 19 martie 2009