Regulament din 2003 de organizare şi funcţionare a Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Informatică - ICI Bucureşti
M.Of. 56
În vigoare Versiune de la: 29 Mai 2023
Regulament din 2003 de organizare şi funcţionare a Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Informatică - ICI Bucureşti
Dată act: 23-dec-2003
Emitent: Guvernul
CAPITOLUL I:Dispoziţii generale
Art. 1
(1)Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Informatică - ICI Bucureşti, denumit în continuare institutul naţional, este înfiinţat în scopul desfăşurării activităţii de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică, în domeniul specific de activitate, precum şi în domeniul comunicaţiilor, prin participarea la elaborarea strategiei de dezvoltare a domeniului şi la realizarea cu prioritate a obiectivelor ştiinţifice şi tehnologice.
(1)Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Informatică - ICI Bucureşti, denumit în continuare institutul naţional, este înfiinţat în scopul desfăşurării activităţii de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică, în domeniul specific de activitate, precum şi în domeniul comunicaţiilor, prin participarea la elaborarea strategiei de dezvoltare a domeniului şi la realizarea cu prioritate a obiectivelor ştiinţifice şi tehnologice.(2)Institutul naţional contribuie, în principal, la elaborarea strategiei de dezvoltare a domeniului specific, potrivit prezentei hotărâri, şi la realizarea cu prioritate a obiectivelor ştiinţifice şi tehnologice stabilite prin programele naţionale de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică.
CAPITOLUL II:Obiectul de activitate
Art. 2
(3)În cadrul obiectului său de activitate institutul naţional poate colabora şi la realizarea unor activităţi de cercetare-dezvoltare privind domeniile strategice şi de apărare naţională sau poate desfăşura şi alte activităţi conexe, cu aprobarea Secretariatului General al Guvernului şi cu avizul autorităţii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
(1)Obiectul de activitate al institutului naţional cuprinde în principal:
H.Execuţie de unicate şi serii mici.
A.Activităţi de cercetare-dezvoltare:
o)organizarea, administrarea şi gestionarea TLD (top level domain) ".ro", îndeplinind funcţia de registru pentru numele de domenii ".ro";
p)implementarea deciziilor forurilor internaţionale în domeniu, în baza acreditării Internet Corporation for Assigned Names and Numbers - ICANN;
q)realizarea de cercetări, studii, analize, sinteze, activităţi de proiectare în domeniul său de competenţă.
r)cercetare fundamentală de bază şi orientată, realizate în scopul creşterii nivelului cunoştinţelor în domeniul comunicaţiilor;
s)cercetare aplicativă, de tip precompetitiv, pentru realizarea de modele experimentale, standuri, platforme şi staţii-pilot, precum şi tehnologii generice cu rol de suport pentru cercetările aplicative viitoare din mai multe ramuri, sectoare sau activităţi;
ş)elaborarea de studii şi cercetări aplicative în vederea restructurării, retehnologizării şi modernizării ramurilor, sectoarelor şi întreprinderilor economice;
t)elaborarea de strategii, studii de diagnoză şi prognoză privind dezvoltarea domeniului ştiinţei şi tehnologiei sau a sectorului de comunicaţii;
ţ)elaborarea de standarde în domeniul specific de activitate;
u)cercetare aplicativă şi/sau dezvoltare tehnologică pentru soluţionarea unor probleme concrete din domeniul comunicaţiilor.
a)cercetări fundamentale, de bază, pentru diferite domenii ale tehnologiei informaţiei şi comunicaţiei de date;
b)cercetare avansată şi aplicată în informatică;
c)diseminarea rezultatelor cercetării în informatică;
d)elaborarea de produse şi sisteme informatice pentru diverse domenii de utilizare, cu prioritate pentru sectorul public;
e)elaborarea de propuneri de metodologii şi standarde în domeniul tehnologiei informaţiei şi comunicaţiei de date şi al produselor şi serviciilor asociate acestora, armonizate cu reglementările Uniunii Europene;
f)livrarea de sisteme "la cheie", dezvoltate pe baza cerinţelor beneficiarilor;
g)dezvoltarea de software de aplicaţie, cu înalte caracteristici de generalizare;
h)dezvoltarea, în comun cu alte firme, a unor produse software de aplicaţie;
i)administrarea Reţelei Naţionale de Calculatoare (RNC);
j)dezvoltarea şi implementarea de reţele utilizator de calculatoare;
k)elaborarea de studii de diagnoză şi prognoză privind dezvoltarea domeniului;
l)evaluarea de soluţii, proiecte şi sisteme informatice;
m)urmărirea transformării societăţii informaţionale în societatea cunoaşterii, prin promovarea dezvoltării vectorilor care asigură această trecere;
n)participarea la realizarea lucrărilor de cercetare-dezvoltare-inovare în cadrul Spaţiului de Cercetare European, al colaborării cu alte ţări pe linia academiilor de ştiinţă, a unor organisme internaţionale şi a unor institute similare ca profil.
o)organizarea, administrarea şi gestionarea TLD (top level domain) ".ro", îndeplinind funcţia de registru pentru numele de domenii ".ro";
p)implementarea deciziilor forurilor internaţionale în domeniu, în baza acreditării Internet Corporation for Assigned Names and Numbers - ICANN;
q)realizarea de cercetări, studii, analize, sinteze, activităţi de proiectare în domeniul său de competenţă.
r)cercetare fundamentală de bază şi orientată, realizate în scopul creşterii nivelului cunoştinţelor în domeniul comunicaţiilor;
s)cercetare aplicativă, de tip precompetitiv, pentru realizarea de modele experimentale, standuri, platforme şi staţii-pilot, precum şi tehnologii generice cu rol de suport pentru cercetările aplicative viitoare din mai multe ramuri, sectoare sau activităţi;
ş)elaborarea de studii şi cercetări aplicative în vederea restructurării, retehnologizării şi modernizării ramurilor, sectoarelor şi întreprinderilor economice;
t)elaborarea de strategii, studii de diagnoză şi prognoză privind dezvoltarea domeniului ştiinţei şi tehnologiei sau a sectorului de comunicaţii;
ţ)elaborarea de standarde în domeniul specific de activitate;
u)cercetare aplicativă şi/sau dezvoltare tehnologică pentru soluţionarea unor probleme concrete din domeniul comunicaţiilor.B.Activităţi conexe activităţii de cercetare-dezvoltare:
e)furnizarea, pe bază de contract individual, de servicii variate de securitate pentru administraţia publică, mediul de afaceri, mediul academic;
f)oferirea de suport şi consultanţă de specialitate tuturor instituţiilor publice în vederea atingerii obiectivelor specifice proiectelor de implementare a proiectelor de cercetare din domeniul serviciilor electronice;
g)securizează sistemele informatice operate, asigură protecţia datelor stocate aflate în procesul de stocare pe acestea în cooperare cu instituţiile care au atribuţii în domeniul securităţii cibernetice conform legislaţiei în vigoare;
h)asigurarea testării şi avizării sistemelor şi echipamentelor inteligente.
i)la propunerea conducerii institutului, prin Secretariatul General al Guvernului, îndeplineşte funcţia de reglementare în cadrul activităţilor conexe activităţii de cercetare-dezvoltare în domeniul specific de activitate;
j)la solicitarea autorităţilor publice centrale şi locale poate îndeplini funcţia de integrator pentru proiectele în derulare sau în curs de implementare;
k)oferă asistenţă tehnică, consultanţă, furnizare de servicii ştiinţifice şi tehnologice agenţilor economici sau oricăror beneficiari interesaţi;
l)realizează testare şi certificare de produse în domeniul specific de activitate;
m)asigură dezvoltarea de soluţii şi tehnologii IT pentru a sprijini digitalizarea serviciilor guvernamentale şi instituţionale oferite cetăţenilor români.
n)activităţi de producţie şi servicii în vederea susţinerii cercetării, dezvoltării şi operării de infrastructuri de tehnologii distribuite.
a)asistenţă tehnică, consultanţă în domeniul său de activitate;
b)asistenţă tehnică la implementarea de software în institut sau la alte firme, informare şi documentare în informatică;
c)organizarea şi gestionarea Bibliotecii naţionale de programe;
d)activităţi de producţie şi servicii în vederea susţinerii cercetării şi dezvoltării tehnologice în domeniul tehnologiei informaţiei şi comunicaţiei de date, precum şi expoziţii de profil.
e)furnizarea, pe bază de contract individual, de servicii variate de securitate pentru administraţia publică, mediul de afaceri, mediul academic;
f)oferirea de suport şi consultanţă de specialitate tuturor instituţiilor publice în vederea atingerii obiectivelor specifice proiectelor de implementare a proiectelor de cercetare din domeniul serviciilor electronice;
g)securizează sistemele informatice operate, asigură protecţia datelor stocate aflate în procesul de stocare pe acestea în cooperare cu instituţiile care au atribuţii în domeniul securităţii cibernetice conform legislaţiei în vigoare;
h)asigurarea testării şi avizării sistemelor şi echipamentelor inteligente.
i)la propunerea conducerii institutului, prin Secretariatul General al Guvernului, îndeplineşte funcţia de reglementare în cadrul activităţilor conexe activităţii de cercetare-dezvoltare în domeniul specific de activitate;
j)la solicitarea autorităţilor publice centrale şi locale poate îndeplini funcţia de integrator pentru proiectele în derulare sau în curs de implementare;
k)oferă asistenţă tehnică, consultanţă, furnizare de servicii ştiinţifice şi tehnologice agenţilor economici sau oricăror beneficiari interesaţi;
l)realizează testare şi certificare de produse în domeniul specific de activitate;
m)asigură dezvoltarea de soluţii şi tehnologii IT pentru a sprijini digitalizarea serviciilor guvernamentale şi instituţionale oferite cetăţenilor români.
n)activităţi de producţie şi servicii în vederea susţinerii cercetării, dezvoltării şi operării de infrastructuri de tehnologii distribuite.C.Activităţi de formare şi de specializare profesională în domeniul propriu de activitate:
d)formare şi specializare a cercetătorilor în domeniul comunicaţiilor.
a)formarea şi specializarea personalului din activitatea de cercetare-dezvoltare;
b)pregătire profesională şi specializare de nivel mediu în domeniul tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor de date;
c)pregătire profesională la nivel postuniversitar prin scoli postuniversitare, cursuri postuniversitare, studii aprofundate şi altele asemenea, în colaborare cu unităţi de învăţământ în domeniul propriu de activitate.
d)formare şi specializare a cercetătorilor în domeniul comunicaţiilor.D.Activităţi de editare şi tipărire a publicaţiilor de specialitate;
a)cataloage cu fişe de prezentare a rezultatelor cercetării în domeniu;
b)buletine de informare;
c)studii, rapoarte, sinteze, cursuri tematice şi alte publicaţii în domeniu.
E.Activităţi de transfer tehnologic şi valorificare a rezultatelor cercetării:
a)transfer tehnologic al rezultatelor cercetărilor din domeniul tehnologiei informaţiei şi comunicaţiei de date;
b)valorificarea rezultatelor cercetărilor din domeniul tehnologiei informaţiei şi comunicaţiei de date;
c)organizări şi participări la expoziţii şi manifestări tehnico-ştiinţifice interne şi internaţionale;
d)activităţi de cooperare tehnico-ştiinţifică internaţională.
F.Activităţi de comerţ intern şi activităţi de import-export, potrivit legii, exclusiv pentru realizarea obiectului său de activitate.
G.Activităţi de cercetare-dezvoltare privind apărarea naţională în domeniul tehnologiilor informaţiei şi comunicaţiei de date.
H.Execuţie de unicate şi serii mici.(2)Obiectul de activitate al institutului naţional, conform Ordinului preşedintelui Institutului Naţional de Statistică nr. 601 din 26 noiembrie 2002 privind actualizarea Clasificării activităţilor din economia naţională, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 908 din 13 decembrie 2002, este constituit din următoarele activităţi:
p)6419 - alte activităţi de intermedieri monetare;
q)6499 - alte intermedieri financiare n.c.a. (aferente activelor realizate cu tehnologii distribuite/blockchain);
r)6612 - activităţi de intermediere a tranzacţiilor financiare (activităţi realizate cu tehnologii distribuite);
s)6621 - activităţi de evaluare a riscului de asigurare şi a pagubelor (consultanţă privind tranzacţiile cu tehnologii distribuite/blockchain);
ş)7490 - alte activităţi profesionale, ştiinţifice şi tehnice n.c.a.
Domeniul principal de activitate
731 - cercetare-dezvoltare în ştiinţe fizice şi naturale
Activitatea principală
7310 - cercetare-dezvoltare în ştiinţe fizice şi naturale
Activităţi secundare:
a)7221 - editare de programe;
b)7222- consultanţă şi furnizare de alte produse software;
c)6420 - telecomunicaţii (asigurarea accesului la Internet);
d)7210- consultanţă în domeniul echipamentelor de calcul (hardware);
e)7230 - prelucrarea informatică a datelor;
f)7240 - activităţi legate de bazele de date;
g)7260 - alte activităţi legate de informatică;
h)9251 - activităţi ale bibliotecilor şi arhivelor;
i)8042 - alte forme de învăţământ;
j)5184- comerţ cu ridicata cu calculatoare, echipamente periferice şi software;
k)5248 - comerţ cu amănuntul, în magazine specializate, cu alte produse n.c.a. (calculatoare şi software standard, echipament de telecomunicaţii);
l)3002 - fabricarea calculatoarelor şi a altor echipamente electronice;
m)7250 - întreţinerea şi repararea maşinilor de birou, de contabilizat şi a calculatoarelor;
n)2211 - editarea cărţilor;
o)2213- editarea revistelor şi periodicelor.
p)6419 - alte activităţi de intermedieri monetare;
q)6499 - alte intermedieri financiare n.c.a. (aferente activelor realizate cu tehnologii distribuite/blockchain);
r)6612 - activităţi de intermediere a tranzacţiilor financiare (activităţi realizate cu tehnologii distribuite);
s)6621 - activităţi de evaluare a riscului de asigurare şi a pagubelor (consultanţă privind tranzacţiile cu tehnologii distribuite/blockchain);
ş)7490 - alte activităţi profesionale, ştiinţifice şi tehnice n.c.a.
(3)În cadrul obiectului său de activitate institutul naţional poate colabora şi la realizarea unor activităţi de cercetare-dezvoltare privind domeniile strategice şi de apărare naţională sau poate desfăşura şi alte activităţi conexe, cu aprobarea Secretariatului General al Guvernului şi cu avizul autorităţii de stat pentru cercetare-dezvoltare.CAPITOLUL III:Patrimoniul
Art. 3
(1)Institutul naţional administrează, cu diligenta unui bun proprietar, bunuri proprietate publică şi privată a statului, precum şi bunurile proprii dobândite în condiţiile legii sau realizate din venituri proprii. Bunurile proprietate publică şi privată a statului administrate de institutul naţional, precum şi bunurile proprii dobândite în condiţiile legii sau realizate din venituri proprii, după caz, se înregistrează distinct în patrimoniul acestuia.
(2)Rezultatele cercetărilor concretizate în active corporale sau necorporale, obţinute în baza derulării unor contracte finanţate din fonduri publice, aparţin institutului naţional, în calitate de persoană juridică executantă, şi ordonatorului principal de credite, în egală măsură, dacă prin contract nu s-au stabilit alte clauze. Rezultatele cercetărilor concretizate în active corporale sau necorporale, obţinute în baza derulării unor contracte finanţate din fonduri private, precum şi rezultatele obţinute din activităţi desfăşurate în asociere în participaţiune sau în entităţi cu personalitate juridică născute în urma altor forme de asociere, precum cele prevăzute de Legea nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, aparţin institutului naţional, în calitate de persoană juridică executantă.
(3)Administrarea, înregistrarea în evidenţa contabilă a institutului naţional, precum şi înstrăinarea, închirierea sau concesionarea şi casarea rezultatelor cercetărilor obţinute în baza derulării unui contract finanţat din fonduri publice se fac potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 57/2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003.
(4)În exercitarea drepturilor sale, institutul naţional posedă şi foloseşte bunurile aflate în patrimoniul său şi, după caz, dispune de acesta în condiţiile legii, în scopul realizării obiectului său de activitate.
(5)Institutul naţional poate efectua prestări de servicii, activităţi de producţie sau comerţ prin asociere în participaţiune, asociere în condiţiile art. 1 alin. (1) din Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sau sub forma grupurilor de interese, în scopul stimulării valorificării rezultatelor cercetării.
(6)Patrimoniul institutului naţional poate fi modificat în condiţiile legii, activele acestuia putând face obiectul operaţiunilor de concesionare, închiriere, asociere în participaţiune sau aport în natură la capitalul social al unei societăţi comerciale la care institutul naţional este acţionar sau asociat.
(7)Baza materială a institutului naţional este de drept proprietatea acestuia.
Institutul naţional deţine în proprietate un patrimoniu propriu în valoare de 69.587.659 mii lei, care include şi valoarea terenurilor şi clădirilor aferente, transferate din domeniul public al statului în proprietatea sa, astfel:
- imobilizări corporale 56.214.733 mii lei,
- imobilizări necorporale 1.560.540 mii lei,
- imobilizări financiare 56.203 mii lei,
- active circulante 11.756.183 mii lei.
CAPITOLUL IV:Structura organizatorică şi funcţională
Art. 4
(1)Institutul naţional poate avea în structură subunităţi, cu sau fără personalitate juridică, departamente, secţii, laboratoare şi alte structuri organizatorice necesare realizării obiectului său de activitate.
(2)Structura organizatorică a institutului naţional se aprobă prin ordin al conducătorului organului administraţiei publice coordonator, denumit în continuare ministru coordonator, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri, şi cuprinde, pe lângă structura organizatorică prevăzută la alin. (1), şi următoarele compartimente: compartimentul juridic, compartimentul de marketing, compartimentul financiar-contabil, compartimentul de audit şi control financiar, compartimentul de diseminare a informaţiilor, relaţii publice şi mass-media.
(3)În funcţie de specificul activităţii, prin decizie a directorului generai, cu aprobarea consiliului de administraţie, se pot organiza colective specializate sau colective interdisciplinare proprii ori în colaborare cu alte unităţi din ţară sau din străinătate.
CAPITOLUL V:Organele de conducere
Art. 5
Conducerea institutului naţional este asigurată de:
a)consiliul de administraţie;
b)comitetul de direcţie;
c)directorul general.
Art. 6
Orientarea şi coordonarea activităţii tehnico-ştiinţifice din cadrul institutului naţional sunt asigurate de consiliul ştiinţific.
Art. 7
(1)Relaţiile dintre subunităţile aflate în structura institutului naţional, precum şi relaţiile acestora cu terţii sunt stabilite de directorul general, care poate acorda împuterniciri de reprezentare în numele institutului naţional, cu avizul consiliului de administraţie.
(2)Conducătorii subunităţilor din structura institutului naţional răspund în faţa consiliului de administraţie şi a directorului general de îndeplinirea tuturor atribuţiilor, responsabilităţilor şi competenţelor încredinţate de aceştia.
SECŢIUNEA 1:Consiliul de administraţie
Art. 8
(1)Consiliul de administraţie al institutului naţional este format din 9 membri, cetăţeni români, numiţi prin ordin al secretarului general al Guvernului, cu avizul autorităţii de stat pentru cercetare-dezvoltare, la propunerea conducerii autorităţii de la care aceştia provin, pentru un mandat de 4 ani care poate fi reînnoit.
(3)Ceilalţi membri ai consiliului de administraţie sunt specialişti din domeniu, propuşi de Secretariatul General al Guvernului.
(1)Consiliul de administraţie al institutului naţional este format din 9 membri, cetăţeni români, numiţi prin ordin al secretarului general al Guvernului, cu avizul autorităţii de stat pentru cercetare-dezvoltare, la propunerea conducerii autorităţii de la care aceştia provin, pentru un mandat de 4 ani care poate fi reînnoit.(2)Din consiliul de administraţie fac parte în mod obligatoriu:
f)un reprezentant al Secretariatului General al Guvernului, după caz.
a)directorul general al institutului naţional, care este preşedintele consiliului de administraţie;
b)preşedintele consiliului ştiinţific al institutului naţional;
c)un reprezentant al autorităţii de stat pentru cercetare-dezvoltare;
d)un reprezentant al Ministerului Finanţelor Publice;
e)un reprezentant al Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale;
f)un reprezentant al Secretariatului General al Guvernului, după caz.
(3)Ceilalţi membri ai consiliului de administraţie sunt specialişti din domeniu, propuşi de Secretariatul General al Guvernului.(4)Revocarea membrilor consiliului de administraţie se face de acelaşi organ care a făcut numirea, în caz de abateri sau de nerespectare a îndatoririlor ce le revin.
Art. 9
(1)Membrii consiliului de administraţie îşi păstrează calitatea de angajat la instituţia sau unitatea de la care provin, precum şi toate drepturile şi obligaţiile care derivă din această calitate.
(2)Pentru activitatea desfăşurată în calitate de membri ai consiliului de administraţie, aceştia beneficiază de o indemnizaţie lunară stabilită de consiliul de administraţie, dar nu mai mult de 20 % din salariul de bază al directorului general al institutului naţional.
(3)Persoanele numite ca membri ai consiliului de administraţie nu pot face parte din mai mult de două consilii de administraţie ale institutelor naţionale şi nu pot participa în aceeaşi calitate la alte unităţi cu care institutul naţional are relaţii contractuale sau interese concurente.
(4)Sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de administraţie cei care, personal, soţul/soţia ori rudele până la gradul al doilea inclusiv, sunt în acelaşi timp patroni sau asociaţi la alte unităţi cu acelaşi profil sau cu care institutul naţional se află în relaţii comerciale directe.
Art. 10
(1)Consiliul de administraţie are, în principal, următoarele atribuţii:
c)analizează şi avizează proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli, care se depune la Secretariatul General al Guvernului în vederea aprobării conform reglementărilor legale;
d)analizează şi avizează situaţiile financiare, pe care le supune spre aprobare Secretariatului General al Guvernului, şi aprobă raportul de gestiune asupra activităţii desfăşurate de institutul naţional în anul precedent;
e)analizează realizarea criteriilor de performanţă şi raportarea semestrială privind activitatea realizată de institutul naţional şi aprobă măsuri pentru desfăşurarea acesteia în condiţii de echilibru al bugetului de venituri şi cheltuieli;
a)aprobă, la propunerea consiliului ştiinţific, strategia şi programele concrete de dezvoltare a institutului naţional, de introducere a unor tehnologii de vâri şi de modernizare a celor existente, în concordanţă cu strategia generală a domeniului propriu de activitate;
b)propune modificarea structurii organizatorice şi funcţionale a institutului naţional, înfiinţarea, desfiinţarea şi comasarea de subunităţi din structura acestuia;
c)analizează şi avizează proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli, care se depune la Secretariatul General al Guvernului în vederea aprobării conform reglementărilor legale;
d)analizează şi avizează situaţiile financiare, pe care le supune spre aprobare Secretariatului General al Guvernului, şi aprobă raportul de gestiune asupra activităţii desfăşurate de institutul naţional în anul precedent;
e)analizează realizarea criteriilor de performanţă şi raportarea semestrială privind activitatea realizată de institutul naţional şi aprobă măsuri pentru desfăşurarea acesteia în condiţii de echilibru al bugetului de venituri şi cheltuieli;f)analizează, aprobă sau, după caz, propune spre aprobare, potrivit prevederilor legale, investiţiile care urmează a fi realizate de institutul naţional;
g)propune spre aprobare majorarea sau diminuarea patrimoniului, precum şi concesionarea sau închirierea unor bunuri din patrimoniul institutului naţional, în condiţiile legii;
h)aprobă valorificarea bunurilor proprii dobândite, cu respectarea prevederilor legale;
i)aprobă volumul creditelor bancare prevăzute la art. 32 şi stabileşte modul de rambursare a acestora;
j)aprobă utilizarea disponibilităţilor în valută;
k)aprobă mandatul pentru negocierea contractului colectiv de muncă;
l)aprobă criteriile şi comisiile de concurs pentru ocuparea posturilor vacante din cadrul institutului naţional.
(2)Consiliul de administraţie exercită orice alte atribuţii stabilite, potrivit prevederilor legale.
Art. 11
Consiliul de administraţie îşi desfăşoară activitatea pe baza regulamentului propriu de organizare şi funcţionare, avizat de Secretariatul General al Guvernului. Acesta hotărăşte în problemele privind activitatea institutului naţional, cu excepţia celor care, potrivit legii, sunt date în competenţa altor organe.Art. 12
(1)Consiliul de administraţie se întruneşte de regulă o dată pe lună sau ori de câte ori interesele institutului naţional o cer, la convocarea preşedintelui sau la solicitarea unei treimi din numărul membrilor consiliului de administraţie.
(2)Dezbaterile consiliului de administraţie sunt conduse de preşedintele consiliului de administraţie, iar în lipsa acestuia, de către vicepreşedintele ales de către membrii acestuia.
Art. 13
(1)Consiliul de administraţie îşi desfăşoară activitatea în prezenţa a cel puţin două treimi din numărul membrilor săi. Dacă nu este îndeplinită această condiţie, şedinţa consiliului de administraţie poate fi reprogramată într-un interval de cel mult 15 zile, având aceeaşi ordine de zi.
(2)Hotărârile consiliului de administraţie se iau cu majoritatea voturilor membrilor prezenţi, dar nu mai puţin de jumătate plus unu din numărul total al membrilor.
Art. 14
La şedinţele consiliului de administraţie participă, în calitate de invitat permanent, un reprezentant al sindicatului reprezentativ din institutul naţional sau un reprezentant al salariaţilor, în cazul în care aceştia nu sunt constituiţi în sindicat.
Art. 15
Pentru luarea unor decizii vizând probleme complexe, consiliul de administraţie poate atrage în activitatea de analiză consilieri şi consultanţi din diferite sectoare de activitate. Activitatea acestora va fi remunerată conform prevederilor legale.
Art. 16
(2)Membrii consiliului de administraţie care s-au abţinut ori s-au împotrivit luării unei decizii ce s-a dovedit păgubitoare pentru institutul naţional nu răspund dacă au consemnat expres punctul lor de vedere în registrul de şedinţe al consiliului de administraţie şi dacă au anunţat în scris despre aceasta Secretariatul General al Guvernului.
(1)Membrii consiliului de administraţie sunt răspunzători, în condiţiile legii, pentru îndeplinirea atribuţiilor ce le revin şi răspund solidar pentru gestionarea patrimoniului institutului naţional.
(2)Membrii consiliului de administraţie care s-au abţinut ori s-au împotrivit luării unei decizii ce s-a dovedit păgubitoare pentru institutul naţional nu răspund dacă au consemnat expres punctul lor de vedere în registrul de şedinţe al consiliului de administraţie şi dacă au anunţat în scris despre aceasta Secretariatul General al Guvernului.(3)Membrii consiliului de administraţie care nu respectă prevederile art. 9 alin. (3) şi (4) răspund, potrivit legii, pentru daunele cauzate institutului naţional ca urmare a acestui fapt.
Art. 17
În primul trimestru al fiecărui an consiliul de administraţie prezintă Secretariatului General al Guvernului un raport asupra activităţii desfăşurate în anul precedent şi asupra programului de activitate pentru anul în curs.Art. 18
Secretariatul consiliului de administraţie este asigurat de institutul naţional. Atribuţiile secretariatului sunt prevăzute în regulamentul de organizare şi funcţionare a consiliului de administraţie.
SECŢIUNEA 2:Comitetul de direcţie
Art. 19
(1)Conducerea operativă a institutului naţional este asigurată de un comitet de direcţie compus din directorul general şi conducătorii principalelor compartimente din structura organizatorică a institutului naţional.
(2)La şedinţele comitetului de direcţie participă, în calitate de invitat permanent, un reprezentant al sindicatului reprezentativ din institutul naţional sau un reprezentant al salariaţilor, în cazul în care aceştia nu sunt constituiţi în sindicat.
Art. 20
(1)Comitetul de direcţie exercită atribuţii şi are răspunderi în limita competenţelor propuse de directorul general şi aprobate de consiliul de administraţie.
(2)Comitetul de direcţie stabileşte acţiunile concrete necesare pentru realizarea obiectivelor rezultate din:
a)strategia programelor de dezvoltare a institutului naţional;
b)programul anual de cercetare-dezvoltare;
c)bugetul de venituri şi cheltuieli;
d)programul de investiţii;
e)sistemul de asigurare a calităţii;
f)alte obligaţii.
Art. 21
Comitetul de direcţie se întruneşte decadal şi ori de câte ori interesele institutului naţional b impun, la convocarea directorului general.
Art. 22
(1)La nivelul subunităţilor din cadrul institutului naţional se organizează şi funcţionează comitetul de conducere, care îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu propriul regulament de organizare şi funcţionare aprobat de Consiliul de administraţie al institutului naţional şi este prezidat de directorul subunităţii respective. Comitetul de conducere este compus din directorul subunităţii şi conducătorii principalelor compartimente din structura organizatorică a subunităţii respective.
(2)Comitetul de conducere exercită atribuţii şi are răspunderi în limita competenţelor stabilite de directorul general al institutului naţional şi aprobate de consiliul de administraţie.
SECŢIUNEA 3:Directorul general
Art. 23
(1)Activitatea curentă a institutului naţional este condusă de directorul general numit, pentru o perioadă de 4 ani, pe baza rezultatelor concursului de selecţie organizat conform metodologiei elaborate de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare. La expirarea acestui termen, în funcţie de performanţele realizate, numirea directorului general poate fi prelungită pentru o perioadă de cel mult 4 ani.
(2)Numirea şi eliberarea din funcţie a directorului general se fac prin ordin al ministrului coordonator.
Art. 24
Directorul general are, în principal, următoarele atribuţii şi responsabilităţi:
a)reprezintă, personal sau prin delegat, interesele institutului naţional în relaţiile cu celelalte organe, organizaţii şi agenţi economici, precum şi cu persoane fizice din ţară şi din străinătate;
b)stabileşte atribuţiile, competenţele şi relaţiile la nivelul subunităţilor şi departamentelor institutului naţional, precum şi relaţiile acestora cu terţii, cu avizul consiliului de administraţie;
c)propune consiliului de administraţie modificarea structurii organizatorice şi funcţionale a institutului naţional;
d)numeşte directorii şi conducătorii compartimentelor din structura organizatorica a institutului naţional, în urma concursului organizat pe baza criteriilor propuse de comitetul de direcţie, şi îi revocă, după caz, cu avizul consiliului de administraţie;
e)angajează şi concediază personalul institutului naţional, conform prevederilor legale şi ale contractului colectiv de muncă;
f)asigură negocierea contractului colectiv de muncă la nivelul institutului naţional şi a salariilor personalului acestuia, prin comitetul de direcţie; aprobă salariile rezultate din negocierea directă;
g)răspunde de administrarea întregului patrimoniu, cu respectarea prevederilor legale;
h)adoptă măsuri şi urmăreşte, prin compartimentele proprii specializate, realizarea operaţiunilor de comerţ interior şi de import-export;
i)analizează lunar stadiul valorificării rezultatelor cercetării, inclusiv activitatea compartimentului de marketing;
j)are atribuţii şi răspunderi similare unui ordonator de credite pentru sumele alocate institutului naţional de la bugetul de stat;
k)poate delega, în condiţiile legii, o parte din atribuţiile sale celorlalte persoane din conducerea institutului naţional;
l)exercită orice alte atribuţii ce îi sunt delegate de consiliul de administraţie.
SECŢIUNEA 4:Consiliul ştiinţific
Art. 25
(1)Consiliul ştiinţific este format din 9 până la 15 membri, reprezentând principalele compartimente din cadrul institutului naţional care desfăşoară activităţi de cercetare-dezvoltare.
(2)Consiliul ştiinţific este alcătuit din cercetători cu realizări deosebite, cu capacitate de sinteză şi de prospectare în domeniu, din cadre didactice din învăţământul superior, membri ai Academiei Române, care lucrează sau au lucrat în Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Informatică ICI Bucureşti, directori ai acestuia care s-au remarcat prin realizări deosebite. Membrii consiliului ştiinţific sunt aleşi pentru o perioadă de 4 ani, prin vot secret, de către cadrele cu studii superioare din institutul naţional.
(3)Din consiliul ştiinţific fac parte de drept directorul general şi directorul ştiinţific al institutului naţional.
(4)Consiliul ştiinţific este condus de un preşedinte şi un vicepreşedinte, aleşi prin vot secret de către membrii consiliului ştiinţific.
(5)Consiliul ştiinţific se organizează şi funcţionează în conformitate cu regulamentul propriu, aprobat de consiliul de administraţie.
Art. 26
Atribuţiile principale ale consiliului ştiinţific sunt următoarele:
a)participă la elaborarea strategiei de dezvoltare a activităţii de cercetare-dezvoltare a domeniului şi la elaborarea planurilor proprii de cercetare-dezvoltare;
b)analizează, avizează şi urmăreşte realizarea lucrărilor de cercetare ştiinţifică;
c)propune spre aprobare consiliului de administraţie programul anual de cercetare-dezvoltare şi inovare al institutului naţional;
d)avizează hotărârile consiliului de administraţie care implică politica de cercetare a institutului naţional şi a ramurii;
e)propune măsuri pentru perfecţionarea profesională, încadrarea personalului de cercetare în grade profesionale;
f)organizează şi coordonează desfăşurarea manifestărilor cu caracter ştiinţific;
g)avizează acţiunile de cooperare, interne şi internaţionale, cu scop ştiinţific;
h)avizează acordarea de burse de studii şi stagii de perfecţionare în ţară şi în străinătate.
CAPITOLUL VI:Bugetul de venituri şi cheltuieli şi execuţia acestuia. Relaţii financiare
Art. 27
(1)Institutul naţional întocmeşte anual bugetul de venituri şi cheltuieli şi situaţii financiare anuale potrivit normelor metodologice elaborate de Ministerul Finanţelor Publice.
(2)[textul din Art. 27, alin. (2) din capitolul VI a fost abrogat la 15-sep-2020 de Art. I, punctul 4. din Hotarirea 767/2020]
(1)Institutul naţional întocmeşte anual bugetul de venituri şi cheltuieli şi situaţii financiare anuale potrivit normelor metodologice elaborate de Ministerul Finanţelor Publice.
(2)[textul din Art. 27, alin. (2) din capitolul VI a fost abrogat la 15-sep-2020 de Art. I, punctul 4. din Hotarirea 767/2020]Art. 28
(2)Bugetul de venituri şi cheltuieli se întocmeşte pe baza indicatorilor de performanţă stabiliţi de Secretariatul General al Guvernului şi se aprobă prin ordin al secretarului general al Guvernului, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice şi al Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale.
(1)Veniturile şi cheltuielile institutului naţional se stabilesc prin buget pentru fiecare exerciţiu financiar.
(2)Bugetul de venituri şi cheltuieli se întocmeşte pe baza indicatorilor de performanţă stabiliţi de Secretariatul General al Guvernului şi se aprobă prin ordin al secretarului general al Guvernului, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice şi al Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale.Art. 29
Institutul naţional determină anual volumul de venituri de realizat şi de cheltuieli totale de efectuat, corelat cu contractele încheiate pentru activitatea programată.
Art. 30
(2)Salariul de bază al directorului general se stabileşte prin ordin al secretarului general al Guvernului potrivit reglementărilor legale în vigoare.
(1)Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere, conform reglementărilor legale şi prevederilor contractului colectiv de muncă, în limita fondului total destinat plăţii salariilor, prevăzut în bugetul de venituri şi cheltuieli stabilit, potrivit legii.
(2)Salariul de bază al directorului general se stabileşte prin ordin al secretarului general al Guvernului potrivit reglementărilor legale în vigoare.Art. 31
(2)Contractarea de credite bancare peste plafonul stabilit se efectuează cu aprobarea Secretariatului General al Guvernului.
(1)Pentru acoperirea cheltuielilor curente, în situaţia în care, în cursul unui an, resursele financiare ale institutului naţional nu sunt suficiente, acesta poate contracta credite bancare în valoare de cel mult 20% din veniturile brute realizate în anul precedent.
(2)Contractarea de credite bancare peste plafonul stabilit se efectuează cu aprobarea Secretariatului General al Guvernului.Art. 32
(1)Institutul naţional hotărăşte cu privire la investiţiile ce urmează a fi realizate potrivit obiectului său de activitate, finanţarea efectuându-se din surse proprii şi din credite bancare, precum şi din surse bugetare, prin Secretariatul General al Guvernului, potrivit legii.
(2)Secretariatul General al Guvernului, în calitate de coordonator, va cuprinde în bugetul său fondurile necesare realizării unor investiţii, dotări, aparatură, echipamente, instalaţii, fonduri pentru finanţare/cofinanţare proiecte naţionale, europene şi internaţionale.
(1)Institutul naţional hotărăşte cu privire la investiţiile ce urmează a fi realizate potrivit obiectului său de activitate, finanţarea efectuându-se din surse proprii şi din credite bancare, precum şi din surse bugetare, prin Secretariatul General al Guvernului, potrivit legii.
(2)Secretariatul General al Guvernului, în calitate de coordonator, va cuprinde în bugetul său fondurile necesare realizării unor investiţii, dotări, aparatură, echipamente, instalaţii, fonduri pentru finanţare/cofinanţare proiecte naţionale, europene şi internaţionale.(3)Execuţia investiţiilor prevăzute la alin. (1) şi (2) se adjudecă potrivit legii.
Art. 33
(1)Operaţiunile de încasări şi plăţi ale institutului naţional se efectuează prin conturi deschise la bănci comerciale cu sediul în România.
(2)Institutul naţional poate efectua operaţiuni de încasări şi plăţi în lei şi în valută, prin casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de casă şi a normativelor de disciplină financiar-valutare stabilite prin acte normative în vigoare.
(3)Institutul naţional poate efectua operaţiuni de comerţ exterior aferente obiectului său de activitate, potrivit legii. Operaţiunile de încasări şi plăţi cu străinătatea se vor efectua prin conturi bancare deschise la unităţile bancare specializate, cu sediul în România.
Art. 34
Institutul naţional îşi va organiza controlul financiar preventiv propriu şi auditul financiar, potrivit legii.
CAPITOLUL VII:Reglementarea litigiilor
Art. 35
Litigiile institutului naţional cu persoane fizice sau persoane juridice, nesoluţionate pe cale amiabilă, sunt supuse spre rezolvare instanţelor judecătoreşti române de drept comun.
CAPITOLUL VIII:Dispoziţii finale
Art. 36
Statutul de institut naţional de cercetare se reînnoieşte prin reacreditare, care are loc într-un interval de maximum 5 ani, sau în momentul modificării obiectului de activitate al institutului naţional.
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 56 din data de 23 ianuarie 2004
Documente corelate
Dacă doriți să acces la toate documente corelate, autentifică-te în Sintact. Nu ai un cont Sintact? Cere un cont demo »
Acte numărul de obiecte din listă: (6)
Modificat de numărul de obiecte din listă: (6)
- Hotararea 509/2023 privind completarea anexei nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 1.621/2003 pentru organizarea şi funcţionarea Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Informatică - ICI Bucureşti
- Hotararea 414/2021 privind reorganizarea Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Informatică - ICI Bucureşti şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative
- Hotararea 767/2020 privind modificarea Hotărârii Guvernului nr. 1.621/2003 pentru organizarea şi funcţionarea Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Informatică - ICI Bucureşti