Capitolul v - Organele de conducere - Regulament din 2003 de organizare şi funcţionare a Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Informatică - ICI Bucureşti

M.Of. 56

În vigoare
Versiune de la: 29 Mai 2023
CAPITOLUL V:Organele de conducere
Art. 5
Conducerea institutului naţional este asigurată de:
a)consiliul de administraţie;
b)comitetul de direcţie;
c)directorul general.
Art. 6
Orientarea şi coordonarea activităţii tehnico-ştiinţifice din cadrul institutului naţional sunt asigurate de consiliul ştiinţific.
Art. 7
(1)Relaţiile dintre subunităţile aflate în structura institutului naţional, precum şi relaţiile acestora cu terţii sunt stabilite de directorul general, care poate acorda împuterniciri de reprezentare în numele institutului naţional, cu avizul consiliului de administraţie.
(2)Conducătorii subunităţilor din structura institutului naţional răspund în faţa consiliului de administraţie şi a directorului general de îndeplinirea tuturor atribuţiilor, responsabilităţilor şi competenţelor încredinţate de aceştia.
SECŢIUNEA 1:Consiliul de administraţie
Art. 8
(1)Consiliul de administraţie al institutului naţional este format din 9 membri, cetăţeni români, numiţi prin ordin al secretarului general al Guvernului, cu avizul autorităţii de stat pentru cercetare-dezvoltare, la propunerea conducerii autorităţii de la care aceştia provin, pentru un mandat de 4 ani care poate fi reînnoit.

(2)Din consiliul de administraţie fac parte în mod obligatoriu:
a)directorul general al institutului naţional, care este preşedintele consiliului de administraţie;
b)preşedintele consiliului ştiinţific al institutului naţional;
c)un reprezentant al autorităţii de stat pentru cercetare-dezvoltare;
d)un reprezentant al Ministerului Finanţelor Publice;
e)un reprezentant al Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale;
f)un reprezentant al Secretariatului General al Guvernului, după caz.

(3)Ceilalţi membri ai consiliului de administraţie sunt specialişti din domeniu, propuşi de Secretariatul General al Guvernului.

(4)Revocarea membrilor consiliului de administraţie se face de acelaşi organ care a făcut numirea, în caz de abateri sau de nerespectare a îndatoririlor ce le revin.
Art. 9
(1)Membrii consiliului de administraţie îşi păstrează calitatea de angajat la instituţia sau unitatea de la care provin, precum şi toate drepturile şi obligaţiile care derivă din această calitate.
(2)Pentru activitatea desfăşurată în calitate de membri ai consiliului de administraţie, aceştia beneficiază de o indemnizaţie lunară stabilită de consiliul de administraţie, dar nu mai mult de 20 % din salariul de bază al directorului general al institutului naţional.
(3)Persoanele numite ca membri ai consiliului de administraţie nu pot face parte din mai mult de două consilii de administraţie ale institutelor naţionale şi nu pot participa în aceeaşi calitate la alte unităţi cu care institutul naţional are relaţii contractuale sau interese concurente.
(4)Sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de administraţie cei care, personal, soţul/soţia ori rudele până la gradul al doilea inclusiv, sunt în acelaşi timp patroni sau asociaţi la alte unităţi cu acelaşi profil sau cu care institutul naţional se află în relaţii comerciale directe.
Art. 10
(1)Consiliul de administraţie are, în principal, următoarele atribuţii:
a)aprobă, la propunerea consiliului ştiinţific, strategia şi programele concrete de dezvoltare a institutului naţional, de introducere a unor tehnologii de vâri şi de modernizare a celor existente, în concordanţă cu strategia generală a domeniului propriu de activitate;
b)propune modificarea structurii organizatorice şi funcţionale a institutului naţional, înfiinţarea, desfiinţarea şi comasarea de subunităţi din structura acestuia;
c)analizează şi avizează proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli, care se depune la Secretariatul General al Guvernului în vederea aprobării conform reglementărilor legale;

d)analizează şi avizează situaţiile financiare, pe care le supune spre aprobare Secretariatului General al Guvernului, şi aprobă raportul de gestiune asupra activităţii desfăşurate de institutul naţional în anul precedent;

e)analizează realizarea criteriilor de performanţă şi raportarea semestrială privind activitatea realizată de institutul naţional şi aprobă măsuri pentru desfăşurarea acesteia în condiţii de echilibru al bugetului de venituri şi cheltuieli;

f)analizează, aprobă sau, după caz, propune spre aprobare, potrivit prevederilor legale, investiţiile care urmează a fi realizate de institutul naţional;
g)propune spre aprobare majorarea sau diminuarea patrimoniului, precum şi concesionarea sau închirierea unor bunuri din patrimoniul institutului naţional, în condiţiile legii;
h)aprobă valorificarea bunurilor proprii dobândite, cu respectarea prevederilor legale;
i)aprobă volumul creditelor bancare prevăzute la art. 32 şi stabileşte modul de rambursare a acestora;
j)aprobă utilizarea disponibilităţilor în valută;
k)aprobă mandatul pentru negocierea contractului colectiv de muncă;
l)aprobă criteriile şi comisiile de concurs pentru ocuparea posturilor vacante din cadrul institutului naţional.
(2)Consiliul de administraţie exercită orice alte atribuţii stabilite, potrivit prevederilor legale.
Art. 11
Consiliul de administraţie îşi desfăşoară activitatea pe baza regulamentului propriu de organizare şi funcţionare, avizat de Secretariatul General al Guvernului. Acesta hotărăşte în problemele privind activitatea institutului naţional, cu excepţia celor care, potrivit legii, sunt date în competenţa altor organe.

Art. 12
(1)Consiliul de administraţie se întruneşte de regulă o dată pe lună sau ori de câte ori interesele institutului naţional o cer, la convocarea preşedintelui sau la solicitarea unei treimi din numărul membrilor consiliului de administraţie.
(2)Dezbaterile consiliului de administraţie sunt conduse de preşedintele consiliului de administraţie, iar în lipsa acestuia, de către vicepreşedintele ales de către membrii acestuia.
Art. 13
(1)Consiliul de administraţie îşi desfăşoară activitatea în prezenţa a cel puţin două treimi din numărul membrilor săi. Dacă nu este îndeplinită această condiţie, şedinţa consiliului de administraţie poate fi reprogramată într-un interval de cel mult 15 zile, având aceeaşi ordine de zi.
(2)Hotărârile consiliului de administraţie se iau cu majoritatea voturilor membrilor prezenţi, dar nu mai puţin de jumătate plus unu din numărul total al membrilor.
Art. 14
La şedinţele consiliului de administraţie participă, în calitate de invitat permanent, un reprezentant al sindicatului reprezentativ din institutul naţional sau un reprezentant al salariaţilor, în cazul în care aceştia nu sunt constituiţi în sindicat.
Art. 15
Pentru luarea unor decizii vizând probleme complexe, consiliul de administraţie poate atrage în activitatea de analiză consilieri şi consultanţi din diferite sectoare de activitate. Activitatea acestora va fi remunerată conform prevederilor legale.
Art. 16
(1)Membrii consiliului de administraţie sunt răspunzători, în condiţiile legii, pentru îndeplinirea atribuţiilor ce le revin şi răspund solidar pentru gestionarea patrimoniului institutului naţional.
(2)Membrii consiliului de administraţie care s-au abţinut ori s-au împotrivit luării unei decizii ce s-a dovedit păgubitoare pentru institutul naţional nu răspund dacă au consemnat expres punctul lor de vedere în registrul de şedinţe al consiliului de administraţie şi dacă au anunţat în scris despre aceasta Secretariatul General al Guvernului.

(3)Membrii consiliului de administraţie care nu respectă prevederile art. 9 alin. (3) şi (4) răspund, potrivit legii, pentru daunele cauzate institutului naţional ca urmare a acestui fapt.
Art. 17
În primul trimestru al fiecărui an consiliul de administraţie prezintă Secretariatului General al Guvernului un raport asupra activităţii desfăşurate în anul precedent şi asupra programului de activitate pentru anul în curs.

Art. 18
Secretariatul consiliului de administraţie este asigurat de institutul naţional. Atribuţiile secretariatului sunt prevăzute în regulamentul de organizare şi funcţionare a consiliului de administraţie.
SECŢIUNEA 2:Comitetul de direcţie
Art. 19
(1)Conducerea operativă a institutului naţional este asigurată de un comitet de direcţie compus din directorul general şi conducătorii principalelor compartimente din structura organizatorică a institutului naţional.
(2)La şedinţele comitetului de direcţie participă, în calitate de invitat permanent, un reprezentant al sindicatului reprezentativ din institutul naţional sau un reprezentant al salariaţilor, în cazul în care aceştia nu sunt constituiţi în sindicat.
Art. 20
(1)Comitetul de direcţie exercită atribuţii şi are răspunderi în limita competenţelor propuse de directorul general şi aprobate de consiliul de administraţie.
(2)Comitetul de direcţie stabileşte acţiunile concrete necesare pentru realizarea obiectivelor rezultate din:
a)strategia programelor de dezvoltare a institutului naţional;
b)programul anual de cercetare-dezvoltare;
c)bugetul de venituri şi cheltuieli;
d)programul de investiţii;
e)sistemul de asigurare a calităţii;
f)alte obligaţii.
Art. 21
Comitetul de direcţie se întruneşte decadal şi ori de câte ori interesele institutului naţional b impun, la convocarea directorului general.
Art. 22
(1)La nivelul subunităţilor din cadrul institutului naţional se organizează şi funcţionează comitetul de conducere, care îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu propriul regulament de organizare şi funcţionare aprobat de Consiliul de administraţie al institutului naţional şi este prezidat de directorul subunităţii respective. Comitetul de conducere este compus din directorul subunităţii şi conducătorii principalelor compartimente din structura organizatorică a subunităţii respective.
(2)Comitetul de conducere exercită atribuţii şi are răspunderi în limita competenţelor stabilite de directorul general al institutului naţional şi aprobate de consiliul de administraţie.
SECŢIUNEA 3:Directorul general
Art. 23
(1)Activitatea curentă a institutului naţional este condusă de directorul general numit, pentru o perioadă de 4 ani, pe baza rezultatelor concursului de selecţie organizat conform metodologiei elaborate de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare. La expirarea acestui termen, în funcţie de performanţele realizate, numirea directorului general poate fi prelungită pentru o perioadă de cel mult 4 ani.
(2)Numirea şi eliberarea din funcţie a directorului general se fac prin ordin al ministrului coordonator.
Art. 24
Directorul general are, în principal, următoarele atribuţii şi responsabilităţi:
a)reprezintă, personal sau prin delegat, interesele institutului naţional în relaţiile cu celelalte organe, organizaţii şi agenţi economici, precum şi cu persoane fizice din ţară şi din străinătate;
b)stabileşte atribuţiile, competenţele şi relaţiile la nivelul subunităţilor şi departamentelor institutului naţional, precum şi relaţiile acestora cu terţii, cu avizul consiliului de administraţie;
c)propune consiliului de administraţie modificarea structurii organizatorice şi funcţionale a institutului naţional;
d)numeşte directorii şi conducătorii compartimentelor din structura organizatorica a institutului naţional, în urma concursului organizat pe baza criteriilor propuse de comitetul de direcţie, şi îi revocă, după caz, cu avizul consiliului de administraţie;
e)angajează şi concediază personalul institutului naţional, conform prevederilor legale şi ale contractului colectiv de muncă;
f)asigură negocierea contractului colectiv de muncă la nivelul institutului naţional şi a salariilor personalului acestuia, prin comitetul de direcţie; aprobă salariile rezultate din negocierea directă;
g)răspunde de administrarea întregului patrimoniu, cu respectarea prevederilor legale;
h)adoptă măsuri şi urmăreşte, prin compartimentele proprii specializate, realizarea operaţiunilor de comerţ interior şi de import-export;
i)analizează lunar stadiul valorificării rezultatelor cercetării, inclusiv activitatea compartimentului de marketing;
j)are atribuţii şi răspunderi similare unui ordonator de credite pentru sumele alocate institutului naţional de la bugetul de stat;
k)poate delega, în condiţiile legii, o parte din atribuţiile sale celorlalte persoane din conducerea institutului naţional;
l)exercită orice alte atribuţii ce îi sunt delegate de consiliul de administraţie.
SECŢIUNEA 4:Consiliul ştiinţific
Art. 25
(1)Consiliul ştiinţific este format din 9 până la 15 membri, reprezentând principalele compartimente din cadrul institutului naţional care desfăşoară activităţi de cercetare-dezvoltare.
(2)Consiliul ştiinţific este alcătuit din cercetători cu realizări deosebite, cu capacitate de sinteză şi de prospectare în domeniu, din cadre didactice din învăţământul superior, membri ai Academiei Române, care lucrează sau au lucrat în Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Informatică ICI Bucureşti, directori ai acestuia care s-au remarcat prin realizări deosebite. Membrii consiliului ştiinţific sunt aleşi pentru o perioadă de 4 ani, prin vot secret, de către cadrele cu studii superioare din institutul naţional.
(3)Din consiliul ştiinţific fac parte de drept directorul general şi directorul ştiinţific al institutului naţional.
(4)Consiliul ştiinţific este condus de un preşedinte şi un vicepreşedinte, aleşi prin vot secret de către membrii consiliului ştiinţific.
(5)Consiliul ştiinţific se organizează şi funcţionează în conformitate cu regulamentul propriu, aprobat de consiliul de administraţie.
Art. 26
Atribuţiile principale ale consiliului ştiinţific sunt următoarele:
a)participă la elaborarea strategiei de dezvoltare a activităţii de cercetare-dezvoltare a domeniului şi la elaborarea planurilor proprii de cercetare-dezvoltare;
b)analizează, avizează şi urmăreşte realizarea lucrărilor de cercetare ştiinţifică;
c)propune spre aprobare consiliului de administraţie programul anual de cercetare-dezvoltare şi inovare al institutului naţional;
d)avizează hotărârile consiliului de administraţie care implică politica de cercetare a institutului naţional şi a ramurii;
e)propune măsuri pentru perfecţionarea profesională, încadrarea personalului de cercetare în grade profesionale;
f)organizează şi coordonează desfăşurarea manifestărilor cu caracter ştiinţific;
g)avizează acţiunile de cooperare, interne şi internaţionale, cu scop ştiinţific;
h)avizează acordarea de burse de studii şi stagii de perfecţionare în ţară şi în străinătate.