Ordonanță de urgență 146/2002 privind formarea şi utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului*) - Republicare
M.Of. 295
În vigoare Versiune de la: 16 Iunie 2024
Ordonanță de urgență 146/2002 privind formarea şi utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului*) - Republicare
Dată act: 31-oct-2002
Emitent: Guvernul
CAPITOLUL I:Definiţii
Arată norme de aplicare
Art. 1
În înţelesul prezentei ordonanţe de urgenţă, termenii şi expresiile de mai jos se definesc după cum urmează:
a)trezoreria statului - un sistem unitar şi integrat prin care statul asigură efectuarea operaţiunilor de încasări şi plăţi privind fonduri publice, inclusiv cele privind datoria publică, şi a altor operaţiuni ale statului, în condiţii de siguranţă şi în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare;
b)cont escrow - cont deschis de instituţii publice la instituţii de credit, în baza unei înţelegeri între două sau mai multe părţi, în care sunt păstrate la dispoziţia acestora anumite sume în lei sau în valută, într-o limită şi în condiţii convenite;
c)bilet la ordin - înscris prin care emitentul se obligă să plătească beneficiarului, la scadenţă sau la ordinul acestuia, o sumă de bani;
d)[textul din Art. 1, litera D. din capitolul I a fost abrogat la 29-iun-2009 de Art. I, punctul 1. din Ordonanta urgenta 75/2009]
e)cont corespondent în valută - cont curent deschis de Ministerul Economiei şi Finanţelor la o instituţie de credit, cu scopul efectuării de operaţiuni de încasări, plăţi şi/sau alte operaţiuni în valută.
CAPITOLUL II:Operaţiuni derulate prin trezoreria statului
Art. 2
(5)Prin trezoreria operativă centrală se pot efectua operaţiuni de încasări şi plăţi în lei şi valută.
(1)Prin trezoreria statului se derulează operaţiunile de încasări şi plăţi privind fonduri publice care privesc, după caz, fără a se limita la acestea:
a)veniturile şi cheltuielile bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat, bugetelor locale, bugetului trezoreriei statului;
b)veniturile şi cheltuielile bugetelor fondurilor speciale, care se constituie şi se utilizează potrivit reglementărilor legale;
c)veniturile şi cheltuielile bugetelor instituţiilor publice;
d)răscumpărarea certificatelor de trezorerie pentru populaţie, transformate în certificate de depozit;
e)datoria publică în lei şi valută, inclusiv serviciul datoriei publice;
f)alte venituri şi cheltuieli privind fonduri publice, reglementate prin dispoziţii legale, inclusiv drepturile de încasat şi obligaţiile de plată ale statului, la baza cărora stau acorduri şi convenţii guvernamentale şi comerciale.
(2)Statul garantează efectuarea operaţiunilor financiare prin trezoreria statului în condiţii de siguranţă şi în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare, precum şi păstrarea integrităţii disponibilităţilor băneşti.
(3)În cazul afectării integrităţii disponibilităţilor băneşti păstrate la Trezoreria Statului, prejudiciul creat se acoperă din bugetul Trezoreriei Statului, în baza documentelor justificative care atestă obligaţia de plată a statului.
(4)Sumele rezultate din derularea procedurilor judiciare legale de recuperare a prejudiciului creat ca urmare a afectării integrităţii disponibilităţilor băneşti păstrate la Trezoreria Statului constituie venit al bugetului Trezoreriei Statului.
(5)Prin trezoreria operativă centrală se pot efectua operaţiuni de încasări şi plăţi în lei şi valută.CAPITOLUL III:Administrarea resurselor contului curent general al trezoreriei statului
Art. 3
(6)Pentru toate operaţiunile derulate prin contul curent general al Trezoreriei Statului, precum şi prin conturile de valută deschise în evidenţele Băncii Naţionale a României, pe numele Ministerului Finanţelor Publice, se plătesc comisioane din bugetul Trezoreriei Statului Băncii Naţionale a României. Comisioanele se stabilesc prin reglementări ale Băncii Naţionale a României şi prin regulile de sistem aplicabile participanţilor la sistemul electronic de plăţi.
(1)Contul curent general al Trezoreriei Statului funcţionează la Banca Naţională a României şi este deschis pe numele Ministerului Economiei şi Finanţelor.
(2)Direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene pot încheia convenţii cu instituţiile de credit selectate de acestea pentru prestarea de servicii de casierie pentru unităţile Trezoreriei Statului care nu au organizată casierie-tezaur. La selectarea instituţiilor de credit se vor avea în vedere cele mai avantajoase oferte din punctul de vedere al bonităţii instituţiilor de credit, precum şi al comisionului practicat de acestea, pe baza unui punctaj la care preponderent va fi al doilea criteriu.
(3)În contul curent general al trezoreriei statului Banca Naţională a României înregistrează încasările şi efectuează plăţile în limita disponibilităţilor existente în cont.
(4)Funcţionarea contului curent general al trezoreriei statului şi înregistrarea operaţiunilor în acest cont se stabilesc prin convenţie încheiată între Ministerul Economiei şi Finanţelor şi Banca Naţională a României.
(5)Este interzisă preluarea de sume din contul curent general al trezoreriei statului fără acordul persoanelor din cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor şi al unităţilor trezoreriei statului din cadrul direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene, a municipiului Bucureşti şi administraţiilor finanţelor publice ale sectoarelor municipiului Bucureşti, autorizate să administreze acest cont.
(6)Pentru toate operaţiunile derulate prin contul curent general al Trezoreriei Statului, precum şi prin conturile de valută deschise în evidenţele Băncii Naţionale a României, pe numele Ministerului Finanţelor Publice, se plătesc comisioane din bugetul Trezoreriei Statului Băncii Naţionale a României. Comisioanele se stabilesc prin reglementări ale Băncii Naţionale a României şi prin regulile de sistem aplicabile participanţilor la sistemul electronic de plăţi.(7)Prin derogare de la alin. (5), precum şi de la art. 24 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările ulterioare, plata comisioanelor se efectuează prin debitarea directă de către Banca Naţională a României a contului curent general al Trezoreriei Statului.
Art. 4
Operaţiunile de încasări şi plăţi prevăzute la art. 2 alin. (1) sunt evidenţiate în contabilitatea trezoreriei statului potrivit planului de conturi aprobat prin ordin al ministrului economiei şi finanţelor.
Art. 5 Arată norme de aplicare
(4)În vederea efectuării cheltuielilor instituţiile publice, indiferent de sistemul de finanţare şi de subordonare, au obligaţia de a transmite unităţilor Trezoreriei Statului la care au conturile deschise bugetul de venituri şi cheltuieli aprobat, potrivit reglementărilor legale în vigoare.
Arată norme de aplicare
(5)La decontarea sumelor în numerar sau prin virament din conturile instituţiilor publice pentru efectuarea cheltuielilor, unităţile Trezoreriei Statului verifică existenţa bugetelor de venituri şi cheltuieli ale instituţiilor respective, urmărind respectarea încadrării în prevederile bugetare şi în creditele bugetare deschise şi repartizate şi/sau în disponibilităţile de fonduri, după caz, precum şi alte obiective stabilite potrivit reglementărilor legale în vigoare.
Arată norme de aplicare
(6)Instituţiile publice pot solicita unităţilor trezoreriei statului eliberarea de sume în numerar, din conturile de cheltuieli sau de disponibilităţi, pentru achitarea drepturilor prevăzute la art. 3 alin. (1) din Legea nr. 70/2015 pentru întărirea disciplinei financiare privind operaţiunile de încasări şi plăţi în numerar şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi pentru alte cheltuieli care nu se justifică a fi efectuate prin virament.
(61)Răspunderea privind încadrarea în prevederile legale în vigoare a sumelor pe care instituţiile publice le solicită în numerar unităţilor trezoreriei statului revine ordonatorilor de credite ai respectivelor instituţii publice.
Arată norme de aplicare
(8)Sumele achitate în numerar de către contribuabili, reprezentând venituri ale bugetului de stat sau venituri cuvenite altor bugete administrate de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, se încasează de unităţile Trezoreriei Statului. Sumele achitate în numerar, cuvenite bugetului de stat, reprezentând taxe, tarife sau alte obligaţii stabilite de instituţii publice, pot fi încasate şi prin casieriile proprii ale instituţiilor publice respective, cu acordul Ministerului Finanţelor Publice.
(81)Sumele achitate în numerar de către contribuabili, reprezentând venituri ale bugetelor locale, venituri proprii ale instituţiilor publice, precum şi venituri cuvenite altor bugete, cu excepţia celor prevăzute la alin. (8), se încasează prin casieriile proprii ale instituţiilor care gestionează bugetele respective, dacă legea nu prevede altfel.
(82)Prin excepţie de la prevederile alin. (8), sumele achitate în numerar de către contribuabili persoane fizice, reprezentând impozitul şi contribuţiile aferente veniturilor din activităţi agricole, se pot încasa şi prin compartimentele de specialitate ale unităţii administrativ-teritoriale din localităţile în care îşi au domiciliul fiscal contribuabilii, dacă în această localitate nu există o unitate teritorială a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu respectarea prevederilor art. 351 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(83)Instituţiile publice care încasează prin casieria proprie sume în numerar reprezentând venituri cuvenite bugetelor proprii au obligaţia să asigure plătitorilor şi cel puţin o altă modalitate de plată a sumelor respective prin intermediul serviciilor de plată fără numerar, definite conform Legii nr. 209/2019 privind serviciile de plată şi pentru modificarea unor acte normative, cu respectarea prevederilor legale în vigoare şi cu condiţia asigurării fondurilor necesare achitării comisioanelor stabilite pentru efectuarea acestor operaţiuni.
(84)Instituţiile publice pot opta, pentru încasarea veniturilor cuvenite bugetelor proprii, să utilizeze exclusiv mijloace de plată fără numerar, definite conform Legii nr. 209/2019, cu respectarea prevederilor legale în vigoare şi cu condiţia asigurării fondurilor necesare achitării comisioanelor stabilite pentru efectuarea acestor operaţiuni.
Arată norme de aplicare
(101)Sumele prevăzute la alin. (10) pot fi executate silit în cazul în care în actele normative care reglementează acordarea transferurilor sau subvenţiilor respective se prevede astfel sau în cazul în care ordonatorii de credite care le acordă stabilesc că acestor sume nu le sunt aplicabile prevederile alin. (10) privind executarea silită.
(102)În situaţia prevăzuta la alin. (101), ordonatorii de credite dispun plata sumelor în conturi deschise la Trezoreria Statului, altele decât cele în care se face viramentul potrivit alin. (10), începând cu data de 11 decembrie 2017.
(103)În cazul în care se constată indicarea eronată a conturilor pentru plata sumelor prevăzute la alin. (10), instituţiile publice solicită beneficiarului sumei restituirea acesteia sau efectuarea corecţiilor între conturi de către acesta cu informarea instituţiei publice plătitoare. Operaţiunea se efectuează în limita sumei rămase disponibile în cont, aferente tranzacţiei care face obiectul corecţiei.
Arată norme de aplicare
(11)Instituţiile publice pot deschide, conturi escrow la o instituţie de credit agreată de instituţiile finanţatoare externe sau interne, în condiţii stabilite prin convenţii încheiate între părţi.
(14)Pe numele beneficiarilor de fonduri externe nerambursabile postaderare, cu excepţia persoanelor fizice, pot fi deschise la unităţile Trezoreriei Statului conturi de disponibilităţi pentru gestionarea sumelor provenite din fonduri externe nerambursabile, inclusiv a fondurilor aferente finanţării naţionale, în cazul în care prin reglementări specifice gestionării fondurilor respective se prevede astfel.
(15)Sumele reprezentând contravaloarea bunurilor achiziţionate, serviciilor prestate sau lucrărilor executate, care se plătesc de către operatorii economici cu capital majoritar sau integral de stat, din subvenţiile sau transferurile încasate în conturile prevăzute la alin. (10), se virează în conturile operatorilor economici beneficiari, deschise la Trezoreria Statului, dacă legea nu prevede altfel. Sumele astfel încasate de operatorii economici beneficiari se utilizează în ordinea prevăzută la art. 6 alin. (2).
(1)Instituţiile publice, indiferent de sistemul de finanţare şi de subordonare, efectuează operaţiunile de încasări şi plăţi prin unităţile trezoreriei statului în a căror rază sunt înregistrate fiscal, cu excepţia instituţiilor publice ai căror conducători au calitatea de ordonatori principali şi secundari de credite ai bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat şi bugetelor fondurilor speciale şi instituţiilor publice autonome cu sediul în municipiul Bucureşti, precum şi a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, care efectuează operaţiunile de încasări şi plăţi prin Trezoreria Municipiului Bucureşti.
Arată norme de aplicare(2)Operaţiunile de încasări şi plăţi dispuse de Ministerul Economiei şi Finanţelor în contul şi în numele statului se efectuează prin trezoreria operativă centrală.
Arată norme de aplicare(3)Prin excepţie de la prevederile alin. (2), prin trezoreria operativă centrală pot fi efectuate şi alte operaţiuni de încasări şi plăţi stabilite prin ordin al ministrului economiei şi finanţelor.
Arată norme de aplicare
(4)În vederea efectuării cheltuielilor instituţiile publice, indiferent de sistemul de finanţare şi de subordonare, au obligaţia de a transmite unităţilor Trezoreriei Statului la care au conturile deschise bugetul de venituri şi cheltuieli aprobat, potrivit reglementărilor legale în vigoare.
(5)La decontarea sumelor în numerar sau prin virament din conturile instituţiilor publice pentru efectuarea cheltuielilor, unităţile Trezoreriei Statului verifică existenţa bugetelor de venituri şi cheltuieli ale instituţiilor respective, urmărind respectarea încadrării în prevederile bugetare şi în creditele bugetare deschise şi repartizate şi/sau în disponibilităţile de fonduri, după caz, precum şi alte obiective stabilite potrivit reglementărilor legale în vigoare.
(6)Instituţiile publice pot solicita unităţilor trezoreriei statului eliberarea de sume în numerar, din conturile de cheltuieli sau de disponibilităţi, pentru achitarea drepturilor prevăzute la art. 3 alin. (1) din Legea nr. 70/2015 pentru întărirea disciplinei financiare privind operaţiunile de încasări şi plăţi în numerar şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi pentru alte cheltuieli care nu se justifică a fi efectuate prin virament.
(61)Răspunderea privind încadrarea în prevederile legale în vigoare a sumelor pe care instituţiile publice le solicită în numerar unităţilor trezoreriei statului revine ordonatorilor de credite ai respectivelor instituţii publice.(7)Instituţiile publice au obligaţia să organizeze activitatea de casierie, astfel încât încasările şi plăţile în numerar să fie efectuate în condiţii de siguranţă, cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare şi în limita plafonului de casă stabilit de către unităţile trezoreriei statului pentru fiecare instituţie publică.
Arată norme de aplicare
(8)Sumele achitate în numerar de către contribuabili, reprezentând venituri ale bugetului de stat sau venituri cuvenite altor bugete administrate de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, se încasează de unităţile Trezoreriei Statului. Sumele achitate în numerar, cuvenite bugetului de stat, reprezentând taxe, tarife sau alte obligaţii stabilite de instituţii publice, pot fi încasate şi prin casieriile proprii ale instituţiilor publice respective, cu acordul Ministerului Finanţelor Publice.
(81)Sumele achitate în numerar de către contribuabili, reprezentând venituri ale bugetelor locale, venituri proprii ale instituţiilor publice, precum şi venituri cuvenite altor bugete, cu excepţia celor prevăzute la alin. (8), se încasează prin casieriile proprii ale instituţiilor care gestionează bugetele respective, dacă legea nu prevede altfel.
(82)Prin excepţie de la prevederile alin. (8), sumele achitate în numerar de către contribuabili persoane fizice, reprezentând impozitul şi contribuţiile aferente veniturilor din activităţi agricole, se pot încasa şi prin compartimentele de specialitate ale unităţii administrativ-teritoriale din localităţile în care îşi au domiciliul fiscal contribuabilii, dacă în această localitate nu există o unitate teritorială a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu respectarea prevederilor art. 351 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(83)Instituţiile publice care încasează prin casieria proprie sume în numerar reprezentând venituri cuvenite bugetelor proprii au obligaţia să asigure plătitorilor şi cel puţin o altă modalitate de plată a sumelor respective prin intermediul serviciilor de plată fără numerar, definite conform Legii nr. 209/2019 privind serviciile de plată şi pentru modificarea unor acte normative, cu respectarea prevederilor legale în vigoare şi cu condiţia asigurării fondurilor necesare achitării comisioanelor stabilite pentru efectuarea acestor operaţiuni.
(84)Instituţiile publice pot opta, pentru încasarea veniturilor cuvenite bugetelor proprii, să utilizeze exclusiv mijloace de plată fără numerar, definite conform Legii nr. 209/2019, cu respectarea prevederilor legale în vigoare şi cu condiţia asigurării fondurilor necesare achitării comisioanelor stabilite pentru efectuarea acestor operaţiuni.(9)Veniturile bugetelor prevăzute la art. 2 alin. (1) pot fi încasate în numerar şi prin instituţii de credit, pe bază de convenţii încheiate cu persoanele abilitate, cu condiţia asigurării fondurilor necesare achitării comisioanelor stabilite pentru efectuarea acestor operaţiuni.
Arată norme de aplicare(10)Transferurile şi subvenţiile alocate de la bugetul de stat, bugetele locale, bugetele fondurilor speciale şi de la alte bugete regiilor autonome, societăţilor sau companiilor naţionale şi societăţilor comerciale, după caz, se virează în conturi deschise în numele acestora la unităţile trezoreriei statului în a căror rază sunt înregistrate fiscal şi se utilizează numai potrivit destinaţiilor aprobate prin lege, neputând fi executate silit.
(101)Sumele prevăzute la alin. (10) pot fi executate silit în cazul în care în actele normative care reglementează acordarea transferurilor sau subvenţiilor respective se prevede astfel sau în cazul în care ordonatorii de credite care le acordă stabilesc că acestor sume nu le sunt aplicabile prevederile alin. (10) privind executarea silită.
(102)În situaţia prevăzuta la alin. (101), ordonatorii de credite dispun plata sumelor în conturi deschise la Trezoreria Statului, altele decât cele în care se face viramentul potrivit alin. (10), începând cu data de 11 decembrie 2017.
(103)În cazul în care se constată indicarea eronată a conturilor pentru plata sumelor prevăzute la alin. (10), instituţiile publice solicită beneficiarului sumei restituirea acesteia sau efectuarea corecţiilor între conturi de către acesta cu informarea instituţiei publice plătitoare. Operaţiunea se efectuează în limita sumei rămase disponibile în cont, aferente tranzacţiei care face obiectul corecţiei.
(11)Instituţiile publice pot deschide, conturi escrow la o instituţie de credit agreată de instituţiile finanţatoare externe sau interne, în condiţii stabilite prin convenţii încheiate între părţi.(12)Este interzis instituţiilor publice să efectueze operaţiunile de încasări şi plăţi prin instituţii de credit, cu excepţia încasărilor şi plăţilor efectuate în valută, precum şi a prevederilor alin. (11).
(13)La trezoreria statului se deschide contul în lei în numele Comisiei Europene, denumit "Contul de resurse proprii în numele Comisiei Europene", prevăzut la art. 9 din Regulamentul Consiliului (CE, Euratom) nr. 1.150/2000 pentru implementarea Deciziei 94/728/CE, Euratom asupra sistemului de resurse proprii ale Comunităţilor, modificat prin Regulamentul Consiliului (CE, Euratom) nr. 2.028/2004.
(14)Pe numele beneficiarilor de fonduri externe nerambursabile postaderare, cu excepţia persoanelor fizice, pot fi deschise la unităţile Trezoreriei Statului conturi de disponibilităţi pentru gestionarea sumelor provenite din fonduri externe nerambursabile, inclusiv a fondurilor aferente finanţării naţionale, în cazul în care prin reglementări specifice gestionării fondurilor respective se prevede astfel.
(15)Sumele reprezentând contravaloarea bunurilor achiziţionate, serviciilor prestate sau lucrărilor executate, care se plătesc de către operatorii economici cu capital majoritar sau integral de stat, din subvenţiile sau transferurile încasate în conturile prevăzute la alin. (10), se virează în conturile operatorilor economici beneficiari, deschise la Trezoreria Statului, dacă legea nu prevede altfel. Sumele astfel încasate de operatorii economici beneficiari se utilizează în ordinea prevăzută la art. 6 alin. (2).
Art. 51
(1)Ministerul Finanţelor Publice poate să deschidă, pe bază de convenţii încheiate între părţi, conturi tranzitorii la instituţii de credit, în vederea colectării veniturilor bugetelor componente ale bugetului general consolidat de la contribuabilii persoane fizice, plătitori de impozite, contribuţii, taxe sau alte venituri bugetare, clienţi ai instituţiilor de credit respective.
(2)Contribuabilii persoane fizice prevăzuţi la alin. (1) pot fi numai contribuabilii pentru care codul de identificare fiscală valabil pentru plata obligaţiilor bugetare care se achită în contul tranzitoriu este codul numeric personal atribuit potrivit legii speciale.
(3)Contribuabilii persoane fizice pot dispune plăţi în contul tranzitoriu deschis pe numele Ministerului Finanţelor Publice la aceeaşi instituţie de credit la care aceştia îşi au deschise conturile curente, pentru achitarea obligaţiilor bugetare care fac obiectul convenţiilor încheiate de Ministerul Finanţelor Publice cu instituţiile de credit respective, fără perceperea de comisioane bancare.
(4)Pentru operaţiunile de plăţi efectuate conform prevederilor alin. (3), momentul plăţii este cel prevăzut la art. 114 alin. (3) lit. c) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, mesajele electronice de plată fiind transmise de către instituţia de credit iniţiatoare Ministerului Finanţelor Publice în sistem informatic, concomitent cu transferul sumelor colectate zilnic în contul deschis la Trezoreria operativă centrală.
(5)Suma colectată zilnic în contul prevăzut la alin. (1) se transferă de către instituţia de credit în contul Ministerului Finanţelor Publice deschis la Trezoreria operativă centrală, cel târziu în prima zi lucrătoare următoare de la încasare.
(6)Ministerul Finanţelor Publice asigură transferul sumelor încasate de la instituţiile de credit, în conturile corespunzătoare de venituri bugetare sau de disponibilităţi, după caz, în termen de maximum o zi lucrătoare de la data creditării contului deschis la Trezoreria operativă centrală, în baza informaţiilor transmise prin mesajele electronice de plată.
(7)Informaţiile obligatorii care se înscriu în ordinele de plată pentru Trezoreria Statului (OPT) prin care contribuabilii persoane fizice efectuează plăţi către bugetele componente ale bugetului general consolidat prin contul tranzitoriu deschis pe numele Ministerului Finanţelor Publice şi informaţiile care vor fi cuprinse în mesajul electronic de plată care se transmite în sistem informatic de către instituţiile de credit iniţiatoare vor fi stabilite prin ordin al ministrului finanţelor publice.
(8)Ministerul Finanţelor Publice va restitui instituţiei de credit sumele aferente mesajelor electronice de plată nedecontate în termenul prevăzut la alin. (5) sau care nu sunt completate conform alin. (7).
(9)Pentru operaţiunile de transfer al soldului prevăzut la alin. (5), Trezoreria Statului va plăti instituţiei de credit comisioane din bugetul Trezoreriei Statului la nivelul comisioanelor percepute de Societatea Naţională de Transfer de Fonduri şi Decontări - TRANSFOND - S.A.
(10)În vederea colectării veniturilor bugetelor componente ale bugetului general consolidat instituţiile de credit pot pune la dispoziţia contribuabililor persoane fizice prevăzuţi la alin. (2), care nu sunt clienţi ai instituţiei de credit respective, precum şi pentru clienţii proprii persoane fizice posibilitatea achitării în numerar sau la terminale de plată instalate de acestea a obligaţiilor fiscale, bugetare sau a altor sume colectate de instituţiile publice, cu condiţia transferării sumelor astfel achitate în contul tranzitoriu.
(11)În scopul încasării sumelor în condiţiile prevăzute la alin. (10), instituţiile de credit care au încheiat convenţii pentru deschiderea contului tranzitoriu pot solicita încheierea de acte adiţionale la acestea, iar celelalte instituţii de credit pot solicita încheierea de convenţii cu Ministerul Finanţelor Publice în acest scop.
(12)Pentru sumele achitate în condiţiile alin. (10) instituţia de credit poate percepe comisioane plătitorilor conform politicii proprii de comisionare.
(13)Pentru sumele achitate în condiţiile alin. (10), momentul plăţii este cel prevăzut la art. 163 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, numai cu condiţia creditării cu aceeaşi dată a contului tranzitoriu, mesajele electronice de plată fiind transmise de către instituţia de credit iniţiatoare Ministerului Finanţelor Publice în sistem informatic, concomitent cu transferul sumelor colectate zilnic în contul deschis la Trezoreria operativă centrală, în ziua lucrătoare imediat următoare.
(14)În cazul operaţiunilor de plăţi efectuate în condiţiile alin. (10), instituţiile de credit vor stabili mecanisme eficiente de identificare a contribuabililor persoane fizice, astfel încât eventualele sume achitate eronat şi/sau returnate de Ministerul Finanţelor Publice să poată fi restituite către aceştia.
(15)Prevederile alin. (5)-(9) se aplică instituţiilor de credit în mod corespunzător şi pentru sumele achitate în condiţiile alin. (10).
(16)În aplicarea prevederilor alin. (10) se modifică corespunzător ordinul ministrului finanţelor publice emis în baza prevederilor alin. (7).
(17)Sumelor colectate în contul tranzitoriu li se aplică prevederile art. 224 din Legea nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 52[textul din Art. 5^2 din capitolul III a fost abrogat la 06-dec-2016 de Art. III, punctul 2. din Ordonanta urgenta 84/2016]
Art. 53
(1)Ministerul Finanţelor Publice, prin Trezoreria Statului, poate oferi instituţiilor publice servicii de acceptare de plăţi electronice cu carduri de plată ale veniturilor bugetului general consolidat, cu condiţia autorizării trezoreriei în cel puţin unul dintre sistemele de plăţi Mastercard, VISA sau alte sisteme de plăţi similare. În vederea autorizării trezoreriei, Ministerul Finanţelor Publice primeşte de la entităţile de plăţi Mastercard, Visa sau altele asemenea un acord prin care acestea acceptă autorizarea acesteia, în condiţiile prevăzute la alin. (2).
(2)Trezoreria Statului acceptă conectarea la un sistem de plată în următoarele condiţii cumulative:
a)nu se constituie niciun fel de garanţii de către Trezoreria Statului şi instituţii publice;
b)comisioanele solicitate de emitenţii cardurilor şi de către sistemele de plăţi se exprimă în procent şi nu depăşesc cumulat 0,3% din valoarea fiecărei tranzacţii. Nu se acceptă comisioane fixe sau alte costuri suplimentare pentru Trezoreria Statului şi instituţii publice;
c)nu se acceptă solicitarea de alte costuri sau comisioane, inclusiv licenţe, mentenanţe, update sau upgrade, de către emitenţii cardurilor sau sistemele de plăţi pentru Trezoreria Statului şi instituţii publice;
d)sistemele de plăţi acceptă desfăşurarea anuală, împreună cu Trezoreria Statului, de acţiuni de promovare şi educare a contribuabililor în scopul utilizării sistemelor electronice de plăţi. La solicitarea sistemelor de plăţi, Trezoreria Statului poate accepta şi participarea la alte acţiuni de promovare a sistemelor de plăţi electronice;
e)furnizarea serviciilor de acceptare de plăţi la nivelul instituţiilor publice se poate realiza şi direct, prin intermediul Trezoreriei Statului, fără conectarea sau definirea instituţiilor publice drept comercianţi şi fără solicitarea de comisioane sau alte costuri de către emitenţii cardurilor sau sistemele de plăţi pentru Trezoreria Statului şi instituţii publice;
f)sistemele de plăţi acceptă normele şi procedurile emise în aplicarea prezentei ordonanţe de urgenţă, aprobate prin ordin al ministrului finanţelor publice;
g)restituirea sumelor către plătitori, inclusiv operaţiunile de tip refuz la plată, se efectuează potrivit legislaţiei naţionale în vigoare şi normelor metodologice aprobate potrivit alin. (13);
h)plata comisioanelor prevăzute la lit. b) se realizează prin debitare directă şi/sau prin plata facturilor emise la termenele stabilite de către sistemele de plată, fără a depăşi valoarea comisionului datorat pentru tranzacţiile dintr-o lună calendaristică, cu încadrarea în limita maximă stabilită la lit. b). În cazul plăţilor comisionului prin debitare directă, sistemele de plăţi emit la data debitării şi documentele justificative.
(3)Modalitatea de furnizare a serviciilor prevăzute la alin. (1) către instituţii publice se stabileşte prin norme metodologice aprobate prin ordin al ministrului finanţelor publice.
(4)Cheltuielile privind implementarea, dezvoltarea şi mentenanţa aplicaţiilor pentru serviciile de acceptare de plăţi electronice cu carduri de plată se suportă din bugetul de stat sau, după caz, din bugetul Trezoreriei Statului, în funcţie de aprobarea cheltuielilor cu această destinaţie în bugetele respective. Cheltuielile privind prestarea serviciilor de procesare, decontare, comunicaţii şi alte servicii sau resurse necesare activităţii de acceptare de plăţi electronice cu carduri de plată se suportă din bugetul de stat sau, după caz, din bugetul Trezoreriei Statului, în funcţie de aprobarea cheltuielilor cu această destinaţie în bugetele respective.
(5)Comisioanele prevăzute la alin. (2) lit. b), pentru veniturile bugetului general consolidat achitate de către persoanele fizice, se suportă de la bugetul de stat.
(6)Diferenţele de curs nefavorabile aferente tranzacţiilor cu cardul, în valută, se suportă din bugetul de stat. Diferenţele de curs favorabile aferente tranzacţiilor cu cardul, în valută, se fac venit la bugetul de stat.
(7)Procedura şi termenele de decontare şi înregistrare a tranzacţiilor în lei şi valută se aprobă prin ordin al ministrului finanţelor publice.
(8)Sistemele de plăţi pot participa la dezvoltarea aplicaţiilor Trezoreriei Statului, cu condiţia transferării către Ministerul Finanţelor Publice a dreptului de proprietate intelectuală, a codului-sursă şi a cunoştinţelor aferente aplicaţiilor dezvoltate, fără a solicita costuri şi fără a limita în vreun fel utilizarea, modificarea, distribuirea aplicaţiei dezvoltate şi numărul de utilizatori.
(9)Serviciile de acceptare de plată prevăzute în prezentul articol sunt aplicabile pentru veniturile bugetului general consolidat, achitate de persoanele fizice.
(10)Ministerul Finanţelor Publice poate presta serviciile de acceptare de plăţi electronice cu carduri de plată a veniturilor bugetului general consolidat şi de la persoane juridice. Tipurile de venituri care pot fi achitate de către persoanele juridice, nivelul comisioanelor, entitatea care suportă comisionul, în acest caz, se stabilesc prin ordin al ministrului finanţelor publice, pe baza analizei funcţionale efectuate de minister în vederea stabilirii tipurilor de venituri a căror plată se poate face prin sistem.
(11)Ministerul Finanţelor Publice poate presta serviciile de acceptare de plăţi electronice cu carduri de plată şi pentru alte persoane juridice care încasează venituri ale bugetului general consolidat sau alte sume prevăzute de lege, de la persoane fizice sau juridice. Tipurile de venituri prevăzute de lege sau sumele care pot fi achitate către aceste persoane juridice, nivelul comisioanelor, entitatea care suportă comisionul, în acest caz, se stabilesc prin ordin al ministrului finanţelor publice.
(12)Modalitatea şi fluxurile de plată a comisioanelor prevăzute la alin. (2) lit. b), reconstituirea sumelor reţinute prin debitare directă, documentele justificative acceptate şi termenele de plată se stabilesc prin norme metodologice aprobate prin ordin al ministrului finanţelor publice.
(13)În aplicarea prevederilor prezentului articol se emit norme metodologice aprobate prin ordin al ministrului finanţelor publice.
Art. 54
(1)Sumele reprezentând venituri ale bugetului general consolidat achitate prin intermediul cardurilor bancare la terminale de plată electronice instalate la sediile unităţilor Trezoreriei Statului sunt înregistrate ca venituri în conturile corespunzătoare de venituri bugetare deschise la Trezoreria Statului sau în contul unic către care s-a efectuat plata, la data la care a fost efectuată tranzacţia, astfel cum este confirmată prin procedura de autorizare a acesteia.
(2)Sumele înregistrate în conturile de venituri bugetare potrivit alin. (1) reprezintă venituri încasate definitiv la bugetele către care s-a efectuat plata la data la care a fost efectuată tranzacţia, astfel cum este confirmată prin procedura de autorizare a acesteia, şi se iau în calcul la determinarea deficitului bugetar cu aceeaşi dată.
(3)În perioada cuprinsă între data la care a fost efectuată şi autorizată tranzacţia şi data încasării efective de la instituţia de credit a sumelor aferente tranzacţiei în contul de disponibil deschis la Trezoreria Statului în acest scop, sumele aferente tranzacţiilor sunt evidenţiate de către unităţile Trezoreriei Statului în debitul unui cont distinct al contului corespondent al Trezoreriei Statului 61.50 «Cont corespondent al Trezoreriei Statului - Operaţiuni în curs de decontare aferente încasărilor prin POS" şi reprezintă debite din operaţiuni în curs de decontare în sarcina instituţiilor de credit.
(4)Cu sumele aferente tranzacţiilor, încasate de la instituţiile de credit în contul de disponibil deschis la Trezoreria Statului, se sting debitele din operaţiuni în curs de decontare evidenţiate de unităţile Trezoreriei Statului.
(5)Obligaţiile fiscale şi/sau bugetare ale contribuabililor aferente plăţilor efectuate potrivit alin. (1) se sting la data la care a fost efectuată tranzacţia, astfel cum este confirmată prin procedura de autorizare a acesteia, potrivit prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, cu condiţia încasării acestora la termenele şi potrivit clauzelor stabilite prin convenţiile încheiate cu instituţiile de credit.
(6)Sumele înregistrate la data la care a fost efectuată tranzacţia în conturile corespunzătoare de venituri bugetare deschise la Trezoreria Statului sau în contul unic către care s-a efectuat plata care nu sunt încasate de la instituţia de credit în termenele prevăzute la alin. (5) se stornează, iar plăţile aferente acestor tranzacţii sunt anulate.
Art. 55
(1)Sumele reprezentând venituri ale bugetelor locale, venituri proprii ale instituţiilor publice sau venituri cuvenite altor bugete, achitate prin intermediul cardurilor bancare la terminale de plată electronice instalate la sediile instituţiilor publice beneficiare, se evidenţiază ca venituri încasate la bugetele către care s-a efectuat plata, la data încasării sumelor respective în conturile corespunzătoare de venituri bugetare deschise la Trezoreria Statului.
(2)În perioada cuprinsă între data la care a fost efectuată şi autorizată tranzacţia şi data încasării efective de la instituţia de credit a sumelor aferente tranzacţiei, în contul de disponibil deschis la Trezoreria Statului pe numele instituţiei publice beneficiare, sumele aferente tranzacţiilor efectuate se evidenţiază în contabilitatea proprie a instituţiilor publice beneficiare ca debite pe seama instituţiilor de credit, în structura clasificaţiei indicatorilor privind finanţele publice-venituri, după caz.
(3)Obligaţiile fiscale şi/sau bugetare ale contribuabililor aferente plăţilor efectuate potrivit alin. (1) se sting la data la care a fost efectuată tranzacţia, astfel cum este confirmată prin procedura de autorizare a acesteia, potrivit prevederilor Legii nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare, cu condiţia încasării acestora la termenele şi potrivit clauzelor stabilite prin convenţiile încheiate cu instituţiile de credit.
(4)Obligaţiile fiscale şi/sau bugetare ale contribuabililor stinse la data la care a fost efectuată tranzacţia şi care nu sunt încasate de la instituţia de credit în termenele prevăzute la alin. (3) se reînregistrează în contabilitatea instituţiilor publice beneficiare, iar plăţile aferente acestor tranzacţii sunt anulate.
(5)Evidenţierea în contabilitatea instituţiilor publice a operaţiunilor prevăzute la alin. (1)-(3), precum şi raportarea acestora în situaţiile financiare se stabilesc prin norme metodologice aprobate prin ordin al ministrului finanţelor publice.
Art. 56
Consolidarea şi autorizarea datelor aferente plăţilor efectuate la terminale de plată electronice potrivit art. 54 şi 55 se realizează de către unităţile Trezoreriei Statului şi instituţiile publice la sediile cărora sunt instalate terminalele de plată electronice până la ora 24,00 a fiecărei zile lucrătoare, pentru tranzacţiile din ziua respectivă.
Art. 57
(1)Instituţiile publice finanţate integral din bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale sau bugetele locale care colectează venituri bugetare pentru bugetul din care sunt finanţate, precum şi instituţiile publice, indiferent de subordonare şi de modalitatea de finanţare, care colectează sume reprezentând venituri bugetare pentru alte bugete componente ale bugetului general consolidat decât pentru bugetul propriu sau care colectează sume din care se defalcă cote procentuale către bugetul propriu şi către alte bugete componente ale bugetului general consolidat pot solicita Ministerului Finanţelor Publice deschiderea la unităţile Trezoreriei Statului de conturi de disponibilităţi pentru încasarea sumelor respective, în cazul în care urmărirea încasării creanţelor bugetare respective este în sarcina acestora.
(2)Sumele prevăzute la alin. (1) încasate în numerar prin casieriile proprii ale instituţiilor publice se depun în contul de disponibil deschis la unităţile Trezoreriei Statului, în prima zi lucrătoare de la încasare, cu excepţia sumelor încasate în numerar de instituţiile publice care nu se află în aceeaşi localitate cu unitatea Trezoreriei Statului la care este arondată, pentru care termenul de depunere este de două zile lucrătoare.
(3)Sumele colectate în contul de disponibil prevăzut la alin. (1) se virează în conturile corespunzătoare de venituri bugetare, în termen de cel mult două zile lucrătoare de la încasare.
(4)În conturile de disponibilităţi prevăzute la alin. (1) pot fi efectuate plăţi prin virament bancar, prin mandat poştal, plăţi online utilizând cardul bancar în cadrul sistemelor de plată puse la dispoziţie de instituţii publice sau în cadrul altor sisteme de plată reglementate de acte normative în vigoare, precum şi plăţi prin intermediul cardurilor bancare la terminale de plată, în condiţiile legii.
Art. 58
(1)Ministerul Finanţelor Publice, prin Trezoreria Statului, poate îndeplini calitatea de comerciant acceptant pentru toate instituţiile publice fără a fi necesară încheierea de contracte cu acestea în acest scop şi poate oferi prin sistemul propriu instituţiilor publice servicii de plata online cu carduri de plată a veniturilor bugetului general consolidat şi altor sume, prin intermediul instituţiilor de credit acceptatoare, în următoarele condiţii cumulative:
a)instituţiile de credit acceptatoare se selectează potrivit legislaţiei în vigoare în domeniul achiziţiilor publice;
b)comisioanele suportate de Trezoreria Statului nu pot depăşi nivelul prevăzut la art. 53 alin. (2) lit. b) şi nu se percep comisioane fixe sau alte costuri suplimentare faţă de acestea;
c)nu se constituie niciun fel de garanţii de către Trezoreria Statului şi instituţiile publice;
d)nu se acceptă solicitarea de alte costuri sau comisioane, inclusiv licenţe, mentenanţe, update sau upgrade, de către emitenţii cardurilor, instituţiile de credit acceptatoare sau sistemele de plăţi, pentru Trezoreria Statului şi instituţiile publice;
e)restituirea sumelor către plătitori, inclusiv operaţiunile de tip refuz la plată, se efectuează potrivit legislaţiei naţionale în vigoare şi normelor metodologice aprobate potrivit alin. (8);
f)plata comisioanelor prevăzute la lit. b) se realizează prin plata facturilor emise la termenele stabilite de către instituţiile de credit acceptatoare;
g)instituţiile de credit acceptatoare realizează zilnic printr-o singură tranzacţie transferul sumelor aferente plăţilor efectuate online cu carduri de plată în contul Ministerului Finanţelor Publice deschis la Trezoreria Operativă Centrală în termen de maximum o zi lucrătoare de la data autorizării tranzacţiilor;
h)instituţiile de credit acceptatoare respectă procedura de transmitere a informaţiilor necesare distribuirii sumei menţionate la lit. g), stabilită prin norme metodologice aprobate potrivit alin. (8).
(2)Modalitatea de furnizare a serviciilor prevăzute la alin. (1) de către instituţiile de credit acceptatoare se stabileşte prin norme metodologice aprobate prin ordin al ministrului finanţelor publice.
(3)Cheltuielile privind implementarea, dezvoltarea şi mentenanţa aplicaţiilor pentru serviciile oferite de Trezoreria Statului prin intermediul instituţiilor de credit acceptatoare de plăţi electronice cu carduri de plată se suportă din bugetul de stat sau, după caz, din bugetul Trezoreriei Statului, în funcţie de aprobarea cheltuielilor cu această destinaţie în bugetele respective.
(4)Comisioanele prevăzute la alin. (1) lit. b), pentru veniturile bugetului general consolidat achitate de către persoanele fizice, se suportă de la bugetul de stat.
(5)Serviciile de plată online prevăzute în prezentul articol sunt aplicabile pentru veniturile bugetului general consolidat şi alte sume, achitate de persoanele fizice.
(6)Ministerul Finanţelor Publice poate presta serviciile de plăţi online cu carduri de plată a veniturilor bugetului general consolidat şi alte sume şi de la persoane juridice. Tipurile de venituri care pot fi achitate de către persoanele juridice, nivelul comisioanelor, entitatea care suportă comisionul, în acest caz, se stabilesc prin ordin al ministrului finanţelor publice.
(7)Ministerul Finanţelor Publice poate presta serviciile de plăţi online cu carduri de plată şi pentru alte persoane juridice care încasează venituri ale bugetului general consolidat sau alte sume prevăzute de lege, de la persoane fizice sau juridice. Tipurile de venituri prevăzute de lege sau sumele care pot fi achitate către aceste persoane juridice, nivelul comisioanelor, entitatea care suportă comisionul, în acest caz, se stabilesc prin ordin al ministrului finanţelor publice. Termenele de plată a sumelor cuvenite în conturile cărora acestea se cuvin se stabilesc prin norme metodologice aprobate prin ordin al ministrului finanţelor publice.
(8)În aplicarea prevederilor prezentului articol se emit norme metodologice aprobate prin ordin al ministrului finanţelor publice.
Art. 59
Pentru furnizarea serviciilor de plăţi online cu carduri de plată prin modalităţile prevăzute la art. 53 şi 58, Trezoreria Statului poate dezvolta un sistem propriu de plată cu cardul a veniturilor bugetului general consolidat şi a altor sume.Art. 6 Arată norme de aplicare
(2)Operatorii economici sau alte persoane juridice împuternicite de aceştia vor utiliza sumele încasate în conturile deschise la unităţile Trezoreriei Statului, prevăzute la alin. (1), în următoarea ordine: pentru achitarea drepturilor de natură salarială, prin transferul sumelor aferente în conturile deschise la instituţii de credit, cu excepţia impozitelor şi contribuţiilor aferente acestora, pentru achitarea obligaţiilor către bugetul de stat şi celelalte bugete, şi, proporţional cu gradul de încasare, pentru plata facturilor recunoscute la plată de către contractorul general către subcontractori, iar sumele rămase disponibile pot fi virate în conturile deschise la instituţiile de credit ori pot fi utilizate pentru efectuarea de plăţi către furnizori sau creditori cu conturi deschise la Trezoreria Statului ori la instituţii de credit, cu condiţia ca asupra conturilor respective să nu fi fost înfiinţată poprire prin titluri executorii.
Arată norme de aplicare
(4)Din conturile deschise la Trezoreria Statului nu pot fi dispuse plăţi pe bază de bilete la ordin, cu excepţia celor dispuse pe bază de bilete la ordin emise anterior intrării în vigoare a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă.
(1)Instituţiile publice, indiferent de sistemul de finanţare, au obligaţia să vireze sumele reprezentând contravaloarea bunurilor achiziţionate, serviciilor prestate sau lucrărilor executate în conturile operatorilor economici beneficiari, deschise la unităţile trezoreriei statului în a căror rază aceştia sunt înregistraţi fiscal.
Arată norme de aplicare
(2)Operatorii economici sau alte persoane juridice împuternicite de aceştia vor utiliza sumele încasate în conturile deschise la unităţile Trezoreriei Statului, prevăzute la alin. (1), în următoarea ordine: pentru achitarea drepturilor de natură salarială, prin transferul sumelor aferente în conturile deschise la instituţii de credit, cu excepţia impozitelor şi contribuţiilor aferente acestora, pentru achitarea obligaţiilor către bugetul de stat şi celelalte bugete, şi, proporţional cu gradul de încasare, pentru plata facturilor recunoscute la plată de către contractorul general către subcontractori, iar sumele rămase disponibile pot fi virate în conturile deschise la instituţiile de credit ori pot fi utilizate pentru efectuarea de plăţi către furnizori sau creditori cu conturi deschise la Trezoreria Statului ori la instituţii de credit, cu condiţia ca asupra conturilor respective să nu fi fost înfiinţată poprire prin titluri executorii.(3)Conturile operatorilor economici prevăzute la alin. (1) se supun executării silite prin unităţile trezoreriei statului, pe baza titlurilor executorii emise de organele autorizate să aplice procedura de executare silită, conform prevederilor legale.
Arată norme de aplicare
(4)Din conturile deschise la Trezoreria Statului nu pot fi dispuse plăţi pe bază de bilete la ordin, cu excepţia celor dispuse pe bază de bilete la ordin emise anterior intrării în vigoare a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă.
Art. 61
(1)Operatorii economici pot cesiona drepturile de încasat de la instituţii publice aferente bunurilor achiziţionate, serviciilor prestate sau lucrărilor executate, prevăzute la art. 6 alin. (1), către alţi operatori economici sau alte instituţii de credit, denumite în continuare cesionari. Cesiunea este valabilă numai cu acceptul prealabil exprimat în scris al instituţiei publice care datorează operatorului economic sumele reprezentând contravaloarea bunurilor achiziţionate, serviciilor prestate sau lucrărilor executate.
(2)Suma care face obiectul cesionării se achită de către instituţiile publice în contul indicat de cesionar, deschis la Trezoreria Statului, numai dacă operatorul economic nu are obligaţii de plată către bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat şi bugetele fondurilor speciale. În situaţia în care cesionarul nu este înregistrat fiscal în România, pe numele acestuia se deschide la Activitatea de trezorerie şi contabilitate publică a municipiului Bucureşti un cont distinct de disponibil aferent fiecărui contract de cesiune, codificat cu codul de identificare fiscală atribuit Trezoreriei Statului (8609468).
(3)Instituţiile publice care plătesc sume reprezentând contravaloarea bunurilor achiziţionate, serviciilor prestate sau lucrărilor executate datorate operatorilor economici care şi-au cesionat drepturile de încasat vor solicita organelor fiscale competente eliberarea certificatelor de atestare fiscală ale operatorilor economici respectivi, conform art. 112 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, cu cel mult 10 zile lucrătoare înainte de efectuarea plăţii. În acest caz, eliberarea certificatului de atestare fiscală nu este supusă taxei extrajudiciare de timbru.
(4)În cazul în care certificatul de atestare fiscală conţine obligaţii de plată ale beneficiarului, instituţiile publice înştiinţează operatorul economic şi cesionarul cu privire la cuantumul acestor obligaţii.
(5)În termen de 10 zile lucrătoare de la înştiinţare, dar nu mai târziu de 20 decembrie, operatorul economic poate prezenta instituţiei publice un nou certificat de atestare fiscală din care să rezulte că acesta nu mai are obligaţii către bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat şi bugetele fondurilor speciale.
(6)La expirarea termenului prevăzut la alin. (5), instituţiile publice au următoarele obligaţii:
a)virează în contul operatorului economic prevăzut la art. 6 alin. (1) suma aferentă obligaţiilor bugetare înscrise în certificatul de atestare fiscală;
b)virează în contul cesionarului, deschis la Trezoreria Statului, diferenţa dintre suma cesionată şi suma prevăzută la lit. a).
(7)Prevederile art. 6 alin. (2) şi alin. (3) se aplică în mod corespunzător şi contului prevăzut la alin. (6) lit. b).CAPITOLUL IV:Utilizarea şi fructificarea disponibilităţilor contului curent general al trezoreriei statului
Art. 7
(3)Nivelul ratei dobânzii aferente împrumuturilor prevăzute la alin. (2) lit. b) se stabileşte la nivelul ratei dobânzii de politică monetară stabilită de Banca Naţională a României plus până la maximum 4 puncte procentuale. Pentru plasamentele prevăzute la alin. (2) lit. c), nivelul ratei dobânzii se stabileşte în condiţiile cererii şi ofertei pieţei monetare.
(5)Rata dobânzii pentru disponibilităţile utilizate, conform alin. (1) lit. a)- c) şi alin. (2) lit. a) şi a1), se determină la nivelul ratei medii lunare a dobânzilor plătite de Trezoreria Statului pentru disponibilităţile şi depozitele pe termen constituite din sumele păstrate de titularii de conturi, potrivit legii, în Trezoreria Statului.
(51)Nivelul ratei dobânzii pentru împrumuturile acordate, conform alin. (2) lit. b1) se stabileşte prin convenţie încheiată între părţi.
Arată norme de aplicare
Arată norme de aplicare(1)Disponibilităţile contului curent general al trezoreriei statului se pot utiliza pentru:
b1)finanţarea temporară a deficitelor din anii precedenţi ale bugetului Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate şi ale bugetului asigurărilor pentru şomaj, până la alocarea de sume cu această destinaţie;
c)finanţarea deficitelor temporare ale bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat, bugetului Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate şi ale bugetului asigurărilor pentru şomaj, din exerciţiul curent;
d)finanţarea deficitelor temporare ale bugetului trezoreriei statului din exerciţiul curent.
Arată norme de aplicarea)finanţarea temporară a deficitelor din anii precedenţi ale bugetului de stat, nefinanţate prin împrumuturi de stat;
b)finanţarea temporară a deficitelor din anii precedenţi ale bugetului asigurărilor sociale de stat, până la alocarea de sume cu această destinaţie;
b1)finanţarea temporară a deficitelor din anii precedenţi ale bugetului Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate şi ale bugetului asigurărilor pentru şomaj, până la alocarea de sume cu această destinaţie;
c)finanţarea deficitelor temporare ale bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat, bugetului Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate şi ale bugetului asigurărilor pentru şomaj, din exerciţiul curent;
d)finanţarea deficitelor temporare ale bugetului trezoreriei statului din exerciţiul curent.(2)Disponibilităţile rămase neangajate în contul curent general al trezoreriei statului, după finanţarea deficitelor bugetare prevăzute la alin. (1), pot fi utilizate pentru:
a1)acordarea de împrumuturi pentru refinanţarea deficitului bugetului de stat rezultat ca urmare a executării titlurilor de stat depuse în garanţie de instituţiile de credit la care Ministerul Finanţelor Publice a efectuat plasamente financiare colateralizate;
b)acordarea de împrumuturi pentru acoperirea golurilor temporare de casă, ca urmare a decalajului dintre veniturile şi cheltuielile bugetelor locale, cu termen de rambursare în cursul aceluiaşi exerciţiu bugetar;
b1)acordarea de împrumuturi pentru finanţarea deficitelor temporare ale bugetelor fondurilor speciale;
Arată norme de aplicare
a)acordarea de împrumuturi pentru răscumpărarea la scadenţă sau înainte de scadenţă, după caz, a împrumuturilor de stat emise pentru finanţarea sau refinanţarea datoriei publice, cu condiţia asigurării disponibilităţilor necesare pentru efectuarea cheltuielilor aprobate potrivit legii;
a1)acordarea de împrumuturi pentru refinanţarea deficitului bugetului de stat rezultat ca urmare a executării titlurilor de stat depuse în garanţie de instituţiile de credit la care Ministerul Finanţelor Publice a efectuat plasamente financiare colateralizate;
b)acordarea de împrumuturi pentru acoperirea golurilor temporare de casă, ca urmare a decalajului dintre veniturile şi cheltuielile bugetelor locale, cu termen de rambursare în cursul aceluiaşi exerciţiu bugetar;
b1)acordarea de împrumuturi pentru finanţarea deficitelor temporare ale bugetelor fondurilor speciale;c)efectuarea de plasamente prin operaţiuni specifice la instituţii de credit şi alte instituţii financiare autorizate să efectueze astfel de operaţiuni, garantate de acestea cu active eligibile, fără a fi afectate obiectivele politicii monetare adoptate de Banca Naţională a României.
(3)Nivelul ratei dobânzii aferente împrumuturilor prevăzute la alin. (2) lit. b) se stabileşte la nivelul ratei dobânzii de politică monetară stabilită de Banca Naţională a României plus până la maximum 4 puncte procentuale. Pentru plasamentele prevăzute la alin. (2) lit. c), nivelul ratei dobânzii se stabileşte în condiţiile cererii şi ofertei pieţei monetare.(4)Dobânda încasată pentru disponibilităţile din contul curent general al trezoreriei statului, utilizate conform alin. (1) şi (2), reprezintă venit al bugetului trezoreriei statului.
(5)Rata dobânzii pentru disponibilităţile utilizate, conform alin. (1) lit. a)- c) şi alin. (2) lit. a) şi a1), se determină la nivelul ratei medii lunare a dobânzilor plătite de Trezoreria Statului pentru disponibilităţile şi depozitele pe termen constituite din sumele păstrate de titularii de conturi, potrivit legii, în Trezoreria Statului.
(51)Nivelul ratei dobânzii pentru împrumuturile acordate, conform alin. (2) lit. b1) se stabileşte prin convenţie încheiată între părţi.(6)Nivelul ratei dobânzilor aferente echivalentului în lei al împrumuturilor externe guvernamentale încasat în contul curent general al trezoreriei statului şi utilizat pentru finanţarea şi refinanţarea deficitului bugetului de stat, începând cu exerciţiul financiar al anului 2003, este cel prevăzut la alin. (5). Dobânda calculată reprezintă venit al bugetului trezoreriei statului.
(7)Pentru disponibilităţile rămase în contul curent general al trezoreriei statului, Banca Naţională a României acordă o dobândă al cărei nivel este stabilit prin convenţie. Dobânda încasată reprezintă venit la bugetul trezoreriei statului.
Art. 8
(1)Asigurarea permanentă a echilibrului dintre resursele contului curent general al trezoreriei statului şi necesităţile de finanţare se poate realiza prin utilizarea instrumentelor de administrare a lichidităţilor şi fluxului de numerar.
(2)Instrumentele prevăzute la alin. (1) se stabilesc prin normele emise în aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă.
Art. 9 Arată norme de aplicare
(11)În cadrul contului curent în valută deschis la Banca Naţională a României pe numele Ministerului Finanţelor Publice se pot deschide conturi analitice pe numele instituţiilor publice din administraţia publică centrală, potrivit legislaţiei în vigoare.
Arată norme de aplicare
(31)Dobânzile încasate la plasamentele efectuate din disponibilităţile în valută reprezintă venituri ale bugetului Trezoreriei Statului. Echivalentul în lei al acestora, determinat la cursul de schimb valabil la data efectuării operaţiunii, se virează la bugetul Trezoreriei Statului în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data încasării.
Arată norme de aplicare
(6)Pentru disponibilităţile contului curent în valută administrat de Ministerul Finanţelor Publice, păstrate la Banca Naţională a României, se bonifică dobândă. Rata dobânzii este stabilită prin convenţie încheiată între Ministerul Finanţelor Publice şi Banca Naţională a României.
(7)Pentru disponibilităţile în valută administrate de Ministerul Finanţelor Publice, păstrate la bănci corespondente, se bonifică dobândă. Dobânzile bonificate pentru aceste disponibilităţi reprezintă venituri ale bugetului Trezoreriei Statului. Rata dobânzii se stabileşte prin convenţiile încheiate.
(8)Suma netă pozitivă în valută bonificată de Banca Naţională a României pentru disponibilităţile contului curent în valută administrat de Ministerul Finanţelor Publice, prevăzute la alin. (6), reprezintă venit al bugetului de stat, dacă legea nu prevede altfel. Echivalentul în lei al acesteia, determinat la cursul de schimb valabil la data efectuării operaţiunii, se virează la bugetul de stat.
(81)Suma netă negativă în valută bonificată de Banca Naţională a României pentru disponibilităţile contului curent în valută administrat de Ministerul Finanţelor Publice, prevăzute la alin. (6), se asigură de la bugetul de stat. Echivalentul în lei al acesteia, determinat la cursul de schimb valabil la data efectuării operaţiunii, se asigură de la bugetul de stat, din bugetul Ministerului Finanţelor Publice - Acţiuni generale, capitolul 55 «Tranzacţii privind datoria publică şi împrumuturi», titlul 30 «Dobânzi», articolul 30.03 «Alte dobânzi», la o poziţie distinctă.
(82)Suma netă în valută prevăzută la alin. (8) şi (81) se determină ca diferenţă între suma în valută pozitivă şi negativă bonificată de Banca Naţională a României la contul curent în valută administrat de Ministerul Finanţelor Publice, prevăzut la alin. (6).
(9)Trezoreria Statului acordă dobânzi la disponibilităţile în valută care, potrivit reglementărilor legale în vigoare, sunt purtătoare de dobânzi. Dobânzile la disponibilităţile în valută reprezintă cheltuieli ale bugetului Trezoreriei Statului.
(10)Nivelul ratelor dobânzilor acordate la disponibilităţile prevăzute la alin. (9) se stabileşte prin ordin al ministrului finanţelor publice.
(12)Pentru operaţiunile de plăţi în valută dispuse de instituţiile publice din conturile purtătoare de dobândă deschise la Trezoreria Statului şi pentru alte servicii prestate de Trezoreria Statului se percep comisioane care reprezintă venituri ale bugetului Trezoreriei Statului. Echivalentul în lei al acestora se virează de instituţiile publice la bugetul Trezoreriei Statului în termen de 15 zile lucrătoare de la încheierea lunii, pe baza situaţiei întocmite şi transmise de Ministerul Finanţelor Publice. Cuantumul acestora se stabileşte prin ordin al ministrului finanţelor publice.
Arată norme de aplicare(1)Operaţiunile de încasări şi plăţi în valută ale Ministerului Economiei şi Finanţelor pot fi efectuate prin contul curent în valută deschis la Banca Naţională a României sau prin conturi corespondente în valută deschise la instituţii de credit, pe bază de convenţii încheiate între părţi. Selectarea instituţiilor de credit se efectuează prin licitaţie, în baza legislaţiei în vigoare.
(11)În cadrul contului curent în valută deschis la Banca Naţională a României pe numele Ministerului Finanţelor Publice se pot deschide conturi analitice pe numele instituţiilor publice din administraţia publică centrală, potrivit legislaţiei în vigoare.(2)Prin conturile prevăzute la alin. (1) se efectuează, fără a se limita la acestea, operaţiuni privind datoria publică guvernamentală şi fonduri externe nerambursabile.
Arată norme de aplicare(3)Disponibilităţile în valută pot fi fructificate în mod direct de către Ministerul Economiei şi Finanţelor prin plasamente la instituţii de credit sau la instituţii financiare, în condiţiile şi utilizând instrumentele stabilite prin normele emise în aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă.
(31)Dobânzile încasate la plasamentele efectuate din disponibilităţile în valută reprezintă venituri ale bugetului Trezoreriei Statului. Echivalentul în lei al acestora, determinat la cursul de schimb valabil la data efectuării operaţiunii, se virează la bugetul Trezoreriei Statului în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data încasării.(4)Disponibilităţile în valută, altele decât cele prevăzute la alin. (1), care, potrivit reglementărilor în vigoare, privesc fonduri publice gestionate de Ministerul Economiei şi Finanţelor, se păstrează în conturi distincte, deschise la instituţiile de credit nominalizate în actul normativ de aprobare a creditelor sau a împrumuturilor nerambursabile ori desemnate conform procedurilor de licitaţie specifice instituţiei creditoare internaţionale.
Arată norme de aplicare(5)Instituţiile publice efectuează operaţiunile de încasări şi plăţi în valută prin conturi deschise la instituţii de credit selectate de către acestea prin licitaţie, în baza legislaţiei în vigoare.
Arată norme de aplicare
(6)Pentru disponibilităţile contului curent în valută administrat de Ministerul Finanţelor Publice, păstrate la Banca Naţională a României, se bonifică dobândă. Rata dobânzii este stabilită prin convenţie încheiată între Ministerul Finanţelor Publice şi Banca Naţională a României.
(7)Pentru disponibilităţile în valută administrate de Ministerul Finanţelor Publice, păstrate la bănci corespondente, se bonifică dobândă. Dobânzile bonificate pentru aceste disponibilităţi reprezintă venituri ale bugetului Trezoreriei Statului. Rata dobânzii se stabileşte prin convenţiile încheiate.
(8)Suma netă pozitivă în valută bonificată de Banca Naţională a României pentru disponibilităţile contului curent în valută administrat de Ministerul Finanţelor Publice, prevăzute la alin. (6), reprezintă venit al bugetului de stat, dacă legea nu prevede altfel. Echivalentul în lei al acesteia, determinat la cursul de schimb valabil la data efectuării operaţiunii, se virează la bugetul de stat.
(81)Suma netă negativă în valută bonificată de Banca Naţională a României pentru disponibilităţile contului curent în valută administrat de Ministerul Finanţelor Publice, prevăzute la alin. (6), se asigură de la bugetul de stat. Echivalentul în lei al acesteia, determinat la cursul de schimb valabil la data efectuării operaţiunii, se asigură de la bugetul de stat, din bugetul Ministerului Finanţelor Publice - Acţiuni generale, capitolul 55 «Tranzacţii privind datoria publică şi împrumuturi», titlul 30 «Dobânzi», articolul 30.03 «Alte dobânzi», la o poziţie distinctă.
(82)Suma netă în valută prevăzută la alin. (8) şi (81) se determină ca diferenţă între suma în valută pozitivă şi negativă bonificată de Banca Naţională a României la contul curent în valută administrat de Ministerul Finanţelor Publice, prevăzut la alin. (6).
(9)Trezoreria Statului acordă dobânzi la disponibilităţile în valută care, potrivit reglementărilor legale în vigoare, sunt purtătoare de dobânzi. Dobânzile la disponibilităţile în valută reprezintă cheltuieli ale bugetului Trezoreriei Statului.
(10)Nivelul ratelor dobânzilor acordate la disponibilităţile prevăzute la alin. (9) se stabileşte prin ordin al ministrului finanţelor publice.(11)Pentru toate operaţiunile derulate prin conturile de valută prevăzute la alin. (1) se plătesc comisioane din bugetul trezoreriei statului.
(12)Pentru operaţiunile de plăţi în valută dispuse de instituţiile publice din conturile purtătoare de dobândă deschise la Trezoreria Statului şi pentru alte servicii prestate de Trezoreria Statului se percep comisioane care reprezintă venituri ale bugetului Trezoreriei Statului. Echivalentul în lei al acestora se virează de instituţiile publice la bugetul Trezoreriei Statului în termen de 15 zile lucrătoare de la încheierea lunii, pe baza situaţiei întocmite şi transmise de Ministerul Finanţelor Publice. Cuantumul acestora se stabileşte prin ordin al ministrului finanţelor publice.
Art. 10
(1)Trezoreria Statului acordă dobânzi la disponibilităţile păstrate în contul curent general al Trezoreriei Statului care, potrivit reglementărilor legale în vigoare, sunt purtătoare de dobânzi, cu excepţia sumelor provenite din subvenţii bugetare.
(2)Pentru sumele păstrate în conturi deschise la Trezoreria Statului, cu excepţia celor prevăzute la art. 5 alin. (10), operatorii economici şi beneficiarii de fonduri externe nerambursabile postaderare prevăzuţi la art. 5 alin. (14), alţii decât instituţiile publice, beneficiază de dobândă.
(3)Pentru operaţiunile de plăţi dispuse din conturile purtătoare de dobândă, prevăzute la alin. (2), derulate prin intermediul sistemelor de decontare a plăţilor de mică şi mare valoare în relaţia cu instituţiile de credit, se percep comisioane care constituie venituri ale bugetului Trezoreriei Statului. Cuantumul acestora se situează la nivelul comisioanelor plătite de Trezoreria Statului către Banca Naţională a României şi Societatea Naţională de Transfer de Fonduri şi Decontări - TRANSFOND - S.A.
(4)Din disponibilităţile păstrate în conturile deschise la Trezoreria Statului, prevăzute la alin. (1) şi (2), pentru care se acordă dobândă la vedere, se pot constitui depozite la termen, la solicitarea scrisă a titularilor acestora.
(5)Instituţiile şi autorităţile publice, indiferent de forma de finanţare şi subordonare, nu beneficiază de dobândă la vedere, cu excepţia disponibilităţilor acestora prevăzute la alin. (1).
(6)La solicitarea scrisă a instituţiilor şi autorităţilor publice finanţate integral din venituri proprii, acestea pot constitui la Trezoreria Statului depozite la termen numai din excedentele bugetelor proprii de venituri şi cheltuieli ale anilor precedenţi, inclusiv în situaţia în care acestea cuprind sume primite de la alte bugete, dar pentru care legea nu prevede regularizarea sumelor respective cu bugetele din care provin. Responsabilitatea cu privire la sumele constituite sub formă de depozite revine în totalitate ordonatorului de credite care îşi gestionează bugetul de venituri şi cheltuieli.
(7)Nivelul ratelor dobânzilor la vedere şi al depozitelor la termen se stabileşte prin ordin al ministrului finanţelor publice.
(8)Dobânda aferentă certificatelor de trezorerie pentru populaţie, nerăscumpărate la scadenţă şi transformate în certificate de depozit, se plăteşte de la bugetul de stat.
(9)Pentru operaţiunile efectuate în contul deschis pe numele Comisiei Europene prevăzut la art. 5 alin. (13), Trezoreria Statului nu percepe comisioane.
(10)Pentru alte servicii prestate de Trezoreria Statului la solicitarea instituţiilor de credit şi operatorilor economici se percep comisioane care constituie venituri ale bugetului Trezoreriei Statului. Natura şi nivelul comisioanelor se stabilesc prin ordin al ministrului finanţelor publice.CAPITOLUL V:Bugetul trezoreriei statului
Arată norme de aplicare
Art. 11
(2)Bugetul Trezoreriei Statului cuprinde la venituri următoarele:
a)dobânzi încasate la disponibilităţile contului curent general al Trezoreriei Statului utilizate pentru finanţarea temporară a deficitelor bugetului de stat şi a bugetului asigurărilor sociale de stat din anul curent şi din anii precedenţi;
b)dobânzi încasate la împrumuturile acordate temporar pentru răscumpărarea la scadenţă sau înainte de scadenţă, după caz, a împrumuturilor de stat emise pentru finanţarea ori refinanţarea datoriei publice;
c)dobânzi aferente plasamentelor financiare efectuate din echivalentul în lei al împrumuturilor externe guvernamentale încasate în contul curent general al Trezoreriei Statului şi utilizate pentru finanţarea şi refinanţarea deficitului bugetului de stat;
d)dobânzi încasate la împrumuturile acordate pentru acoperirea golurilor temporare de casă, ca urmare a decalajului dintre veniturile şi cheltuielile bugetelor locale, precum şi ale bugetelor fondurilor speciale;
e)dobânzi încasate la plasamentele efectuate din disponibilităţile în lei ale contului curent general al Trezoreriei Statului şi din disponibilităţile în valută, prin operaţiuni specifice, la instituţii de credit şi alte instituţii financiare autorizate să efectueze astfel de operaţiuni;
f)dobânzi încasate la disponibilităţile în lei rămase în contul curent general al Trezoreriei Statului deschis la Banca Naţională a României;
g)[textul din Art. 11, alin. (2), litera G. din capitolul V a fost abrogat la 11-dec-2015 de Art. 22, punctul 5. din capitolul II din Ordonanta urgenta 57/2015]
h)majorări de întârziere pentru neplata creanţelor Trezoreriei Statului şi ale bugetului Trezoreriei Statului;
i)dobânzi penalizatoare pentru nerestituirea la termen a plasamentelor colateralizate;
j)comisioane percepute pentru operaţiunile derulate în lei şi în valută prin contul Trezoreriei Statului şi pentru alte servicii prestate de către Trezoreria Statului;
k)sumele rezultate din recuperarea prejudiciului creat în cazul afectării integrităţii disponibilităţilor băneşti păstrate la Trezoreria Statului;
l)alte venituri.
(3)Bugetul Trezoreriei Statului cuprinde la cheltuieli următoarele:
a)dobânzi plătite la disponibilităţile păstrate în conturi la vedere sau sub formă de depozite la Trezoreria Statului;
b)dobânzi plătite la disponibilităţile în valută;
c)[textul din Art. 11, alin. (3), litera C. din capitolul V a fost abrogat la 11-dec-2015 de Art. 22, punctul 6. din capitolul II din Ordonanta urgenta 57/2015]
d)comisioane percepute la decontarea operaţiunilor prin contul curent general al Trezoreriei Statului;
e)comisioane cuvenite instituţiilor de credit pentru operaţiunile derulate prin conturile în lei şi valută şi pentru alte servicii prestate Trezoreriei Statului;
f)[textul din Art. 11, alin. (3), litera F. din capitolul V a fost abrogat la 01-ian-2016 de Art. 22, punctul 7. din capitolul II din Ordonanta urgenta 57/2015]
g)[textul din Art. 11, alin. (3), litera G. din capitolul V a fost abrogat la 01-ian-2016 de Art. 22, punctul 7. din capitolul II din Ordonanta urgenta 57/2015]
h)cheltuieli pentru acoperirea prejudiciului creat în cazul afectării integrităţii disponibilităţilor băneşti păstrate la Trezoreria Statului;
i)alte cheltuieli.
(31)Începând cu anul 2016, cheltuielile pentru funcţionarea unităţilor Trezoreriei Statului, care cuprind cheltuieli de capital precum şi cheltuieli materiale şi servicii pentru întreţinerea şi funcţionarea Trezoreriei Statului şi a sistemelor informatice ale acesteia, taxe poştale, cheltuieli cu transportul şi asigurarea numerarului şi valorilor, paza sediilor şi chirii, cheltuieli cu întreţinerea, funcţionarea şi asigurarea mijloacelor de transport al numerarului şi valorilor, cheltuieli de publicitate, se asigură integral de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Finanţelor Publice. Eventualele obligaţii de plată aferente cheltuielilor pentru funcţionarea unităţilor Trezoreriei Statului, rămase neachitate din bugetul trezoreriei statului la finele anului 2015, se preiau şi se achită de la bugetul de stat.
Arată norme de aplicare(1)Ministerul Economiei şi Finanţelor elaborează, administrează şi execută bugetul trezoreriei statului.
(2)Bugetul Trezoreriei Statului cuprinde la venituri următoarele:
a)dobânzi încasate la disponibilităţile contului curent general al Trezoreriei Statului utilizate pentru finanţarea temporară a deficitelor bugetului de stat şi a bugetului asigurărilor sociale de stat din anul curent şi din anii precedenţi;
b)dobânzi încasate la împrumuturile acordate temporar pentru răscumpărarea la scadenţă sau înainte de scadenţă, după caz, a împrumuturilor de stat emise pentru finanţarea ori refinanţarea datoriei publice;
c)dobânzi aferente plasamentelor financiare efectuate din echivalentul în lei al împrumuturilor externe guvernamentale încasate în contul curent general al Trezoreriei Statului şi utilizate pentru finanţarea şi refinanţarea deficitului bugetului de stat;
d)dobânzi încasate la împrumuturile acordate pentru acoperirea golurilor temporare de casă, ca urmare a decalajului dintre veniturile şi cheltuielile bugetelor locale, precum şi ale bugetelor fondurilor speciale;
e)dobânzi încasate la plasamentele efectuate din disponibilităţile în lei ale contului curent general al Trezoreriei Statului şi din disponibilităţile în valută, prin operaţiuni specifice, la instituţii de credit şi alte instituţii financiare autorizate să efectueze astfel de operaţiuni;
f)dobânzi încasate la disponibilităţile în lei rămase în contul curent general al Trezoreriei Statului deschis la Banca Naţională a României;
g)[textul din Art. 11, alin. (2), litera G. din capitolul V a fost abrogat la 11-dec-2015 de Art. 22, punctul 5. din capitolul II din Ordonanta urgenta 57/2015]
h)majorări de întârziere pentru neplata creanţelor Trezoreriei Statului şi ale bugetului Trezoreriei Statului;
i)dobânzi penalizatoare pentru nerestituirea la termen a plasamentelor colateralizate;
j)comisioane percepute pentru operaţiunile derulate în lei şi în valută prin contul Trezoreriei Statului şi pentru alte servicii prestate de către Trezoreria Statului;
k)sumele rezultate din recuperarea prejudiciului creat în cazul afectării integrităţii disponibilităţilor băneşti păstrate la Trezoreria Statului;
l)alte venituri.
(3)Bugetul Trezoreriei Statului cuprinde la cheltuieli următoarele:
a)dobânzi plătite la disponibilităţile păstrate în conturi la vedere sau sub formă de depozite la Trezoreria Statului;
b)dobânzi plătite la disponibilităţile în valută;
c)[textul din Art. 11, alin. (3), litera C. din capitolul V a fost abrogat la 11-dec-2015 de Art. 22, punctul 6. din capitolul II din Ordonanta urgenta 57/2015]
d)comisioane percepute la decontarea operaţiunilor prin contul curent general al Trezoreriei Statului;
e)comisioane cuvenite instituţiilor de credit pentru operaţiunile derulate prin conturile în lei şi valută şi pentru alte servicii prestate Trezoreriei Statului;
f)[textul din Art. 11, alin. (3), litera F. din capitolul V a fost abrogat la 01-ian-2016 de Art. 22, punctul 7. din capitolul II din Ordonanta urgenta 57/2015]
g)[textul din Art. 11, alin. (3), litera G. din capitolul V a fost abrogat la 01-ian-2016 de Art. 22, punctul 7. din capitolul II din Ordonanta urgenta 57/2015]
h)cheltuieli pentru acoperirea prejudiciului creat în cazul afectării integrităţii disponibilităţilor băneşti păstrate la Trezoreria Statului;
i)alte cheltuieli.
(31)Începând cu anul 2016, cheltuielile pentru funcţionarea unităţilor Trezoreriei Statului, care cuprind cheltuieli de capital precum şi cheltuieli materiale şi servicii pentru întreţinerea şi funcţionarea Trezoreriei Statului şi a sistemelor informatice ale acesteia, taxe poştale, cheltuieli cu transportul şi asigurarea numerarului şi valorilor, paza sediilor şi chirii, cheltuieli cu întreţinerea, funcţionarea şi asigurarea mijloacelor de transport al numerarului şi valorilor, cheltuieli de publicitate, se asigură integral de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Finanţelor Publice. Eventualele obligaţii de plată aferente cheltuielilor pentru funcţionarea unităţilor Trezoreriei Statului, rămase neachitate din bugetul trezoreriei statului la finele anului 2015, se preiau şi se achită de la bugetul de stat.(4)Bugetul trezoreriei statului se prezintă spre aprobare Guvernului până la data de 15 noiembrie a fiecărui an pentru anul următor, în structura clasificaţiei bugetare aprobate de Ministerul Economiei şi Finanţelor.
(5)Bugetul trezoreriei statului se poate modifica prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Economiei şi Finanţelor.
(6)Ministerul Economiei şi Finanţelor, în funcţie de evoluţia volumului disponibilităţilor şi al depozitelor păstrate în contul curent general al trezoreriei statului şi de evoluţia nivelului ratelor dobânzilor, poate aproba modificarea creditelor bugetare aprobate pentru plata dobânzilor prevăzute la alin. (3) lit. a) şi b) prin virări de credite de la alte subdiviziuni bugetare, în tot cursul anului.
(7)Excedentul anual rezultat din execuţia bugetului trezoreriei statului, ca diferenţă între veniturile încasate şi plăţile efectuate, se reportează în anul următor şi se utilizează pentru acoperirea cheltuielilor aprobate în bugetul trezoreriei statului.
Art. 12
(1)Pentru neplata la termen a ratelor şi dobânzilor scadente la împrumuturile şi plasamentele efectuate din contul curent general al Trezoreriei Statului, în condiţiile art. 7 alin. (2) lit. b), b1) şi c), se datorează majorări de întârziere prevăzute de reglementările legale privind colectarea creanţelor bugetare şi reprezintă venituri ale bugetului Trezoreriei Statului.
(5)Termenul de plată al creanţelor Trezoreriei Statului pentru alte operaţiuni, cu excepţia celor rezultate din gestionarea împrumuturilor externe guvernamentale contractate direct sau garantate de stat, se stabilesc prin ordin al ministrului finanţelor publice. Pentru neplata la termen se datorează majorări de întârziere prevăzute de reglementările legale privind colectarea creanţelor bugetare şi reprezintă venituri ale bugetului Trezoreriei Statului.
(1)Pentru neplata la termen a ratelor şi dobânzilor scadente la împrumuturile şi plasamentele efectuate din contul curent general al Trezoreriei Statului, în condiţiile art. 7 alin. (2) lit. b), b1) şi c), se datorează majorări de întârziere prevăzute de reglementările legale privind colectarea creanţelor bugetare şi reprezintă venituri ale bugetului Trezoreriei Statului.(2)Majorările de întârziere calculate potrivit alin. (1) urmează regimul juridic al creanţelor bugetare.
(3)Creanţele rezultate din gestionarea împrumuturilor externe guvernamentale contractate direct sau garantate de stat, precum şi din alte operaţiuni, derulate prin trezoreria statului, se urmăresc şi se execută în condiţiile prevăzute de dispoziţiile legale privind executarea creanţelor bugetare.
(4)Dreptul de a cere executarea silită privind creanţele prevăzute la alin. (3) se prescrie în termen de 25 de ani de la data la care, potrivit legii, se naşte acest drept.
(5)Termenul de plată al creanţelor Trezoreriei Statului pentru alte operaţiuni, cu excepţia celor rezultate din gestionarea împrumuturilor externe guvernamentale contractate direct sau garantate de stat, se stabilesc prin ordin al ministrului finanţelor publice. Pentru neplata la termen se datorează majorări de întârziere prevăzute de reglementările legale privind colectarea creanţelor bugetare şi reprezintă venituri ale bugetului Trezoreriei Statului.Art. 13
(1)Ministerul Economiei şi Finanţelor elaborează trimestrial şi anual bilanţul general al trezoreriei statului în structura stabilită de acesta.
(2)Bilanţul general al trezoreriei statului împreună cu contul anual de execuţie al bugetului trezoreriei statului se prezintă pentru aprobare Guvernului, până la data de 1 iulie a anului următor celui de execuţie.
CAPITOLUL VI:Contravenţii
Art. 14
(1)Următoarele fapte constituie contravenţii şi se sancţionează după cum urmează:
a)preluarea de sume din contul curent general al trezoreriei statului şi din conturile în valută ale Ministerului Economiei şi Finanţelor fără acordul persoanelor autorizate să efectueze operaţiuni din aceste conturi, cu amendă de la 2.000 lei la 5.000 lei;
b)efectuarea de către instituţiile publice de încasări şi plăţi în alte conturi decât cele stabilite prin prezenta ordonanţă de urgenţă, cu amendă de la 2.000 lei la 5.000 lei.
c)utilizarea sumelor încasate în conturile deschise la unităţile trezoreriei statului, de către agenţii economici prevăzuţi la art. 6 alin. (1) sau de către persoanele juridice împuternicite de către aceştia, în altă ordine decât cea prevăzută la alin. (2) al aceluiaşi articol, cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei.
(2)Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevăzute la alin. (1) se fac de către persoanele împuternicite din cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor sau al Curţii de Conturi, după caz.
(3)Contravenţiilor prevăzute la alin. (1) li se aplică prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia art. 28 şi 29.
CAPITOLUL VII:Dispoziţii finale
Art. 15
În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă Ministerul Economiei şi Finanţelor va elabora norme metodologice în aplicarea prevederilor acesteia.
Art. 16
La data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se abrogă Ordonanţa Guvernului nr. 66/1994 privind formarea şi utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 141 din 8 aprilie 1998, cu modificările şi completările ulterioare.
-****-
________
*) Republicată în temeiul art. III din Legea nr. 354/2007 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea şi utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 839 din 7 decembrie 2007, dându-se textelor o nouă numerotare.
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 146/2002 a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 824 din 14 noiembrie 2002, şi ulterior adoptării a mai fost modificată şi completată prin:
- Legea nr. 201/2003 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea şi utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 351 din 22 mai 2003;
- Ordonanţa Guvernului nr. 94/2004 privind reglementarea unor măsuri financiare, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 507/2004, cu modificările ulterioare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 803 din 31 august 2004;
- Ordonanţa Guvernului nr. 10/2005 privind reglementarea unor măsuri financiare, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 146/2005, cu modificările şi completările ulterioare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 96 din 28 ianuarie 2005;
- Ordonanţa Guvernului nr. 41/2005 privind reglementarea unor măsuri financiare, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 97/2006, cu modificările şi completările ulterioare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 677 din 28 iulie 2005;
- Ordonanţa Guvernului nr. 28/2006 privind reglementarea unor măsuri financiar-fiscale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 266/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 89 din 31 ianuarie 2006.
NOTĂ:
Reproducem mai jos prevederile art. II din Legea nr. 354/2007 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea şi utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 839 din 7 decembrie 2007:
"- Art. II.
În termen de 45 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.235/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea şi utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 201/2003, cu modificările şi completările ulterioare, se va modifica în mod corespunzător."
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 295 din data de 16 aprilie 2008
Documente corelate
Dacă doriți să acces la toate documente corelate, autentifică-te în Sintact. Nu ai un cont Sintact? Cere un cont demo »
Repertoar numărul de obiecte din listă: (1)
Răspunsuri Achiziţii Publice numărul de obiecte din listă: (1)
Acte numărul de obiecte din listă: (42)
Modificat de numărul de obiecte din listă: (21)
- Legea 406/2023 pentru modificarea şi completarea unor acte normative în scopul creşterii incluziunii financiare
- Ordonanță de urgență 90/2017 privind unele măsuri fiscal-bugetare, modificarea şi completarea unor acte normative şi prorogarea unor termene
- Ordonanță de urgență 84/2016 pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul financiar-fiscal
Influenţat de numărul de obiecte din listă: (13)
- Decizia 473/2024 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 6^1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea şi utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului
- Decizia 402/2022 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 6^1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea şi utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului
- Decizia 157/2017 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 6^1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea şi utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, republicată
Abrogate de acest act numărul de obiecte din listă: (8)
- Legea 502/2001 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 120/1999 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 66/1994 privind formarea si utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului
- Legea 503/2001 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 35/2000 pentru modificarea Ordonantei Guvernului nr. 66/1994 privind formarea si utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului
- Ordonanta 35/2000 pentru modificarea Ordonantei Guvernului nr. 66/1994 privind formarea si utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului
Jurisprudenţă numărul de obiecte din listă: (2820)
Hotarari judecătoresti numărul de obiecte din listă: (2820)
- Sentinta nr. RJ 9d2589g7g/2025 din 29-sept-2025, Judecatoria Iasi, contestatie la executare (Civil)
- Sentinta nr. RJ 239ge92dd/2025 din 26-feb-2025, Judecatoria Targu Mures, validare poprire (Civil)
- Sentinta nr. RJ 626e836d4/2025 din 21-feb-2025, Tribunalul Gorj, refuz solutionare cerere (Contencios administrativ si fiscal)