Ordonanta 32/2002 privind organizarea si functionarea serviciilor publice de alimentare cu apa si de canalizare

M.Of. 94

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 29 Aprilie 2004
Ordonanta 32/2002 privind organizarea si functionarea serviciilor publice de alimentare cu apa si de canalizare
Dată act: 30-ian-2002
Emitent: Guvernul
În temeiul prevederilor art. 107 din Constituţia României şi ale art. 1 pct. IV.2 din Legea nr. 751/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă.
CAPITOLUL I:Dispoziţii generale
Art. 1
(1)Prezenta ordonanţă stabileşte cadrul juridic unitar privind înfiinţarea, organizarea, gestionarea, reglementarea, finanţarea, monitorizarea şi controlul funcţionării serviciilor publice de alimentare cu apă şi de canalizare.

(2)Prevederile prezentei ordonanţe se aplică serviciilor publice de alimentare cu apă şi de canalizare, denumite în continuare servicii de apă şi de canalizare, din localităţile în care există sisteme publice de alimentare cu apă şi de canalizare, indiferent de mărimea acestora.
(3)Intră sub incidenţa prezentei ordonanţe şi serviciile de alimentare cu apă şi de canalizare prestate de operatorii care nu se află în subordinea autorităţilor administraţiei publice locale.

Art. 2
(1)Statul sprijină prin măsuri legislative şi economice dezvoltarea cantitativă şi calitativă a serviciilor de apă şi de canalizare, precum şi a infrastructurii tehnico-edilitare a localităţilor, afectată acestora.
(2)Prin organizarea şi desfăşurarea activităţii serviciilor publice de alimentare cu apă şi de canalizare autorităţile publice sunt obligate să asigure:
a)îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă ale cetăţenilor;
b)realizarea unei infrastructuri edilitare moderne, ca bază a dezvoltării economice şi în scopul atragerii investiţiilor profitabile pentru comunităţile locale;
c)dezvoltarea durabilă a serviciilor;
d)protecţia mediului;
e)asigurarea contorizării consumului de apă pentru fiecare consumator cu care se încheie contracte de furnizare.

Art. 3
Termenii tehnici utilizaţi în cuprinsul ordonanţei sunt definiţi în anexă.

CAPITOLUL II:Principii şi condiţii de funcţionare a serviciilor de apă şi de canalizare
Art. 4
La organizarea şi administrarea serviciilor de apă şi de canalizare vor fi respectate următoarele principii:
a)securitatea serviciilor;
b)tarifarea echitabilă;
c)calitatea serviciilor şi eficienţa acestora;
d)transparenţa şi responsabilitatea publică;
e)consultarea cu sindicatele, precum şi cu utilizatorii şi asociaţiile lor reprezentative.
Art. 5
(1)Serviciile de apă şi de canalizare trebuie să îndeplinească următoarele condiţii de funcţionare:
a)continuitatea din punct de vedere cantitativ şi calitativ;
b)adaptabilitate la cerinţele utilizatorilor;
c)acces fără discriminare la servicii;
d)respectarea reglementărilor specifice din domeniul gospodăririi apelor, protecţiei mediului şi sănătăţii.

(2)Condiţiile prevăzute la alin. (1) vor fi cuprinse şi dezvoltate în regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a serviciilor de apă şi de canalizare.
Art. 6
(1)Serviciile prestate prin sistemele publice de alimentare cu apă şi de canalizare trebuie să îndeplinească la nivelul utilizatorilor indicatorii de performanţă aprobaţi de consiliile locale, consiliile judeţene sau de Consiliul General al Municipiului Bucureşti, după caz, prin regulamentul de organizare şi funcţionare a serviciilor de apă şi de canalizare.
(2)Indicatorii de performanţă ai serviciilor la utilizatori se aprobă de către consiliile locale, consiliile judeţene sau de Consiliul General al Municipiului Bucureşti, după caz, în baza unui studiu care va ţine seama cu prioritate de necesităţile consumatorilor, starea tehnică şi eficienţa sistemelor de alimentare cu apă şi de canalizare.
(3)Propunerile de indicatori de performanţă ai serviciilor de apă şi de canalizare la utilizatori, rezultate din studiul efectuat în acest scop, vor fi supuse dezbaterii publice înaintea supunerii lor spre aprobare.
(4)Consiliile locale, consiliile judeţene sau Consiliul General al Municipiului Bucureşti, după caz, vor aproba indicatorii de calitate ai serviciilor de apă şi de canalizare, cu respectarea prevederilor stabilite în acest scop în regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a serviciilor de apă şi de canalizare, care sunt minimale. Acestea pot aproba şi alţi indicatori de performanţă ai serviciilor de apă şi de canalizare, pe baza unor studii de specialitate.
(5)Proprietarii instalaţiilor cu care se furnizează/prestează serviciile de apă şi de canalizare, precum şi operatorii care au primit delegarea serviciului se bucură de dreptul de servitute legală pentru toate aceste instalaţii.
CAPITOLUL III:Organizarea şi funcţionarea serviciilor publice de alimentare cu apă şi de canalizare
SECŢIUNEA 1:Gestiunea serviciilor publice de alimentare cu apă şi de canalizare
Art. 7
Organizarea, reglementarea, conducerea, gestionarea, coordonarea, monitorizarea şi controlul funcţionării serviciilor de apă şi de canalizare intră în atribuţiile autorităţilor administraţiei publice locale.
Art. 8
(1)Gestiunea serviciilor de apă şi de canalizare se organizează la nivelul comunelor, oraşelor, municipiilor, judeţelor sau asociaţiilor intercomunale după criteriul raportului cost/calitate optim pentru serviciile furnizate/prestate utilizatorilor şi ţinându-se seama de mărimea, gradul de dezvoltare şi de particularităţile economico-sociale ale localităţilor, de starea dotărilor şi echipamentelor tehnico-edilitare existente şi de posibilităţile locale de finanţare a exploatării, întreţinerii şi dezvoltării acestora.
(2)Organizarea gestiunii serviciilor de apă şi de canalizare se face în baza unor studii care vor analiza elementele prevăzute la alin. (1), precum şi în baza consultării şi dezbaterii publice în urma cărora se va adopta soluţia optimă pentru utilizatori.
(3)În cazul extinderii ariei de gestiune a serviciilor de apă şi de canalizare, care implică mai multe autorităţi ale administraţiei publice locale, organizarea serviciilor se poate face, în condiţiile respectării prevederilor alin. (1) şi (2), prin asociere intercomunală.
Art. 9
(1)Administrarea şi gestionarea serviciilor publice de apă şi de canalizare se realizează prin următoarele modalităţi:
a)gestiune directă;
b)gestiune indirectă sau gestiune delegată.
(2)Alegerea formei de gestiune a serviciilor publice de apă şi de canalizare se face prin hotărâre a consiliului local, consiliului judeţean sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, după caz.
(3)Detalierea modalităţilor de gestiune prevăzute la alin. (1) se va face prin regulamentele-cadru specifice serviciilor publice de alimentare cu apă şi de canalizare, în conformitate cu legislaţia internă şi cu reglementările Comunităţii Europene.

Art. 10
(1)În cazul gestiunii directe autorităţile administraţiei publice locale îşi asumă nemijlocit toate sarcinile şi responsabilităţile privind organizarea, conducerea, administrarea, finanţarea, gestionarea şi controlul funcţionării serviciilor de apă şi de canalizare.
(2)Gestiunea directă se realizează prin compartimente de specialitate organizate în cadrul aparatului propriu al consiliului local sau consiliului judeţean, după caz, sau prin servicii publice organizate în subordinea consiliilor locale, a consiliilor judeţene sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti.

(3)Desfăşurarea activităţilor specifice serviciilor de apă şi de canalizare, organizate şi exploatate în sistemul gestiunii directe, se face pe baza unui regulament de organizare şi funcţionare întocmit în conformitate cu regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare şi aprobat de către consiliile locale, consiliile judeţene sau de Consiliul General al Municipiului Bucureşti, după caz.

Art. 11
(1)În cazul gestiunii indirecte autorităţile administraţiei publice locale îşi deleagă o parte din sarcinile şi responsabilităţile proprii către o altă persoană juridică, denumită operator al serviciului, căreia îi încredinţează, în baza unui contract de delegare a gestiunii, dreptul de furnizare/prestare a serviciilor de apă şi de canalizare, precum şi exploatarea sistemelor publice de alimentare cu apă şi de canalizare necesare pentru realizarea acestora.
(2)Delegarea gestiunii se face în conformitate cu legislaţia în vigoare pentru fiecare tip de contract.
(3)Delegarea gestiunii poate fi făcută numai către operatori atestaţi.
(4)În realizarea contractelor de delegare a gestiunii serviciilor de apă şi de canalizare autorităţile administraţiei publice locale vor urmări obţinerea celui mai bun raport cost/calitate, precum şi asigurarea condiţiilor necesare realizării interesului general specific acestor servicii.
(5)Prevederile alin. (2) nu se aplică operatorilor care la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe au încheiate contracte de concesiune, precum şi celor care rezultă printr-o reorganizare teritorială bazată pe principii de eficienţă economică şi performanţă operaţională, dacă capitalul social al societăţii comerciale nou-constituite aparţine mai multor autorităţi locale. Cu ocazia reorganizării autorităţile administraţiei publice locale pot prelua spre execuţie, pe bază de bilanţ, debitele restante, penalităţile aferente şi obligaţiile de plată corespunzătoare ale foştilor operatori.
(6)Operatorii care la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe au încheiate contracte de concesiune vor depune documentaţia pentru atestare ca operator, urmând a se încheia act adiţional la contractul de concesiune, care va cuprinde obligaţiile ce revin operatorilor din prezenta ordonanţă.
(7)Autoritatea administraţiei publice locale semnatară a contractului va organiza o nouă licitaţie publică pentru delegarea gestiunii în toate cazurile în care, timp de doi ani consecutivi, operatorul de servicii nu şi-a îndeplinit obligaţiile contractuale cu privire la calitatea serviciului şi performanţele economico-financiare.

Art. 12
(1)În procesul delegării gestiunii serviciilor de apă şi de canalizare, în conformitate cu competenţele şi atribuţiile ce le revin potrivit legii, autorităţile administraţiei publice locale păstrează prerogativele privind adoptarea politicilor şi strategiilor de dezvoltare a serviciilor, respectiv a programelor de dezvoltare a sistemelor publice de alimentare cu apă şi de canalizare, precum şi dreptul de a urmări, de a controla şi de a supraveghea:
a)modul de respectare şi de îndeplinire a obligaţiilor contractuale asumate de operatorii furnizori/prestatori de servicii publice;
b)calitatea şi eficienţa serviciilor furnizate/prestate la nivelul indicatorilor de performanţă stabiliţi în contractele de delegare a gestiunii;
c)modul de administrare, exploatare, conservare şi menţinere în funcţiune, dezvoltare şi/sau modernizare a sistemelor publice din infrastructura edilitar-urbană încredinţată prin contractul de delegare a gestiunii;
d)modul de formare şi stabilire a tarifelor pentru serviciile de apă şi de canalizare.
(2)Aprobarea strategiei de dezvoltare a serviciilor de apă şi de canalizare, a regulamentului de organizare şi de funcţionare a acestora, a criteriilor şi procedurilor de exercitare a controlului intră în competenţa exclusivă a consiliilor locale, consiliilor judeţene sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, după caz.
(3)Consiliile locale, consiliile judeţene sau Consiliul General al Municipiului Bucureşti pot delega integral sau parţial numai activităţile propriu-zise de furnizare/prestare, gestionare, administrare şi exploatare a serviciilor publice de apă şi de canalizare, precum şi pregătirea, finanţarea şi realizarea investiţiilor aferente acestora.
(4)Activităţile de monitorizare şi control al modului de respectare a obligaţiilor stabilite în contractele de delegare a gestiunii se încredinţează Autorităţii Naţionale de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodărie Comunală, care va dezvolta un sistem informaţional ce va permite compararea continuă a fiecărui indicator de performanţă cu nivelul atins de operatorul cel mai performant în acest domeniu, precum şi autorităţilor administraţiei publice locale.

(5)În realizarea sistemului informaţional şi implementarea activităţilor de monitorizare vor fi implicate organizaţiile profesionale de interes public. Autorităţile administraţiei publice locale au acces la orice informaţie deţinută de Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodărie Comunală cu privire la serviciile publice delegate de acestea.

(6)Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodărie Comunală are în principal sarcina de a elabora metodologia şi procedura-cadru de măsurare şi de analiză a indicatorilor de performanţă şi de a controla activitatea operatorilor cu privire la: respectarea indicatorilor de performanţă, ajustarea periodică a tarifelor conform formulelor de ajustare, respectarea legii concurenţei, asigurarea protecţiei utilizatorilor şi exploatarea eficientă a patrimoniului public şi/sau privat afectat serviciilor.

Art. 13
(1)În vederea asigurării continuităţii serviciilor de apă şi de canalizare autorităţile administraţiei publice locale au responsabilitatea planificării şi urmăririi lucrărilor de investiţii necesare funcţionării sistemelor în condiţii de siguranţă şi la parametrii ceruţi prin prescripţiile tehnice. În acest scop se vor institui sisteme de planificare multianuală a investiţiilor, plecându-se de la un plan director şi ţinându-se seama de ciclurile procesului bugetar, în conformitate cu reglementările legale.
(2)Contractele de delegare a gestiunii vor prevedea sarcinile concrete ale autorităţilor administraţiei publice locale şi ale operatorului în ceea ce priveşte realizarea investiţiilor.
(3)Finanţarea lucrărilor de investiţii se asigură din următoarele surse:
a)fonduri proprii ale operatorului şi alocaţii de la bugetul local, în conformitate cu obligaţiile asumate prin contractele de delegare a gestiunii;
b)credite bancare garantate de către autorităţile administraţiei publice locale sau de către stat;
c)sprijin nerambursabil obţinut prin aranjamente bilaterale sau multilaterale;
d)fonduri speciale constituite pe baza unor taxe locale instituite în condiţiile legii;
e)participarea capitalului privat în cadrul unor contracte de parteneriat de tipul «construieşte-operează-transferă» şi variante ale acestuia;
f)fonduri transferate de la bugetul de stat ca participare la cofinanţarea unor proiecte realizate cu sprijin financiar extern, precum şi a unor programe de urgenţă sau cu caracter social;
g)din economii rezultate prin dotări cu echipamente de performanţă;
h)alte surse.
(4)Investiţiile efectuate de operator pentru reabilitarea, modernizarea şi dezvoltarea sistemului public se vor amortiza de către operatorul de alimentare cu apă şi de canalizare, pe durata contractului de delegare.
(5)Investiţiile străine în sistemele publice de alimentare cu apă şi de canalizare vor beneficia de toate facilităţile legale în vigoare în momentul încheierii tranzacţiei. Facilităţile obţinute vor fi menţionate în contractul de delegare a gestiunii şi vor fi valabile pe perioada stabilită la încheierea acestuia. În situaţia obţinerii de către investitor a unor facilităţi ulterioare contractul de delegare a gestiunii va fi modificat în mod corespunzător, cu avizul Autorităţii Naţionale de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodărie Comunală.
(6)Investiţiile care se realizează din fonduri proprii ale investitorilor rămân în proprietatea acestora pe toată durata contractului, dacă nu s-a convenit altfel la încheierea acestuia; în contractul de delegare a gestiunii se va menţiona modul de repartiţie a acestor bunuri la încetarea din orice cauză a acestuia.

SECŢIUNEA 2:Operatorii furnizori/prestatori de servicii publice de alimentare cu apă şi de canalizare
Art. 14
(1)Furnizor/prestator al serviciilor publice de apă şi de canalizare poate fi compartimentul de specialitate organizat în cadrul aparatului propriu al consiliului local sau societatea comercială cu capital aparţinând unităţilor administrativ-teritoriale, privat sau mixt, denumită în continuare operator, autorizată conform prevederilor prezentei ordonanţe, care administrează şi exploatează unul sau mai multe sisteme publice de alimentare cu apă potabilă şi/sau de canalizare şi asigură furnizarea/prestarea serviciilor de apă şi de canalizare la utilizatori.
(2)Operatorii serviciilor publice de apă şi de canalizare beneficiază de acelaşi regim juridic, indiferent de forma de organizare sau de proprietate.
Art. 15
(1)Operatorii de servicii de apă şi de canalizare cu capital aparţinând unităţilor administrativ-teritoriale pot fi privatizaţi în condiţiile legii.
(2)Hotărârea de privatizare aparţine consiliului local, consiliului judeţean, Consiliului General al Municipiului Bucureşti sau asociaţiei intercomunale, după caz, în funcţie de apartenenţa capitalului social al operatorului de servicii de apă şi de canalizare.
(3)Privatizarea se face în conformitate cu prevederile legale, iar metoda de privatizare va fi stabilită prin caietul de sarcini.

Art. 16
(1)Societăţile comerciale care furnizează/prestează servicii de apă şi de canalizare îşi pot desfăşura activitatea şi în alte localităţi, pe baze contractuale.

(2)Operatorul care furnizează/prestează mai multe tipuri de servicii va ţine evidenţe distincte pentru fiecare activitate, având contabilitate separată pentru fiecare tip de serviciu şi localitate de operare.
CAPITOLUL IV:Drepturile şi obligaţiile utilizatorilor şi operatorilor
Art. 17
(1)Utilizator al serviciilor publice de alimentare cu apă şi de canalizare poate fi orice persoană fizică sau juridică, proprietară sau cu împuternicire de proprietar al unui imobil având branşament propriu de apă potabilă sau racord propriu de canalizare şi care beneficiază pe bază de contract de serviciile operatorului.
(2)Utilizatori pot fi şi persoanele fizice sau juridice care au contract, dar nu au branşament de apă potabilă, respectiv racord de canalizare propriu.

(3)Principalele categorii de utilizatori ai serviciilor publice de apă potabilă şi de canalizare pot fi:
a)agenţi economici;
b)instituţii publice;
c)utilizatori casnici: persoane fizice sau asociaţii de proprietari/locatari.
Art. 18
Dreptul de acces şi utilizare a serviciilor de apă şi de canalizare este garantat tuturor utilizatorilor.
Art. 19
Regulamentele de organizare şi funcţionare a serviciilor de apă şi de canalizare trebuie să conţină prevederi referitoare la:
a)accesul la informaţiile publice privind serviciile publice de alimentare cu apă şi de canalizare;
b)dreptul oricărui locuitor din aria de prestare a serviciului de apă şi de canalizare de a avea acces la serviciul public şi de a-l utiliza în condiţiile respectării regulamentelor specifice;
c)obligaţia consiliilor locale, consiliilor judeţene sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, după caz, ori a autorităţii de reglementare de a aduce la cunoştinţă publică deciziile cu privire la serviciile de apă şi de canalizare;
d)dreptul oricărui utilizator de a avea montat un aparat de măsurare a consumului pe branşamentul său.
Art. 20
(1)Utilizatorii au obligaţia de a respecta clauzele contractului de furnizare/prestare - branşare/racordare şi utilizare - a serviciilor de apă şi de canalizare, inclusiv prevederile regulamentului de organizare şi funcţionare a serviciilor publice de apă şi de canalizare, şi să îşi achite obligaţiile de plată în conformitate cu prevederile acestora.
(2)Persoanele fizice şi juridice beneficiare ale serviciilor publice de apă şi de canalizare sunt obligate să achite contravaloarea facturilor reprezentând serviciile primite, respectiv utilităţile furnizate, în termen de 30 de zile calendaristice de la data emiterii facturii.
(3)Întârzierea în achitarea sumelor datorate, după expirarea termenului prevăzut la alin. (2), atrage majorări de întârziere egale cu cele utilizate pentru neplata obligaţiilor faţă de bugetul de stat; valoarea maximă a acestora nu va depăşi cuantumul debitului şi se constituie venit al operatorului.
(4)Nerespectarea de către utilizatori a prevederilor regulamentelor de organizare şi funcţionare a serviciilor de apă şi de canalizare conduce la penalizarea acestora şi, în anumite cazuri, chiar la sistarea serviciului prestat, în conformitate cu prevederile regulamentelor şi ale contractelor de branşare/racordare şi utilizare.
(5)Nerespectarea de către utilizatori a condiţiilor calitative şi cantitative din avizele şi acordurile de racordare la sistemele publice de canalizare, eliberate potrivit reglementărilor legale în vigoare, conduce la retragerea avizelor şi acordurilor, la anularea autorizaţiilor de funcţionare, la plata unor penalităţi conform prevederilor legale, precum şi a daunelor provocate prin deversarea apelor reziduale.
Art. 21
Drepturile operatorilor, furnizori/prestatori de servicii publice de alimentare cu apă şi de canalizare, se înscriu în contractele de delegare a gestiunii sau în regulamentele de organizare şi funcţionare a serviciilor de apă şi de canalizare, pentru serviciile aflate în administrare directă, urmărindu-se asigurarea echilibrului contractual pe baza următoarelor principii:
a)încasarea tarifului aferent serviciului public prestat şi actualizarea periodică a acestuia în raport cu indicii de inflaţie;
b)modificarea tarifului, în condiţiile legii, dacă a intervenit o modificare semnificativă a echilibrului contractual.
Art. 22
(1)Operatorii au dreptul să sisteze serviciile de apă şi de canalizare şi să îi debranşeze de la reţeaua publică pe acei utilizatori care nu şi-au achitat contravaloarea serviciilor furnizate/prestate, inclusiv majorările pentru întârziere, în cel mult 30 de zile calendaristice de la data expirării termenului de plată a facturilor. Măsura debranşării de la reţeaua publică se poate lua numai în urma unei notificări prealabile adresate utilizatorului restant şi se poate pune în aplicare după 5 zile lucrătoare de la data primirii acesteia.
(2)Reluarea furnizării/prestării serviciului de apă şi canalizare se va face în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la efectuarea plăţii; cheltuielile aferente suspendării şi, respectiv, reluării furnizării/prestării serviciului vor fi suportate de utilizator.
Art. 23
(1)Operatorii de servicii de apă şi de canalizare vor fi atestaţi în termen de un an de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe.
(2)La licitaţiile pentru obţinerea contractelor de delegare a gestiunii serviciilor de apă şi de canalizare pot participa numai operatorii atestaţi.
(3)Operatorii care intenţionează să participe la licitaţii pentru obţinerea contractelor de delegare a gestiunii serviciilor de apă şi de canalizare trebuie să facă dovada experienţei tehnice şi manageriale în gestionarea unor sisteme similare, a bonităţii şi capabilităţii financiare de a răspunde la cerinţele specifice prevăzute în caietele de sarcini aprobate de consiliile locale responsabile, iar persoanele fizice care au calitatea de administrator al operatorilor nu trebuie să aibă antecedente penale.
Art. 24
(1)Operatorii serviciilor de apă şi de canalizare au faţă de utilizatori următoarele obligaţii:
a)să respecte angajamentele luate prin contractele de furnizare/prestare a serviciilor de apă şi de canalizare;
b)să presteze serviciul de apă şi de canalizare la utilizatorii cu care au încheiat contract de furnizare/prestare şi utilizare a serviciului;
c)să servească toţi utilizatorii din aria de acoperire pentru care au fost autorizaţi/atestaţi, în condiţiile prevederilor regulamentului de organizare şi funcţionare a serviciilor de apă şi de canalizare;
d)să asigure respectarea angajamentelor luate cu privire la indicatorii de performanţă stabiliţi de autorităţile administraţiei publice locale în caietele de sarcini şi în contractele de delegare a gestiunii serviciului de apă şi de canalizare;
e)să furnizeze autorităţilor administraţiei publice locale şi Autorităţii Naţionale de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodărie Comunală informaţiile solicitate şi să asigure accesul la toate informaţiile necesare verificării şi evaluării funcţionării şi dezvoltării serviciilor de apă şi de canalizare, în conformitate cu clauzele contractului de delegare şi cu prevederile legale în vigoare;
f)să pună în aplicare metode performante de management, care să conducă la reducerea costurilor de operare, inclusiv prin aplicarea procedurilor concurenţiale date de normele legale în vigoare pentru achiziţiile de lucrări, bunuri şi servicii;
g)să monteze pe cheltuiala proprie câte un contor la branşamentul fiecărui utilizator casnic, în termenele stabilite de consiliile locale, dar nu mai târziu de 2 ani de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe.
(2)Operatorii răspund de îndeplinirea cu bună-credinţă a obligaţiilor prevăzute la alin. (1).
(3)Penalităţile pentru nerespectarea de către operatori a indicatorilor de performanţă angajaţi prin contract se prevăd în mod obligatoriu în contractele de delegare a gestiunii serviciilor de apă şi de canalizare sau în regulamentele de organizare şi funcţionare a acestora, în cazul gestiunii directe.
(4)Asigurarea sumelor pentru finanţarea contoarelor prevăzute la alin. (1) lit. g) va avea prioritate în următorii ani la adoptarea bugetului anual al operatorului de servicii de apă, indiferent de forma de proprietate sau de organizare.
(5)Operatorii serviciilor publice de alimentare cu apă sunt obligaţi să asigure contravaloarea contoarelor de apă montate deja de consumatori, inclusiv contravaloarea montajului acestora.
(6)Operatorii serviciilor de apă şi de canalizare au obligaţia să asigure finanţarea pregătirii profesionale a propriilor salariaţi. În acest scop vor preleva şi vor utiliza anual o sumă egală cu 0,5% din fondul de salarii prevăzut în bugetul de venituri şi cheltuieli.

CAPITOLUL V:Drepturi şi obligaţii ale autorităţilor administraţiei publice locale
Art. 25
(1)Consiliile locale, consiliile judeţene sau Consiliul General al Municipiului Bucureşti, după caz, stabilesc strategia de dezvoltare şi funcţionare pe termen mediu şi lung a serviciilor de apă şi de canalizare, ţinând seama de planurile de urbanism şi amenajare a teritoriului, de programele de dezvoltare economico-socială a unităţii administrativ-teritoriale respective, precum şi de angajamentele luate de România în domeniul protecţiei mediului şi în alte domenii prevăzute în programul negocierilor de aderare la Uniunea Europeană.
(2)Strategiile autorităţilor administraţiei publice locale vor urmări cu prioritate realizarea următoarelor obiective:
a)orientarea serviciilor publice către utilizatori;
b)asigurarea alimentării cu apă potabilă şi a canalizării tuturor locuinţelor construite în intravilanul localităţilor, prin sisteme adecvate;
c)asigurarea calităţii apei potabile la un nivel compatibil cu directivele Uniunii Europene;
d)îmbunătăţirea calităţii mediului prin utilizarea raţională a resurselor naturale de apă şi epurarea apelor uzate, în conformitate cu prevederile directivelor Uniunii Europene;
e)reducerea pierderilor de apă şi a consumurilor energetice din sistemele de alimentare cu apă şi de canalizare;
f)reducerea consumurilor specifice de apă potabilă, inclusiv prin contorizarea tuturor branşamentelor utilizatorilor;
g)promovarea investiţiilor în infrastructura localităţilor şi a modernizării acesteia, prin stimularea soluţiilor performante, a iniţiativei şi inovaţiei în domeniu;
h)finanţarea serviciilor de apă şi de canalizare în mod avantajos pentru utilizatori şi atractiv pentru investitori;
i)promovarea de soluţii tehnice şi tehnologice performante, cu costuri minime;
j)promovarea mecanismelor specifice economiei de piaţă, prin crearea unui mediu concurenţial de atragere a capitalului privat;
k)instituirea evaluării comparative a indicatorilor de performanţă ai activităţii prestatorilor şi participarea cetăţenilor şi asociaţiilor reprezentative la acest proces;
l)promovarea formelor de gestiune delegată;
m)crearea organismelor de monitorizare a calităţii prestaţiilor şi instituirea de mecanisme de corecţie adecvate;
n)promovarea metodelor moderne de management;
o)promovarea profesionalismului, eticii profesionale şi formării profesionale continue a personalului ce lucrează în domeniu.
Art. 26
În exercitarea atribuţiilor ce le revin în domeniul administrării şi conducerii serviciilor de apă şi de canalizare autorităţile administraţiei publice locale adoptă hotărâri sau emit dispoziţii, după caz, privitoare la:
a)aprobarea programelor de reabilitare, extindere şi modernizare a dotărilor existente, precum şi a programelor de înfiinţare a unor noi sisteme publice de alimentare cu apă şi de canalizare, în condiţiile legii;
b)coordonarea proiectării şi execuţiei lucrărilor tehnico-edilitare în scopul realizării acestora într-o concepţie unitară şi corelată cu programele de dezvoltare economico-socială a localităţilor şi de amenajare a teritoriului, de urbanism şi mediu;
c)aprobarea studiilor de fezabilitate privind reabilitarea, extinderea şi modernizarea dotărilor publice aferente serviciilor de apă şi de canalizare;
d)asocierea intercomunală în vederea realizării unor investiţii de interes comun din infrastructura tehnico-edilitară aferentă serviciilor de apă şi de canalizare;
e)delegarea gestiunii serviciilor de apă şi de canalizare, precum şi încredinţarea spre administrare a bunurilor aparţinând patrimoniului public din infrastructura aferentă; operaţiunile de delegare şi încredinţare se pot realiza numai prin licitaţie publică organizată în condiţiile legii;
f)participarea cu capital social sau cu bunuri la societăţi comerciale pentru realizarea de lucrări şi servicii publice de alimentare cu apă şi de canalizare;
g)contractarea sau garantarea în condiţiile legii a împrumuturilor pentru finanţarea programelor de investiţii din infrastructura localităţilor, aferentă serviciilor publice de alimentare cu apă şi de canalizare (extinderi, dezvoltări de capacităţi, reabilitări şi modernizări);
h)elaborarea şi aprobarea normelor locale şi a regulamentelor de organizare şi funcţionare a serviciilor de apă şi de canalizare, pe baza normelor-cadru elaborate de Ministerul Administraţiei Publice;
i)stabilirea taxelor şi aprobarea tarifelor pentru serviciile publice de alimentare cu apă şi de canalizare, cu respectarea reglementărilor în vigoare.
Art. 27
(1)Consiliile locale, consiliile judeţene sau Consiliul General al Municipiului Bucureşti, după caz, vor aproba încheierea contractelor de delegare a gestiunii serviciilor de apă şi de canalizare, care au conţinutul minimal prevăzut în contractul-cadru de delegare a serviciilor de apă şi de canalizare.
(2)Contractul de delegare a gestiunii serviciilor de apă şi de canalizare va cuprinde în mod obligatoriu clauze referitoare la cantitatea şi calitatea serviciilor furnizate/prestate utilizatorilor, indicatorii minimali de performanţă stabiliţi prin regulamentul de organizare şi funcţionare a serviciilor de apă şi de canalizare şi modul de măsurare a acestora, tarifele practicate şi formulele de actualizare a acestora, modul de încasare a facturilor, redevenţe, răspunderea contractuală, forţa majoră, durata contractului, clauze speciale privind menţinerea echilibrului contractului dat de rezultatele licitaţiei şi de prevenire a corupţiei, clauze de reziliere a contractului şi de administrare a patrimoniului public aferent serviciilor de apă şi de canalizare, clauze privind forţa de muncă, precum şi alte clauze convenite, după caz.
Art. 28
Autorităţile administraţiei publice locale au faţă de operatorii furnizori/prestatori de servicii publice de apă şi de canalizare dreptul să aprobe structura şi ajustările de tarife propuse de către operator, în condiţiile legii.
Art. 29
În exercitarea competenţelor şi responsabilităţilor ce le revin autorităţile administraţiei publice locale vor urmări cu prioritate:
a)gestionarea serviciilor publice de apă şi de canalizare pe criterii de competitivitate şi eficienţă managerială;
b)promovarea reabilitării infrastructurii aferente serviciilor publice de apă şi de canalizare;
c)monitorizarea şi controlul periodic al activităţilor de prestare a serviciilor publice de apă şi de canalizare şi luarea de măsuri în cazul în care operatorul nu asigură performanţele pentru care s-a obligat;
d)[textul din Art. 29, litera D. din capitolul V a fost abrogat la 16-dec-2002 de Art. 1, punctul 14. din Legea 634/2002]
e)consultarea cu utilizatorii serviciilor publice de alimentare cu apă şi de canalizare în stabilirea politicilor şi strategiilor locale, adoptarea normelor locale şi elaborarea contractelor de delegare a gestiunii serviciilor de apă şi de canalizare;
f)informarea periodică a utilizatorilor despre politicile de dezvoltare din domeniu, precum şi despre necesităţile de instituire a unor taxe locale;
g)medierea conflictelor dintre utilizatori şi operatorul serviciilor de apă şi de canalizare, la cererea uneia dintre părţi.
Art. 30
Autorităţile administraţiei publice locale au faţă de operatorii serviciilor publice de apă şi de canalizare următoarele obligaţii:
a)să aplice un tratament egal tuturor operatorilor şi să asigure prin normele locale adoptate în exercitarea prerogativelor stabilite prin lege şi prin prezenta ordonanţă un mediu de afaceri transparent;
b)să asigure publicitatea şi accesul liber la informaţiile publice, cu precădere la acele informaţii care asigură pregătirea ofertelor şi participarea la licitaţii;
c)să aducă la cunoştinţă publică, în condiţiile legii, hotărârile şi dispoziţiile având ca obiect serviciile de apă şi de canalizare;
d)[textul din Art. 30, litera D. din capitolul V a fost abrogat la 16-dec-2002 de Art. 1, punctul 15. din Legea 634/2002]
e)să respecte şi să îndeplinească faţă de operatorii serviciilor de apă şi de canalizare obligaţiile proprii prevăzute în contractele de delegare a gestiunii acestor servicii;
f)să achite contravaloarea prestaţiilor efectuate de operator, conform clauzelor contractuale;
g)să păstreze confidenţialitatea informaţiilor, altele decât cele publice, cu privire la activitatea operatorilor serviciilor de apă şi de canalizare.
Art. 31
Împotriva hotărârilor sau dispoziţiilor autorităţilor administraţiei publice locale, date în aplicarea prezentei ordonanţe, persoanele fizice sau juridice interesate se pot adresa instanţei, în condiţiile legii.
CAPITOLUL VI:Preţuri şi tarife
Art. 32
(1)Tarifele pentru plata serviciilor de apă şi de canalizare se fundamentează pe baza costurilor de producţie şi exploatare, a costurilor de întreţinere şi reparaţii, a amortismentelor aferente capitalului imobilizat în active corporale şi necorporale, a obligaţiilor ce derivă din contractul de delegare şi includ cote pentru plata dobânzilor şi restituirea creditelor, pentru crearea surselor de dezvoltare şi modernizare a sistemelor tehnico-edilitare, precum şi profitul operatorului, în condiţiile legii, cu respectarea următoarelor condiţii:
a)structura şi nivelul tarifelor să fie stabilite astfel încât să reflecte costul efectiv al furnizării/prestării serviciilor de apă şi de canalizare, să descurajeze consumul excesiv, să încurajeze funcţionarea eficientă a acestora şi protecţia mediului, să încurajeze investiţiile de capital şi să fie corelate cu gradul de suportabilitate de către utilizatori;
b)să fie asigurată şi respectată autonomia financiară a operatorului;
c)operatorul să aibă dreptul de a propune tarife binome care au: o componentă fixă, proporţională cu cheltuielile necesare pentru menţinerea în exploatare şi funcţionarea în condiţii de siguranţă şi eficienţă a sistemului de alimentare cu apă, respectiv de canalizare, şi una variabilă, în funcţie de consumul de apă, respectiv de cantitatea de ape uzate, înregistrate la utilizatori;
d)operatorul să aibă dreptul de a ajusta periodic tarifele în funcţie de rata inflaţiei, în baza unor formule de indexare avizate de autoritatea de reglementare şi aprobate de autorităţile administraţiei publice locale responsabile;

e)aprobarea ajustărilor tarifare să se facă de către consiliile locale, consiliile judeţene sau, după caz, de Consiliul General al Municipiului Bucureşti, în conformitate cu dispoziţiile legale, în baza avizului autorităţii de reglementare şi cu condiţia respectării următoarelor cerinţe:
- asigurarea furnizării/prestării serviciilor de apă şi de canalizare la nivelurile de calitate stabilite de consiliile locale sau prin contractele de delegare a gestiunii, după caz;
- realizarea unui raport calitate/cost cât mai bun pentru serviciile de apă şi de canalizare furnizate/prestate pe perioada angajată şi asigurarea unui echilibru între riscurile şi beneficiile asumate de părţile contractante;
- asigurarea exploatării şi întreţinerii eficiente a bunurilor aparţinând domeniului public şi/sau privat al autorităţilor administraţiei publice locale afectate serviciilor de apă şi de canalizare;

f)în cazul gestiunii delegate autorităţile administraţiei publice locale competente să fie obligate să verifice periodic următoarele:
- serviciile de apă şi de canalizare furnizate/prestate şi nivelul de calitate a acestora;
- îndeplinirea nivelurilor de servicii şi aplicarea penalităţilor pentru neîndeplinirea acestora;
- menţinerea echilibrului contractual rezultat prin licitaţie şi stabilit prin regulamentul de organizare şi funcţionare a serviciilor de apă şi de canalizare;
- asigurarea unor relaţii echidistante şi echilibrate între operator şi utilizatori;
- limitele minime şi maxime ale profitului operatorului cu capital privat;
- clauzele de administrare, întreţinere şi predare a bunurilor publice;
- programul social de limitare a efectelor negative ale concedierilor;

- independenţa managerială a operatorului faţă de orice ingerinţe ale autorităţilor şi instituţiilor publice;
- responsabilitatea autorităţii publice pentru nerespectarea obligaţiilor sale contractuale.
(2)Autorităţile administraţiei publice locale vor finanţa dezvoltarea serviciilor de apă şi de canalizare din bugetul local sau judeţean, conform hotărârii consiliilor locale sau judeţene, după caz.

(3)În cazul gestiunii delegate, pentru menţinerea echilibrului contractual, orice subvenţie a serviciilor încredinţate operatorului va putea fi aprobată de consiliile locale numai dacă determină o reducere a tarifului, corespunzătoare subvenţiei acordate, şi/sau o creştere a calităţii serviciilor de apă şi de canalizare.

(31)În cazul concesionării serviciilor publice de gospodărie comunală, preţurile şi tarifele se pot stabili şi ajusta numai cu avizul Autorităţii Naţionale de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodărie Comunală, pe baza unor reguli sau formule de ajustare stabilite prin hotărâre a Guvernului, la iniţiativa autorităţii publice concedente.

(4)Procedurile de stabilire a preţurilor şi tarifelor se vor stabili în regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a serviciilor de apă şi de canalizare, care va fi elaborat de Ministerul Administraţiei Publice şi aprobat prin hotărâre a Guvernului.
CAPITOLUL VII:Răspunderi şi sancţiuni
Art. 33
(1)Încălcarea dispoziţiilor prezentei ordonanţe atrage răspunderea disciplinară, materială, civilă, contravenţională sau penală, după caz.
(2)Autorităţile administraţiei publice locale au dreptul să sancţioneze operatorul de servicii publice de alimentare cu apă şi de canalizare în cazul în care acesta nu furnizează/prestează serviciile la nivelul indicatorilor de calitate şi de eficienţă stabiliţi în contractul de delegare, prin:
a)penalizarea acestuia pentru nerespectarea angajamentelor asumate prin contract la valori corespunzătoare prejudiciilor produse utilizatorilor, precum şi la nivelul necesar descurajării operatorului de a menţine deficienţele constatate; penalizările vor fi definite în contractul de delegare sau în regulamentele de funcţionare;
b)propunerea de a anula atestarea operatorului înaintată autorităţii de reglementare;
c)revocarea hotărârii prin care s-a aprobat delegarea de gestiune şi rezilierea contractului de delegare.
Art. 34
(1)Constituie contravenţii şi se sancţionează cu amendă următoarele fapte:
a)prestarea uneia dintre activităţile reglementate de prezenta ordonanţă fără existenţa atestării legale sau fără contract de delegare a gestiunii, cu amendă de la 100.000.000 lei la 200.000.000 lei;
b)încredinţarea unui contract de delegare a gestiunii serviciilor de apă şi/sau de canalizare fără licitaţie publică sau unui prestator neatestat, cu amendă de la 100.000.000 lei la 200.000.000 lei.
(2)Consiliile locale, consiliile judeţene şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti vor stabili faptele care constituie contravenţii în domeniul serviciilor publice de apă şi de canalizare, altele decât cele prevăzute la alin. (1), potrivit prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor.
Art. 35
Contravenţiilor prevăzute la art. 34 li se aplică prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001, cu excepţia celor ale art. 28.
Art. 36
Constatarea contravenţiilor prevăzute de prezenta ordonanţă şi aplicarea sancţiunilor se fac de către persoane împuternicite de ministrul administraţiei publice, ministrul apelor şi protecţiei mediului, preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Serviciilor de Gospodărie Comunală, de primari şi de împuterniciţii acestora.
CAPITOLUL VIII:Dispoziţii finale şi tranzitorii
Art. 37
Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a serviciilor de alimentare cu apă şi de canalizare, inclusiv contractul-cadru de branşare/racordare şi utilizare a serviciilor şi indicatorii minimali de performanţă a serviciilor, precum şi contractul-cadru şi regulamentul-cadru de delegare a gestiunii serviciilor publice de alimentare cu apă şi de canalizare vor fi aprobate prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Administraţiei Publice, în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe.
Art. 38
(1)Pentru serviciile prestate în regim de gestiune delegată autorităţile administraţiei publice locale care au sub autoritate servicii publice de alimentare cu apă şi de canalizare vor organiza licitaţii publice pentru încheierea contractului de delegare a gestiunii, conform prevederilor prezentei ordonanţe. În cazul în care nu a fost desemnat nici un câştigător în urma celei de-a doua licitaţii publice, concedentul poate decide iniţierea procedurii de negociere directă.

(2)În vederea încheierii contractelor de delegare consiliile locale, consiliile judeţene şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti au obligaţia de a elabora şi aproba studiile de specialitate pentru stabilirea soluţiilor de delegare a gestiunii serviciilor, precum şi documentaţia de pregătire a licitaţiilor aferente delegării, în termen de 6 luni de la luarea deciziei privind delegarea gestiunii serviciului, demarând procedurile de licitaţie în termen de două luni de la aprobarea documentelor de licitaţie.
(3)În cazul reorganizării sau lichidării judiciare a operatorilor care au încheiat contracte de delegare a gestiunii în condiţiile prezentei ordonanţe, consiliile locale, consiliile judeţene şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti vor organiza noi licitaţii în scopul desemnării unui operator.
Art. 39
Contractele de concesiune a serviciilor de alimentare cu apă şi de canalizare valabil încheiate până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe cu autorităţile administraţiei publice locale îşi produc efectele potrivit prevederilor contractuale.
Art. 40
Prezenta ordonanţă va intra în vigoare în termen de 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 41
Pe data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe se abrogă prevederea de la liniuţa a 9-a «Apă potabilă şi canalizare» din anexa la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 36/2001 privind regimul preţurilor şi tarifelor reglementate, care se stabilesc cu avizul Oficiului Concurenţei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 115 din 7 martie 2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 205/2002, cu modificările ulterioare, precum şi orice alte dispoziţii contrare.

-****-
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează: Ministrul administraţiei publice,
Octav Cozmâncă
Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Ministrul apelor şi protecţiei mediului,
Petru Lificiu
Publicată în Monitorul Oficial cu numărul 94 din data de 2 februarie 2002
ANEXĂ:TERMENI TEHNICI utilizaţi în cuprinsul ordonanţei
În sensul prezentei ordonanţe, termenii tehnici utilizaţi se definesc după cum urmează:
a)servicii publice de alimentare cu apă şi de canalizare - activităţile de utilitate publică şi de interes economic general, aflate sub autoritatea administraţiei publice locale, care au drept scop asigurarea apei potabile şi a serviciilor de canalizare pentru toţi utilizatorii de pe teritoriul localităţilor;
b)serviciul public de alimentare cu apă cuprinde, în principal, activităţile de captare, de tratare a apei brute, de transport şi de distribuţie a apei potabile şi industriale la utilizatori;
c)serviciul public de canalizare cuprinde, în principal, următoarele activităţi: colectarea şi transportul apelor uzate de la utilizatori la staţiile de epurare, epurarea apelor uzate şi evacuarea apei epurate în emisar, colectarea, evacuarea şi tratarea adecvată a deşeurilor din gurile de scurgere a apelor meteorice şi asigurarea funcţionalităţii acestora, supravegherea evacuării apelor uzate industriale în sistemul de canalizare, evacuarea şi tratarea nămolurilor şi a altor deşeuri similare derivate din activităţile prevăzute mai sus, precum şi evacuarea apelor meteorice şi de suprafaţă din intravilanul localităţilor;
d)sistem public de alimentare cu apă potabilă - ansamblul construcţiilor şi terenurilor, instalaţiilor tehnologice, echipamentelor funcţionale şi dotărilor specifice, prin care se realizează serviciul public de alimentare cu apă potabilă. Sistemul public de alimentare cu apă potabilă cuprinde de regulă următoarele componente:
- captări;
- aducţiuni;
- staţii de tratare a apei brute;
- staţii de pompare, cu sau fără hidrofor;
- rezervoare pentru înmagazinarea apei potabile;
- reţele de distribuţie;
- branşamente până la punctul de delimitare;
e)sistem public de canalizare - ansamblul construcţiilor şi terenurilor aferente, instalaţiilor tehnologice, echipamentelor funcţionale şi dotărilor specifice, prin care se realizează serviciul public de canalizare. Sistemul public de canalizare cuprinde de regulă următoarele componente:
- racorduri de canalizare de la punctul de delimitare;
- reţele de canalizare;
- staţii de pompare a apelor uzate;
- staţii de epurare;
- colectoare de evacuare spre emisar;
- guri de vărsare în emisar;
- depozite de nămol deshidratat;
f)reţea publică de alimentare cu apă sau de canalizare - partea din sistemul public de alimentare cu apă, respectiv din sistemul public de canalizare, alcătuită din reţeaua de conducte, armături şi construcţii-anexe, care asigură distribuţia apei potabile, respectiv preluarea, evacuarea şi transportul apelor de canalizare la sau de la doi ori mai mulţi utilizatori independenţi, respectiv de la două sau mai multe persoane fizice care locuiesc în case individuale ori de la două sau mai multe persoane juridice ce administrează câte un singur condominiu, astfel cum este el definit de lege. Părţile componente ale unei reţele publice de alimentare cu apă, precum şi cele ale unei reţele publice de canalizare sunt amplasate de regulă pe domeniul public; în cazurile în care condiţiile tehnico-economice sunt avantajoase, reţeaua publică de alimentare cu apă şi de canalizare poate fi amplasată, cu acordul proprietarului, şi pe terenuri private. Nu constituie reţele publice: reţelele de distribuţie aferente unei singure clădiri de locuit, chiar dacă aceasta este administrată de mai multe persoane fizice sau juridice; reţelele de distribuţie aferente unei incinte proprietate privată pe care se află mai multe locuinţe despărţite de zone verzi şi alei interioare private; reţelele de distribuţie aferente unei platforme industriale, în care drumurile de acces şi spaţiile verzi sunt proprietate privată, chiar dacă aceasta este administrată de mai multe persoane juridice;
g)branşament - partea din reţeaua publică de distribuţie a apei care asigură legătura dintre reţeaua publică şi reţeaua interioară a unei incinte sau clădiri aparţinând utilizatorilor. Branşamentul serveşte un singur utilizator. Părţile componente ale unui branşament se precizează în regulamentul-cadru de branşare şi utilizare a serviciului public de alimentare cu apă. Branşamentul până la contor, inclusiv căminul de branşament şi contorul, aparţin reţelei publice de distribuţie a apei, indiferent de modul de finanţare a realizării acestuia. În cazuri bine justificate de către utilizator sau prestator şi al existenţei condiţiilor tehnice necesare, se poate admite realizarea separării şi contorizării consumului mai multor utilizatori pe acelaşi branşament, la nivelul limitei de proprietate. Costurile pentru separarea şi montarea mai multor contoare pe acelaşi branşament, la nivelul limitei de proprietate, precum şi pentru facturarea separată a utilizatorilor din acelaşi condominiu vor fi suportate de utilizatori, prestatorul având obligaţia montării unui singur contor de branşament;
h)racord - partea din reţeaua publică de canalizare care asigură legătura dintre utilizator şi canalizarea publică. Părţile componente ale unui racord se precizează în regulamentul-cadru de racordare şi utilizare a serviciului de canalizare. Racordul de la cămin spre reţea, inclusiv căminul de racord, aparţin reţelei publice de canalizare, indiferent de modul de finanţare a realizării acestuia;
i)ape uzate menajere - apele rezultate din folosirea apei în gospodării, instituţii publice şi servicii, care rezultă mai ales din metabolismul uman şi din activităţi menajere şi igienico-sanitare;
j)ape uzate provenite din activităţile economice - toate deversările de ape folosite în activităţile economico-industriale sau corespunzând unei alte utilizări a apei decât cea menajeră;
k)ape meteorice - acele ape care provin din precipitaţii atmosferice. Sunt considerate ape meteorice şi apele care provin din stropirea şi spălarea drumurilor publice sau private, a grădinilor şi curţilor imobilelor;
l)instalaţii interioare de apă potabilă - totalitatea instalaţiilor aflate în proprietatea sau în administrarea utilizatorului, amplasate după apometrul/contorul de branşament, în sensul de curgere a apei sau, dacă branşamentul nu este contorizat, după punctul de delimitare dintre reţeaua publică şi instalaţia interioară de utilizare a apei şi care asigură transportul apei potabile preluate din reţeaua publică la punctele de consum şi/sau la instalaţiile de utilizare;
m)instalaţii interioare de canalizare - totalitatea instalaţiilor aflate în proprietatea sau în administrarea utilizatorului, care asigură preluarea şi transportul apei uzate de la instalaţiile de utilizare a apei până la căminul de racord din reţeaua publică;
n)punct de delimitare a instalaţiilor de alimentare cu apă potabilă dintre prestator şi utilizator - locul în care instalaţiile aflate în proprietatea sau în administrarea utilizatorului se racordează la instalaţiile aflate în proprietatea sau în administrarea operatorului furnizor/prestator de servicii. Delimitarea dintre instalaţiile interioare de canalizare şi reţeaua publică de canalizare se face prin căminul de racord, care este prima componentă a reţelei publice, în sensul de curgere a apei uzate;
o)contor de branşament - aparatul de măsurare a volumului de apă potabilă consumată de utilizator, care se montează pe branşament între două vane/robinete, la limita proprietăţii utilizatorului, fiind ultima componentă a reţelei publice, în sensul de curgere a apei potabile;
p)contor de reţea - aparatul care măsoară consumul de apă potabilă la mai multe asociaţii de locatari/proprietari sau la mai mulţi utilizatori individuali ori care măsoară transportul de apă dintr-o zonă în alta a reţelei publice.