Capitolul iv - Drepturile şi obligaţiile utilizatorilor şi operatorilor - Ordonanta 32/2002 privind organizarea si functionarea serviciilor publice de alimentare cu apa si de canalizare
M.Of. 94
Ieşit din vigoare Versiune de la: 29 Aprilie 2004
CAPITOLUL IV:Drepturile şi obligaţiile utilizatorilor şi operatorilor
Art. 17
(2)Utilizatori pot fi şi persoanele fizice sau juridice care au contract, dar nu au branşament de apă potabilă, respectiv racord de canalizare propriu.
(1)Utilizator al serviciilor publice de alimentare cu apă şi de canalizare poate fi orice persoană fizică sau juridică, proprietară sau cu împuternicire de proprietar al unui imobil având branşament propriu de apă potabilă sau racord propriu de canalizare şi care beneficiază pe bază de contract de serviciile operatorului.
(2)Utilizatori pot fi şi persoanele fizice sau juridice care au contract, dar nu au branşament de apă potabilă, respectiv racord de canalizare propriu.(3)Principalele categorii de utilizatori ai serviciilor publice de apă potabilă şi de canalizare pot fi:
a)agenţi economici;
b)instituţii publice;
c)utilizatori casnici: persoane fizice sau asociaţii de proprietari/locatari.
Art. 18
Dreptul de acces şi utilizare a serviciilor de apă şi de canalizare este garantat tuturor utilizatorilor.
Art. 19
Regulamentele de organizare şi funcţionare a serviciilor de apă şi de canalizare trebuie să conţină prevederi referitoare la:
a)accesul la informaţiile publice privind serviciile publice de alimentare cu apă şi de canalizare;
b)dreptul oricărui locuitor din aria de prestare a serviciului de apă şi de canalizare de a avea acces la serviciul public şi de a-l utiliza în condiţiile respectării regulamentelor specifice;
c)obligaţia consiliilor locale, consiliilor judeţene sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, după caz, ori a autorităţii de reglementare de a aduce la cunoştinţă publică deciziile cu privire la serviciile de apă şi de canalizare;
d)dreptul oricărui utilizator de a avea montat un aparat de măsurare a consumului pe branşamentul său.
Art. 20
(1)Utilizatorii au obligaţia de a respecta clauzele contractului de furnizare/prestare - branşare/racordare şi utilizare - a serviciilor de apă şi de canalizare, inclusiv prevederile regulamentului de organizare şi funcţionare a serviciilor publice de apă şi de canalizare, şi să îşi achite obligaţiile de plată în conformitate cu prevederile acestora.
(2)Persoanele fizice şi juridice beneficiare ale serviciilor publice de apă şi de canalizare sunt obligate să achite contravaloarea facturilor reprezentând serviciile primite, respectiv utilităţile furnizate, în termen de 30 de zile calendaristice de la data emiterii facturii.
(3)Întârzierea în achitarea sumelor datorate, după expirarea termenului prevăzut la alin. (2), atrage majorări de întârziere egale cu cele utilizate pentru neplata obligaţiilor faţă de bugetul de stat; valoarea maximă a acestora nu va depăşi cuantumul debitului şi se constituie venit al operatorului.
(4)Nerespectarea de către utilizatori a prevederilor regulamentelor de organizare şi funcţionare a serviciilor de apă şi de canalizare conduce la penalizarea acestora şi, în anumite cazuri, chiar la sistarea serviciului prestat, în conformitate cu prevederile regulamentelor şi ale contractelor de branşare/racordare şi utilizare.
(5)Nerespectarea de către utilizatori a condiţiilor calitative şi cantitative din avizele şi acordurile de racordare la sistemele publice de canalizare, eliberate potrivit reglementărilor legale în vigoare, conduce la retragerea avizelor şi acordurilor, la anularea autorizaţiilor de funcţionare, la plata unor penalităţi conform prevederilor legale, precum şi a daunelor provocate prin deversarea apelor reziduale.
Art. 21
Drepturile operatorilor, furnizori/prestatori de servicii publice de alimentare cu apă şi de canalizare, se înscriu în contractele de delegare a gestiunii sau în regulamentele de organizare şi funcţionare a serviciilor de apă şi de canalizare, pentru serviciile aflate în administrare directă, urmărindu-se asigurarea echilibrului contractual pe baza următoarelor principii:
a)încasarea tarifului aferent serviciului public prestat şi actualizarea periodică a acestuia în raport cu indicii de inflaţie;
b)modificarea tarifului, în condiţiile legii, dacă a intervenit o modificare semnificativă a echilibrului contractual.
Art. 22
(1)Operatorii au dreptul să sisteze serviciile de apă şi de canalizare şi să îi debranşeze de la reţeaua publică pe acei utilizatori care nu şi-au achitat contravaloarea serviciilor furnizate/prestate, inclusiv majorările pentru întârziere, în cel mult 30 de zile calendaristice de la data expirării termenului de plată a facturilor. Măsura debranşării de la reţeaua publică se poate lua numai în urma unei notificări prealabile adresate utilizatorului restant şi se poate pune în aplicare după 5 zile lucrătoare de la data primirii acesteia.
(2)Reluarea furnizării/prestării serviciului de apă şi canalizare se va face în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la efectuarea plăţii; cheltuielile aferente suspendării şi, respectiv, reluării furnizării/prestării serviciului vor fi suportate de utilizator.
Art. 23
(1)Operatorii de servicii de apă şi de canalizare vor fi atestaţi în termen de un an de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe.
(2)La licitaţiile pentru obţinerea contractelor de delegare a gestiunii serviciilor de apă şi de canalizare pot participa numai operatorii atestaţi.
(3)Operatorii care intenţionează să participe la licitaţii pentru obţinerea contractelor de delegare a gestiunii serviciilor de apă şi de canalizare trebuie să facă dovada experienţei tehnice şi manageriale în gestionarea unor sisteme similare, a bonităţii şi capabilităţii financiare de a răspunde la cerinţele specifice prevăzute în caietele de sarcini aprobate de consiliile locale responsabile, iar persoanele fizice care au calitatea de administrator al operatorilor nu trebuie să aibă antecedente penale.
Art. 24
(1)Operatorii serviciilor de apă şi de canalizare au faţă de utilizatori următoarele obligaţii:
a)să respecte angajamentele luate prin contractele de furnizare/prestare a serviciilor de apă şi de canalizare;
b)să presteze serviciul de apă şi de canalizare la utilizatorii cu care au încheiat contract de furnizare/prestare şi utilizare a serviciului;
c)să servească toţi utilizatorii din aria de acoperire pentru care au fost autorizaţi/atestaţi, în condiţiile prevederilor regulamentului de organizare şi funcţionare a serviciilor de apă şi de canalizare;
d)să asigure respectarea angajamentelor luate cu privire la indicatorii de performanţă stabiliţi de autorităţile administraţiei publice locale în caietele de sarcini şi în contractele de delegare a gestiunii serviciului de apă şi de canalizare;
e)să furnizeze autorităţilor administraţiei publice locale şi Autorităţii Naţionale de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodărie Comunală informaţiile solicitate şi să asigure accesul la toate informaţiile necesare verificării şi evaluării funcţionării şi dezvoltării serviciilor de apă şi de canalizare, în conformitate cu clauzele contractului de delegare şi cu prevederile legale în vigoare;
f)să pună în aplicare metode performante de management, care să conducă la reducerea costurilor de operare, inclusiv prin aplicarea procedurilor concurenţiale date de normele legale în vigoare pentru achiziţiile de lucrări, bunuri şi servicii;
g)să monteze pe cheltuiala proprie câte un contor la branşamentul fiecărui utilizator casnic, în termenele stabilite de consiliile locale, dar nu mai târziu de 2 ani de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe.
(2)Operatorii răspund de îndeplinirea cu bună-credinţă a obligaţiilor prevăzute la alin. (1).
(3)Penalităţile pentru nerespectarea de către operatori a indicatorilor de performanţă angajaţi prin contract se prevăd în mod obligatoriu în contractele de delegare a gestiunii serviciilor de apă şi de canalizare sau în regulamentele de organizare şi funcţionare a acestora, în cazul gestiunii directe.
(4)Asigurarea sumelor pentru finanţarea contoarelor prevăzute la alin. (1) lit. g) va avea prioritate în următorii ani la adoptarea bugetului anual al operatorului de servicii de apă, indiferent de forma de proprietate sau de organizare.
(5)Operatorii serviciilor publice de alimentare cu apă sunt obligaţi să asigure contravaloarea contoarelor de apă montate deja de consumatori, inclusiv contravaloarea montajului acestora.
(6)Operatorii serviciilor de apă şi de canalizare au obligaţia să asigure finanţarea pregătirii profesionale a propriilor salariaţi. În acest scop vor preleva şi vor utiliza anual o sumă egală cu 0,5% din fondul de salarii prevăzut în bugetul de venituri şi cheltuieli.
(1)Operatorii serviciilor de apă şi de canalizare au faţă de utilizatori următoarele obligaţii:
a)să respecte angajamentele luate prin contractele de furnizare/prestare a serviciilor de apă şi de canalizare;
b)să presteze serviciul de apă şi de canalizare la utilizatorii cu care au încheiat contract de furnizare/prestare şi utilizare a serviciului;
c)să servească toţi utilizatorii din aria de acoperire pentru care au fost autorizaţi/atestaţi, în condiţiile prevederilor regulamentului de organizare şi funcţionare a serviciilor de apă şi de canalizare;
d)să asigure respectarea angajamentelor luate cu privire la indicatorii de performanţă stabiliţi de autorităţile administraţiei publice locale în caietele de sarcini şi în contractele de delegare a gestiunii serviciului de apă şi de canalizare;
e)să furnizeze autorităţilor administraţiei publice locale şi Autorităţii Naţionale de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodărie Comunală informaţiile solicitate şi să asigure accesul la toate informaţiile necesare verificării şi evaluării funcţionării şi dezvoltării serviciilor de apă şi de canalizare, în conformitate cu clauzele contractului de delegare şi cu prevederile legale în vigoare;
f)să pună în aplicare metode performante de management, care să conducă la reducerea costurilor de operare, inclusiv prin aplicarea procedurilor concurenţiale date de normele legale în vigoare pentru achiziţiile de lucrări, bunuri şi servicii;
g)să monteze pe cheltuiala proprie câte un contor la branşamentul fiecărui utilizator casnic, în termenele stabilite de consiliile locale, dar nu mai târziu de 2 ani de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe.
(2)Operatorii răspund de îndeplinirea cu bună-credinţă a obligaţiilor prevăzute la alin. (1).
(3)Penalităţile pentru nerespectarea de către operatori a indicatorilor de performanţă angajaţi prin contract se prevăd în mod obligatoriu în contractele de delegare a gestiunii serviciilor de apă şi de canalizare sau în regulamentele de organizare şi funcţionare a acestora, în cazul gestiunii directe.
(4)Asigurarea sumelor pentru finanţarea contoarelor prevăzute la alin. (1) lit. g) va avea prioritate în următorii ani la adoptarea bugetului anual al operatorului de servicii de apă, indiferent de forma de proprietate sau de organizare.
(5)Operatorii serviciilor publice de alimentare cu apă sunt obligaţi să asigure contravaloarea contoarelor de apă montate deja de consumatori, inclusiv contravaloarea montajului acestora.
(6)Operatorii serviciilor de apă şi de canalizare au obligaţia să asigure finanţarea pregătirii profesionale a propriilor salariaţi. În acest scop vor preleva şi vor utiliza anual o sumă egală cu 0,5% din fondul de salarii prevăzut în bugetul de venituri şi cheltuieli.