Secţiunea 1 - Gestiunea serviciilor publice de alimentare cu apă şi de canalizare - Ordonanta 32/2002 privind organizarea si functionarea serviciilor publice de alimentare cu apa si de canalizare

M.Of. 94

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 29 Aprilie 2004
SECŢIUNEA 1:Gestiunea serviciilor publice de alimentare cu apă şi de canalizare
Art. 7
Organizarea, reglementarea, conducerea, gestionarea, coordonarea, monitorizarea şi controlul funcţionării serviciilor de apă şi de canalizare intră în atribuţiile autorităţilor administraţiei publice locale.
Art. 8
(1)Gestiunea serviciilor de apă şi de canalizare se organizează la nivelul comunelor, oraşelor, municipiilor, judeţelor sau asociaţiilor intercomunale după criteriul raportului cost/calitate optim pentru serviciile furnizate/prestate utilizatorilor şi ţinându-se seama de mărimea, gradul de dezvoltare şi de particularităţile economico-sociale ale localităţilor, de starea dotărilor şi echipamentelor tehnico-edilitare existente şi de posibilităţile locale de finanţare a exploatării, întreţinerii şi dezvoltării acestora.
(2)Organizarea gestiunii serviciilor de apă şi de canalizare se face în baza unor studii care vor analiza elementele prevăzute la alin. (1), precum şi în baza consultării şi dezbaterii publice în urma cărora se va adopta soluţia optimă pentru utilizatori.
(3)În cazul extinderii ariei de gestiune a serviciilor de apă şi de canalizare, care implică mai multe autorităţi ale administraţiei publice locale, organizarea serviciilor se poate face, în condiţiile respectării prevederilor alin. (1) şi (2), prin asociere intercomunală.
Art. 9
(1)Administrarea şi gestionarea serviciilor publice de apă şi de canalizare se realizează prin următoarele modalităţi:
a)gestiune directă;
b)gestiune indirectă sau gestiune delegată.
(2)Alegerea formei de gestiune a serviciilor publice de apă şi de canalizare se face prin hotărâre a consiliului local, consiliului judeţean sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, după caz.
(3)Detalierea modalităţilor de gestiune prevăzute la alin. (1) se va face prin regulamentele-cadru specifice serviciilor publice de alimentare cu apă şi de canalizare, în conformitate cu legislaţia internă şi cu reglementările Comunităţii Europene.

Art. 10
(1)În cazul gestiunii directe autorităţile administraţiei publice locale îşi asumă nemijlocit toate sarcinile şi responsabilităţile privind organizarea, conducerea, administrarea, finanţarea, gestionarea şi controlul funcţionării serviciilor de apă şi de canalizare.
(2)Gestiunea directă se realizează prin compartimente de specialitate organizate în cadrul aparatului propriu al consiliului local sau consiliului judeţean, după caz, sau prin servicii publice organizate în subordinea consiliilor locale, a consiliilor judeţene sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti.

(3)Desfăşurarea activităţilor specifice serviciilor de apă şi de canalizare, organizate şi exploatate în sistemul gestiunii directe, se face pe baza unui regulament de organizare şi funcţionare întocmit în conformitate cu regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare şi aprobat de către consiliile locale, consiliile judeţene sau de Consiliul General al Municipiului Bucureşti, după caz.

Art. 11
(1)În cazul gestiunii indirecte autorităţile administraţiei publice locale îşi deleagă o parte din sarcinile şi responsabilităţile proprii către o altă persoană juridică, denumită operator al serviciului, căreia îi încredinţează, în baza unui contract de delegare a gestiunii, dreptul de furnizare/prestare a serviciilor de apă şi de canalizare, precum şi exploatarea sistemelor publice de alimentare cu apă şi de canalizare necesare pentru realizarea acestora.
(2)Delegarea gestiunii se face în conformitate cu legislaţia în vigoare pentru fiecare tip de contract.
(3)Delegarea gestiunii poate fi făcută numai către operatori atestaţi.
(4)În realizarea contractelor de delegare a gestiunii serviciilor de apă şi de canalizare autorităţile administraţiei publice locale vor urmări obţinerea celui mai bun raport cost/calitate, precum şi asigurarea condiţiilor necesare realizării interesului general specific acestor servicii.
(5)Prevederile alin. (2) nu se aplică operatorilor care la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe au încheiate contracte de concesiune, precum şi celor care rezultă printr-o reorganizare teritorială bazată pe principii de eficienţă economică şi performanţă operaţională, dacă capitalul social al societăţii comerciale nou-constituite aparţine mai multor autorităţi locale. Cu ocazia reorganizării autorităţile administraţiei publice locale pot prelua spre execuţie, pe bază de bilanţ, debitele restante, penalităţile aferente şi obligaţiile de plată corespunzătoare ale foştilor operatori.
(6)Operatorii care la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe au încheiate contracte de concesiune vor depune documentaţia pentru atestare ca operator, urmând a se încheia act adiţional la contractul de concesiune, care va cuprinde obligaţiile ce revin operatorilor din prezenta ordonanţă.
(7)Autoritatea administraţiei publice locale semnatară a contractului va organiza o nouă licitaţie publică pentru delegarea gestiunii în toate cazurile în care, timp de doi ani consecutivi, operatorul de servicii nu şi-a îndeplinit obligaţiile contractuale cu privire la calitatea serviciului şi performanţele economico-financiare.

Art. 12
(1)În procesul delegării gestiunii serviciilor de apă şi de canalizare, în conformitate cu competenţele şi atribuţiile ce le revin potrivit legii, autorităţile administraţiei publice locale păstrează prerogativele privind adoptarea politicilor şi strategiilor de dezvoltare a serviciilor, respectiv a programelor de dezvoltare a sistemelor publice de alimentare cu apă şi de canalizare, precum şi dreptul de a urmări, de a controla şi de a supraveghea:
a)modul de respectare şi de îndeplinire a obligaţiilor contractuale asumate de operatorii furnizori/prestatori de servicii publice;
b)calitatea şi eficienţa serviciilor furnizate/prestate la nivelul indicatorilor de performanţă stabiliţi în contractele de delegare a gestiunii;
c)modul de administrare, exploatare, conservare şi menţinere în funcţiune, dezvoltare şi/sau modernizare a sistemelor publice din infrastructura edilitar-urbană încredinţată prin contractul de delegare a gestiunii;
d)modul de formare şi stabilire a tarifelor pentru serviciile de apă şi de canalizare.
(2)Aprobarea strategiei de dezvoltare a serviciilor de apă şi de canalizare, a regulamentului de organizare şi de funcţionare a acestora, a criteriilor şi procedurilor de exercitare a controlului intră în competenţa exclusivă a consiliilor locale, consiliilor judeţene sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, după caz.
(3)Consiliile locale, consiliile judeţene sau Consiliul General al Municipiului Bucureşti pot delega integral sau parţial numai activităţile propriu-zise de furnizare/prestare, gestionare, administrare şi exploatare a serviciilor publice de apă şi de canalizare, precum şi pregătirea, finanţarea şi realizarea investiţiilor aferente acestora.
(4)Activităţile de monitorizare şi control al modului de respectare a obligaţiilor stabilite în contractele de delegare a gestiunii se încredinţează Autorităţii Naţionale de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodărie Comunală, care va dezvolta un sistem informaţional ce va permite compararea continuă a fiecărui indicator de performanţă cu nivelul atins de operatorul cel mai performant în acest domeniu, precum şi autorităţilor administraţiei publice locale.

(5)În realizarea sistemului informaţional şi implementarea activităţilor de monitorizare vor fi implicate organizaţiile profesionale de interes public. Autorităţile administraţiei publice locale au acces la orice informaţie deţinută de Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodărie Comunală cu privire la serviciile publice delegate de acestea.

(6)Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodărie Comunală are în principal sarcina de a elabora metodologia şi procedura-cadru de măsurare şi de analiză a indicatorilor de performanţă şi de a controla activitatea operatorilor cu privire la: respectarea indicatorilor de performanţă, ajustarea periodică a tarifelor conform formulelor de ajustare, respectarea legii concurenţei, asigurarea protecţiei utilizatorilor şi exploatarea eficientă a patrimoniului public şi/sau privat afectat serviciilor.

Art. 13
(1)În vederea asigurării continuităţii serviciilor de apă şi de canalizare autorităţile administraţiei publice locale au responsabilitatea planificării şi urmăririi lucrărilor de investiţii necesare funcţionării sistemelor în condiţii de siguranţă şi la parametrii ceruţi prin prescripţiile tehnice. În acest scop se vor institui sisteme de planificare multianuală a investiţiilor, plecându-se de la un plan director şi ţinându-se seama de ciclurile procesului bugetar, în conformitate cu reglementările legale.
(2)Contractele de delegare a gestiunii vor prevedea sarcinile concrete ale autorităţilor administraţiei publice locale şi ale operatorului în ceea ce priveşte realizarea investiţiilor.
(3)Finanţarea lucrărilor de investiţii se asigură din următoarele surse:
a)fonduri proprii ale operatorului şi alocaţii de la bugetul local, în conformitate cu obligaţiile asumate prin contractele de delegare a gestiunii;
b)credite bancare garantate de către autorităţile administraţiei publice locale sau de către stat;
c)sprijin nerambursabil obţinut prin aranjamente bilaterale sau multilaterale;
d)fonduri speciale constituite pe baza unor taxe locale instituite în condiţiile legii;
e)participarea capitalului privat în cadrul unor contracte de parteneriat de tipul «construieşte-operează-transferă» şi variante ale acestuia;
f)fonduri transferate de la bugetul de stat ca participare la cofinanţarea unor proiecte realizate cu sprijin financiar extern, precum şi a unor programe de urgenţă sau cu caracter social;
g)din economii rezultate prin dotări cu echipamente de performanţă;
h)alte surse.
(4)Investiţiile efectuate de operator pentru reabilitarea, modernizarea şi dezvoltarea sistemului public se vor amortiza de către operatorul de alimentare cu apă şi de canalizare, pe durata contractului de delegare.
(5)Investiţiile străine în sistemele publice de alimentare cu apă şi de canalizare vor beneficia de toate facilităţile legale în vigoare în momentul încheierii tranzacţiei. Facilităţile obţinute vor fi menţionate în contractul de delegare a gestiunii şi vor fi valabile pe perioada stabilită la încheierea acestuia. În situaţia obţinerii de către investitor a unor facilităţi ulterioare contractul de delegare a gestiunii va fi modificat în mod corespunzător, cu avizul Autorităţii Naţionale de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodărie Comunală.
(6)Investiţiile care se realizează din fonduri proprii ale investitorilor rămân în proprietatea acestora pe toată durata contractului, dacă nu s-a convenit altfel la încheierea acestuia; în contractul de delegare a gestiunii se va menţiona modul de repartiţie a acestor bunuri la încetarea din orice cauză a acestuia.