Partea 4 - INSTALA ŢII ELECTRICE - Norme Tehnice din 2003 PRIVIND SIGURANŢA NAVELOR MARITIME DE PASAGERI CARE NU EFECTUEAZĂ VOIAJE INTERNAŢIONALE

M.Of. 605 bis

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 31 Ianuarie 2005
PARTEA D:INSTALA ŢII ELECTRICE
SECŢIUNEA 1:Generalităţi
NAVE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D ŞI NAVE EXISTENTE DIN CLASA B:
1.1.Instalaţiile electrice vor fi astfel încât:
1.1.1.toate serviciile electrice auxiliare necesare pentru menţinerea navei în condiţii normale de exploatare şi de viaţă la bord să fie asigurate fără a se recurge la sursa de energie electrică de avarie;
1.1.2.serviciile electrice esenţiale pentru siguranţă să fie asigurate în diferite condiţii de avarie; şi
1.1.3.securitatea pasagerilor, echipajului şi a navei să fie asigurată împotriva riscurilor de natură electrică.
1.2.ANR va lua măsuri corespunzătoare pentru a asigura uniformitatea implementării şi aplicării prevederilor acestei părţi în privinţa instalaţiilor electrice, având în vedere recomandările publicate de Comisia internaţională pentru electrotehnică şi, în special, Publicaţia 92 - Instalaţii electrice la nave.
SECŢIUNEA 2:Sursa principală de energie electrică şi instalaţii de iluminat
NAVE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D ŞI NAVE EXISTENTE DIN CLASA B:
2.1.Navele noi din clasele C şi D la care energia electrică reprezintă singura energie de menţinere a serviciilor auxiliare esenţiale pentru siguranţa navei, şi navele noi şi existente din clasa B la care energia electrică este singura sursă de energie pentru menţinerea serviciilor auxiliare esenţiale pentru siguranţa şi propulsia navei, vor fi prevăzute cu două sau mai multe sisteme principale de generare a energiei electrice astfel încât serviciile mai sus menţionate să poate să rămână funcţionale când unul dintre grupurile generatoare se defectează.
La navele noi din clasele C şi D cu lungimea mai mică de 24 metri, unul dintre sistemele principale de generare a energiei electrice poate fi acţionat de maşina principală de propulsie, cu condiţia să existe suficientă putere astfel încât serviciile menţionate anterior să fie asigurate când oricare alt grup generator se defectează.
2.2.1.O instalaţie electrică de iluminat principală care asigură iluminarea acelor părţi ale navei accesibile în mod normal şi utilizate de pasageri sau de echipaj trebuie să fie alimentată de la sursa principală de energie electrică.
2.2.2.Amplasarea instalaţiei electrice de iluminat principale va fi astfel încât un incendiu sau un alt accident în spaţiile în care se află sursa principală de energie electrică, echipamentul de transformare aferent, dacă există., tabloul principal de distribuţie şi tabloul principal de distribuţie pentru iluminat, nu vor face ca instalaţia de iluminat de avarie prevăzută de regula 3 să devină inoperantă.
2.2.3.Amplasarea instalaţiei de iluminat de avarie trebuie să fie făcută astfel încât un incendiu sau un alt accident în spaţiile în care se află sursa de energie electrică de avarie, echipamentul de transformare aferent, dacă există, tabloul de distribuţie de avarie şi tabloul de iluminat de avarie nu vor face ca instalaţia electrică de iluminat principală prevăzută de aceasta regulă să devină inoperantă.
2.3.Tabloul principal de distribuţie trebuie să fie în aşa fel amplasat în raport cu un grup generator principal încât, în măsura în care este posibil, integritatea alimentării normale cu energie electrică să poată fi afectată numai de un incendiu sau alt accident în spaţiul în care se află instalate generatorul şi tabloul de distribuţie.
SECŢIUNEA 3:Sursa de energie electrică de avarie
NAVE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D ŞI NAVE EXISTENTE DIN CLASA B:
3.1.Orice navă va fi prevăzută cu o sursă autonomă de energie electrică de avarie cu tablou de distribuţie de avarie amplasat deasupra punţii pereţilor etanşi, într-un spaţiu uşor accesibil, care nu va fi adiacent încăperilor de maşini de categoria A sau acelor spaţii în care se află sursa principală de energie electrică sau tabloul principal de distribuţie.
3.2.Sursa de energie electrică de avarie poate să fie ori o baterie de acumulatoare care să respecte prevederile sub-paragrafului .5, fără să fie re-încărcate sau să sufere o cădere excesivă de tensiune, ori un generator care să respecte prevederile sub-paragrafului .5, acţionat de un motor cu combustie internă cu alimentare independentă cu combustibil având temperatura de aprindere nu mai mică de 43° C, cu sistem automat de pornire la navele noi şi cu sisteme de pornire aprobate la navele existente, şi prevăzute cu o sursă electrică de avarie tranzitorie, în conformitate cu paragraful .6, cu excepţia noilor nave din clasele C şi D cu lungimea mai mică de 24 metri unde o baterie de acumulatoare amplasată corespunzător este prevăzută pentru acel consumator particular pentru o perioadă de timp cerută de aceste reguli.
3.3.Sursa electrică de avarie va fi amplasată astfel încât să poată funcţiona eficient când nava este înclinată transversal la un unghi de înclinare de până la 22,5° şi când nava este înclinată longitudinal până la 10° spre prova sau pupa. Grupul (grupurile) de generatoare de avarie trebuie să poată fi pornit(e) imediat în orice condiţii de temperaturi joase care pot apare şi, la navele noi, să se poată porni automat.
3.4.Tabloul de distribuţie de avarie va fi amplasat cât mai aproape posibil de sursa de energie de avarie.
3.5.Sursa de energie de avarie prevăzută la paragraful .1 trebuie:
3.5.1.să poată funcţiona, în general, pentru o perioada de:
12 ore pentru nave din clasa B (noi sau existente)
6 ore pentru nave din clasa C (noi)
3 ore pentru nave din clasa D (noi)
3.5.2.în mod special, să poată alimenta simultan următoarele servicii, în intervalele indicate mai sus în funcţie de clasa navei:
(a)pompa de santină de avarie şi una din pompele de incendiu;
(b)iluminatul de avarie:
1.la fiecare post de adunare şi îmbarcare şi de-a lungul bordajelor exterioare;
2.în toate coridoarele, casele scărilor şi ieşirile care asigură accesul la posturile de adunare sau îmbarcare;
3.în încăperile de maşini şi în locul în care se află generatorul de avarie;
4.în posturile de comandă unde sunt amplasate echipamentul radio şi echipamentul de navigaţie principal;
5.în conformitate cu regulile H-2/B/16.1.3.7 şi II-2/B/6.1.7;
6.în toate posturile de depozitare a echipamentului de pompieri;
7.la pompa de santirîă de avarie şi la una din pompele de incendiu, la care s-a făcut referire în sub-paragraful (a) şi la posturile de pornire a motoarelor lor.
(c)luminile de navigaţie ale navei;
(d)_
1.tot echipamentul de comunicaţii,
2.instalaţia de alarmă generală,
3.instalaţia de detectare a incendiilor, şi
4.toate semnalizările care pot fi solicitate în caz de avarie dacă ele sunt acţionate electric de la generatoarele principale ale navei;
(e)pompa instalaţiei de sprinklere a navei, dacă există şi dacă este acţionată electric; şi
(f)lampa de semnalizare de zi a navei, dacă este acţionată de către sursa principală de energie electrică a navei.
3.5.3.să poată pune în funcţiune, pentru o jumătate de oră, uşile etanşe acţionate electric, împreună cu sistemul de comandă aferent, circuitele de indicare şi alarmă.
3.6.Sursa de energie electrică de avarie tranzitorie prevăzută la paragraful 2 va consta dintr-o baterie de acumulatoare amplasată corespunzător pentru a fi utilizată în caz de avarie, care va funcţiona fără reîncărcare sau fără să sufere o cădere de tensiune excesivă timp de o jumătate de oră:
(a)iluminatul prevăzut la paragraful .2.(b). 1 al prezentei reguli,
(b)uşile etanşe, după cum se prevede în paragrafele .7.2 şi .7.2 ale regulii II-1/B/13, dar nu neapărat toate simultan, în cazul în care nu se prevede o sursă temporară de energie acumulată; şi
(c)circuitele de comandă, indicare şi alarmă după cum se prevede în paragraful .7.2 al regulii II-1/B/13.
3.7.NAVE DIN CLASELE B, C ŞI D, CONSTRUITE LA 1 IANUARIE 2003 SAU DUPĂ ACEASTĂ DATĂ:
Acolo unde energia electrică este necesară re-pornirea propulsiei, capacitatea trebuie să fie suficientă pentru re-pornirea propulsiei navei în legătură cu alte maşini, după caz, din starea de navă lipsită de energie în timp de 30 minute după oprirea alimentării cu energie.
SECŢIUNEA 4:Iluminatul suplimentar în caz de avarie pentru navele Ro-Ro
NAVE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D ŞI NAVE EXISTENTE DIN CLASA B:
În plus faţă de iluminatul în caz de avarie cerut de regula II-1/D/3.5.2(b), pe fiecare navă cu încăperi de marfa Ro-Ro sau încăperi de categorie specială:
4.1.toate încăperile sociale pentru pasageri şi coridoarele de trecere se vor prevedea cu iluminat electric suplimentar ce poate funcţiona cel puţin trei ore când toate celelalte surse de energie electrică s-au defectat şi în orice condiţii de înclinare transversală. Iluminatul va fi astfel asigurat încât să se poată imediat observa accesul la mijloacele de evacuare. Sursa de energie pentru iluminatul suplimentar va consta din baterii de acumulatoare amplasate în cadrul instalaţiilor de iluminat ce vor fi încărcate în mod continuu, când acest lucru este practicabil, de la tabloul de distribuţie de avarie. Alternativ, ANR poate accepta orice alte mijloace de iluminat care sunt cel puţin tot atât de eficiente. Iluminatul suplimentar va fi astfel încât orice defecţiune a lămpii să devină imediat aparentă. Orice baterie de acumulatoare prevăzută se va înlocui la intervale ce ţin cont de durata de viaţă specificată în condiţiile ambiante în care trebuie să funcţioneze; şi
4.2.o lampă portabilă cu acumulator reîncărcabil va fi prevăzută în fiecare coridor al spaţiului destinat echipajului, spaţiului pentru activităţi recreative şi în fiecare spaţiu de lucru ce este în mod normal ocupat, dacă nu este prevăzut iluminatul suplimentar în caz de avarie aşa cum se cere în sub-paragraful .1.
SECŢIUNEA 5:Măsuri împotriva electrocutării, incendiului şi altor accidente de origine electrică
SUBSECŢIUNEA 1:NAVE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D ŞI NAVE EXISTENTE DIN CLASA B:
5.1.Părţile metalice expuse ale maşinilor electrice sau echipamentului electric care nu trebuie să se afle sub tensiune dar care se pot afla astfel datorită unor defecţiuni vor fi legate la masă dacă maşinile sau echipamentele nu sunt:
5.1.1.alimentate la o tensiune care nu depăşeşte 50 V curent continuu sau 50 V, valoarea medie pătratică între conductori; nu vor fi utilizate autotransformatoare în scopul realizării acestei tensiuni; sau
5.1.2.alimentate la o tensiune ce nu depăşeşte 250 V, prin transformatoare de izolaţie care alimentează un singur consumator; sau
5.1.3.construite în conformitate cu principiul izolaţiei duble.
5.2.Toate aparatele electrice vor fi construite şi instalate astfel încât să nu producă accidente atunci când sunt manipulate sau atinse în mod normal.
5.3.Părţile laterale şi posterioare şi, dacă este necesar, cele frontale ale tablourilor de distribuţie vor fi corespunzător protejate. Părţile sub tensiune expuse, cu tensiuni faţă de masă ce depăşesc tensiunea specificată în paragraful .1.1, nu vor fi montate pe partea din faţă a acestor tablouri de distribuţie. Dacă este necesar, se vor prevedea covoare sau grătare din materiale izolante în faţa şi în spatele tabloului de distribuţie.
5.4.In sistemele de distribuţie fără conectare la masă, se va prevedea un dispozitiv care să monitorizeze nivelul rezistenţei de izolaţie faţă de pământ şi care să emită semnale audio şi vizuale în cazurile apariţiei de scăderi sub limita normală a nivelului de izolaţie.
5.5.1.Toate învelişurile şi tresele metalice ale cablurilor vor fi continue din punct de vedere electric şi legate la masă.
5.5.2.Toate cablurile şi reţelele electrice exterioare echipamentului trebuie să fie cel puţin de tipul cu întârziere la propagarea flăcării şi să fie instalate astfel încât să nu diminueze proprietăţile lor iniţiale de întârziere a propagării flăcării. Dacă este necesar pentru aplicaţii particulare, ANR poate permite utilizarea tipurilor speciale de cabluri ca de exemplu cabluri de radiofrecvenţă care nu corespund celor menţionate mai sus.
SUBSECŢIUNEA 2:NAVE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D:
5.5.3.Cablurile şi reţelele care deservesc consumatorii de putere esenţiali sau de avarie, iluminatul, comunicaţiile interioare sau semnalizările trebuie să fie pe cât posibil pozate în afara bucătăriilor, spălătoriilor, încăperilor de maşini de categoria A şi puţurilor acestora, precum şi altor zone cu risc mare de incendiu. La navele Ro-Ro/pasager noi şi existente, traseele de cabluri ale sistemelor de alarmă în caz de urgenţă şi dispozitivelor de comunicare cu publicul care sunt instalate pe navă la sau după 1 iulie 1998, trebuie aprobate de ANR ţinând cont de recomandările IMO. Cablurile care leagă pompele de incendiu de tablourile de distribuţie de avarie vor fi de un tip rezistent la foc dacă trec prin zone cu risc mare de incendiu. Dacă este posibil, toate aceste cabluri vor fi dirijate astfel încât să excludă situaţia în care să devină neoperabile prin încălzirea pereţilor datorită unui incendiu produs într-un spaţiu alăturat.
5.6.Cablurile şi reţelele vor fi fixate şi susţinute în aşa fel încât să evite frecarea sau alte avarii. Terminaţiile şi conexiunile tuturor conductorilor trebuie făcute astfel încât să se menţină proprietăţile originale electrice, mecanice de întârziere a propagării flăcării şi, dacă este necesar, de rezistenţa la foc.
SUBSECŢIUNEA 3:NAVE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D ŞI NAVE EXISTENTE DIN CLASA B:
5.7.1.Fiecare circuit separat va fi protejat împotriva scurtcircuitului şi supraîncărcării, exceptând cele permise prin regulile II-1/C/6 şi II-1/C/7
SUBSECŢIUNEA 4:NAVE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D:
5.7.2.Corpurile de iluminat vor fi amplasate astfel încât să prevină creşterea temperaturii care ar putea duce la defectarea cablurilor şi conductorilor şi să prevină supraîncălzirea materialelor înconjurătoare.
5.8.1.Bateriile de acumulatoare vor fi corespunzător depozitate şi compartimentele folosite special pentru amplasarea lor trebuie să fie corespunzător construite şi eficient ventilate.
5.8.2.Echipamentul electric sau alt echipament care poate constitui o sursă de aprindere a vaporilor inflamabili nu va fi permis în aceste compartimente.
5.9.Sistemele de distribuţie vor fi instalate astfel încât incendiul în orice zonă principală verticală, conform definiţiei din regula 11-2/A/2.9, să nu interfereze cu serviciile esenţiale pentru siguranţă din oricare astfel de zonă. Această cerinţă va fi îndeplinită dacă fiderele principale şi de avarie care trec prin oricare dintre astfel de zone sunt separate atât vertical cât şi orizontal, cât mai depărtate posibil unul de celalalt.