Secţiunea 5 - Măsuri împotriva electrocutării, incendiului şi altor accidente de origine electrică - Norme Tehnice din 2003 PRIVIND SIGURANŢA NAVELOR MARITIME DE PASAGERI CARE NU EFECTUEAZĂ VOIAJE INTERNAŢIONALE
M.Of. 605 bis
Ieşit din vigoare Versiune de la: 31 Ianuarie 2005
SECŢIUNEA 5:Măsuri împotriva electrocutării, incendiului şi altor accidente de origine electrică
SUBSECŢIUNEA 1:NAVE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D ŞI NAVE EXISTENTE DIN CLASA B:
5.1.Părţile metalice expuse ale maşinilor electrice sau echipamentului electric care nu trebuie să se afle sub tensiune dar care se pot afla astfel datorită unor defecţiuni vor fi legate la masă dacă maşinile sau echipamentele nu sunt:
5.1.1.alimentate la o tensiune care nu depăşeşte 50 V curent continuu sau 50 V, valoarea medie pătratică între conductori; nu vor fi utilizate autotransformatoare în scopul realizării acestei tensiuni; sau
5.1.2.alimentate la o tensiune ce nu depăşeşte 250 V, prin transformatoare de izolaţie care alimentează un singur consumator; sau
5.1.3.construite în conformitate cu principiul izolaţiei duble.
5.2.Toate aparatele electrice vor fi construite şi instalate astfel încât să nu producă accidente atunci când sunt manipulate sau atinse în mod normal.
5.3.Părţile laterale şi posterioare şi, dacă este necesar, cele frontale ale tablourilor de distribuţie vor fi corespunzător protejate. Părţile sub tensiune expuse, cu tensiuni faţă de masă ce depăşesc tensiunea specificată în paragraful .1.1, nu vor fi montate pe partea din faţă a acestor tablouri de distribuţie. Dacă este necesar, se vor prevedea covoare sau grătare din materiale izolante în faţa şi în spatele tabloului de distribuţie.
5.4.In sistemele de distribuţie fără conectare la masă, se va prevedea un dispozitiv care să monitorizeze nivelul rezistenţei de izolaţie faţă de pământ şi care să emită semnale audio şi vizuale în cazurile apariţiei de scăderi sub limita normală a nivelului de izolaţie.
5.5.1.Toate învelişurile şi tresele metalice ale cablurilor vor fi continue din punct de vedere electric şi legate la masă.
5.5.2.Toate cablurile şi reţelele electrice exterioare echipamentului trebuie să fie cel puţin de tipul cu întârziere la propagarea flăcării şi să fie instalate astfel încât să nu diminueze proprietăţile lor iniţiale de întârziere a propagării flăcării. Dacă este necesar pentru aplicaţii particulare, ANR poate permite utilizarea tipurilor speciale de cabluri ca de exemplu cabluri de radiofrecvenţă care nu corespund celor menţionate mai sus.
SUBSECŢIUNEA 2:NAVE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D:
5.5.3.Cablurile şi reţelele care deservesc consumatorii de putere esenţiali sau de avarie, iluminatul, comunicaţiile interioare sau semnalizările trebuie să fie pe cât posibil pozate în afara bucătăriilor, spălătoriilor, încăperilor de maşini de categoria A şi puţurilor acestora, precum şi altor zone cu risc mare de incendiu. La navele Ro-Ro/pasager noi şi existente, traseele de cabluri ale sistemelor de alarmă în caz de urgenţă şi dispozitivelor de comunicare cu publicul care sunt instalate pe navă la sau după 1 iulie 1998, trebuie aprobate de ANR ţinând cont de recomandările IMO. Cablurile care leagă pompele de incendiu de tablourile de distribuţie de avarie vor fi de un tip rezistent la foc dacă trec prin zone cu risc mare de incendiu. Dacă este posibil, toate aceste cabluri vor fi dirijate astfel încât să excludă situaţia în care să devină neoperabile prin încălzirea pereţilor datorită unui incendiu produs într-un spaţiu alăturat.
5.6.Cablurile şi reţelele vor fi fixate şi susţinute în aşa fel încât să evite frecarea sau alte avarii. Terminaţiile şi conexiunile tuturor conductorilor trebuie făcute astfel încât să se menţină proprietăţile originale electrice, mecanice de întârziere a propagării flăcării şi, dacă este necesar, de rezistenţa la foc.
SUBSECŢIUNEA 3:NAVE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D ŞI NAVE EXISTENTE DIN CLASA B:
5.7.1.Fiecare circuit separat va fi protejat împotriva scurtcircuitului şi supraîncărcării, exceptând cele permise prin regulile II-1/C/6 şi II-1/C/7
SUBSECŢIUNEA 4:NAVE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D:
5.7.2.Corpurile de iluminat vor fi amplasate astfel încât să prevină creşterea temperaturii care ar putea duce la defectarea cablurilor şi conductorilor şi să prevină supraîncălzirea materialelor înconjurătoare.
5.8.1.Bateriile de acumulatoare vor fi corespunzător depozitate şi compartimentele folosite special pentru amplasarea lor trebuie să fie corespunzător construite şi eficient ventilate.
5.8.2.Echipamentul electric sau alt echipament care poate constitui o sursă de aprindere a vaporilor inflamabili nu va fi permis în aceste compartimente.
5.9.Sistemele de distribuţie vor fi instalate astfel încât incendiul în orice zonă principală verticală, conform definiţiei din regula 11-2/A/2.9, să nu interfereze cu serviciile esenţiale pentru siguranţă din oricare astfel de zonă. Această cerinţă va fi îndeplinită dacă fiderele principale şi de avarie care trec prin oricare dintre astfel de zone sunt separate atât vertical cât şi orizontal, cât mai depărtate posibil unul de celalalt.