Capitolul ii - Recrutarea, selecţia, formarea şi dezvoltarea profesională a rezerviştilor voluntari - Norme Metodologice din 2017 de aplicare în Ministerul Apărării Naţionale a prevederilor Legii nr. 270/2015 privind Statutul rezerviştilor voluntari - Republicare
M.Of. 1224
În vigoare Versiune de la: 5 Decembrie 2024
CAPITOLUL II:Recrutarea, selecţia, formarea şi dezvoltarea profesională a rezerviştilor voluntari
SECŢIUNEA 1:Responsabilităţi
Art. 6
(1)Structurile specializate ale Ministerului Apărării Naţionale responsabile cu organizarea şi executarea recrutării şi selecţiei candidaţilor pentru îndeplinirea serviciului militar în calitate de rezervist voluntar sunt centrele militare zonale, judeţene şi ale sectoarelor municipiului Bucureşti, denumite în continuare centre militare.
(2)Structurile specializate ale Ministerului Apărării Naţionale responsabile cu organizarea şi executarea selecţiei candidaţilor pentru îndeplinirea serviciului militar în calitate de rezervist voluntar sunt centrele zonale de selecţie şi orientare.
Art. 7
Recrutarea şi selecţia candidaţilor pentru încadrarea funcţiilor din cadrul Direcţiei generale de informaţii a apărării şi al structurilor subordonate/coordonate/aflate în control operaţional al acesteia se realizează de către structurile beneficiare, în baza criteriilor specifice şi metodologiei aprobate de către ministrul apărării naţionale, la propunerea directorului general al Direcţiei generale de informaţii a apărării.
SECŢIUNEA 2:Criterii de recrutare a rezerviştilor voluntari
Art. 8
Candidaţii care optează pentru serviciul militar în calitate de rezervist voluntar trebuie să îndeplinească, cumulativ, următoarele criterii generale de recrutare:
a)să aibă cetăţenie română şi domiciliul stabil în România de cel puţin 6 luni, la data depunerii cererii de înscriere;
b)să fie declaraţi "apt medical" pentru arma/serviciul/specialitatea militară în care urmează să fie instruiţi;
c)să fie evaluaţi şi declaraţi "admis" din punct de vedere psihologic;
d)să fie evaluaţi şi declaraţi "admis" din punctul de vedere al pregătirii fizice;
e)să nu fi fost condamnaţi penal printr-o hotărâre judecătorească rămasă definitivă, cu excepţia situaţiei în care cei condamnaţi au fost reabilitaţi sau amnistiaţi;
f)să nu facă parte din organizaţii interzise de legislaţia română şi să nu fie membri ai unor organizaţii incompatibile cu regulile, activităţile şi atribuţiile specifice serviciului militar;
g)să nu aparţină unor culte, asociaţii religioase sau grupări religioase care, potrivit legii, contravin normelor de păstrare a ordinii publice, precum şi celor care încalcă bunele moravuri sau afectează îndeplinirea serviciului militar;
h)îşi exprimă acordul privind prelucrarea datelor cu caracter personal, în conformitate cu prevederile Legii nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), cu modificările ulterioare.
Art. 9
(1)Candidaţii care se încadrează în prevederile art. 2 alin. (1) lit. a) din Lege, denumiţi în continuare candidaţi rezervişti, şi care optează pentru serviciul militar în calitate de cadru militar rezervist voluntar trebuie să îndeplinească, cumulativ, următoarele criterii specifice de recrutare:
a)să deţină gradul corespunzător funcţiei pe care urmează să o încadreze sau grad inferior cu cel mult 2 trepte, în situaţia în care fac parte din aceeaşi categorie de personal militar;
b)să îndeplinească cerinţele privind nivelul studiilor, corespunzătoare categoriei de personal militar din care fac parte, prevăzute de actele normative în vigoare;
c)să deţină atestat/diplomă de absolvire/certificat de calificare profesională valabil(ă), necesar(ă) exercitării profesiei, prevăzut(ă) de legislaţia aplicabilă, specific(ă) funcţiei pentru care optează;
d)să nu fi împlinit vârsta de 55 de ani înainte de data depunerii cererii de înscriere.
(2)Candidaţii care se încadrează în prevederile art. 2 alin. (1) lit. b) din Lege, denumiţi în continuare candidaţi fără pregătire militară, şi care optează pentru serviciul militar în calitate de ofiţer rezervist voluntar trebuie să îndeplinească, cumulativ, următoarele criterii specifice de recrutare:
a)să fie absolvenţi, cu diplomă, ai studiilor universitare de licenţă sau de master, în instituţii de învăţământ superior acreditate, potrivit legii, corespunzător prevederilor de studii ale funcţiilor pe care urmează să le încadreze şi în specializări corespunzătoare armelor/serviciilor sau specialităţilor militare ale acestora;
b)să deţină atestat/diplomă de absolvire/certificat de calificare profesională valabil(ă), necesar(ă) exercitării profesiei, prevăzut(ă) de legislaţia aplicabilă, specific(ă) funcţiei pentru care optează;
c)să nu fi împlinit vârsta de 55 de ani înainte de data depunerii cererii de înscriere.
(3)Candidaţii fără pregătire militară care optează pentru serviciul militar în calitate de maistru militar rezervist voluntar trebuie să îndeplinească, cumulativ, următoarele criterii specifice de recrutare:
a)să fie absolvenţi cel puţin ai învăţământului liceal cu diplomă de bacalaureat şi ai studiilor postliceale cu profil corespunzător armei/serviciului şi specialităţii militare corespunzătoare funcţiei pentru care candidează;
b)să deţină atestat/diplomă de absolvire/certificat de calificare profesională valabil(ă), necesar(ă) exercitării profesiei, prevăzut(ă) de legislaţia aplicabilă, specific(ă) funcţiei pentru care optează;
c)să nu fi împlinit vârsta de 55 de ani înainte de data depunerii cererii de înscriere.
(4)Candidaţii fără pregătire militară care optează pentru serviciul militar în calitate de subofiţer rezervist voluntar trebuie să îndeplinească, cumulativ, următoarele criterii specifice de recrutare:
a)să deţină atestat/diplomă de absolvire/certificat de calificare profesională valabil(ă), necesar(ă) exercitării profesiei, prevăzut(ă) de legislaţia aplicabilă, specific(ă) funcţiei pentru care optează;
b)să nu fi împlinit vârsta de 55 de ani înainte de data depunerii cererii de înscriere.
(5)Corespondenţa studiilor/specializărilor prevăzute la alin. (1) lit. b), alin. (2) lit. a) şi alin. (3) lit. a) cu armele/serviciile şi specialităţile militare se stabileşte prin dispoziţie a şefului Direcţiei generale management resurse umane.
Art. 10
(1)Candidaţii rezervişti care optează pentru serviciul militar în calitate de soldat sau gradat rezervist voluntar trebuie să îndeplinească, cumulativ, următoarele criterii specifice de recrutare:
a)să deţină grad în rezervă corespunzător corpului gradaţilor şi soldaţilor;
b)să fie absolvenţi cel puţin ai primilor doi ani de studiu din învăţământul secundar superior, în condiţiile prevăzute de Legea educaţiei naţionale nr. 1/20113, cu modificările şi completările ulterioare;
_______
3Legea nr. 1/2011 a fost abrogată şi dispoziţiile referitoare la învăţământul secundar superior au fost transpuse în Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare.
c)să deţină atestat/diplomă de absolvire/certificat de calificare profesională valabil(ă), necesar(ă) exercitării profesiei, prevăzut(ă) de legislaţia aplicabilă, specific(ă) funcţiei pentru care optează;
d)să nu fi împlinit vârsta de 50 de ani înainte de data depunerii cererii de înscriere.
(2)Candidaţii fără pregătire militară care optează pentru serviciul militar în calitate de soldat sau gradat rezervist voluntar trebuie să îndeplinească, cumulativ, următoarele criterii specifice de recrutare:
a)să fie absolvenţi cel puţin ai primilor doi ani de studiu din învăţământul secundar superior, în condiţiile prevăzute de Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare;
b)să deţină atestat/diplomă de absolvire/certificat de calificare profesională valabil(ă), necesar(ă) exercitării profesiei, prevăzut(ă) de legislaţia aplicabilă, specific(ă) funcţiei pentru care optează;
c)să nu fi împlinit vârsta de 50 de ani înainte de data depunerii cererii de înscriere.
Art. 11
(1)Candidaţii rezervişti care nu se încadrează în prevederile art. 15 alin. (3) din Lege pot opta pentru a îndeplini serviciul militar în calitate de rezervist voluntar pe o funcţie corespunzătoare altei categorii de personal militar, superioară din punct de vedere ierarhic, în următoarele condiţii:
a)îndeplinesc criteriile generale şi specifice de recrutare corespunzătoare categoriei de personal militar respective, stabilite potrivit prevederilor prezentelor norme metodologice pentru candidaţii fără pregătire militară;
b)îşi exprimă acordul scris pentru a urma cursul de formare iniţială în aceleaşi condiţii ca şi candidaţii fără pregătire militară.
(2)Candidaţii rezervişti pot opta pentru a îndeplini serviciul militar în calitate de rezervist voluntar pe o funcţie prevăzută cu altă armă/specialitate militară decât cea în care sunt confirmaţi, în cadrul aceleiaşi categorii de personal, dacă îndeplinesc toate celelalte criterii generale şi specifice de recrutare şi îşi exprimă acordul scris pentru a urma modulul pregătirii de specialitate înainte de a semna primul contract.
Art. 12
(1)În funcţie de nevoile Ministerului Apărării Naţionale, pentru unele funcţii prevăzute cu arme şi specialităţi militare specifice categoriilor de forţe ale armatei şi comandamentelor subordonate nemijlocit Statului Major al Apărării, criteriile specifice prevăzute la art. 9 şi 10 pot fi completate cu criterii suplimentare, prevăzute în actele normative care reglementează domeniile de activitate specifice acestora.
(2)În situaţia prevăzută la alin. (1), criteriile suplimentare se aduc la cunoştinţa candidaţilor în etapele iniţiale ale procesului de recrutare, prevăzute la art. 15 lit. a)-c), iar dosarele de candidat ale acestora se completează cu actele/documentele corespunzătoare.
SECŢIUNEA 3:Procesul de recrutare a rezerviştilor voluntari
Art. 13
Recrutarea candidaţilor, cu excepţia celor prevăzuţi la art. 7, se realizează de către personalul centrelor militare stabilit de către comandanţii acestora din rândul celor cu atribuţii pe linie de informare-recrutare şi evidenţă resurse.
Art. 14
(1)Recrutarea candidaţilor se realizează în baza unui plan anual, aprobat de către şeful Direcţiei personal şi mobilizare, denumit în continuare plan de recrutare.
(2)Planul de recrutare se întocmeşte pe categorii de personal, cuprinzând cel puţin detalii referitoare la repartiţia pe judeţe/municipiul Bucureşti a posturilor pentru care se organizează recrutarea, indicativele numerice de unitate militară ale structurilor militare beneficiare, localităţile de dislocare a acestora, precum şi numărul de funcţii prevăzute cu acelaşi/aceeaşi grad, armă/serviciu şi specialitate militară.
(3)În vederea elaborării planului prevăzut la alin. (1), statele majore ale categoriilor de forţe ale armatei şi comandamentele subordonate nemijlocit Statului Major al Apărării transmit Direcţiei personal şi mobilizare situaţii centralizatoare cu funcţiile stabilite pentru a fi încadrate cu rezervişti voluntari în structurile militare din subordine, întocmite conform modelului prevăzut în anexa nr. 2, în termen de 30 de zile de la nominalizarea acestora potrivit prevederilor art. 3 alin. (2).
(4)Pentru structurile subordonate direct Statului Major al Apărării şi pentru structurile centrale, altele decât Statul Major al Apărării, responsabilitatea întocmirii şi transmiterii situaţiilor prevăzute la alin. (3) revine structurilor cu atribuţii pe linia asigurării cu resurse umane din compunerea acestora.
Art. 15
Procesul de recrutare cuprinde următoarele etape:
a)prezentarea funcţiilor prevăzute în planul de recrutare, a criteriilor de recrutare, a procesului de recrutare şi selecţie, a condiţiilor necesare pentru formare şi îndeplinirea serviciului militar în calitate de rezervist voluntar, la sediul centrelor militare, prin intermediul mijloacelor de comunicare în masă, precum şi prin organizarea şi/sau participarea la activităţi de promovare a serviciului militar în calitate de rezervist voluntar în mediul civil;
b)punerea la dispoziţia candidaţilor a materialelor de informare;
c)consilierea candidaţilor şi completarea fişei de contact, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 5 la Instrucţiunile privind organizarea şi funcţionarea sistemului de recrutare şi selecţie a candidaţilor în vederea admiterii la studii/cursuri de formare a cadrelor militare în activitate, respectiv pentru dobândirea calităţii de soldat/gradat profesionist în structurile Ministerului Apărării Naţionale, aprobate prin Ordinul ministrului apărării naţionale nr. M.217/2019 pentru aprobarea condiţiilor şi criteriilor de recrutare, precum şi a instrucţiunilor privind organizarea şi funcţionarea sistemului de recrutare, selecţie şi formare profesională iniţială a candidaţilor la profesia militară, cu modificările şi completările ulterioare;
d)punerea la dispoziţia candidaţilor a fişei de examinare medicală şi îndrumarea acestora privind modalitatea de efectuare a examinării medicale;
e)verificarea situaţiei militare a candidaţilor şi stabilirea opţiunilor care pot fi luate în considerare;
f)completarea dosarului de candidat cu toate documentele necesare dovedirii îndeplinirii criteriilor de recrutare şi verificarea acestor documente.
Art. 16
(1)Dosarul de candidat conţine următoarele documente:
a)cererea de înscriere;
b)actul de identitate, în copie;
c)fişa de examinare medicală - document tipizat;
d)certificatul de cazier judiciar, eliberat cu maximum 6 luni înainte de data depunerii;
e)acte de studii şi alte documente care atestă alte competenţe dobândite, în copie;
f)copia permisului de conducere - pentru candidaţii fără pregătire militară, dacă îndeplinirea atribuţiilor funcţiei pentru care candidează presupune conducerea tehnicii specifice;
g)copia livretului militar - numai pentru candidaţii rezervişti;
h)fişa Cumul de puncte, întocmită potrivit modelului prevăzut în Metodologia de repartizare pe funcţii a candidaţilor pentru categoria rezervişti voluntari, aprobată de către şeful Direcţiei personal şi mobilizare;
i)copii după certificatul de naştere şi/sau certificatul de căsătorie - numai pentru candidaţii al căror nume a fost schimbat în urma căsătoriei/divorţului.
(2)Dosarul de candidat se constituie de către centrul militar pe a cărui rază de responsabilitate domiciliază cel în cauză, în perioadele planificate în acest scop.
(3)Pentru un candidat, pe parcursul unui an calendaristic, se întocmeşte un singur dosar de candidat, pentru categoria de personal corespunzătoare funcţiilor pentru care a optat.
(4)Pentru candidaţii care se încadrează în prevederile art. 20 alin. (4) din Lege, dosarul de candidat cuprinde numai documentele prevăzute la alin. (1) lit. a), b), d)-i).
Art. 17
(1)Cererea de înscriere prevăzută la art. 16 alin. (1) lit. a) se completează potrivit modelului şi precizărilor prevăzute în anexa nr. 3.
(2)Documentele prevăzute la art. 16 alin. (1), prezentate în copie, se certifică pentru conformitate, pe fiecare pagină, de către personalul centrelor militare, după confruntarea cu documentele originale.
(3)Modelul formularului prevăzut la art. 16 alin. (1) lit. c) este cel prevăzut în Instrucţiunile privind organizarea şi funcţionarea sistemului de recrutare şi selecţie a candidaţilor în vederea admiterii la studii/cursuri de formare a cadrelor militare în activitate, respectiv pentru dobândirea calităţii de soldat/gradat profesionist în structurile Ministerului Apărării Naţionale, aprobate prin Ordinul ministrului apărării naţionale nr. M.217/2019, cu modificările şi completările ulterioare.
SECŢIUNEA 4:Selecţia rezerviştilor voluntari
Art. 18
Selecţia candidaţilor cuprinde, în ordinea desfăşurării lor, următoarele tipuri de probe:
a)probe psihologice;
b)probe fizice;
c)examinare medicală;
d)examinarea medicală specifică şi/sau evaluarea psihologică a aptitudinilor speciale, dacă este cazul.
Art. 19
(1)Selecţia candidaţilor, cu excepţia celor prevăzuţi la art. 7, se execută centralizat, la nivel de judeţ/sector, la unul dintre sediile structurilor militare beneficiare, stabilite de către şefii categoriilor de forţe ale armatei/comandanţii comandamentelor subordonate nemijlocit Statului Major al Apărării în a căror subordine se află acestea, care îndeplinesc condiţiile necesare organizării şi desfăşurării selecţiei, referitoare la asigurarea bazei materiale şi a personalului specializat.
(2)Selecţia candidaţilor, în condiţiile alin. (1), se execută de către o comisie de selecţie, stabilită la nivel de judeţ/sector, formată din:
a)preşedinte, un ofiţer din cadrul centrului militar;
b)secretar, un cadru militar din cadrul centrului militar;
c)1-3 specialişti psihologi, în funcţie de numărul de candidaţi;
d)2 specialişti în educaţie fizică;
e)1 consilier juridic;
f)1 sanitar;
g)câte un ofiţer cu atribuţii pe linie de resurse umane din fiecare structură militară beneficiară.
(3)Membrii comisiei de selecţie, prevăzuţi la alin. (2) lit. c)-f), se asigură din cadrul structurilor militare beneficiare şi/sau al altor structuri militare din subordinea categoriei de forţe ale armatei/comandamentului subordonat nemijlocit Statului Major al Apărării de care aparţin acestea.
(4)Prin excepţie de la prevederile alin. (2) lit. b), pentru structurile de selecţie dislocate în municipiul Bucureşti sau în judeţul Ilfov, secretarul comisiei de selecţie se nominalizează de către comandantul Centrului militar zonal Bucureşti, din rândul personalului oricăruia dintre centrele militare subordonate.
Art. 20
Comisiile de selecţie prevăzute la art. 19 alin. (2) execută selecţia pentru toţi candidaţii recrutaţi de către centrele militare care le-au fost arondate, indiferent dacă aceştia sunt înscrişi pentru structuri subordonate categoriei de forţe/comandamentului din care face parte structura de selecţie sau pentru structuri subordonate altor categorii de forţe/comandamente.
Art. 21
(1)Probele de selecţie prevăzute la art. 18 lit. a) şi b) se desfăşoară în aceeaşi zi.
(2)Probele de selecţie prevăzute la art. 18 lit. b) se înregistrează cu mijloace audio-video.
(3)Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în funcţie de numărul candidaţilor şi posibilităţile de examinare ale comisiilor de selecţie, activitatea acestora se poate desfăşura pe durata mai multor zile, prin planificarea candidaţilor pe serii.
Art. 22
În activitatea de selecţie se utilizează, diferenţiat, pe categorii de candidaţi/personal militar, instrumente de evaluare a capacităţilor cognitive, a trăsăturilor de personalitate, a capacităţii motrice, precum şi a altor caracteristici stabilite de către structurile specializate ale Ministerului Apărării Naţionale.
Art. 23
(1)În activitatea de selecţie, evaluarea psihologică a candidaţilor se realizează după criteriile, metodologiile, manualele, probele şi procedurile profesionale de evaluare specifice, elaborate de către Centrul naţional militar de psihologie şi sănătate comportamentală şi aprobate de către şeful Direcţiei generale management resurse umane.
(2)În activitatea de evaluare a nivelului capacităţii motrice a candidaţilor se aplică probele şi baremele prevăzute în anexa nr. 4.
(3)Instrumentele de selecţie nu se schimbă pe parcursul unui an de selecţie.
Art. 24
La activitatea de selecţie participă candidaţii care deţin adeverinţă eliberată de către medicul de familie din care să rezulte faptul că sunt apţi pentru efort fizic şi care declară, sub semnătură, că starea psihică şi cea fizică le permit susţinerea probelor.
Art. 25
(1)Probele de selecţie prevăzute la art. 18 lit. a) şi b) se finalizează cu declararea candidatului în una dintre următoarele situaţii:
a)"Admis" - dacă îndeplineşte baremul/cerinţele tuturor probelor/instrumentelor/criteriilor administrate/aplicate;
b)"Respins" - dacă nu îndeplineşte unul/una dintre baremele/cerinţele probelor/instrumentelor/criteriilor administrate/aplicate sau dacă nu s-a prezentat pentru susţinerea a cel puţin uneia dintre probele prevăzute la art. 18 lit. a) şi b) până la încheierea perioadei planificate în acest scop;
c)"Eliminat" - dacă încearcă să promoveze prin fraudă probele de selecţie.
(2)În urma finalizării probelor de selecţie în condiţiile alin. (1), comisia de selecţie întocmeşte un proces-verbal, semnat de către toţi membrii acesteia, în care se consemnează rezultatul final pentru fiecare candidat, la care se anexează tabelele nominale cu rezultatele parţiale obţinute de către candidaţi la fiecare probă.
(3)Candidaţilor participanţi la probele de selecţie li se înmânează, la cerere, pe bază de semnătură, o adeverinţă prin care se certifică participarea acestora la aceste activităţi.
Art. 26
(1)Rezultatele obţinute în urma desfăşurării probelor de selecţie prevăzute la art. 18 lit. a) şi b) se afişează la sediul structurii de selecţie, pentru fiecare serie de candidaţi, în ziua susţinerii probelor, respectiv se transmit centrelor militare care i-au recrutat, în vederea planificării celor declaraţi "Admis" la examinarea medicală.
(2)În baza procesului-verbal prevăzut la art. 25 alin. (2), structura de selecţie emite, pentru fiecare candidat, o adeverinţă în care se consemnează rezultatul selecţiei şi care se introduce în dosarul de candidat.
Art. 27
Depunerea contestaţiilor privind rezultatele selecţiei se înregistrează în termen de 2 ore de la afişarea rezultatelor şi se soluţionează de către o comisie constituită la nivelul structurii de selecţie.
Art. 28
(1)Candidaţii declaraţi "Admis" în urma parcurgerii procesului de selecţie, potrivit dispoziţiilor art. 25 alin. (1), efectuează examinarea medicală pe baza fişei de examinare medicală, în cadrul spitalelor sau al centrelor medicale de diagnostic şi tratament ambulatoriu din reţeaua sanitară a Ministerului Apărării Naţionale, conform dispoziţiilor şefului Direcţiei medicale.
(2)Expertizarea medico-militară a candidaţilor se realizează în baza baremului medical stabilit pentru candidaţii care urmează să fie chemaţi în rândul cadrelor militare în activitate, potrivit prevederilor Ordinului ministrului apărării naţionale, al ministrului afacerilor interne, al ministrului justiţiei, al directorului Serviciului Român de Informaţii, al directorului Serviciului de Informaţii Externe, al directorului Serviciului de Telecomunicaţii Speciale şi al directorului Serviciului de Protecţie şi Pază nr. M.194/2022/179/2022/165/C/2023/9.507/2022/389/2022/48/2023/4.297/2022 pentru aprobarea baremului medical privind efectuarea examenului medical pentru admiterea în unităţile/instituţiile de învăţământ militar, de informaţii, de ordine publică şi de securitate naţională, pe perioada şcolarizării elevilor şi studenţilor în unităţile/instituţiile de învăţământ militar, de informaţii, de ordine publică şi de securitate naţională, pentru ocuparea funcţiilor de soldat/gradat profesionist, precum şi pentru candidaţii care urmează a fi chemaţi/rechemaţi/încadraţi/reîncadraţi în rândul cadrelor militare în activitate/poliţiştilor în serviciu/poliţiştilor de penitenciare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 93 şi 93 bis din 2 februarie 2023.
(3)Cheltuielile aferente examinării medicale a candidaţilor se suportă din bugetul Ministerului Apărării Naţionale.
Art. 29
În funcţie de specificul funcţiei pentru care candidează, unele categorii de candidaţi efectuează examinarea/evaluarea aptitudinală medicală şi/sau evaluarea psihologică a aptitudinilor speciale, astfel:
a)candidaţii pentru funcţii pentru care îndeplinirea atribuţiilor presupune desfăşurarea de activităţi aeronautice militare, la Institutul Naţional de Medicină Aeronautică şi Spaţială "General doctor aviator Victor Anastasiu";
b)candidaţii pentru funcţii prevăzute cu specialitatea militară "scafandri" sau pentru care îndeplinirea atribuţiilor presupune ambarcarea pe orice tip de navă, la Centrul de Medicină Navală;
c)candidaţii pentru funcţii prevăzute cu specialitatea militară "auto" sau cu specialităţi militare din armele "geniu", "artilerie şi rachete", "rachete şi artilerie antiaeriană" sau "tancuri", dacă îndeplinirea atribuţiilor presupune conducerea tehnicii specifice armelor respective, de către specialişti din cadrul Centrului naţional militar de psihologie şi sănătate comportamentală şi secţiilor de psihologie operaţională, la datele şi locaţiile stabilite de comun acord cu structurile de selecţie.
Art. 30
Documentele rezultate în urma finalizării examinărilor/probelor/testelor efectuate în cadrul probelor de selecţie prevăzute la art. 18 se adaugă în dosarul de candidat, pe măsura obţinerii/eliberării lor sau, după caz, la expirarea termenului legal de rezolvare a contestaţiilor depuse.
Art. 31
(1)Candidaţii declaraţi "Admis" la selecţie şi "Apt" în urma examinării medicale în condiţiile art. 28 sau ale art. 29, după caz, sunt repartizaţi pe funcţii/structuri militare, pe baza opţiunilor exprimate şi a criteriilor de departajare a candidaţilor prevăzute în anexa nr. 5.
(2)Repartiţia candidaţilor pe funcţii, în condiţiile alin. (1), se realizează de către centrele militare, în baza unei metodologii elaborate de către Direcţia personal şi mobilizare.
(3)Dosarele candidaţilor rezervişti repartizaţi, care îndeplinesc criteriile specifice prevăzute la art. 9 alin. (1), respectiv la art. 10 alin. (1), sunt trimise la structurile beneficiare în vederea încheierii contractelor.
(4)Dosarele candidaţilor fără pregătire militară şi ale candidaţilor rezervişti prevăzuţi la art. 11, repartizaţi, sunt trimise la instituţiile în care se desfăşoară formarea iniţială.
(5)Dosarele candidaţilor declaraţi "Respins", respectiv ale celor declaraţi "Inapt" în urma desfăşurării examinării medicale în condiţiile art. 28 sau ale art. 29 sunt clasate şi se păstrează timp de 1 an la centrele militare care le-au întocmit.
Art. 32
Pentru funcţiile care se încadrează în prevederile art. 20 alin. (4) din Lege, punctajul final în baza căruia se realizează ierarhizarea se calculează prin însumarea punctajelor acordate pentru criteriile "nivelul pregătirii militare", "nivelul studiilor" şi "nivelul capacităţii motrice".
Art. 33
(1)Dosarele candidaţilor rezervişti declaraţi "Repartizat", care se încadrează în prevederile art. 15 alin. (3) din Lege, sunt trimise la structurile beneficiare în vederea încheierii contractelor.
(2)Dosarele candidaţilor repartizaţi, care se încadrează în prevederile art. 14 alin. (4) din Lege, sunt trimise la instituţiile/structurile în care se desfăşoară programul de instruire iniţială, împreună cu angajamentul semnat în condiţiile art. 14 alin. (4) din Lege.
(3)Dosarele candidaţilor declaraţi "Respins" sau "Eliminat", respectiv ale celor declaraţi "Inapt" în urma desfăşurării examinării/evaluării în condiţiile art. 28 sau ale art. 29 sunt clasate şi se păstrează timp de un an la centrele militare care le-au întocmit, după care se distrug.
SECŢIUNEA 5:Formarea rezerviştilor voluntari
Art. 34
(1)Formarea rezerviştilor voluntari este iniţială şi continuă.
(2)Formarea iniţială a rezerviştilor voluntari reprezintă procesul de instruire instituţionalizată a candidaţilor fără pregătire militară, respectiv a candidaţilor rezervişti prevăzuţi la art. 11, pe timpul programului de instruire iniţială prevăzut la art. 15 din Lege, pentru formarea competenţelor, înţelese ca ansamblu multifuncţional şi transferabil de cunoştinţe, deprinderi/abilităţi şi atitudini necesare pentru îndeplinirea la parametri maximali a atribuţiilor funcţiilor în care vor fi încadraţi.
(3)Formarea continuă se desfăşoară pe timpul îndeplinirii serviciului militar în rezervă în calitate de rezervist voluntar.
Art. 35
(1)Instruirea prevăzută la art. 34 alin. (2) se execută atât în instituţiile de formare continuă, cât şi în alte structuri nominalizate prin ordin al şefului Statului Major al Apărării, pe arme şi specialităţi militare, potrivit nevoilor Ministerului Apărării Naţionale.
(2)Programul de instruire iniţială se execută sub forma unui curs de formare, a cărui structură este diferenţiată în funcţie de sursa de provenienţă a candidaţilor, categoria de personal, arma şi specialitatea militară.
(3)Pentru candidaţii fără pregătire militară, cursul de formare este structurat conform ordinului şefului Statului Major al Apărării privind instruirea rezerviştilor voluntari, pe module de instruire individuală de bază, individuală de specialitate şi de leadership.
(4)Pentru candidaţii rezervişti prevăzuţi la art. 11 alin. (1), cursul de formare cuprinde toate modulele prevăzute la alin. (3), iar pentru cei prevăzuţi la art. 11 alin. (2), numai modulele instruirii individuale de specialitate şi/sau de leadership, după caz.
(5)În funcţie de specificul şi conţinutul instruirii, unele module/etape/secvenţe din cadrul cursului de formare se pot desfăşura prin gruparea candidaţilor de la mai multe arme/specialităţi militare, familii de posturi/funcţii.
Art. 36
(1)Pe timpul cursului de formare, personalului participant i se atribuie statutul de cursant, având drepturile şi îndatoririle prevăzute la art. 15 alin. (2) din Lege.
(2)În ultima săptămână a modulului de instruire individuală de bază, cursanţii proveniţi din candidaţi fără pregătire militară depun jurământul militar prevăzut de lege.
(3)La finalizarea cursului de formare, absolvenţii beneficiază de certificat de absolvire sau brevet de cadru militar rezervist aferent categoriei de personal pentru care s-a instruit, după caz.
Art. 37
Instruirea rezerviştilor voluntari continuă pe timpul derulării contractului, prin participarea acestora la activităţile de instruire planificate, organizate şi desfăşurate în cadrul structurilor în care au fost încadraţi sau în instituţiile de formare continuă pentru parcurgerea cursurilor de specializare sau de carieră, care să le asigure evoluţia în carieră.
Art. 38
(1)Pentru actualizarea cunoştinţelor/deprinderilor dobândite pe timpul îndeplinirii serviciului militar, rezerviştii voluntari proveniţi din rezervişti participă, în primul an de contract, la un curs de specializare.
(2)Prin excepţie de la prevederile alin. (1), rezerviştii voluntari care au îndeplinit serviciul militar activ în calitate de militar profesionist şi au trecut în rezervă cu cel mult 5 ani înainte de data semnării contractului nu participă la cursul de specializare, dacă arma/specializarea deţinută în calitate de militar profesionist corespunde postului pe care este încadrat ca rezervist voluntar.
(3)Planificarea rezerviştilor voluntari în vederea participării la cursuri de specializare şi/sau carieră se realizează de către structura militară în care sunt încadraţi şi se comunică acestora în termenul prevăzut la art. 21 alin. (3) lit. a) din Lege.
Art. 39
Determinarea cheltuielilor efectuate pe timpul instruirii iniţiale se elaborează în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului apărării naţionale nr. M.111/2011 pentru aprobarea Normelor de restituire de către cadrele militare din Ministerul Apărării Naţionale a cheltuielilor de întreţinere şi de instruire pe timpul şcolarizării, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 909 din 21 decembrie 2011, cu modificările ulterioare, precum şi a precizărilor Direcţiei generale financiar-contabile privind aplicarea acestora.