Capitolul v - Efectuarea transporturilor rutiere - Norme Metodologice din 2011 privind aplicarea prevederilor referitoare la organizarea şi efectuarea transporturilor rutiere şi a activităţilor conexe acestora stabilite prin Ordonanţa Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere

M.Of. 854 bis

În vigoare
Versiune de la: 1 Iulie 2025
CAPITOLUL V:Efectuarea transporturilor rutiere
SECŢIUNEA 1:Efectuarea transportului rutier naţional de mărfuri
SUBSECŢIUNEA 1:Efectuarea transportului rutier contra cost de mărfuri
Art. 39
(1)Pentru a efectua transport rutier contra cost de mărfuri, operatorul de transport rutier trebuie să deţină la bordul autovehiculului copia conformă a licenţei comunitare valabilă pentru transportul rutier de mărfuri, documentul de transport, precum şi toate celelalte documente specifice, prevăzute de reglementările în vigoare, pentru fiecare categorie şi/sau tip de transport rutier.
(2)În sensul alin. (1), prin document de transport se înţelege scrisoarea de transport tip C.M.R., prevăzută de Convenţia referitoare la contractul de transport internaţional de mărfuri pe şosele (Convenţia C.M.R.), la care România a aderat prin Decretul nr. 429/1972, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 14 la prezentele norme metodologice.
(3)Suplimentar faţă de documentul de transport, în cazul transportului rutier contra cost de mărfuri, la bordul vehiculului rutier trebuie să se mai afle:
a)[textul din Art. 39, alin. (3), litera A. din capitolul V, sectiunea 1, subsectiunea 1 a fost abrogat la 15-apr-2022 de Art. I, punctul 9. din Ordinul 379/2022]
b)certificatul de competenţă profesională al conducătorului auto valabil pentru tipul de transport efectuat;
c)contractul de închiriere/leasing, în original sau în copie conformă cu originalul, în cazul în care vehiculul rutier este deţinut cu contract de închiriere sau de leasing, după caz;
d)atestatul de conducător auto prevăzut la art. 5 din Regulamentul (CE) nr. 1072/2009, după caz.
Art. 40
[textul din Art. 40 din capitolul V, sectiunea 1, subsectiunea 1 a fost abrogat la 26-nov-2012 de Art. I, punctul 9. din Ordinul 1640/2012]
Art. 401
(1)Pentru a efectua transport rutier naţional contra cost de vehicule rutiere defecte sau care sunt avariate cu vehicule rutiere a căror masă maximă autorizată, inclusiv cea a remorcii/semiremorcii nu depăşeşte 3,5 tone, întreprinderea autorizată sau operatorul de transport rutier trebuie să deţină la bordul vehiculului copia conformă a autorizaţiei pentru transportul rutier naţional contra cost/copia conformă a licenţei comunitare valabilă pentru transportul rutier naţional contra cost, prevăzută la art. 184, avizul de însoţire a mărfii sau un document echivalent acestuia, precum şi toate celelalte documente specifice prevăzute de reglementările în vigoare. Pentru a efectua transport rutier naţional contra cost de vehicule rutiere defecte sau care sunt avariate cu vehicule rutiere a căror masă maximă autorizată, inclusiv cea a remorcii/semiremorcii, este peste 3,5 tone, operatorul de transport rutier trebuie să deţină la bordul vehiculului copia conformă a licenţei comunitare prevăzută la art. 39 alin. (1) valabilă pentru transportul rutier de mărfuri, documentul de transport prevăzut la art. 39 alin. (2), precum şi toate celelalte documente specifice prevăzute de reglementările în vigoare.

(2)Suplimentar faţă de documentele prevăzute la alin. (1), la bordul vehiculului trebuie să se mai afle:
a)certificatul de competenţă profesională a conducătorului auto valabil pentru tipul de transport efectuat;
b)contractul de închiriere/leasing, în original sau în copie conformă cu originalul, în cazul în care vehiculul este deţinut în baza unui contract de închiriere sau de leasing, după caz;
c)[textul din Art. 40^1, alin. (2), litera C. din capitolul V, sectiunea 1, subsectiunea 1 a fost abrogat la 15-apr-2022 de Art. I, punctul 10. din Ordinul 379/2022]
SUBSECŢIUNEA 2:Efectuarea transportului rutier în cont propriu de mărfuri
Art. 41
(1)Pentru a efectua transport rutier în cont propriu de mărfuri, întreprinderea trebuie să deţină la bordul vehiculului copia conformă a certificatului de transport în cont propriu, documentul de transport, precum şi toate celelalte documente specifice prevăzute de reglementările în vigoare.
(2)În sensul alin. (1), prin document de transport se înţelege avizul de expediţie a mărfurilor sau un document similar acestuia din care sa reiasă că transportul corespunde prevederilor art. 1 alin. (5) lit. d) din Regulamentul (CE) nr. 1072/2009.
Art. 42
Suplimentar faţă de documentul de transport, în cazul transportului rutier în cont propriu de mărfuri, la bordul vehiculului rutier trebuie să se mai afle:
a)[textul din Art. 42, litera A. din capitolul V, sectiunea 1, subsectiunea 2 a fost abrogat la 15-apr-2022 de Art. I, punctul 11. din Ordinul 379/2022]
b)certificatul de competenţă profesională al conducătorului auto valabil pentru tipul de transport efectuat;
c)contractul de închiriere, în original sau în copie conformă cu originalul, în cazul în care vehiculul rutier este deţinut cu contract de închiriere sau de leasing, după caz;
d)atestatul de conducător auto prevăzut în art. 5 din Regulamentul (CE) nr. 1072/2009, după caz.
SECŢIUNEA 2:Efectuarea transportului rutier internaţional de mărfuri
SUBSECŢIUNEA 1:Efectuarea transportului rutier contra cost de mărfuri
Art. 43
(1)Pentru a efectua transport rutier contra cost de mărfuri, operatorul de transport rutier trebuie să deţină la bordul autovehiculului copia conformă a licenţei comunitare valabilă pentru transportul rutier de mărfuri, documentul de transport, autorizaţia/autorizaţiile de transport internaţional, pentru parcursul extern, precum şi toate celelalte documente specifice, după caz, prevăzute de reglementările în vigoare, pentru fiecare categorie şi/sau tip de transport rutier.
(2)În sensul alin. (1), prin document de transport se înţelege scrisoarea de transport C.M.R., prevăzută de Convenţia referitoare la contractul de transport internaţional de mărfuri pe şosele (Convenţia C.M.R.), la care România a aderat prin Decretul nr. 429/1972.
(3)[textul din Art. 43, alin. (3) din capitolul V, sectiunea 2, subsectiunea 1 a fost abrogat la 26-nov-2012 de Art. I, punctul 10. din Ordinul 1640/2012]
(4)[textul din Art. 43, alin. (4) din capitolul V, sectiunea 2, subsectiunea 1 a fost abrogat la 26-nov-2012 de Art. I, punctul 10. din Ordinul 1640/2012]
Art. 44
Suplimentar faţă de documentul de transport prevăzut la art. 43 alin. (2), în cazul transportului rutier contra cost de mărfuri, la bordul autovehiculului trebuie să se mai afle:
a)document doveditor privind punerea la dispoziţia operatorului de transport a conducătorului auto, după caz;

b)certificatul de competenţă profesională al conducătorului auto valabil pentru tipul de transport efectuat;
c)contractul de închiriere/leasing, în original sau în copie conformă cu originalul, în cazul în care vehiculul rutier este deţinut cu contract de închiriere sau de leasing, după caz;
d)atestatul de conducător auto prevăzut în art. 5 din Regulamentul (CE) nr. 1072/2009, după caz.
Art. 45
(1)În cazul transportului rutier internaţional de mărfuri, efectuat pe teritoriul României de către un operator de transport rutier stabilit într-un stat din afara Uniunii Europene, la bordul autovehiculului trebuie să se afle în original autorizaţiile de transport internaţional având România ca ţară de destinaţie, tranzit sau terţă ţară, în conformitate cu acordurile şi convenţiile internaţionale la care România este parte;
(2)Modelul autorizaţiei de transport rutier internaţional de mărfuri valabilă pe teritoriul României este prevăzut în anexa nr. 15 la prezentele norme metodologice.
(3)În cazul transportului rutier internaţional de mărfuri, efectuat pe teritoriul României de către un operator de transport rutier stabilit într-un stat membru al Uniunii Europene, la bordul autovehiculului trebuie să se afle documentele prevăzute în Regulamentul (CE) nr. 1072/2009, precum şi cele prevăzute în acordurile şi convenţiile internaţionale la care România este parte.
Art. 46
(1)Operaţiunile de transport rutier contra cost de mărfuri în regim de cabotaj efectuate de către operatorii de transport din statele din afara Uniunii Europene sunt interzise dacă acordurile şi convenţiile internaţionale la care România este parte nu prevăd altfel.
(2)Operaţiunile de transport rutier contra cost de mărfuri în regim de cabotaj efectuate de către operatorii de transport din statele membre ale Uniunii Europene sunt permise numai în condiţiile prevăzute de Regulamentul (CE) nr. 1072/2009.
Art. 47
(1)Atestatul de conducător auto prevăzut la art. 42 lit. d) şi art. 44 lit. d) se eliberează de către Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. cu plata tarifului aferent.
(2)Atestatul de conducător auto menţionat la alin. (1) se eliberează operatorului de transport care deţine o licenţă comunitară, respectiv întreprinderii care deţine un certificat de transport în cont propriu, care utilizează conducători auto cu respectarea condiţiilor prevăzute la art. 5 din Regulamentul (CE) nr. 1.072/2009.
(3)În vederea eliberării atestatului de conducător auto menţionat la alin. (1), operatorul de transport sau, după caz, întreprinderea va depune sau va transmite prin poştă cu confirmare de primire, la Autoritatea Rutieră Română - A.R.R., o cerere însoţită de următoarele documente:
a)permisul de şedere în România eliberat de autoritatea competentă din România, în copie;
b)dovada îndeplinirii de către conducătorul auto a condiţiei de pregătire profesională, şi anume:
(i)cartela de pregătire profesională eliberată de autoritatea competentă dintr-un stat membru al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European sau de către autoritatea competentă din Confederaţia Elveţiană, având înscris codul comunitar armonizat 95 în dreptul a cel puţin uneia dintre categoriile C1, C1E, C sau CE, în copie faţă-verso,
sau
(ii)permisul de conducere eliberat de autoritatea competentă dintr-un stat membru al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European sau de către autoritatea competentă din Confederaţia Elveţiană, în cazul în care dovada calificării profesionale a conducătorului auto se face prin înscrierea în coloana 12 a permisului de conducere a codului comunitar armonizat 95 în dreptul a cel puţin uneia dintre categoriile C1, C1E, C sau CE, în copie faţă-verso;
c)permisul de conducere al conducătorului auto, eliberat sau recunoscut de autoritatea competentă din România, în copie, faţă-verso, cu excepţia cazului de la lit. b) pct. (ii);
d)copia avizului de angajare eliberat de către Inspectoratul General pentru Imigrări, din care să rezulte că avizul a fost eliberat la cererea operatorului de transport/întreprinderii pentru codul COR 833201, corespunzător ocupaţiei de şofer camion/maşină de mare tonaj;
e)extras după registrul electronic general de evidenţă al salariaţilor - REVISAL, din care să rezulte în mod explicit faptul că angajarea s-a făcut pentru funcţia de şofer camion/maşină de mare tonaj - cod COR 833201;
f)dovada achitării tarifului de eliberare a atestatului.
(4)Atestatul menţionat la alin. (1) se eliberează cu valabilitate de cel mult 5 ani, dar fără a depăşi perioada de valabilitate a contractului individual de muncă al conducătorului auto în cazul în care acesta este încheiat pentru o perioadă determinată de timp sau valabilitatea licenţei comunitare/certificatului de transport în cont propriu.
(5)În termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data depunerii cererii, Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. eliberează atestatul menţionat la alin. (1) sau comunică în scris refuzul motivat, după caz. În situaţia în care conducătorul auto deţine un document, prin care dovedeşte pregătirea profesională, obţinut într-un alt stat membru al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European ori în Confederaţia Elveţiană, termenul de 5 zile curge de la data primirii confirmării valabilităţii administrative a acestuia, din partea statului care a eliberat documentul.

SUBSECŢIUNEA 2:Efectuarea transportului rutier în cont propriu de mărfuri
Art. 48
(1)Pentru a efectua transport rutier în cont propriu de mărfuri, întreprinderea de transport rutier în cont propriu trebuie să deţină la bordul autovehiculului copia conformă a certificatului de transport în cont propriu valabilă pentru transportul rutier de mărfuri, documentul de transport, autorizaţia/autorizaţiile de transport internaţional, precum şi toate celelalte documente specifice, după caz, prevăzute de reglementările în vigoare, pentru fiecare categorie şi/sau tip de transport rutier.
(2)În sensul alin. (1), prin document de transport se înţelege scrisoarea de transport tip C.M.R., prevăzută la art. 43 alin. (2).
Art. 49
Suplimentar faţă de documentul de transport, în cazul transportului rutier în cont propriu de mărfuri, la bordul vehiculului rutier trebuie să se mai afle:
a)document doveditor privind punerea la dispoziţia operatorului de transport a conducătorului auto, după caz;

b)certificatul de competenţă profesională al conducătorului auto valabil pentru tipul de transport efectuat;
c)contractul de închiriere, în original sau în copie conformă cu originalul, în cazul în care vehiculul rutier este deţinut cu contract de închiriere sau de leasing, după caz;
d)[textul din Art. 49, litera D. din capitolul V, sectiunea 2, subsectiunea 2 a fost abrogat la 17-sep-2015 de Art. I, punctul 21. din Ordinul 1001/2015]
Art. 50
[textul din Art. 50 din capitolul V, sectiunea 2, subsectiunea 2 a fost abrogat la 17-sep-2015 de Art. I, punctul 22. din Ordinul 1001/2015]
SECŢIUNEA 3:Efectuarea transportului rutier naţional de persoane
SUBSECŢIUNEA 1:Efectuarea transportului rutier contra cost de persoane
Art. 51
(1)Transportul rutier contra cost de persoane se efectuează de către operatorii de transport rutier numai cu autobuze la bordul cărora se află, pe toată durata transportului, o copie conformă a licenţei comunitare, precum şi licenţa de traseu sau documentul de transport corespunzător serviciilor ocazionale, după caz.
(2)[textul din Art. 51, alin. (2) din capitolul V, sectiunea 3, subsectiunea 1 a fost abrogat la 17-sep-2015 de Art. I, punctul 23. din Ordinul 1001/2015]
Art. 511
Transportul rutier în trafic interjudeţean al categoriei de elevi prevăzute la art. 83 alin. (1) şi finanţate conform art. 83 alin. (2) din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare, se efectuează cu autovehiculele destinate transportului de persoane deţinute de către unităţile de învăţământ, autorităţile administraţiei publice locale şi/sau operatorii de transport rutier, după caz, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.

Art. 52
Transportul rutier contra cost de persoane se poate realiza prin:
a)servicii regulate;
b)servicii regulate speciale;
c)servicii ocazionale.
SUBSECŢIUNEA 11:V.3.1.1 Transportul rutier contra cost de persoane prin servicii regulate
Art. 53
(1)[textul din Art. 53, alin. (1) din capitolul V, sectiunea 3, subsectiunea 1^1 a fost abrogat la 05-mar-2025 de Art. I, punctul 2. din Ordinul 132/2025]
(11)Începând cu data de 1 iulie 2025, transportul rutier contra cost de persoane prin servicii regulate se efectuează în baza reţelei de mobilitate rutieră naţională şi a licenţelor de traseu eliberate de Autoritatea Rutieră Română - A.R.R.

(2)Licenţa de traseu reprezintă documentul de transport pe baza căruia se efectuează transportul rutier naţional contra cost de persoane prin servicii regulate. Licenţa de traseu este document nominal şi se află la bordul autobuzului cu care se efectuează operaţiunea de transport.

(3)În cazul transportului rutier interjudeţean contra cost de persoane prin servicii regulate, licenţa de traseu se eliberează pentru fiecare cursă.

(4)Modelul licenţei de traseu este prevăzut în anexa nr. 16 la prezentele norme metodologice, iar modelul graficului de circulaţie al acesteia este prevăzut în anexa nr. 17 la prezentele norme metodologice.
(5)[textul din Art. 53, alin. (5) din capitolul V, sectiunea 3, subsectiunea 1^1 a fost abrogat la 05-mar-2025 de Art. I, punctul 5. din Ordinul 132/2025]
Art. 54
[textul din Art. 54 din capitolul V, sectiunea 3, subsectiunea 1^1 a fost abrogat la 01-iul-2025 de Art. I, punctul 6. din Ordinul 132/2025]
Art. 541
(1)Începând cu data de 1 iulie 2025, licenţa de traseu este valabilă numai în condiţiile în care transportul este efectuat la orele şi în zilele prevăzute în graficul de circulaţie anexă la aceasta, respectiv dacă transportul este efectuat cu respectarea prevederilor art. 551 alin. (10).
(2)Începând cu data de 1 iulie 2025, operatorul de transport rutier poate înlocui autobuzul pentru care s-a emis licenţa de traseu în platforma informatică care gestionează reţeaua de mobilitate rutieră naţională, în condiţiile în care noul autobuz deţine copie conformă în termen de valabilitate, este clasificat pe categorii, este dotat cu instalaţie de aer condiţionat, este deţinut în proprietate, leasing, în baza unui contract de vânzare în rate sau în baza unui contract de închiriere, respectiv nu are o vechime mai mare de 9 ani la data nominalizării acestuia în platforma informatică care gestionează reţeaua de mobilitate rutieră naţională în vederea eliberării licenţei de traseu.
(3)Începând cu data de 1 iulie 2025, operatorii de transport rutier deţinători de licenţe de traseu pentru servicii regulate interjudeţene pot utiliza autovehicule suplimentare pentru rezolvarea situaţiilor excepţionale sau temporare ocazionate de preluarea fluxului de călători pe cursa respectivă. Astfel de vehicule suplimentare pot fi utilizate numai cu respectarea condiţiilor cumulative prevăzute la art. 551 alin. (11) şi a condiţiilor privind nominalizarea acestora prevăzute la art. 571 alin. (2), precum şi cu deţinerea la bordul autovehiculului a următoarelor documente:
a)copie a licenţei de traseu eliberate pentru respectiva cursă interjudeţeană, însoţită de copia graficului de circulaţie - ştampilate şi semnate de către administratorul operatorului de transport, având înscris în mod expres: «Subsemnatul, ..............................., declar pe propria răspundere, sub sancţiunea legii penale privind falsul în declaraţii, că prezentul act este conform cu originalul»;
b)copia conformă a autovehiculului suplimentar deţinut de operatorul serviciului regulat interjudeţean.

Art. 55
[textul din Art. 55 din capitolul V, sectiunea 3, subsectiunea 1^1 a fost abrogat la 05-mar-2025 de Art. I, punctul 8. din Ordinul 132/2025]
Art. 551
(1)Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. va pune la dispoziţia operatorilor de transport rutier de persoane, pe site-ul acesteia, platforma informatică care gestionează reţeaua de mobilitate rutieră naţională.
(2)Prin platforma informatică care gestionează reţeaua de mobilitate rutieră naţională se ţine evidenţa şi se monitorizează efectuarea traseelor, curselor, frecvenţei acestora, graficelor de circulaţie, autobuzelor nominalizate pentru efectuarea curselor, a rezervelor, a curselor la care operatorii de transport au notificat intenţia de renunţare, a curselor în cazul cărora a fost aplicată măsura retragerii licenţei de traseu, a capacităţii de transport, a zilelor/perioadelor de efectuare a curselor, precum şi a autogărilor care deţin licenţă pentru activităţi conexe transportului rutier - activităţi desfăşurate de autogară în termen de valabilitate.
(3)Începând cu data de 15 mai 2025, solicitările pentru o cursă interjudeţeană de pe acelaşi traseu depuse de operatorii de transport prin intermediul platformei informatice care gestionează reţeaua de mobilitate rutieră naţională trebuie să respecte orele fixe, respectiv un decalaj de 30 de minute faţă de orele fixe, valabilitatea licenţelor de traseu eliberate acestora fiind ulterioară datei de 30 iunie 2025.
(4)Operatorii de transport rutier de persoane vor introduce în platforma informatică următoarele date:
a)informaţiile necesare generării graficului de circulaţie aferent cursei solicitate, respectiv autogara/staţia publică din capetele de traseu, după caz, orele de plecare/sosire din/în capetele de traseu, autogările din localităţile intermediare sau staţiile publice din localităţile intermediare stabilite de administraţia publică locală, după caz, respectiv orele de plecare din localităţile intermediare;

b)zilele, respectiv perioada în care se efectuează cursa;
c)numărul de înmatriculare al autobuzului nominalizat pentru efectuarea cursei, al autobuzului de rezervă nominalizat, precum şi seriile de şasiu ale acestora;
d)agenţia teritorială a Autorităţii Rutiere Române - A.R.R. din capătul de traseu de unde se doreşte eliberarea licenţei de traseu şi a graficului de circulaţie;
e)data de începere a valabilităţii licenţei de traseu.
(5)Numărul minim de autobuze de rezervă se calculează cu formula «N rezerve = N nominalizate x 1/5», cu aplicarea următoarelor corecţii:
a)în cazul în care operatorul a nominalizat maximum 5 autobuze pentru efectuarea cursei/curselor, acesta trebuie să nominalizeze un autobuz de rezervă;
b)în cazul în care operatorul a nominalizat pentru efectuarea curselor între 6 şi 10 autobuze, acesta trebuie să nominalizeze 2 autobuze de rezervă;
c)în cazul în care operatorul a nominalizat pentru efectuarea curselor mai mult de 10 autobuze şi «N rezerve» este supraunitar, dar nu este un număr întreg:
- «N rezerve» se rotunjeşte în minus la numărul întreg dacă fracţia este < 0,5;
- «N rezerve» se rotunjeşte în plus la numărul întreg următor dacă fracţia este > = 0,5.
(6)Începând cu data de 1 iulie 2025, operatorul de transport efectuează cursele pentru care deţine licenţe de traseu cu oricare dintre autobuzele nominalizate în platforma informatică care gestionează reţeaua de mobilitate rutieră naţională.
(7)Operatorii economici care deţin licenţă pentru activităţi conexe transportului rutier - activităţi desfăşurate de autogară în termen de valabilitate transmit până la data de 30 aprilie 2025 coordonatele geografice ale locaţiei în care desfăşoară activităţi de autogară, respectiv numărul de peroane, conform precizărilor Autorităţii Rutiere Române - A.R.R.
(8)Până la data de 1 decembrie 2025 se va implementa monitorizarea efectuării serviciilor regulate interjudeţene prin intermediul sistemului de poziţionare global care face parte din platforma informatică prevăzută la alin. (1).
(9)Capetele de traseu/Staţiile din localităţile intermediare aferente curselor interjudeţene solicitate vor fi amplasate numai în autogări care deţin licenţă pentru activităţi conexe transportului rutier - activităţi desfăşurate de autogară, în termen de valabilitate, sau, în cazul în care nu există autogări în localităţile respective sau capacitatea acestora nu este suficientă pentru a acoperi toate cererile, în staţii publice stabilite şi amenajate conform prevederilor art. 3 pct. 37 din Ordonanţa Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, cu modificările şi completările ulterioare, pentru care a fost obţinut avizul de la autoritatea administraţiei publice locale.

(10)Pe raza administrativ-teritorială a judeţului unde este situat capătul de traseu de plecare este permisă numai îmbarcarea călătorilor pentru staţiile din judeţele de tranzit, respectiv pentru staţiile situate pe raza administrativ-teritorială a judeţului în care este situat capătul de traseu de sosire.
(11)Autobuzele nominalizate în platforma informatică de către operatorii de transport trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
a)să deţină copii conforme în termen de valabilitate;
b)să fie clasificate pe categorii;
c)să fie dotate cu instalaţie de aer condiţionat;
d)să fie deţinute în proprietate, leasing, în baza unui contract de vânzare în rate sau în baza unui contract de închiriere;
e)să nu aibă o vechime mai mare de 9 ani de la anul fabricaţiei la data nominalizării acestora în platforma informatică care gestionează reţeaua de mobilitate rutieră naţională în vederea eliberării licenţei de traseu;
f)să nu fie nominalizate pe curse regulate interjudeţene ale căror grafice de circulaţie se suprapun cu cele solicitate.
(12)În cazul în care se înfiinţează o autogară într-o localitate capăt de traseu/staţie intermediară în care nu a existat autogară la data eliberării licenţei de traseu pentru cursa respectivă, operatorul de transport trebuie să nominalizeze autogara nouînfiinţată prin intermediul platformei informatice care gestionează reţeaua de mobilitate rutieră naţională şi să ridice noul grafic de circulaţie de la agenţia teritorială emitentă a licenţei de traseu, unde trebuie să prezinte contractul încheiat cu autogara respectivă, în termen de maximum 60 de zile.

(13)În cazul în care în capătul de traseu/staţia intermediară se desfiinţează o autogară nominalizată în graficul de circulaţie aferent cursei interjudeţene, operatorul de transport are obligaţia să nominalizeze o altă autogară prin intermediul platformei informatice care gestionează reţeaua de mobilitate rutieră naţională şi să ridice noul grafic de circulaţie de la agenţia teritorială emitentă a licenţei de traseu, unde trebuie să prezinte contractul încheiat cu autogara respectivă, în termen de maximum 60 de zile.

(14)În cazul în care se desfiinţează singura autogară din localitatea capăt de traseu/staţia intermediară care a fost nominalizată în graficul de circulaţie aferent cursei interjudeţene, agenţia teritorială emitentă a licenţei de traseu va proceda la actualizarea platformei informatice care gestionează reţeaua de mobilitate rutieră naţională, prin introducerea unei staţii publice aprobate în acest sens de autoritatea locală. La cererea agenţiei teritoriale emitente a licenţei de traseu, autoritatea locală, în termen de 30 de zile de la data sesizării, va indica staţia publică ce va putea fi utilizată de transportul rutier interjudeţean.

(15)În cazurile prevăzute la alin. (12)-(14), graficele de circulaţie şi licenţele de traseu deţinute de operatorul de transport rutier până la efectuarea modificării îşi pierd valabilitatea.
(16)În cazul în care sunt impuse restricţii de circulaţie de către administratorul drumului pe anumite tronsoane de drum, graficele de circulaţie se pot modifica temporar, cu acordul Autorităţii Rutiere Române - A.R.R., până la ridicarea restricţiei.

Art. 56
(1)I.S.C.T.R. va controla şi monitoriza activitatea de transport rutier contra cost de persoane prin servicii regulate, datele rezultate fiind înregistrate în Registrul electronic naţional al operatorilor de transport rutier.

(2)
[textul din Art. 56, alin. (2) din capitolul V, sectiunea 3, subsectiunea 1^1 a fost abrogat la 26-nov-2012 de Art. I, punctul 20. din Ordinul 1640/2012]
Art. 57
[textul din Art. 57 din capitolul V, sectiunea 3, subsectiunea 1^1 a fost abrogat la 05-mar-2025 de Art. I, punctul 10. din Ordinul 132/2025]
Art. 571
(1)Începând cu data de 15 mai 2025, în platforma informatică care gestionează reţeaua de mobilitate rutieră naţională se pot depune cereri de solicitare a unei curse interjudeţene dacă pentru acestea sunt îndeplinite cumulativ condiţiile prevăzute la art. 551 alin. (4), (9) şi (11).
(2)Licenţa de traseu se eliberează tuturor operatorilor de transport a căror cerere a fost depusă potrivit alin. (1) şi care prezintă la agenţia teritorială a Autorităţii Rutiere Române - A.R.R. din capătul de traseu de unde doresc eliberarea licenţei de traseu şi a graficului de circulaţie contractele încheiate cu autogările din capetele de traseu/staţiile intermediare, avizele de la autoritatea administraţiei publice locale pentru staţii publice, după caz, respectiv declaraţia prevăzută în anexa nr. 50, după acceptarea cererii.

(3)Înainte de acceptarea cererii depuse de către agenţia teritorială a Autorităţii Rutiere Române - A.R.R. din capătul de traseu de unde doreşte eliberarea licenţei de traseu şi a graficului de circulaţie, operatorul de transport poate modifica cererea depusă în cazul în care o autogară pe care a nominalizat-o într-o localitate s-a desfiinţat sau în cazul în care s-a înfiinţat o autogară.

Art. 58
[textul din Art. 58 din capitolul V, sectiunea 3, subsectiunea 1^1 a fost abrogat la 26-nov-2012 de Art. I, punctul 22. din Ordinul 1640/2012]
Art. 59
[textul din Art. 59 din capitolul V, sectiunea 3, subsectiunea 1^1 a fost abrogat la 05-mar-2025 de Art. I, punctul 12. din Ordinul 132/2025]
Art. 60
[textul din Art. 60 din capitolul V, sectiunea 3, subsectiunea 1^1 a fost abrogat la 05-mar-2025 de Art. I, punctul 12. din Ordinul 132/2025]
Art. 61
[textul din Art. 61 din capitolul V, sectiunea 3, subsectiunea 1^1 a fost abrogat la 05-mar-2025 de Art. I, punctul 12. din Ordinul 132/2025]
Art. 611
(1)Începând cu data de 01 iulie 2025, în perioada de valabilitate a licenţei de traseu eliberate, graficul de circulaţie poate fi modificat de operatorii de transport rutier prin platforma informatică care gestionează reţeaua de mobilitate rutieră naţională, în următoarele cazuri:
a)înlocuirea de autogări în localităţile prevăzute în graficul de circulaţie;
b)eliminarea staţiei/autogării, după caz, dintr-o localitate de tranzit prevăzută în graficul de circulaţie în condiţiile în care această solicitare nu duce la posibilitatea de deviere a cursei faţă de parcursul traseului iniţial;
c)modificarea zilelor din săptămână în care este efectuată cursa şi/sau a perioadei de efectuare a cursei într-un an calendaristic;
d)introducerea de staţii/autogări situate în alte localităţi decât cele prevăzute în graficul de circulaţie în condiţiile în care această solicitare nu duce la posibilitatea de deviere a cursei faţă de parcursul traseului iniţial;
e)modificarea orelor de plecare din capetele de traseu, cu respectarea prevederilor art. 551 alin. (3).

(2)Graficul de circulaţie, valabil înainte de modificările prevăzute la alin. (1), îşi pierde valabilitatea după expirarea termenului de 30 de zile prevăzut la alin. (4).

(3)Eliberarea graficului de circulaţie modificat conform alin. (1) presupune eliberarea unei noi licenţe de traseu cu plata tarifului aferent şi predarea licenţei de traseu deţinute însoţită de graficul de circulaţie la agenţia teritorială a Autorităţii Rutiere Române - A.R.R. emitentă a acestora.
(4)Modificările prevăzute la alin. (1) intră în vigoare după 30 de zile de la data ridicării graficelor de circulaţie şi a licenţelor de traseu, cu respectarea de către operatorii de transport a obligaţiei prevăzute la art. 134 lit. s) pct. xxiv).

Art. 62
[textul din Art. 62 din capitolul V, sectiunea 3, subsectiunea 1^1 a fost abrogat la 05-mar-2025 de Art. I, punctul 14. din Ordinul 132/2025]
Art. 621
[textul din Art. 62^1 din capitolul V, sectiunea 3, subsectiunea 1^1 a fost abrogat la 05-mar-2025 de Art. I, punctul 14. din Ordinul 132/2025]
Art. 622
Începând cu data de 1 iulie 2025, Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier - I.S.C.T.R. va introduce în platforma informatică care gestionează reţeaua de mobilitate rutieră naţională măsurile de retragere a licenţelor de traseu, în termen de maximum 30 de zile de la data rămânerii definitive a acestora.

Art. 63
[textul din Art. 63 din capitolul V, sectiunea 3, subsectiunea 1^1 a fost abrogat la 05-mar-2025 de Art. I, punctul 16. din Ordinul 132/2025]
Art. 631
(1)Pentru cererile depuse începând cu data de 15 mai 2025 în platforma informatică care gestionează reţeaua de mobilitate rutieră naţională, operatorii de transport rutier au obligaţia de a ridica licenţa de traseu înainte de începerea valabilităţii acesteia, prevăzută la art. 551 alin. (4) lit. e).
(2)În cazul nerespectării prevederilor alin. (1), cu excepţia cazurilor în care se face dovada refuzului din partea agentului economic care deţine licenţă pentru activităţi conexe transportului rutier - activităţi desfăşurate de autogară sau din partea administraţiei publice locale pentru staţia publică, operatorul de transport rutier va depune o nouă cerere pentru eliberarea unei licenţe de traseu pentru cursa respectivă, după o perioadă de un an.

Art. 64
[textul din Art. 64 din capitolul V, sectiunea 3, subsectiunea 1^1 a fost abrogat la 05-mar-2025 de Art. I, punctul 18. din Ordinul 132/2025]
Art. 641
Perioada de valabilitate maximă a licenţei de traseu eliberate potrivit art. 571 alin. (2) pentru servicii regulate interjudeţene este de 3 ani. Valabilitatea acesteia poate fi stabilită pentru o perioadă mai scurtă, la cererea solicitantului.

Art. 65
(1)Licenţa de traseu se eliberează după prezentarea de către operatorul de transport rutier a documentului de plată a tarifului de eliberare.
(2)Licenţa de traseu este documentul nominal al operatorului de transport rutier, nefiind transmisibilă.

(3)[textul din Art. 65, alin. (3) din capitolul V, sectiunea 3, subsectiunea 1^1 a fost abrogat la 05-mar-2025 de Art. I, punctul 21. din Ordinul 132/2025]
(4)[textul din Art. 65, alin. (4) din capitolul V, sectiunea 3, subsectiunea 1^1 a fost abrogat la 05-mar-2025 de Art. I, punctul 21. din Ordinul 132/2025]
(5)[textul din Art. 65, alin. (5) din capitolul V, sectiunea 3, subsectiunea 1^1 a fost abrogat la 05-mar-2025 de Art. I, punctul 21. din Ordinul 132/2025]
Art. 66
Renunţarea la licenţa de traseu se face prin intermediul platformei informatice care gestionează reţeaua de mobilitate rutieră naţională la cererea operatorului de transport rutier. Cererea se depune cu 30 de zile înainte de încetarea efectuării cursei. Licenţa de traseu şi graficul de circulaţie aferent cursei pentru care s-a formulat cererea de renunţare se depun de către operatorul de transport la agenţia teritorială emitentă în prima zi lucrătoare de după expirarea acestei perioade.

Art. 661
(1)Suspendarea efectuării unei curse interjudeţene se poate face de către operatorul de transport rutier deţinător de licenţă de traseu pe respectiva cursă, numai în cazul unor situaţii de forţă majoră/stare de alertă/stare de urgenţă.

(2)Suspendarea poate fi prelungită cu maximum 90 de zile de la data expirării situaţiilor prevăzute la alin. (1), cu notificarea prealabilă a Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier.

Art. 67
[textul din Art. 67 din capitolul V, sectiunea 3, subsectiunea 1^1 a fost abrogat la 05-mar-2025 de Art. I, punctul 23. din Ordinul 132/2025]
Art. 671
(1)În cazul în care operatorului de transport rutier i s-a retras licenţa de traseu pentru o cursă, acesta nu mai poate solicita o nouă licenţă de traseu pe acelaşi traseu pe o perioadă de un an.
(2)În cazul în care un operator de transport renunţă la o licenţă de traseu conform art. 66 sau în cazul în care nu respectă obligaţiile prevăzute la art. 134 lit. s) pct. xxii) şi pct. xxiii), acesta nu mai poate solicita o licenţă de traseu pe acelaşi traseu pe o perioadă de un an.

SUBSECŢIUNEA 12:V.3.1.2 Transportul rutier contra cost de persoane prin servicii regulate speciale
Art. 68
(1)Transportul rutier interjudeţean contra cost de persoane prin servicii regulate speciale se efectuează de către operatorii de transport rutier pe baza licenţei de traseu eliberate de Autoritatea Rutieră Română - A.R.R.

(2)În sensul alin. (1), licenţa de traseu reprezintă documentul de transport pe baza căruia se poate efectua transportul rutier naţional contra cost de persoane prin serviciile regulate speciale.
Art. 69
(1)Transportul rutier interjudeţean contra cost de persoane prin servicii regulate speciale poate fi efectuat de către operatorii de transport rutier care au încheiat un contract cu un beneficiar care poate fi operator economic, unitate de învăţământ sau unitate militară, în vederea efectuării transportului următoarelor categorii de personal:
a)angajaţi transportaţi între domiciliu şi locul de muncă;
b)elevii şi studenţii transportaţi spre şi dinspre instituţiile de învăţământ;
c)militarii şi familiile acestora transportaţi între domiciliu şi unitatea militară.
(2)
[textul din Art. 69, alin. (2) din capitolul V, sectiunea 3, subsectiunea 1^2 a fost abrogat la 17-sep-2015 de Art. I, punctul 43. din Ordinul 1001/2015]
Art. 70
Suplimentar faţă de documentul de transport, în cazul transportului rutier contra cost de persoane prin servicii regulate speciale, la bordul autobuzului trebuie să se mai afle:
a)contractul încheiat cu beneficiarul transportului sau copia conformă cu originalul a acestuia;
b)documentele din care să rezulte apartenenţa pasagerilor la categoria pentru care este licenţiat serviciul de transport persoane prin servicii regulate speciale;
c)[textul din Art. 70, litera C. din capitolul V, sectiunea 3, subsectiunea 1^2 a fost abrogat la 15-apr-2022 de Art. I, punctul 14. din Ordinul 379/2022]
d)contractul de închiriere sau de leasing în original ori copie conformă cu originalul, în cazul în care autobuzul este deţinut cu contract de închiriere sau leasing;
e)actul prin care se dovedeşte dreptul de muncă în România, în cazul conducătorilor auto cetăţeni ai statelor nemembre ale Uniunii Europene;
f)asigurarea pentru persoanele transportate şi bagajele acestora, pentru riscuri de accidente ce cad în sarcina operatorului de transport rutier, în copie;
g)certificatul de competenţă profesională al conducătorului auto, valabil pentru tipul de transport efectuat.

Art. 71
(1)În vederea obţinerii unei licenţe de traseu pentru efectuarea transportului rutier interjudeţean contra cost de persoane prin servicii regulate speciale, operatorul de transport rutier va depune sau va transmite prin poştă, cu confirmare de primire, la Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. o cerere însoţită de următoarele:
a)lista autobuzelor cu care se efectuează traseul şi capacitatea de transport a acestora;
b)copiile conforme ale licenţei comunitare, nominalizate în lista prevăzută la lit. a);
c)graficul de circulaţie propus, care trebuie să fie în concordanţă cu programul de începere/încheiere a activităţilor, respectiv programul de intrare/ieşire din schimb, vizat de beneficiarul transportului; graficul de circulaţie va cuprinde sensurile în care se transportă angajaţii pentru începerea activităţilor/intrarea în schimb, respectiv transportul acestora la încheierea activităţilor/ieşirea din schimb;
d)contractul încheiat cu beneficiarul transportului, din care să rezulte programul de începere/încheiere a activităţilor, respectiv programul de intrare/ieşire din schimb; contractul se va încheia cu un singur beneficiar al transportului, cursa executându-se în exclusivitate pentru acest beneficiar;
e)tabelul cu persoanele angajate ale beneficiarului, care urmează să fie transportate.
(2)Pe cererea prevăzută la alin. (1) operatorul de transport rutier îşi va exprima opţiunea asupra modului de eliberare a licenţei de traseu, respectiv transmiterea prin poştă, cu confirmare de primire, pe adresa acestuia sau ridicarea direct de la Autoritatea Rutieră Română - A.R.R.

Art. 72
În termen de maximum 15 zile de la data depunerii cererii, Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. analizează documentele depuse, urmând ca, în cazul în care sunt îndeplinite condiţiile pentru efectuarea transportului rutier de persoane prin servicii regulate speciale pe acel traseu, să elibereze licenţa de traseu sau să comunice în scris refuzul motivat, după caz.
Art. 73
(1)Licenţa de traseu se eliberează operatorului de transport rutier într-un număr egal cu numărul de autobuze necesare efectuării traseului, după prezentarea avizelor eliberate de administraţiile locale pentru staţiile utilizate pentru urcarea/coborârea persoanelor transportate, cu excepţia staţiilor situate pe o proprietate privată.

(2)În cazul transportului rutier interjudeţean contra cost de persoane prin servicii regulate speciale, staţiile utilizate pentru urcarea/coborârea persoanelor transportate nu pot fi staţiile publice, dar trebuie să se asigure condiţii de siguranţă pentru persoanele transportate.
(3)Licenţa de traseu se eliberează de către Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. pentru o perioadă egală cu perioada de valabilitate a contractului încheiat cu beneficiarul transportului, fără a depăşi perioada de valabilitate a licenţei comunitare, după prezentarea documentului de plată a tarifului de eliberare.

(4)Modelul licenţei de traseu pentru transportul rutier interjudeţean contra cost de persoane prin servicii regulate speciale este prevăzut în anexa nr. 20 la prezentele norme metodologice.
(5)Licenţa de traseu conţine tipul şi capacitatea autobuzului necesar pentru efectuarea traseului şi este însoţită pe toată durata efectuării transportului de graficul de circulaţie aferent.

(6)Graficul de circulaţie aferent licenţei de traseu cuprinde:
a)staţiile, altele decât staţiile publice, precum şi distanţele dintre acestea;
b)orele de plecare, respectiv de sosire;
c)zilele în care se efectuează transportul.
(7)Modelul graficului de circulaţie al licenţei de traseu pentru transportul rutier contra cost de persoane prin servicii regulate speciale în trafic interjudeţean este prevăzut în anexa nr. 21 la prezentele norme metodologice.
(8)Licenţa de traseu este documentul nominal al operatorului de transport rutier, nefiind transmisibilă.

Art. 74
Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. va respinge dosarul depus în vederea obţinerii unei licenţe de traseu în următoarele condiţii:
a)dacă solicitantul nu dispune de numărul de autobuze necesare derulării transportului pe traseul solicitat, conform contractului încheiat cu beneficiarul, pentru care s-au eliberat copii conforme ale licenţei comunitare;

b)dacă un autobuz este utilizat simultan pentru transportul angajaţilor mai multor beneficiari;

c)dacă un autobuz a fost nominalizat pe o cursă regulată interjudeţeană, al cărei grafic de circulaţie se suprapune cu cel vizat de beneficiarul transportului.

SUBSECŢIUNEA 13:V.3.1.3 Transportul rutier contra cost de persoane prin servicii ocazionale
Art. 75
(1)Transportul rutier contra cost de persoane prin servicii ocazionale se efectuează de către operatorii de transport rutier numai pe baza documentului de transport.

(2)În sensul alin. (1), prin document de transport se înţelege documentul de control al cărui model este prevăzut în anexa nr. 22 la prezentele norme metodologice.
(3)Documentul de control este format din foi de parcurs detaşabile, în două exemplare, legate în carnete de 25 de file numerotate consecutiv de la 1 la 25.
(4)Foile de parcurs se completează în dublu exemplar de către operatorul de transport rutier pentru fiecare călătorie înainte de începerea acesteia.

(5)Primul exemplar al foii de parcurs, denumit original, se detaşează din documentul de control imediat după completare şi se păstrează la bordul autovehiculului pe toată durata transportului pentru care a fost întocmit.
(6)Al doilea exemplar al foii de parcurs, denumit copie, se păstrează în carnetul prevăzut la alin. (3) ţinut la sediul operatorului de transport rutier.

Art. 76
În cazul transportului rutier contra cost de persoane prin servicii ocazionale, efectuat pe bază de comandă sau contract încheiat de operatorul de transport rutier cu beneficiarul transportului, acestea trebuie să conţină cel puţin următoarele date:
a)denumirea beneficiarului;
b)codul unic de înregistrare/codul numeric personal;

c)adresa beneficiarului (adresa de comunicare a actelor);
d)traseul;
e)punctul de îmbarcare şi cel de debarcare a persoanelor transportate;
f)perioada de desfăşurare a serviciului respectiv.

Art. 77
Suplimentar faţă de documentul de transport, în cazul transportului rutier contra cost de persoane prin servicii ocazionale, la bordul autobuzului trebuie să se mai afle:
a)[textul din Art. 77, litera A. din capitolul V, sectiunea 3, subsectiunea 1^3 a fost abrogat la 15-apr-2022 de Art. I, punctul 15. din Ordinul 379/2022]
b)contractul de închiriere sau de leasing, în original ori copia conformă cu originalul, în cazul în care vehiculul rutier este deţinut cu contract de închiriere sau de leasing;
c)actul prin care se dovedeşte dreptul de muncă în România, în cazul conducătorilor auto cetăţeni ai statelor nemembre ale Uniunii Europene;
d)asigurarea pentru persoanele transportate şi bagajele acestora pentru riscuri de accidente ce cad în sarcina operatorului de transport rutier, în copie;
e)certificatul de competenţă profesională al conducătorului auto, valabil pentru tipul de transport efectuat;
f)factura sau bonul fiscal;
g)comanda sau contractul încheiat cu beneficiarul transportului.

Art. 78
(1)Documentul de control se eliberează la cerere de Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. după prezentarea documentului de plată a tarifului de eliberare.
(2)Documentul de control utilizat de către operatorul de transport rutier este nominal, nefiind transmisibil.

Art. 79
Pe parcursul transportului de persoane prin servicii ocazionale îmbarcarea respectiv debarcarea persoanelor se face numai în punctele menţionate în comandă sau contract.
SUBSECŢIUNEA 2:Efectuarea transportului rutier în cont propriu de persoane
Art. 80
(1)Transportul rutier în cont propriu de persoane se efectuează de către întreprinderi de transport rutier în cont propriu numai cu autobuze la bordul cărora se află, pe toată durata transportului, o copie conformă a certificatului de transport în cont propriu şi documentul de transport.
(2)În sensul alin. (1), prin document de transport se înţelege tabelul cuprinzând numele persoanelor transportate, semnat şi ştampilat de către reprezentantul legal al întreprinderii.
Art. 81
Suplimentar faţă de documentul de transport, în cazul transportului rutier în cont propriu de persoane, la bordul autobuzului trebuie să se mai afle:
a)[textul din Art. 81, litera A. din capitolul V, sectiunea 3, subsectiunea 2 a fost abrogat la 15-apr-2022 de Art. I, punctul 16. din Ordinul 379/2022]
b)contractul de leasing în original sau copia conformă cu originalul, în cazul în care autobuzul este deţinut cu contract de leasing;
c)actul prin care se dovedeşte dreptul de muncă în România, în cazul conducătorilor auto cetăţeni ai statelor nemembre ale Uniunii Europene;
d)asigurarea pentru persoanele transportate şi bagajele acestora pentru riscuri de accidente ce cad în sarcina întreprinderii de transport rutier în cont propriu, în copie;
e)certificatul de competenţă profesională al conducătorului auto, valabil pentru tipul de transport efectuat.
SECŢIUNEA 4:Efectuarea transportului rutier de persoane în trafic internaţional
SUBSECŢIUNEA 1:Efectuarea transportului rutier contra cost de persoane
Art. 82
Transportul rutier contra cost de persoane se efectuează de către operatorii de transport rutier numai cu autobuze la bordul cărora se află, pe toată durata transportului, o copie conformă a licenţei comunitare, precum şi autorizaţia/autorizaţiile de transport internaţional sau documentul de transport corespunzător serviciilor ocazionale, după caz.
Art. 83
Transportul rutier contra cost de persoane se poate realiza prin:
d)servicii regulate;
e)servicii regulate speciale;
f)servicii ocazionale.
SUBSECŢIUNEA 11:V.4.1.1. Transportul rutier contra cost de persoane prin servicii regulate
Art. 84
(1)Transportul rutier internaţional contra cost de persoane prin servicii regulate între România şi celelalte state membre ale Uniunii Europene se efectuează de operatorii de transport rutier, pe baza autorizaţiei de transport internaţional însoţită de graficele de circulaţie.
(2)În sensul alin. (1), autorizaţia de transport internaţional reprezintă documentul de transport pe baza căruia se poate efectua transportul rutier internaţional contra cost de persoane prin serviciile regulate.
(3)În calitate de autoritate de autorizare, Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii prin Direcţia Generală de Reglementări în Transporturi emite autorizaţii de transport internaţional şi copii conforme ale acestora conform prevederilor Regulamentului (CE) 1073/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind normele comune pentru accesul la piaţa internaţională a serviciilor de transport cu autocarul şi autobuzul şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006, denumit în continuare Regulamentul (CE) nr. 1073/2009.
(4)Autorizaţia de transport internaţional dă dreptul operatorului de transport rutier titular să efectueze transport rutier internaţional contra cost de persoane prin servicii regulate direct sau prin intermediul operatorilor de transport rutier subcontractanţi ori prin asociere cu alţi operatori de transport rutier, pe teritoriul României, pe teritoriul statului/statelor tranzitate şi pe teritoriul statului în care se află situat celălalt capăt al traseului.
(5)Autorizaţia de transport internaţional se eliberează pe numele operatorului de transport rutier cu înscrierea, după caz, a operatorilor de transport rutier subcontractanţi sau a operatorilor de transport rutier asociaţi şi va fi însoţită pe toată durata efectuării transportului de graficul de circulaţie la efectuarea serviciului respectiv.
(6)Pentru vehiculele utilizate pentru derularea serviciului regulat respectiv se eliberează un număr de copii conforme ale autorizaţiei de transport internaţional care sa permită efectuarea, în condiţii optime, a serviciului, potrivit graficului de circulaţie aprobat.
(7)În cazul operatorilor de transport rutier asociaţi, în vederea efectuării transportului rutier internaţional contra cost de persoane prin servicii regulate, autorizaţia este acordată operatorului de transport rutier care conduce operaţiunea, urmând ca celorlalţi operatori de transport rutier din cadrul asociaţiei să le fie distribuite un număr de copii conforme ale autorizaţiei, corespunzător numărului autobuzelor utilizate pentru serviciul respectiv.
(8)În cazul operatorilor de transport rutier subcontractanţi, în vederea efectuării transportului rutier internaţional contra cost de persoane prin servicii regulate, autorizaţia şi copiile conforme ale acesteia sunt acordate operatorului de transport rutier care conduce operaţiunea, urmând ca acesta sa distribuie operatorilor de transport rutier subcontractanţi un număr de copii conforme corespunzător numărului autobuzelor utilizate pentru serviciul respectiv.
(9)Perioada maximă de valabilitate a autorizaţiilor de transport internaţional este de 5 ani.
(10)Modelul autorizaţiei de transport internaţional este prevăzut în anexa nr. 23 la prezentele norme metodologice.
(11)Modelul copiei conforme a autorizaţiei de transport internaţional este prevăzut în anexa nr. 24 la prezentele norme metodologice.
Art. 841
(1)Transportul rutier internaţional contra cost de persoane prin servicii regulate între România şi Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord se efectuează de operatorii de transport rutier pe baza autorizaţiei de transport internaţional însoţită de graficele de circulaţie.
(2)În sensul alin. (1), autorizaţia de transport internaţional reprezintă documentul de transport pe baza căruia se poate efectua transportul rutier internaţional contra cost de persoane prin serviciile regulate.
(3)În calitate de autoritate de autorizare, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii prin Direcţia transport rutier emite autorizaţii de transport internaţional şi copii conforme ale acestora conform prevederilor Acordului comercial şi de cooperare dintre Uniunea Europeană şi Comunitatea Europeană a Energiei Atomice, pe de o parte, şi Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, pe de altă parte.
(4)Autorizaţia de transport internaţional dă dreptul operatorului de transport rutier să efectueze transport rutier internaţional contra cost de persoane prin servicii regulate direct sau prin intermediul operatorilor de transport rutier subcontractanţi ori prin asociere cu alţi operatori de transport rutier în cadrul unui grup, pe teritoriul României, pe teritoriul statului/statelor tranzitat(e) şi pe teritoriul statului în care se află situat celălalt capăt al traseului.
(5)Autorizaţia de transport internaţional se eliberează pe numele operatorului de transport rutier cu înscrierea, după caz, a operatorilor de transport rutier subcontractanţi sau a operatorilor de transport rutier asociaţi din grup şi va fi însoţită pe toată durata efectuării transportului de graficul de circulaţie la efectuarea serviciului respectiv.
(6)Pentru vehiculele utilizate pentru derularea serviciului regulat respectiv se eliberează un număr de copii conforme ale autorizaţiei de transport internaţional care să permită efectuarea, în condiţii optime, a serviciului, potrivit graficului de circulaţie aprobat.
(7)În cazul unui grup de operatori de transport rutier, în vederea efectuării transportului rutier internaţional contra cost de persoane prin servicii regulate, autorizaţia este acordată operatorului de transport rutier solicitant care a fost desemnat de ceilalţi operatori de transport în aceste scopuri, urmând ca celorlalţi operatori de transport rutier din cadrul grupului să le fie distribuite un număr de copii conforme ale autorizaţiei, corespunzător numărului autobuzelor utilizate pentru serviciul respectiv.
(8)În cazul operatorilor de transport rutier subcontractanţi, în vederea efectuării transportului rutier internaţional contra cost de persoane prin servicii regulate, autorizaţia şi copiile conforme ale acestuia sunt acordate operatorului de transport rutier care conduce operaţiunea, urmând ca acesta să distribuie operatorilor de transport rutier subcontractanţi un număr de copii conforme corespunzător numărului autobuzelor utilizate pentru serviciul respectiv.
(9)Perioada maximă de valabilitate a autorizaţiilor de transport internaţional este de 5 ani.
(10)Modelul autorizaţiei de transport internaţional este prevăzut în anexa nr. 231 la prezentele norme metodologice.
(11)Modelul copiei conforme a autorizaţiei de transport internaţional este prevăzut în anexa nr. 241 la prezentele norme metodologice.

Art. 85
(1)Transportul rutier internaţional contra cost de persoane prin servicii regulate între România şi un stat din afara Uniunii Europene se efectuează de operatorii de transport rutier pe baza autorizaţiei de transport internaţional emisă de statul capăt de traseu sau de statul de tranzitare, în cazul în care traseul serviciului respectiv necesită tranzitarea unui stat din afara Uniunii Europene, în conformitate cu prevederile acordurilor şi convenţiilor internaţionale încheiate între România şi statul capăt de traseu precum şi între România şi statul/statele din afara Uniunii Europene tranzitate de serviciul respectiv.
(2)Pentru traseul serviciului regulat respectiv situat pe teritoriul României, Direcţia Generală Reglementări în Transporturi va elibera:
a)operatorului de transport rutier străin, partener al operatorului de transport rutier român, autorizaţia de transport internaţional, prevăzută în anexa nr. 25 la prezentele norme metodologice.
b)operatorului de transport rutier român, pentru traseul situat pe teritoriul României, autorizaţia prevăzută în anexa nr. 26 la prezentele norme metodologice, care reprezintă documentul de transport.
(3)În cazul autorizaţiei la care se face referire la alin. (1), utilizarea acesteia de către o asociaţie a operatorilor de transport rutier se face numai în conformitate cu prevederile acordurilor şi convenţiilor internaţionale încheiate de România cu statul din afara Uniunii Europene pe teritoriul căruia se găseşte capătul de traseu sau a statelor din afara Uniunii Europene tranzitate de traseul serviciului regulat respectiv.
(4)Perioada maximă de valabilitate a autorizaţiilor de transport internaţional este de 5 ani.
(5)Modelul autorizaţiei de transport internaţional având România ca ţară de tranzit este prevăzut în anexa nr. 27 la prezentele norme metodologice.
Art. 86
Autorizaţia de transport internaţional expiră în următoarele cazuri:
a)la sfârşitul perioadei de valabilitate;
b)după 3 luni de la primirea, de către Direcţia Generală Reglementări în Transporturi, a notificării motivate din partea titularului acesteia cu privire la intenţia de a nu mai efectua serviciul respectiv;
c)după 1 lună de la primirea, de către Direcţia Generală Reglementări în Transporturi, a notificării motivate din partea titularului acesteia cu privire la intenţia de a nu mai efectua serviciul respectiv ca urmare a lipsei cererii pe piaţa transportului rutier de persoane.
Art. 87
(1)În vederea constatării îndeplinirii condiţiilor de autorizare şi de efectuare a transportului rutier internaţional contra cost de persoane, pentru eliberarea autorizaţiei de transport internaţional, operatorul de transport rutier va depune sau va transmite prin poştă, cu confirmare de primire, la Direcţia transport rutier, un dosar care va cuprinde următoarele documente:
a)cerere de eliberare al cărei model este prevăzut astfel:
i)în anexa nr. 28 la prezentele norme metodologice, în cazul serviciilor regulate operate între statele membre ale Uniunii Europene;
ii)în anexa nr. 29 la prezentele norme metodologice, în cazul serviciilor regulate al căror capăt de traseu se găseşte pe teritoriul unui stat din afara Uniunii Europene;
iii)în anexa nr. 291 la prezentele norme metodologice, în cazul serviciilor regulate al căror capăt de traseu se găseşte pe teritoriul Regatului Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord;

b)traseul şi graficul de circulaţie propuse, cu indicarea punctelor de îmbarcare/debarcare a persoanelor;
c)schiţa traseului, cu indicarea punctelor de trecere a frontierelor;
d)schema de conducere care să permită controlul respectării perioadelor de conducere şi de odihnă ale conducătorilor auto;
e)contractul privind efectuarea în comun a serviciului regulat internaţional încheiat cu partenerul străin stabilit în statul din afara Uniunii Europene unde se află celălalt capăt al traseului, conform acordurilor şi convenţiilor internaţionale încheiate de România cu statul respectiv; contractul se va prezenta în limba română şi în limba oficială sau în una dintre limbile oficiale ale statului partenerului străin;
f)grila cu tarifele practicate;
g)copia licenţei comunitare;
h)copii conforme ale licenţei comunitare corespunzătoare numărului de autobuze necesar pentru efectuarea serviciului regulat.
i)declaraţie pe propria răspundere care să cuprindă numerele de înmatriculare ale autobuzelor pentru care se depun copiile conforme ale licenţei comunitare prevăzute la lit. h) şi din care să reiasă că autobuzele respective nu sunt utilizate la efectuarea transportului rutier contra cost de persoane în trafic naţional prin servicii regulate;
j)avizele de principiu acordate de autogări sau de autorităţile administraţiei publice locale pentru toate staţiile de îmbarcare/debarcare de pe teritoriul României.

(2)În cazul în care serviciul se efectuează printr-un subcontractant/asociat, cererea va fi însoţită de copia licenţei comunitare a subcontractantului precum şi de copii conforme ale acesteia.
(3)Direcţia Generală Reglementări în Transporturi poate solicita şi alte documente relevante pentru analiza cererii de autorizare.
(4)Documentele prevăzute la alin. (1) lit. b), c), d) şi f) se vor prezenta şi în formatul electronic solicitat de Direcţia Generală Reglementări în Transporturi.
Art. 88
În termen de maxim 4 luni de la data depunerii dosarului, Direcţia Generală Reglementări în Transporturi va transmite solicitantului decizia privitoare la cererea respectivă.
Art. 89
(1)Direcţia Generală Reglementări în Transporturi va respinge cererea de autorizare depusă în vederea efectuării transportului rutier internaţional contra cost de persoane prin servicii regulate care fac obiectul Regulamentului (CE) 1073/2009, în condiţiile prevăzute de acesta.
(11)Direcţia transport rutier va respinge cererea de autorizare depusă în vederea efectuării transportului rutier internaţional contra cost de persoane prin servicii regulate care fac obiectul Acordului comercial şi de cooperare dintre Uniunea Europeană şi Comunitatea Europeană a Energiei Atomice, pe de o parte, şi Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, pe de altă parte, în condiţiile prevăzute de acesta.

(2)Direcţia Generală Reglementări în Transporturi va respinge cererea de autorizare depusă în vederea efectuării transportului rutier internaţional contra cost de persoane prin servicii regulate între România şi un stat din afara Uniunii Europene în condiţiile neîndeplinirii condiţiilor de autorizare prevăzute de acordurile şi convenţiile internaţionale la care România este parte.
Art. 90
(1)Cererile de reînnoire a autorizaţiilor de transport internaţional sau de modificare a condiţiilor de efectuare a transportului prin serviciul regulat care face obiectul Regulamentului (CE) 1073/2009, vor conţine propunerile de modificare şi/sau perioada de valabilitate şi vor fi soluţionate conform prevederilor respectivului Regulament.
(11)Cererile de reînnoire a autorizaţiilor de transport internaţional sau de modificare a condiţiilor de efectuare a transportului prin serviciul regulat care face obiectul Acordului comercial şi de cooperare dintre Uniunea Europeană şi Comunitatea Europeană a Energiei Atomice, pe de o parte, şi Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, pe de altă parte, vor conţine propunerile de modificare şi/sau perioada de valabilitate şi vor fi soluţionate conform prevederilor respectivului acord.

(2)Cererile de reînnoire a autorizaţiilor de transport internaţional sau de modificare a condiţiilor de efectuare a transportului prin serviciul regulat care fac obiectul unor acorduri şi convenţii internaţionale încheiate de România cu state din afara Uniunii Europene, vor conţine propunerile de modificare şi/sau perioada de valabilitate şi vor fi soluţionate conform prevederilor respectivelor acorduri şi convenţii.
(3)Autorizaţiile de transport internaţional modificate vor fi eliberate operatorilor de transport rutier români sub rezerva returnării vechilor autorizaţii în termen de 10 zile de la primirea noilor autorizaţii de transport internaţional.
Art. 91
(1)Graficul de circulaţie aferent unui traseu în trafic internaţional poate să prevadă pe teritoriul României cel mult un punct de îmbarcare/debarcare în acelaşi judeţ şi cel mult 3 ramificaţii ale traseului respectiv, menţionate corespunzător în graficul de circulaţie.

(2)Transportul de persoane pe aceste ramificaţii se consideră ca fiind o continuare a transportului rutier contra cost de persoane prin servicii regulate în trafic internaţional.
(3)Aceste ramificaţii ale traseului se execută cu vehicule care deţin la bord autorizaţia de transport internaţional.
Art. 92
Autorizaţiile de transport internaţional utilizate de operatorii de transport rutier pe teritoriul României sunt valabile numai în original.
SUBSECŢIUNEA 12:V.4.1.2. Transportul rutier contra cost de persoane prin servicii regulate speciale în trafic internaţional
Art. 93
(1)Transportul rutier internaţional contra cost de persoane prin servicii regulate speciale între România şi celelalte state membre ale Uniunii Europene se efectuează pe baza contractului încheiat între organizatorul serviciului şi operatorul de transport rutier, acesta reprezentând documentul de control.
(2)La bordul autobuzului, pe toată durata transportului, se va afla contractul respectiv sau o copie conformă a acestui contract.
(3)Contractul menţionat la alin. (2) trebuie să cuprindă cel puţin următoarele elemente:
a)numele organizatorului transportului şi numele operatorului de transport rutier;
b)locul de îmbarcare şi locul de debarcare a persoanelor transportate;
c)categoria persoanelor transportate;
d)data începerii serviciului respectiv şi eventual data limită de efectuare a acestui serviciu;
e)documentele din care să rezulte apartenenţa pasagerilor la categoria pentru care este autorizat serviciul de transport persoane prin servicii regulate speciale.
(4)Modelul cererii pentru transportul rutier internaţional contra cost de persoane prin servicii regulate speciale între România şi celelalte state membre ale Uniunii Europene este prevăzută în anexa nr. 28 la prezentele norme metodologice.
Art. 94
În cazul în care serviciul regulat special de transport persoane contra cost nu se efectuează pe baza contractului prevăzut la alin. (2), acest serviciu se va efectua numai pe baza autorizaţiei de transport internaţional prevăzută la art. 84 alin. (1).
Art. 941
Transportul rutier internaţional contra cost de persoane prin servicii regulate speciale între România şi Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord se efectuează de operatorii de transport rutier pe baza autorizaţiei de transport internaţional însoţită de graficele de circulaţie cu respectarea prevederilor art. 841 alin. (2)-(11).

Art. 95
(1)Transportul rutier internaţional contra cost de persoane prin servicii regulate speciale între România şi un stat din afara Uniunii Europene se efectuează de operatorii de transport rutier pe baza autorizaţiilor de transport internaţional emise de statele capăt de traseu şi de statul de tranzitare, în cazul în care traseul serviciului respectiv necesita tranzitarea unui stat din afara Uniunii Europene.
(2)În sensul alin. (1), autorizaţia de transport internaţional reprezintă documentul de transport pe baza căruia se poate efectua transportul rutier internaţional contra cost de persoane prin serviciile regulate speciale.
(3)Pentru serviciul respectiv, Direcţia Generală Reglementări în Transporturi va solicita autorităţilor competente din statul în care se găseşte celălalt capăt de traseu precum şi autorităţilor competente ale statelor tranzitate, dacă este cazul, acordarea autorizării convenite pentru derularea acestor servicii.
(4)În cazul în care serviciul respectiv se efectuează cu tranzitarea unui stat membru al Uniunii Europene, tranzitul respectiv se efectuează pe baza documentului de control menţionat la art. 93 alin. (1).
Art. 96
(1)În vederea constatării îndeplinirii condiţiilor de autorizare şi efectuare a transportului rutier internaţional contra cost de persoane prin servicii regulate speciale între România şi un stat din afara Uniunii Europene, pentru eliberarea autorizaţiei de transport internaţional, operatorul de transport rutier va depune sau va transmite prin poştă, cu confirmare de primire, la Direcţia Generală Reglementări în Transporturi un dosar care va cuprinde următoarele documente:
a)cererea de eliberare, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 29 la prezentele norme metodologice;
a1)cererea de eliberare, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 291 la prezentele norme metodologice, în cazul serviciilor regulate speciale al căror capăt de traseu se găseşte pe teritoriul Regatului Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord;

b)traseul şi graficul de circulaţie propuse, cu indicarea punctelor de îmbarcare/debarcare a persoanelor;
c)schiţa traseului, cu indicarea punctelor de trecere a frontierelor;
d)schema de conducere care să permită controlul respectării perioadelor de conducere şi de odihnă ale conducătorilor auto;
e)contractul prevăzut la art. 93 alin. (2);
f)copia licenţei comunitare;
g)copii conforme ale licenţei comunitare corespunzătoare numărului de autobuze necesar pentru efectuarea serviciului regulat special.
(2)Documentele prevăzute la alin. (1) lit. b), c) şi d) se vor prezenta şi în formatul electronic solicitat de Direcţia Generală Reglementări în Transporturi.
Art. 97
(1)Direcţia transport rutier va transmite solicitări în vederea autorizării acestui serviciu, în conformitate cu prevederile Regulamentului 1.073/2009, ale Acordului comercial şi de cooperare dintre Uniunea Europeană şi Comunitatea Europeană a Energiei Atomice, pe de o parte, şi Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, pe de altă parte, sau ale acordurilor şi convenţiilor internaţionale încheiate între România şi statele din afara Uniunii Europene, după caz.
(2)Deciziile asupra autorizării operatorilor de transport rutier români vor fi luate de autorităţile competente ale statelor de autorizare, în termenele prevăzute în Regulamentul 1.073/2009, în Acordul comercial şi de cooperare dintre Uniunea Europeană şi Comunitatea Europeană a Energiei Atomice, pe de o parte, şi Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, pe de altă parte, sau în acordurile şi convenţiile internaţionale încheiate între România şi celelalte state, după caz.

Art. 98
(1)Dosarul depus la Direcţia Generală Reglementări în Transporturi în vederea autorizării efectuării transportului rutier internaţional contra cost de persoane prin servicii regulate speciale între România şi un stat din afara Uniunii Europene, se respinge în următoarele cazuri:
a)dacă solicitantul nu dispune de numărul de autobuze şi copii conforme ale licenţei comunitare, necesare derulării transportului pe traseul solicitat, conform contractului încheiat cu beneficiarul;
b)dacă în trecut solicitantul nu a respectat legislaţia naţională sau internaţională privind transportul rutier şi în special condiţiile şi cerinţele privind autorizaţiile pentru serviciile de transport rutier internaţional contra cost de persoane sau a comis încălcări foarte grave/grave ale legislaţiei privind siguranţa rutieră, în special cu privire la reglementările aplicabile vehiculelor şi perioadelor de odihnă şi de conducere ale conducătorilor auto;
c)dacă prin atribuirea traseului respectiv se încalcă prevederile acordurilor bilaterale încheiate între România şi statele pe teritoriul cărora se află traseul.
(11)Direcţia transport rutier va respinge cererea de autorizare depusă în vederea efectuării transportului rutier internaţional contra cost de persoane prin servicii regulate speciale care fac obiectul Acordului comercial şi de cooperare dintre Uniunea Europeană şi Comunitatea Europeană a Energiei Atomice, pe de o parte, şi Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, pe de altă parte, în condiţiile prevăzute de acesta.

(2)În cazul respingerii cererii, decizia va cuprinde menţionarea motivelor care au stat la baza acesteia.
Art. 99
(1)După obţinerea autorizaţiilor de transport internaţional de la statul din afara Uniunii Europene unde este situat celălalt capăt de traseu, precum şi a autorizaţiilor de la statele tranzitate, Direcţia Generală Reglementări în Transporturi va elibera aceste autorizaţii operatorului de transport rutier român.
(2)Concomitent cu autorizaţiile de transport internaţional prevăzute la alin. (1), Direcţia Generală Reglementări în Transporturi va elibera operatorului de transport rutier român şi autorizaţia de transport internaţional pentru traseul serviciului regulat special respectiv situat pe teritoriul României, prevăzută la art. 85 alin. (2) lit. b).
(3)Autorizaţia de transport internaţional de persoane prin servicii regulate speciale se eliberează pe o perioadă de maximum 5 ani.
(4)Autorizaţia este nominală, nu este transmisibilă şi va fi însoţită pe toată durata efectuării traseului de graficul de circulaţie al acesteia în original.
Art. 100
(1)Cererile de reînnoire a autorizaţiilor de transport internaţional sau de modificare a condiţiilor de efectuare a transportului prin serviciul care face obiectul autorizaţiei vor conţine propunerile de modificare şi/sau perioada de valabilitate şi vor fi soluţionate cu acceptul autorităţilor competente care au emis respectivele autorizaţii de transport internaţional.
(2)Cererile de reînnoire/modificare a autorizaţiilor de transport internaţional vor fi soluţionate cu respectarea prevederilor art. 96.
(3)Autorizaţiile de transport internaţional modificate se eliberează operatorilor de transport rutier români sub rezerva returnării vechilor autorizaţii în termen de 10 zile de la primirea noilor autorizaţii de transport internaţional.
SUBSECŢIUNEA 13:V.4.1.3. Transportul rutier contra cost de persoane prin servicii ocazionale în trafic internaţional
Art. 101
(1)Pentru efectuarea transportului rutier contra cost de persoane prin servicii ocazionale, operatorul de transport rutier român are obligaţia de a deţine la bordul vehiculului, pe toată durata transportului, copia conformă a licenţei comunitare, precum şi documentul de transport.
(2)În sensul alin. (1), prin document de transport se înţelege, după caz:
a)documentul de control prevăzut în anexa nr. 30 la prezentele norme pentru transportul rutier contra cost de persoane prin servicii ocazionale efectuate pe teritoriul Uniunii Europene;
b)documentul de control prevăzut de Acordul INTERBUS pentru transportul rutier contra cost de persoane prin servicii ocazionale liberalizate efectuate între România şi state din afara Uniunii Europene sau care tranzitează state din afara Uniunii Europene;
c)autorizaţia pentru serviciul ocazional neliberalizat;
d)documentul de control prevăzut de acordurile şi convenţiile internaţionale pentru transportul rutier contra cost de persoane prin servicii ocazionale, în cazul statelor nesemnatare ale Acordului INTERBUS.
e)documentul de control prevăzut în anexa nr. 301 la prezentele norme pentru transportul rutier contra cost de persoane prin servicii ocazionale furnizate în temeiul art. 475 alin. (6) şi (7) din Acordul comercial şi de cooperare dintre Uniunea Europeană şi Comunitatea Europeană a Energiei Atomice, pe de o parte, şi Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, pe de altă parte. Documentul de control este format din foi de parcurs detaşabile, în două exemplare, legate în carnete de 25 de file numerotate consecutiv de la 1 la 25. Foile de parcurs se completează în dublu exemplar de către operatorul de transport rutier pentru fiecare călătorie înainte de începerea acesteia.

(3)Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. va afişa pe pagina proprie de internet lista ţărilor semnatare ale Acordului INTERBUS.
(4)Suplimentar faţă de documentul de transport, în cazul transportului rutier internaţional contra cost de persoane prin servicii ocazionale, la bordul autobuzului trebuie să se afle:
a)[textul din Art. 101, alin. (4), litera A. din capitolul V, sectiunea 4, subsectiunea 1^3 a fost abrogat la 15-apr-2022 de Art. I, punctul 17. din Ordinul 379/2022]
b)contractul de închiriere sau de leasing în original ori copia conformă cu originalul, în cazul în care autobuzul este deţinut cu contract de închiriere sau de leasing;
c)actul prin care se dovedeşte dreptul de muncă în România, în cazul conducătorilor auto cetăţeni ai statelor nemembre ale Uniunii Europene;
d)asigurarea pentru persoanele transportate şi bagajele acestora pentru riscuri de accidente ce cad în sarcina operatorului de transport rutier, în copie;
e)certificatul de competenţă profesională al conducătorului auto, valabil pentru tipul de transport efectuat.
Art. 102
(1)Documentele de control prevăzute la art. 101 alin. (2) lit. a), b) şi e) se eliberează de către Autoritatea Rutieră Română - A.R.R., la cerere, după prezentarea documentului de plată a tarifului de eliberare.

(2)Autorizaţiile pentru serviciile ocazionale neliberalizate prevăzute la art. 101 alin. (2) lit. c) pentru efectuarea transportului rutier contra cost de persoane prin servicii ocazionale pe teritoriul statelor semnatare ale Acordului INTERBUS cât şi pe teritoriul statelor unde s-au convenit astfel de autorizaţii, în conformitate cu prevederile acordurile şi convenţiile internaţionale la care România este parte, se eliberează de către Direcţia Generală Reglementări în Transporturi.
Art. 103
În situaţia în care operatorul de transport rutier va efectua excursii locale în cadrul unui serviciu internaţional ocazional de transport persoane, acesta va completa corespunzător documentul de control.
Art. 104
(1)Autorizaţia de transport internaţional având România ca ţară de tranzit sau destinaţie, necesare efectuării unui transport de persoane prin servicii ocazionale pentru operatorii de transport rutier străini având sediul în statele din afara Uniunii Europene, se acordă în condiţiile şi în termenele prevăzute de acordurile şi convenţiile internaţionale la care România este parte, de către Direcţia Generală Reglementări în Transporturi.
(2)Autorizaţia de transport internaţional prevăzute la alin. (1) trebuie să se afle la bordul autobuzului pe toată durata efectuării transportului, fiind valabilă numai în original.
(3)Modelul autorizaţiei de transport internaţional având România ca ţară de tranzit, eliberată unui operator de transport rutier dintr-un stat nesemnatar al Acordului INTERBUS, este prevăzut în anexa nr. 31 la prezentele norme metodologice.
(4)Modelul autorizaţiei de transport internaţional având România ca ţară de tranzit, eliberată unui operator de transport rutier dintr-un stat semnatar al Acordului INTERBUS, este prevăzut în anexa nr. 32 la prezentele norme.
(5)Modelul autorizaţiei de transport internaţional având România ca ţară de destinaţie, eliberată unui operator de transport rutier dintr-un stat nesemnatar al Acordului INTERBUS, este prevăzut în anexa nr. 33 la prezentele norme.
(6)Modelul autorizaţiei de transport internaţional având România ca ţară de destinaţie, eliberată unui operator de transport rutier dintr-un stat semnatar al Acordului INTERBUS, este prevăzut în anexa nr. 34 la prezentele norme.
(7)Modelul autorizaţiei pentru derularea unui serviciu ocazional neliberalizat, valabilă în traficul direct şi tranzit pe teritoriul României, pentru statele din afara Uniunii Europene cu care s-au protocolat astfel de autorizaţii este prevăzut în anexa nr. 35 la prezentele norme.
SUBSECŢIUNEA 14:V.4.1.4. Transportul rutier contra cost de persoane în regim de cabotaj
Art. 105
(1)Operaţiunile de transport rutier contra cost în regim de cabotaj autorizate pe teritoriul României sunt prevăzute la art. 15 din Regulamentului (CE) nr. 1073/2009.
(11)În cazul operaţiunilor de cabotaj efectuate sub forma serviciilor regulate, graficul de circulaţie aferent unui traseu în trafic internaţional poate să prevadă pe teritoriul României cel mult un punct de îmbarcare/debarcare în acelaşi judeţ, fără posibilitatea utilizării de ramificaţii ale traseului respectiv.

(2)În cazul operaţiunilor de cabotaj efectuate sub forma serviciilor regulate speciale, suplimentar faţă de documentul de control prevăzut la art. 93 alin. (1), în scopul evidenţei lunare a acestor operaţiuni, se completează documentul de control prevăzut la art. 101 alin. (2) lit. a).
(3)În cazul operaţiunilor de cabotaj efectuate sub forma serviciilor ocazionale, se completează documentul de control prevăzut la art. 101 alin. (2) lit. a).
(4)În cazul operaţiunilor de cabotaj efectuate sub forma serviciilor ocazionale temporare pe insula Irlanda, se completează documentul de control prevăzut la art. 101 alin. (2) lit. e).

Art. 106
(1)Documentul de control prevăzut la art. 105 alin. (2)-(4) se eliberează operatorului de transport rutier de către Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. după prezentarea documentului de plată a tarifului de eliberare.

(2)Originalul documentelor completate şi utilizate se înapoiază de către operatorul de transport rutier Autorităţii Rutiere Române - A.R.R., în conformitate cu procedurile stabilite de aceasta, în termen de 30 de zile de la utilizarea acestora.
Art. 107
Operaţiunile de transport rutier contra cost de în regim de cabotaj pe teritoriul statelor din afara Uniunii Europene sunt interzise dacă acordurile şi convenţiile internaţionale la care România este parte, nu prevăd altfel.
SUBSECŢIUNEA 2:Efectuarea transportului rutier în cont propriu de persoane
Art. 108
(1)Transportul rutier internaţional în cont propriu de persoane se efectuează de către o întreprindere de transport rutier în cont propriu numai dacă întreprinderea:
a)este titulară a unui certificat de transport în cont propriu eliberat de către Autoritatea Rutieră Română - A.R.R.;
b)deţine câte o copie conformă a certificatului de transport în cont propriu pentru fiecare din autobuzele deţinute şi utilizate;
c)deţine certificatul prevăzut la art. 5 alin. (5) din Regulamentul 1073/2009, al cărui model este prezentat în anexa nr. 36 la prezentele norme;
d)derulează acest transport cu respectarea acordurilor şi convenţiilor internaţionale la care România este parte, în cazul în care acest transport este efectuat pe teritoriul unui stat din afara Uniunii Europene.
(2)Pe toată durata transportului, la bordul autobuzului se va afla o copie conformă a certificatului de transport în cont propriu, precum şi tabelul cuprinzând numele persoanelor transportate, semnat şi ştampilat de către reprezentantul legal al întreprinderii de transport rutier în cont propriu.
Art. 109
(1)În cazul efectuării transportului rutier în cont propriu, persoanele transportate trebuie sa fie angajaţii întreprinderii de transport rutier în cont propriu.
(2)Calitatea de angajat al întreprinderii se dovedeşte prin legitimaţia de serviciu, valabilă.
Art. 110
Suplimentar faţă de documentele prevăzute la art. 108 alin. (2), la bordul autobuzului trebuie să se mai afle:
a)[textul din Art. 110, litera A. din capitolul V, sectiunea 4, subsectiunea 2 a fost abrogat la 15-apr-2022 de Art. I, punctul 18. din Ordinul 379/2022]
b)contractul de leasing în original sau copia conformă cu originalul, în cazul în care vehiculul rutier este deţinut cu contract de leasing;
c)actul prin care se dovedeşte dreptul de muncă în România, în cazul conducătorilor auto cetăţeni ai statelor nemembre ale Uniunii Europene;
d)asigurarea pentru persoanele transportate şi bagajele acestora pentru riscuri de accidente ce cad în sarcina întreprinderii de transport rutier în cont propriu, în copie;
e)certificatul de competenţă profesională al conducătorului auto, valabil pentru tipul de transport efectuat.
Art. 111
Certificatul prevăzut la art. 108 alin. (1) lit. c) se eliberează de către Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. la solicitarea întreprinderii de transport rutier în cont propriu, pe baza cererii al cărei model este publicat pe site-ul acesteia şi a dovezii plaţii în contul Autorităţii Rutiere Române - A.R.R. a tarifului pentru eliberarea certificatului respectiv.

Art. 112
(1)Întreprinderile de transport rutier în cont propriu cu sediul într-un stat membru al Uniunii Europene pot efectua transport rutier de persoane în cont propriu pe teritoriul României, pe baza certificatului prevăzut la art. 5 alin. (5) din Regulamentul 1073/2009.
(2)Întreprinderile de transport rutier în cont propriu cu sediul într-un stat din afara Uniunii Europene pot efectua transport rutier de persoane în cont propriu pe teritoriul României, în conformitate cu prevederile acordurilor şi convenţiilor la care România este parte.