Secţiunea 4 - Efectuarea transportului rutier de persoane în trafic internaţional - Norme Metodologice din 2011 privind aplicarea prevederilor referitoare la organizarea şi efectuarea transporturilor rutiere şi a activităţilor conexe acestora stabilite prin Ordonanţa Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere
M.Of. 854 bis
În vigoare Versiune de la: 1 Iulie 2025
SECŢIUNEA 4:Efectuarea transportului rutier de persoane în trafic internaţional
SUBSECŢIUNEA 1:Efectuarea transportului rutier contra cost de persoane
Art. 82
Transportul rutier contra cost de persoane se efectuează de către operatorii de transport rutier numai cu autobuze la bordul cărora se află, pe toată durata transportului, o copie conformă a licenţei comunitare, precum şi autorizaţia/autorizaţiile de transport internaţional sau documentul de transport corespunzător serviciilor ocazionale, după caz.
Art. 83
Transportul rutier contra cost de persoane se poate realiza prin:
d)servicii regulate;
e)servicii regulate speciale;
f)servicii ocazionale.
SUBSECŢIUNEA 11:V.4.1.1. Transportul rutier contra cost de persoane prin servicii regulate
Art. 84
(1)Transportul rutier internaţional contra cost de persoane prin servicii regulate între România şi celelalte state membre ale Uniunii Europene se efectuează de operatorii de transport rutier, pe baza autorizaţiei de transport internaţional însoţită de graficele de circulaţie.
(2)În sensul alin. (1), autorizaţia de transport internaţional reprezintă documentul de transport pe baza căruia se poate efectua transportul rutier internaţional contra cost de persoane prin serviciile regulate.
(3)În calitate de autoritate de autorizare, Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii prin Direcţia Generală de Reglementări în Transporturi emite autorizaţii de transport internaţional şi copii conforme ale acestora conform prevederilor Regulamentului (CE) 1073/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind normele comune pentru accesul la piaţa internaţională a serviciilor de transport cu autocarul şi autobuzul şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006, denumit în continuare Regulamentul (CE) nr. 1073/2009.
(4)Autorizaţia de transport internaţional dă dreptul operatorului de transport rutier titular să efectueze transport rutier internaţional contra cost de persoane prin servicii regulate direct sau prin intermediul operatorilor de transport rutier subcontractanţi ori prin asociere cu alţi operatori de transport rutier, pe teritoriul României, pe teritoriul statului/statelor tranzitate şi pe teritoriul statului în care se află situat celălalt capăt al traseului.
(5)Autorizaţia de transport internaţional se eliberează pe numele operatorului de transport rutier cu înscrierea, după caz, a operatorilor de transport rutier subcontractanţi sau a operatorilor de transport rutier asociaţi şi va fi însoţită pe toată durata efectuării transportului de graficul de circulaţie la efectuarea serviciului respectiv.
(6)Pentru vehiculele utilizate pentru derularea serviciului regulat respectiv se eliberează un număr de copii conforme ale autorizaţiei de transport internaţional care sa permită efectuarea, în condiţii optime, a serviciului, potrivit graficului de circulaţie aprobat.
(7)În cazul operatorilor de transport rutier asociaţi, în vederea efectuării transportului rutier internaţional contra cost de persoane prin servicii regulate, autorizaţia este acordată operatorului de transport rutier care conduce operaţiunea, urmând ca celorlalţi operatori de transport rutier din cadrul asociaţiei să le fie distribuite un număr de copii conforme ale autorizaţiei, corespunzător numărului autobuzelor utilizate pentru serviciul respectiv.
(8)În cazul operatorilor de transport rutier subcontractanţi, în vederea efectuării transportului rutier internaţional contra cost de persoane prin servicii regulate, autorizaţia şi copiile conforme ale acesteia sunt acordate operatorului de transport rutier care conduce operaţiunea, urmând ca acesta sa distribuie operatorilor de transport rutier subcontractanţi un număr de copii conforme corespunzător numărului autobuzelor utilizate pentru serviciul respectiv.
(9)Perioada maximă de valabilitate a autorizaţiilor de transport internaţional este de 5 ani.
(10)Modelul autorizaţiei de transport internaţional este prevăzut în anexa nr. 23 la prezentele norme metodologice.
(11)Modelul copiei conforme a autorizaţiei de transport internaţional este prevăzut în anexa nr. 24 la prezentele norme metodologice.
Art. 841
(1)Transportul rutier internaţional contra cost de persoane prin servicii regulate între România şi Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord se efectuează de operatorii de transport rutier pe baza autorizaţiei de transport internaţional însoţită de graficele de circulaţie.
(2)În sensul alin. (1), autorizaţia de transport internaţional reprezintă documentul de transport pe baza căruia se poate efectua transportul rutier internaţional contra cost de persoane prin serviciile regulate.
(3)În calitate de autoritate de autorizare, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii prin Direcţia transport rutier emite autorizaţii de transport internaţional şi copii conforme ale acestora conform prevederilor Acordului comercial şi de cooperare dintre Uniunea Europeană şi Comunitatea Europeană a Energiei Atomice, pe de o parte, şi Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, pe de altă parte.
(4)Autorizaţia de transport internaţional dă dreptul operatorului de transport rutier să efectueze transport rutier internaţional contra cost de persoane prin servicii regulate direct sau prin intermediul operatorilor de transport rutier subcontractanţi ori prin asociere cu alţi operatori de transport rutier în cadrul unui grup, pe teritoriul României, pe teritoriul statului/statelor tranzitat(e) şi pe teritoriul statului în care se află situat celălalt capăt al traseului.
(5)Autorizaţia de transport internaţional se eliberează pe numele operatorului de transport rutier cu înscrierea, după caz, a operatorilor de transport rutier subcontractanţi sau a operatorilor de transport rutier asociaţi din grup şi va fi însoţită pe toată durata efectuării transportului de graficul de circulaţie la efectuarea serviciului respectiv.
(6)Pentru vehiculele utilizate pentru derularea serviciului regulat respectiv se eliberează un număr de copii conforme ale autorizaţiei de transport internaţional care să permită efectuarea, în condiţii optime, a serviciului, potrivit graficului de circulaţie aprobat.
(7)În cazul unui grup de operatori de transport rutier, în vederea efectuării transportului rutier internaţional contra cost de persoane prin servicii regulate, autorizaţia este acordată operatorului de transport rutier solicitant care a fost desemnat de ceilalţi operatori de transport în aceste scopuri, urmând ca celorlalţi operatori de transport rutier din cadrul grupului să le fie distribuite un număr de copii conforme ale autorizaţiei, corespunzător numărului autobuzelor utilizate pentru serviciul respectiv.
(8)În cazul operatorilor de transport rutier subcontractanţi, în vederea efectuării transportului rutier internaţional contra cost de persoane prin servicii regulate, autorizaţia şi copiile conforme ale acestuia sunt acordate operatorului de transport rutier care conduce operaţiunea, urmând ca acesta să distribuie operatorilor de transport rutier subcontractanţi un număr de copii conforme corespunzător numărului autobuzelor utilizate pentru serviciul respectiv.
(9)Perioada maximă de valabilitate a autorizaţiilor de transport internaţional este de 5 ani.
(10)Modelul autorizaţiei de transport internaţional este prevăzut în anexa nr. 231 la prezentele norme metodologice.
(11)Modelul copiei conforme a autorizaţiei de transport internaţional este prevăzut în anexa nr. 241 la prezentele norme metodologice.Art. 85
(1)Transportul rutier internaţional contra cost de persoane prin servicii regulate între România şi un stat din afara Uniunii Europene se efectuează de operatorii de transport rutier pe baza autorizaţiei de transport internaţional emisă de statul capăt de traseu sau de statul de tranzitare, în cazul în care traseul serviciului respectiv necesită tranzitarea unui stat din afara Uniunii Europene, în conformitate cu prevederile acordurilor şi convenţiilor internaţionale încheiate între România şi statul capăt de traseu precum şi între România şi statul/statele din afara Uniunii Europene tranzitate de serviciul respectiv.
(2)Pentru traseul serviciului regulat respectiv situat pe teritoriul României, Direcţia Generală Reglementări în Transporturi va elibera:
a)operatorului de transport rutier străin, partener al operatorului de transport rutier român, autorizaţia de transport internaţional, prevăzută în anexa nr. 25 la prezentele norme metodologice.
b)operatorului de transport rutier român, pentru traseul situat pe teritoriul României, autorizaţia prevăzută în anexa nr. 26 la prezentele norme metodologice, care reprezintă documentul de transport.
(3)În cazul autorizaţiei la care se face referire la alin. (1), utilizarea acesteia de către o asociaţie a operatorilor de transport rutier se face numai în conformitate cu prevederile acordurilor şi convenţiilor internaţionale încheiate de România cu statul din afara Uniunii Europene pe teritoriul căruia se găseşte capătul de traseu sau a statelor din afara Uniunii Europene tranzitate de traseul serviciului regulat respectiv.
(4)Perioada maximă de valabilitate a autorizaţiilor de transport internaţional este de 5 ani.
(5)Modelul autorizaţiei de transport internaţional având România ca ţară de tranzit este prevăzut în anexa nr. 27 la prezentele norme metodologice.
Art. 86
Autorizaţia de transport internaţional expiră în următoarele cazuri:
a)la sfârşitul perioadei de valabilitate;
b)după 3 luni de la primirea, de către Direcţia Generală Reglementări în Transporturi, a notificării motivate din partea titularului acesteia cu privire la intenţia de a nu mai efectua serviciul respectiv;
c)după 1 lună de la primirea, de către Direcţia Generală Reglementări în Transporturi, a notificării motivate din partea titularului acesteia cu privire la intenţia de a nu mai efectua serviciul respectiv ca urmare a lipsei cererii pe piaţa transportului rutier de persoane.
Art. 87
(1)În vederea constatării îndeplinirii condiţiilor de autorizare şi de efectuare a transportului rutier internaţional contra cost de persoane, pentru eliberarea autorizaţiei de transport internaţional, operatorul de transport rutier va depune sau va transmite prin poştă, cu confirmare de primire, la Direcţia transport rutier, un dosar care va cuprinde următoarele documente:
i)declaraţie pe propria răspundere care să cuprindă numerele de înmatriculare ale autobuzelor pentru care se depun copiile conforme ale licenţei comunitare prevăzute la lit. h) şi din care să reiasă că autobuzele respective nu sunt utilizate la efectuarea transportului rutier contra cost de persoane în trafic naţional prin servicii regulate;
j)avizele de principiu acordate de autogări sau de autorităţile administraţiei publice locale pentru toate staţiile de îmbarcare/debarcare de pe teritoriul României.
a)cerere de eliberare al cărei model este prevăzut astfel:
i)în anexa nr. 28 la prezentele norme metodologice, în cazul serviciilor regulate operate între statele membre ale Uniunii Europene;
iii)în anexa nr. 291 la prezentele norme metodologice, în cazul serviciilor regulate al căror capăt de traseu se găseşte pe teritoriul Regatului Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord;
i)în anexa nr. 28 la prezentele norme metodologice, în cazul serviciilor regulate operate între statele membre ale Uniunii Europene;ii)în anexa nr. 29 la prezentele norme metodologice, în cazul serviciilor regulate al căror capăt de traseu se găseşte pe teritoriul unui stat din afara Uniunii Europene;
iii)în anexa nr. 291 la prezentele norme metodologice, în cazul serviciilor regulate al căror capăt de traseu se găseşte pe teritoriul Regatului Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord;b)traseul şi graficul de circulaţie propuse, cu indicarea punctelor de îmbarcare/debarcare a persoanelor;
c)schiţa traseului, cu indicarea punctelor de trecere a frontierelor;
d)schema de conducere care să permită controlul respectării perioadelor de conducere şi de odihnă ale conducătorilor auto;
e)contractul privind efectuarea în comun a serviciului regulat internaţional încheiat cu partenerul străin stabilit în statul din afara Uniunii Europene unde se află celălalt capăt al traseului, conform acordurilor şi convenţiilor internaţionale încheiate de România cu statul respectiv; contractul se va prezenta în limba română şi în limba oficială sau în una dintre limbile oficiale ale statului partenerului străin;
f)grila cu tarifele practicate;
g)copia licenţei comunitare;
h)copii conforme ale licenţei comunitare corespunzătoare numărului de autobuze necesar pentru efectuarea serviciului regulat.
i)declaraţie pe propria răspundere care să cuprindă numerele de înmatriculare ale autobuzelor pentru care se depun copiile conforme ale licenţei comunitare prevăzute la lit. h) şi din care să reiasă că autobuzele respective nu sunt utilizate la efectuarea transportului rutier contra cost de persoane în trafic naţional prin servicii regulate;
j)avizele de principiu acordate de autogări sau de autorităţile administraţiei publice locale pentru toate staţiile de îmbarcare/debarcare de pe teritoriul României.(2)În cazul în care serviciul se efectuează printr-un subcontractant/asociat, cererea va fi însoţită de copia licenţei comunitare a subcontractantului precum şi de copii conforme ale acesteia.
(3)Direcţia Generală Reglementări în Transporturi poate solicita şi alte documente relevante pentru analiza cererii de autorizare.
(4)Documentele prevăzute la alin. (1) lit. b), c), d) şi f) se vor prezenta şi în formatul electronic solicitat de Direcţia Generală Reglementări în Transporturi.
Art. 88
În termen de maxim 4 luni de la data depunerii dosarului, Direcţia Generală Reglementări în Transporturi va transmite solicitantului decizia privitoare la cererea respectivă.
Art. 89
(11)Direcţia transport rutier va respinge cererea de autorizare depusă în vederea efectuării transportului rutier internaţional contra cost de persoane prin servicii regulate care fac obiectul Acordului comercial şi de cooperare dintre Uniunea Europeană şi Comunitatea Europeană a Energiei Atomice, pe de o parte, şi Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, pe de altă parte, în condiţiile prevăzute de acesta.
(1)Direcţia Generală Reglementări în Transporturi va respinge cererea de autorizare depusă în vederea efectuării transportului rutier internaţional contra cost de persoane prin servicii regulate care fac obiectul Regulamentului (CE) 1073/2009, în condiţiile prevăzute de acesta.
(11)Direcţia transport rutier va respinge cererea de autorizare depusă în vederea efectuării transportului rutier internaţional contra cost de persoane prin servicii regulate care fac obiectul Acordului comercial şi de cooperare dintre Uniunea Europeană şi Comunitatea Europeană a Energiei Atomice, pe de o parte, şi Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, pe de altă parte, în condiţiile prevăzute de acesta.(2)Direcţia Generală Reglementări în Transporturi va respinge cererea de autorizare depusă în vederea efectuării transportului rutier internaţional contra cost de persoane prin servicii regulate între România şi un stat din afara Uniunii Europene în condiţiile neîndeplinirii condiţiilor de autorizare prevăzute de acordurile şi convenţiile internaţionale la care România este parte.
Art. 90
(11)Cererile de reînnoire a autorizaţiilor de transport internaţional sau de modificare a condiţiilor de efectuare a transportului prin serviciul regulat care face obiectul Acordului comercial şi de cooperare dintre Uniunea Europeană şi Comunitatea Europeană a Energiei Atomice, pe de o parte, şi Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, pe de altă parte, vor conţine propunerile de modificare şi/sau perioada de valabilitate şi vor fi soluţionate conform prevederilor respectivului acord.
(1)Cererile de reînnoire a autorizaţiilor de transport internaţional sau de modificare a condiţiilor de efectuare a transportului prin serviciul regulat care face obiectul Regulamentului (CE) 1073/2009, vor conţine propunerile de modificare şi/sau perioada de valabilitate şi vor fi soluţionate conform prevederilor respectivului Regulament.
(11)Cererile de reînnoire a autorizaţiilor de transport internaţional sau de modificare a condiţiilor de efectuare a transportului prin serviciul regulat care face obiectul Acordului comercial şi de cooperare dintre Uniunea Europeană şi Comunitatea Europeană a Energiei Atomice, pe de o parte, şi Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, pe de altă parte, vor conţine propunerile de modificare şi/sau perioada de valabilitate şi vor fi soluţionate conform prevederilor respectivului acord.(2)Cererile de reînnoire a autorizaţiilor de transport internaţional sau de modificare a condiţiilor de efectuare a transportului prin serviciul regulat care fac obiectul unor acorduri şi convenţii internaţionale încheiate de România cu state din afara Uniunii Europene, vor conţine propunerile de modificare şi/sau perioada de valabilitate şi vor fi soluţionate conform prevederilor respectivelor acorduri şi convenţii.
(3)Autorizaţiile de transport internaţional modificate vor fi eliberate operatorilor de transport rutier români sub rezerva returnării vechilor autorizaţii în termen de 10 zile de la primirea noilor autorizaţii de transport internaţional.
Art. 91
(1)Graficul de circulaţie aferent unui traseu în trafic internaţional poate să prevadă pe teritoriul României cel mult un punct de îmbarcare/debarcare în acelaşi judeţ şi cel mult 3 ramificaţii ale traseului respectiv, menţionate corespunzător în graficul de circulaţie.
(1)Graficul de circulaţie aferent unui traseu în trafic internaţional poate să prevadă pe teritoriul României cel mult un punct de îmbarcare/debarcare în acelaşi judeţ şi cel mult 3 ramificaţii ale traseului respectiv, menţionate corespunzător în graficul de circulaţie.(2)Transportul de persoane pe aceste ramificaţii se consideră ca fiind o continuare a transportului rutier contra cost de persoane prin servicii regulate în trafic internaţional.
(3)Aceste ramificaţii ale traseului se execută cu vehicule care deţin la bord autorizaţia de transport internaţional.
Art. 92
Autorizaţiile de transport internaţional utilizate de operatorii de transport rutier pe teritoriul României sunt valabile numai în original.
SUBSECŢIUNEA 12:V.4.1.2. Transportul rutier contra cost de persoane prin servicii regulate speciale în trafic internaţional
Art. 93
(1)Transportul rutier internaţional contra cost de persoane prin servicii regulate speciale între România şi celelalte state membre ale Uniunii Europene se efectuează pe baza contractului încheiat între organizatorul serviciului şi operatorul de transport rutier, acesta reprezentând documentul de control.
(2)La bordul autobuzului, pe toată durata transportului, se va afla contractul respectiv sau o copie conformă a acestui contract.
(3)Contractul menţionat la alin. (2) trebuie să cuprindă cel puţin următoarele elemente:
a)numele organizatorului transportului şi numele operatorului de transport rutier;
b)locul de îmbarcare şi locul de debarcare a persoanelor transportate;
c)categoria persoanelor transportate;
d)data începerii serviciului respectiv şi eventual data limită de efectuare a acestui serviciu;
e)documentele din care să rezulte apartenenţa pasagerilor la categoria pentru care este autorizat serviciul de transport persoane prin servicii regulate speciale.
(4)Modelul cererii pentru transportul rutier internaţional contra cost de persoane prin servicii regulate speciale între România şi celelalte state membre ale Uniunii Europene este prevăzută în anexa nr. 28 la prezentele norme metodologice.
Art. 94
În cazul în care serviciul regulat special de transport persoane contra cost nu se efectuează pe baza contractului prevăzut la alin. (2), acest serviciu se va efectua numai pe baza autorizaţiei de transport internaţional prevăzută la art. 84 alin. (1).
Art. 941
Transportul rutier internaţional contra cost de persoane prin servicii regulate speciale între România şi Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord se efectuează de operatorii de transport rutier pe baza autorizaţiei de transport internaţional însoţită de graficele de circulaţie cu respectarea prevederilor art. 841 alin. (2)-(11).Art. 95
(1)Transportul rutier internaţional contra cost de persoane prin servicii regulate speciale între România şi un stat din afara Uniunii Europene se efectuează de operatorii de transport rutier pe baza autorizaţiilor de transport internaţional emise de statele capăt de traseu şi de statul de tranzitare, în cazul în care traseul serviciului respectiv necesita tranzitarea unui stat din afara Uniunii Europene.
(2)În sensul alin. (1), autorizaţia de transport internaţional reprezintă documentul de transport pe baza căruia se poate efectua transportul rutier internaţional contra cost de persoane prin serviciile regulate speciale.
(3)Pentru serviciul respectiv, Direcţia Generală Reglementări în Transporturi va solicita autorităţilor competente din statul în care se găseşte celălalt capăt de traseu precum şi autorităţilor competente ale statelor tranzitate, dacă este cazul, acordarea autorizării convenite pentru derularea acestor servicii.
(4)În cazul în care serviciul respectiv se efectuează cu tranzitarea unui stat membru al Uniunii Europene, tranzitul respectiv se efectuează pe baza documentului de control menţionat la art. 93 alin. (1).
Art. 96
(1)În vederea constatării îndeplinirii condiţiilor de autorizare şi efectuare a transportului rutier internaţional contra cost de persoane prin servicii regulate speciale între România şi un stat din afara Uniunii Europene, pentru eliberarea autorizaţiei de transport internaţional, operatorul de transport rutier va depune sau va transmite prin poştă, cu confirmare de primire, la Direcţia Generală Reglementări în Transporturi un dosar care va cuprinde următoarele documente:
a1)cererea de eliberare, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 291 la prezentele norme metodologice, în cazul serviciilor regulate speciale al căror capăt de traseu se găseşte pe teritoriul Regatului Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord;
a)cererea de eliberare, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 29 la prezentele norme metodologice;
a1)cererea de eliberare, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 291 la prezentele norme metodologice, în cazul serviciilor regulate speciale al căror capăt de traseu se găseşte pe teritoriul Regatului Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord;b)traseul şi graficul de circulaţie propuse, cu indicarea punctelor de îmbarcare/debarcare a persoanelor;
c)schiţa traseului, cu indicarea punctelor de trecere a frontierelor;
d)schema de conducere care să permită controlul respectării perioadelor de conducere şi de odihnă ale conducătorilor auto;
e)contractul prevăzut la art. 93 alin. (2);
f)copia licenţei comunitare;
g)copii conforme ale licenţei comunitare corespunzătoare numărului de autobuze necesar pentru efectuarea serviciului regulat special.
(2)Documentele prevăzute la alin. (1) lit. b), c) şi d) se vor prezenta şi în formatul electronic solicitat de Direcţia Generală Reglementări în Transporturi.
Art. 97
(1)Direcţia transport rutier va transmite solicitări în vederea autorizării acestui serviciu, în conformitate cu prevederile Regulamentului 1.073/2009, ale Acordului comercial şi de cooperare dintre Uniunea Europeană şi Comunitatea Europeană a Energiei Atomice, pe de o parte, şi Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, pe de altă parte, sau ale acordurilor şi convenţiilor internaţionale încheiate între România şi statele din afara Uniunii Europene, după caz.
(2)Deciziile asupra autorizării operatorilor de transport rutier români vor fi luate de autorităţile competente ale statelor de autorizare, în termenele prevăzute în Regulamentul 1.073/2009, în Acordul comercial şi de cooperare dintre Uniunea Europeană şi Comunitatea Europeană a Energiei Atomice, pe de o parte, şi Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, pe de altă parte, sau în acordurile şi convenţiile internaţionale încheiate între România şi celelalte state, după caz.Art. 98
(11)Direcţia transport rutier va respinge cererea de autorizare depusă în vederea efectuării transportului rutier internaţional contra cost de persoane prin servicii regulate speciale care fac obiectul Acordului comercial şi de cooperare dintre Uniunea Europeană şi Comunitatea Europeană a Energiei Atomice, pe de o parte, şi Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, pe de altă parte, în condiţiile prevăzute de acesta.
(1)Dosarul depus la Direcţia Generală Reglementări în Transporturi în vederea autorizării efectuării transportului rutier internaţional contra cost de persoane prin servicii regulate speciale între România şi un stat din afara Uniunii Europene, se respinge în următoarele cazuri:
a)dacă solicitantul nu dispune de numărul de autobuze şi copii conforme ale licenţei comunitare, necesare derulării transportului pe traseul solicitat, conform contractului încheiat cu beneficiarul;
b)dacă în trecut solicitantul nu a respectat legislaţia naţională sau internaţională privind transportul rutier şi în special condiţiile şi cerinţele privind autorizaţiile pentru serviciile de transport rutier internaţional contra cost de persoane sau a comis încălcări foarte grave/grave ale legislaţiei privind siguranţa rutieră, în special cu privire la reglementările aplicabile vehiculelor şi perioadelor de odihnă şi de conducere ale conducătorilor auto;
c)dacă prin atribuirea traseului respectiv se încalcă prevederile acordurilor bilaterale încheiate între România şi statele pe teritoriul cărora se află traseul.
(11)Direcţia transport rutier va respinge cererea de autorizare depusă în vederea efectuării transportului rutier internaţional contra cost de persoane prin servicii regulate speciale care fac obiectul Acordului comercial şi de cooperare dintre Uniunea Europeană şi Comunitatea Europeană a Energiei Atomice, pe de o parte, şi Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, pe de altă parte, în condiţiile prevăzute de acesta.(2)În cazul respingerii cererii, decizia va cuprinde menţionarea motivelor care au stat la baza acesteia.
Art. 99
(1)După obţinerea autorizaţiilor de transport internaţional de la statul din afara Uniunii Europene unde este situat celălalt capăt de traseu, precum şi a autorizaţiilor de la statele tranzitate, Direcţia Generală Reglementări în Transporturi va elibera aceste autorizaţii operatorului de transport rutier român.
(2)Concomitent cu autorizaţiile de transport internaţional prevăzute la alin. (1), Direcţia Generală Reglementări în Transporturi va elibera operatorului de transport rutier român şi autorizaţia de transport internaţional pentru traseul serviciului regulat special respectiv situat pe teritoriul României, prevăzută la art. 85 alin. (2) lit. b).
(3)Autorizaţia de transport internaţional de persoane prin servicii regulate speciale se eliberează pe o perioadă de maximum 5 ani.
(4)Autorizaţia este nominală, nu este transmisibilă şi va fi însoţită pe toată durata efectuării traseului de graficul de circulaţie al acesteia în original.
Art. 100
(1)Cererile de reînnoire a autorizaţiilor de transport internaţional sau de modificare a condiţiilor de efectuare a transportului prin serviciul care face obiectul autorizaţiei vor conţine propunerile de modificare şi/sau perioada de valabilitate şi vor fi soluţionate cu acceptul autorităţilor competente care au emis respectivele autorizaţii de transport internaţional.
(2)Cererile de reînnoire/modificare a autorizaţiilor de transport internaţional vor fi soluţionate cu respectarea prevederilor art. 96.
(3)Autorizaţiile de transport internaţional modificate se eliberează operatorilor de transport rutier români sub rezerva returnării vechilor autorizaţii în termen de 10 zile de la primirea noilor autorizaţii de transport internaţional.
SUBSECŢIUNEA 13:V.4.1.3. Transportul rutier contra cost de persoane prin servicii ocazionale în trafic internaţional
Art. 101
(1)Pentru efectuarea transportului rutier contra cost de persoane prin servicii ocazionale, operatorul de transport rutier român are obligaţia de a deţine la bordul vehiculului, pe toată durata transportului, copia conformă a licenţei comunitare, precum şi documentul de transport.
(2)În sensul alin. (1), prin document de transport se înţelege, după caz:
e)documentul de control prevăzut în anexa nr. 301 la prezentele norme pentru transportul rutier contra cost de persoane prin servicii ocazionale furnizate în temeiul art. 475 alin. (6) şi (7) din Acordul comercial şi de cooperare dintre Uniunea Europeană şi Comunitatea Europeană a Energiei Atomice, pe de o parte, şi Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, pe de altă parte. Documentul de control este format din foi de parcurs detaşabile, în două exemplare, legate în carnete de 25 de file numerotate consecutiv de la 1 la 25. Foile de parcurs se completează în dublu exemplar de către operatorul de transport rutier pentru fiecare călătorie înainte de începerea acesteia.
a)documentul de control prevăzut în anexa nr. 30 la prezentele norme pentru transportul rutier contra cost de persoane prin servicii ocazionale efectuate pe teritoriul Uniunii Europene;
b)documentul de control prevăzut de Acordul INTERBUS pentru transportul rutier contra cost de persoane prin servicii ocazionale liberalizate efectuate între România şi state din afara Uniunii Europene sau care tranzitează state din afara Uniunii Europene;
c)autorizaţia pentru serviciul ocazional neliberalizat;
d)documentul de control prevăzut de acordurile şi convenţiile internaţionale pentru transportul rutier contra cost de persoane prin servicii ocazionale, în cazul statelor nesemnatare ale Acordului INTERBUS.
e)documentul de control prevăzut în anexa nr. 301 la prezentele norme pentru transportul rutier contra cost de persoane prin servicii ocazionale furnizate în temeiul art. 475 alin. (6) şi (7) din Acordul comercial şi de cooperare dintre Uniunea Europeană şi Comunitatea Europeană a Energiei Atomice, pe de o parte, şi Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, pe de altă parte. Documentul de control este format din foi de parcurs detaşabile, în două exemplare, legate în carnete de 25 de file numerotate consecutiv de la 1 la 25. Foile de parcurs se completează în dublu exemplar de către operatorul de transport rutier pentru fiecare călătorie înainte de începerea acesteia.(3)Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. va afişa pe pagina proprie de internet lista ţărilor semnatare ale Acordului INTERBUS.
(4)Suplimentar faţă de documentul de transport, în cazul transportului rutier internaţional contra cost de persoane prin servicii ocazionale, la bordul autobuzului trebuie să se afle:
a)[textul din Art. 101, alin. (4), litera A. din capitolul V, sectiunea 4, subsectiunea 1^3 a fost abrogat la 15-apr-2022 de Art. I, punctul 17. din Ordinul 379/2022]
b)contractul de închiriere sau de leasing în original ori copia conformă cu originalul, în cazul în care autobuzul este deţinut cu contract de închiriere sau de leasing;
c)actul prin care se dovedeşte dreptul de muncă în România, în cazul conducătorilor auto cetăţeni ai statelor nemembre ale Uniunii Europene;
d)asigurarea pentru persoanele transportate şi bagajele acestora pentru riscuri de accidente ce cad în sarcina operatorului de transport rutier, în copie;
e)certificatul de competenţă profesională al conducătorului auto, valabil pentru tipul de transport efectuat.
Art. 102
(1)Documentele de control prevăzute la art. 101 alin. (2) lit. a), b) şi e) se eliberează de către Autoritatea Rutieră Română - A.R.R., la cerere, după prezentarea documentului de plată a tarifului de eliberare.
(1)Documentele de control prevăzute la art. 101 alin. (2) lit. a), b) şi e) se eliberează de către Autoritatea Rutieră Română - A.R.R., la cerere, după prezentarea documentului de plată a tarifului de eliberare.(2)Autorizaţiile pentru serviciile ocazionale neliberalizate prevăzute la art. 101 alin. (2) lit. c) pentru efectuarea transportului rutier contra cost de persoane prin servicii ocazionale pe teritoriul statelor semnatare ale Acordului INTERBUS cât şi pe teritoriul statelor unde s-au convenit astfel de autorizaţii, în conformitate cu prevederile acordurile şi convenţiile internaţionale la care România este parte, se eliberează de către Direcţia Generală Reglementări în Transporturi.
Art. 103
În situaţia în care operatorul de transport rutier va efectua excursii locale în cadrul unui serviciu internaţional ocazional de transport persoane, acesta va completa corespunzător documentul de control.
Art. 104
(1)Autorizaţia de transport internaţional având România ca ţară de tranzit sau destinaţie, necesare efectuării unui transport de persoane prin servicii ocazionale pentru operatorii de transport rutier străini având sediul în statele din afara Uniunii Europene, se acordă în condiţiile şi în termenele prevăzute de acordurile şi convenţiile internaţionale la care România este parte, de către Direcţia Generală Reglementări în Transporturi.
(2)Autorizaţia de transport internaţional prevăzute la alin. (1) trebuie să se afle la bordul autobuzului pe toată durata efectuării transportului, fiind valabilă numai în original.
(3)Modelul autorizaţiei de transport internaţional având România ca ţară de tranzit, eliberată unui operator de transport rutier dintr-un stat nesemnatar al Acordului INTERBUS, este prevăzut în anexa nr. 31 la prezentele norme metodologice.
(4)Modelul autorizaţiei de transport internaţional având România ca ţară de tranzit, eliberată unui operator de transport rutier dintr-un stat semnatar al Acordului INTERBUS, este prevăzut în anexa nr. 32 la prezentele norme.
(5)Modelul autorizaţiei de transport internaţional având România ca ţară de destinaţie, eliberată unui operator de transport rutier dintr-un stat nesemnatar al Acordului INTERBUS, este prevăzut în anexa nr. 33 la prezentele norme.
(6)Modelul autorizaţiei de transport internaţional având România ca ţară de destinaţie, eliberată unui operator de transport rutier dintr-un stat semnatar al Acordului INTERBUS, este prevăzut în anexa nr. 34 la prezentele norme.
(7)Modelul autorizaţiei pentru derularea unui serviciu ocazional neliberalizat, valabilă în traficul direct şi tranzit pe teritoriul României, pentru statele din afara Uniunii Europene cu care s-au protocolat astfel de autorizaţii este prevăzut în anexa nr. 35 la prezentele norme.
SUBSECŢIUNEA 14:V.4.1.4. Transportul rutier contra cost de persoane în regim de cabotaj
Art. 105
(11)În cazul operaţiunilor de cabotaj efectuate sub forma serviciilor regulate, graficul de circulaţie aferent unui traseu în trafic internaţional poate să prevadă pe teritoriul României cel mult un punct de îmbarcare/debarcare în acelaşi judeţ, fără posibilitatea utilizării de ramificaţii ale traseului respectiv.
(4)În cazul operaţiunilor de cabotaj efectuate sub forma serviciilor ocazionale temporare pe insula Irlanda, se completează documentul de control prevăzut la art. 101 alin. (2) lit. e).
(1)Operaţiunile de transport rutier contra cost în regim de cabotaj autorizate pe teritoriul României sunt prevăzute la art. 15 din Regulamentului (CE) nr. 1073/2009.
(11)În cazul operaţiunilor de cabotaj efectuate sub forma serviciilor regulate, graficul de circulaţie aferent unui traseu în trafic internaţional poate să prevadă pe teritoriul României cel mult un punct de îmbarcare/debarcare în acelaşi judeţ, fără posibilitatea utilizării de ramificaţii ale traseului respectiv.(2)În cazul operaţiunilor de cabotaj efectuate sub forma serviciilor regulate speciale, suplimentar faţă de documentul de control prevăzut la art. 93 alin. (1), în scopul evidenţei lunare a acestor operaţiuni, se completează documentul de control prevăzut la art. 101 alin. (2) lit. a).
(3)În cazul operaţiunilor de cabotaj efectuate sub forma serviciilor ocazionale, se completează documentul de control prevăzut la art. 101 alin. (2) lit. a).
(4)În cazul operaţiunilor de cabotaj efectuate sub forma serviciilor ocazionale temporare pe insula Irlanda, se completează documentul de control prevăzut la art. 101 alin. (2) lit. e).Art. 106
(1)Documentul de control prevăzut la art. 105 alin. (2)-(4) se eliberează operatorului de transport rutier de către Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. după prezentarea documentului de plată a tarifului de eliberare.
(1)Documentul de control prevăzut la art. 105 alin. (2)-(4) se eliberează operatorului de transport rutier de către Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. după prezentarea documentului de plată a tarifului de eliberare.(2)Originalul documentelor completate şi utilizate se înapoiază de către operatorul de transport rutier Autorităţii Rutiere Române - A.R.R., în conformitate cu procedurile stabilite de aceasta, în termen de 30 de zile de la utilizarea acestora.
Art. 107
Operaţiunile de transport rutier contra cost de în regim de cabotaj pe teritoriul statelor din afara Uniunii Europene sunt interzise dacă acordurile şi convenţiile internaţionale la care România este parte, nu prevăd altfel.
SUBSECŢIUNEA 2:Efectuarea transportului rutier în cont propriu de persoane
Art. 108
(1)Transportul rutier internaţional în cont propriu de persoane se efectuează de către o întreprindere de transport rutier în cont propriu numai dacă întreprinderea:
a)este titulară a unui certificat de transport în cont propriu eliberat de către Autoritatea Rutieră Română - A.R.R.;
b)deţine câte o copie conformă a certificatului de transport în cont propriu pentru fiecare din autobuzele deţinute şi utilizate;
c)deţine certificatul prevăzut la art. 5 alin. (5) din Regulamentul 1073/2009, al cărui model este prezentat în anexa nr. 36 la prezentele norme;
d)derulează acest transport cu respectarea acordurilor şi convenţiilor internaţionale la care România este parte, în cazul în care acest transport este efectuat pe teritoriul unui stat din afara Uniunii Europene.
(2)Pe toată durata transportului, la bordul autobuzului se va afla o copie conformă a certificatului de transport în cont propriu, precum şi tabelul cuprinzând numele persoanelor transportate, semnat şi ştampilat de către reprezentantul legal al întreprinderii de transport rutier în cont propriu.
Art. 109
(1)În cazul efectuării transportului rutier în cont propriu, persoanele transportate trebuie sa fie angajaţii întreprinderii de transport rutier în cont propriu.
(2)Calitatea de angajat al întreprinderii se dovedeşte prin legitimaţia de serviciu, valabilă.
Art. 110
Suplimentar faţă de documentele prevăzute la art. 108 alin. (2), la bordul autobuzului trebuie să se mai afle:
a)[textul din Art. 110, litera A. din capitolul V, sectiunea 4, subsectiunea 2 a fost abrogat la 15-apr-2022 de Art. I, punctul 18. din Ordinul 379/2022]
b)contractul de leasing în original sau copia conformă cu originalul, în cazul în care vehiculul rutier este deţinut cu contract de leasing;
c)actul prin care se dovedeşte dreptul de muncă în România, în cazul conducătorilor auto cetăţeni ai statelor nemembre ale Uniunii Europene;
d)asigurarea pentru persoanele transportate şi bagajele acestora pentru riscuri de accidente ce cad în sarcina întreprinderii de transport rutier în cont propriu, în copie;
e)certificatul de competenţă profesională al conducătorului auto, valabil pentru tipul de transport efectuat.
Art. 111
Certificatul prevăzut la art. 108 alin. (1) lit. c) se eliberează de către Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. la solicitarea întreprinderii de transport rutier în cont propriu, pe baza cererii al cărei model este publicat pe site-ul acesteia şi a dovezii plaţii în contul Autorităţii Rutiere Române - A.R.R. a tarifului pentru eliberarea certificatului respectiv.Art. 112
(1)Întreprinderile de transport rutier în cont propriu cu sediul într-un stat membru al Uniunii Europene pot efectua transport rutier de persoane în cont propriu pe teritoriul României, pe baza certificatului prevăzut la art. 5 alin. (5) din Regulamentul 1073/2009.
(2)Întreprinderile de transport rutier în cont propriu cu sediul într-un stat din afara Uniunii Europene pot efectua transport rutier de persoane în cont propriu pe teritoriul României, în conformitate cu prevederile acordurilor şi convenţiilor la care România este parte.