Secţiunea 3 - Efectuarea transportului rutier naţional de persoane - Norme Metodologice din 2011 privind aplicarea prevederilor referitoare la organizarea şi efectuarea transporturilor rutiere şi a activităţilor conexe acestora stabilite prin Ordonanţa Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere

M.Of. 854 bis

În vigoare
Versiune de la: 1 Iulie 2025
SECŢIUNEA 3:Efectuarea transportului rutier naţional de persoane
SUBSECŢIUNEA 1:Efectuarea transportului rutier contra cost de persoane
Art. 51
(1)Transportul rutier contra cost de persoane se efectuează de către operatorii de transport rutier numai cu autobuze la bordul cărora se află, pe toată durata transportului, o copie conformă a licenţei comunitare, precum şi licenţa de traseu sau documentul de transport corespunzător serviciilor ocazionale, după caz.
(2)[textul din Art. 51, alin. (2) din capitolul V, sectiunea 3, subsectiunea 1 a fost abrogat la 17-sep-2015 de Art. I, punctul 23. din Ordinul 1001/2015]
Art. 511
Transportul rutier în trafic interjudeţean al categoriei de elevi prevăzute la art. 83 alin. (1) şi finanţate conform art. 83 alin. (2) din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare, se efectuează cu autovehiculele destinate transportului de persoane deţinute de către unităţile de învăţământ, autorităţile administraţiei publice locale şi/sau operatorii de transport rutier, după caz, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.

Art. 52
Transportul rutier contra cost de persoane se poate realiza prin:
a)servicii regulate;
b)servicii regulate speciale;
c)servicii ocazionale.
SUBSECŢIUNEA 11:V.3.1.1 Transportul rutier contra cost de persoane prin servicii regulate
Art. 53
(1)[textul din Art. 53, alin. (1) din capitolul V, sectiunea 3, subsectiunea 1^1 a fost abrogat la 05-mar-2025 de Art. I, punctul 2. din Ordinul 132/2025]
(11)Începând cu data de 1 iulie 2025, transportul rutier contra cost de persoane prin servicii regulate se efectuează în baza reţelei de mobilitate rutieră naţională şi a licenţelor de traseu eliberate de Autoritatea Rutieră Română - A.R.R.

(2)Licenţa de traseu reprezintă documentul de transport pe baza căruia se efectuează transportul rutier naţional contra cost de persoane prin servicii regulate. Licenţa de traseu este document nominal şi se află la bordul autobuzului cu care se efectuează operaţiunea de transport.

(3)În cazul transportului rutier interjudeţean contra cost de persoane prin servicii regulate, licenţa de traseu se eliberează pentru fiecare cursă.

(4)Modelul licenţei de traseu este prevăzut în anexa nr. 16 la prezentele norme metodologice, iar modelul graficului de circulaţie al acesteia este prevăzut în anexa nr. 17 la prezentele norme metodologice.
(5)[textul din Art. 53, alin. (5) din capitolul V, sectiunea 3, subsectiunea 1^1 a fost abrogat la 05-mar-2025 de Art. I, punctul 5. din Ordinul 132/2025]
Art. 54
[textul din Art. 54 din capitolul V, sectiunea 3, subsectiunea 1^1 a fost abrogat la 01-iul-2025 de Art. I, punctul 6. din Ordinul 132/2025]
Art. 541
(1)Începând cu data de 1 iulie 2025, licenţa de traseu este valabilă numai în condiţiile în care transportul este efectuat la orele şi în zilele prevăzute în graficul de circulaţie anexă la aceasta, respectiv dacă transportul este efectuat cu respectarea prevederilor art. 551 alin. (10).
(2)Începând cu data de 1 iulie 2025, operatorul de transport rutier poate înlocui autobuzul pentru care s-a emis licenţa de traseu în platforma informatică care gestionează reţeaua de mobilitate rutieră naţională, în condiţiile în care noul autobuz deţine copie conformă în termen de valabilitate, este clasificat pe categorii, este dotat cu instalaţie de aer condiţionat, este deţinut în proprietate, leasing, în baza unui contract de vânzare în rate sau în baza unui contract de închiriere, respectiv nu are o vechime mai mare de 9 ani la data nominalizării acestuia în platforma informatică care gestionează reţeaua de mobilitate rutieră naţională în vederea eliberării licenţei de traseu.
(3)Începând cu data de 1 iulie 2025, operatorii de transport rutier deţinători de licenţe de traseu pentru servicii regulate interjudeţene pot utiliza autovehicule suplimentare pentru rezolvarea situaţiilor excepţionale sau temporare ocazionate de preluarea fluxului de călători pe cursa respectivă. Astfel de vehicule suplimentare pot fi utilizate numai cu respectarea condiţiilor cumulative prevăzute la art. 551 alin. (11) şi a condiţiilor privind nominalizarea acestora prevăzute la art. 571 alin. (2), precum şi cu deţinerea la bordul autovehiculului a următoarelor documente:
a)copie a licenţei de traseu eliberate pentru respectiva cursă interjudeţeană, însoţită de copia graficului de circulaţie - ştampilate şi semnate de către administratorul operatorului de transport, având înscris în mod expres: «Subsemnatul, ..............................., declar pe propria răspundere, sub sancţiunea legii penale privind falsul în declaraţii, că prezentul act este conform cu originalul»;
b)copia conformă a autovehiculului suplimentar deţinut de operatorul serviciului regulat interjudeţean.

Art. 55
[textul din Art. 55 din capitolul V, sectiunea 3, subsectiunea 1^1 a fost abrogat la 05-mar-2025 de Art. I, punctul 8. din Ordinul 132/2025]
Art. 551
(1)Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. va pune la dispoziţia operatorilor de transport rutier de persoane, pe site-ul acesteia, platforma informatică care gestionează reţeaua de mobilitate rutieră naţională.
(2)Prin platforma informatică care gestionează reţeaua de mobilitate rutieră naţională se ţine evidenţa şi se monitorizează efectuarea traseelor, curselor, frecvenţei acestora, graficelor de circulaţie, autobuzelor nominalizate pentru efectuarea curselor, a rezervelor, a curselor la care operatorii de transport au notificat intenţia de renunţare, a curselor în cazul cărora a fost aplicată măsura retragerii licenţei de traseu, a capacităţii de transport, a zilelor/perioadelor de efectuare a curselor, precum şi a autogărilor care deţin licenţă pentru activităţi conexe transportului rutier - activităţi desfăşurate de autogară în termen de valabilitate.
(3)Începând cu data de 15 mai 2025, solicitările pentru o cursă interjudeţeană de pe acelaşi traseu depuse de operatorii de transport prin intermediul platformei informatice care gestionează reţeaua de mobilitate rutieră naţională trebuie să respecte orele fixe, respectiv un decalaj de 30 de minute faţă de orele fixe, valabilitatea licenţelor de traseu eliberate acestora fiind ulterioară datei de 30 iunie 2025.
(4)Operatorii de transport rutier de persoane vor introduce în platforma informatică următoarele date:
a)informaţiile necesare generării graficului de circulaţie aferent cursei solicitate, respectiv autogara/staţia publică din capetele de traseu, după caz, orele de plecare/sosire din/în capetele de traseu, autogările din localităţile intermediare sau staţiile publice din localităţile intermediare stabilite de administraţia publică locală, după caz, respectiv orele de plecare din localităţile intermediare;

b)zilele, respectiv perioada în care se efectuează cursa;
c)numărul de înmatriculare al autobuzului nominalizat pentru efectuarea cursei, al autobuzului de rezervă nominalizat, precum şi seriile de şasiu ale acestora;
d)agenţia teritorială a Autorităţii Rutiere Române - A.R.R. din capătul de traseu de unde se doreşte eliberarea licenţei de traseu şi a graficului de circulaţie;
e)data de începere a valabilităţii licenţei de traseu.
(5)Numărul minim de autobuze de rezervă se calculează cu formula «N rezerve = N nominalizate x 1/5», cu aplicarea următoarelor corecţii:
a)în cazul în care operatorul a nominalizat maximum 5 autobuze pentru efectuarea cursei/curselor, acesta trebuie să nominalizeze un autobuz de rezervă;
b)în cazul în care operatorul a nominalizat pentru efectuarea curselor între 6 şi 10 autobuze, acesta trebuie să nominalizeze 2 autobuze de rezervă;
c)în cazul în care operatorul a nominalizat pentru efectuarea curselor mai mult de 10 autobuze şi «N rezerve» este supraunitar, dar nu este un număr întreg:
- «N rezerve» se rotunjeşte în minus la numărul întreg dacă fracţia este < 0,5;
- «N rezerve» se rotunjeşte în plus la numărul întreg următor dacă fracţia este > = 0,5.
(6)Începând cu data de 1 iulie 2025, operatorul de transport efectuează cursele pentru care deţine licenţe de traseu cu oricare dintre autobuzele nominalizate în platforma informatică care gestionează reţeaua de mobilitate rutieră naţională.
(7)Operatorii economici care deţin licenţă pentru activităţi conexe transportului rutier - activităţi desfăşurate de autogară în termen de valabilitate transmit până la data de 30 aprilie 2025 coordonatele geografice ale locaţiei în care desfăşoară activităţi de autogară, respectiv numărul de peroane, conform precizărilor Autorităţii Rutiere Române - A.R.R.
(8)Până la data de 1 decembrie 2025 se va implementa monitorizarea efectuării serviciilor regulate interjudeţene prin intermediul sistemului de poziţionare global care face parte din platforma informatică prevăzută la alin. (1).
(9)Capetele de traseu/Staţiile din localităţile intermediare aferente curselor interjudeţene solicitate vor fi amplasate numai în autogări care deţin licenţă pentru activităţi conexe transportului rutier - activităţi desfăşurate de autogară, în termen de valabilitate, sau, în cazul în care nu există autogări în localităţile respective sau capacitatea acestora nu este suficientă pentru a acoperi toate cererile, în staţii publice stabilite şi amenajate conform prevederilor art. 3 pct. 37 din Ordonanţa Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, cu modificările şi completările ulterioare, pentru care a fost obţinut avizul de la autoritatea administraţiei publice locale.

(10)Pe raza administrativ-teritorială a judeţului unde este situat capătul de traseu de plecare este permisă numai îmbarcarea călătorilor pentru staţiile din judeţele de tranzit, respectiv pentru staţiile situate pe raza administrativ-teritorială a judeţului în care este situat capătul de traseu de sosire.
(11)Autobuzele nominalizate în platforma informatică de către operatorii de transport trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
a)să deţină copii conforme în termen de valabilitate;
b)să fie clasificate pe categorii;
c)să fie dotate cu instalaţie de aer condiţionat;
d)să fie deţinute în proprietate, leasing, în baza unui contract de vânzare în rate sau în baza unui contract de închiriere;
e)să nu aibă o vechime mai mare de 9 ani de la anul fabricaţiei la data nominalizării acestora în platforma informatică care gestionează reţeaua de mobilitate rutieră naţională în vederea eliberării licenţei de traseu;
f)să nu fie nominalizate pe curse regulate interjudeţene ale căror grafice de circulaţie se suprapun cu cele solicitate.
(12)În cazul în care se înfiinţează o autogară într-o localitate capăt de traseu/staţie intermediară în care nu a existat autogară la data eliberării licenţei de traseu pentru cursa respectivă, operatorul de transport trebuie să nominalizeze autogara nouînfiinţată prin intermediul platformei informatice care gestionează reţeaua de mobilitate rutieră naţională şi să ridice noul grafic de circulaţie de la agenţia teritorială emitentă a licenţei de traseu, unde trebuie să prezinte contractul încheiat cu autogara respectivă, în termen de maximum 60 de zile.

(13)În cazul în care în capătul de traseu/staţia intermediară se desfiinţează o autogară nominalizată în graficul de circulaţie aferent cursei interjudeţene, operatorul de transport are obligaţia să nominalizeze o altă autogară prin intermediul platformei informatice care gestionează reţeaua de mobilitate rutieră naţională şi să ridice noul grafic de circulaţie de la agenţia teritorială emitentă a licenţei de traseu, unde trebuie să prezinte contractul încheiat cu autogara respectivă, în termen de maximum 60 de zile.

(14)În cazul în care se desfiinţează singura autogară din localitatea capăt de traseu/staţia intermediară care a fost nominalizată în graficul de circulaţie aferent cursei interjudeţene, agenţia teritorială emitentă a licenţei de traseu va proceda la actualizarea platformei informatice care gestionează reţeaua de mobilitate rutieră naţională, prin introducerea unei staţii publice aprobate în acest sens de autoritatea locală. La cererea agenţiei teritoriale emitente a licenţei de traseu, autoritatea locală, în termen de 30 de zile de la data sesizării, va indica staţia publică ce va putea fi utilizată de transportul rutier interjudeţean.

(15)În cazurile prevăzute la alin. (12)-(14), graficele de circulaţie şi licenţele de traseu deţinute de operatorul de transport rutier până la efectuarea modificării îşi pierd valabilitatea.
(16)În cazul în care sunt impuse restricţii de circulaţie de către administratorul drumului pe anumite tronsoane de drum, graficele de circulaţie se pot modifica temporar, cu acordul Autorităţii Rutiere Române - A.R.R., până la ridicarea restricţiei.

Art. 56
(1)I.S.C.T.R. va controla şi monitoriza activitatea de transport rutier contra cost de persoane prin servicii regulate, datele rezultate fiind înregistrate în Registrul electronic naţional al operatorilor de transport rutier.

(2)
[textul din Art. 56, alin. (2) din capitolul V, sectiunea 3, subsectiunea 1^1 a fost abrogat la 26-nov-2012 de Art. I, punctul 20. din Ordinul 1640/2012]
Art. 57
[textul din Art. 57 din capitolul V, sectiunea 3, subsectiunea 1^1 a fost abrogat la 05-mar-2025 de Art. I, punctul 10. din Ordinul 132/2025]
Art. 571
(1)Începând cu data de 15 mai 2025, în platforma informatică care gestionează reţeaua de mobilitate rutieră naţională se pot depune cereri de solicitare a unei curse interjudeţene dacă pentru acestea sunt îndeplinite cumulativ condiţiile prevăzute la art. 551 alin. (4), (9) şi (11).
(2)Licenţa de traseu se eliberează tuturor operatorilor de transport a căror cerere a fost depusă potrivit alin. (1) şi care prezintă la agenţia teritorială a Autorităţii Rutiere Române - A.R.R. din capătul de traseu de unde doresc eliberarea licenţei de traseu şi a graficului de circulaţie contractele încheiate cu autogările din capetele de traseu/staţiile intermediare, avizele de la autoritatea administraţiei publice locale pentru staţii publice, după caz, respectiv declaraţia prevăzută în anexa nr. 50, după acceptarea cererii.

(3)Înainte de acceptarea cererii depuse de către agenţia teritorială a Autorităţii Rutiere Române - A.R.R. din capătul de traseu de unde doreşte eliberarea licenţei de traseu şi a graficului de circulaţie, operatorul de transport poate modifica cererea depusă în cazul în care o autogară pe care a nominalizat-o într-o localitate s-a desfiinţat sau în cazul în care s-a înfiinţat o autogară.

Art. 58
[textul din Art. 58 din capitolul V, sectiunea 3, subsectiunea 1^1 a fost abrogat la 26-nov-2012 de Art. I, punctul 22. din Ordinul 1640/2012]
Art. 59
[textul din Art. 59 din capitolul V, sectiunea 3, subsectiunea 1^1 a fost abrogat la 05-mar-2025 de Art. I, punctul 12. din Ordinul 132/2025]
Art. 60
[textul din Art. 60 din capitolul V, sectiunea 3, subsectiunea 1^1 a fost abrogat la 05-mar-2025 de Art. I, punctul 12. din Ordinul 132/2025]
Art. 61
[textul din Art. 61 din capitolul V, sectiunea 3, subsectiunea 1^1 a fost abrogat la 05-mar-2025 de Art. I, punctul 12. din Ordinul 132/2025]
Art. 611
(1)Începând cu data de 01 iulie 2025, în perioada de valabilitate a licenţei de traseu eliberate, graficul de circulaţie poate fi modificat de operatorii de transport rutier prin platforma informatică care gestionează reţeaua de mobilitate rutieră naţională, în următoarele cazuri:
a)înlocuirea de autogări în localităţile prevăzute în graficul de circulaţie;
b)eliminarea staţiei/autogării, după caz, dintr-o localitate de tranzit prevăzută în graficul de circulaţie în condiţiile în care această solicitare nu duce la posibilitatea de deviere a cursei faţă de parcursul traseului iniţial;
c)modificarea zilelor din săptămână în care este efectuată cursa şi/sau a perioadei de efectuare a cursei într-un an calendaristic;
d)introducerea de staţii/autogări situate în alte localităţi decât cele prevăzute în graficul de circulaţie în condiţiile în care această solicitare nu duce la posibilitatea de deviere a cursei faţă de parcursul traseului iniţial;
e)modificarea orelor de plecare din capetele de traseu, cu respectarea prevederilor art. 551 alin. (3).

(2)Graficul de circulaţie, valabil înainte de modificările prevăzute la alin. (1), îşi pierde valabilitatea după expirarea termenului de 30 de zile prevăzut la alin. (4).

(3)Eliberarea graficului de circulaţie modificat conform alin. (1) presupune eliberarea unei noi licenţe de traseu cu plata tarifului aferent şi predarea licenţei de traseu deţinute însoţită de graficul de circulaţie la agenţia teritorială a Autorităţii Rutiere Române - A.R.R. emitentă a acestora.
(4)Modificările prevăzute la alin. (1) intră în vigoare după 30 de zile de la data ridicării graficelor de circulaţie şi a licenţelor de traseu, cu respectarea de către operatorii de transport a obligaţiei prevăzute la art. 134 lit. s) pct. xxiv).

Art. 62
[textul din Art. 62 din capitolul V, sectiunea 3, subsectiunea 1^1 a fost abrogat la 05-mar-2025 de Art. I, punctul 14. din Ordinul 132/2025]
Art. 621
[textul din Art. 62^1 din capitolul V, sectiunea 3, subsectiunea 1^1 a fost abrogat la 05-mar-2025 de Art. I, punctul 14. din Ordinul 132/2025]
Art. 622
Începând cu data de 1 iulie 2025, Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier - I.S.C.T.R. va introduce în platforma informatică care gestionează reţeaua de mobilitate rutieră naţională măsurile de retragere a licenţelor de traseu, în termen de maximum 30 de zile de la data rămânerii definitive a acestora.

Art. 63
[textul din Art. 63 din capitolul V, sectiunea 3, subsectiunea 1^1 a fost abrogat la 05-mar-2025 de Art. I, punctul 16. din Ordinul 132/2025]
Art. 631
(1)Pentru cererile depuse începând cu data de 15 mai 2025 în platforma informatică care gestionează reţeaua de mobilitate rutieră naţională, operatorii de transport rutier au obligaţia de a ridica licenţa de traseu înainte de începerea valabilităţii acesteia, prevăzută la art. 551 alin. (4) lit. e).
(2)În cazul nerespectării prevederilor alin. (1), cu excepţia cazurilor în care se face dovada refuzului din partea agentului economic care deţine licenţă pentru activităţi conexe transportului rutier - activităţi desfăşurate de autogară sau din partea administraţiei publice locale pentru staţia publică, operatorul de transport rutier va depune o nouă cerere pentru eliberarea unei licenţe de traseu pentru cursa respectivă, după o perioadă de un an.

Art. 64
[textul din Art. 64 din capitolul V, sectiunea 3, subsectiunea 1^1 a fost abrogat la 05-mar-2025 de Art. I, punctul 18. din Ordinul 132/2025]
Art. 641
Perioada de valabilitate maximă a licenţei de traseu eliberate potrivit art. 571 alin. (2) pentru servicii regulate interjudeţene este de 3 ani. Valabilitatea acesteia poate fi stabilită pentru o perioadă mai scurtă, la cererea solicitantului.

Art. 65
(1)Licenţa de traseu se eliberează după prezentarea de către operatorul de transport rutier a documentului de plată a tarifului de eliberare.
(2)Licenţa de traseu este documentul nominal al operatorului de transport rutier, nefiind transmisibilă.

(3)[textul din Art. 65, alin. (3) din capitolul V, sectiunea 3, subsectiunea 1^1 a fost abrogat la 05-mar-2025 de Art. I, punctul 21. din Ordinul 132/2025]
(4)[textul din Art. 65, alin. (4) din capitolul V, sectiunea 3, subsectiunea 1^1 a fost abrogat la 05-mar-2025 de Art. I, punctul 21. din Ordinul 132/2025]
(5)[textul din Art. 65, alin. (5) din capitolul V, sectiunea 3, subsectiunea 1^1 a fost abrogat la 05-mar-2025 de Art. I, punctul 21. din Ordinul 132/2025]
Art. 66
Renunţarea la licenţa de traseu se face prin intermediul platformei informatice care gestionează reţeaua de mobilitate rutieră naţională la cererea operatorului de transport rutier. Cererea se depune cu 30 de zile înainte de încetarea efectuării cursei. Licenţa de traseu şi graficul de circulaţie aferent cursei pentru care s-a formulat cererea de renunţare se depun de către operatorul de transport la agenţia teritorială emitentă în prima zi lucrătoare de după expirarea acestei perioade.

Art. 661
(1)Suspendarea efectuării unei curse interjudeţene se poate face de către operatorul de transport rutier deţinător de licenţă de traseu pe respectiva cursă, numai în cazul unor situaţii de forţă majoră/stare de alertă/stare de urgenţă.

(2)Suspendarea poate fi prelungită cu maximum 90 de zile de la data expirării situaţiilor prevăzute la alin. (1), cu notificarea prealabilă a Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier.

Art. 67
[textul din Art. 67 din capitolul V, sectiunea 3, subsectiunea 1^1 a fost abrogat la 05-mar-2025 de Art. I, punctul 23. din Ordinul 132/2025]
Art. 671
(1)În cazul în care operatorului de transport rutier i s-a retras licenţa de traseu pentru o cursă, acesta nu mai poate solicita o nouă licenţă de traseu pe acelaşi traseu pe o perioadă de un an.
(2)În cazul în care un operator de transport renunţă la o licenţă de traseu conform art. 66 sau în cazul în care nu respectă obligaţiile prevăzute la art. 134 lit. s) pct. xxii) şi pct. xxiii), acesta nu mai poate solicita o licenţă de traseu pe acelaşi traseu pe o perioadă de un an.

SUBSECŢIUNEA 12:V.3.1.2 Transportul rutier contra cost de persoane prin servicii regulate speciale
Art. 68
(1)Transportul rutier interjudeţean contra cost de persoane prin servicii regulate speciale se efectuează de către operatorii de transport rutier pe baza licenţei de traseu eliberate de Autoritatea Rutieră Română - A.R.R.

(2)În sensul alin. (1), licenţa de traseu reprezintă documentul de transport pe baza căruia se poate efectua transportul rutier naţional contra cost de persoane prin serviciile regulate speciale.
Art. 69
(1)Transportul rutier interjudeţean contra cost de persoane prin servicii regulate speciale poate fi efectuat de către operatorii de transport rutier care au încheiat un contract cu un beneficiar care poate fi operator economic, unitate de învăţământ sau unitate militară, în vederea efectuării transportului următoarelor categorii de personal:
a)angajaţi transportaţi între domiciliu şi locul de muncă;
b)elevii şi studenţii transportaţi spre şi dinspre instituţiile de învăţământ;
c)militarii şi familiile acestora transportaţi între domiciliu şi unitatea militară.
(2)
[textul din Art. 69, alin. (2) din capitolul V, sectiunea 3, subsectiunea 1^2 a fost abrogat la 17-sep-2015 de Art. I, punctul 43. din Ordinul 1001/2015]
Art. 70
Suplimentar faţă de documentul de transport, în cazul transportului rutier contra cost de persoane prin servicii regulate speciale, la bordul autobuzului trebuie să se mai afle:
a)contractul încheiat cu beneficiarul transportului sau copia conformă cu originalul a acestuia;
b)documentele din care să rezulte apartenenţa pasagerilor la categoria pentru care este licenţiat serviciul de transport persoane prin servicii regulate speciale;
c)[textul din Art. 70, litera C. din capitolul V, sectiunea 3, subsectiunea 1^2 a fost abrogat la 15-apr-2022 de Art. I, punctul 14. din Ordinul 379/2022]
d)contractul de închiriere sau de leasing în original ori copie conformă cu originalul, în cazul în care autobuzul este deţinut cu contract de închiriere sau leasing;
e)actul prin care se dovedeşte dreptul de muncă în România, în cazul conducătorilor auto cetăţeni ai statelor nemembre ale Uniunii Europene;
f)asigurarea pentru persoanele transportate şi bagajele acestora, pentru riscuri de accidente ce cad în sarcina operatorului de transport rutier, în copie;
g)certificatul de competenţă profesională al conducătorului auto, valabil pentru tipul de transport efectuat.

Art. 71
(1)În vederea obţinerii unei licenţe de traseu pentru efectuarea transportului rutier interjudeţean contra cost de persoane prin servicii regulate speciale, operatorul de transport rutier va depune sau va transmite prin poştă, cu confirmare de primire, la Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. o cerere însoţită de următoarele:
a)lista autobuzelor cu care se efectuează traseul şi capacitatea de transport a acestora;
b)copiile conforme ale licenţei comunitare, nominalizate în lista prevăzută la lit. a);
c)graficul de circulaţie propus, care trebuie să fie în concordanţă cu programul de începere/încheiere a activităţilor, respectiv programul de intrare/ieşire din schimb, vizat de beneficiarul transportului; graficul de circulaţie va cuprinde sensurile în care se transportă angajaţii pentru începerea activităţilor/intrarea în schimb, respectiv transportul acestora la încheierea activităţilor/ieşirea din schimb;
d)contractul încheiat cu beneficiarul transportului, din care să rezulte programul de începere/încheiere a activităţilor, respectiv programul de intrare/ieşire din schimb; contractul se va încheia cu un singur beneficiar al transportului, cursa executându-se în exclusivitate pentru acest beneficiar;
e)tabelul cu persoanele angajate ale beneficiarului, care urmează să fie transportate.
(2)Pe cererea prevăzută la alin. (1) operatorul de transport rutier îşi va exprima opţiunea asupra modului de eliberare a licenţei de traseu, respectiv transmiterea prin poştă, cu confirmare de primire, pe adresa acestuia sau ridicarea direct de la Autoritatea Rutieră Română - A.R.R.

Art. 72
În termen de maximum 15 zile de la data depunerii cererii, Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. analizează documentele depuse, urmând ca, în cazul în care sunt îndeplinite condiţiile pentru efectuarea transportului rutier de persoane prin servicii regulate speciale pe acel traseu, să elibereze licenţa de traseu sau să comunice în scris refuzul motivat, după caz.
Art. 73
(1)Licenţa de traseu se eliberează operatorului de transport rutier într-un număr egal cu numărul de autobuze necesare efectuării traseului, după prezentarea avizelor eliberate de administraţiile locale pentru staţiile utilizate pentru urcarea/coborârea persoanelor transportate, cu excepţia staţiilor situate pe o proprietate privată.

(2)În cazul transportului rutier interjudeţean contra cost de persoane prin servicii regulate speciale, staţiile utilizate pentru urcarea/coborârea persoanelor transportate nu pot fi staţiile publice, dar trebuie să se asigure condiţii de siguranţă pentru persoanele transportate.
(3)Licenţa de traseu se eliberează de către Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. pentru o perioadă egală cu perioada de valabilitate a contractului încheiat cu beneficiarul transportului, fără a depăşi perioada de valabilitate a licenţei comunitare, după prezentarea documentului de plată a tarifului de eliberare.

(4)Modelul licenţei de traseu pentru transportul rutier interjudeţean contra cost de persoane prin servicii regulate speciale este prevăzut în anexa nr. 20 la prezentele norme metodologice.
(5)Licenţa de traseu conţine tipul şi capacitatea autobuzului necesar pentru efectuarea traseului şi este însoţită pe toată durata efectuării transportului de graficul de circulaţie aferent.

(6)Graficul de circulaţie aferent licenţei de traseu cuprinde:
a)staţiile, altele decât staţiile publice, precum şi distanţele dintre acestea;
b)orele de plecare, respectiv de sosire;
c)zilele în care se efectuează transportul.
(7)Modelul graficului de circulaţie al licenţei de traseu pentru transportul rutier contra cost de persoane prin servicii regulate speciale în trafic interjudeţean este prevăzut în anexa nr. 21 la prezentele norme metodologice.
(8)Licenţa de traseu este documentul nominal al operatorului de transport rutier, nefiind transmisibilă.

Art. 74
Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. va respinge dosarul depus în vederea obţinerii unei licenţe de traseu în următoarele condiţii:
a)dacă solicitantul nu dispune de numărul de autobuze necesare derulării transportului pe traseul solicitat, conform contractului încheiat cu beneficiarul, pentru care s-au eliberat copii conforme ale licenţei comunitare;

b)dacă un autobuz este utilizat simultan pentru transportul angajaţilor mai multor beneficiari;

c)dacă un autobuz a fost nominalizat pe o cursă regulată interjudeţeană, al cărei grafic de circulaţie se suprapune cu cel vizat de beneficiarul transportului.

SUBSECŢIUNEA 13:V.3.1.3 Transportul rutier contra cost de persoane prin servicii ocazionale
Art. 75
(1)Transportul rutier contra cost de persoane prin servicii ocazionale se efectuează de către operatorii de transport rutier numai pe baza documentului de transport.

(2)În sensul alin. (1), prin document de transport se înţelege documentul de control al cărui model este prevăzut în anexa nr. 22 la prezentele norme metodologice.
(3)Documentul de control este format din foi de parcurs detaşabile, în două exemplare, legate în carnete de 25 de file numerotate consecutiv de la 1 la 25.
(4)Foile de parcurs se completează în dublu exemplar de către operatorul de transport rutier pentru fiecare călătorie înainte de începerea acesteia.

(5)Primul exemplar al foii de parcurs, denumit original, se detaşează din documentul de control imediat după completare şi se păstrează la bordul autovehiculului pe toată durata transportului pentru care a fost întocmit.
(6)Al doilea exemplar al foii de parcurs, denumit copie, se păstrează în carnetul prevăzut la alin. (3) ţinut la sediul operatorului de transport rutier.

Art. 76
În cazul transportului rutier contra cost de persoane prin servicii ocazionale, efectuat pe bază de comandă sau contract încheiat de operatorul de transport rutier cu beneficiarul transportului, acestea trebuie să conţină cel puţin următoarele date:
a)denumirea beneficiarului;
b)codul unic de înregistrare/codul numeric personal;

c)adresa beneficiarului (adresa de comunicare a actelor);
d)traseul;
e)punctul de îmbarcare şi cel de debarcare a persoanelor transportate;
f)perioada de desfăşurare a serviciului respectiv.

Art. 77
Suplimentar faţă de documentul de transport, în cazul transportului rutier contra cost de persoane prin servicii ocazionale, la bordul autobuzului trebuie să se mai afle:
a)[textul din Art. 77, litera A. din capitolul V, sectiunea 3, subsectiunea 1^3 a fost abrogat la 15-apr-2022 de Art. I, punctul 15. din Ordinul 379/2022]
b)contractul de închiriere sau de leasing, în original ori copia conformă cu originalul, în cazul în care vehiculul rutier este deţinut cu contract de închiriere sau de leasing;
c)actul prin care se dovedeşte dreptul de muncă în România, în cazul conducătorilor auto cetăţeni ai statelor nemembre ale Uniunii Europene;
d)asigurarea pentru persoanele transportate şi bagajele acestora pentru riscuri de accidente ce cad în sarcina operatorului de transport rutier, în copie;
e)certificatul de competenţă profesională al conducătorului auto, valabil pentru tipul de transport efectuat;
f)factura sau bonul fiscal;
g)comanda sau contractul încheiat cu beneficiarul transportului.

Art. 78
(1)Documentul de control se eliberează la cerere de Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. după prezentarea documentului de plată a tarifului de eliberare.
(2)Documentul de control utilizat de către operatorul de transport rutier este nominal, nefiind transmisibil.

Art. 79
Pe parcursul transportului de persoane prin servicii ocazionale îmbarcarea respectiv debarcarea persoanelor se face numai în punctele menţionate în comandă sau contract.
SUBSECŢIUNEA 2:Efectuarea transportului rutier în cont propriu de persoane
Art. 80
(1)Transportul rutier în cont propriu de persoane se efectuează de către întreprinderi de transport rutier în cont propriu numai cu autobuze la bordul cărora se află, pe toată durata transportului, o copie conformă a certificatului de transport în cont propriu şi documentul de transport.
(2)În sensul alin. (1), prin document de transport se înţelege tabelul cuprinzând numele persoanelor transportate, semnat şi ştampilat de către reprezentantul legal al întreprinderii.
Art. 81
Suplimentar faţă de documentul de transport, în cazul transportului rutier în cont propriu de persoane, la bordul autobuzului trebuie să se mai afle:
a)[textul din Art. 81, litera A. din capitolul V, sectiunea 3, subsectiunea 2 a fost abrogat la 15-apr-2022 de Art. I, punctul 16. din Ordinul 379/2022]
b)contractul de leasing în original sau copia conformă cu originalul, în cazul în care autobuzul este deţinut cu contract de leasing;
c)actul prin care se dovedeşte dreptul de muncă în România, în cazul conducătorilor auto cetăţeni ai statelor nemembre ale Uniunii Europene;
d)asigurarea pentru persoanele transportate şi bagajele acestora pentru riscuri de accidente ce cad în sarcina întreprinderii de transport rutier în cont propriu, în copie;
e)certificatul de competenţă profesională al conducătorului auto, valabil pentru tipul de transport efectuat.