Partea 2 - Generalităţi - Normativ din 2011 ''Vehicule de cale ferată. Tipuri de revizii şi reparaţii planificate. Normele de timp sau normele de kilometri parcurşi pentru efectuarea reviziilor şi reparaţiilor planificate'' NF 67-006:2011
M.Of. 418
În vigoare
Prevederile prezentului normativ tehnic se aplică vehiculelor feroviare aflate în exploatare, de către operatorii de transport feroviar care efectuează servicii de transport feroviar de călători, de marfă sau numai manevră, de către Societatea Comercială de Transport cu Metroul Bucureşti «METROREX» - S.A., administratorul şi gestionarii infrastructurii feroviare, precum şi de către orice persoană juridică şi fizică, cu sediul în România, deţinătoare de vehicule feroviare care circulă pe infrastructura feroviară publică. Normativul se utilizează la întocmirea programelor de revizii şi reparaţii planificate ale vehiculelor feroviare.
Prezentul normativ feroviar se aplică vehiculelor feroviare care se încadrează în prevederile Regulamentului de exploatare tehnică feroviară nr. 002 [23].
Pentru vehiculele feroviare importate, noi sau modernizate, care intră în posesia deţinătorilor după data intrării în vigoare a prezentului normativ feroviar, ciclul de revizii şi reparaţii planificate va fi cel stabilit de proiectantul/constructorul vehiculului feroviar. Respectivul ciclu va primi acordul deţinătorului şi va fi avizat de către Autoritatea Feroviară Română - AFER.
Prezentul normativ feroviar nu se aplică vehiculelor feroviare utilizate la întreţinerea şi repararea infrastructurii feroviare (drezine, maşini de burat, maşini de ciuruit balast, maşini de profilat, vagoane-macara, utilaje pentru sudarea şinei, utilaje multifuncţionale, precum şi alte utilaje folosite la întreţinerea căii).
h)deţinător - persoana fizică sau juridică care, fiind proprietara unui vehicul sau având dreptul de a-l utiliza, exploatează acest vehicul ca mijloc de transport şi este înregistrată ca atare în registrul european al vehiculelor sau într-un registru naţional al vehiculelor al unui stat membru, inclusiv România, astfel cum sunt prevăzute la art. 47 din Directiva (UE) 2016/797 a Parlamentului European şi a Consiliului din 11 mai 2016 privind interoperabilitatea sistemului feroviar în Uniunea Europeană;
i)operator de transport feroviar - orice operator economic cu capital de stat şi/sau privat, care a obţinut o licenţă în conformitate cu legislaţia în vigoare şi a cărui activitate principală constă în a furniza servicii de transport feroviar de călători şi/sau de marfă pe căile ferate din România, tracţiunea fiind asigurată obligatoriu de acesta; termenul denumeşte, de asemenea, şi operatorii economici care asigură numai tracţiunea. Serviciile de transport feroviar cuprind şi activitatea de manevră feroviară [11];
o)entitate responsabilă cu întreţinerea (ERI) - o entitate care răspunde de întreţinerea unui vehicul şi care este înregistrată ca atare în registrul naţional al vehiculelor menţionat la art. 47 din Directiva (UE) 2016/797 [28];
p)modernizare - orice lucrare majoră de modificare a unui subsistem sau a unei părţi a acestuia care duce la modificarea dosarului tehnic ce însoţeşte declaraţia de verificare «CE», în cazul în care există un astfel de dosar şi care îmbunătăţeşte performanţele generale ale subsistemului [29];
q)gestionar de infrastructură - orice persoană juridică sau grup de persoane juridice înregistrate în România ce au ca obiect de activitate întreţinerea şi exploatarea infrastructurii feroviare, în conformitate cu reglementările în vigoare [1];
s)subsistem feroviar - rezultatul împărţirii sistemului feroviar existent [7].
Notă: Subsistemele feroviare, pentru care trebuie formulate cerinţe esenţiale, sunt de natură structurală (infrastructură, energie, control-comandă şi semnalizare terestră, control-comandă şi semnalizare la bord, material rulant) sau de natură funcţională (operare şi gestionarea traficului, întreţinere, aplicaţii telematice pentru serviciul de transport de călători şi de marfă);
v)revizie tehnică - proces tehnologic care cuprinde constatare şi analizare, însoţite de măsurare, comparare cu un calibru sau verificare funcţională pe standul de probă, urmată când este cazul de măsuri de corecţie pentru restabilirea stării de bună funcţionare şi de efectuarea înregistrărilor. În cadrul reviziilor tehnice se efectuează revizii planificate şi reparaţii planificate.
- prin revizii planificate (RRu, RIF, RIT, RTI1, RTI2, RTI3, RT, R1, R2, R3, 2R2, R1-6, Revizia 1-16) se înţeleg procesele tehnologice efectuate în unităţi autorizate în acest scop (ateliere de întreţinere).
Reviziile planificate se împart în două categorii:
revizii fără ridicarea cutiei vehiculului de pe osii/boghiuri;
revizii cu ridicarea cutiei vehiculului de pe osii/boghiuri, acolo unde procesul tehnologic impune;
- prin reparaţii planificate (RTG, RP, RR, RG, RG1, RG2, RK, R7-9, Revizia 17-23) se înţeleg procesele tehnologice efectuate în societăţi comerciale reparatoare, autorizate în acest scop (ateliere de întreţinere), cu ridicarea cutiei vehiculelor de pe osii/boghiuri, având drept scop depistarea şi remedierea defectelor care conduc la o stare de funcţionare necorespunzătoare sau la o stare de defectare (uzuri şi jocuri peste limitele admise, dereglări, valori ale parametrilor de funcţionare ce nu se încadrează în limitele prescrise).
CUU | - Contractul uniform de utilizare a vagoanelor de marfă | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
CEI | - Comisia Electrotehnică Internaţională | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
RP | - reparaţie planificată la vagoane, cu ridicarea vagonului de pe osii/boghiuri | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
RPr | - reparaţie principală la vagoane tip Ro-La | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
IP | - inspecţie preventivă la vagoane tip Ro-La | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
RP4, RP2, RP1 | - revizie planificată la locomotive cu abur tip 4, 2, 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
RR | - reparaţie cu ridicare a vehiculului motor, cu ridicarea de pe osii/boghiuri; | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
RG | - reparaţie generală a vehiculului motor, cu ridicarea de pe osii/boghiuri | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
RG1, RG2 | - reparaţii generale ale vagoanelor de călători, cu ridicarea de pe osii/boghiuri | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
RG1 | - reparaţie generală cu revizia interioară a cazanului locomotivei cu abur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
RGE | - reparaţie generală exterioară a locomotivei cu abur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
RK | - reparaţie capitală a vagonului de marfă, cu ridicarea de pe osii/boghiuri | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
RT | - revizie tehnică | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
R1 | - revizie planificată tip 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
R2 | - revizie planificată tip 2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
R3 | - revizie planificată tip 3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
R1-6 | - revizie planificată tip R1-6 - automotoare DESIRO | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
R7-9 | - reparaţie planificată tip R7-9 - automotoare DESIRO | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2R2 | - revizie planificată tip 2 - a doua revizie | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
RTI1, RTI2, RTI3 | - revizii (planificate) tehnice intermediare | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
RTG | - revizie tehnică generală a vagoanelor de călători, cu ridicarea de pe osii/boghiuri | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
RIF | - revizia intermediară a frânei la vagoanele de marfă | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
RRu | - revizia rulării la vagoanele de marfă | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
RIT | - revizie intermediară tehnică la vagoanele de marfă | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Revizia 1-16 | - revizie planificată la ramele electrice de metrou tip BM | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Revizia 17-23 | - reparaţie planificată la ramele electrice de metrou tip BM | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
EN | - normă europeană | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SR | - standard român | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OH SAS | - sănătate şi securitate ocupaţională (occupational health and security) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
COTIF | - Convenţia Organizaţiei Interguvernamentale pentru Transporturi Feroviare Internaţionale | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
RIC | - Regulament (Acord) privind transmiterea şi folosirea vagoanelor de călători în trafic internaţional | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
WIT | - vagon pentru încălzirea trenurilor de călători. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
b)rezultatele obţinute prin aplicarea timp de 30-40 de ani a diferitelor cicluri de revizii şi reparaţii planificate la vehicule feroviare ce constituie majoritatea parcului operatorilor de transport feroviar cu capital majoritar de stat şi privat, precum şi a gestionarilor de infrastructură feroviară;
d)recomandările constructorilor şi proiectanţilor vehiculelor feroviare privind ciclul de revizie şi reparaţie planificată a vehiculelor feroviare noi sau modernizate, a celor aduse din import sau a ramelor electrice de metrou.
Adaptarea la condiţiile de exploatare actuale din România va determina ciclul real de revizii şi reparaţii planificate pentru introducerea în prezentul normativ tehnic.
c)componentele recondiţionate utilizate la reviziile şi reparaţiile planificate ale vehiculelor feroviare (ansambluri, subansambluri, componente) trebuie să reziste solicitărilor normale şi suprasolicitărilor specificate în documentele de referinţă cel puţin pe durata de timp dintre două revizii sau reparaţii planificate consecutive.
a)pentru vehiculele feroviare modernizate este necesar ca în caietele de sarcini/specificaţiile tehnice deţinătorii vehiculelor să prevadă indicatori de fiabilitate, mentenabilitate şi disponibilitate. Pentru determinarea acestora se recomandă utilizarea prevederilor din [17];
a)Revizii planificate
Reviziile planificate se execută în unităţi autorizate, de exemplu: depouri sau remize (ateliere de întreţinere). Aceste revizii se execută, de regulă, fără ridicarea cutiei vehiculului de pe osii/boghiuri.
La locomotive şi rame, electrice şi diesel, aceste revizii sunt de tip RT, tip R1, tip R2, tip 2R2, tip R3, tip R1 ÷ R6 la rama automotoare DESIRO-SIEMENS şi de tip RP4, tip RP2, tip RP1 la locomotive cu abur.
La ramele electrice de metrou Bombardier tipul reviziilor este prevăzut în tabelul 3.1, poziţia D, literele a) şi b), şi anume: revizia 1 ÷ 15 la intervale de timp şi revizia 1 ÷ 16 la intervale de kilometri.
La ramele electrice de metrou tip BM3 (CAF) tipul reviziilor este prevăzut în tabelul 3.1, poziţia D, litera c), şi anume: revizia 1 pentru ciclul scurt la un interval de timp de 30 de zile, revizia 2 ÷ 5 pentru ciclul scurt la intervale de kilometri şi revizia 6 ÷ 7 pentru ciclul lung la intervale de kilometri.
Verificarea stării tehnice a ansamblurilor şi subansamblurilor se face, după caz, pe vehicul, fără demontare. În cazul în care este necesară demontarea totală sau parţială, ansamblurile şi subansamblurile reparate se verifică în ateliere cu dispozitive specializate şi pe standuri de probă.
b)Reparaţii planificate
Reparaţiile planificate se execută în societăţi comerciale reparatoare sau constructoare (ateliere de întreţinere), autorizate în acest scop, cu ridicarea cutiei vehiculului de pe osii/boghiuri.
Locomotivele, automotoarele şi ramele electrice sau diesel sunt supuse reparaţiilor planificate tip RR, tip RG, tip RGE, tip RG1, respectiv tip R7, tip R8 (denumite generic «revizii») şi tip R9 la ramă automotor Desiro-Siemens, reparaţii care au ca scop restabilirea stării de bună funcţionare şi a capacităţii de funcţionare a acestora, la parametrii prevăzuţi în instrucţiile şi prescripţiile tehnice de reparaţie.
Ramele electrice de metrou tip I.V Arad sunt supuse la reparaţiile planificate tip RR, iar cele de tip Bombardier la reparaţiile planificate, denumite generic «revizii», prezentate în tabelul 3.1, literele D a) şi D b), şi anume: revizia 16 ÷ 22 la intervale de timp şi revizia 17 ÷ 23 la intervale de kilometri. Pentru ramele electrice de metrou tip BM3 (CAF) tipul reviziilor este prevăzut în tabelul 3.1 litera D c), şi anume: revizia 1 pentru ciclul scurt la un interval de timp de 30 de zile, revizia 2+5 pentru ciclul scurt la interval de kilometri şi revizia 6 ÷ 7 pentru ciclul lung la interval de kilometri.
La vehiculele motoare modernizate, reparaţiile planificate ale ansamblurilor, subansamblurilor şi instalaţiilor care au făcut obiectul modernizărilor vor fi efectuate la termenele stabilite de către fabricanţii/proiectanţii echipamentelor respective.
2.2.Tipul reviziilor şi al reparaţiilor planificate la care sunt supuse vagoanele de călători şi similare şi vagoanele de marfă
Vagoanele de călători şi similare şi vagoanele de marfă sunt supuse reviziilor şi reparaţiilor planificate în unităţi autorizate (ateliere de întreţinere).
b)reparaţii planificate cu ridicarea cutiei vagonului de călători de pe osii/boghiuri. Vagoanele de călători şi similare sunt supuse reparaţiilor planificate de tip RTG (denumită generic «revizie tehnică generală»), tip RP şi reparaţiilor generale tip RG1 şi RG2. Reparaţia generală tip RG2 va cuprinde în mod obligatoriu verificarea structurilor portante. Aceste reparaţii planificate se execută cu ridicarea cutiei vagoanelor de pe osii/boghiuri şi au ca scop restabilirea capacităţii normale de funcţionare şi readucerea caracteristicilor tehnico-funcţionale la valorile prescrise în documentaţia tehnică de reparaţie;
Tipul vagoanelor la care se execută una sau mai multe dintre aceste revizii, precum şi nomenclatorul de lucrări pe tipuri de revizie vor fi stabilite prin specificaţii tehnice elaborate de către entitatea responsabilă cu întreţinerea vagoanelor (ERI) sau o entitate certificată pentru funcţii de întreţinere (FI) care a preluat funcţia de efectuare a întreţinerii acestor vagoane, externalizată de o ERI [27] şi avizate de către de către Autoritatea de Siguranţă Feroviară Română - ASFR, în conformitate cu reglementările în vigoare [31];
3.2.Pentru a nu depăşi normele de timp şi de kilometri parcurşi, la care sunt scadente vehiculele feroviare, deţinătorii acestora trebuie să ţină evidenţa kilometrilor parcurşi, a zilelor sau a lunilor calendaristice, pentru efectuarea reviziilor şi reparaţiilor planificate.
Pentru evidenţa numărului de kilometri parcurşi sau a zilelor şi a lunilor calendaristice se vor utiliza registre de evidenţă sau baze de date pentru evidenţa pe calculator. Înregistrările efectuate vor fi validate prin semnătura reprezentantului legal al deţinătorului vehiculului.
Pentru evidenţa corectă a numărului de kilometri parcurşi de vehiculele feroviare dotate cu instalaţii pentru contorizarea parcursului în kilometri (locomotive, automotoare, rame electrice, vagoane dotate cu contoare pentru contorizarea numărului de kilometri parcurşi), în situaţiile când aceste instalaţii se defectează, în registrele de evidenţă se vor nota indicaţiile şi seriile de fabricaţie de la ambele aparate indicatoare, cel defect şi cel nou care îl înlocuieşte pe cel defect.
În cazul în care se înregistrează perioade de staţionare de maximum două luni (reparaţii accidentale, lipsă prestaţii), intervalul dintre două revizii planificate consecutive se prelungeşte cu numărul de zile ale perioadei de staţionare, excepţie făcând vagoanele de marfă.
La punerea în circulaţie a vehiculului, după o perioadă de staţionare de două luni până la 6 luni, se va efectua o revizie de tipul RTI2 la vagoanele de călători, revizie tip R2 la locomotivele electrice, respectiv revizie tip 2R2 la locomotivele sau ramele diesel şi va fi supus probelor şi verificărilor la ieşirea vehiculului din revizie în conformitate cu cerinţele documentului tehnic ce conţine lucrările aferente.
3.3.Pentru vehiculele feroviare provenite atât din ţară, cât şi din import, altele decât cele menţionate în prezentul normativ feroviar, deţinătorii acestor vehicule feroviare vor utiliza ciclurile de revizie şi reparaţie planificată stabilite de proiectantul sau constructorul vehiculului în cartea tehnică sau în instrucţiunile de întreţinere şi reparare ale acestor vehicule, cu avizul Autorităţii Feroviare Române - AFER.
3.4.Inscripţionarea pe cutia vehiculelor feroviare, pe părţile laterale, a datelor referitoare la reviziile şi reparaţiile planificate efectuate se face atât pentru vehiculele care circulă în trafic internaţional, cât şi pentru cele care circulă în trafic intern în conformitate cu documentaţia de inscripţionare şi trebuie să cuprindă informaţii privind periodicitatea, tipul reviziei sau reparaţiei planificate, luna şi ultimele două cifre ale anului în care s-a efectuat revizia sau reparaţia planificată şi numele codificat al reparatorului. Inscripţionarea vehiculelor feroviare la care au fost efectuate revizii şi reparaţii planificate se va face în locurile prevăzute pe cutia vehiculului sau a şasiului şi în condiţiile menţionate în [3], [13], [14], [15] şi [16].
3.6.În situaţiile în care vehiculele feroviare nu se utilizează pe perioade mai mari de 6 luni, acestea se vor conserva obligatoriu în conformitate cu prevederile cărţilor tehnice ale vehiculului şi ale ansamblurilor şi subansamblurilor componente. Ansamblurile şi subansamblurile care nu trebuie conservate se depozitează în condiţiile prevăzute în cărţile tehnice ale acestora. După expirarea perioadei de conservare, vehiculul, care a fost conservat, se introduce în exploatare numai după efectuarea lucrărilor de deconservare în conformitate cu prevederile din cărţile tehnice sau instrucţiunile de utilizare ale fabricantului, dar se vor efectua cel puţin revizii tehnice de tip RTI2 pentru vagoane de călători, tip RRu/tip RIF/tip RIT pentru vagoanele de marfă, tip R2/tip 2R2/tip R3 pentru locomotive şi rame automotoare, cu efectuare de control ultrasonic la osiile montate şi cu respectarea ciclului de mentenanţă.
1.Tabelul 3.1: NORME pentru efectuarea reviziilor şi reparaţiilor planificate la vehiculele feroviare motoare
(1)_
Nr. crt. | Denumirea şi tipul vehiculelor sau ale grupelor de vehicule | Durata de serviciu [ani] | Revizii planificate. Norma de timp sau km parcurşi | Reparaţii planificate. Norma de timp sau km parcurşi | |||||||
RT [zile/mii km] | R1 [zile/mii km] | R2 [zile/mii km] | 2R2 [zile/mii km] | R3 [zile/mii km] | RR [ani/mii km] | RG [ani/mii km] | |||||
A | Locomotive, automotoare, rame electrice şi diesel utilizate pe linii magistrale şi secundare | ||||||||||
1 | Locomotive electrice monofazate, cu redresoare necomandate, 25 KV, 50 Hz tip 060EA de 5100 kW şi 040EC de 3400 KW pentru serviciul de călători şi de marfă | 40 | 60/20 - 30 | 120/40 - 60 | 240/80 - 120 | - | - | 5 ± 1/600 | 10 ± 1/1000 | ||
2 | Locomotive electrice monofazate, cu redresoare comandate, 25 KV, 50 Hz tip 060EA de 5100 KV şi 040EC de 3400 KW, pentru serviciul de călători şi de marfă (modernizate) | 40 | 60/20 - 30 | 120/40 - 60 | 240/80 - 120 | - | - | 6 ± 1/750 | 12 ± 1/1500 | ||
3 | Locomotive diesel cu transmisie electrică cc-cc şi ca-ca tip Co-Co şi Bo-Bo pentru serviciul de călători şi de marfă | 35 | 60/15 - 25 | 120/30 - 50 | 240/60 - 100 | 480/120 - 200 | 720/180 - 280 | 4 ± 1/480 | 8 ± 1/960 | ||
4 | Locomotive diesel echipate cu motoare diesel General Motors, cu transmisie electrică cc-cc tip Co-Co pentru serviciul de călători şi de marfă | 35 | 92/- | 184/- | 368/- | 736/- | 1104/- | 5 ± 1/750 | 10 ± 1/1500 | ||
5 | Locomotive diesel cu transmisie hidraulică | 35 | 60/10 - 12 | 120/20 - 24 | 240/40 - 48 | 480/80 - 96 | - | 3 ± 1/200 | 6 ± 1/400 | ||
6 | Locomotive diesel cu transmisie hidraulică echipate cu motoare diesel CATERPILAR şi MTU | 35 | 60/10 - 12 | 120/20 - 24 | 180/40 - 48 | 360/80 - 96 | - | 5 ± 1/500 | 10+1/1500 | ||
7 | Automotoare diesel cu transmisie mecanică şi hidraulică seriile 700, 900, 1000, LVT, AM282 | 35 | 30/8 - 10 | 60/16 - 20 | 120/32 - 40 | - | - | - | 3 ± 1/250 | ||
8 | Ramă electrică tip Z 6100 şi Z 6300 | 35 | 60/- | 120/- | 180/- | - | - | 4/- | 8/- | ||
9 | Rame automotoare diesel cu transmisie hidraulică tip DUEWAG | 30 | 30/10 - 12 | 90/30 - 35 | 180/50 - 60 | 360/100 - 110 | 5 ± 1/500 | ||||

Nr. crt. | Denumirea şi tipul vehiculelor sau ale grupelor de vehicule | Durata de serviciu [ani] | Revizii planificate. Norma de timp sau km parcurşi | Reparaţii planificate. Norma de timp sau km parcurşi | |||||||
R1 [zile/mii km] | R2 [zile/mii km] | R3 [zile/mii km] | R4 [zile/mii km] | R5 [ani/mii km] | R6 [ani/mii km] | R7 Revizia capitală a MD [ani/mii ore funcţionare] | R8 Revizia capitală [ani/mii km] | R9 Revizia capitală [ani/mii km] | |||
10 | Automotoare diesel Desiro - Siemens | 30 | -/10* | -/20* | -/40* | -/80* | 1/160* | 2/320* | 4,5/18 | 6/1000* | 12/2000* |
* Se acceptă + 10% la numărul de kilometri parcurşi.
Nr. crt. | Denumirea şi tipul vehiculelor sau ale grupelor de vehicule | Durata de serviciu [ani] | Revizii planificate. Norma de timp sau km parcurşi | Reparaţii planificate. Norma de timp sau km parcurşi | |||||
RT [zile/mii km] | R1 [zile/mii km] | R2 [zile/mii km] | 2R2 [zile/mii km] | R3 [zile/mii km] | RR* [ani/mii km] | RG* [ani/mii km] | |||
B | Locomotive utilizate pentru efectuarea serviciului de manevră feroviară | ||||||||
1 | Locomotive electrice, orice tip | 40 | 60/- | 120/- | 360/- | - | - | 5 ± 1/- | 10 ± 1/- |
2 | Locomotive diesel electrice, orice tip | 35 | 60/- | 180/- | 360/- | 720/- | 1080/- | 4 ± 1/- | 8 ± 1/- |
3 | Locomotive diesel hidraulice, orice tip | 35 | 60/- | 180/- | 360/- | 720/- | - | 3 ± 1/- | 6 ± 1/- |
4 | Locomotive diesel cu transmisie mecanică tip LDM, BDM | 35 | 60/- | 120/- | 240/- | - | - | 3 ± 1/- | 6 ± 1/- |

Nr. crt. | Denumirea şi tipul vehiculelor sau ale grupelor de vehicule | Durata de serviciu [ani] | Revizii planificate. Norma de timp sau km parcurşi | Reparaţii planificate. Norma de timp sau km parcurşi | |||||
RT [zile/mii km] | R1 [zile/mii km] | R2 [zile/mii km] | 2R2 [zile/mii km] | R3 [zile/mii km] | RR* [ani/mii km] | RG* [ani/mii km] | |||
C | Locomotive, automotoare cu utilizare temporară (transport tehnologic, turism, alte activităţi) | ||||||||
1 | Locomotive electrice tip 060EA de 5100 KW şi 040EC de 3400 KW | 40 | 60/- | 180/- | 360/- | - | - | 5÷1/500 | 10÷1/1000 |
2 | Locomotive diesel cu transmisie electrică tip 060DA | 35 | 60/4 | 180/12 | 360/24 | 720/48 | 1080/72 | 4 ± 1/400 | 8 ± 1/800 |
3 | Locomotive diesel cu transmisie hidraulică | 35 | 60/4 | 180/12 | 360/24 | 720/48 | - | 3 ± 1/200 | 6 ± 1/400 |
4 | Automotoare pe 2 şi 4 osii | 35 | 60/8 - 10 | 120/16 - 20 | 240/32 - 40 | - | - | 1+0,5/75 | 2 ± 1/150 |
* Norma de timp se poate majora astfel:
- la nr. crt. 1:7 ani pentru RR şi 14 ani pentru RG;
- la nr. crt. 2: 6 ani pentru RR şi 12 ani pentru RG;
- la nr. crt. 3: 5 ani pentru RR şi 10 ani pentru RG (inclusiv nr. crt. B/4);
- la nr. crt. 4: 3 ani pentru RR şi 6 ani pentru RG.
Nr. crt. | Denumirea şi tipul vehiculelor sau ale grupelor de vehicule | Durata de serviciu [ani) | Revizii planificate. Norma de timp sau kilometri parcurşi | Reparaţii planificate. Norma de timp sau km parcurşi | ||||
Revizia planificată mică RP4 [zile/mii km] | Revizia planificată medie RP2 [zile/mii km] | Revizia planificată mare RP1 [zile/mii km] | RR [ani/mii km] | RGE [ani/mii km] | RG1 [ani/mii km] | |||
5 | Locomotive cu tender cu abur ecartament normal din seriile 140000, 150000, 230000, 231000 şi ecartament îngust, seriile 764050 şi 7642000 | 40 | 60/3 - 4 | 120/6 - 8 | 240/12 - 16 | 2/36 - 48 | 4/72 - 96 | 8/144 - 200 |

Nr. crt. | Denumirea şi tipul vehiculelor sau ale grupelor de vehicule | Durata de serviciu [ani] | Revizii planificate | Reparaţii planificate | ||
R1 [mii km] | R2 [mii km] | R3 [mii km] | RR [mii km] | |||
D | Rame electrice de metrou | |||||
1 | Rame electrice de metrou (REM) tip I.V Arad cod 239 | 40 | 0,6 ± 10% | 7 ± 10% | 14 ± 10% | 150 ± 10% |
2 | Rame electrice de metrou REM IVA TIP 2 | 40 | 0,6 ± 10% | 7 ± 10% | 14 ± 10% | 150 ± 10% |
3 | Rame electrice de metrou tip BM (Bombardier) | 30 | Conform tabelelor a) şi b) de mai jos | |||
4 | Rame electrice de metrou tip BM3 (CAF) | 30 | Conform tabelului c) de mai jos | |||
- a) Reviziile ramelor electrice de metrou tip BM efectuate la norma de timp (zile, luni, ani)
Nr. crt. | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
Tipul reviziei | Revizia la 7 zile | Revizia la 1 lună | Revizia la 2 luni | Revizia la 3 luni | Revizia la 4 luni | Revizia la 6 luni | Revizia la 1 an A | Revizia la 1 an B | Revizia la 1 an C | Revizia la 1 an D | Revizia la 2 ani | Revizia la 2,5 ani | Revizia la 3 ani | Revizia la 4 ani | Revizia la 5 ani | Revizia la 6 ani | Revizia la 7,5 ani | Revizia la 8 ani | Revizia la 10 ani | Revizia la 15 ani | Revizia la 16 ani | Revizia la 20 de ani |
- b) Reviziile ramelor electrice de metrou tip BM efectuate la norma de km parcurşi
Nr. crt. | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 8 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
Tipul reviziei | Revizia la 4.000 km | Revizia la 15.000 km | Revizia la 20.000 km | Revizia la 25.000 km | Revizia la 30.000 km | Revizia la 50.000 km | Revizia la 100.000 km A | Revizia la 100.000 km B | Revizia la 100.000 km C | Revizia la 100.000 km D | Revizia la 125.000 km | Revizia la 150.000 km | Revizia la 200.000 km | Revizia la 300.000 km | Revizia la 400.000 km | Revizia la 400.000 km B | Revizia la 500.000 km | Revizia la 600.000 km | Revizia la 670.000 km | Revizia la 900.000 km | Revizia la 1.000.000 km + 5% | Revizia la 1.200.000 km | Revizia la 1.500.000 km |
- c) Reviziile ramelor electrice de metrou tip BM3 (CAF) la norma de timp şi la norma de km parcurşi
Nr. crt. | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
Ciclu scurt | Ciclu lung | ||||||
Tipul reviziei | Revizie de siguranţă (S) la 30 zile | Revizie (V) la 30.000 km | Revizie module (B) la 110.000 km | Revizie module (C) la 150.000 km | Revizie module (D) la 180.000 km | Revizie intermediară (RI) la 600.000 km | Revizie generală (RG) la 1.200.000 km |
(2)NOTE:
1.La unele ansambluri şi subansambluri ale ramelor electrice de metrou tip BM reviziile se execută la normă de timp, iar la altele, la normă de kilometri parcurşi. Atunci când normele de timp şi kilometri parcurşi sunt apropiate, pentru reducerea imobilizării, reviziile se efectuează simultan, astfel încât să nu fie depăşită niciuna din norme. Exemplu: dacă la revizia de 3 luni rama de metrou a realizat un parcurs de 48.000 km, atunci se execută atât procesul tehnologic corespunzător reviziei la 3 luni, cât şi procesul tehnologic corespunzător reviziei la 50.000 km.
2.Literele A, B, C, D diferenţiază lucrările care se efectuează la subansamble ale vagoanelor motoare şi/sau nemotoare.
3.Pentru ramele de metrou BM3 (CAF), limitele maxime pentru efectuarea operaţiilor de mentenanţă corespund valorilor nominale indicate la litera c), majorate cu 10% pentru ciclurile scurte şi cu 5% pentru ciclurile lungi. Acestea se determină prin multiplicarea valorilor nominale cu 1,1 pentru cicluri scurte şi cu 1,05 pentru cicluri lungi.
*) Se admite prelungirea termenului de revizie planificată la ramele electrice de metrou tip BM înscrisă în tabelul 3.1 poziţia D lit. b) pct. 21 din anexa la Ordinul ministrului transporturilor şi infrastructurii nr. 315/2011 privind aprobarea Normativului feroviar "Vehicule de cale ferată. Tipuri de revizii şi reparaţii planificate. Normele de timp sau normele de kilometri parcurşi pentru efectuarea reviziilor şi reparaţiilor planificate", publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 418 din 15 iunie 2011, cu modificările şi completările ulterioare, prin majorarea normei de kilometri parcurşi la valoarea de 1.000.000 km +15%, numai pentru a doua revizie la 1.000.000 km.
Prevederile se aplică ramelor electrice de metrou tip BM scadente la acest tip de revizie până la data de 30 iunie 2021.
NORME pentru efectuarea reviziilor şi reparaţiilor planificate la vagoanele de călători şi similare
Nr. crt. | Denumirea şi tipul vehiculului feroviar | Durata de serviciu [ani] | Revizii planificate. Norma de timp sau km parcurşi | Reparaţii planificate. Norma de timp sau km parcurşi | |||||
RTI1 [luni/mii km*] | RTI2 [luni/mii km*] | RTI3 [luni/mii km*] | RTG [ani/mii km*] | RP [ani/mii km*] | RG1 [ani/mii km*] | RG2 [ani/mii km*] | |||
A | Vagoane pentru transport călători şi echivalente deţinute de operatori de transport feroviar de călători | ||||||||
1 | Vagoane de călători compartimentat sau de tip salon, vagoane de construcţie specială (restaurant, bar-bistro, de dormit, cuşetă), vagoane de serviciu (poştal, de bagaje, de bagaje cu compartiment poştal, furgon pentru transport automobile), înzestrate cu frână automată de mare putere cu acţiune rapidă, echipat cu boghiuri şi osii montate cu roţi monobloc şi discuri de frână, cu viteza maximă înscrisă pe vagon de 160 km/h sau mai mare | 40 | 6±1,5/100-150 | 12±1,5**/200-250 | 18±1,5/300 -350 | 2±3 luni/500 | - | 9±1/2250 | 18±2/4500 |
2 | Vagoane de călători compartiment sau de tip salon, vagoane de construcţie specială (restaurant, bar-bistro, de dormit, cuşetă), vagoane de serviciu (poştal, de bagaje, de bagaje cu compartiment poştal, furgon pentru transport automobile), înzestrate cu frână automată de mare putere cu acţiune rapidă, echipate cu boghiuri cu viteza maximă înscrisă pe vagon până la 140 km/h sau mai mare (fără a depăşi 160 km/h) | 40 | 12±1,5/- | 18±1,5**/- | 24±1,5/- | - | 2,5±3 luni/- | 7,5±3 luni/- | 15±3 luni/- |
3 | Vagon suburban, vagon etajat individual şi tren etajat cuplu | 40 | - | 18±1,5**/- | 24±1,5/- | - | 2,5±3 luni/- | 7,5±3 luni/- | 15±3 luni/- |
4 | Vagoane pentru încălzirea trenurilor de călători WIT*** | 40 | 12/- | 24**/- | 36/- | - | 4/- | - | 16/- |
5 | Vagoane laborator, indiferent de administraţia proprietară şi tipul de măsurători | 40 | 12/- | 24**/- | 36/- | - | 4/- | - | 16/- |
6 | Vagon cuşetă însoţitor tren RO-LA **** | 6±1,5/- | 12±1,5**/- | 18±1,5/- | 3/- | - | 6/- | ||
NOTĂ:
La poziţiile 2, 3, 4, 5 perioada la care se vor efectua reviziile şi reparaţiile se poate majora sau micşora cu 1,5 luni (± 1,5 luni), respectiv 3 luni (± 3 luni).
*Norma în kilometri se aplică numai în cazul vagoanelor echipate cu dispozitiv electronic pentru contorizarea şi memorarea kilometrilor parcurşi.
**Se execută cu ridicarea cutiei vagonului de pe boghiuri pentru efectuarea controlului ultrasonic total al osiilor montate.
***Se efectuează reviziile de tip RTI1, RTI2 şi RTI3, alternativ la interval de 12 luni între două reparaţii de tip RP, succesiunea va fi: RTI1, RTI2, RTI3, RTI2, RTI3.
****Reparaţiile planificate RG1 şi RG2 de la vagoanele cuşetă RO-LA sunt identice.
*) Se admite prelungirea termenului de reparaţie planificată de tip RP la tipurile de vagoane de călători înscrise la poziţiile A.2 şi A.3 din Normele pentru efectuarea reviziilor şi reparaţiilor planificate la vagoanele de călători şi similare - tabelul 3.2 prin majorarea normei de timp cu 4 luni.
Prevederile alin. (1) se aplică vagoanelor scadente la acest tip de reparaţie până la data de 31 decembrie 2014.
Norme pentru efectuarea reviziilor şi reparaţiilor planificate la vagoanele de marfăNr. crt. | Denumirea şi tipul vehiculului feroviar | Durata de serviciu (ani) | * Revizii tehnice intermediare (RRu, RIF, RIT) Norma de timp sau km parcurşi | Reparaţii planificate Norma de timp sau km parcurşi | |
(ani/mii km) | RP (ani/mii km) | RK (ani/mii km) | |||
A. | Vagoane care au caracteristicile constructive în conformitate cu [6], anexa 11 la instrucţiuni, cap. I, pct. 1-6a), 6b) | - | |||
1. | Vagoane acoperite cu pereţi culisanţi, pe două osii (3 pereţi transversali mobili pentru compartimentare), seria Hbbillnss | 40 | 3/- | 6/- | 12/- |
2. | Vagon acoperit de tip special cu pereţi culisanţi, pe două osii (6 pereţi transversali mobili de compartimentare), seria Hbikklls | 40 | 3/- | 6/- | 12/- |
3. | Vagoane-platformă cu prelată mobilă şi pereţi de capăt ficşi, pe 4 osii, seria Rils | 40 | 3/- | 6/- | 12/- |
4. | Vagoane-platformă cu prelată mobilă şi pereţi de capăt ficşi, pentru transport rulouri de tablă, pe 4 osii, seria Shimmns | 40 | 3/- | 6/- | 12/- |
5. | Vagoane-platformă cu planşeu coborât, pe 4 osii, pentru transport combinat, seria Sdgkkms | 40 | 3/- | 6/- | 12/- |
6. | Vagoane speciale cu descărcare prin gravitaţie, pe 4 osii, seria Uagps | 40 | 3/- | 6/- | 12/- |
7. | Vagoane speciale pentru transporturi negabaritice, pe 4 osii, seria Uaaikks | 40 | 3/- | 6/- | 12/- |
8. | Vagoane speciale pentru transporturi negabaritice, pe 6, 8, 10 sau 20 de osii, seria Uaai | 40 | 3/- | 6/- | 12/- |
9. | Vagoane speciale, de uz administrativ, seriile Uwbc, Uwdp şi Uwman | 40 | 3/- | 6/- | 12/- |
10. | Vagoane speciale pe 4 osii, cu descărcare cu fluid sub presiune, pentru transport produse pulverulente, seriile Ucs şi Uacs | 40 | 3/- | 6/- | 12/- |
11. | Vagoane-platformă specializate pentru transport containere, pe două osii, seria Lgns | 40 | 3/- | 6/- | 12/- |
12. | Vagon acoperit, pe 4 osii, seriile Gas şi Gags | 40 | 3/- | 6/- | 12/- |
13. | Vagoane cu descărcare prin gravitaţie masivă bilaterală simultană, pe 4 osii, seria fals | 40 | 3/- | 6/- | 12/- |
14. | Vagoane-platformă cu pereţi frontali rabatabili şi ţepuşe, pe 4 osii, seriile Rsi, Rmms, Rmmp şi Roos | 40 | 3/- | 6/- | 12/- |
15. | Vagoane-platformă cu pereţi frontali rabatabili şi ţepuşe amenajate pentru transport containere, pe 4 osii, seria Rgs | 40 | 3/- | 6/- | 12/- |
16. | Vagoane-platformă specializate pentru transport containere, pe 4 osii, seria Sgs | 40 | 3/- | 6/- | 12/- |
17. | Vagoane descoperite cu uşi laterale, pe 4 osii, seria Eaos | 40 | 3/- | 6/- | 12/- |
18. | Vagoane descoperite basculate lateral, fără uşi laterale, pe 4 osii, seria Eam | 40 | 3/- | 6/- | 12/- |
19. | Vagoane descoperite cu descărcare prin gravitaţie, cu trape în podea şi uşi laterale, pe 4 osii, seria Eacs | 40 | 3/- | 6/- | 12/- |
20. | Vagoane descoperite de tip special, cu descărcare prin gravitaţie (buncăr), pe 4 osii, seria Faccs | 40 | 3/- | 6/- | 12/- |
21. | Vagoane descoperite de tip special, cu descărcare prin gravitaţie, pe 4 osii, seria Fals | 40 | 3/- | 6/- | 12/- |
22. | Vagoane-cisternă, pe 4 osii, seria Za | 40(32**) | 3/- | 6/- | 12/- |
23. | Vagoane-cisternă, pe două osii, seria Z | 40(32**) | 3/- | 6/- | 12/- |
24. | Vagoane acoperite, pe două osii, seriile Gbs, Gbgs şi Ggs | 40 | 3/- | 6/- | 12/- |
25. | Vagoane descoperite, pe două osii, seriile Es şi Esx | 40 | 3/- | 6/- | 12/- |
26. | Vagoane refrigerante, pe două osii, seriile Ibbhs, Ibbehs şi Ibbehqs | 40 | 3/- | 6/- | 12/- |
27. | Vagoane-platformă cu pereţi rabatabili şi ţepuşe, pe două osii, seria Ks | 40 | 3/- | 6/- | 12/- |
28. | Vagoane-platformă de tip special, pentru transport pachete de tablă, pe două osii, seria Lst | 40 | 3/- | 6/- | 12/- |
29. | Vagoane-platformă articulate de tip special, pe 2+2 osii, seria Laads | 40 | 3/- | 6/- | 12/- |
30. | Vagoane descoperite de tip obişnuit cu basculare laterală, pe 4 osii, seriile Eakkmos şi Eaklmo | 40 | 3/- | 6/- | 12/- |
31. | Vagoane descoperite de tip special cu descărcare controlată prin gravitaţie, bilateral alternativ, axial jos, pe 4 osii, seria Faccpps | 40 | 3/- | 6/- | 12/- |
32. | Vagoane-platformă cu planşeu coborât, pe 10 osii, pentru transport combinat, seria Saadkms | 40 | *** | ||
B. | Vagoane care nu respectă una sau mai multe dintre caracteristicile constructive menţionate în [6], anexa 11 la instrucţiuni, cap. I, pct. 1-6a), 6b) | - | 2/- | 4/- | 8/- |
C. | Vagoane care au caracteristicile constructive conform [6], anexa 11 la instrucţiuni, cap. II, pct. 1, 2, 3, 4, 5 | - | Pentru vagoanele a căror durată de valabilitate din chenarul de întreţinere este mai mare de 3 ani, dar nu mai mare de 6 ani, deţinătorul este obligat să efectueze un control intermediar care se poate limita la un sondaj, dacă rezultatele observate sunt satisfăcătoare [6] | Se stabileşte de către deţinător în conformitate cu subpct. 2.2.2 lit. a) paragraful 4 din prezentul normativ feroviar | |
D. | Vagoane pentru trenurile de intervenţie şi ajutor deţinute de Compania Naţională de Căi Ferate "C.F.R." - S.A., Societatea Comercială de Transport cu Metroul Bucureşti "METROREX" - S.A. (vagoane cu rulaj redus, 15.000-20.000 km/an) | - | - | - | - |
1. | Vagoane acoperite, pe 4 osii, seriile Gags şi Gagm | 40 | 5/75 | 10/150 | 20/300 |
2. | Vagoane descoperite, pe 4 osii, cu planşeu fix, seriile Eaos, Eawx, Esw şi Eswx | 40 | 5/75 | 10/150 | 20/300 |
3. | Vagoane cu descărcare prin gravitaţie (tip gondolă), pe 4 osii, seria Eacs | 40 | 5/75 | 10/150 | 20/300 |
4. | Vagoane-platformă, pe 4 osii, seriile Rsi, Rgs, Rmns şi Rms | 40 | 5/75 | 10/150 | 20/300 |
5. | Vagoane acoperite, pe două osii, seriile Ggs, Gbs şi Ggkklm | 40 | 5/75 | 10/150 | 20/300 |
6. | Vagoane descoperite, pe două osii, seria Ks | 40 | 5/75 | 10/150 | 20/300 |
7. | Vagoane descoperite, pe două osii, seria Ks, utilizate ca vagon de intervenţie | 40 | 5/75 | 10/150 | 20/300 |
8. | Vagoane-cisternă, pe două şi 4 osii, seria Z | 40 | 5/75 | 10/150 | 20/300 |
9. | Vagoane descoperite pe două osii, seria Fsx | 40 | 5/75 | 10/150 | 20/300 |
10. | Vagoane de marfă dozator pe 4 osii, seriile Faccs şi Faccpps | 40 | 5/75 | 10/150 | 20/300 |
11. | Vagoane pentru transport tractoare, pe două osii, seria Laads | 40 | 5/75 | 10/150 | 20/300 |
12. | Vagoane speciale seriile Uw (Uv, Uwa, Uwadp, Uwaom, Uwas, Uwaff, Uwata, Uwbr, Uwbc, Uwdp, Uwltc, Uwma, Uwman, Uwmp, Uwpz, Uwsmc, Uwta, Uwtsae, Uwu, Uwz) | 40 | 5/75 | 10/150 | 20/300 |
Nr. crt. | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
Tipul reviziei | IP tip A 90.000 km | Revizie tip A 180.000 km | IP tip A 180.000 km | Revizie tip A 360.000 km | IP tip B 450.000 km | Revizie tip A 540.000 km | IP tip A 630.000 km | Revizie tip A 720.000 km | IP tip A 810.000 km | Revizie tip B 900.000 km | IP tip A 990.000 km | Revizie tip A 1.800.000 km | IP tip A 1.170.000 km | RPr tip A 1.260.000 km |
Nr. crt. | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
Tipul reviziei | IP tip C 1.350.000 km | Revizie tip A 1.440.000 km | IP tip A 1.530.000 km | Revizie tip A 1.620.000 km | IP tip A 1.710.000 km | Revizie tip B 1.800.000 km | IP tip A 1.890.000 km | Revizie tip A 1.980.000 km | IP tip A 2.070.000 km | Revizie tip A 2.160.000 km | IP tip B 2.250.000 km | Revizie tip A 2.340.000 km | IP tip A 2.430.000 km | Revizie tip A 2.520.000 km | IP tip A 2.610.000 km |
NOTĂ:
Vagoanele cuprinse în tabel la punctul A vor efectua reparaţiile de tip RP şi tip RK la norma de timp: 6±3 luni, respectiv 12±3 luni, conform prevederilor din [3].
*) - poziţia nr. 32 se modifică şi va avea următorul cuprins:
Nr. crt. | Denumirea şi tipul vehiculului feroviar | Durata de serviciu (ani) | *Revizii tehnice intermediare (RRu, RIF, RIT) Norma de timp sau km parcurşi | Reparaţii planificate Norma de timp sau km parcurşi | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(ani/mii km) | RP (ani/mii km) | RK (ani/mii km) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
32. | Vagoane-platformă cu planşeu coborât, pe 10 osii, pentru transport combinat, seria Saadkms | 40 | 2 | 4 | - | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
NORME pentru efectuarea reviziilor şi reparaţiilor planificate ale vehiculelor feroviare utilizate pentru prestarea unor activităţi feroviare speciale**
Nr. crt. | Denumirea şi tipul vehiculului feroviar | Durata de serviciu [ani] | Revizii planificate. Norma de timp sau kilometri parcurşi | Reparaţii planificate. Norma de timp sau km parcurşi | ||||||||
RIF [ani/mii km] | RT [luni/ore] | R1 [luni/ore] | R2 [luni/ore] | RP | RR | RG | ||||||
[ani/ore] | [ani/mii km] | [ani/ore] | [ani/mii km] | [ani/ore] | [ani/mii km] | |||||||
A | Macarale feroviare şi pluguri de zăpadă | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
1 | Macarale feroviare tip EDK 80, EDK 500, EDK 750, EDK 1000, EDK 2000 | 40 | - | 1/100 | 3/300 | 12/1200 | 10/6000 | - | 20/12000 | - | 40/24000 | - |
2 | Pluguri de zăpadă tip PZH | 40 | - | 12*/- | 36*/- | 72*/- | - | - | 9/6500 | - | 18/13000 | - |
3 | Pluguri de zăpadă tip WPZ | 40 | 12*/- | 36*/- | 72*/- | 9/6500 | - | - | - | 18/13000 | - | |
B | Vagoane de uz administrativ | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
1 | Vagoane seria Uv, Uy, Uw provenite din vagoanele de marfă seriile G, K, R, Z | 40 | 5/75 | - | - | - | - | 10/150 | - | - | - | - |
2 | Vagoane seria Uy, Uw provenite din vagoanele de călători şi similare, seriile A, B, T, F, WLA, WLB | 40 | 5/75 | - | - | - | - | 10/150 | - | - | - | - |

Nr. crt. | Denumirea şi tipul vehiculului feroviar | Durata de serviciu [ani] | Revizii planificate. Norma de timp sau kilometri parcurşi | Reparaţii planificate. Norma de timp sau km parcurşi | ||||||||
RIF [ani/mii km] | RT [ani/mii km] | R1 [luni/ore] | R2 [luni/ore] | RP | RR | RG | ||||||
[ani/ore] | [ani/mii km] | [ani/ore] | [ani/mii km] | [ani/ore] | [ani/mii km] | |||||||
C | Vagoane din trenul de comandament, guvernamental şi vagoane din trenul de epocă | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
1 | Vagoane din trenul de comandament şi din trenul guvernamental | 40 | - | 3/50 | - | - | - | 6/100 | - | - | - | - |
2 | Vagoane din compunerea trenurilor de epocă pentru scop turistic | 40 | - | 5/75 | - | - | - | 10/150 | - | - | - | - |
*Reviziile planificate se efectuează până la 15 octombrie a anului în care sunt planificate.
**Macaralele feroviare (partea de vehicul feroviar), plugurile de zăpadă, vagoanele din trenul guvernamental, de comandament şi de epocă, vagoanele de uz administrativ sunt vehicule feroviare speciale cu utilizare temporară; perioada de menţinere în exploatare este stabilită în funcţie de starea tehnică şi gradul de utilizarea al acestora de către Autoritatea Feroviară Română - AFER, la solicitarea deţinătorului.
Ansamblurile şi subansamblurile din componenţa instalaţiilor cu ridicare ale macaralelor feroviare se revizuiesc şi se repară în conformitate cu prevederile reglementărilor stabilite de autoritatea competentă.
4.1.Stabilirea lucrărilor care trebuie efectuate la reviziile planificate ale vehiculelor feroviare Lucrările care trebuie efectuate la reviziile planificate ale vehiculelor feroviare se stabilesc în funcţie de:
- tipul şi complexitatea vehiculului feroviar;
- concepţia tehnică a ansamblurilor şi subansamblurilor componente din punctul de vedere al mentenanţei (accesibilitate, modularitate, uşurinţă în demontare);
- tipul reviziei planificate;
- gradul de dotare a vehiculelor cu instalaţii pentru diagnosticarea stării tehnice în circulaţie;
- gradul de dotare a atelierelor cu standuri, dispozitive şi aparatură specializată pentru verificarea stării tehnice a ansamblurilor şi subansamblurilor vehiculelor;
- prevederile instrucţiunilor de întreţinere, control şi verificare ale ansamblurilor şi subansamblurilor vehiculelor feroviare, elaborate de constructor/proiectant.
Lucrările reviziilor de rang superior (R2) includ lucrările reviziilor de rang inferior (R1).
La reviziile planificate care se efectuează în unităţile autorizate se execută, de regulă, verificarea stării tehnice fără demontare sau cu demontare parţială a principalelor ansambluri şi subansambluri implicate în siguranţa circulaţiei (aparat de rulare, elemente componente ale suspensiilor, elementele de legătură boghiu- cutie, aparatul de tracţiune şi legare, tampoanele), verificarea jocurilor mecanice la boghiu şi cutie, la timoneria frânei, verificarea gabaritului, verificarea funcţională la: instalaţia de frână, instalaţiile de siguranţă şi vigilenţă, instalaţia de control punctual al vitezei, instalaţia de măsurare şi înregistrare/vizualizare a vitezei, instalaţia acustică, instalaţia de ştergere a geamurilor frontale, instalaţia de ungere a buzei bandajului, instalaţia de nisipare.
În funcţie de rezultatele constatărilor se efectuează lucrări de readucere a parametrilor şi caracteristicilor în limitele prescrise în instrucţiile sau normele tehnice feroviare specifice prin reglaje pe vehicul sau prin demontarea subansamblurilor de pe vehicul şi verificarea în ateliere, utilizând standuri şi dispozitive specializate atestate conform reglementărilor în vigoare.
De asemenea, în cadrul proceselor de revizie se efectuează la vehiculele feroviare motoare completarea cu materiale consumabile a instalaţiilor de ungere (ulei, unsori) a instalaţiei de nisipare (nisip), a instalaţiilor de răcire (apă).
Lucrările referitoare la subansamblurile implicate în siguranţa circulaţiei se execută obligatoriu la toate tipurile de revizie.
Profilul de rulare al roţilor osiilor montate (vehicule motoare) se măsoară şi rezultatele măsurătorilor se înregistrează cel puţin odată la 30 de zile calendaristice, cu ocazia uneia din reviziile tehnice.
Lucrările care trebuie efectuate la vehiculele feroviare în cadrul reviziilor planificate trebuie să facă obiectul unor nomenclatoare de lucrări întocmite pentru fiecare tip de revizie şi tip de vehicul sau grup de vehicule. Nomenclatoarele de lucrări trebuie să conţină pentru fiecare ansamblu şi subansamblu cel puţin următoarele date:
a)denumirea ansamblului/subansamblului revizuit;
b)locul unde se efectuează revizia (pe vehicul, în atelier);
c)lucrările ce trebuie efectuate precizând:
- lucrările pregătitoare;
- în ce constă lucrarea (demontare, control vizual, măsurare dimensională, verificare pe stand, reglare, ajustare, prelucrări mecanice, cântărire, ungere, calibrare, înregistrare diagrame, înlocuire);
- modul în care trebuie să se procedeze pentru eliminarea eventualelor neconformităţi;
- parametrii şi caracteristicile ce se măsoară/verifică şi criteriile de acceptare;
d)parametrii şi caracteristicile a căror valoare trebuie înregistrată.
4.2.Lucrările care trebuie efectuate la reparaţiile planificate se stabilesc ţinând seama de anumite criterii, cum ar fi: sistemul de reparare adoptat, necesitatea înlocuirii cu componente noi, starea tehnică a vehiculului feroviar, durata de viaţă, complexitatea vehiculului, volumul lucrărilor de modernizare, tipul reparaţiei efectuate.
4.2.3.Starea tehnică a vehiculului feroviar. La reparaţiile tip RG şi tip RK, a căror scadenţă este în apropierea duratei de serviciu stabilite în cadrul normativului, se execută obligatoriu lucrările pentru verificarea structurii de rezistenţă a vehiculelor, respectiv cutie, şasiu (sablare pentru determinarea coroziunii, controlul cordoanelor de sudură, verificări dimensionale pentru determinarea deformaţiilor). În funcţie de rezultatul acestor verificări, deţinătorul va lua decizia privind casarea, repararea pentru prelungirea duratei normale de funcţionare, conform reglementărilor în vigoare, sau modernizarea vehiculului feroviar.
4.2.4.Duratele de viaţă şi nivelul tehnic şi tehnologic de fabricaţie a ansamblurilor şi subansamblurilor din componenţa vehiculelor, stabilite de proiectantul vehiculului, vor determina complexitatea lucrărilor de verificare prin demontare a respectivelor ansambluri şi subansambluri.
4.2.5.Volumul lucrărilor de modernizare a vehiculelor feroviare. Cu ocazia efectuării reparaţiilor planificate, în special la reparaţiile tip RG şi tip RK, deţinătorii vehiculelor pot solicita efectuarea unor lucrări de modernizare a vehiculelor pentru creşterea fiabilităţii şi disponibilităţii vehiculului, precum şi pentru prelungirea duratei normale de funcţionare în conformitate cu legislaţia în vigoare.
Vehiculele feroviare trebuie să fie revizuite şi reparate pe baza unei documentaţii tehnice care trebuie să conţină:
a)caietul de sarcini, elaborat de deţinătorul vehiculului feroviar, care să prevadă cerinţele pentru reviziile sau reparaţiile planificate ale vehiculelor feroviare;
b)specificaţiile tehnice utilizate în activităţile de întreţinere a vehiculelor feroviare, elaborate de către entitatea responsabilă cu întreţinerea (ERI) sau o entitate certificată pentru funcţii de întreţinere (FI) care a preluat funcţia de efectuare a întreţinerii, externalizată de o ERI [27], având la bază cerinţele caietului de sarcini elaborat de deţinătorul vehiculului feroviar şi legislaţia de referinţă europeană şi naţională referitoare la întreţinerea vehiculelor feroviare;
c)documentaţia tehnică de execuţie (în cazul reparaţiilor cu modernizare).
Documentele de la lit. a) şi c) trebuie să fie avizate de Autoritatea Feroviară Română - AFER [31], respectiv documentele de la lit. b) trebuie să fie avizate de Autoritatea de Siguranţă Feroviară Română - ASFR [31].1. Generalităţi |
1.1. Obiect |
1.2. Domeniul de aplicare |
1.3. Clasa de risc |
1.4. Definiţii (dacă este cazul) |
1.5. Documente de referinţă (instrucţii de revizii şi reparaţii, reglementări şi norme tehnice feroviare, standarde, fişe UIC, prescripţii tehnice) |
2. Cerinţe privind siguranţa circulaţiei, sănătatea şi securitatea persoanelor, protecţia mediului, fiabilitatea, mentenabilitatea şi disponibilitatea, asigurarea calităţii |
2.1. Cerinţe privind siguranţa circulaţiei |
2.2. Cerinţe privind sănătatea şi securitatea persoanelor |
2.3. Cerinţe privind protecţia mediului |
2.4. Cerinţe privind fiabilitatea şi disponibilitatea |
2.5. Cerinţe privind compatibilitatea tehnică |
2.6. Cerinţe privind asigurarea calităţii |
3. Nomenclatorul lucrărilor |
Nomenclatorul lucrărilor se întocmeşte în conformitate cu cerinţele menţionate la cap. 4. |
4. Încercările şi verificările ce trebuie efectuate la vehiculele feroviare după revizie sau reparare |
Lista încercărilor şi documentele de referinţă care le impun. |
5. Recepţia lucrărilor |
6. Garanţii |
6.1. Clauze de garanţie |
6.2. Termene de garanţie |
7. Documentele care însoţesc vehiculele revizuite sau reparate |
7.1. Declaraţia de conformitate |
7.2. Cartea tehnică completată conform reglementărilor |
7.3. Documentaţia tehnică (fişe de măsurători, protocoale de încercări) |
7.4. Fişa de inventariere |
Declaraţia de conformitate se emite conform prevederilor din [5].
*) subpunctul nr. 2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"2.CERINŢE ESENŢIALE [29]:
2.1.Siguranţă;
2.2.Fiabilitate şi disponibilitate;
2.3.Sănătate;
2.4.Protecţia mediului;
2.5.Compatibilitate tehnică;
2.6.Accesibilitate."1. Generalităţi |
1.1. Obiect |
1.2. Domeniul de aplicare |
1.3. Clasa de risc |
1.4. Documente de referinţă (instrucţii de revizii şi reparaţii, reglementări şi norme tehnice feroviare, standarde, fişe UIC, prescripţii tehnice) |
2. Cerinţe privind siguranţa circulaţiei, sănătatea şi securitatea persoanelor, protecţia mediului, fiabilitatea, mentenabilitatea şi disponibilitatea, asigurarea calităţii |
2.1. Cerinţe privind siguranţa circulaţiei |
2.2. Cerinţe privind sănătatea şi securitatea persoanelor |
2.3. Cerinţe privind protecţia mediului |
2.4. Cerinţe privind fiabilitatea şi disponibilitatea |
2.5. Cerinţe privind compatibilitatea tehnică |
2.6. Cerinţe privind asigurarea calităţii |
3. Nomenclatorul lucrărilor |
Se introduce nomenclatorul de lucrări din caietul de sarcini elaborat de deţinătorul vehiculului, elaborat în conformitate cu cerinţele menţionate la cap. 4. |
4. Încercări/Verificări executate pe flux (pe standuri) şi finale pe produsul finit |
Lista încercărilor şi verificărilor trebuie să conţină coloanele: |
a) pentru ansambluri şi subansambluri: |
- număr curent; |
- ansamblul/subansamblul verificat; |
- denumirea parametrului/caracteristicii ce se măsoară/verifică; |
- valoarea-limită admisă la ieşirea din reparaţie şi documentul de referinţă care o impune; |
- documentul pe care se înregistrează rezultatele verificărilor (nr./codul fişelor de măsurători); |
- tipul reviziei/reparaţiei. |
b) pentru ansamblu vehicul: |
- tipul probei (la punct fix, încercări de casă, încercări în parcurs); |
- denumirea parametrului/caracteristicii ce se măsoară/verifică; |
- valoarea-limită admisă a parametrului/caracteristicii măsurat/verificate; |
- documentul pe care se înregistrează rezultatele încercării/verificării (număr, cod); |
- tipul reviziei/reparaţiei. |
5. Documentele pentru înregistrarea rezultatelor încercărilor/verificărilor |
Se vor anexa la specificaţia tehnică modelele documentelor (fişe de măsurători, protocoale, buletine de analiză) care trebuie să conţină limitele admise în exploatare, pentru parametrii funcţionali şi pentru uzurile pieselor cuplelor de frecare. |
6. Lista standurilor şi a dispozitivelor speciale utilizate pentru verificarea şi controlul subansamblurilor implicate în siguranţa circulaţiei (osii montate, boghiuri, frână etc.) |
7. Măsuri pentru protecţia mediului |
8. Recepţia lucrărilor |
9. Garanţii |
9.1. Clauze de garanţie |
9.2. Termene de garanţie |
10. Documentele care însoţesc produsele reparate |
10.1. Declaraţia de conformitate |
10.2. Cartea tehnică/Fişa de inventariere |
10.3. Documentaţia tehnică (fişe de măsurători, protocoale de încercări) pentru vehicul şi principalele subansambluri solicitate de deţinătorul vehiculului prin caietul de sarcini sau prin contractele de reparaţii. |
Declaraţia de conformitate se emite conform prevederilor din [5].
*) subpunctul nr. 2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"2.CERINŢE ESENŢIALE [29]:
2.1.Siguranţă;
2.2.Fiabilitate şi disponibilitate;
2.3.Sănătate;
2.4.Protecţia mediului;
2.5.Compatibilitate tehnică;
2.6.Accesibilitate."Documente corelate
Dacă doriți să acces la toate documente corelate, autentifică-te în Sintact. Nu ai un cont Sintact? Cere un cont demo »