Partea 2 - Generalităţi - Normativ din 2011 ''Vehicule de cale ferată. Tipuri de revizii şi reparaţii planificate. Normele de timp sau normele de kilometri parcurşi pentru efectuarea reviziilor şi reparaţiilor planificate'' NF 67-006:2011

M.Of. 418

În vigoare
Versiune de la: 15 Decembrie 2023
PARTEA 2:
CAPITOLUL 1:Generalităţi
1.1.Obiect
Prezentul normativ feroviar stabileşte tipul reviziilor şi al reparaţiilor planificate la care sunt supuse vehicule feroviare, succesiunea efectuării acestora (ciclul), normele de timp (ore, zile, luni, ani) sau kilometri parcurşi la care vehiculele feroviare sunt retrase din serviciu pentru efectuarea acestor revizii şi reparaţii. Lucrările efectuate în cadrul reviziilor şi reparaţiilor planificate trebuie să asigure vehiculelor feroviare potenţialul tehnic necesar desfăşurării transporturilor feroviare în condiţii de siguranţă, confort şi securitate a circulaţiei între două revizii sau reparaţii planificate consecutive.
1.2.Domeniul de aplicare
Prevederile prezentului normativ tehnic se aplică vehiculelor feroviare aflate în exploatare, de către operatorii de transport feroviar care efectuează servicii de transport feroviar de călători, de marfă sau numai manevră, de către Societatea Comercială de Transport cu Metroul Bucureşti «METROREX» - S.A., administratorul şi gestionarii infrastructurii feroviare, precum şi de către orice persoană juridică şi fizică, cu sediul în România, deţinătoare de vehicule feroviare care circulă pe infrastructura feroviară publică. Normativul se utilizează la întocmirea programelor de revizii şi reparaţii planificate ale vehiculelor feroviare.
Prezentul normativ feroviar se aplică vehiculelor feroviare care se încadrează în prevederile Regulamentului de exploatare tehnică feroviară nr. 002 [23].
Pentru vehiculele feroviare importate, noi sau modernizate, care intră în posesia deţinătorilor după data intrării în vigoare a prezentului normativ feroviar, ciclul de revizii şi reparaţii planificate va fi cel stabilit de proiectantul/constructorul vehiculului feroviar. Respectivul ciclu va primi acordul deţinătorului şi va fi avizat de către Autoritatea Feroviară Română - AFER.
Prezentul normativ feroviar nu se aplică vehiculelor feroviare utilizate la întreţinerea şi repararea infrastructurii feroviare (drezine, maşini de burat, maşini de ciuruit balast, maşini de profilat, vagoane-macara, utilaje pentru sudarea şinei, utilaje multifuncţionale, precum şi alte utilaje folosite la întreţinerea căii).

1.3.Definiţii şi abrevieri
1.3.1.Definiţii
Termenii specifici din prezentul normativ feroviar se definesc după cum urmează:
a)vehicul feroviar - orice mijloc de transport care circulă pe propriile roţi pe liniile de cale ferată, cu sau fără tracţiune [7], [10];
b)vehicul de tracţiune - vehicul feroviar prevăzut cu mijloc de tracţiune [10];
NOTĂ:
În categoria vehiculelor de tracţiune intră locomotivele de orice tip, vagoanele automotoare, ramele diesel şi electrice, inclusiv ramele electrice de metrou.
c)locomotivă - vehicul motor neîncorporat într-o unitate de tracţiune şi nepurtător a niciunei sarcini utile, destinat remorcării sau împingerii altor vehicule [8];
d)vagon automotor - vehicul motor de cale ferată (în general electric), purtător şi al unei sarcini utile [8];
e)vagon de marfă - vehicul feroviar care nu este prevăzut cu mijloc de tracţiune şi care este destinat transportului de mărfuri [10];
f)vagon de călători - vehicul feroviar care nu este prevăzut cu mijloc de tracţiune şi care este destinat transportului de călători [10];
NOTĂ:
În categoria vagoanelor de călători sunt incluse şi vagoanele de dormit, vagoanele-cuşetă, vagoanele-restaurant, vagoanele-bar, vagoanele de bagaje, vagoanele de poştă, furgoane amenajate pentru transportul automobilelor, vagoane pentru încălzirea trenurilor WIT, vagoane cu rulaj redus, denumite în continuare vagoane similare;
g)activităţi feroviare speciale - intervenţii, deszăpeziri, transport tehnologic, măsurători şi verificări cu vagoane-laborator, transport militar pe calea ferată;
h)deţinător - persoana fizică sau juridică care, fiind proprietara unui vehicul sau având dreptul de a-l utiliza, exploatează acest vehicul ca mijloc de transport şi este înregistrată ca atare în registrul european al vehiculelor sau într-un registru naţional al vehiculelor al unui stat membru, inclusiv România, astfel cum sunt prevăzute la art. 47 din Directiva (UE) 2016/797 a Parlamentului European şi a Consiliului din 11 mai 2016 privind interoperabilitatea sistemului feroviar în Uniunea Europeană;

i)operator de transport feroviar - orice operator economic cu capital de stat şi/sau privat, care a obţinut o licenţă în conformitate cu legislaţia în vigoare şi a cărui activitate principală constă în a furniza servicii de transport feroviar de călători şi/sau de marfă pe căile ferate din România, tracţiunea fiind asigurată obligatoriu de acesta; termenul denumeşte, de asemenea, şi operatorii economici care asigură numai tracţiunea. Serviciile de transport feroviar cuprind şi activitatea de manevră feroviară [11];

j)administrator al infrastructurii - orice organism sau orice operator economic care are ca obiect principal de activitate administrarea şi întreţinerea infrastructurii feroviare, incluzând şi gestionarea sistemelor de conducere a circulaţiei, de control şi de siguranţă a infrastructurii; funcţiile administratorului de infrastructură de pe o reţea sau o parte a unei reţele pot fi alocate, în conformitate cu reglementările în vigoare [1], mai multor organisme sau operatori economici [12];
k)durata de serviciu - perioada de timp proiectată, pentru care se prevede că vehiculul feroviar îndeplineşte specificaţiile de performanţă, funcţionând în condiţiile de mediu şi la un nivel de utilizare specificate, cu susţinerea logistică recomandată [26];
l)fiabilitate - probabilitatea ca un produs să poată realiza funcţia cerută în condiţiile date pentru o perioadă de timp dată (t1, t2) [17];
m)disponibilitate - capacitatea unui produs de a fi în stare să realizeze funcţia cerută în condiţii date, la un moment dat sau în orice moment al unui interval de timp dat, presupunând că sunt asigurate resursele externe cerute [17];
n)specificaţie tehnică - document care specifică cerinţele tehnice pe care trebuie să le satisfacă un produs, un proces sau un serviciu [24]. Aceste specificaţii tehnice pot include calitatea sau aptitudinile de utilizare, securitatea, dimensiunile, precum şi cerinţele aplicabile unui material, unui produs, unei furnituri sau unui serviciu, în ceea ce priveşte sistemul de asigurare al calităţii, terminologia, simbolurile, încercările şi metodele de încercare, ambalarea, marcarea şi etichetarea. În cazul lucrărilor de construcţii aceste prescripţii pot include şi reguli pentru proiectarea şi calcularea costurilor, pentru condiţiile de încercare, pentru controlul şi recepţia lucrărilor, precum şi tehnici, metode de construcţie şi toate celelalte condiţii cu caracter tehnic pe care entitatea contractantă este îndreptăţită să le stabilească pe baza unei reglementări generale sau specifice în ceea ce priveşte lucrările finalizate, precum şi materialele ori elementele care compun aceste lucrări;
o)entitate responsabilă cu întreţinerea (ERI) - o entitate care răspunde de întreţinerea unui vehicul şi care este înregistrată ca atare în registrul naţional al vehiculelor menţionat la art. 47 din Directiva (UE) 2016/797 [28];

p)modernizare - orice lucrare majoră de modificare a unui subsistem sau a unei părţi a acestuia care duce la modificarea dosarului tehnic ce însoţeşte declaraţia de verificare «CE», în cazul în care există un astfel de dosar şi care îmbunătăţeşte performanţele generale ale subsistemului [29];

q)gestionar de infrastructură - orice persoană juridică sau grup de persoane juridice înregistrate în România ce au ca obiect de activitate întreţinerea şi exploatarea infrastructurii feroviare, în conformitate cu reglementările în vigoare [1];

r)sistem feroviar existent - structura compusă din liniile şi instalaţiile fixe ale sistemului feroviar existent, precum şi vehiculele, de toate categoriile şi originile, care se deplasează pe această infrastructură [7];
s)subsistem feroviar - rezultatul împărţirii sistemului feroviar existent [7].
Notă: Subsistemele feroviare, pentru care trebuie formulate cerinţe esenţiale, sunt de natură structurală (infrastructură, energie, control-comandă şi semnalizare terestră, control-comandă şi semnalizare la bord, material rulant) sau de natură funcţională (operare şi gestionarea traficului, întreţinere, aplicaţii telematice pentru serviciul de transport de călători şi de marfă);

t)defectare - încetarea aptitudinii unui produs (entitate) de a-şi îndeplini funcţia specificată [9];
u)defectare datorată uzurii - defectare a cărei probabilitate de apariţie creşte odată cu timpul şi care survine ca urmare a unor procese (ireversibile) ce sunt caracteristice produsului;
v)revizie tehnică - proces tehnologic care cuprinde constatare şi analizare, însoţite de măsurare, comparare cu un calibru sau verificare funcţională pe standul de probă, urmată când este cazul de măsuri de corecţie pentru restabilirea stării de bună funcţionare şi de efectuarea înregistrărilor. În cadrul reviziilor tehnice se efectuează revizii planificate şi reparaţii planificate.
- prin revizii planificate (RRu, RIF, RIT, RTI1, RTI2, RTI3, RT, R1, R2, R3, 2R2, R1-6, Revizia 1-16) se înţeleg procesele tehnologice efectuate în unităţi autorizate în acest scop (ateliere de întreţinere).
Reviziile planificate se împart în două categorii:
revizii fără ridicarea cutiei vehiculului de pe osii/boghiuri;
revizii cu ridicarea cutiei vehiculului de pe osii/boghiuri, acolo unde procesul tehnologic impune;
- prin reparaţii planificate (RTG, RP, RR, RG, RG1, RG2, RK, R7-9, Revizia 17-23) se înţeleg procesele tehnologice efectuate în societăţi comerciale reparatoare, autorizate în acest scop (ateliere de întreţinere), cu ridicarea cutiei vehiculelor de pe osii/boghiuri, având drept scop depistarea şi remedierea defectelor care conduc la o stare de funcţionare necorespunzătoare sau la o stare de defectare (uzuri şi jocuri peste limitele admise, dereglări, valori ale parametrilor de funcţionare ce nu se încadrează în limitele prescrise).

w)stare tehnică - ansamblul indicatorilor de calitate a unui produs.
Există următoarele tipuri de stare tehnică:
- stare bună de funcţionare: produsul funcţionează la parametri prescrişi;
- funcţionare necorespunzătoare: produsul funcţionează, însă nu la parametri prescrişi;
- stare de defectare: produsul nu funcţionează, nu îşi îndeplineşte funcţia cerută;
x)redundanţă - existenţa într-un produs a mai multor mijloace pentru îndeplinirea unei funcţii specificate [9].
1.3.2.Abrevieri

CUU

- Contractul uniform de utilizare a vagoanelor de marfă

CEI

- Comisia Electrotehnică Internaţională

RP

- reparaţie planificată la vagoane, cu ridicarea vagonului de pe osii/boghiuri

RPr

- reparaţie principală la vagoane tip Ro-La

IP

- inspecţie preventivă la vagoane tip Ro-La

RP4, RP2, RP1

- revizie planificată la locomotive cu abur tip 4, 2, 1

RR

- reparaţie cu ridicare a vehiculului motor, cu ridicarea de pe osii/boghiuri;

RG

- reparaţie generală a vehiculului motor, cu ridicarea de pe osii/boghiuri

RG1, RG2

- reparaţii generale ale vagoanelor de călători, cu ridicarea de pe osii/boghiuri

RG1

- reparaţie generală cu revizia interioară a cazanului locomotivei cu abur

RGE

- reparaţie generală exterioară a locomotivei cu abur

RK

- reparaţie capitală a vagonului de marfă, cu ridicarea de pe osii/boghiuri

RT

- revizie tehnică

R1

- revizie planificată tip 1

R2

- revizie planificată tip 2

R3

- revizie planificată tip 3

R1-6

- revizie planificată tip R1-6 - automotoare DESIRO

R7-9

- reparaţie planificată tip R7-9 - automotoare DESIRO

2R2

- revizie planificată tip 2 - a doua revizie

RTI1, RTI2, RTI3

- revizii (planificate) tehnice intermediare

RTG

- revizie tehnică generală a vagoanelor de călători, cu ridicarea de pe osii/boghiuri

RIF

- revizia intermediară a frânei la vagoanele de marfă

RRu

- revizia rulării la vagoanele de marfă

RIT

- revizie intermediară tehnică la vagoanele de marfă

Revizia 1-16

- revizie planificată la ramele electrice de metrou tip BM

Revizia 17-23

- reparaţie planificată la ramele electrice de metrou tip BM

EN

- normă europeană

SR

- standard român

OH SAS

- sănătate şi securitate ocupaţională (occupational health and security)

COTIF

- Convenţia Organizaţiei Interguvernamentale pentru Transporturi Feroviare Internaţionale

RIC

- Regulament (Acord) privind transmiterea şi folosirea vagoanelor de călători în trafic internaţional

WIT

- vagon pentru încălzirea trenurilor de călători.

1.4.Consideraţii care au stat la baza stabilirii ciclurilor de revizii şi reparaţii planificate
La elaborarea prezentului normativ feroviar au stat următoarele consideraţii:
a)condiţiile şi regimurile diferite de exploatare la care sunt supuse vehiculele feroviare utilizate în activităţile de transport feroviar de marfă şi de călători pe liniile principale şi secundare, în activitatea de manevră feroviară, de transporturi tehnologice şi transporturi speciale;
b)rezultatele obţinute prin aplicarea timp de 30-40 de ani a diferitelor cicluri de revizii şi reparaţii planificate la vehicule feroviare ce constituie majoritatea parcului operatorilor de transport feroviar cu capital majoritar de stat şi privat, precum şi a gestionarilor de infrastructură feroviară;

c)concepţia constructivă, nivelul de fiabilitate şi duratele de viaţă ale ansamblurilor şi subansamblurilor din componenţa vehiculelor feroviare din vechile şi noile generaţii.
Vehiculele feroviare din noile generaţii care înglobează materiale cu proprietăţi mecanice superioare, utilizând soluţii tehnice şi tehnologii care conferă acestora o fiabilitate şi o disponibilitate ridicată, au intervalul dintre reviziile şi reparaţiile planificate mai mare decât vehiculele feroviare de acelaşi tip din vechea generaţie (concepţia constructivă a anilor 1960-1980) la care predomină elementele constructive supuse uzurilor mecanice, uzuri care nu pot fi măsurate decât prin demontare.
De asemenea, se ia în considerare faptul că vehiculele feroviare conţin elemente componente care se degradează în timp (cauciuc, lubrifianţi, materiale electroizolante), chiar dacă vehiculele nu sunt exploatate;
d)recomandările constructorilor şi proiectanţilor vehiculelor feroviare privind ciclul de revizie şi reparaţie planificată a vehiculelor feroviare noi sau modernizate, a celor aduse din import sau a ramelor electrice de metrou.
Adaptarea la condiţiile de exploatare actuale din România va determina ciclul real de revizii şi reparaţii planificate pentru introducerea în prezentul normativ tehnic.

e)prevederile din Contractul uniform de utilizare a vagoanelor de marfă - CUU şi din Acordul privind transmiterea şi folosirea vagoanelor de călători în trafic internaţional - RIC, referitoare la întreţinerea şi repararea vehiculelor feroviare care circulă în trafic internaţional [2], [3];
f)renunţarea la unele prescripţii cu caracter economic existente în normativele anterioare (duratele de imobilizare a vehiculelor feroviare pentru fiecare tip de revizie şi reparaţie şi costul reviziilor şi reparaţiilor) prescripţii care trebuie să facă obiectul unor clauze contractuale între reparatori şi deţinătorii vehiculelor feroviare.
1.5.Cerinţele pe care trebuie să le îndeplinească vehiculele feroviare supuse ciclurilor de revizii şi reparaţii planificate
Ca urmare a implementării ciclurilor de revizii şi reparaţii planificate, vehiculele feroviare trebuie să satisfacă următoarele cerinţe:
1.5.1.Cerinţe privind siguranţa circulaţiei
a)prin efectuarea de revizii şi reparaţii planificate la vehicule feroviare şi la ansamblurile şi subansamblurile având clasa de risc 1 A trebuie să se garanteze siguranţa circulaţiei şi securitatea transportului la nivelul sistemului feroviar, în situaţii critice, fiind susceptibile de a cauza rănirea persoanelor sau pagube materiale importante;
b)parametri specifici contactului roată-şină la ieşirea vehiculelor din revizii şi reparaţii trebuie să aibă valorile prescrise în documentaţia tehnică în vigoare, astfel încât să fie asigurată stabilitatea rulării la vitezele de circulaţie reglementate de normele în vigoare, în funcţie de dimensiunile osiilor montate şi ale profilelor de rulare;
c)componentele recondiţionate utilizate la reviziile şi reparaţiile planificate ale vehiculelor feroviare (ansambluri, subansambluri, componente) trebuie să reziste solicitărilor normale şi suprasolicitărilor specificate în documentele de referinţă cel puţin pe durata de timp dintre două revizii sau reparaţii planificate consecutive.

d)procedeele de recondiţionare prin sudură, lipire, metalizare a pieselor şi subansamblurilor componente având clasa de risc 1 A trebuie să fie omologate/agrementate tehnic feroviar, conform reglementărilor în vigoare, şi să fie validate prin urmărirea comportării în exploatare pe perioadele de timp prescrise în documentaţia de reparare;
e)este interzisă recondiţionarea prin sudură a osiilor montate şi a elementelor componente ale arcurilor şi ale pieselor de legătură de la suspensia vehiculelor feroviare, precum şi a elementelor din componenţa subansamblurilor pentru care reglementările tehnice specifice nu prevăd recondiţionarea prin sudură.
1.5.2.Cerinţe privind fiabilitatea, mentenabilitatea şi disponibilitatea
a)pentru vehiculele feroviare modernizate este necesar ca în caietele de sarcini/specificaţiile tehnice deţinătorii vehiculelor să prevadă indicatori de fiabilitate, mentenabilitate şi disponibilitate. Pentru determinarea acestora se recomandă utilizarea prevederilor din [17];

b)valorile fiabilităţii, mentenabilităţii şi disponibilităţii vehiculelor feroviare revizuite sau reparate trebuie să fie cu maximum 3% mai mici decât valorile de la fabricaţie;
c)intervalul dintre reviziile şi reparaţiile planificate trebuie să fie compatibil cu nivelul de fiabilitate şi disponibilitate al vehiculelor feroviare sau al subansamblurilor acestora;
d)deţinătorii vehiculelor feroviare vor organiza, realiza şi cuantifica monitorizarea vehiculelor feroviare după ieşirea din reviziile şi reparaţiile planificate, astfel încât acestea să fie utilizate şi urmărite în conformitate cu condiţiile impuse de reglementările specifice în vigoare;
e)în cazul vehiculelor feroviare noi sau modernizate, dotate cu instalaţii tehnice automate pentru diagnosticarea în circulaţie a stării tehnice, informaţiile înregistrate vor fi stocate şi vor fi utilizate atât pentru îmbunătăţirea sistemului de revizii şi reparaţii existent, cât şi pentru determinarea indicatorilor de fiabilitate, mentenabilitate şi disponibilitate.
1.5.3.Cerinţe privind sănătatea şi securitatea personalului implicat în efectuarea reviziilor şi reparaţiilor
a)materialele care, prin modul de utilizare, au implicaţii asupra sănătăţii celor care au acces la ele nu trebuie utilizate în procesul de revizie şi reparaţie planificată a vehiculelor feroviare [5].
Este interzisă utilizarea materialelor care în caz de incendiu produc emisii de fum sau gaze nocive ce pot afecta sănătatea călătorilor ori calitatea mărfurilor transportate;
b)dispozitivele şi instalaţiile care sunt utilizate în procesul de revizie şi reparare planificată a vehiculelor feroviare nu trebuie să afecteze securitatea persoanelor care le manipulează nici chiar în cazurile când sunt manipulate printr-o manevră necorespunzătoare;
c)atunci când furnizorii feroviari care efectuează revizii şi reparaţii planificate la vehiculele feroviare decid documentarea şi implementarea unui sistem de management al sănătăţii şi securităţii ocupaţionale se recomandă utilizarea prevederilor din [18], [19].
1.5.4.Cerinţe pentru protecţia mediului
a)repercusiunile proceselor de revizie şi reparare planificată asupra mediului trebuie evaluate şi rezolvate în conformitate cu prevederile legislaţiei specifice în vigoare [5];
b)materialele utilizate la reviziile şi reparaţiile planificate ale vehiculelor feroviare trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
- să nu producă, în caz de incendiu, emisii de fum sau gaze nocive pentru mediu;
- să limiteze producerea şi propagarea focului şi a fumului în caz de incendiu;
c)apele reziduale rezultate din procesul de curăţare şi spălare a vehiculelor feroviare, a ansamblurilor şi subansamblurilor acestora trebuie să fie colectate prin reţele de canalizare destinate acestui scop, să fie tratate în bazine speciale şi apoi să fie evacuate. Este interzisă deversarea apelor reziduale direct pe sol;
d)instalaţiile tehnice şi procedeele utilizate în atelierele care efectuează revizii şi reparaţii planificate ale vehiculelor feroviare nu trebuie să depăşească nivelul de poluare admisibil pentru mediul înconjurător;
e)atunci când furnizorii feroviari care efectuează revizii şi reparaţii planificate la vehiculele feroviare decid documentarea şi implementarea unui sistem de management al mediului, se recomandă utilizarea prevederilor din [21]; [22].
1.5.5.Cerinţe privind compatibilitatea tehnică:
a)procesele de revizie şi reparare planificată a vehiculelor feroviare nu trebuie să afecteze compatibilitatea vehiculelor şi a trenurilor, precum şi compatibilitatea cu instalaţiile fixe din componenţa infrastructurii feroviare;
b)modernizarea vehiculelor feroviare cu ocazia reparaţiilor planificate trebuie realizată astfel încât vehiculele feroviare să fie compatibile din punct de vedere electromagnetic cu instalaţiile, echipamentele şi reţelele publice sau private cu care ar putea interfera;
c)instalaţiile utilizate pentru efectuarea operaţiilor de salubrizare, igienizare şi confort, în cadrul reviziei vehiculelor din componenţa trenurilor, trebuie să fie proiectate astfel încât să fie compatibile tuturor tipurilor de vehicule.
1.5.6.Cerinţe privind asigurarea calităţii reviziilor şi reparaţiilor planificate:
a)materialele utilizate în procesele de revizie şi reparaţie planificată a vehiculelor feroviare trebuie să fie cele prevăzute în documentaţia tehnică de reparare/fabricare, valabilă la data efectuării reviziilor şi reparaţiilor şi avizată conform reglementărilor în vigoare [25];
b)laboratoarele de încercări, standurile şi dispozitivele speciale utilizate în procesele de revizii şi reparaţii planificate pentru ţinerea sub control a calităţii vehiculelor feroviare, ansamblurilor, subansamblurilor şi a pieselor componente critice trebuie să fie autorizate/atestate conform reglementărilor în vigoare;
c)efectuarea parţială sau totală prin colaborarea unor lucrări de revizie şi reparaţie planificată la vehiculele feroviare, la ansambluri, subansambluri, precum şi la componente se va face numai prin subcontractarea lucrărilor respective cu operatori economici autorizaţi ca furnizori feroviari. Serviciile prestate trebuie să fie omologate/certificate/agrementate tehnic în conformitate cu reglementările în vigoare;
d)atunci când furnizorii feroviari care efectuează revizii şi reparaţii planificate la vehiculele feroviare decid documentarea şi implementarea unui sistem privind managementul calităţii, se recomandă utilizarea prevederilor din [20].
Modul în care cerinţele menţionate sunt îndeplinite se verifică cu ocazia agrementării/omologării tehnice şi a certificării de produs, în conformitate cu reglementările în vigoare.
CAPITOLUL 2:Tipul reviziilor şi al reparaţiilor planificate la care sunt supuse vehiculele feroviare
2.1.Tipul reviziilor şi al reparaţiilor planificate la care sunt supuse vehiculele feroviare motoare
a)Revizii planificate
Reviziile planificate se execută în unităţi autorizate, de exemplu: depouri sau remize (ateliere de întreţinere). Aceste revizii se execută, de regulă, fără ridicarea cutiei vehiculului de pe osii/boghiuri.
La locomotive şi rame, electrice şi diesel, aceste revizii sunt de tip RT, tip R1, tip R2, tip 2R2, tip R3, tip R1 ÷ R6 la rama automotoare DESIRO-SIEMENS şi de tip RP4, tip RP2, tip RP1 la locomotive cu abur.
La ramele electrice de metrou Bombardier tipul reviziilor este prevăzut în tabelul 3.1, poziţia D, literele a) şi b), şi anume: revizia 1 ÷ 15 la intervale de timp şi revizia 1 ÷ 16 la intervale de kilometri.
La ramele electrice de metrou tip BM3 (CAF) tipul reviziilor este prevăzut în tabelul 3.1, poziţia D, litera c), şi anume: revizia 1 pentru ciclul scurt la un interval de timp de 30 de zile, revizia 2 ÷ 5 pentru ciclul scurt la intervale de kilometri şi revizia 6 ÷ 7 pentru ciclul lung la intervale de kilometri.
Verificarea stării tehnice a ansamblurilor şi subansamblurilor se face, după caz, pe vehicul, fără demontare. În cazul în care este necesară demontarea totală sau parţială, ansamblurile şi subansamblurile reparate se verifică în ateliere cu dispozitive specializate şi pe standuri de probă.

b)Reparaţii planificate
Reparaţiile planificate se execută în societăţi comerciale reparatoare sau constructoare (ateliere de întreţinere), autorizate în acest scop, cu ridicarea cutiei vehiculului de pe osii/boghiuri.
Locomotivele, automotoarele şi ramele electrice sau diesel sunt supuse reparaţiilor planificate tip RR, tip RG, tip RGE, tip RG1, respectiv tip R7, tip R8 (denumite generic «revizii») şi tip R9 la ramă automotor Desiro-Siemens, reparaţii care au ca scop restabilirea stării de bună funcţionare şi a capacităţii de funcţionare a acestora, la parametrii prevăzuţi în instrucţiile şi prescripţiile tehnice de reparaţie.
Ramele electrice de metrou tip I.V Arad sunt supuse la reparaţiile planificate tip RR, iar cele de tip Bombardier la reparaţiile planificate, denumite generic «revizii», prezentate în tabelul 3.1, literele D a) şi D b), şi anume: revizia 16 ÷ 22 la intervale de timp şi revizia 17 ÷ 23 la intervale de kilometri. Pentru ramele electrice de metrou tip BM3 (CAF) tipul reviziilor este prevăzut în tabelul 3.1 litera D c), şi anume: revizia 1 pentru ciclul scurt la un interval de timp de 30 de zile, revizia 2+5 pentru ciclul scurt la interval de kilometri şi revizia 6 ÷ 7 pentru ciclul lung la interval de kilometri.
La vehiculele motoare modernizate, reparaţiile planificate ale ansamblurilor, subansamblurilor şi instalaţiilor care au făcut obiectul modernizărilor vor fi efectuate la termenele stabilite de către fabricanţii/proiectanţii echipamentelor respective.

2.2.Tipul reviziilor şi al reparaţiilor planificate la care sunt supuse vagoanele de călători şi similare şi vagoanele de marfă
Vagoanele de călători şi similare şi vagoanele de marfă sunt supuse reviziilor şi reparaţiilor planificate în unităţi autorizate (ateliere de întreţinere).

2.2.1.Reviziile şi reparaţiile planificate la care sunt supuse vagoanele de călători şi similare:
a)revizii planificate, fără ridicarea cutiei vagonului de călători de pe osii/boghiuri. La vagoanele de călători şi similare se execută reviziile tehnice intermediare tip RTI1, RTI2, RTI3. Excepţie fac reviziile de tip RTI2, la care se ridică cutia vagonului de pe boghiuri pentru dezlegarea osiilor montate în vederea efectuării controlului ultrasonic total;
b)reparaţii planificate cu ridicarea cutiei vagonului de călători de pe osii/boghiuri. Vagoanele de călători şi similare sunt supuse reparaţiilor planificate de tip RTG (denumită generic «revizie tehnică generală»), tip RP şi reparaţiilor generale tip RG1 şi RG2. Reparaţia generală tip RG2 va cuprinde în mod obligatoriu verificarea structurilor portante. Aceste reparaţii planificate se execută cu ridicarea cutiei vagoanelor de pe osii/boghiuri şi au ca scop restabilirea capacităţii normale de funcţionare şi readucerea caracteristicilor tehnico-funcţionale la valorile prescrise în documentaţia tehnică de reparaţie;

2.2.2.Reviziile şi reparaţiile planificate la care sunt supuse vagoanele de marfă:
a)revizii planificate, fără ridicarea cutiei vagonului de marfă de pe osii/boghiuri. Deţinătorii vagoanelor de marfă au obligaţia să efectueze revizii tehnice intermediare (RRu, RIF, RIT) la jumătatea intervalului de RP. Reviziile tip RRu, RIF şi RIT se efectuează fără ridicarea cutiei vagonului de marfă de pe osii/boghiuri. Excepţie fac vagoanele de marfă dotate cu roţi monobloc la care revizia tip RRu se efectuează cu ridicarea cutiei vagonului de pe osii/boghiuri şi dezlegarea osiilor montate în vederea efectuării controlului ultrasonic total şi a verificărilor dimensionale.
Tipul vagoanelor la care se execută una sau mai multe dintre aceste revizii, precum şi nomenclatorul de lucrări pe tipuri de revizie vor fi stabilite prin specificaţii tehnice elaborate de către entitatea responsabilă cu întreţinerea vagoanelor (ERI) sau o entitate certificată pentru funcţii de întreţinere (FI) care a preluat funcţia de efectuare a întreţinerii acestor vagoane, externalizată de o ERI [27] şi avizate de către de către Autoritatea de Siguranţă Feroviară Română - ASFR, în conformitate cu reglementările în vigoare [31];

Pentru vagoanele de marfă care au înscris semnul "SS" şi au termenul de RP mai mare de 3 ani, fără a depăşi însă 4 sau 6 ani, deţinătorul acestora este obligat să efectueze un control intermediar care se poate limita la un sondaj, dacă rezultatele observate sunt satisfăcătoare.
Intervalul de timp la care se efectuează controlul intermediar, lucrările care fac obiectul controlului şi criteriile de acceptare a sondajului vor face obiectul unor specificaţii tehnice elaborate de deţinător şi avizate de către Autoritatea Feroviară Română - AFER, conform reglementărilor în vigoare [3].
b)reparaţii planificate, cu ridicarea cutiei vagonului de marfă de pe osii/boghiuri. Vagoanele de marfă sunt supuse reparaţiilor planificate tip RP şi reparaţiilor capitale tip RK.
Reparaţiile tip RP şi reparaţiile tip RK se execută cu ridicarea cutiei vagonului de pe osii/boghiuri şi au ca scop restabilirea capacităţii normale de funcţionare, readucerea parametrilor tehnico-funcţionali la valorile prescrise în documentaţia tehnică de reparaţie pentru piesele care se repară şi în documentaţia tehnică de construcţie pentru piesele care se înlocuiesc cu altele noi, similare.
Deţinătorul este obligat să adopte pentru vagoanele sale un termen de reparaţie tip RP mai mic decât termenul de 4 sau 6 ani, în funcţie de tipul vagonului, ori de câte ori condiţiile de utilizare sau caracteristicile de construcţie impun această măsură. Se recomandă această măsură pentru vagoanele echipate cu osii pe cuzineţi şi cele echipate cu frână de tip HIK.
Pentru vagoanele care au stabilită o limită a prestaţiei exprimată în tone-kilometri, deţinătorul trebuie să ţină evidenţa prestaţiilor efectuate.
CAPITOLUL 3:Norme pentru efectuarea reviziilor şi reparaţiilor planificate ale vehiculelor feroviare şi periodicitatea acestora (ciclul)
3.1.Normele pentru efectuarea reviziilor şi reparaţiilor planificate ale vehiculelor feroviare şi succesiunea reviziilor şi reparaţiilor sunt prevăzute în tabelele 3.1, 3.2, 3.3 şi 3.4.
Aceste norme sunt maximale, deţinătorii vehiculelor feroviare putând fixa intervale de timp sau kilometri parcurşi mai mici atunci când caracteristicile tehnice ale vehiculelor şi condiţiile de exploatare o impun.
Intervalele la care se execută reviziile şi reparaţiile planificate sunt exprimate fie în unităţi de timp (zile calendaristice, luni, ani) sau în unităţi de spaţiu - kilometri parcurşi - care reprezintă prestaţia, fie în unităţi de timp şi unităţi de spaţiu.
Pentru vehiculele feroviare la care intervalul dintre reviziile şi reparaţiile planificate este exprimat atât în unităţi de timp, cât şi în kilometri parcurşi, retragerea din circulaţie, pentru efectuarea reviziilor sau reparaţiilor planificate, se efectuează atunci când una dintre cele două norme a fost realizată prima.
3.2.Pentru a nu depăşi normele de timp şi de kilometri parcurşi, la care sunt scadente vehiculele feroviare, deţinătorii acestora trebuie să ţină evidenţa kilometrilor parcurşi, a zilelor sau a lunilor calendaristice, pentru efectuarea reviziilor şi reparaţiilor planificate.
Pentru evidenţa numărului de kilometri parcurşi sau a zilelor şi a lunilor calendaristice se vor utiliza registre de evidenţă sau baze de date pentru evidenţa pe calculator. Înregistrările efectuate vor fi validate prin semnătura reprezentantului legal al deţinătorului vehiculului.
Pentru evidenţa corectă a numărului de kilometri parcurşi de vehiculele feroviare dotate cu instalaţii pentru contorizarea parcursului în kilometri (locomotive, automotoare, rame electrice, vagoane dotate cu contoare pentru contorizarea numărului de kilometri parcurşi), în situaţiile când aceste instalaţii se defectează, în registrele de evidenţă se vor nota indicaţiile şi seriile de fabricaţie de la ambele aparate indicatoare, cel defect şi cel nou care îl înlocuieşte pe cel defect.
În cazul în care se înregistrează perioade de staţionare de maximum două luni (reparaţii accidentale, lipsă prestaţii), intervalul dintre două revizii planificate consecutive se prelungeşte cu numărul de zile ale perioadei de staţionare, excepţie făcând vagoanele de marfă.
La punerea în circulaţie a vehiculului, după o perioadă de staţionare de două luni până la 6 luni, se va efectua o revizie de tipul RTI2 la vagoanele de călători, revizie tip R2 la locomotivele electrice, respectiv revizie tip 2R2 la locomotivele sau ramele diesel şi va fi supus probelor şi verificărilor la ieşirea vehiculului din revizie în conformitate cu cerinţele documentului tehnic ce conţine lucrările aferente.

3.3.Pentru vehiculele feroviare provenite atât din ţară, cât şi din import, altele decât cele menţionate în prezentul normativ feroviar, deţinătorii acestor vehicule feroviare vor utiliza ciclurile de revizie şi reparaţie planificată stabilite de proiectantul sau constructorul vehiculului în cartea tehnică sau în instrucţiunile de întreţinere şi reparare ale acestor vehicule, cu avizul Autorităţii Feroviare Române - AFER.

3.4.Inscripţionarea pe cutia vehiculelor feroviare, pe părţile laterale, a datelor referitoare la reviziile şi reparaţiile planificate efectuate se face atât pentru vehiculele care circulă în trafic internaţional, cât şi pentru cele care circulă în trafic intern în conformitate cu documentaţia de inscripţionare şi trebuie să cuprindă informaţii privind periodicitatea, tipul reviziei sau reparaţiei planificate, luna şi ultimele două cifre ale anului în care s-a efectuat revizia sau reparaţia planificată şi numele codificat al reparatorului. Inscripţionarea vehiculelor feroviare la care au fost efectuate revizii şi reparaţii planificate se va face în locurile prevăzute pe cutia vehiculului sau a şasiului şi în condiţiile menţionate în [3], [13], [14], [15] şi [16].

3.5.La ieşirea din reparaţie pentru fiecare locomotivă, automotor, ramă electrică sau diesel se va completa cartea tehnică, iar pentru vagoane se va ţine evidenţa pe documente specifice conform reglementărilor în vigoare.
În cartea tehnică se înscriu principalele caracteristici tehnice, precum şi datele de bază privind exploatarea şi reparaţia vehiculului feroviar respectiv.
3.6.În situaţiile în care vehiculele feroviare nu se utilizează pe perioade mai mari de 6 luni, acestea se vor conserva obligatoriu în conformitate cu prevederile cărţilor tehnice ale vehiculului şi ale ansamblurilor şi subansamblurilor componente. Ansamblurile şi subansamblurile care nu trebuie conservate se depozitează în condiţiile prevăzute în cărţile tehnice ale acestora. După expirarea perioadei de conservare, vehiculul, care a fost conservat, se introduce în exploatare numai după efectuarea lucrărilor de deconservare în conformitate cu prevederile din cărţile tehnice sau instrucţiunile de utilizare ale fabricantului, dar se vor efectua cel puţin revizii tehnice de tip RTI2 pentru vagoane de călători, tip RRu/tip RIF/tip RIT pentru vagoanele de marfă, tip R2/tip 2R2/tip R3 pentru locomotive şi rame automotoare, cu efectuare de control ultrasonic la osiile montate şi cu respectarea ciclului de mentenanţă.

1.Tabelul 3.1: NORME pentru efectuarea reviziilor şi reparaţiilor planificate la vehiculele feroviare motoare
(1)_

Nr. crt.

Denumirea şi tipul vehiculelor sau ale grupelor de vehicule

Durata de serviciu [ani]

Revizii planificate. Norma de timp sau km parcurşi

Reparaţii planificate. Norma de timp sau km parcurşi

  

RT

[zile/mii km]

R1

[zile/mii km]

R2

[zile/mii km]

2R2

[zile/mii km]

R3

[zile/mii km]

RR

[ani/mii km]

RG

[ani/mii km]

A

Locomotive, automotoare, rame electrice şi diesel utilizate pe linii magistrale şi secundare

          

1

Locomotive electrice monofazate, cu redresoare necomandate, 25 KV, 50 Hz tip 060EA de 5100 kW şi 040EC de 3400 KW pentru serviciul de călători şi de marfă

40

  

60/20 - 30

120/40 - 60

240/80 - 120

-

-

5 ± 1/600

10 ± 1/1000

2

Locomotive electrice monofazate, cu redresoare comandate, 25 KV, 50 Hz tip 060EA de 5100 KV şi 040EC de 3400 KW, pentru serviciul de călători şi de marfă (modernizate)

40

  

60/20 - 30

120/40 - 60

240/80 - 120

-

-

6 ± 1/750

12 ±   1/1500

3

Locomotive diesel cu transmisie electrică cc-cc şi ca-ca tip Co-Co şi Bo-Bo pentru serviciul de călători şi de marfă

35

  

60/15 - 25

120/30 - 50

240/60 - 100

480/120 - 200

720/180 - 280

4 ± 1/480

8 ±   1/960

4

Locomotive diesel echipate cu motoare diesel General Motors, cu transmisie electrică cc-cc tip Co-Co pentru serviciul de călători şi de marfă

35

  

92/-

184/-

368/-

736/-

1104/-

5 ± 1/750

10 ± 1/1500

5

Locomotive diesel cu transmisie hidraulică

35

  

60/10 - 12

120/20 - 24

240/40 - 48

480/80 - 96

-

3 ± 1/200

6 ±   1/400

6

Locomotive diesel cu transmisie hidraulică echipate cu motoare diesel CATERPILAR şi MTU

35

  

60/10 - 12

120/20 - 24

180/40 - 48

360/80 - 96

-

5 ± 1/500

10+1/1500

7

Automotoare diesel cu transmisie mecanică şi hidraulică seriile 700, 900, 1000, LVT, AM282

35

  

30/8 - 10

60/16 - 20

120/32 - 40

-

-

-

3 ±   1/250

8

Ramă electrică tip Z 6100 şi Z 6300

35

  

60/-

120/-

180/-

-

-

4/-

8/-

9

Rame automotoare diesel cu transmisie hidraulică tip DUEWAG

30

  

30/10 - 12

90/30 - 35

180/50 - 60

360/100 - 110

  

5 ±   1/500

Nr. crt.

Denumirea şi tipul vehiculelor sau ale grupelor de vehicule

Durata de serviciu [ani]

Revizii planificate. Norma de timp sau km parcurşi

Reparaţii planificate. Norma de timp sau km parcurşi

R1

[zile/mii km]

R2

[zile/mii km]

R3

[zile/mii km]

R4

[zile/mii km]

R5

[ani/mii km]

R6

[ani/mii km]

R7

Revizia capitală a MD

[ani/mii ore funcţionare]

R8

Revizia capitală [ani/mii km]

R9

Revizia capitală [ani/mii km]

10

Automotoare diesel Desiro - Siemens

30

-/10*

-/20*

-/40*

-/80*

1/160*

2/320*

4,5/18

6/1000*

12/2000*

* Se acceptă + 10% la numărul de kilometri parcurşi.

Nr. crt.

Denumirea şi tipul vehiculelor sau ale grupelor de vehicule

Durata de serviciu [ani]

Revizii planificate. Norma de timp sau km parcurşi

Reparaţii planificate. Norma de timp sau km parcurşi

RT

[zile/mii km]

R1

[zile/mii km]

R2

[zile/mii km]

2R2

[zile/mii km]

R3

[zile/mii km]

RR*

[ani/mii km]

RG*

[ani/mii km]

B

Locomotive utilizate pentru efectuarea serviciului de manevră feroviară

        

1

Locomotive electrice, orice tip

40

60/-

120/-

360/-

-

-

5 ± 1/-

10 ± 1/-

2

Locomotive diesel electrice, orice tip

35

60/-

180/-

360/-

720/-

1080/-

4 ± 1/-

8 ± 1/-

3

Locomotive diesel hidraulice, orice tip

35

60/-

180/-

360/-

720/-

-

3 ± 1/-

6 ± 1/-

4

Locomotive diesel cu transmisie mecanică tip LDM, BDM

35

60/-

120/-

240/-

-

-

3 ± 1/-

6 ± 1/-

Nr. crt.

Denumirea şi tipul vehiculelor sau ale grupelor de vehicule

Durata de serviciu

[ani]

Revizii planificate. Norma de timp sau km parcurşi

Reparaţii planificate. Norma de timp sau km parcurşi

RT

[zile/mii km]

R1

[zile/mii km]

R2

[zile/mii km]

2R2

[zile/mii km]

R3

[zile/mii km]

RR*

[ani/mii km]

RG*

[ani/mii km]

C

Locomotive, automotoare cu utilizare temporară (transport tehnologic, turism, alte activităţi)

        

1

Locomotive electrice tip 060EA de 5100 KW şi 040EC de 3400 KW

40

60/-

180/-

360/-

-

-

5÷1/500

10÷1/1000

2

Locomotive diesel cu transmisie electrică tip 060DA

35

60/4

180/12

360/24

720/48

1080/72

4 ± 1/400

8 ± 1/800

3

Locomotive diesel cu transmisie hidraulică

35

60/4

180/12

360/24

720/48

-

3 ± 1/200

6 ± 1/400

4

Automotoare pe 2 şi 4 osii

35

60/8 - 10

120/16 - 20

240/32 - 40

-

-

1+0,5/75

2 ± 1/150

* Norma de timp se poate majora astfel:
- la nr. crt. 1:7 ani pentru RR şi 14 ani pentru RG;
- la nr. crt. 2: 6 ani pentru RR şi 12 ani pentru RG;
- la nr. crt. 3: 5 ani pentru RR şi 10 ani pentru RG (inclusiv nr. crt. B/4);
- la nr. crt. 4: 3 ani pentru RR şi 6 ani pentru RG.

Nr. crt.

Denumirea şi tipul vehiculelor sau ale grupelor de vehicule

Durata de serviciu [ani)

Revizii planificate. Norma de timp sau kilometri parcurşi

Reparaţii planificate. Norma de timp sau km parcurşi

Revizia planificată mică RP4

[zile/mii km]

Revizia planificată medie RP2

[zile/mii km]

Revizia planificată mare RP1

[zile/mii km]

RR

[ani/mii km]

RGE

[ani/mii km]

RG1

[ani/mii km]

5

Locomotive cu tender cu abur ecartament normal din seriile 140000, 150000, 230000, 231000 şi ecartament îngust, seriile 764050 şi 7642000

40

60/3 - 4

120/6 - 8

240/12 - 16

2/36 - 48

4/72 - 96

8/144 - 200

Nr. crt.

Denumirea şi tipul vehiculelor sau ale grupelor de vehicule

Durata de serviciu

[ani]

Revizii planificate

Reparaţii planificate

R1

[mii km]

R2

[mii km]

R3

[mii km]

RR

[mii km]

D

Rame electrice de metrou

     

1

Rame electrice de metrou (REM) tip I.V Arad cod 239

40

0,6 ± 10%

7 ± 10%

14 ± 10%

150 ± 10%

2

Rame electrice de metrou REM IVA TIP 2

40

0,6 ± 10%

7 ± 10%

14 ± 10%

150 ± 10%

3

Rame electrice de metrou tip BM (Bombardier)

30

Conform tabelelor a) şi b) de mai jos

4

Rame electrice de metrou tip BM3 (CAF)

30

Conform tabelului c) de mai jos

- a) Reviziile ramelor electrice de metrou tip BM efectuate la norma de timp (zile, luni, ani)

Nr. crt.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

Tipul reviziei

Revizia la 7 zile

Revizia la 1 lună

Revizia la 2 luni

Revizia la 3 luni

Revizia la 4 luni

Revizia la 6 luni

Revizia la 1 an

A

Revizia la 1 an

B

Revizia la 1 an

C

Revizia la 1 an D

Revizia la 2 ani

Revizia la 2,5 ani

Revizia la 3 ani

Revizia la 4 ani

Revizia la 5 ani

Revizia la 6 ani

Revizia la 7,5 ani

Revizia la 8 ani

Revizia la 10 ani

Revizia la 15 ani

Revizia la 16 ani

Revizia la 20 de ani

- b) Reviziile ramelor electrice de metrou tip BM efectuate la norma de km parcurşi

Nr. crt.

1

2

3

4

5

6

7

8

8

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

Tipul reviziei

Revizia la 4.000 km

Revizia la 15.000 km

Revizia la 20.000 km

Revizia la 25.000 km

Revizia la 30.000 km

Revizia la 50.000 km

Revizia la 100.000 km A

Revizia la 100.000 km B

Revizia la 100.000 km C

Revizia la 100.000 km D

Revizia la 125.000 km

Revizia la 150.000 km

Revizia la 200.000 km

Revizia la 300.000 km

Revizia la 400.000 km

Revizia la 400.000 km B

Revizia la 500.000 km

Revizia la 600.000 km

Revizia la 670.000 km

Revizia la 900.000 km

Revizia la 1.000.000 km + 5%

Revizia la 1.200.000 km

Revizia la 1.500.000 km

- c) Reviziile ramelor electrice de metrou tip BM3 (CAF) la norma de timp şi la norma de km parcurşi

Nr. crt.

1

2

3

4

5

6

7

Ciclu scurt

Ciclu lung

Tipul reviziei

Revizie de siguranţă (S)

la 30 zile

Revizie (V)

la 30.000 km

Revizie module (B)

la 110.000 km

Revizie module (C)

la 150.000 km

Revizie module (D)

la 180.000 km

Revizie intermediară (RI)

la 600.000 km

Revizie generală (RG)

la 1.200.000 km

(2)NOTE:
1.La unele ansambluri şi subansambluri ale ramelor electrice de metrou tip BM reviziile se execută la normă de timp, iar la altele, la normă de kilometri parcurşi. Atunci când normele de timp şi kilometri parcurşi sunt apropiate, pentru reducerea imobilizării, reviziile se efectuează simultan, astfel încât să nu fie depăşită niciuna din norme. Exemplu: dacă la revizia de 3 luni rama de metrou a realizat un parcurs de 48.000 km, atunci se execută atât procesul tehnologic corespunzător reviziei la 3 luni, cât şi procesul tehnologic corespunzător reviziei la 50.000 km.
2.Literele A, B, C, D diferenţiază lucrările care se efectuează la subansamble ale vagoanelor motoare şi/sau nemotoare.
3.Pentru ramele de metrou BM3 (CAF), limitele maxime pentru efectuarea operaţiilor de mentenanţă corespund valorilor nominale indicate la litera c), majorate cu 10% pentru ciclurile scurte şi cu 5% pentru ciclurile lungi. Acestea se determină prin multiplicarea valorilor nominale cu 1,1 pentru cicluri scurte şi cu 1,05 pentru cicluri lungi.

*) Se admite prelungirea termenului de revizie planificată la ramele electrice de metrou tip BM înscrisă în tabelul 3.1 poziţia D lit. b) pct. 21 din anexa la Ordinul ministrului transporturilor şi infrastructurii nr. 315/2011 privind aprobarea Normativului feroviar "Vehicule de cale ferată. Tipuri de revizii şi reparaţii planificate. Normele de timp sau normele de kilometri parcurşi pentru efectuarea reviziilor şi reparaţiilor planificate", publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 418 din 15 iunie 2011, cu modificările şi completările ulterioare, prin majorarea normei de kilometri parcurşi la valoarea de 1.000.000 km +15%, numai pentru a doua revizie la 1.000.000 km.
Prevederile se aplică ramelor electrice de metrou tip BM scadente la acest tip de revizie până la data de 30 iunie 2021.

2.Tabelul 3.2
NORME pentru efectuarea reviziilor şi reparaţiilor planificate la vagoanele de călători şi similare

Nr. crt.

Denumirea şi tipul vehiculului feroviar

Durata de serviciu

[ani]

Revizii planificate. Norma de timp sau km parcurşi

Reparaţii planificate. Norma de timp sau km parcurşi

RTI1

[luni/mii km*]

RTI2

[luni/mii km*]

RTI3

[luni/mii km*]

RTG

[ani/mii km*]

RP

[ani/mii km*]

RG1

[ani/mii km*]

RG2

[ani/mii km*]

A

Vagoane pentru transport călători şi echivalente deţinute de operatori de transport feroviar de călători

        

1

Vagoane de călători compartimentat sau de tip salon, vagoane de construcţie specială (restaurant, bar-bistro, de dormit, cuşetă), vagoane de serviciu (poştal, de bagaje, de bagaje cu compartiment poştal, furgon pentru transport automobile), înzestrate cu frână automată de mare putere cu acţiune rapidă, echipat cu boghiuri şi osii montate cu roţi monobloc şi discuri de frână, cu viteza maximă înscrisă pe vagon de 160 km/h sau mai mare

40

6±1,5/100-150

12±1,5**/200-250

18±1,5/300 -350

2±3 luni/500

-

9±1/2250

18±2/4500

2

Vagoane de călători compartiment sau de tip salon, vagoane de construcţie specială (restaurant, bar-bistro, de dormit, cuşetă), vagoane de serviciu (poştal, de bagaje, de bagaje cu compartiment poştal, furgon pentru transport automobile), înzestrate cu frână automată de mare putere cu acţiune rapidă, echipate cu boghiuri cu viteza maximă înscrisă pe vagon până la 140 km/h sau mai mare (fără a depăşi 160 km/h)

40

12±1,5/-

18±1,5**/-

24±1,5/-

-

2,5±3 luni/-

7,5±3 luni/-

15±3 luni/-

3

Vagon suburban, vagon etajat individual şi tren etajat cuplu

40

-

18±1,5**/-

24±1,5/-

-

2,5±3 luni/-

7,5±3 luni/-

15±3 luni/-

4

Vagoane pentru încălzirea trenurilor de călători WIT***

40

12/-

24**/-

36/-

-

4/-

-

16/-

5

Vagoane laborator, indiferent de administraţia proprietară şi tipul de măsurători

40

12/-

24**/-

36/-

-

4/-

-

16/-

6

Vagon cuşetă însoţitor tren RO-LA ****

 

6±1,5/-

12±1,5**/-

18±1,5/-

3/-

-

6/-

 
NOTĂ:
La poziţiile 2, 3, 4, 5 perioada la care se vor efectua reviziile şi reparaţiile se poate majora sau micşora cu 1,5 luni (± 1,5 luni), respectiv 3 luni (± 3 luni).
*Norma în kilometri se aplică numai în cazul vagoanelor echipate cu dispozitiv electronic pentru contorizarea şi memorarea kilometrilor parcurşi.
**Se execută cu ridicarea cutiei vagonului de pe boghiuri pentru efectuarea controlului ultrasonic total al osiilor montate.
***Se efectuează reviziile de tip RTI1, RTI2 şi RTI3, alternativ la interval de 12 luni între două reparaţii de tip RP, succesiunea va fi: RTI1, RTI2, RTI3, RTI2, RTI3.
****Reparaţiile planificate RG1 şi RG2 de la vagoanele cuşetă RO-LA sunt identice.

*) Se admite prelungirea termenului de reparaţie planificată de tip RP la tipurile de vagoane de călători înscrise la poziţiile A.2 şi A.3 din Normele pentru efectuarea reviziilor şi reparaţiilor planificate la vagoanele de călători şi similare - tabelul 3.2 prin majorarea normei de timp cu 4 luni.
Prevederile alin. (1) se aplică vagoanelor scadente la acest tip de reparaţie până la data de 31 decembrie 2014.

3.Tabelul 3.3
Norme pentru efectuarea reviziilor şi reparaţiilor planificate la vagoanele de marfă

Nr. crt.

Denumirea şi tipul vehiculului feroviar

Durata de serviciu

(ani)

* Revizii tehnice intermediare (RRu, RIF, RIT)

Norma de timp sau km parcurşi

Reparaţii planificate

Norma de timp sau km parcurşi

(ani/mii km)

RP

(ani/mii km)

RK

(ani/mii km)

A.

Vagoane care au caracteristicile constructive în conformitate cu [6], anexa 11 la instrucţiuni, cap. I, pct. 1-6a), 6b)

-

1.

Vagoane acoperite cu pereţi culisanţi, pe două osii (3 pereţi transversali mobili pentru compartimentare), seria Hbbillnss

40

3/-

6/-

12/-

2.

Vagon acoperit de tip special cu pereţi culisanţi, pe două osii (6 pereţi transversali mobili de compartimentare), seria Hbikklls

40

3/-

6/-

12/-

3.

Vagoane-platformă cu prelată mobilă şi pereţi de capăt ficşi, pe 4 osii, seria Rils

40

3/-

6/-

12/-

4.

Vagoane-platformă cu prelată mobilă şi pereţi de capăt ficşi, pentru transport rulouri de tablă, pe 4 osii, seria Shimmns

40

3/-

6/-

12/-

5.

Vagoane-platformă cu planşeu coborât, pe 4 osii, pentru transport combinat, seria Sdgkkms

40

3/-

6/-

12/-

6.

Vagoane speciale cu descărcare prin gravitaţie, pe 4 osii, seria Uagps

40

3/-

6/-

12/-

7.

Vagoane speciale pentru transporturi negabaritice, pe 4 osii, seria Uaaikks

40

3/-

6/-

12/-

8.

Vagoane speciale pentru transporturi negabaritice, pe 6, 8, 10 sau 20 de osii, seria Uaai

40

3/-

6/-

12/-

9.

Vagoane speciale, de uz administrativ, seriile Uwbc, Uwdp şi Uwman

40

3/-

6/-

12/-

10.

Vagoane speciale pe 4 osii, cu descărcare cu fluid sub presiune, pentru transport produse pulverulente, seriile Ucs şi Uacs

40

3/-

6/-

12/-

11.

Vagoane-platformă specializate pentru transport containere, pe două osii, seria Lgns

40

3/-

6/-

12/-

12.

Vagon acoperit, pe 4 osii, seriile Gas şi Gags

40

3/-

6/-

12/-

13.

Vagoane cu descărcare prin gravitaţie masivă bilaterală simultană, pe 4 osii, seria fals

40

3/-

6/-

12/-

14.

Vagoane-platformă cu pereţi frontali rabatabili şi ţepuşe, pe 4 osii, seriile Rsi, Rmms, Rmmp şi Roos

40

3/-

6/-

12/-

15.

Vagoane-platformă cu pereţi frontali rabatabili şi ţepuşe amenajate pentru transport containere, pe 4 osii, seria Rgs

40

3/-

6/-

12/-

16.

Vagoane-platformă specializate pentru transport containere, pe 4 osii, seria Sgs

40

3/-

6/-

12/-

17.

Vagoane descoperite cu uşi laterale, pe 4 osii, seria Eaos

40

3/-

6/-

12/-

18.

Vagoane descoperite basculate lateral, fără uşi laterale, pe 4 osii, seria Eam

40

3/-

6/-

12/-

19.

Vagoane descoperite cu descărcare prin gravitaţie, cu trape în podea şi uşi laterale, pe 4 osii, seria Eacs

40

3/-

6/-

12/-

20.

Vagoane descoperite de tip special, cu descărcare prin gravitaţie (buncăr), pe 4 osii, seria Faccs

40

3/-

6/-

12/-

21.

Vagoane descoperite de tip special, cu descărcare prin gravitaţie, pe 4 osii, seria Fals

40

3/-

6/-

12/-

22.

Vagoane-cisternă, pe 4 osii, seria Za

40(32**)

3/-

6/-

12/-

23.

Vagoane-cisternă, pe două osii, seria Z

40(32**)

3/-

6/-

12/-

24.

Vagoane acoperite, pe două osii, seriile Gbs, Gbgs şi Ggs

40

3/-

6/-

12/-

25.

Vagoane descoperite, pe două osii, seriile Es şi Esx

40

3/-

6/-

12/-

26.

Vagoane refrigerante, pe două osii, seriile Ibbhs, Ibbehs şi Ibbehqs

40

3/-

6/-

12/-

27.

Vagoane-platformă cu pereţi rabatabili şi ţepuşe, pe două osii, seria Ks

40

3/-

6/-

12/-

28.

Vagoane-platformă de tip special, pentru transport pachete de tablă, pe două osii, seria Lst

40

3/-

6/-

12/-

29.

Vagoane-platformă articulate de tip special, pe 2+2 osii, seria Laads

40

3/-

6/-

12/-

30.

Vagoane descoperite de tip obişnuit cu basculare laterală, pe 4 osii, seriile Eakkmos şi Eaklmo

40

3/-

6/-

12/-

31.

Vagoane descoperite de tip special cu descărcare controlată prin gravitaţie, bilateral alternativ, axial jos, pe 4 osii, seria Faccpps

40

3/-

6/-

12/-

32.

Vagoane-platformă cu planşeu coborât, pe 10 osii, pentru transport combinat, seria Saadkms

40

***

B.

Vagoane care nu respectă una sau mai multe dintre caracteristicile constructive menţionate în [6], anexa 11 la instrucţiuni, cap. I, pct. 1-6a), 6b)

-

2/-

4/-

8/-

C.

Vagoane care au caracteristicile constructive conform [6], anexa 11 la instrucţiuni, cap. II, pct. 1, 2, 3, 4, 5

-

Pentru vagoanele a căror durată de valabilitate din chenarul de întreţinere este mai mare de 3 ani, dar nu mai mare de 6 ani, deţinătorul este obligat să efectueze un control intermediar care se poate limita la un sondaj, dacă rezultatele observate sunt satisfăcătoare [6]

Se stabileşte de către deţinător în conformitate cu subpct. 2.2.2 lit. a) paragraful 4 din prezentul normativ feroviar

D.

Vagoane pentru trenurile de intervenţie şi ajutor deţinute de Compania Naţională de Căi Ferate "C.F.R." - S.A., Societatea Comercială de Transport cu Metroul Bucureşti "METROREX" - S.A. (vagoane cu rulaj redus, 15.000-20.000 km/an)

-

-

-

-

1.

Vagoane acoperite, pe 4 osii, seriile Gags şi Gagm

40

5/75

10/150

20/300

2.

Vagoane descoperite, pe 4 osii, cu planşeu fix, seriile Eaos, Eawx, Esw şi Eswx

40

5/75

10/150

20/300

3.

Vagoane cu descărcare prin gravitaţie (tip gondolă), pe 4 osii, seria Eacs

40

5/75

10/150

20/300

4.

Vagoane-platformă, pe 4 osii, seriile Rsi, Rgs, Rmns şi Rms

40

5/75

10/150

20/300

5.

Vagoane acoperite, pe două osii, seriile Ggs, Gbs şi Ggkklm

40

5/75

10/150

20/300

6.

Vagoane descoperite, pe două osii, seria Ks

40

5/75

10/150

20/300

7.

Vagoane descoperite, pe două osii, seria Ks, utilizate ca vagon de intervenţie

40

5/75

10/150

20/300

8.

Vagoane-cisternă, pe două şi 4 osii, seria Z

40

5/75

10/150

20/300

9.

Vagoane descoperite pe două osii, seria Fsx

40

5/75

10/150

20/300

10.

Vagoane de marfă dozator pe 4 osii, seriile Faccs şi Faccpps

40

5/75

10/150

20/300

11.

Vagoane pentru transport tractoare, pe două osii, seria Laads

40

5/75

10/150

20/300

12.

Vagoane speciale seriile Uw (Uv, Uwa, Uwadp, Uwaom, Uwas, Uwaff, Uwata, Uwbr, Uwbc, Uwdp, Uwltc, Uwma, Uwman, Uwmp, Uwpz, Uwsmc, Uwta, Uwtsae, Uwu, Uwz)

40

5/75

10/150

20/300

* Reviziile tehnice intermediare: RRU, RIF, RIT sunt revizii obligatorii. Se efectuează la solicitarea deţinătorului vagonului în funcţie de tipul mărfii transportate, de dotarea vagoanelor cu diverse instalaţii, regimul de exploatare al vagonului etc.
RRu şi RIF se efectuează la vagoanele care au un regim de exploatare mai greu (transportă mărfuri pulverulente, descărcare prin gravitaţie) şi au stabilită o limită a prestaţiei exprimate în tone-kilometri; RIT se efectuează la vagoanele dotate cu diverse instalaţii auxiliare (frigorifice, de descărcare sub presiune etc.).
** Valabil pentru vagoane destinate transportului de produse corozive şi gaze comprimate sau lichefiate, precum şi pentru cisternele cu rezervorul din aluminiu. Ciclurile de revizii şi reparaţii se referă numai la şasiu, aparatul de rulare, legare, tracţiune, tamponare. Reviziile şi reparaţiile cisternei (rezervorului) montat pe vagon se efectuează conform prescripţiilor Inspecţiei de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat - I.S.C.I.R. specifice, în vigoare.
[textul din punctul 3. din partea 2, capitolul 3, sectiunea 2 a fost abrogat la 15-dec-2023 de Art. I, punctul 5. din Ordinul 2.099/2023]

Nr. crt.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

Tipul reviziei

IP tip A 90.000 km

Revizie tip A 180.000 km

IP tip A 180.000 km

Revizie tip A 360.000 km

IP tip B 450.000 km

Revizie tip A 540.000 km

IP tip A 630.000 km

Revizie tip A 720.000 km

IP tip A 810.000 km

Revizie tip B 900.000 km

IP tip A 990.000 km

Revizie tip A 1.800.000 km

IP tip A 1.170.000 km

RPr tip A 1.260.000 km

Nr. crt.

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

Tipul reviziei

IP tip C 1.350.000 km

Revizie tip A 1.440.000 km

IP tip A 1.530.000 km

Revizie tip A 1.620.000 km

IP tip A 1.710.000 km

Revizie tip B 1.800.000 km

IP tip A 1.890.000 km

Revizie tip A 1.980.000 km

IP tip A 2.070.000 km

Revizie tip A 2.160.000 km

IP tip B 2.250.000 km

Revizie tip A 2.340.000 km

IP tip A 2.430.000 km

Revizie tip A 2.520.000 km

IP tip A 2.610.000 km

NOTĂ:
Vagoanele cuprinse în tabel la punctul A vor efectua reparaţiile de tip RP şi tip RK la norma de timp: 6±3 luni, respectiv 12±3 luni, conform prevederilor din [3].

*) - poziţia nr. 32 se modifică şi va avea următorul cuprins:

Nr. crt.

Denumirea şi tipul vehiculului feroviar

Durata de serviciu

(ani)

*Revizii tehnice intermediare

(RRu, RIF, RIT) Norma de timp sau km parcurşi

Reparaţii planificate Norma de timp sau km parcurşi

(ani/mii km)

RP

(ani/mii km)

RK

(ani/mii km)

32.

Vagoane-platformă cu planşeu coborât, pe 10 osii, pentru transport combinat, seria Saadkms

40

2

4

-

4.Tabelul 3.4
NORME pentru efectuarea reviziilor şi reparaţiilor planificate ale vehiculelor feroviare utilizate pentru prestarea unor activităţi feroviare speciale**

Nr. crt.

Denumirea şi tipul vehiculului feroviar

Durata de serviciu

[ani]

Revizii planificate. Norma de timp sau kilometri parcurşi

Reparaţii planificate. Norma de timp sau km parcurşi

RIF

[ani/mii km]

RT

[luni/ore]

R1

[luni/ore]

R2

[luni/ore]

RP

RR

RG

[ani/ore]

[ani/mii km]

[ani/ore]

[ani/mii km]

[ani/ore]

[ani/mii km]

A

Macarale feroviare şi pluguri de zăpadă

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

1

Macarale feroviare tip EDK 80, EDK 500, EDK 750, EDK 1000, EDK 2000

40

-

1/100

3/300

12/1200

10/6000

-

20/12000

-

40/24000

-

2

Pluguri de zăpadă tip PZH

40

-

12*/-

36*/-

72*/-

-

-

9/6500

-

18/13000

-

3

Pluguri de zăpadă tip WPZ

40

 

12*/-

36*/-

72*/-

9/6500

-

-

-

18/13000

-

B

Vagoane de uz administrativ

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

1

Vagoane seria Uv, Uy, Uw provenite din vagoanele de marfă seriile G, K, R, Z

40

5/75

-

-

-

-

10/150

-

-

-

-

2

Vagoane seria Uy, Uw provenite din vagoanele de călători şi similare, seriile A, B, T, F, WLA, WLB

40

5/75

-

-

-

-

10/150

-

-

-

-

Nr. crt.

Denumirea şi tipul vehiculului feroviar

Durata de serviciu

[ani]

Revizii planificate. Norma de timp sau kilometri parcurşi

Reparaţii planificate. Norma de timp sau km parcurşi

RIF

[ani/mii km]

RT

[ani/mii km]

R1

[luni/ore]

R2

[luni/ore]

RP

RR

RG

[ani/ore]

[ani/mii km]

[ani/ore]

[ani/mii km]

[ani/ore]

[ani/mii km]

C

Vagoane din trenul de comandament, guvernamental şi vagoane din trenul de epocă

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

1

Vagoane din trenul de comandament şi din trenul guvernamental

40

-

3/50

-

-

-

6/100

-

-

-

-

2

Vagoane din compunerea trenurilor de epocă pentru scop turistic

40

-

5/75

-

-

-

10/150

-

-

-

-

*Reviziile planificate se efectuează până la 15 octombrie a anului în care sunt planificate.
**Macaralele feroviare (partea de vehicul feroviar), plugurile de zăpadă, vagoanele din trenul guvernamental, de comandament şi de epocă, vagoanele de uz administrativ sunt vehicule feroviare speciale cu utilizare temporară; perioada de menţinere în exploatare este stabilită în funcţie de starea tehnică şi gradul de utilizarea al acestora de către Autoritatea Feroviară Română - AFER, la solicitarea deţinătorului.
Ansamblurile şi subansamblurile din componenţa instalaţiilor cu ridicare ale macaralelor feroviare se revizuiesc şi se repară în conformitate cu prevederile reglementărilor stabilite de autoritatea competentă.

CAPITOLUL 4:Stabilirea lucrărilor care trebuie efectuate la vehiculele feroviare în cadrul reviziilor şi reparaţiilor planificate
4.1.Stabilirea lucrărilor care trebuie efectuate la reviziile planificate ale vehiculelor feroviare Lucrările care trebuie efectuate la reviziile planificate ale vehiculelor feroviare se stabilesc în funcţie de:
- tipul şi complexitatea vehiculului feroviar;
- concepţia tehnică a ansamblurilor şi subansamblurilor componente din punctul de vedere al mentenanţei (accesibilitate, modularitate, uşurinţă în demontare);
- tipul reviziei planificate;
- gradul de dotare a vehiculelor cu instalaţii pentru diagnosticarea stării tehnice în circulaţie;
- gradul de dotare a atelierelor cu standuri, dispozitive şi aparatură specializată pentru verificarea stării tehnice a ansamblurilor şi subansamblurilor vehiculelor;
- prevederile instrucţiunilor de întreţinere, control şi verificare ale ansamblurilor şi subansamblurilor vehiculelor feroviare, elaborate de constructor/proiectant.
Lucrările reviziilor de rang superior (R2) includ lucrările reviziilor de rang inferior (R1).
La reviziile planificate care se efectuează în unităţile autorizate se execută, de regulă, verificarea stării tehnice fără demontare sau cu demontare parţială a principalelor ansambluri şi subansambluri implicate în siguranţa circulaţiei (aparat de rulare, elemente componente ale suspensiilor, elementele de legătură boghiu- cutie, aparatul de tracţiune şi legare, tampoanele), verificarea jocurilor mecanice la boghiu şi cutie, la timoneria frânei, verificarea gabaritului, verificarea funcţională la: instalaţia de frână, instalaţiile de siguranţă şi vigilenţă, instalaţia de control punctual al vitezei, instalaţia de măsurare şi înregistrare/vizualizare a vitezei, instalaţia acustică, instalaţia de ştergere a geamurilor frontale, instalaţia de ungere a buzei bandajului, instalaţia de nisipare.
În funcţie de rezultatele constatărilor se efectuează lucrări de readucere a parametrilor şi caracteristicilor în limitele prescrise în instrucţiile sau normele tehnice feroviare specifice prin reglaje pe vehicul sau prin demontarea subansamblurilor de pe vehicul şi verificarea în ateliere, utilizând standuri şi dispozitive specializate atestate conform reglementărilor în vigoare.
De asemenea, în cadrul proceselor de revizie se efectuează la vehiculele feroviare motoare completarea cu materiale consumabile a instalaţiilor de ungere (ulei, unsori) a instalaţiei de nisipare (nisip), a instalaţiilor de răcire (apă).
Lucrările referitoare la subansamblurile implicate în siguranţa circulaţiei se execută obligatoriu la toate tipurile de revizie.
Profilul de rulare al roţilor osiilor montate (vehicule motoare) se măsoară şi rezultatele măsurătorilor se înregistrează cel puţin odată la 30 de zile calendaristice, cu ocazia uneia din reviziile tehnice.
Lucrările care trebuie efectuate la vehiculele feroviare în cadrul reviziilor planificate trebuie să facă obiectul unor nomenclatoare de lucrări întocmite pentru fiecare tip de revizie şi tip de vehicul sau grup de vehicule. Nomenclatoarele de lucrări trebuie să conţină pentru fiecare ansamblu şi subansamblu cel puţin următoarele date:
a)denumirea ansamblului/subansamblului revizuit;
b)locul unde se efectuează revizia (pe vehicul, în atelier);
c)lucrările ce trebuie efectuate precizând:
- lucrările pregătitoare;
- în ce constă lucrarea (demontare, control vizual, măsurare dimensională, verificare pe stand, reglare, ajustare, prelucrări mecanice, cântărire, ungere, calibrare, înregistrare diagrame, înlocuire);
- modul în care trebuie să se procedeze pentru eliminarea eventualelor neconformităţi;
- parametrii şi caracteristicile ce se măsoară/verifică şi criteriile de acceptare;
d)parametrii şi caracteristicile a căror valoare trebuie înregistrată.

4.2.Lucrările care trebuie efectuate la reparaţiile planificate se stabilesc ţinând seama de anumite criterii, cum ar fi: sistemul de reparare adoptat, necesitatea înlocuirii cu componente noi, starea tehnică a vehiculului feroviar, durata de viaţă, complexitatea vehiculului, volumul lucrărilor de modernizare, tipul reparaţiei efectuate.

4.2.1.Sistemul de reparare adoptat, respectiv:
a)efectuarea reparaţiei în sistemul agregatelor şi subansamblurilor de schimb (înlocuirea tuturor ansamblurilor şi subansamblurilor cu altele noi sau reparate, existente într-un stoc dinainte stabilit pe baza unor calcule tehnico-economice, cu luarea în considerare a numărului de vehicule reparate, a duratelor de viaţă ale ansamblurilor şi subansamblurilor, a fiabilităţii şi disponibilităţii vehiculelor;
b)efectuarea reparaţiilor prin demontarea de pe vehicul a tuturor ansamblurilor şi subansamblurilor, urmată de demontarea acestora în ateliere specializate, constatarea, sortarea pieselor (în piese care se pot recondiţiona şi piese care se rebutează), recondiţionarea/înlocuirea pieselor şi subansamblurilor, montare, probe şi încercări pe flux, probe pe standuri şi dispozitive specializate, încercări şi verificări finale ale vehiculului reparat, apoi montarea pe vehicul;
c)efectuarea unor reparaţii concomitent cu înlocuirea unor ansambluri şi subansambluri noi, similare sau modernizate.
4.2.2.Necesitatea înlocuirii obligatorii cu piese, subansambluri şi materiale noi, identice, a următoarelor categorii de piese, subansambluri şi materiale:
a)piesele cu defecte sau cu uzuri ce depăşesc limitele admise prescrise în documentele de referinţă menţionate în specificaţiile tehnice pentru repararea vehiculelor şi care nu pot fi recondiţionate;
b)piesele de unică folosinţă: garnituri de orice fel utilizate în toate instalaţiile vehiculelor, elementele de asigurare a asamblărilor mecanice (şaibe, piuliţe, şplinturi), elementele metal-cauciuc sau cauciuc;
c)piese şi subansambluri de uzură (perii de cărbune, saboţi de frână, segmenţii pistoanelor de la motoarele diesel şi de la compresoare. Se impune înlocuirea totală a acestora, întrucât înlocuirea parţială ar conduce la funcţionarea necorespunzătoare a subansamblurilor din care fac parte;
d)lubrifianţi (unsori, uleiuri);
e)înlocuirea acelor piese şi subansambluri prevăzute a fi înlocuite prin instrucţiile şi normele tehnice pentru repararea vehiculelor feroviare.
4.2.3.Starea tehnică a vehiculului feroviar. La reparaţiile tip RG şi tip RK, a căror scadenţă este în apropierea duratei de serviciu stabilite în cadrul normativului, se execută obligatoriu lucrările pentru verificarea structurii de rezistenţă a vehiculelor, respectiv cutie, şasiu (sablare pentru determinarea coroziunii, controlul cordoanelor de sudură, verificări dimensionale pentru determinarea deformaţiilor). În funcţie de rezultatul acestor verificări, deţinătorul va lua decizia privind casarea, repararea pentru prelungirea duratei normale de funcţionare, conform reglementărilor în vigoare, sau modernizarea vehiculului feroviar.

4.2.4.Duratele de viaţă şi nivelul tehnic şi tehnologic de fabricaţie a ansamblurilor şi subansamblurilor din componenţa vehiculelor, stabilite de proiectantul vehiculului, vor determina complexitatea lucrărilor de verificare prin demontare a respectivelor ansambluri şi subansambluri.

4.2.5.Volumul lucrărilor de modernizare a vehiculelor feroviare. Cu ocazia efectuării reparaţiilor planificate, în special la reparaţiile tip RG şi tip RK, deţinătorii vehiculelor pot solicita efectuarea unor lucrări de modernizare a vehiculelor pentru creşterea fiabilităţii şi disponibilităţii vehiculului, precum şi pentru prelungirea duratei normale de funcţionare în conformitate cu legislaţia în vigoare.

4.2.6.Numărul şi complexitatea ansamblurilor şi subansamblurilor ce intră sub incidenţa altor autorităţi (recipienţii vagoanelor-cisternă, recipienţii sub presiune, dispozitivele şi mijloacele de măsurare aflate sub incidenţă metrologică).
Aceste ansambluri sau subansambluri trebuie reparate de către operatori economici autorizaţi şi, după o documentaţie avizată, de autorităţile competente sub incidenţa cărora se află.
4.2.7.Necesitatea înlocuirii unor piese şi materiale care au depăşit durata de viaţă prescrisă sau durata de depozitare prescrisă, înainte de punerea în circulaţie a vehiculelor cu rulaj redus (cu durata mare de staţionare) menţionate în tabelele 3.3 lit. D şi 3.4.
4.2.8.Tipul reparaţiei efectuate
Lucrările de la orice reparaţie de rang superior includ lucrările de la orice reparaţie de rang inferior.
Lucrările care trebuie efectuate în cadrul proceselor de reparare a vehiculelor feroviare trebuie să facă obiectul unor nomenclatoare de lucrări elaborate pentru fiecare tip de reparaţie şi fiecare tip/categorie de vehicul şi care trebuie să conţină pentru fiecare ansamblu şi subansamblu cel puţin următoarele elemente:
a)lucrări pregătitoare pentru introducerea vehiculului în reparaţie;
b)enumerarea ansamblurilor şi subansamblurilor. Pentru ansamblurile şi subansamblurile ce se demontează de pe vehicul se precizează locul unde se transportă pentru reparare (în atelierul din societatea reparatoare sau trimiterea la altă societate reparatoare);
c)lucrările de demontare a ansamblurilor şi subansamblurilor, precizând nivelul până la care se demontează;
d)spălarea, curăţarea pieselor şi subansamblurilor componente;
e)constatarea pieselor şi subansamblurilor:
- aspectare vizuală;
- control nedistructiv (control ultrasonic, control cu lichide penetrante, control magnetic);
- măsurători dimensionale, înregistrări ce trebuie efectuate;
- sortare piese şi subansambluri, izolarea celor necorespunzătoare.
f)precizarea modului de reparare:
- recondiţionare, cu menţionarea metodei;
- reglare, ajustare;
- înlocuire ansamblu/subansamblu/piesă cu unul/una nou/nouă sau reparat(ă), identic sau modernizat(ă).
g)montare ansambluri, subansambluri, reglare, ungere, pregătire pentru încercări şi probe;
h)încercări şi probe pe standuri şi dispozitive specializate, înregistrări ce trebuie efectuate;
i)montare pe vehicul, verificări funcţionale pe vehicul;
j)încercări ale vehiculului reparat, înregistrări:
- încercări la post fix (standuri);
- încercări de casă;
- încercări în parcurs (locomotive, automotoare, rame electrice, vagoane de călători)
CAPITOLUL 5:Documentaţia tehnică privind reviziile şi reparaţiile planificate ale vehiculelor feroviare
Vehiculele feroviare trebuie să fie revizuite şi reparate pe baza unei documentaţii tehnice care trebuie să conţină:

a)caietul de sarcini, elaborat de deţinătorul vehiculului feroviar, care să prevadă cerinţele pentru reviziile sau reparaţiile planificate ale vehiculelor feroviare;

b)specificaţiile tehnice utilizate în activităţile de întreţinere a vehiculelor feroviare, elaborate de către entitatea responsabilă cu întreţinerea (ERI) sau o entitate certificată pentru funcţii de întreţinere (FI) care a preluat funcţia de efectuare a întreţinerii, externalizată de o ERI [27], având la bază cerinţele caietului de sarcini elaborat de deţinătorul vehiculului feroviar şi legislaţia de referinţă europeană şi naţională referitoare la întreţinerea vehiculelor feroviare;

c)documentaţia tehnică de execuţie (în cazul reparaţiilor cu modernizare).

Documentele de la lit. a) şi c) trebuie să fie avizate de Autoritatea Feroviară Română - AFER [31], respectiv documentele de la lit. b) trebuie să fie avizate de Autoritatea de Siguranţă Feroviară Română - ASFR [31].

5.1.Structura caietului de sarcini pentru revizii şi reparaţii planificate la vehiculele feroviare

1. Generalităţi

1.1. Obiect

1.2. Domeniul de aplicare

1.3. Clasa de risc

1.4. Definiţii (dacă este cazul)

1.5. Documente de referinţă (instrucţii de revizii şi reparaţii, reglementări şi norme tehnice feroviare, standarde, fişe UIC, prescripţii tehnice)

2. Cerinţe privind siguranţa circulaţiei, sănătatea şi securitatea persoanelor, protecţia mediului, fiabilitatea, mentenabilitatea şi disponibilitatea, asigurarea calităţii

2.1. Cerinţe privind siguranţa circulaţiei

2.2. Cerinţe privind sănătatea şi securitatea persoanelor

2.3. Cerinţe privind protecţia mediului

2.4. Cerinţe privind fiabilitatea şi disponibilitatea

2.5. Cerinţe privind compatibilitatea tehnică

2.6. Cerinţe privind asigurarea calităţii

3. Nomenclatorul lucrărilor

Nomenclatorul lucrărilor se întocmeşte în conformitate cu cerinţele menţionate la cap. 4.

4. Încercările şi verificările ce trebuie efectuate la vehiculele feroviare după revizie sau reparare

Lista încercărilor şi documentele de referinţă care le impun.

5. Recepţia lucrărilor

6. Garanţii

6.1. Clauze de garanţie

6.2. Termene de garanţie

7. Documentele care însoţesc vehiculele revizuite sau reparate

7.1. Declaraţia de conformitate

7.2. Cartea tehnică completată conform reglementărilor

7.3. Documentaţia tehnică (fişe de măsurători, protocoale de încercări)

7.4. Fişa de inventariere

Declaraţia de conformitate se emite conform prevederilor din [5].
*) subpunctul nr. 2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"2.CERINŢE ESENŢIALE [29]:
2.1.Siguranţă;
2.2.Fiabilitate şi disponibilitate;
2.3.Sănătate;
2.4.Protecţia mediului;
2.5.Compatibilitate tehnică;
2.6.Accesibilitate."

5.2.Structura specificaţiilor tehnice pentru elaborarea lucrărilor de revizie şi reparare periodică preventivă a vehiculelor feroviare

1. Generalităţi

1.1. Obiect

1.2. Domeniul de aplicare

1.3. Clasa de risc

1.4. Documente de referinţă (instrucţii de revizii şi reparaţii, reglementări şi norme tehnice feroviare, standarde, fişe UIC, prescripţii tehnice)

2. Cerinţe privind siguranţa circulaţiei, sănătatea şi securitatea persoanelor, protecţia mediului, fiabilitatea, mentenabilitatea şi disponibilitatea, asigurarea calităţii

2.1. Cerinţe privind siguranţa circulaţiei

2.2. Cerinţe privind sănătatea şi securitatea persoanelor

2.3. Cerinţe privind protecţia mediului

2.4. Cerinţe privind fiabilitatea şi disponibilitatea

2.5. Cerinţe privind compatibilitatea tehnică

2.6. Cerinţe privind asigurarea calităţii

3. Nomenclatorul lucrărilor

Se introduce nomenclatorul de lucrări din caietul de sarcini elaborat de deţinătorul vehiculului, elaborat în conformitate cu cerinţele menţionate la cap. 4.

4. Încercări/Verificări executate pe flux (pe standuri) şi finale pe produsul finit

Lista încercărilor şi verificărilor trebuie să conţină coloanele:

a) pentru ansambluri şi subansambluri:

- număr curent;

- ansamblul/subansamblul verificat;

- denumirea parametrului/caracteristicii ce se măsoară/verifică;

- valoarea-limită admisă la ieşirea din reparaţie şi documentul de referinţă care o impune;

- documentul pe care se înregistrează rezultatele verificărilor (nr./codul fişelor de măsurători);

- tipul reviziei/reparaţiei.

b) pentru ansamblu vehicul:

- tipul probei (la punct fix, încercări de casă, încercări în parcurs);

- denumirea parametrului/caracteristicii ce se măsoară/verifică;

- valoarea-limită admisă a parametrului/caracteristicii măsurat/verificate;

- documentul pe care se înregistrează rezultatele încercării/verificării (număr, cod);

- tipul reviziei/reparaţiei.

5. Documentele pentru înregistrarea rezultatelor încercărilor/verificărilor

Se vor anexa la specificaţia tehnică modelele documentelor (fişe de măsurători, protocoale, buletine de analiză) care trebuie să conţină limitele admise în exploatare, pentru parametrii funcţionali şi pentru uzurile pieselor cuplelor de frecare.

6. Lista standurilor şi a dispozitivelor speciale utilizate pentru verificarea şi controlul subansamblurilor implicate în siguranţa circulaţiei (osii montate, boghiuri, frână etc.)

7. Măsuri pentru protecţia mediului

8. Recepţia lucrărilor

9. Garanţii

9.1. Clauze de garanţie

9.2. Termene de garanţie

10. Documentele care însoţesc produsele reparate

10.1. Declaraţia de conformitate

10.2. Cartea tehnică/Fişa de inventariere

10.3. Documentaţia tehnică (fişe de măsurători, protocoale de încercări) pentru vehicul şi principalele subansambluri solicitate de deţinătorul vehiculului prin caietul de sarcini sau prin contractele de reparaţii.

Declaraţia de conformitate se emite conform prevederilor din [5].
*) subpunctul nr. 2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"2.CERINŢE ESENŢIALE [29]:
2.1.Siguranţă;
2.2.Fiabilitate şi disponibilitate;
2.3.Sănătate;
2.4.Protecţia mediului;
2.5.Compatibilitate tehnică;
2.6.Accesibilitate."