Capitolul 2 - Tipul reviziilor şi al reparaţiilor planificate la care sunt supuse vehiculele feroviare - Normativ din 2011 ''Vehicule de cale ferată. Tipuri de revizii şi reparaţii planificate. Normele de timp sau normele de kilometri parcurşi pentru efectuarea reviziilor şi reparaţiilor planificate'' NF 67-006:2011
M.Of. 418
În vigoare Versiune de la: 15 Decembrie 2023
CAPITOLUL 2:Tipul reviziilor şi al reparaţiilor planificate la care sunt supuse vehiculele feroviare
2.1.Tipul reviziilor şi al reparaţiilor planificate la care sunt supuse vehiculele feroviare motoare
a)Revizii planificate
Reviziile planificate se execută în unităţi autorizate, de exemplu: depouri sau remize (ateliere de întreţinere). Aceste revizii se execută, de regulă, fără ridicarea cutiei vehiculului de pe osii/boghiuri.
La locomotive şi rame, electrice şi diesel, aceste revizii sunt de tip RT, tip R1, tip R2, tip 2R2, tip R3, tip R1 ÷ R6 la rama automotoare DESIRO-SIEMENS şi de tip RP4, tip RP2, tip RP1 la locomotive cu abur.
La ramele electrice de metrou Bombardier tipul reviziilor este prevăzut în tabelul 3.1, poziţia D, literele a) şi b), şi anume: revizia 1 ÷ 15 la intervale de timp şi revizia 1 ÷ 16 la intervale de kilometri.
La ramele electrice de metrou tip BM3 (CAF) tipul reviziilor este prevăzut în tabelul 3.1, poziţia D, litera c), şi anume: revizia 1 pentru ciclul scurt la un interval de timp de 30 de zile, revizia 2 ÷ 5 pentru ciclul scurt la intervale de kilometri şi revizia 6 ÷ 7 pentru ciclul lung la intervale de kilometri.
Verificarea stării tehnice a ansamblurilor şi subansamblurilor se face, după caz, pe vehicul, fără demontare. În cazul în care este necesară demontarea totală sau parţială, ansamblurile şi subansamblurile reparate se verifică în ateliere cu dispozitive specializate şi pe standuri de probă.
b)Reparaţii planificate
Reparaţiile planificate se execută în societăţi comerciale reparatoare sau constructoare (ateliere de întreţinere), autorizate în acest scop, cu ridicarea cutiei vehiculului de pe osii/boghiuri.
Locomotivele, automotoarele şi ramele electrice sau diesel sunt supuse reparaţiilor planificate tip RR, tip RG, tip RGE, tip RG1, respectiv tip R7, tip R8 (denumite generic «revizii») şi tip R9 la ramă automotor Desiro-Siemens, reparaţii care au ca scop restabilirea stării de bună funcţionare şi a capacităţii de funcţionare a acestora, la parametrii prevăzuţi în instrucţiile şi prescripţiile tehnice de reparaţie.
Ramele electrice de metrou tip I.V Arad sunt supuse la reparaţiile planificate tip RR, iar cele de tip Bombardier la reparaţiile planificate, denumite generic «revizii», prezentate în tabelul 3.1, literele D a) şi D b), şi anume: revizia 16 ÷ 22 la intervale de timp şi revizia 17 ÷ 23 la intervale de kilometri. Pentru ramele electrice de metrou tip BM3 (CAF) tipul reviziilor este prevăzut în tabelul 3.1 litera D c), şi anume: revizia 1 pentru ciclul scurt la un interval de timp de 30 de zile, revizia 2+5 pentru ciclul scurt la interval de kilometri şi revizia 6 ÷ 7 pentru ciclul lung la interval de kilometri.
La vehiculele motoare modernizate, reparaţiile planificate ale ansamblurilor, subansamblurilor şi instalaţiilor care au făcut obiectul modernizărilor vor fi efectuate la termenele stabilite de către fabricanţii/proiectanţii echipamentelor respective.
2.2.Tipul reviziilor şi al reparaţiilor planificate la care sunt supuse vagoanele de călători şi similare şi vagoanele de marfă
Vagoanele de călători şi similare şi vagoanele de marfă sunt supuse reviziilor şi reparaţiilor planificate în unităţi autorizate (ateliere de întreţinere).2.2.1.Reviziile şi reparaţiile planificate la care sunt supuse vagoanele de călători şi similare:
a)revizii planificate, fără ridicarea cutiei vagonului de călători de pe osii/boghiuri. La vagoanele de călători şi similare se execută reviziile tehnice intermediare tip RTI1, RTI2, RTI3. Excepţie fac reviziile de tip RTI2, la care se ridică cutia vagonului de pe boghiuri pentru dezlegarea osiilor montate în vederea efectuării controlului ultrasonic total;
b)reparaţii planificate cu ridicarea cutiei vagonului de călători de pe osii/boghiuri. Vagoanele de călători şi similare sunt supuse reparaţiilor planificate de tip RTG (denumită generic «revizie tehnică generală»), tip RP şi reparaţiilor generale tip RG1 şi RG2. Reparaţia generală tip RG2 va cuprinde în mod obligatoriu verificarea structurilor portante. Aceste reparaţii planificate se execută cu ridicarea cutiei vagoanelor de pe osii/boghiuri şi au ca scop restabilirea capacităţii normale de funcţionare şi readucerea caracteristicilor tehnico-funcţionale la valorile prescrise în documentaţia tehnică de reparaţie;2.2.2.Reviziile şi reparaţiile planificate la care sunt supuse vagoanele de marfă:
a)revizii planificate, fără ridicarea cutiei vagonului de marfă de pe osii/boghiuri. Deţinătorii vagoanelor de marfă au obligaţia să efectueze revizii tehnice intermediare (RRu, RIF, RIT) la jumătatea intervalului de RP. Reviziile tip RRu, RIF şi RIT se efectuează fără ridicarea cutiei vagonului de marfă de pe osii/boghiuri. Excepţie fac vagoanele de marfă dotate cu roţi monobloc la care revizia tip RRu se efectuează cu ridicarea cutiei vagonului de pe osii/boghiuri şi dezlegarea osiilor montate în vederea efectuării controlului ultrasonic total şi a verificărilor dimensionale.
Tipul vagoanelor la care se execută una sau mai multe dintre aceste revizii, precum şi nomenclatorul de lucrări pe tipuri de revizie vor fi stabilite prin specificaţii tehnice elaborate de către entitatea responsabilă cu întreţinerea vagoanelor (ERI) sau o entitate certificată pentru funcţii de întreţinere (FI) care a preluat funcţia de efectuare a întreţinerii acestor vagoane, externalizată de o ERI [27] şi avizate de către de către Autoritatea de Siguranţă Feroviară Română - ASFR, în conformitate cu reglementările în vigoare [31];Pentru vagoanele de marfă care au înscris semnul "SS" şi au termenul de RP mai mare de 3 ani, fără a depăşi însă 4 sau 6 ani, deţinătorul acestora este obligat să efectueze un control intermediar care se poate limita la un sondaj, dacă rezultatele observate sunt satisfăcătoare.
Intervalul de timp la care se efectuează controlul intermediar, lucrările care fac obiectul controlului şi criteriile de acceptare a sondajului vor face obiectul unor specificaţii tehnice elaborate de deţinător şi avizate de către Autoritatea Feroviară Română - AFER, conform reglementărilor în vigoare [3].
b)reparaţii planificate, cu ridicarea cutiei vagonului de marfă de pe osii/boghiuri. Vagoanele de marfă sunt supuse reparaţiilor planificate tip RP şi reparaţiilor capitale tip RK.
Reparaţiile tip RP şi reparaţiile tip RK se execută cu ridicarea cutiei vagonului de pe osii/boghiuri şi au ca scop restabilirea capacităţii normale de funcţionare, readucerea parametrilor tehnico-funcţionali la valorile prescrise în documentaţia tehnică de reparaţie pentru piesele care se repară şi în documentaţia tehnică de construcţie pentru piesele care se înlocuiesc cu altele noi, similare.
Deţinătorul este obligat să adopte pentru vagoanele sale un termen de reparaţie tip RP mai mic decât termenul de 4 sau 6 ani, în funcţie de tipul vagonului, ori de câte ori condiţiile de utilizare sau caracteristicile de construcţie impun această măsură. Se recomandă această măsură pentru vagoanele echipate cu osii pe cuzineţi şi cele echipate cu frână de tip HIK.
Pentru vagoanele care au stabilită o limită a prestaţiei exprimată în tone-kilometri, deţinătorul trebuie să ţină evidenţa prestaţiilor efectuate.