Capitolul 4 - Stabilirea lucrărilor care trebuie efectuate la vehiculele feroviare în cadrul reviziilor şi reparaţiilor planificate - Normativ din 2011 ''Vehicule de cale ferată. Tipuri de revizii şi reparaţii planificate. Normele de timp sau normele de kilometri parcurşi pentru efectuarea reviziilor şi reparaţiilor planificate'' NF 67-006:2011

M.Of. 418

În vigoare
Versiune de la: 15 Decembrie 2023
CAPITOLUL 4:Stabilirea lucrărilor care trebuie efectuate la vehiculele feroviare în cadrul reviziilor şi reparaţiilor planificate
4.1.Stabilirea lucrărilor care trebuie efectuate la reviziile planificate ale vehiculelor feroviare Lucrările care trebuie efectuate la reviziile planificate ale vehiculelor feroviare se stabilesc în funcţie de:
- tipul şi complexitatea vehiculului feroviar;
- concepţia tehnică a ansamblurilor şi subansamblurilor componente din punctul de vedere al mentenanţei (accesibilitate, modularitate, uşurinţă în demontare);
- tipul reviziei planificate;
- gradul de dotare a vehiculelor cu instalaţii pentru diagnosticarea stării tehnice în circulaţie;
- gradul de dotare a atelierelor cu standuri, dispozitive şi aparatură specializată pentru verificarea stării tehnice a ansamblurilor şi subansamblurilor vehiculelor;
- prevederile instrucţiunilor de întreţinere, control şi verificare ale ansamblurilor şi subansamblurilor vehiculelor feroviare, elaborate de constructor/proiectant.
Lucrările reviziilor de rang superior (R2) includ lucrările reviziilor de rang inferior (R1).
La reviziile planificate care se efectuează în unităţile autorizate se execută, de regulă, verificarea stării tehnice fără demontare sau cu demontare parţială a principalelor ansambluri şi subansambluri implicate în siguranţa circulaţiei (aparat de rulare, elemente componente ale suspensiilor, elementele de legătură boghiu- cutie, aparatul de tracţiune şi legare, tampoanele), verificarea jocurilor mecanice la boghiu şi cutie, la timoneria frânei, verificarea gabaritului, verificarea funcţională la: instalaţia de frână, instalaţiile de siguranţă şi vigilenţă, instalaţia de control punctual al vitezei, instalaţia de măsurare şi înregistrare/vizualizare a vitezei, instalaţia acustică, instalaţia de ştergere a geamurilor frontale, instalaţia de ungere a buzei bandajului, instalaţia de nisipare.
În funcţie de rezultatele constatărilor se efectuează lucrări de readucere a parametrilor şi caracteristicilor în limitele prescrise în instrucţiile sau normele tehnice feroviare specifice prin reglaje pe vehicul sau prin demontarea subansamblurilor de pe vehicul şi verificarea în ateliere, utilizând standuri şi dispozitive specializate atestate conform reglementărilor în vigoare.
De asemenea, în cadrul proceselor de revizie se efectuează la vehiculele feroviare motoare completarea cu materiale consumabile a instalaţiilor de ungere (ulei, unsori) a instalaţiei de nisipare (nisip), a instalaţiilor de răcire (apă).
Lucrările referitoare la subansamblurile implicate în siguranţa circulaţiei se execută obligatoriu la toate tipurile de revizie.
Profilul de rulare al roţilor osiilor montate (vehicule motoare) se măsoară şi rezultatele măsurătorilor se înregistrează cel puţin odată la 30 de zile calendaristice, cu ocazia uneia din reviziile tehnice.
Lucrările care trebuie efectuate la vehiculele feroviare în cadrul reviziilor planificate trebuie să facă obiectul unor nomenclatoare de lucrări întocmite pentru fiecare tip de revizie şi tip de vehicul sau grup de vehicule. Nomenclatoarele de lucrări trebuie să conţină pentru fiecare ansamblu şi subansamblu cel puţin următoarele date:
a)denumirea ansamblului/subansamblului revizuit;
b)locul unde se efectuează revizia (pe vehicul, în atelier);
c)lucrările ce trebuie efectuate precizând:
- lucrările pregătitoare;
- în ce constă lucrarea (demontare, control vizual, măsurare dimensională, verificare pe stand, reglare, ajustare, prelucrări mecanice, cântărire, ungere, calibrare, înregistrare diagrame, înlocuire);
- modul în care trebuie să se procedeze pentru eliminarea eventualelor neconformităţi;
- parametrii şi caracteristicile ce se măsoară/verifică şi criteriile de acceptare;
d)parametrii şi caracteristicile a căror valoare trebuie înregistrată.

4.2.Lucrările care trebuie efectuate la reparaţiile planificate se stabilesc ţinând seama de anumite criterii, cum ar fi: sistemul de reparare adoptat, necesitatea înlocuirii cu componente noi, starea tehnică a vehiculului feroviar, durata de viaţă, complexitatea vehiculului, volumul lucrărilor de modernizare, tipul reparaţiei efectuate.

4.2.1.Sistemul de reparare adoptat, respectiv:
a)efectuarea reparaţiei în sistemul agregatelor şi subansamblurilor de schimb (înlocuirea tuturor ansamblurilor şi subansamblurilor cu altele noi sau reparate, existente într-un stoc dinainte stabilit pe baza unor calcule tehnico-economice, cu luarea în considerare a numărului de vehicule reparate, a duratelor de viaţă ale ansamblurilor şi subansamblurilor, a fiabilităţii şi disponibilităţii vehiculelor;
b)efectuarea reparaţiilor prin demontarea de pe vehicul a tuturor ansamblurilor şi subansamblurilor, urmată de demontarea acestora în ateliere specializate, constatarea, sortarea pieselor (în piese care se pot recondiţiona şi piese care se rebutează), recondiţionarea/înlocuirea pieselor şi subansamblurilor, montare, probe şi încercări pe flux, probe pe standuri şi dispozitive specializate, încercări şi verificări finale ale vehiculului reparat, apoi montarea pe vehicul;
c)efectuarea unor reparaţii concomitent cu înlocuirea unor ansambluri şi subansambluri noi, similare sau modernizate.
4.2.2.Necesitatea înlocuirii obligatorii cu piese, subansambluri şi materiale noi, identice, a următoarelor categorii de piese, subansambluri şi materiale:
a)piesele cu defecte sau cu uzuri ce depăşesc limitele admise prescrise în documentele de referinţă menţionate în specificaţiile tehnice pentru repararea vehiculelor şi care nu pot fi recondiţionate;
b)piesele de unică folosinţă: garnituri de orice fel utilizate în toate instalaţiile vehiculelor, elementele de asigurare a asamblărilor mecanice (şaibe, piuliţe, şplinturi), elementele metal-cauciuc sau cauciuc;
c)piese şi subansambluri de uzură (perii de cărbune, saboţi de frână, segmenţii pistoanelor de la motoarele diesel şi de la compresoare. Se impune înlocuirea totală a acestora, întrucât înlocuirea parţială ar conduce la funcţionarea necorespunzătoare a subansamblurilor din care fac parte;
d)lubrifianţi (unsori, uleiuri);
e)înlocuirea acelor piese şi subansambluri prevăzute a fi înlocuite prin instrucţiile şi normele tehnice pentru repararea vehiculelor feroviare.
4.2.3.Starea tehnică a vehiculului feroviar. La reparaţiile tip RG şi tip RK, a căror scadenţă este în apropierea duratei de serviciu stabilite în cadrul normativului, se execută obligatoriu lucrările pentru verificarea structurii de rezistenţă a vehiculelor, respectiv cutie, şasiu (sablare pentru determinarea coroziunii, controlul cordoanelor de sudură, verificări dimensionale pentru determinarea deformaţiilor). În funcţie de rezultatul acestor verificări, deţinătorul va lua decizia privind casarea, repararea pentru prelungirea duratei normale de funcţionare, conform reglementărilor în vigoare, sau modernizarea vehiculului feroviar.

4.2.4.Duratele de viaţă şi nivelul tehnic şi tehnologic de fabricaţie a ansamblurilor şi subansamblurilor din componenţa vehiculelor, stabilite de proiectantul vehiculului, vor determina complexitatea lucrărilor de verificare prin demontare a respectivelor ansambluri şi subansambluri.

4.2.5.Volumul lucrărilor de modernizare a vehiculelor feroviare. Cu ocazia efectuării reparaţiilor planificate, în special la reparaţiile tip RG şi tip RK, deţinătorii vehiculelor pot solicita efectuarea unor lucrări de modernizare a vehiculelor pentru creşterea fiabilităţii şi disponibilităţii vehiculului, precum şi pentru prelungirea duratei normale de funcţionare în conformitate cu legislaţia în vigoare.

4.2.6.Numărul şi complexitatea ansamblurilor şi subansamblurilor ce intră sub incidenţa altor autorităţi (recipienţii vagoanelor-cisternă, recipienţii sub presiune, dispozitivele şi mijloacele de măsurare aflate sub incidenţă metrologică).
Aceste ansambluri sau subansambluri trebuie reparate de către operatori economici autorizaţi şi, după o documentaţie avizată, de autorităţile competente sub incidenţa cărora se află.
4.2.7.Necesitatea înlocuirii unor piese şi materiale care au depăşit durata de viaţă prescrisă sau durata de depozitare prescrisă, înainte de punerea în circulaţie a vehiculelor cu rulaj redus (cu durata mare de staţionare) menţionate în tabelele 3.3 lit. D şi 3.4.
4.2.8.Tipul reparaţiei efectuate
Lucrările de la orice reparaţie de rang superior includ lucrările de la orice reparaţie de rang inferior.
Lucrările care trebuie efectuate în cadrul proceselor de reparare a vehiculelor feroviare trebuie să facă obiectul unor nomenclatoare de lucrări elaborate pentru fiecare tip de reparaţie şi fiecare tip/categorie de vehicul şi care trebuie să conţină pentru fiecare ansamblu şi subansamblu cel puţin următoarele elemente:
a)lucrări pregătitoare pentru introducerea vehiculului în reparaţie;
b)enumerarea ansamblurilor şi subansamblurilor. Pentru ansamblurile şi subansamblurile ce se demontează de pe vehicul se precizează locul unde se transportă pentru reparare (în atelierul din societatea reparatoare sau trimiterea la altă societate reparatoare);
c)lucrările de demontare a ansamblurilor şi subansamblurilor, precizând nivelul până la care se demontează;
d)spălarea, curăţarea pieselor şi subansamblurilor componente;
e)constatarea pieselor şi subansamblurilor:
- aspectare vizuală;
- control nedistructiv (control ultrasonic, control cu lichide penetrante, control magnetic);
- măsurători dimensionale, înregistrări ce trebuie efectuate;
- sortare piese şi subansambluri, izolarea celor necorespunzătoare.
f)precizarea modului de reparare:
- recondiţionare, cu menţionarea metodei;
- reglare, ajustare;
- înlocuire ansamblu/subansamblu/piesă cu unul/una nou/nouă sau reparat(ă), identic sau modernizat(ă).
g)montare ansambluri, subansambluri, reglare, ungere, pregătire pentru încercări şi probe;
h)încercări şi probe pe standuri şi dispozitive specializate, înregistrări ce trebuie efectuate;
i)montare pe vehicul, verificări funcţionale pe vehicul;
j)încercări ale vehiculului reparat, înregistrări:
- încercări la post fix (standuri);
- încercări de casă;
- încercări în parcurs (locomotive, automotoare, rame electrice, vagoane de călători)