Capitolul 1 - Generalităţi - Normativ din 2011 ''Vehicule de cale ferată. Tipuri de revizii şi reparaţii planificate. Normele de timp sau normele de kilometri parcurşi pentru efectuarea reviziilor şi reparaţiilor planificate'' NF 67-006:2011
M.Of. 418
În vigoare
Prevederile prezentului normativ tehnic se aplică vehiculelor feroviare aflate în exploatare, de către operatorii de transport feroviar care efectuează servicii de transport feroviar de călători, de marfă sau numai manevră, de către Societatea Comercială de Transport cu Metroul Bucureşti «METROREX» - S.A., administratorul şi gestionarii infrastructurii feroviare, precum şi de către orice persoană juridică şi fizică, cu sediul în România, deţinătoare de vehicule feroviare care circulă pe infrastructura feroviară publică. Normativul se utilizează la întocmirea programelor de revizii şi reparaţii planificate ale vehiculelor feroviare.
Prezentul normativ feroviar se aplică vehiculelor feroviare care se încadrează în prevederile Regulamentului de exploatare tehnică feroviară nr. 002 [23].
Pentru vehiculele feroviare importate, noi sau modernizate, care intră în posesia deţinătorilor după data intrării în vigoare a prezentului normativ feroviar, ciclul de revizii şi reparaţii planificate va fi cel stabilit de proiectantul/constructorul vehiculului feroviar. Respectivul ciclu va primi acordul deţinătorului şi va fi avizat de către Autoritatea Feroviară Română - AFER.
Prezentul normativ feroviar nu se aplică vehiculelor feroviare utilizate la întreţinerea şi repararea infrastructurii feroviare (drezine, maşini de burat, maşini de ciuruit balast, maşini de profilat, vagoane-macara, utilaje pentru sudarea şinei, utilaje multifuncţionale, precum şi alte utilaje folosite la întreţinerea căii).
h)deţinător - persoana fizică sau juridică care, fiind proprietara unui vehicul sau având dreptul de a-l utiliza, exploatează acest vehicul ca mijloc de transport şi este înregistrată ca atare în registrul european al vehiculelor sau într-un registru naţional al vehiculelor al unui stat membru, inclusiv România, astfel cum sunt prevăzute la art. 47 din Directiva (UE) 2016/797 a Parlamentului European şi a Consiliului din 11 mai 2016 privind interoperabilitatea sistemului feroviar în Uniunea Europeană;
i)operator de transport feroviar - orice operator economic cu capital de stat şi/sau privat, care a obţinut o licenţă în conformitate cu legislaţia în vigoare şi a cărui activitate principală constă în a furniza servicii de transport feroviar de călători şi/sau de marfă pe căile ferate din România, tracţiunea fiind asigurată obligatoriu de acesta; termenul denumeşte, de asemenea, şi operatorii economici care asigură numai tracţiunea. Serviciile de transport feroviar cuprind şi activitatea de manevră feroviară [11];
o)entitate responsabilă cu întreţinerea (ERI) - o entitate care răspunde de întreţinerea unui vehicul şi care este înregistrată ca atare în registrul naţional al vehiculelor menţionat la art. 47 din Directiva (UE) 2016/797 [28];
p)modernizare - orice lucrare majoră de modificare a unui subsistem sau a unei părţi a acestuia care duce la modificarea dosarului tehnic ce însoţeşte declaraţia de verificare «CE», în cazul în care există un astfel de dosar şi care îmbunătăţeşte performanţele generale ale subsistemului [29];
q)gestionar de infrastructură - orice persoană juridică sau grup de persoane juridice înregistrate în România ce au ca obiect de activitate întreţinerea şi exploatarea infrastructurii feroviare, în conformitate cu reglementările în vigoare [1];
s)subsistem feroviar - rezultatul împărţirii sistemului feroviar existent [7].
Notă: Subsistemele feroviare, pentru care trebuie formulate cerinţe esenţiale, sunt de natură structurală (infrastructură, energie, control-comandă şi semnalizare terestră, control-comandă şi semnalizare la bord, material rulant) sau de natură funcţională (operare şi gestionarea traficului, întreţinere, aplicaţii telematice pentru serviciul de transport de călători şi de marfă);
v)revizie tehnică - proces tehnologic care cuprinde constatare şi analizare, însoţite de măsurare, comparare cu un calibru sau verificare funcţională pe standul de probă, urmată când este cazul de măsuri de corecţie pentru restabilirea stării de bună funcţionare şi de efectuarea înregistrărilor. În cadrul reviziilor tehnice se efectuează revizii planificate şi reparaţii planificate.
- prin revizii planificate (RRu, RIF, RIT, RTI1, RTI2, RTI3, RT, R1, R2, R3, 2R2, R1-6, Revizia 1-16) se înţeleg procesele tehnologice efectuate în unităţi autorizate în acest scop (ateliere de întreţinere).
Reviziile planificate se împart în două categorii:
revizii fără ridicarea cutiei vehiculului de pe osii/boghiuri;
revizii cu ridicarea cutiei vehiculului de pe osii/boghiuri, acolo unde procesul tehnologic impune;
- prin reparaţii planificate (RTG, RP, RR, RG, RG1, RG2, RK, R7-9, Revizia 17-23) se înţeleg procesele tehnologice efectuate în societăţi comerciale reparatoare, autorizate în acest scop (ateliere de întreţinere), cu ridicarea cutiei vehiculelor de pe osii/boghiuri, având drept scop depistarea şi remedierea defectelor care conduc la o stare de funcţionare necorespunzătoare sau la o stare de defectare (uzuri şi jocuri peste limitele admise, dereglări, valori ale parametrilor de funcţionare ce nu se încadrează în limitele prescrise).
CUU | - Contractul uniform de utilizare a vagoanelor de marfă | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
CEI | - Comisia Electrotehnică Internaţională | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
RP | - reparaţie planificată la vagoane, cu ridicarea vagonului de pe osii/boghiuri | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
RPr | - reparaţie principală la vagoane tip Ro-La | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
IP | - inspecţie preventivă la vagoane tip Ro-La | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
RP4, RP2, RP1 | - revizie planificată la locomotive cu abur tip 4, 2, 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
RR | - reparaţie cu ridicare a vehiculului motor, cu ridicarea de pe osii/boghiuri; | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
RG | - reparaţie generală a vehiculului motor, cu ridicarea de pe osii/boghiuri | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
RG1, RG2 | - reparaţii generale ale vagoanelor de călători, cu ridicarea de pe osii/boghiuri | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
RG1 | - reparaţie generală cu revizia interioară a cazanului locomotivei cu abur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
RGE | - reparaţie generală exterioară a locomotivei cu abur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
RK | - reparaţie capitală a vagonului de marfă, cu ridicarea de pe osii/boghiuri | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
RT | - revizie tehnică | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
R1 | - revizie planificată tip 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
R2 | - revizie planificată tip 2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
R3 | - revizie planificată tip 3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
R1-6 | - revizie planificată tip R1-6 - automotoare DESIRO | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
R7-9 | - reparaţie planificată tip R7-9 - automotoare DESIRO | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2R2 | - revizie planificată tip 2 - a doua revizie | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
RTI1, RTI2, RTI3 | - revizii (planificate) tehnice intermediare | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
RTG | - revizie tehnică generală a vagoanelor de călători, cu ridicarea de pe osii/boghiuri | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
RIF | - revizia intermediară a frânei la vagoanele de marfă | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
RRu | - revizia rulării la vagoanele de marfă | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
RIT | - revizie intermediară tehnică la vagoanele de marfă | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Revizia 1-16 | - revizie planificată la ramele electrice de metrou tip BM | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Revizia 17-23 | - reparaţie planificată la ramele electrice de metrou tip BM | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
EN | - normă europeană | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SR | - standard român | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OH SAS | - sănătate şi securitate ocupaţională (occupational health and security) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
COTIF | - Convenţia Organizaţiei Interguvernamentale pentru Transporturi Feroviare Internaţionale | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
RIC | - Regulament (Acord) privind transmiterea şi folosirea vagoanelor de călători în trafic internaţional | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
WIT | - vagon pentru încălzirea trenurilor de călători. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
b)rezultatele obţinute prin aplicarea timp de 30-40 de ani a diferitelor cicluri de revizii şi reparaţii planificate la vehicule feroviare ce constituie majoritatea parcului operatorilor de transport feroviar cu capital majoritar de stat şi privat, precum şi a gestionarilor de infrastructură feroviară;
d)recomandările constructorilor şi proiectanţilor vehiculelor feroviare privind ciclul de revizie şi reparaţie planificată a vehiculelor feroviare noi sau modernizate, a celor aduse din import sau a ramelor electrice de metrou.
Adaptarea la condiţiile de exploatare actuale din România va determina ciclul real de revizii şi reparaţii planificate pentru introducerea în prezentul normativ tehnic.
c)componentele recondiţionate utilizate la reviziile şi reparaţiile planificate ale vehiculelor feroviare (ansambluri, subansambluri, componente) trebuie să reziste solicitărilor normale şi suprasolicitărilor specificate în documentele de referinţă cel puţin pe durata de timp dintre două revizii sau reparaţii planificate consecutive.
a)pentru vehiculele feroviare modernizate este necesar ca în caietele de sarcini/specificaţiile tehnice deţinătorii vehiculelor să prevadă indicatori de fiabilitate, mentenabilitate şi disponibilitate. Pentru determinarea acestora se recomandă utilizarea prevederilor din [17];