Capitolul 1 - Generalităţi - Normativ din 2011 ''Vehicule de cale ferată. Tipuri de revizii şi reparaţii planificate. Normele de timp sau normele de kilometri parcurşi pentru efectuarea reviziilor şi reparaţiilor planificate'' NF 67-006:2011

M.Of. 418

În vigoare
Versiune de la: 15 Decembrie 2023
CAPITOLUL 1:Generalităţi
1.1.Obiect
Prezentul normativ feroviar stabileşte tipul reviziilor şi al reparaţiilor planificate la care sunt supuse vehicule feroviare, succesiunea efectuării acestora (ciclul), normele de timp (ore, zile, luni, ani) sau kilometri parcurşi la care vehiculele feroviare sunt retrase din serviciu pentru efectuarea acestor revizii şi reparaţii. Lucrările efectuate în cadrul reviziilor şi reparaţiilor planificate trebuie să asigure vehiculelor feroviare potenţialul tehnic necesar desfăşurării transporturilor feroviare în condiţii de siguranţă, confort şi securitate a circulaţiei între două revizii sau reparaţii planificate consecutive.
1.2.Domeniul de aplicare
Prevederile prezentului normativ tehnic se aplică vehiculelor feroviare aflate în exploatare, de către operatorii de transport feroviar care efectuează servicii de transport feroviar de călători, de marfă sau numai manevră, de către Societatea Comercială de Transport cu Metroul Bucureşti «METROREX» - S.A., administratorul şi gestionarii infrastructurii feroviare, precum şi de către orice persoană juridică şi fizică, cu sediul în România, deţinătoare de vehicule feroviare care circulă pe infrastructura feroviară publică. Normativul se utilizează la întocmirea programelor de revizii şi reparaţii planificate ale vehiculelor feroviare.
Prezentul normativ feroviar se aplică vehiculelor feroviare care se încadrează în prevederile Regulamentului de exploatare tehnică feroviară nr. 002 [23].
Pentru vehiculele feroviare importate, noi sau modernizate, care intră în posesia deţinătorilor după data intrării în vigoare a prezentului normativ feroviar, ciclul de revizii şi reparaţii planificate va fi cel stabilit de proiectantul/constructorul vehiculului feroviar. Respectivul ciclu va primi acordul deţinătorului şi va fi avizat de către Autoritatea Feroviară Română - AFER.
Prezentul normativ feroviar nu se aplică vehiculelor feroviare utilizate la întreţinerea şi repararea infrastructurii feroviare (drezine, maşini de burat, maşini de ciuruit balast, maşini de profilat, vagoane-macara, utilaje pentru sudarea şinei, utilaje multifuncţionale, precum şi alte utilaje folosite la întreţinerea căii).

1.3.Definiţii şi abrevieri
1.3.1.Definiţii
Termenii specifici din prezentul normativ feroviar se definesc după cum urmează:
a)vehicul feroviar - orice mijloc de transport care circulă pe propriile roţi pe liniile de cale ferată, cu sau fără tracţiune [7], [10];
b)vehicul de tracţiune - vehicul feroviar prevăzut cu mijloc de tracţiune [10];
NOTĂ:
În categoria vehiculelor de tracţiune intră locomotivele de orice tip, vagoanele automotoare, ramele diesel şi electrice, inclusiv ramele electrice de metrou.
c)locomotivă - vehicul motor neîncorporat într-o unitate de tracţiune şi nepurtător a niciunei sarcini utile, destinat remorcării sau împingerii altor vehicule [8];
d)vagon automotor - vehicul motor de cale ferată (în general electric), purtător şi al unei sarcini utile [8];
e)vagon de marfă - vehicul feroviar care nu este prevăzut cu mijloc de tracţiune şi care este destinat transportului de mărfuri [10];
f)vagon de călători - vehicul feroviar care nu este prevăzut cu mijloc de tracţiune şi care este destinat transportului de călători [10];
NOTĂ:
În categoria vagoanelor de călători sunt incluse şi vagoanele de dormit, vagoanele-cuşetă, vagoanele-restaurant, vagoanele-bar, vagoanele de bagaje, vagoanele de poştă, furgoane amenajate pentru transportul automobilelor, vagoane pentru încălzirea trenurilor WIT, vagoane cu rulaj redus, denumite în continuare vagoane similare;
g)activităţi feroviare speciale - intervenţii, deszăpeziri, transport tehnologic, măsurători şi verificări cu vagoane-laborator, transport militar pe calea ferată;
h)deţinător - persoana fizică sau juridică care, fiind proprietara unui vehicul sau având dreptul de a-l utiliza, exploatează acest vehicul ca mijloc de transport şi este înregistrată ca atare în registrul european al vehiculelor sau într-un registru naţional al vehiculelor al unui stat membru, inclusiv România, astfel cum sunt prevăzute la art. 47 din Directiva (UE) 2016/797 a Parlamentului European şi a Consiliului din 11 mai 2016 privind interoperabilitatea sistemului feroviar în Uniunea Europeană;

i)operator de transport feroviar - orice operator economic cu capital de stat şi/sau privat, care a obţinut o licenţă în conformitate cu legislaţia în vigoare şi a cărui activitate principală constă în a furniza servicii de transport feroviar de călători şi/sau de marfă pe căile ferate din România, tracţiunea fiind asigurată obligatoriu de acesta; termenul denumeşte, de asemenea, şi operatorii economici care asigură numai tracţiunea. Serviciile de transport feroviar cuprind şi activitatea de manevră feroviară [11];

j)administrator al infrastructurii - orice organism sau orice operator economic care are ca obiect principal de activitate administrarea şi întreţinerea infrastructurii feroviare, incluzând şi gestionarea sistemelor de conducere a circulaţiei, de control şi de siguranţă a infrastructurii; funcţiile administratorului de infrastructură de pe o reţea sau o parte a unei reţele pot fi alocate, în conformitate cu reglementările în vigoare [1], mai multor organisme sau operatori economici [12];
k)durata de serviciu - perioada de timp proiectată, pentru care se prevede că vehiculul feroviar îndeplineşte specificaţiile de performanţă, funcţionând în condiţiile de mediu şi la un nivel de utilizare specificate, cu susţinerea logistică recomandată [26];
l)fiabilitate - probabilitatea ca un produs să poată realiza funcţia cerută în condiţiile date pentru o perioadă de timp dată (t1, t2) [17];
m)disponibilitate - capacitatea unui produs de a fi în stare să realizeze funcţia cerută în condiţii date, la un moment dat sau în orice moment al unui interval de timp dat, presupunând că sunt asigurate resursele externe cerute [17];
n)specificaţie tehnică - document care specifică cerinţele tehnice pe care trebuie să le satisfacă un produs, un proces sau un serviciu [24]. Aceste specificaţii tehnice pot include calitatea sau aptitudinile de utilizare, securitatea, dimensiunile, precum şi cerinţele aplicabile unui material, unui produs, unei furnituri sau unui serviciu, în ceea ce priveşte sistemul de asigurare al calităţii, terminologia, simbolurile, încercările şi metodele de încercare, ambalarea, marcarea şi etichetarea. În cazul lucrărilor de construcţii aceste prescripţii pot include şi reguli pentru proiectarea şi calcularea costurilor, pentru condiţiile de încercare, pentru controlul şi recepţia lucrărilor, precum şi tehnici, metode de construcţie şi toate celelalte condiţii cu caracter tehnic pe care entitatea contractantă este îndreptăţită să le stabilească pe baza unei reglementări generale sau specifice în ceea ce priveşte lucrările finalizate, precum şi materialele ori elementele care compun aceste lucrări;
o)entitate responsabilă cu întreţinerea (ERI) - o entitate care răspunde de întreţinerea unui vehicul şi care este înregistrată ca atare în registrul naţional al vehiculelor menţionat la art. 47 din Directiva (UE) 2016/797 [28];

p)modernizare - orice lucrare majoră de modificare a unui subsistem sau a unei părţi a acestuia care duce la modificarea dosarului tehnic ce însoţeşte declaraţia de verificare «CE», în cazul în care există un astfel de dosar şi care îmbunătăţeşte performanţele generale ale subsistemului [29];

q)gestionar de infrastructură - orice persoană juridică sau grup de persoane juridice înregistrate în România ce au ca obiect de activitate întreţinerea şi exploatarea infrastructurii feroviare, în conformitate cu reglementările în vigoare [1];

r)sistem feroviar existent - structura compusă din liniile şi instalaţiile fixe ale sistemului feroviar existent, precum şi vehiculele, de toate categoriile şi originile, care se deplasează pe această infrastructură [7];
s)subsistem feroviar - rezultatul împărţirii sistemului feroviar existent [7].
Notă: Subsistemele feroviare, pentru care trebuie formulate cerinţe esenţiale, sunt de natură structurală (infrastructură, energie, control-comandă şi semnalizare terestră, control-comandă şi semnalizare la bord, material rulant) sau de natură funcţională (operare şi gestionarea traficului, întreţinere, aplicaţii telematice pentru serviciul de transport de călători şi de marfă);

t)defectare - încetarea aptitudinii unui produs (entitate) de a-şi îndeplini funcţia specificată [9];
u)defectare datorată uzurii - defectare a cărei probabilitate de apariţie creşte odată cu timpul şi care survine ca urmare a unor procese (ireversibile) ce sunt caracteristice produsului;
v)revizie tehnică - proces tehnologic care cuprinde constatare şi analizare, însoţite de măsurare, comparare cu un calibru sau verificare funcţională pe standul de probă, urmată când este cazul de măsuri de corecţie pentru restabilirea stării de bună funcţionare şi de efectuarea înregistrărilor. În cadrul reviziilor tehnice se efectuează revizii planificate şi reparaţii planificate.
- prin revizii planificate (RRu, RIF, RIT, RTI1, RTI2, RTI3, RT, R1, R2, R3, 2R2, R1-6, Revizia 1-16) se înţeleg procesele tehnologice efectuate în unităţi autorizate în acest scop (ateliere de întreţinere).
Reviziile planificate se împart în două categorii:
revizii fără ridicarea cutiei vehiculului de pe osii/boghiuri;
revizii cu ridicarea cutiei vehiculului de pe osii/boghiuri, acolo unde procesul tehnologic impune;
- prin reparaţii planificate (RTG, RP, RR, RG, RG1, RG2, RK, R7-9, Revizia 17-23) se înţeleg procesele tehnologice efectuate în societăţi comerciale reparatoare, autorizate în acest scop (ateliere de întreţinere), cu ridicarea cutiei vehiculelor de pe osii/boghiuri, având drept scop depistarea şi remedierea defectelor care conduc la o stare de funcţionare necorespunzătoare sau la o stare de defectare (uzuri şi jocuri peste limitele admise, dereglări, valori ale parametrilor de funcţionare ce nu se încadrează în limitele prescrise).

w)stare tehnică - ansamblul indicatorilor de calitate a unui produs.
Există următoarele tipuri de stare tehnică:
- stare bună de funcţionare: produsul funcţionează la parametri prescrişi;
- funcţionare necorespunzătoare: produsul funcţionează, însă nu la parametri prescrişi;
- stare de defectare: produsul nu funcţionează, nu îşi îndeplineşte funcţia cerută;
x)redundanţă - existenţa într-un produs a mai multor mijloace pentru îndeplinirea unei funcţii specificate [9].
1.3.2.Abrevieri

CUU

- Contractul uniform de utilizare a vagoanelor de marfă

CEI

- Comisia Electrotehnică Internaţională

RP

- reparaţie planificată la vagoane, cu ridicarea vagonului de pe osii/boghiuri

RPr

- reparaţie principală la vagoane tip Ro-La

IP

- inspecţie preventivă la vagoane tip Ro-La

RP4, RP2, RP1

- revizie planificată la locomotive cu abur tip 4, 2, 1

RR

- reparaţie cu ridicare a vehiculului motor, cu ridicarea de pe osii/boghiuri;

RG

- reparaţie generală a vehiculului motor, cu ridicarea de pe osii/boghiuri

RG1, RG2

- reparaţii generale ale vagoanelor de călători, cu ridicarea de pe osii/boghiuri

RG1

- reparaţie generală cu revizia interioară a cazanului locomotivei cu abur

RGE

- reparaţie generală exterioară a locomotivei cu abur

RK

- reparaţie capitală a vagonului de marfă, cu ridicarea de pe osii/boghiuri

RT

- revizie tehnică

R1

- revizie planificată tip 1

R2

- revizie planificată tip 2

R3

- revizie planificată tip 3

R1-6

- revizie planificată tip R1-6 - automotoare DESIRO

R7-9

- reparaţie planificată tip R7-9 - automotoare DESIRO

2R2

- revizie planificată tip 2 - a doua revizie

RTI1, RTI2, RTI3

- revizii (planificate) tehnice intermediare

RTG

- revizie tehnică generală a vagoanelor de călători, cu ridicarea de pe osii/boghiuri

RIF

- revizia intermediară a frânei la vagoanele de marfă

RRu

- revizia rulării la vagoanele de marfă

RIT

- revizie intermediară tehnică la vagoanele de marfă

Revizia 1-16

- revizie planificată la ramele electrice de metrou tip BM

Revizia 17-23

- reparaţie planificată la ramele electrice de metrou tip BM

EN

- normă europeană

SR

- standard român

OH SAS

- sănătate şi securitate ocupaţională (occupational health and security)

COTIF

- Convenţia Organizaţiei Interguvernamentale pentru Transporturi Feroviare Internaţionale

RIC

- Regulament (Acord) privind transmiterea şi folosirea vagoanelor de călători în trafic internaţional

WIT

- vagon pentru încălzirea trenurilor de călători.

1.4.Consideraţii care au stat la baza stabilirii ciclurilor de revizii şi reparaţii planificate
La elaborarea prezentului normativ feroviar au stat următoarele consideraţii:
a)condiţiile şi regimurile diferite de exploatare la care sunt supuse vehiculele feroviare utilizate în activităţile de transport feroviar de marfă şi de călători pe liniile principale şi secundare, în activitatea de manevră feroviară, de transporturi tehnologice şi transporturi speciale;
b)rezultatele obţinute prin aplicarea timp de 30-40 de ani a diferitelor cicluri de revizii şi reparaţii planificate la vehicule feroviare ce constituie majoritatea parcului operatorilor de transport feroviar cu capital majoritar de stat şi privat, precum şi a gestionarilor de infrastructură feroviară;

c)concepţia constructivă, nivelul de fiabilitate şi duratele de viaţă ale ansamblurilor şi subansamblurilor din componenţa vehiculelor feroviare din vechile şi noile generaţii.
Vehiculele feroviare din noile generaţii care înglobează materiale cu proprietăţi mecanice superioare, utilizând soluţii tehnice şi tehnologii care conferă acestora o fiabilitate şi o disponibilitate ridicată, au intervalul dintre reviziile şi reparaţiile planificate mai mare decât vehiculele feroviare de acelaşi tip din vechea generaţie (concepţia constructivă a anilor 1960-1980) la care predomină elementele constructive supuse uzurilor mecanice, uzuri care nu pot fi măsurate decât prin demontare.
De asemenea, se ia în considerare faptul că vehiculele feroviare conţin elemente componente care se degradează în timp (cauciuc, lubrifianţi, materiale electroizolante), chiar dacă vehiculele nu sunt exploatate;
d)recomandările constructorilor şi proiectanţilor vehiculelor feroviare privind ciclul de revizie şi reparaţie planificată a vehiculelor feroviare noi sau modernizate, a celor aduse din import sau a ramelor electrice de metrou.
Adaptarea la condiţiile de exploatare actuale din România va determina ciclul real de revizii şi reparaţii planificate pentru introducerea în prezentul normativ tehnic.

e)prevederile din Contractul uniform de utilizare a vagoanelor de marfă - CUU şi din Acordul privind transmiterea şi folosirea vagoanelor de călători în trafic internaţional - RIC, referitoare la întreţinerea şi repararea vehiculelor feroviare care circulă în trafic internaţional [2], [3];
f)renunţarea la unele prescripţii cu caracter economic existente în normativele anterioare (duratele de imobilizare a vehiculelor feroviare pentru fiecare tip de revizie şi reparaţie şi costul reviziilor şi reparaţiilor) prescripţii care trebuie să facă obiectul unor clauze contractuale între reparatori şi deţinătorii vehiculelor feroviare.
1.5.Cerinţele pe care trebuie să le îndeplinească vehiculele feroviare supuse ciclurilor de revizii şi reparaţii planificate
Ca urmare a implementării ciclurilor de revizii şi reparaţii planificate, vehiculele feroviare trebuie să satisfacă următoarele cerinţe:
1.5.1.Cerinţe privind siguranţa circulaţiei
a)prin efectuarea de revizii şi reparaţii planificate la vehicule feroviare şi la ansamblurile şi subansamblurile având clasa de risc 1 A trebuie să se garanteze siguranţa circulaţiei şi securitatea transportului la nivelul sistemului feroviar, în situaţii critice, fiind susceptibile de a cauza rănirea persoanelor sau pagube materiale importante;
b)parametri specifici contactului roată-şină la ieşirea vehiculelor din revizii şi reparaţii trebuie să aibă valorile prescrise în documentaţia tehnică în vigoare, astfel încât să fie asigurată stabilitatea rulării la vitezele de circulaţie reglementate de normele în vigoare, în funcţie de dimensiunile osiilor montate şi ale profilelor de rulare;
c)componentele recondiţionate utilizate la reviziile şi reparaţiile planificate ale vehiculelor feroviare (ansambluri, subansambluri, componente) trebuie să reziste solicitărilor normale şi suprasolicitărilor specificate în documentele de referinţă cel puţin pe durata de timp dintre două revizii sau reparaţii planificate consecutive.

d)procedeele de recondiţionare prin sudură, lipire, metalizare a pieselor şi subansamblurilor componente având clasa de risc 1 A trebuie să fie omologate/agrementate tehnic feroviar, conform reglementărilor în vigoare, şi să fie validate prin urmărirea comportării în exploatare pe perioadele de timp prescrise în documentaţia de reparare;
e)este interzisă recondiţionarea prin sudură a osiilor montate şi a elementelor componente ale arcurilor şi ale pieselor de legătură de la suspensia vehiculelor feroviare, precum şi a elementelor din componenţa subansamblurilor pentru care reglementările tehnice specifice nu prevăd recondiţionarea prin sudură.
1.5.2.Cerinţe privind fiabilitatea, mentenabilitatea şi disponibilitatea
a)pentru vehiculele feroviare modernizate este necesar ca în caietele de sarcini/specificaţiile tehnice deţinătorii vehiculelor să prevadă indicatori de fiabilitate, mentenabilitate şi disponibilitate. Pentru determinarea acestora se recomandă utilizarea prevederilor din [17];

b)valorile fiabilităţii, mentenabilităţii şi disponibilităţii vehiculelor feroviare revizuite sau reparate trebuie să fie cu maximum 3% mai mici decât valorile de la fabricaţie;
c)intervalul dintre reviziile şi reparaţiile planificate trebuie să fie compatibil cu nivelul de fiabilitate şi disponibilitate al vehiculelor feroviare sau al subansamblurilor acestora;
d)deţinătorii vehiculelor feroviare vor organiza, realiza şi cuantifica monitorizarea vehiculelor feroviare după ieşirea din reviziile şi reparaţiile planificate, astfel încât acestea să fie utilizate şi urmărite în conformitate cu condiţiile impuse de reglementările specifice în vigoare;
e)în cazul vehiculelor feroviare noi sau modernizate, dotate cu instalaţii tehnice automate pentru diagnosticarea în circulaţie a stării tehnice, informaţiile înregistrate vor fi stocate şi vor fi utilizate atât pentru îmbunătăţirea sistemului de revizii şi reparaţii existent, cât şi pentru determinarea indicatorilor de fiabilitate, mentenabilitate şi disponibilitate.
1.5.3.Cerinţe privind sănătatea şi securitatea personalului implicat în efectuarea reviziilor şi reparaţiilor
a)materialele care, prin modul de utilizare, au implicaţii asupra sănătăţii celor care au acces la ele nu trebuie utilizate în procesul de revizie şi reparaţie planificată a vehiculelor feroviare [5].
Este interzisă utilizarea materialelor care în caz de incendiu produc emisii de fum sau gaze nocive ce pot afecta sănătatea călătorilor ori calitatea mărfurilor transportate;
b)dispozitivele şi instalaţiile care sunt utilizate în procesul de revizie şi reparare planificată a vehiculelor feroviare nu trebuie să afecteze securitatea persoanelor care le manipulează nici chiar în cazurile când sunt manipulate printr-o manevră necorespunzătoare;
c)atunci când furnizorii feroviari care efectuează revizii şi reparaţii planificate la vehiculele feroviare decid documentarea şi implementarea unui sistem de management al sănătăţii şi securităţii ocupaţionale se recomandă utilizarea prevederilor din [18], [19].
1.5.4.Cerinţe pentru protecţia mediului
a)repercusiunile proceselor de revizie şi reparare planificată asupra mediului trebuie evaluate şi rezolvate în conformitate cu prevederile legislaţiei specifice în vigoare [5];
b)materialele utilizate la reviziile şi reparaţiile planificate ale vehiculelor feroviare trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
- să nu producă, în caz de incendiu, emisii de fum sau gaze nocive pentru mediu;
- să limiteze producerea şi propagarea focului şi a fumului în caz de incendiu;
c)apele reziduale rezultate din procesul de curăţare şi spălare a vehiculelor feroviare, a ansamblurilor şi subansamblurilor acestora trebuie să fie colectate prin reţele de canalizare destinate acestui scop, să fie tratate în bazine speciale şi apoi să fie evacuate. Este interzisă deversarea apelor reziduale direct pe sol;
d)instalaţiile tehnice şi procedeele utilizate în atelierele care efectuează revizii şi reparaţii planificate ale vehiculelor feroviare nu trebuie să depăşească nivelul de poluare admisibil pentru mediul înconjurător;
e)atunci când furnizorii feroviari care efectuează revizii şi reparaţii planificate la vehiculele feroviare decid documentarea şi implementarea unui sistem de management al mediului, se recomandă utilizarea prevederilor din [21]; [22].
1.5.5.Cerinţe privind compatibilitatea tehnică:
a)procesele de revizie şi reparare planificată a vehiculelor feroviare nu trebuie să afecteze compatibilitatea vehiculelor şi a trenurilor, precum şi compatibilitatea cu instalaţiile fixe din componenţa infrastructurii feroviare;
b)modernizarea vehiculelor feroviare cu ocazia reparaţiilor planificate trebuie realizată astfel încât vehiculele feroviare să fie compatibile din punct de vedere electromagnetic cu instalaţiile, echipamentele şi reţelele publice sau private cu care ar putea interfera;
c)instalaţiile utilizate pentru efectuarea operaţiilor de salubrizare, igienizare şi confort, în cadrul reviziei vehiculelor din componenţa trenurilor, trebuie să fie proiectate astfel încât să fie compatibile tuturor tipurilor de vehicule.
1.5.6.Cerinţe privind asigurarea calităţii reviziilor şi reparaţiilor planificate:
a)materialele utilizate în procesele de revizie şi reparaţie planificată a vehiculelor feroviare trebuie să fie cele prevăzute în documentaţia tehnică de reparare/fabricare, valabilă la data efectuării reviziilor şi reparaţiilor şi avizată conform reglementărilor în vigoare [25];
b)laboratoarele de încercări, standurile şi dispozitivele speciale utilizate în procesele de revizii şi reparaţii planificate pentru ţinerea sub control a calităţii vehiculelor feroviare, ansamblurilor, subansamblurilor şi a pieselor componente critice trebuie să fie autorizate/atestate conform reglementărilor în vigoare;
c)efectuarea parţială sau totală prin colaborarea unor lucrări de revizie şi reparaţie planificată la vehiculele feroviare, la ansambluri, subansambluri, precum şi la componente se va face numai prin subcontractarea lucrărilor respective cu operatori economici autorizaţi ca furnizori feroviari. Serviciile prestate trebuie să fie omologate/certificate/agrementate tehnic în conformitate cu reglementările în vigoare;
d)atunci când furnizorii feroviari care efectuează revizii şi reparaţii planificate la vehiculele feroviare decid documentarea şi implementarea unui sistem privind managementul calităţii, se recomandă utilizarea prevederilor din [20].
Modul în care cerinţele menţionate sunt îndeplinite se verifică cu ocazia agrementării/omologării tehnice şi a certificării de produs, în conformitate cu reglementările în vigoare.