Titlul iii - Dezvoltarea carierei funcţionarilor publici - Norma din 2023 privind organizarea şi dezvoltarea carierei funcţionarilor publici din cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice în cadrul cărora sunt stabilite funcţiile publice prevăzute la art. 385 alin. (1) şi (2) din prezentul cod, cu excepţia celor care beneficiază de statute speciale în condiţiile legii
M.Of. 1184
În vigoare Versiune de la: 28 Decembrie 2023
TITLUL III:Dezvoltarea carierei funcţionarilor publici
CAPITOLUL I:Perioada de stagiu a funcţionarilor publici debutanţi
Art. 138
(1)Funcţionarii publici care intră în corpul funcţionarilor publici pe o funcţie publică de execuţie cu grad profesional debutant efectuează o perioadă de stagiu, în condiţiile legii, în scopul cunoaşterii activităţii şi a obiectivelor autorităţii sau instituţiei publice, precum şi în scopul deprinderii abilităţilor specifice exercitării funcţiei publice.
(2)Parcurgerea perioadei de stagiu este obligatorie, cu excepţia situaţiilor prevăzute de lege.
Art. 139
Perioada de stagiu se întrerupe în situaţia suspendării raportului de serviciu al funcţionarului public debutant, în condiţiile legii.
Art. 140
(1)Perioada de stagiu se desfăşoară pe baza unui program aprobat de conducătorul autorităţii sau instituţiei publice, la propunerea conducătorului compartimentului în care urmează să îşi desfăşoare activitatea funcţionarul public debutant şi al compartimentului de resurse umane.
(2)Prin programul de desfăşurare a perioadei de stagiu se stabilesc următoarele:
a)alocarea a două ore zilnic din timpul normal de lucru studiului individual sau programelor de formare la care trebuie să participe funcţionarul public debutant, în condiţiile legii;
b)planificarea activităţilor ce urmează să fie desfăşurate, în funcţie de nivelul cunoştinţelor teoretice şi al deprinderilor practice dobândite pe parcursul perioadei de stagiu.
(3)În scopul cunoaşterii specificului activităţii autorităţii sau instituţiei publice, funcţionarului public debutant i se asigură posibilitatea de a asista la îndeplinirea atribuţiilor de serviciu de către funcţionarii publici definitivi din cadrul altor compartimente. Această activitate se desfăşoară în coordonarea funcţionarului public sub a cărui îndrumare îşi desfăşoară activitatea şi nu poate depăşi un sfert din durata perioadei de stagiu.
Art. 141
(1)Pe parcursul perioadei de stagiu, activitatea funcţionarului public debutant se desfăşoară sub îndrumarea unui funcţionar public definitiv, de regulă din cadrul aceluiaşi compartiment, denumit în continuare îndrumător.
(2)Persoana desemnată ca îndrumător, în condiţiile legii, trebuie să cunoască legislaţia potrivit căreia îşi desfăşoară activitatea autoritatea sau instituţia publică respectivă, precum şi activităţile desfăşurate în cadrul compartimentului în care este numit funcţionarul public debutant.
(3)Îndrumătorul este numit de conducătorul autorităţii sau instituţiei publice, de regulă, la propunerea conducătorului compartimentului în care îşi desfăşoară activitatea funcţionarul public debutant.
Art. 142
Îndrumătorul are următoarele atribuţii:
a)coordonează activitatea funcţionarului public debutant pe parcursul perioadei de stagiu;
b)sprijină funcţionarul public debutant în identificarea celor mai bune modalităţi de rezolvare a lucrărilor repartizate acestuia;
c)supraveghează modul de îndeplinire a atribuţiilor de serviciu de către funcţionarul public debutant;
d)propune conducătorului compartimentului cursurile de perfecţionare profesională la care trebuie să participe funcţionarul public debutant;
e)întocmeşte un referat în vederea evaluării funcţionarului public debutant, la finalizarea perioadei de stagiu.
Art. 143
Funcţionarul public debutant are următoarele drepturi specifice:
a)să fie sprijinit şi îndrumat în îndeplinirea atribuţiilor de serviciu pe parcursul perioadei de stagiu;
b)să i se stabilească atribuţii de serviciu al căror nivel de dificultate şi complexitate să crească gradual pe parcursul perioadei de stagiu;
c)să i se asigure timpul necesar pregătirii individuale, în scopul dobândirii cunoştinţelor teoretice şi a deprinderilor practice necesare exercitării unei funcţii publice, şi să participe la formele de pregătire profesională organizate pentru funcţionarii publici debutanţi;
d)să i se asigure, prin grija autorităţii sau instituţiei publice, accesul la sursele de informare utile perfecţionării sale;
e)să participe la formele de pregătire organizate pentru funcţionarii publici debutanţi.
Art. 144
Funcţionarul public debutant are următoarele îndatoriri specifice:
a)să îşi perfecţioneze pregătirea profesională teoretică şi să îşi însuşească deprinderile practice necesare exercitării unei funcţii publice;
b)să îl consulte pe îndrumător pentru realizarea lucrărilor repartizate de conducătorul compartimentului;
c)să participe la manifestări ştiinţifice şi profesionale, în vederea completării pregătirii profesionale;
d)să participe la formele de pregătire organizate pentru funcţionarii publici debutanţi;
e)să îşi organizeze o evidenţă proprie a pregătirii profesionale pe care o efectuează, potrivit prevederilor prezentei anexe.
CAPITOLUL II:Promovarea funcţionarilor publici
SECŢIUNEA 1:Dispoziţii generale
Art. 145
(1)Promovarea reprezintă modalitatea de dezvoltare a carierei funcţionarilor publici prin ocuparea, în condiţiile legii, ca urmare a promovării concursului sau a examenului organizat în acest sens, a:
a)unei funcţii publice cu grad profesional imediat superior celui deţinut anterior promovării;
b)unei funcţii publice dintr-o clasă superioară;
c)unei funcţii publice de conducere.
(2)Promovarea în grad profesional şi promovarea în clasă nu sunt condiţionate de existenţa unui post vacant.
(3)Promovarea într-o funcţie publică de conducere este condiţionată de existenţa unui post vacant.
Art. 146
Pentru concursurile de promovare prevăzute la art. 145 alin. (1) lit. a) şi c) se aplică, în mod corespunzător, prevederile art. 483 alin. (3) şi art. 597 alin. (1) lit. h) din prezentul cod.
Art. 147
(1)Pentru promovarea în grad profesional şi promovarea în clasă, anterior derulării concursului sau a examenului care se organizează în acest sens, autoritatea sau instituţia publică în care se află respectivul post efectuează analiza postului, conform prevederilor art. 22 din anexa nr. 8 la prezentul cod, pentru identificarea competenţelor generale şi specifice aferente postului preconizat a fi transformat.
(2)Pentru promovarea în grad profesional şi promovarea în clasă, se verifică competenţele specifice stabilite conform prevederilor alin. (1), după caz, în condiţiile prevăzute la art. 21 din anexa nr. 8 la prezentul cod. În cazul în care se organizează probă/probe suplimentară/suplimentare pentru verificarea îndeplinirii competenţei/competenţelor specifice, se aplică în mod corespunzător prevederile art. 92 alin. (5)-(7).
Art. 148
(1)În termen de 10 zile de la data afişării rezultatelor finale, autoritatea sau instituţia publică în cadrul căreia este numit funcţionarul public care a promovat concursul sau examenul de promovare emite actul administrativ de numire a acestuia în funcţia publică de nivel superior.
(2)La actul administrativ de numire în funcţia publică se anexează, în mod obligatoriu, fişa postului standardizată, întocmită potrivit art. 149 alin. (1).
(3)Neîndeplinirea obligaţiei prevăzute la alin. (2) de către autoritatea sau instituţia publică poate fi atacată în contencios administrativ de către funcţionarul public sau de către Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici, conform legii.
Art. 149
(1)Ca urmare a promovării în grad profesional şi a promovării în clasă, fişa postului standardizată a funcţionarului public se completează cu noi atribuţii şi responsabilităţi sau, după caz, prin creşterea gradului de complexitate a atribuţiilor exercitate, în raport cu nivelul funcţiei publice. Obligaţia de a întocmi fişa postului standardizată aparţine superiorului ierarhic al funcţionarului public promovat.
(2)Persoanele cu atribuţii în domeniul managementului resurselor umane din cadrul autorităţii sau instituţiei publice au obligaţia de a acorda asistenţă funcţionarilor publici de conducere în vederea îndeplinirii obligaţiei prevăzute la alin. (1) şi de a monitoriza respectarea acestor prevederi.
Art. 150
Funcţiile publice ajunse la gradul profesional superior ca urmare a promovării funcţionarilor publici şi care devin vacante se pot transforma, în condiţiile legii, în funcţii publice cu grad profesional inferior, în funcţie de necesităţile identificate în cadrul autorităţii sau instituţiei publice.
Art. 151
Funcţionarii publici au dreptul de a fi informaţi în legătură cu acţiunile întreprinse de autorităţile şi instituţiile publice în vederea asigurării dreptului la promovare a acestora.
SECŢIUNEA 2:Promovarea în grad profesional
Art. 152
Funcţionarul public care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 479 alin. (1) din prezentul cod se poate înscrie la concursul sau examenul de promovare în grad profesional, prin completarea unui formular de înscriere al cărui model este prevăzut la art. 137 lit. b), la autoritatea sau instituţia în cadrul căreia este numit.
Art. 153
(1)Pentru concursul sau examenul de promovare în grad profesional, comisia de concurs şi comisia de soluţionare a contestaţiilor sunt compuse din câte 3 membri, funcţionari publici desemnaţi din cadrul autorităţii sau instituţiei publice organizatoare a concursului sau examenului.
(2)Prevederile art. 73, 74 alin. (1) şi art. 78-83 se aplică în mod corespunzător pentru constituirea şi componenţa comisiei de concurs şi a comisiei de soluţionare a contestaţiilor.
Art. 154
(1)Comisia de concurs pentru promovarea în grad profesional imediat superior are următoarele atribuţii principale:
a)verifică eligibilitatea candidatului pe baza îndeplinirii condiţiilor de participare;
b)verifică informaţiile care trebuie comunicate de către secretar candidatului în vederea solicitării de clarificare a documentaţiei depuse;
c)stabileşte subiectele pentru proba scrisă;
d)stabileşte planul de interviu şi realizează interviul;
e)notează pentru fiecare candidat proba scrisă şi interviul;
f)transmite secretarului comisiei rezultatele probelor pentru a fi comunicate candidatului;
g)transmite secretarului comisiei rezultatul final pentru a fi comunicat candidatului;
h)formulează propunerea de numire în funcţia publică a candidatului declarat "admis".
(2)Comisia de soluţionare a contestaţiilor pentru promovarea în grad profesional imediat superior are următoarele atribuţii principale:
a)soluţionează contestaţia depusă de candidat cu privire la rezultatul probei de verificare a eligibilităţii pe baza îndeplinirii condiţiilor de participare, precum şi contestaţia depusă cu privire la rezultatul probei scrise şi al interviului;
b)transmite secretarului comisiei rezultatul contestaţiei pentru a fi comunicat candidatului.
Art. 156
(1)Autorităţile şi instituţiile publice care au competenţa de organizare a concursului de promovare în grad profesional au obligaţia asigurării publicităţii acestuia, în condiţiile legii.
(2)Anunţul privind organizarea concursului se publică pe pagina de internet a autorităţii sau instituţiei organizatoare, la secţiunea special creată în acest scop şi la locul desfăşurării concursului, cu cel puţin 30 de zile calendaristice înainte de data desfăşurării probei scrise a concursului.
(3)Anunţul prevăzut la alin. (2) cuprinde, în mod obligatoriu, următoarele informaţii:
a)denumirea autorităţii sau instituţiei publice organizatoare a concursului;
b)funcţia publică pentru care se organizează concursul, identificată, după caz, prin denumire, categorie, clasă şi grad profesional, precum şi compartimentul din care face parte;
c)data, ora şi locul sau locaţia desfăşurării probei suplimentare, dacă este cazul, pentru testarea competenţelor specifice;
d)data, ora şi locul sau locaţia desfăşurării probei scrise;
e)condiţiile de participare la concursul de promovare în grad profesional, prevăzute la art. 479 alin. (1) din prezentul cod;
f)perioada şi modalitatea de înscriere la concurs;
g)bibliografia şi tematica de specialitate;
h)coordonate de contact pentru înscrierea la concursul de promovare în grad profesional, cuprinzând adresa de corespondenţă, telefon, e-mail, persoana de contact şi funcţia publică deţinută;
i)conţinutul dosarului de concurs.
(4)Informaţiile se menţin la locul de publicare până la finalizarea concursului.
(5)Dosarul de concurs se depune de către candidat în termen de 20 de zile de la data publicării anunţului potrivit alin. (2) şi conţine în mod obligatoriu următoarele documente:
a)copie de pe carnetul de muncă sau adeverinţa eliberată de compartimentul de resurse umane în vederea atestării vechimii în gradul profesional din care se promovează;
b)copii de pe rapoartele de evaluare a performanţelor profesionale individuale din ultimii 2 ani de activitate;
c)adeverinţa eliberată de compartimentul de resurse umane în vederea atestării situaţiei disciplinare a funcţionarului public, în care se menţionează expres dacă acestuia i-a fost aplicată o sancţiune disciplinară, care să nu fi fost radiată;
d)dovada obţinerii numărului minim de credite prin participarea la programe de formare, de perfecţionare, seminare, conferinţe, schimburi de experienţă sau vizite de studiu, în condiţiile legii, sau a urmării unei forme de perfecţionare profesională cu durata de minimum 30 de ore în ultimii 3 ani de activitate.
e)formularul de înscriere prevăzut la art. 137 lit. b).
(6)Condiţia prevăzută la alin. (5) lit. d) se aplică pentru candidaţii la concursurile şi examenele de promovare în grad profesional a căror organizare este demarată după intrarea în vigoare a art. 479 alin. (1) lit. b) din prezentul cod.
Art. 157
(1)Concursul de promovare prevăzut la art. 156 alin. (1) constă în desfăşurarea succesivă a următoarelor probe:
a)verificarea eligibilităţii candidaţilor, în urma depunerii dosarelor de concurs;
b)proba suplimentară, după caz;
c)proba scrisă, care constă în redactarea unei lucrări şi/sau în rezolvarea unor teste-grilă.
d)interviul, în cadrul căruia se testează abilităţile, aptitudinile şi motivaţia candidaţilor.
(2)Se pot prezenta la următoarea probă numai candidaţii declaraţi admişi la proba precedentă.
(3)În cazul în care pentru exercitarea funcţiei publice având gradul profesional în care se promovează este necesară deţinerea unor competenţe specifice noi, autoritatea sau instituţia publică organizatoare a concursului stabileşte modalitatea prin care acestea se dovedesc, potrivit art. 21 alin. (1)-(7) din anexa nr. 8 la prezentul cod. În cazul în care pentru funcţia publică având gradul profesional în care se promovează nu au fost identificate competenţe specifice noi în condiţiile art. 147 alin. (1), nu se organizează probă suplimentară pentru verificarea îndeplinirii acestora.
(4)Pentru probele concursului de promovare punctajele se stabilesc după cum urmează:
a)pentru proba scrisă punctajul este de maximum 100 de puncte;
b)pentru interviu punctajul este de maximum 100 de puncte.
(5)Este declarat "admis" la proba scrisă, respectiv la interviu, candidatul care a obţinut minimum 50 de puncte.
(6)Punctajul final se calculează prin însumarea punctajelor obţinute la proba scrisă şi interviu.
(7)După afişarea rezultatelor obţinute la verificarea eligibilităţii candidaţilor, proba scrisă sau interviu, pe pagina de internet a autorităţii sau instituţiei organizatoare, la secţiunea special creată în acest scop şi la locul desfăşurării concursului, candidatul nemulţumit poate face contestaţie.
(8)Comisia de soluţionare a contestaţiilor admite contestaţia modificând rezultatul verificării eligibilităţii candidaţilor, respectiv punctajul acordat de comisia de concurs, după caz, în situaţia în care:
a)candidatul îndeplineşte condiţiile pentru a participa la concurs, în situaţia contestaţiilor formulate faţă de rezultatul selecţiei dosarelor;
b)constată că punctajul acordat de comisia de soluţionare a contestaţiilor la proba scrisă, respectiv la interviu, este mai mare decât cel acordat de comisia de concurs.
(9)Comisia de soluţionare a contestaţiilor respinge contestaţia în următoarele situaţii:
a)candidatul nu îndeplineşte condiţiile pentru a participa la concurs în situaţia contestaţiilor formulate faţă de rezultatul probei de verificare a eligibilităţii candidaţilor;
b)constată că punctajul acordat de comisia de soluţionare a contestaţiilor la proba scrisă, respectiv la interviu, este mai mic sau egal cu cel acordat de comisia de concurs.
(10)Se consideră admis la concursul de promovare în grad profesional candidatul care a obţinut un punctaj final de minim 50 de puncte. Candidatul declarat "admis" la concursul de promovare în grad profesional este numit, potrivit legii, în funcţia publică de grad profesional imediat superior pentru care a candidat.
(11)Prevederile art. 97 alin. (2)-(5), art. 98-104, art. 106 alin. (2), (4) şi (6), art. 108, art. 109 alin. (1), art. 110, art. 111, art. 116, art. 125 şi art. 129 alin. (3) se aplică în mod corespunzător.
SECŢIUNEA 3:Promovarea în clasă
Art. 158
Funcţionarii publici pot promova în clasă prin examen, care se organizează de către autorităţile şi instituţiile publice cu încadrarea în fondurile bugetare alocate, în măsura în care apreciază că transformarea postului ocupat de funcţionarul public într-un post cu atribuţii corespunzătoare studiilor de nivel superior este utilă autorităţii sau instituţiei publice.
Art. 159
(1)Cu cel puţin 15 zile înainte de data organizării examenului de promovare în clasă, conducătorul autorităţii sau instituţiei publice are obligaţia de a emite un act administrativ prin care stabileşte:
a)componenţa comisiei de examen;
b)data susţinerii examenului;
c)bibliografia, pe baza propunerilor compartimentelor în care îşi desfăşoară activitatea funcţionarii publici care participă la examen.
(2)Anunţul privind organizarea şi desfăşurarea examenului de promovare în clasă se publică la locul de desfăşurare a examenului şi pe pagina de internet a autorităţii sau instituţiei publice organizatoare, la secţiunea special creată în acest scop, cu cel puţin 15 zile înainte de data stabilită pentru proba scrisă.
(3)Anunţul prevăzut la alin. (2) cuprinde, în mod obligatoriu, următoarele informaţii:
a)denumirea autorităţii sau instituţiei publice organizatoare a concursului;
b)funcţia publică pentru care se organizează concursul, identificată, după caz, prin denumire, categorie, clasă şi grad profesional, precum şi compartimentul din care face parte;
c)data, ora şi locul sau locaţia desfăşurării probei suplimentare, dacă este cazul, pentru testarea competenţelor specifice;
d)data, ora şi locul sau locaţia desfăşurării probei scrise;
e)condiţiile de participare la concursul de promovare în clasă prevăzute la art. 481 alin. (1) din prezentul cod;
f)perioada şi modalitatea de înscriere la concurs;
g)bibliografia şi tematica de specialitate;
h)coordonate de contact pentru înscrierea la concursul de promovare în clasă, cuprinzând adresa de corespondenţă, telefon, e-mail, persoana de contact şi funcţia publică deţinută;
i)conţinutul dosarului de concurs.
(4)Informaţiile se menţin la locul de publicare până la finalizarea concursului.
Art. 160
Dosarul de examen se depune de către candidaţi în termen de 5 zile de la data publicării anunţului privind organizarea examenului de promovare în clasă în condiţiile art. 159 alin. (2) şi conţine în mod obligatoriu următoarele documente:
a)cerere de înscriere la examenul de promovare în clasă;
b)diplomă de studii de nivel superior în specialitatea în care îşi desfăşoară activitatea sau într-un domeniu considerat util pentru desfăşurarea activităţii de către conducătorul autorităţii sau instituţiei publice;
c)adeverinţa eliberată de compartimentul de resurse umane în vederea atestării situaţiei disciplinare a funcţionarului public, în care se menţionează expres dacă acestuia i-a fost aplicată o sancţiune disciplinară, care să nu fi fost radiată, în condiţiile legii.
Art. 161
(1)Pentru examenul de promovare în clasă, comisia de examen şi comisia de soluţionare a contestaţiilor sunt compuse din câte 3 membri, funcţionari publici desemnaţi din cadrul autorităţii sau instituţiei publice organizatoare a examenului.
(2)Prevederile art. 73, art. 74 alin. (1) şi art. 78-83 se aplică în mod corespunzător pentru constituirea şi componenţa comisiei de examen şi a comisiei de soluţionare a contestaţiilor.
Art. 162
(1)Comisia de examen pentru promovarea în clasă are următoarele atribuţii principale:
a)verifică eligibilitatea candidatului pe baza îndeplinirii condiţiilor de participare;
b)verifică informaţiile care trebuie comunicate de către secretar candidatului în vederea solicitării de clarificare a documentaţiei depuse;
c)stabileşte subiectele pentru proba scrisă;
d)stabileşte planul de interviu şi realizează interviul;
e)notează pentru fiecare candidat proba scrisă şi interviul;
f)transmite secretarului comisiei rezultatele probelor pentru a fi comunicate candidatului;
g)transmite secretarului comisiei rezultatul final pentru a fi comunicat candidatului;
h)formulează propunerea de numire în funcţia publică a candidatului declarat "admis".
(2)Comisia de soluţionare a contestaţiilor pentru examenul de promovare în clasă are următoarele atribuţii principale:
a)soluţionează contestaţia depusă de candidat cu privire la rezultatul probei de verificare a eligibilităţii pe baza îndeplinirii condiţiilor de participare, precum şi contestaţia depusă cu privire la rezultatul probei scrise şi al interviului;
b)transmite secretarului comisiei rezultatul contestaţiei pentru a fi comunicat candidatului.
SECŢIUNEA 4:Promovarea în funcţii publice de conducere
Art. 164
Funcţionarii publici pot promova într-o funcţie publică de conducere vacantă pe bază de concurs.
Art. 165
Concursul de promovare în funcţiile publice de conducere se organizează cu încadrarea în fondurile bugetare alocate de către autoritatea sau instituţia publică competentă, potrivit legii.
Art. 166
(1)În aplicarea prevederilor art. 482 alin. (3) din prezentul cod, pentru elaborarea planului de promovare în funcţii publice de conducere, la un interval de doi ani, Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici solicită autorităţilor şi instituţiilor publice prevăzute la art. 369 lit. a), c) şi e) din prezentul cod şi care optează pentru ocuparea funcţiilor publice prin modalitatea organizării unui concurs de promovare să comunice necesarul de funcţii publice de conducere alocate ocupării prin această modalitate.
(2)În vederea comunicării către Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici a necesarului prevăzut la alin. (1), autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia de a stabili numărul funcţiilor publice de conducere vacante, precum şi numărul funcţiilor publice de conducere previzionate pentru vacantare în condiţiile legii.
(3)Previzionarea necesarului prevăzut la alin. (1) şi (2) se realizează pentru o perioadă de doi ani, în baza raportului analizei posturilor, elaborat în condiţiile art. 27 alin. (1) lit. b) şi art. 29 din anexa nr. 8 la prezentul cod, precum şi în baza analizei datelor de personal.
(4)În termen de 10 zile calendaristice de la primirea solicitării prevăzute la alin. (1), autoritatea sau instituţia publică, prin conducătorul acesteia, transmite Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici o informare privind necesarul stabilit potrivit prevederilor alin. (3), pentru aparatul propriu.
(5)Informarea prevăzută la alin. (4) se comunică în format electronic, prin intermediul platformei informatice de concurs, şi cuprinde următoarele informaţii:
a)denumirea instituţiei publice sau autorităţii;
b)coordonate de contact ale persoanei responsabile din cadrul compartimentului de resurse umane al autorităţii sau instituţiei publice, cuprinzând numele şi prenumele acesteia, funcţia, numărul de telefon şi adresa de e-mail;
c)cod fiscal/CIF;
d)denumirea funcţiilor publice de conducere vacante şi a celor previzionate pentru vacantare pentru următorii doi ani, cu precizarea unui cod unic de identificare pentru fiecare post, precum şi a semestrului din anul în care se vacantează funcţia publică;
e)compartimentul funcţional sau compartimentele funcţionale, după caz, în cadrul căruia sau cărora se regăsesc funcţiile publice prevăzute la lit. d).
(6)Transmiterea necesarului prevăzut la alin. (4) cu depăşirea termenului sau netransmiterea unei astfel de informări în format electronic, prin intermediul platformei informatice de concurs, echivalează cu neincluderea instituţiei sau autorităţii publice în planul de promovare în funcţii publice de conducere elaborat de Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici pentru ocuparea funcţiilor publice de conducere prin concurs de promovare organizat în condiţiile prezentului cod.
(7)În baza necesarului şi a evidenţei funcţiei publice şi a funcţionarilor publici gestionate de Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici potrivit art. 401 alin. (1) lit. d) din prezentul cod, Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici elaborează planul de promovare în funcţii publice de conducere, pentru o perioadă de doi ani.
(8)Planul prevăzut la alin. (7) cuprinde informaţiile prevăzute la alin. (5) lit. a), c)-e) şi se aprobă prin hotărârea Guvernului prevăzută la art. 467 alin. (5) din prezentul cod.
(9)Planul de promovare în funcţii publice de conducere poate fi revizuit de către Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici, dar nu mai devreme de un an de la data aprobării prin hotărâre a Guvernului, la solicitarea autorităţilor şi instituţiilor publice, pentru situaţiile prevăzute la art. 17 alin. (3).
Art. 167
(1)În aplicarea prevederilor art. 482 alin. (4) lit. a) din prezentul cod, pentru verificarea competenţelor generale necesare ocupării unei funcţii publice de conducere prin promovare, în baza planului de promovare în funcţii publice de conducere prevăzut la alin. (2) al aceluiaşi articol din prezentul cod, Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici organizează, de cel puţin două ori pe an, proba de testare avansată a candidaţilor, potrivit prevederilor art. 50-53.
(2)Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici are obligaţia să asigure publicitatea probei de testare avansată prevăzute la alin. (1), în condiţiile prezentului cod.
(3)Anunţul privind organizarea probei de testare avansată se publică de către Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, precum şi pe pagina de internet a acesteia, cu cel puţin 30 de zile calendaristice înainte de data stabilită pentru desfăşurarea acesteia.
(4)Anunţul prevăzut la alin. (3) cuprinde, în mod obligatoriu, următoarele informaţii:
a)denumirea instituţiei publice sau autorităţii;
b)funcţiile publice de conducere pentru care se organizează proba de testare avansată;
c)perioada şi modalitatea de înscriere;
d)condiţiile de participare prevăzute la art. 483 alin. (3) din prezentul cod şi competenţele specifice;
e)perioada estimată pentru desfăşurarea probei de testare avansată;
f)coordonate de contact pentru înscrierea la proba de testare avansată, cuprinzând adresa de corespondenţă, telefon, e-mail, persoana de contact şi funcţia publică deţinută;
g)locul de desfăşurare a probei de testare avansată.
(5)Anunţul prevăzut la alin. (3) se publică pe pagina de internet a Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici şi cuprinde, în mod obligatoriu, pe lângă informaţiile prevăzute la alin. (4), următoarele informaţii:
a)denumirea funcţiilor publice de conducere;
b)compartimentele funcţionale în cadrul cărora se regăsesc funcţiile publice de conducere.
(6)Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici asigură publicarea anunţului şi prin publicitate în mediul online, inclusiv pe platforma informatică de concurs, precum şi, după caz, în mediul audiovizual sau prin alte forme de publicitate suplimentare, inclusiv prin contractare de servicii de publicitate, în condiţiile prevăzute de legislaţia privind achiziţiile publice.
Art. 168
(1)În vederea organizării şi desfăşurării probei de testare avansată, de la momentul publicării anunţului prevăzut la art. 167 alin. (3), dar nu mai târziu de data începerii perioadei de verificare a eligibilităţii candidaţilor, se constituie comisii de verificare a eligibilităţii, respectiv comisii de soluţionare a contestaţiilor privind verificarea eligibilităţii, precum şi comisii privind organizarea şi desfăşurarea probei de testare avansată în centre de testare şi în centre de evaluare, prin act administrativ al preşedintelui Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici.
(2)Prevederile art. 20-25 şi art. 27-29 se aplică în mod corespunzător pentru constituirea, componenţa şi atribuţiile comisiilor de verificare a eligibilităţii, respectiv ale comisiilor de soluţionare a contestaţiilor privind verificarea eligibilităţii.
(3)Prevederile art. 26 şi art. 30-32 se aplică în mod corespunzător pentru constituirea, componenţa şi atribuţiile comisiilor privind organizarea şi desfăşurarea probei de testare avansată în centre de testare şi în centre de evaluare.
Art. 169
Funcţionarii publici interesaţi de participarea la concursul de promovare se înregistrează în platforma informatică de concurs. Prevederile art. 37 se aplică în mod corespunzător.
Art. 170
(1)În vederea participării la proba de testare avansată, în termen de 20 de zile calendaristice de la data publicării anunţului în condiţiile prevăzute la art. 167 alin. (3), candidaţii se înscriu prin constituirea dosarului de concurs, exclusiv în format electronic, prin intermediul platformei informatice de concurs.
(2)Dosarul de concurs conţine, în mod obligatoriu:
a)formularul de înscriere prevăzut la art. 137 lit. a);
b)copia cărţii de identitate;
c)copia actului doveditor emis de autorităţile competente, în cazul în care a intervenit schimbarea numelui consemnat în certificatul de naştere;
d)copii ale diplomelor de studii sau echivalente;
e)copia carnetului de muncă şi/sau a adeverinţei eliberate de angajator pentru perioada lucrată, care să ateste vechimea în muncă şi în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei publice, potrivit prevederilor prezentului cod, după caz;
f)copia diplomei de master în domeniul administraţiei publice, management sau în specialitatea studiilor necesare ocupării funcţiei publice sau a diplomei echivalente în condiţiile art. 57 alin. (2) din Legea nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare;
g)adeverinţă emisă de autoritatea sau instituţia publică în cadrul căreia este numit funcţionarul public candidat, din care rezultă calitatea acestuia de funcţionar public clasa I;
h)cazierul administrativ.
(3)Formularul de înscriere prevăzut la alin. (2) lit. a) se pune la dispoziţia candidaţilor prin platforma informatică de concurs la momentul demarării procedurii de înscriere la concurs şi se completează online.
(4)Modelul orientativ al adeverinţei eliberate de angajator pentru perioada lucrată care atestă vechimea în muncă şi în specialitatea studiilor este prevăzut la art. 137 lit. e).
(5)La cererea candidatului, formulată la data înscrierii la proba de testare avansată, dar nu mai târziu de data finalizării perioadei de depunere a dosarelor potrivit alin. (1), documentul prevăzut la alin. (2) lit. h) se eliberează de către Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici, potrivit prevederilor art. 496 alin. (2) şi alin. (3) lit. a) din prezentul cod.
(6)Prevederile art. 39-41 se aplică în mod corespunzător.
Art. 171
(1)Verificarea eligibilităţii candidaţilor este etapă prealabilă probei de testare avansată şi constă în verificarea îndeplinirii condiţiilor de participare prevăzute la art. 483 alin. (2) din prezentul cod, pe baza documentelor din dosarele de concurs constituite de către candidaţi.
(2)În termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data expirării termenului de înscriere la concurs, comisia de verificare a eligibilităţii verifică îndeplinirea condiţiilor de participare de către candidaţi.
(3)Prevederile art. 43 şi 44 se aplică în mod corespunzător.
(4)În termen de o zi lucrătoare de la data publicării rezultatelor obţinute la verificarea eligibilităţii candidaţilor, candidaţii nemulţumiţi pot depune contestaţie prin intermediul platformei informatice de concurs, sub sancţiunea decăderii din acest drept. Prevederile art. 57 se aplică în mod corespunzător.
Art. 172
(1)Proba de testare avansată se organizează şi se desfăşoară potrivit prevederilor art. 50-53. Prevederile art. 59-61 se aplică în mod corespunzător.
(2)La finalizarea testării avansate, platforma informatică de concurs generează un raport care cuprinde rezultatele şi punctajele obţinute de candidaţi.
(3)Raportul se comunică prin intermediul platformei electronice în contul candidatului, acesta primind o notificare prin e-mail, precum şi pe site-ul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, la secţiunea special creată în acest scop, în condiţiile prevăzute la art. 41, în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la finalizarea susţinerii acestei probe de către toţi candidaţii care participă la etapa de testare avansată.
Art. 173
(1)Gestionarea grupului de candidaţi care au promovat proba de testare avansată pentru ocuparea unei funcţii publice de conducere prin promovare se realizează de către Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici, prin intermediul platformei informatice de concurs, pe o perioadă maximă de 3 ani de la data promovării probei.
(2)Prevederile art. 63 alin. (2) şi (3) şi art. 64 se aplică în mod corespunzător.
Art. 174
La concursul pe post pot participa funcţionarii publici care au obţinut calificativul "admis" la proba de testare avansată, organizată şi desfăşurată în condiţiile art. 168-172, pentru o perioadă de maximum 3 ani de la data promovării acesteia, precum şi funcţionarii publici interesaţi pentru ocuparea prin concurs de promovare a unei funcţii publice de conducere din categoria funcţiilor publice prevăzute la art. 385 alin. (3) din prezentul cod.
Art. 175
(1)Organizarea concursului de promovare într-o funcţie publică de conducere vacantă constă în derularea etapelor cuprinse între înştiinţarea Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici cu privire la concursul pe post, potrivit art. 470 din prezentul cod, şi asigurarea publicităţii concursului de promovare.
(2)În vederea organizării şi desfăşurării concursului de promovare, autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia de a înştiinţa Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici cu privire la organizarea acestei etape cu cel puţin 10 zile lucrătoare înainte de data publicării anunţului de concurs. Autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia de a crea o adresă de e-mail pe care o pun la dispoziţia candidaţilor în vederea comunicării în format electronic a dosarelor de concurs.
(3)Înştiinţarea cu privire la organizarea concursului de promovare se transmite prin intermediul instrumentelor informatice puse la dispoziţie de către Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici şi cuprinde, în mod obligatoriu, următoarele informaţii:
a)denumirea autorităţii sau instituţiei publice organizatoare a concursului de promovare;
b)funcţia publică pentru care se organizează concursul, identificată prin denumire, precum şi compartimentul din care face parte;
c)precizarea expresă a duratei timpului de muncă, respectiv durată normală a timpului de muncă sau durată redusă a timpului de muncă, pentru raportul de serviciu cu timp parţial;
d)data, ora şi locul sau locaţia desfăşurării probei suplimentare, pentru testarea competenţelor specifice, după caz;
e)data, ora şi locul sau locaţia desfăşurării probei scrise;
f)condiţiile de participare cuprinzând condiţiile prevăzute la art. 483 din prezentul cod şi competenţele specifice;
g)perioada şi modalitatea de înscriere la concursul de promovare;
h)bibliografia şi tematica de specialitate;
i)atribuţiile postului stabilite în fişa postului standardizată, precum şi alte date necesare desfăşurării concursului de promovare;
j)coordonate de contact pentru primirea dosarelor de concurs, cuprinzând adresa de corespondenţă, telefon, e-mail, persoana de contact şi funcţia publică deţinută, precum şi adresa de e-mail prevăzută la alin. (2);
k)conţinutul dosarului de concurs.
(4)Autoritatea sau instituţia publică organizatoare solicită Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici desemnarea unui reprezentant pentru a face parte din comisia de concurs, respectiv din comisia de soluţionare a contestaţiilor, odată cu transmiterea înştiinţării.
Art. 176
(1)Bibliografia de specialitate pentru concursul de promovare cuprinde acte normative, altele decât cele prevăzute la art. 46 alin. (4), lucrări, articole de specialitate sau surse de informare şi documentare expres indicate, cu relevanţă pentru funcţia publică pentru care se organizează concursul. Tematica de specialitate este obligatorie şi se stabileşte pe baza bibliografiei. Tematica de specialitate reprezintă totalitatea temelor esenţiale şi relevante pentru funcţia publică pentru care se organizează concursul, sintetizate din bibliografia de specialitate.
(2)Prin excepţie de la prevederile alin. (1), pentru stabilirea bibliografiei de specialitate pot fi avute în vedere actele normative prevăzute la art. 46 alin. (4), în situaţia în care, pentru ocuparea funcţiei publice sunt necesare cunoştinţe aprofundate în domeniul respectării demnităţii umane, protecţiei drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului, prevenirii şi combaterii incitării la ură şi discriminare, egalităţii de şanse şi de tratament sau în domeniul administraţiei publice.
(3)Bibliografia şi tematica de specialitate pentru funcţiile publice de conducere pentru care se organizează concursul de promovare se aprobă de către conducătorul autorităţii sau instituţiei publice organizatoare, la propunerea compartimentelor de specialitate.
Art. 177
Pentru competenţele specifice necesare exercitării funcţiei publice şi prevăzute în fişa postului standardizată, autoritatea sau instituţia publică organizatoare a concursului stabileşte modalitatea prin care acestea se dovedesc, potrivit prevederilor art. 21 din anexa nr. 8 la prezentul cod.
Art. 178
(1)În vederea organizării şi desfăşurării concursului de promovare pentru ocuparea funcţiilor publice de conducere, de la momentul înştiinţării Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, dar nu mai târziu de data publicării anunţului privind concursul în condiţiile prevăzute la art. 183 alin. (2), se constituie comisii de concurs, respectiv comisii de soluţionare a contestaţiilor, prin act administrativ al conducătorului autorităţii sau instituţiei publice organizatoare, în condiţiile prezentei anexe.
(2)Pentru testarea competenţelor specifice prin organizarea de probe suplimentare, prin actul administrativ prevăzut la alin. (1), conducătorul autorităţii sau instituţiei publice numeşte experţi în domeniu, care gestionează aceste probe.
(3)Prin actul administrativ prevăzut la alin. (1) se desemnează preşedintele comisiei de concurs, respectiv al comisiei de soluţionare a contestaţiilor din rândul membrilor acestora, precum şi un secretar, de regulă, din cadrul compartimentului de resurse umane, astfel încât să poată fi asigurată desfăşurarea în condiţii optime a probelor de concurs.
Art. 179
(1)Comisia de concurs şi comisia de soluţionare a contestaţiilor sunt compuse din câte 3 membri, respectiv 2 membri, reprezentanţi ai autorităţii sau instituţiei publice organizatoare a concursului, desemnaţi din cadrul acesteia, precum şi un reprezentant al Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici.
(2)În situaţia în care, prin acte normative cu caracter special aplicabile unor domenii de activitate, este prevăzută obligaţia participării unor reprezentanţi ai altor autorităţi şi instituţii publice decât cele prevăzute de prezenta anexă la concursul pe post, reprezentantul autorităţii sau instituţiei publice respective îl înlocuieşte pe unul dintre reprezentanţii autorităţii ori instituţiei publice organizatoare a concursului în cadrul comisiei de concurs, respectiv al comisiei de soluţionare a contestaţiilor.
(3)Prevederile art. 75 alin. (4) şi (7) se aplică în mod corespunzător.
Art. 180
Prevederile art. 73, art. 74 alin. (1) şi art. 76-83 se aplică în mod corespunzător pentru constituirea şi componenţa comisiei de concurs pentru concursul de promovare în funcţia publică de conducere şi a comisiei de soluţionare a contestaţiilor.
Art. 181
(1)Comisia de concurs pentru concursul de promovare în funcţia publică de conducere are următoarele atribuţii principale:
a)verifică eligibilitatea candidatului pe baza îndeplinirii condiţiilor de participare;
b)verifică informaţiile care trebuie comunicate de către secretar candidatului în vederea solicitării de clarificare a documentaţiei depuse;
c)stabileşte subiectele pentru proba scrisă;
d)stabileşte planul de interviu şi realizează interviul;
e)notează pentru fiecare candidat proba scrisă şi interviul;
f)transmite secretarului comisiei rezultatele probelor de concurs pentru a fi comunicate candidatului;
g)transmite secretarului comisiei rezultatul final al concursului pentru a fi comunicat candidatului;
h)formulează propunerea de numire în funcţia publică a candidatului declarat "admis".
(2)Comisia de soluţionare a contestaţiilor pentru concursul de promovare în funcţia publică de conducere are următoarele atribuţii principale:
a)soluţionează contestaţia depusă de candidat cu privire la rezultatul probei de verificare a eligibilităţii pe baza îndeplinirii condiţiilor de participare, precum şi contestaţia depusă cu privire la rezultatul probei scrise şi al interviului;
b)transmite secretarului comisiei rezultatul contestaţiei pentru a fi comunicat candidatului.
Art. 183
(1)Autorităţile şi instituţiile publice care au competenţa de organizare a concursului de promovare în funcţia publică de conducere au obligaţia asigurării publicităţii acestuia, în condiţiile legii.
(2)Anunţul privind organizarea concursului de promovare în funcţia publică de conducere se publică pe pagina de internet a instituţiei organizatoare şi pe site-ul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, cu cel puţin 30 de zile calendaristice înainte de data desfăşurării primei probe a concursului.
Art. 184
(1)Anunţul prevăzut la art. 183 alin. (2) cuprinde, în mod obligatoriu, următoarele informaţii:
a)denumirea autorităţii sau instituţiei publice organizatoare a concursului de promovare;
b)funcţia publică pentru care se organizează concursul, identificată prin denumire, clasă, precum şi compartimentul din care face parte;
c)precizarea expresă a duratei timpului de muncă, respectiv durată normală a timpului de muncă sau durată redusă a timpului de muncă, pentru raportul de serviciu cu timp parţial;
d)data, ora şi locul sau locaţia desfăşurării probei pentru verificarea competenţelor generale şi probei suplimentare, dacă este cazul, pentru testarea competenţelor specifice;
e)data, ora şi locul sau locaţia desfăşurării probei scrise;
f)condiţiile de participare cuprinzând condiţiile prevăzute la art. 483 alin. (2) din prezentul cod şi competenţele specifice;
g)perioada şi modalitatea de înscriere la concursul de promovare;
h)bibliografia şi tematica de specialitate;
i)atribuţiile postului prevăzute în fişa postului standardizată, precum şi alte date necesare desfăşurării concursului de promovare;
j)coordonate de contact pentru primirea dosarelor de concurs, cuprinzând adresa de corespondenţă, telefon, e-mail, persoana de contact şi funcţia publică deţinută, precum şi adresa de e-mail prevăzută la art. 175 alin. (2);
k)conţinutul dosarului de concurs.
(2)Informaţiile se menţin la locul de publicare până la finalizarea concursului.
Art. 185
Desfăşurarea concursului de promovare constă în derularea etapelor cuprinse între asigurarea publicităţii concursului de promovare şi formularea propunerilor de numire în funcţiile publice de conducere vacante pentru care s-a organizat concursul, în condiţiile prevăzute la art. 129 alin. (3).
Art. 186
(1)Probele concursului de promovare se derulează succesiv şi sunt următoarele:
a)verificarea eligibilităţii candidaţilor;
b)proba suplimentară, după caz, în condiţiile prevăzute la art. 21 din anexa nr. 8 la prezentul cod;
c)proba scrisă;
d)proba interviului.
(2)Se pot prezenta la următoarea probă numai candidaţii declaraţi "admis" la proba precedentă.
(3)Autoritatea sau instituţia publică organizatoare a concursului sau, după caz, comisia de concurs pentru înalţii funcţionari publici stabileşte modalitatea prin care se dovedesc competenţele specifice, cu respectarea prevederilor art. 21 din anexa nr. 8 la prezentul cod.
(4)În cazul în care verificarea îndeplinirii competenţelor specifice se realizează prin documente, aceasta se desfăşoară în cadrul probei de verificare a eligibilităţii. În acest caz nu se organizează probă suplimentară.
(5)În cazul în care testarea competenţelor specifice se realizează prin organizarea unei probe suplimentare, aceasta se desfăşoară ulterior afişării rezultatelor la proba de verificare a eligibilităţii candidaţilor, dar nu mai târziu de data prevăzută în anunţul de concurs pentru proba scrisă şi se gestionează de către unul sau mai mulţi experţi în domeniu, la solicitarea şi prin grija autorităţii sau instituţiei publice organizatoare a concursului. Expertul nu este membru al comisiei de concurs sau, după caz, al comisiei de soluţionare a contestaţiilor.
(6)Pot participa la proba scrisă a etapei de selecţie numai candidaţii declaraţi "admis" la proba de verificare a eligibilităţii candidaţilor sau, în cazul în care concursul pe post presupune şi organizarea unei probe suplimentare, numai candidaţii declaraţi "admis" la proba suplimentară.
(7)În exercitarea atribuţiilor prevăzute pentru etapa de selecţie, fiecare membru al comisiei de concurs, respectiv al comisiei de soluţionare a contestaţiilor, precum şi expertul au obligaţia de a completa secţiunea individuală alocată în acest sens în platforma informatică de concurs.
Art. 187
(1)Condiţiile de participare la concursul de promovare se stabilesc pe baza condiţiilor de ocupare a funcţiei publice de conducere şi a competenţelor specifice prevăzute în fişa postului standardizată corespunzătoare funcţiei publice de conducere vacante.
(2)Condiţiile referitoare la studiile necesare pentru ocuparea funcţiilor publice de conducere vacante din clasa I se stabilesc în conformitate cu nomenclatoarele domeniilor şi specializărilor din învăţământul universitar de lungă durată şi scurtă durată, respectiv nomenclatoarele domeniilor de studii universitare de licenţă şi specializărilor şi programelor de studii din cadrul acestora, având în vedere domeniul de activitate al autorităţii sau instituţiei publice, scopul principal al postului, precum şi atribuţiile postului corespunzătoare funcţiei publice respective.
Art. 188
Funcţionarii publici care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 483 alin. (2) din prezentul cod pot participa la concursul de promovare într-o funcţie publică de conducere.
Art. 189
(1)În vederea participării la concursul de promovare, în termen de 20 de zile de la data publicării anunţului pe pagina de internet a autorităţii sau instituţiei publice organizatoare, candidaţii depun dosarul de concurs sau îl comunică în format electronic pe adresa de e-mail prevăzută la art. 175 alin. (2), care conţine în mod obligatoriu:
a)formularul de înscriere prevăzut la art. 137 pct. I;
b)curriculum vitae, modelul comun european;
c)copia cărţii de identitate;
d)copii ale diplomelor de studii, certificatelor şi altor documente care atestă efectuarea unor specializări şi perfecţionări, după caz;
e)copie a diplomei de master în domeniul administraţiei publice, management ori în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei publice, după caz, în situaţia în care diploma de absolvire sau de licenţă a candidatului nu este echivalentă cu diploma de studii universitare de master în specialitate, conform prevederilor art. 57 alin. (2) din Legea nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare;
f)copia carnetului de muncă şi a adeverinţei eliberate de angajator pentru perioada lucrată, care să ateste vechimea în muncă şi în specialitatea studiilor solicitate pentru ocuparea postului/funcţiei sau pentru exercitarea profesiei;
g)cazierul administrativ;
h)dovada obţinerii numărului minim de credite prin participarea la programe de formare, de perfecţionare, seminare, conferinţe, schimburi de experienţă sau vizite de studiu, în condiţiile legii, sau a urmării unei forme de perfecţionare profesională cu durata de minimum 30 de ore în ultimii 3 ani de activitate.
(2)Modelul orientativ al adeverinţei menţionate la alin. (1) lit. f) este prevăzut la art. 137 lit. e). Adeverinţele care au un alt format decât cel prevăzut la art. 137 lit. e) trebuie să cuprindă elemente similare acestuia din care să rezulte cel puţin următoarele informaţii: funcţia/funcţiile ocupată/ocupate, nivelul studiilor solicitate pentru ocuparea acesteia/acestora, temeiul legal al desfăşurării activităţii, vechimea în muncă acumulată, precum şi vechimea în specialitatea studiilor.
(3)La cererea candidatului, formulată la data înscrierii la concurs, dar nu mai târziu de data finalizării perioadei de depunere a dosarelor potrivit alin. (1), documentul prevăzut la alin. (1) lit. g) se solicită Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici de către instituţia organizatoare a concursului de promovare, potrivit prevederilor art. 496 alin. (2) şi (3) lit. c) din prezentul cod.
(4)Prevederile art. 146 se aplică în mod corespunzător.
Art. 190
La finalul procesului de constituire a dosarului de concurs, fiecărui candidat i se atribuie un număr de înregistrare a dosarului de concurs care se utilizează în comunicarea rezultatelor probelor din concursul de promovare.
Art. 191
(1)Verificarea eligibilităţii candidaţilor este proba concursului de promovare care constă în verificarea îndeplinirii condiţiilor de participare prevăzute la art. 483 alin. (2) din prezentul cod, pe baza documentelor din dosarele de concurs constituite de către candidaţi.
(2)În termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data expirării termenului prevăzut la art. 170 alin. (1), comisia de concurs verifică eligibilitatea candidaţilor.
(3)În termenul prevăzut la alin. (2), rezultatele verificării eligibilităţii candidaţilor, cu menţiunea "admis" sau "respins", însoţită, după caz, de motivul respingerii dosarului, se comunică prin e-mail şi pe site-ul autorităţii sau instituţiei organizatoare a etapei de selecţie, la secţiunea special creată în acest scop, în condiţiile prevăzute la art. 190.
(4)În situaţia în care între membrii comisiei de concurs există diferenţe de opinie care nu au putut fi soluţionate de comun acord, candidatul va fi declarat "admis" sau "respins" în funcţie de opinia majoritară, consemnată conform menţiunilor individuale din secţiunea corespunzătoare din platforma informatică de concurs. Membrul comisiei de concurs care nu este de acord cu opinia majoritară formulează opinie separată, motivată, şi o consemnează în secţiunea individuală.
(5)În termen de maximum 2 zile lucrătoare de la data expirării termenului prevăzut la art. 170 alin. (1), membrii comisiei de concurs pot solicita candidaţilor alte documente relevante, din categoria celor prevăzute la art. 170 alin. (2). Documentele solicitate se comunică în termen de maximum o zi lucrătoare de la data solicitării.
(6)Solicitarea către candidaţi prevăzută la alin. (5) se realizează prin e-mail, cu menţionarea termenului-limită până la care se permite completarea de către candidat a dosarului de concurs cu clarificările solicitate.
Art. 192
(1)Proba scrisă constă în redactarea unei lucrări scrise de sinteză, în rezolvarea unor teste-grilă, teste cu întrebări deschise şi/sau exerciţii care constau în rezolvarea unor situaţii practice, conform deciziei comisiei de concurs.
(2)Prin proba scrisă se verifică cunoştinţele de specialitate, parte componentă a competenţelor specifice prevăzute la art. 11 alin. (2) lit. d) din anexa nr. 8 la prezentul cod, după caz, necesare ocupării funcţiei publice pentru care se organizează concursul de promovare, raportat la bibliografia şi tematica de specialitate.
Art. 193
(1)Subiectele pentru proba scrisă se stabilesc pe baza bibliografiei de specialitate şi a tematicii de concurs, astfel încât să reflecte capacitatea de analiză şi sinteză a candidaţilor şi de înţelegere a tematicii de specialitate, în concordanţă cu nivelul şi specificul funcţiilor publice pentru care se organizează concursul.
(2)Pentru candidaţii la ocuparea aceleiaşi funcţii publice, subiectele sunt identice în cadrul aceleiaşi etape, cu excepţia cazului în care concursul se desfăşoară în mai multe serii.
(3)Comisia de concurs prevăzută la art. 181 alin. (1) stabileşte subiectele şi alcătuieşte seturile de subiecte pentru proba scrisă, precum şi baremul de corectare aferent, în ziua în care se desfăşoară această probă.
(4)Comisia de concurs stabileşte punctajul maxim pentru fiecare subiect, care se comunică odată cu subiectele. Punctajul maxim stabilit pentru subiectele de sinteză nu poate depăşi 30% din punctajul probei scrise, diferenţa de punctaj fiind alocată celorlalte tipuri de subiecte prevăzute la art. 192 alin. (1).
(5)În vederea desfăşurării probei scrise, Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici pune la dispoziţia autorităţilor şi instituţiilor publice organizatoare a concursului de promovare instrumente informatice de extragere automată a subiectelor. Instrucţiunile privind utilizarea instrumentelor informatice de către membrii comisiei de concurs se aprobă prin ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, prevăzut la art. 99 alin. (5).
(6)Fiecare membru al comisiei de concurs propune cel puţin 5 subiecte pentru fiecare element cuprins în bibliografia şi tematica de specialitate, stabilite în condiţiile art. 176, precum şi baremul de corectare aferent, care se încarcă în instrumentul informatic de extragere automată a subiectelor în ziua probei scrise a concursului. Pe baza propunerilor membrilor comisiei de concurs, aplicaţia informatică extrage aleatoriu două seturi de subiecte însoţite de baremul de corectare aferent, cu cel mult două ore înaintea desfăşurării probei scrise, prin intermediul preşedintelui comisiei de concurs, care vor fi prezentate candidaţilor, în condiţiile prevăzute la alin. (7).
(7)Seturile de subiecte extrase din aplicaţia informatică se semnează de toţi membrii comisiei de concurs şi se închid în plicuri sigilate purtând ştampila autorităţii sau a instituţiei publice organizatoare.
(8)Membrii comisiei de concurs răspund individual pentru asigurarea confidenţialităţii subiectelor propuse. Lista subiectelor propuse de fiecare membru al comisiei de concurs se anexează la raportul final al concursului de promovare, cu menţionarea membrului comisiei de concurs care a propus subiectul.
(9)La terminarea probei scrise, secretarul/secretariatul comisiei de concurs are obligaţia de a afişa baremul detaliat de corectare a subiectelor, la locul desfăşurării concursului pe post şi pe pagina de internet a instituţiei organizatoare.
Art. 194
(1)Înainte de începerea probei scrise, la locul desfăşurării acesteia, dacă este cazul, se afişează repartizarea pe săli a candidaţilor.
(2)Înainte de începerea probei scrise se face apelul nominal al candidaţilor, în vederea îndeplinirii formalităţilor prealabile, respectiv verificarea identităţii. Verificarea identităţii candidaţilor se face numai pe baza cărţii de identitate, potrivit legii. Candidaţii care nu sunt prezenţi la efectuarea apelului nominal ori care nu pot face dovada identităţii prin prezentarea cărţii de identitate sunt consideraţi absenţi.
(3)Un candidat poate elabora lucrarea în cadrul probei scrise pentru o singură funcţie publică. În situaţia în care un candidat a fost admis la verificarea eligibilităţii candidaţilor pentru două sau mai multe funcţii publice, pentru care proba scrisă este programată a se desfăşura în aceeaşi zi şi la aceeaşi oră, candidatul are obligaţia de a opta pentru funcţia publică pentru care doreşte să susţină proba scrisă la apelul nominal al candidaţilor prevăzut la alin. (2).
(4)După verificarea identităţii candidaţilor, ieşirea din sală a acestora, anterior finalizării probei scrise, atrage eliminarea din concurs, cu excepţia situaţiilor de urgenţă, în care aceştia pot fi însoţiţi de unul dintre membrii comisiei de concurs sau de persoanele care asigură secretariatul.
(5)Durata probei scrise se stabileşte de comisia de concurs în funcţie de gradul de dificultate şi complexitate al subiectelor, dar nu poate depăşi 3 ore.
(6)La ora stabilită pentru începerea probei scrise, comisia de concurs prezintă candidaţilor seturile de subiecte şi invită un candidat să extragă un plic cu subiectele de concurs. În cazul în care, din cauza numărului mare al candidaţilor sau a prezenţei unor candidaţi cu dizabilităţi, proba scrisă se susţine în mai multe săli, extragerea plicului cu subiecte se face într-o singură sală, în prezenţa a cel puţin câte unui candidat din celelalte săli. În măsura în care candidatul cu dizabilităţi nu doreşte să fie prezent la extragerea plicului cu subiecte într-o altă sală, prezenţa sa nu este obligatorie.
(7)După începerea comunicării subiectelor este interzis accesul candidaţilor care întârzie sau al oricărei persoane, cu excepţia membrilor comisiei de concurs, a persoanelor care asigură secretariatul comisiei de concurs, precum şi a persoanei/persoanelor responsabile cu monitorizarea şi supravegherea audio-video în sălile de concurs.
(8)În încăperea în care are loc concursul, pe toată perioada derulării acestuia, inclusiv a formalităţilor prealabile şi a celor ulterioare finalizării probei, candidaţilor nu le este permisă deţinerea sau folosirea vreunei surse de consultare sau a telefoanelor mobile ori a altor mijloace de comunicare la distanţă.
(9)Nerespectarea dispoziţiilor prevăzute la alin. (8) atrage eliminarea candidatului din proba de concurs. Comisia de concurs, constatând încălcarea acestor dispoziţii, elimină candidatul din sală, înscrie menţiunea "anulat" pe lucrare şi consemnează cele întâmplate în fişa individuală al cărei model este prevăzut la art. 137 lit. c).
(10)Lucrările se redactează, sub sancţiunea anulării, doar pe seturile de hârtie asigurate de autoritatea sau instituţia publică organizatoare, purtând ştampila acesteia pe fiecare filă. Prima filă, după înscrierea numelui şi a prenumelui în colţul din dreapta, se lipeşte astfel încât datele înscrise să nu poată fi identificate şi se aplică ştampila autorităţii sau instituţiei publice organizatoare a concursului, cu excepţia situaţiei când există un singur candidat pentru funcţia publică vacantă, caz în care nu mai există obligaţia sigilării lucrării.
(11)Candidatul are obligaţia de a preda lucrarea secretarului comisiei de concurs, la finalizarea acesteia ori la expirarea timpului alocat probei scrise, semnând borderoul special întocmit în acest sens potrivit modelului prevăzut la art. 137 lit. f). Borderoul de predare a lucrărilor se păstrează de către secretarul comisiei de concurs până la notarea probei scrise şi se arhivează la dosarul de concurs al candidatului.
Art. 195
În cadrul probei interviului se verifică îndeplinirea competenţelor specifice necesare exercitării funcţiei publice, care nu au fost verificate prin alte probe, precum şi motivaţia candidaţilor.
Art. 196
(1)Proba interviului poate fi susţinută doar de către acei candidaţi declaraţi admişi la proba scrisă.
(2)Interviul se realizează conform planului de interviu întocmit de comisia de concurs în ziua desfăşurării acestei probe, pe baza criteriilor de evaluare. Criteriile de evaluare pentru stabilirea planului de interviu sunt:
a)capacitatea de analiză şi sinteză;
b)comunicarea orală specifică domeniului de specialitate;
c)motivaţia candidatului;
d)comportamentul în situaţiile de criză, relevant pentru domeniul de specialitate.
e)exercitarea controlului decizional;
f)experienţa profesională şi managerială a candidaţilor relevantă pentru domeniul de specialitate;
g)orice alte atitudini, aptitudini şi abilităţi care dovedesc îndeplinirea competenţei specifice necesare ocupării funcţiei publice.
Art. 197
(1)Interviul se susţine într-un termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data afişării rezultatului probei scrise.
(2)Data, ora şi locul susţinerii interviului se afişează odată cu rezultatele la proba scrisă.
(3)Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în situaţia în care pentru proba scrisă a fost admis sau s-a prezentat un singur candidat, care ulterior promovează această probă, la cererea scrisă a candidatului şi cu acordul membrilor comisiei de concurs, preşedintele comisiei de concurs poate aproba reducerea termenului prevăzut pentru susţinerea interviului, cu îndeplinirea cumulativă a următoarelor condiţii:
a)candidatul a luat cunoştinţă despre rezultatul probei scrise;
b)candidatul nu intenţionează contestarea rezultatului obţinut la proba scrisă.
Art. 198
Fiecare membru al comisiei de concurs adresează cel puţin o întrebare candidatului. Nu se pot adresa întrebări referitoare la opiniile politice ale candidatului, activitatea sindicală, religie, etnie, starea materială, originea socială sau care pot constitui discriminare în condiţiile legii.
Art. 199
(1)Pentru probele concursului de promovare punctajele se stabilesc după cum urmează:
a)pentru proba scrisă punctajul este de maximum 100 de puncte;
b)pentru interviu punctajul este de maximum 100 de puncte.
(2)Sunt declaraţi "admis" la proba scrisă, respectiv la interviu candidaţii care au obţinut minimum 70 de puncte, în cazul concursurilor de promovare organizate pentru ocuparea funcţiilor publice de conducere.
Art. 200
(1)Anterior începerii corectării lucrărilor la proba scrisă, fiecare lucrare va fi numerotată, cu excepţia cazului în care există un singur candidat pentru ocuparea funcţiei publice vacante.
(2)Notarea probei scrise sau a interviului se face în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la finalizarea fiecărei probe.
(3)Lucrările de la proba scrisă, cu excepţia cazului în care există un singur candidat pentru ocuparea funcţiei publice vacante, se corectează sigilate.
(4)Punctajele se acordă de către fiecare membru al comisiei de concurs, pentru fiecare lucrare scrisă, şi se notează în fişa individuală. Acordarea punctajului pentru proba scrisă se face pe baza mediei aritmetice a punctajelor acordate de fiecare membru al comisiei de concurs.
(5)Lucrările care prezintă însemnări în scopul identificării candidaţilor se anulează şi nu se mai corectează. Menţiunea "anulat" se înscrie atât pe lucrare, cât şi pe fişa individuală, consemnându-se aceasta în raportul final al concursului de promovare.
(6)În situaţia în care pentru o lucrare se înregistrează diferenţe mai mari de 10 puncte între punctajele acordate de membrii comisiei de concurs, lucrarea se recorectează de către toţi membrii acesteia. Procedura recorectării se efectuează o singură dată, iar, în cazul menţinerii acestei diferenţe şi după recorectare, punctajul final va fi calculat ca medie aritmetică a punctajelor acordate de membrii comisiei de concurs. Membrul comisiei de concurs care a acordat cel mai mic, respectiv cel mai mare punctaj îşi motivează punctajul acordat, detaliat pe baremul de corectare, în fişa individuală.
(7)Se interzice desigilarea lucrărilor anterior recorectării în condiţiile prevăzute la alin. (6).
Art. 201
(1)Lucrările scrise se desigilează numai după acordarea punctajului final, cu respectarea prevederilor art. 106.
(2)Punctajele obţinute de fiecare dintre candidaţi şi menţiunea "admis" ori "respins" se comunică prin e-mail, precum şi pe pagina de internet a autorităţii sau instituţiei publice organizatoare, la secţiunea special creată în acest scop, în termenul prevăzut la art. 106 alin. (2), în condiţiile prevăzute la art. 190, astfel încât să se asigure cel puţin 2 zile lucrătoare până la susţinerea următoarei probe, pentru depunerea şi soluţionarea unor eventuale contestaţii.
Art. 202
(1)Interviul se notează pe baza criteriilor de evaluare prevăzute la art. 196 alin. (2) şi a punctajelor maxime stabilite de comisia de concurs pentru aceste criterii prin planul de interviu.
(2)Membrii comisiei de concurs acordă punctaje pentru fiecare dintre criteriile de evaluare prevăzute la art. 196 alin. (2). Punctajele se acordă de către fiecare membru al comisiei de concurs pentru fiecare candidat şi se notează în fişa individuală.
(3)Punctajul final la interviu al fiecărui candidat se stabileşte cu aplicarea corespunzătoare a prevederilor art. 106 alin. (4) şi (6).
(4)Punctajele obţinute de fiecare dintre candidaţi şi menţiunea "admis" ori "respins" se comunică prin e-mail, precum şi pe pagina de internet a autorităţii sau instituţiei publice organizatoare, la secţiunea special creată în acest scop, în termenul prevăzut la art. 106 alin. (2), în condiţiile prevăzute la art. 190.
(5)Prevederile art. 105 alin. (2) se aplică în mod corespunzător.
Art. 203
(1)Punctajul final se calculează prin însumarea punctajelor obţinute la proba scrisă şi interviu.
(2)Comunicarea rezultatelor finale ale concursului se face prin menţionarea punctajului final al fiecărui candidat şi a sintagmei "admis" sau "respins", prin e-mail, precum şi pe pagina de internet a autorităţii sau instituţiei publice organizatoare, la secţiunea special creată în acest scop, în condiţiile prevăzute la art. 96. Comunicarea rezultatelor finale ale concursului se face în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la data afişării rezultatelor ultimei probe.
(3)Se consideră "admis" la concursul de promovare candidatul care a obţinut cel mai mare punctaj dintre candidaţii care au concurat pentru aceeaşi funcţie publică de conducere, cu condiţia ca aceştia să fi obţinut punctajul minim necesar, potrivit prevederilor prezentei anexe.
(4)La punctaje egale are prioritate candidatul care a obţinut punctajul cel mai mare la proba scrisă. În baza acestui criteriu, comisia de concurs stabileşte candidatul câştigător, cu respectarea termenului prevăzut la alin. (2).
Art. 204
În termen de o zi lucrătoare de la data afişării rezultatului verificării eligibilităţii candidaţilor, probei scrise, a interviului ori a probei suplimentare, după caz, candidaţii nemulţumiţi pot depune contestaţie, sub sancţiunea decăderii din acest drept.
Art. 205
(1)În situaţia contestaţiilor formulate faţă de rezultatul verificării eligibilităţii candidaţilor, comisia de soluţionare a contestaţiilor verifică îndeplinirea de către candidatul contestatar a condiţiilor pentru participare la concursul de promovare, în termen de maximum 2 zile lucrătoare de la expirarea termenului de depunere a contestaţiilor.
(2)În situaţia contestaţiilor formulate faţă de rezultatul probei scrise sau al interviului, comisia de soluţionare a contestaţiilor analizează lucrarea sau înregistrările răspunsurilor la interviu doar pentru candidatul contestatar, în termen de maximum 2 zile lucrătoare de la expirarea termenului de depunere a contestaţiilor. Fiecare membru al comisiei de soluţionare a contestaţiilor acordă punctaje şi le notează în fişa individuală.
(3)În situaţia în care între membrii comisiei de soluţionare a contestaţiilor există diferenţe de opinie care nu au putut fi soluţionate de comun acord sau diferenţă de punctaj mai mare de 10 puncte, candidatul va fi declarat "admis" ori "respins" în funcţie de opinia majoritară, consemnată conform secţiunilor individuale alocate fiecărui membru în fişa individuală. Membrul comisiei de soluţionare a contestaţiilor care nu este de acord cu opinia majoritară formulează opinie separată, motivată, şi o consemnează în secţiunea individuală în fişa individuală.
Art. 206
(1)Comisia de soluţionare a contestaţiilor admite contestaţia modificând rezultatul verificării eligibilităţii candidaţilor, respectiv punctajul acordat de comisia de concurs, după caz, în situaţia în care:
a)candidatul îndeplineşte condiţiile pentru a participa la concursul de promovare, în situaţia contestaţiilor formulate faţă de rezultatul verificării eligibilităţii candidaţilor;
b)constată că punctajul acordat de comisia de soluţionare a contestaţiilor la proba scrisă, respectiv la interviu este mai mare decât cel acordat de comisia de concurs.
(2)Comisia de soluţionare a contestaţiilor respinge contestaţia în următoarele situaţii:
a)candidatul nu îndeplineşte condiţiile pentru a participa la concurs, în situaţia contestaţiilor formulate faţă de rezultatul verificării eligibilităţii candidaţilor;
b)constată că punctajul acordat de comisia de soluţionare a contestaţiilor la proba scrisă, respectiv la interviu este mai mic sau egal cu cel acordat de comisia de concurs.
Art. 207
Comunicarea rezultatelor la contestaţiile depuse se face prin e-mail şi pe site-ul autorităţii sau instituţiei organizatoare, la secţiunea special creată în acest scop, imediat după soluţionarea contestaţiilor.
Art. 208
Afişarea rezultatelor obţinute de candidaţi la probele concursului de promovare, precum şi afişarea rezultatelor soluţionării contestaţiilor şi a rezultatelor finale se realizează utilizându-se numărul de înregistrare atribuit dosarului de concurs pentru fiecare candidat.
Art. 209
În cazul respingerii contestaţiei, candidatul se poate adresa instanţei de contencios administrativ, în condiţiile legii.
Art. 210
(1)La finalizarea concursului se întocmeşte un raport final al concursului de promovare, potrivit modelului prevăzut la art. 137 lit. d), care conţine informaţii privind modul de desfăşurare a concursului de promovare şi rezultatele obţinute de candidaţi, semnat de membrii comisiei de concurs şi de secretarul acesteia, la care se anexează fişele individuale ale tuturor membrilor comisiei.
(2)Rezultatele finale ale concursului de promovare se publică pe site-ul autorităţii sau instituţiei publice organizatoare a acestuia.
(3)Prevederile art. 116 se aplică în mod corespunzător.
Art. 211
(1)Autoritatea sau instituţia publică organizatoare a concursului de promovare pune la dispoziţie candidaţilor interesaţi, la solicitarea scrisă a acestora, documentele elaborate de comisia de concurs, respectiv de comisia de soluţionare a contestaţiilor, care sunt informaţii de interes public, cu respectarea confidenţialităţii datelor cu caracter personal, potrivit legii.
(2)Se exceptează de la prevederile alin. (1) documentele elaborate de comisia de concurs, respectiv de comisia de soluţionare a contestaţiilor care conţin date cu caracter personal ale candidaţilor, potrivit legii.
(3)Orice candidat îşi poate consulta, la solicitarea sa, lucrarea scrisă individuală redactată în cadrul probei scrise a concursului, după afişarea rezultatelor la proba scrisă, în condiţiile prevăzute la art. 107 alin. (2).
CAPITOLUL III:Dispoziţii speciale privind dezvoltarea carierei înaltului funcţionar public
SECŢIUNEA 1:Mobilitatea în categoria înalţilor funcţionari publici
Art. 213
(1)Mobilitatea înalţilor funcţionari publici se realizează prin modificarea raporturilor de serviciu, astfel:
a)pentru desfăşurarea activităţii autorităţilor şi instituţiilor publice;
b)în interes public;
c)pentru dezvoltarea profesională a înalţilor funcţionari publici.
(2)Mobilitatea înalţilor funcţionari publici se realizează în condiţiile prevăzute la art. 503 din prezentul cod.
(3)Verificarea îndeplinirii condiţiilor de realizare a mobilităţii este în sarcina conducătorului autorităţii sau instituţiei publice la care se realizează mobilitatea înaltului funcţionar public.
Art. 214
Actul administrativ referitor la realizarea mobilităţii unui înalt funcţionar public, emis cu nerespectarea dispoziţiilor prezentului cod, poate fi atacat la instanţa de contencios administrativ competentă, în condiţiile legii.
Art. 215
(1)Mobilitatea pentru desfăşurarea activităţii autorităţilor şi instituţiilor publice se dispune în una dintre următoarele situaţii:
a)atunci când există o funcţie publică corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici vacantă sau temporar vacantă;
b)în cazuri excepţionale, care necesită coordonarea unor situaţii complexe de natura celor care intră în atribuţiile înalţilor funcţionari publici;
c)atunci când este necesară coordonarea unor activităţi de către un înalt funcţionar public cu o anumită calificare, specializare şi experienţă.
(2)Mobilitatea pentru desfăşurarea activităţii autorităţilor şi instituţiilor publice se dispune:
a)prin decizie a prim-ministrului, la solicitarea motivată a conducătorului autorităţii sau instituţiei publice în al cărei stat de funcţii se regăseşte funcţia publică respectivă, pentru funcţiile publice de secretar general, secretar general adjunct şi secretar general al instituţiei prefectului;
b)prin decizie a primului-ministru, pentru funcţiile publice de inspector guvernamental.
(3)Dispoziţiile alin. (1) lit. b) se aplică numai inspectorilor guvernamentali.
(4)Pentru situaţia prevăzută la alin. (1) lit. c) este necesară existenţa unei funcţii publice corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici, vacantă sau temporar vacantă.
Art. 216
(1)Mobilitatea în interes public se dispune în una dintre următoarele situaţii:
a)pentru realizarea unui interes care vizează satisfacerea nevoilor comunitare sau realizarea competenţei autorităţilor şi instituţiilor publice;
b)atunci când este necesară coordonarea la nivel central, regional, teritorial sau local a unor proiecte, programe sau activităţi.
(2)Mobilitatea în interes public nu necesită existenţa unei funcţii publice corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici, vacantă sau temporar vacantă, şi se realizează în interiorul categoriei înalţilor funcţionari publici.
(3)Mobilitatea în interes public se poate dispune în mod individual, prin act administrativ al persoanei care are competenţa de numire sau pe baza unui plan de mobilitate aprobat prin hotărâre a Guvernului.
(4)Mobilitatea în interes public pe baza unui plan de mobilitate poate fi dispusă în cazul exercitării aceleiaşi funcţii publice, în cadrul aceleiaşi autorităţi sau instituţii publice, pe o durată de maximum 5 ani consecutivi.
(5)Mobilitatea prevăzută la alin. (1) lit. b) se aplică numai inspectorilor guvernamentali.
Art. 217
Mobilitatea pentru dezvoltarea profesională a înaltului funcţionar public poate fi aprobată de persoana care are competenţa numirii în funcţia publică, la cererea înaltului funcţionar public, formulată în scris şi motivat, pentru dezvoltarea carierei în funcţia publică.
Art. 218
Înalţii funcţionari publici au dreptul de a fi informaţi, anterior dispunerii măsurilor privind mobilitatea prevăzută la art. 503 din prezentul cod, precum şi a celor privind modificarea raporturilor de serviciu în condiţiile art. 506 alin. (11) şi art. 507 alin. (5) din acelaşi act normativ.
Art. 219
Înalţii funcţionari publici au dreptul de a solicita, în condiţiile prezentului cod şi ale prezentei anexe, modificarea raporturilor de serviciu.
Art. 220
(1)În cazul realizării mobilităţii în altă localitate decât cea de domiciliu, înaltul funcţionar public are dreptul la următoarele:
a)locuinţă de serviciu corespunzătoare sau o sumă forfetară, pe bază de documente justificative, stabilită prin ordin al ordonatorului de credite, fără a se depăşi 1.200 lei pe lună, cu încadrarea în bugetul autorităţii sau instituţiei publice respective;
b)două deplasări dus-întors, lunar, între localitatea în care îşi are sediul autoritatea sau instituţia la care este încadrat şi localitatea în care acesta îşi are domiciliul, cu mijloacele de transport rutier şi feroviar, ale căror cheltuieli se decontează în condiţiile legii;
c)decontarea cheltuielilor ocazionate de mobilitate, altele decât cele prevăzute la lit. a) şi b).
(2)Autoritatea sau instituţia publică în care este numit înaltul funcţionar public are obligaţia de a asigura respectarea drepturilor prevăzute la alin. (1).
Art. 221
Înaltul funcţionar public poate refuza mobilitatea în condiţiile art. 503 alin. (7) din prezentul cod.
SECŢIUNEA 2:Dispoziţii privind funcţia de inspector guvernamental
Art. 222
(1)În realizarea prerogativelor de putere publică corespunzătoare funcţiei publice ocupate, inspectorii guvernamentali coordonează activităţi, proiecte sau programe complexe în legătură cu statutul României de stat membru al Uniunii Europene, precum şi cu priorităţile strategice de dezvoltare a capacităţii administrative şi instituţionale.
(2)În îndeplinirea activităţilor desfăşurate, inspectorii guvernamentali vor asigura continuitatea în dezvoltarea şi implementarea unei viziuni strategice la nivel central, regional, teritorial sau local, prin coordonarea şi, după caz, evaluarea implementării legislaţiei naţionale şi europene relevante, prin identificarea şi promovarea mecanismelor necesare respectării principiilor subsidiarităţii şi descentralizării, a bunei gestiuni a fondurilor publice şi a bunei guvernări.
(3)Atribuţiile inspectorilor guvernamentali se stabilesc individual, pe baza activităţilor generale prevăzute la alin. (1) şi (2), prin decizie a prim-ministrului, la propunerea secretarului general al Guvernului sau a miniştrilor.
(4)Inspectorii guvernamentali care coordonează activităţi, proiecte sau programe la nivel regional, teritorial sau local informează prefectul, respectiv prefecţii, despre stadiul desfăşurării activităţii din judeţ, în situaţia în care rezultatele activităţilor, proiectelor sau programelor prezintă relevanţă pentru dezvoltarea judeţului.