Capitolul iii - Dispoziţii speciale privind dezvoltarea carierei înaltului funcţionar public - Norma din 2023 privind organizarea şi dezvoltarea carierei funcţionarilor publici din cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice în cadrul cărora sunt stabilite funcţiile publice prevăzute la art. 385 alin. (1) şi (2) din prezentul cod, cu excepţia celor care beneficiază de statute speciale în condiţiile legii

M.Of. 1184

În vigoare
Versiune de la: 28 Decembrie 2023
CAPITOLUL III:Dispoziţii speciale privind dezvoltarea carierei înaltului funcţionar public
SECŢIUNEA 1:Mobilitatea în categoria înalţilor funcţionari publici
Art. 213
(1)Mobilitatea înalţilor funcţionari publici se realizează prin modificarea raporturilor de serviciu, astfel:
a)pentru desfăşurarea activităţii autorităţilor şi instituţiilor publice;
b)în interes public;
c)pentru dezvoltarea profesională a înalţilor funcţionari publici.
(2)Mobilitatea înalţilor funcţionari publici se realizează în condiţiile prevăzute la art. 503 din prezentul cod.
(3)Verificarea îndeplinirii condiţiilor de realizare a mobilităţii este în sarcina conducătorului autorităţii sau instituţiei publice la care se realizează mobilitatea înaltului funcţionar public.
Art. 214
Actul administrativ referitor la realizarea mobilităţii unui înalt funcţionar public, emis cu nerespectarea dispoziţiilor prezentului cod, poate fi atacat la instanţa de contencios administrativ competentă, în condiţiile legii.
Art. 215
(1)Mobilitatea pentru desfăşurarea activităţii autorităţilor şi instituţiilor publice se dispune în una dintre următoarele situaţii:
a)atunci când există o funcţie publică corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici vacantă sau temporar vacantă;
b)în cazuri excepţionale, care necesită coordonarea unor situaţii complexe de natura celor care intră în atribuţiile înalţilor funcţionari publici;
c)atunci când este necesară coordonarea unor activităţi de către un înalt funcţionar public cu o anumită calificare, specializare şi experienţă.
(2)Mobilitatea pentru desfăşurarea activităţii autorităţilor şi instituţiilor publice se dispune:
a)prin decizie a prim-ministrului, la solicitarea motivată a conducătorului autorităţii sau instituţiei publice în al cărei stat de funcţii se regăseşte funcţia publică respectivă, pentru funcţiile publice de secretar general, secretar general adjunct şi secretar general al instituţiei prefectului;
b)prin decizie a primului-ministru, pentru funcţiile publice de inspector guvernamental.
(3)Dispoziţiile alin. (1) lit. b) se aplică numai inspectorilor guvernamentali.
(4)Pentru situaţia prevăzută la alin. (1) lit. c) este necesară existenţa unei funcţii publice corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici, vacantă sau temporar vacantă.
Art. 216
(1)Mobilitatea în interes public se dispune în una dintre următoarele situaţii:
a)pentru realizarea unui interes care vizează satisfacerea nevoilor comunitare sau realizarea competenţei autorităţilor şi instituţiilor publice;
b)atunci când este necesară coordonarea la nivel central, regional, teritorial sau local a unor proiecte, programe sau activităţi.
(2)Mobilitatea în interes public nu necesită existenţa unei funcţii publice corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici, vacantă sau temporar vacantă, şi se realizează în interiorul categoriei înalţilor funcţionari publici.
(3)Mobilitatea în interes public se poate dispune în mod individual, prin act administrativ al persoanei care are competenţa de numire sau pe baza unui plan de mobilitate aprobat prin hotărâre a Guvernului.
(4)Mobilitatea în interes public pe baza unui plan de mobilitate poate fi dispusă în cazul exercitării aceleiaşi funcţii publice, în cadrul aceleiaşi autorităţi sau instituţii publice, pe o durată de maximum 5 ani consecutivi.
(5)Mobilitatea prevăzută la alin. (1) lit. b) se aplică numai inspectorilor guvernamentali.
Art. 217
Mobilitatea pentru dezvoltarea profesională a înaltului funcţionar public poate fi aprobată de persoana care are competenţa numirii în funcţia publică, la cererea înaltului funcţionar public, formulată în scris şi motivat, pentru dezvoltarea carierei în funcţia publică.
Art. 218
Înalţii funcţionari publici au dreptul de a fi informaţi, anterior dispunerii măsurilor privind mobilitatea prevăzută la art. 503 din prezentul cod, precum şi a celor privind modificarea raporturilor de serviciu în condiţiile art. 506 alin. (11) şi art. 507 alin. (5) din acelaşi act normativ.
Art. 219
Înalţii funcţionari publici au dreptul de a solicita, în condiţiile prezentului cod şi ale prezentei anexe, modificarea raporturilor de serviciu.
Art. 220
(1)În cazul realizării mobilităţii în altă localitate decât cea de domiciliu, înaltul funcţionar public are dreptul la următoarele:
a)locuinţă de serviciu corespunzătoare sau o sumă forfetară, pe bază de documente justificative, stabilită prin ordin al ordonatorului de credite, fără a se depăşi 1.200 lei pe lună, cu încadrarea în bugetul autorităţii sau instituţiei publice respective;
b)două deplasări dus-întors, lunar, între localitatea în care îşi are sediul autoritatea sau instituţia la care este încadrat şi localitatea în care acesta îşi are domiciliul, cu mijloacele de transport rutier şi feroviar, ale căror cheltuieli se decontează în condiţiile legii;
c)decontarea cheltuielilor ocazionate de mobilitate, altele decât cele prevăzute la lit. a) şi b).
(2)Autoritatea sau instituţia publică în care este numit înaltul funcţionar public are obligaţia de a asigura respectarea drepturilor prevăzute la alin. (1).
Art. 221
Înaltul funcţionar public poate refuza mobilitatea în condiţiile art. 503 alin. (7) din prezentul cod.
SECŢIUNEA 2:Dispoziţii privind funcţia de inspector guvernamental
Art. 222
(1)În realizarea prerogativelor de putere publică corespunzătoare funcţiei publice ocupate, inspectorii guvernamentali coordonează activităţi, proiecte sau programe complexe în legătură cu statutul României de stat membru al Uniunii Europene, precum şi cu priorităţile strategice de dezvoltare a capacităţii administrative şi instituţionale.
(2)În îndeplinirea activităţilor desfăşurate, inspectorii guvernamentali vor asigura continuitatea în dezvoltarea şi implementarea unei viziuni strategice la nivel central, regional, teritorial sau local, prin coordonarea şi, după caz, evaluarea implementării legislaţiei naţionale şi europene relevante, prin identificarea şi promovarea mecanismelor necesare respectării principiilor subsidiarităţii şi descentralizării, a bunei gestiuni a fondurilor publice şi a bunei guvernări.
(3)Atribuţiile inspectorilor guvernamentali se stabilesc individual, pe baza activităţilor generale prevăzute la alin. (1) şi (2), prin decizie a prim-ministrului, la propunerea secretarului general al Guvernului sau a miniştrilor.
(4)Inspectorii guvernamentali care coordonează activităţi, proiecte sau programe la nivel regional, teritorial sau local informează prefectul, respectiv prefecţii, despre stadiul desfăşurării activităţii din judeţ, în situaţia în care rezultatele activităţilor, proiectelor sau programelor prezintă relevanţă pentru dezvoltarea judeţului.