Secţiunea 2 - Menţinerea, rechemarea ori reîncadrarea în activitate a personalului participant rănit, invalid, precum şi a celui care a dobândit afecţiuni fizice şi/sau psihice - Norma din 2021 de aplicare în Ministerul Afacerilor Interne a Legii nr. 168/2020 pentru recunoaşterea meritelor personalului participant la acţiuni militare, misiuni şi operaţii pe teritoriul sau în afara teritoriului statului român şi acordarea unor drepturi acestuia, familiei acestuia şi urmaşilor celui decedat
M.Of. 331
În vigoare Versiune de la: 22 Iulie 2024
SECŢIUNEA 2:Menţinerea, rechemarea ori reîncadrarea în activitate a personalului participant rănit, invalid, precum şi a celui care a dobândit afecţiuni fizice şi/sau psihice
SUBSECŢIUNEA 1:§1. Funcţiile în care poate fi menţinut, rechemat ori reîncadrat în activitate personalul participant rănit, invalid, precum şi cel care a dobândit afecţiuni fizice şi/sau psihice
Art. 19
Personalul participant rănit, invalid, precum şi cel care a dobândit afecţiuni fizice şi/sau psihice este menţinut, rechemat ori este reîncadrat în activitate, după caz, în categoria de personal/corpul militar căreia/căruia îi aparţine, în funcţii militare sau civile care au atribuţii, cu preponderenţă, în următoarele domenii de activitate:
a)asigurare logistică/tehnico-materială;
b)financiar-contabil;
c)asistenţă medicală;
d)asistenţă juridică;
e)informare şi relaţii publice;
f)resurse umane;
g)învăţământ;
h)analiza informaţiilor;
i)cercetarea şi prevenirea criminalităţii;
j)cazier judiciar, statistică şi evidenţă operativă;
k)comunicaţii şi tehnologia informaţiei;
l)secretariat şi informaţii clasificate;
m)management organizatoric şi operaţional;
n)exploatare tehnică;
o)psihologie;
p)relaţii cu publicul;
q)afaceri europene, Schengen şi relaţii internaţionale.
SUBSECŢIUNEA 2:§2. Condiţiile privind menţinerea, rechemarea ori reîncadrarea în activitate a personalului participant rănit, invalid, precum şi a celui care a dobândit afecţiuni fizice şi/sau psihice
Art. 20
Menţinerea în activitate se face dacă sunt îndeplinite, cumulativ, următoarele condiţii:
a)personalul interesat a depus o cerere pentru menţinerea în activitate, în condiţiile prezentelor norme de aplicare, anterior încetării raporturilor de serviciu/muncă;
b)rănirea, invaliditatea ori afecţiunile fizice şi/sau psihice au fost dobândite ca urmare a participării la acţiuni militare, misiuni şi operaţii;
c)postul ocupat de către personalul interesat este în unul dintre domeniile prevăzute la art. 19 sau există un astfel de post vacant;
d)personalul interesat îndeplineşte cerinţele de ocupare prevăzute în fişa postului, cu excepţia celei referitoare la aptitudinea medicală;
e)există avizul prevăzut la art. 17 alin. (1) lit. b), potrivit căruia atribuţiile funcţiilor prevăzute la art. 19 sunt compatibile cu incapacitatea dată de rănirea, invaliditatea, afecţiunea fizică şi/sau psihică şi pot fi îndeplinite fără riscul de a o agrava.
Art. 21
Rechemarea ori reîncadrarea în activitate se face fără examen sau concurs, dacă:
a)personalul interesat a depus cerere pentru numirea într-o funcţie, în condiţiile prezentului ordin, ulterior încetării raporturilor de serviciu/muncă;
b)există un post vacant;
c)sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la art. 20 lit. b)-e);
d)sunt îndeplinite condiţiile prevăzute de Legea nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, cu modificările şi completările ulterioare, de Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, cu modificările şi completările ulterioare, sau, după caz, condiţiile generale legale prevăzute pentru funcţionarii publici ori de legislaţia muncii, precum şi condiţiile şi criteriile prevăzute de actele normative privind activitatea de management resurse umane în unităţile MAI;
e)personalul solicitant nu a mai beneficiat de rechemare ori reîncadrarea în activitate în condiţiile prezentelor norme de aplicare.
SUBSECŢIUNEA 3:§3. Aspecte procedurale privind menţinerea, rechemarea ori reîncadrarea în activitate a personalului participant rănit, invalid, precum şi a celui care a dobândit afecţiuni fizice şi/sau psihice
Art. 22
(1)Cererea se depune la secretariatul unităţii MAI responsabile, împreună cu documentele cerute pentru fiecare categorie de solicitant, şi se soluţionează în maximum 45 de zile de la data înregistrării.
(2)Cererea trebuie să cuprindă şi opţiunile cu privire la funcţiile stabilite conform art. 19, unităţile MAI, precum şi localităţile sau/şi regiunile geografice în care solicitantul acceptă să fie menţinut, rechemat ori reîncadrat în activitate.
Art. 23
(1)Cererea privind menţinerea în activitate trebuie însoţită de următoarele documente, în fotocopie:
b)decizia medicală emisă de comisia de expertiză medico-militară sau decizia medicală de încadrare în grad de invaliditate emisă de medicul de expertiză a capacităţii de muncă, după caz;
a)actul de identitate;
b)decizia medicală emisă de comisia de expertiză medico-militară sau decizia medicală de încadrare în grad de invaliditate emisă de medicul de expertiză a capacităţii de muncă, după caz;c)după caz, formularul pentru înregistrarea accidentelor de muncă, denumit în continuare FIAM, procesul-verbal de cercetare a evenimentului sau, după caz, documentele pentru investigarea unui accident de muncă emise de organizaţia internaţională care gestionează acţiunea militară, misiunea sau operaţia;
d)după caz, copia fişei de boală profesională BP2, emisă de structurile abilitate, conform legislaţiei securităţii şi sănătăţii în muncă.
(2)Cererea privind rechemarea ori reîncadrarea în activitate trebuie însoţită de următoarele documente, în fotocopie:
b)cea mai recentă decizie medicală sau cel mai recent certificat-decizie medicală, emisă/emis de comisia de expertiză medico-militară, ori cea mai recentă decizie medicală de încadrare în grad de invaliditate, emisă de medicul de expertiză a capacităţii de muncă, după caz;
a)actul de identitate;
b)cea mai recentă decizie medicală sau cel mai recent certificat-decizie medicală, emisă/emis de comisia de expertiză medico-militară, ori cea mai recentă decizie medicală de încadrare în grad de invaliditate, emisă de medicul de expertiză a capacităţii de muncă, după caz;c)FIAM, procesul-verbal de cercetare a evenimentului sau, după caz, documentele pentru investigarea unui accident de muncă emise de organizaţia internaţională care gestionează acţiunea militară, misiunea sau operaţia;
d)după caz, copia fişei de boală profesională BP2, emisă de structurile abilitate, conform legislaţiei securităţii şi sănătăţii în muncă;
e)decizia de pensionare.
Art. 24
(1)Cererea, împreună cu un raport al şefului unităţii responsabile în care sunt prezentate concluzii cu privire la condiţiile în care s-a produs evenimentul, se transmite, cu celeritate, prin inspectoratele generale/similare, la DGMRU, în vederea prezentării comisiei prevăzute la art. 7 alin. (5) din Legea nr. 168/2020.
(2)Comisia se întruneşte în termen de 7 zile lucrătoare de la primirea documentelor transmise în condiţiile alin. (1) şi, după desfăşurarea analizei, întocmeşte un proces-verbal cuprinzând concluziile cu privire la condiţiile în care s-a produs evenimentul şi stabileşte dacă acesta a avut loc pe timpul şi din cauza desfăşurării unor acţiuni militare, misiuni sau operaţii şi se încadrează în prevederile art. 2 lit. b) din Legea nr. 168/2020.
(3)Concluziile comisiei, împreună cu cererea, se înaintează unităţii MAI responsabile pentru continuarea procedurii privind menţinerea, rechemarea ori reîncadrarea în activitate sau, după caz, pentru clasarea cererii.
Art. 25
(1)În situaţia continuării procedurii privind menţinerea, încadrarea ori reîncadrarea, postul vacant se identifică de către structura de resurse umane care deserveşte unitatea MAI responsabilă, denumită în continuare structura de resurse umane responsabilă, care desfăşoară, succesiv, în funcţie de opţiunile exprimate în cerere potrivit art. 22 alin. (2), următoarele activităţi:
a)verificarea existenţei unui post vacant în unitatea MAI responsabilă;
b)iniţierea demersurilor de aprobare a suplimentării statului de organizare al unităţii MAI responsabile, pentru crearea unui post vacant;
c)consultarea altor unităţi ale MAI - la nivelul inspectoratului general/similar sau, după caz, al DGMRU, pentru verificarea existenţei unui post vacant care să corespundă opţiunilor din cererea solicitantului.
(2)Prevederile alin. (1) lit. b) se aplică numai pentru cererile privind menţinerea în activitate.
(3)În situaţia în care unităţile MAI, consultate potrivit alin. (1) lit. c), identifică posturi vacante, acestea le comunică structurii de resurse umane responsabile, transmiţând inclusiv fişele postului aferente.
Art. 26
În situaţia în care au fost identificate posturi vacante care să corespundă opţiunilor din cererea solicitantului, structura de resurse umane responsabilă analizează cererea din punctul de vedere al îndeplinirii cerinţelor de ocupare prevăzute în fişa postului şi prezintă şefului unităţii MAI responsabile un referat, care cuprinde şi lista posturilor vacante compatibile.
Art. 27
(1)Lista posturilor vacante compatibile, precum şi fişele posturilor aferente se prezintă solicitantului de către structura de resurse umane responsabilă, ocazie cu care se întocmeşte un proces-verbal de consemnare a activităţii.
(2)În termen de două zile lucrătoare de la data prezentării listei posturilor vacante compatibile şi a fişei posturilor respective, solicitantul îşi exprimă, în scris, opţiunea privind ocuparea unui post vacant.
(3)Structura de resurse umane responsabilă aduce opţiunea exprimată potrivit alin. (2) la cunoştinţa unităţilor MAI consultate care au comunicat existenţa unor posturi vacante, în termen de cel mult 10 zile.
Art. 28
(1)Posturile vacante identificate şi comunicate de unităţile MAI consultate potrivit art. 25 alin. (1) lit. c) nu mai pot face obiectul unei alte proceduri de ocupare până la primirea informării prevăzute la art. 27 alin. (3).
(2)Comunicarea postului vacant identificat constituie un acord de principiu al unităţii MAI consultate pentru ocuparea acelui post potrivit necesităţilor MAI.
Art. 29
După exprimarea opţiunii prevăzute la art. 27 alin. (2), la solicitarea structurii de resurse umane responsabile, are loc planificarea, respectiv evaluarea psihologică a solicitantului de către structurile specializate ale MAI.
Art. 30
(1)Pentru solicitantul declarat "apt" la evaluarea psihologică, structura de resurse umane responsabilă transmite comisiei de expertiză medico-militară sau medicului de expertiză a capacităţii de muncă, după caz, cererea depusă de personalul interesat, împreună cu documentele prevăzute la art. 23, precum şi fotocopii ale următoarelor documente:
a)referatul prevăzut la art. 26;
b)fişa postului vacant pentru care a optat solicitantul;
c)fişa de identificare a factorilor de risc profesional pentru funcţia pe care urmează a fi menţinut solicitantul, completată de persoana responsabilă cu securitatea şi sănătatea în muncă;
d)rezultatul evaluării psihologice.
(2)În situaţia în care avizul prevăzut la art. 17 alin. (1) lit. b) este favorabil menţinerii, rechemării ori reîncadrării în activitate, cererea şi întreaga documentaţie, precum şi propunerea şefului direct se înaintează de structura de resurse umane responsabilă la DGMRU, care iniţiază demersurile necesare emiterii ordinului ministrului afacerilor interne potrivit normelor în vigoare.
Art. 31
(1)Cererea prevăzută la art. 22 alin. (1) se clasează, printr-un raport motivat, în următoarele situaţii:
a)rănirea, invaliditatea ori afecţiunile fizice şi/sau psihice care stau la baza solicitării nu au fost dobândite ca urmare a participării la acţiuni militare, misiuni şi operaţii sau misiunea, operaţia sau acţiunea militară nu se încadrează în prevederile art. 2 lit. b) din Legea nr. 168/2020;
b)nu a fost identificat niciun post vacant şi nici nu a fost posibilă suplimentarea statului de organizare al unităţii în cazul menţinerii în activitate;
c)solicitantul nu îndeplineşte cerinţele de ocupare prevăzute în fişa postului;
d)solicitantul nu îşi exprimă acordul cu privire la ocuparea unui post vacant dintre cele compatibile;
e)după caz, personalul interesat a fost declarat "inapt" la evaluarea psihologică;
f)personalul interesat a primit un aviz nefavorabil de la comisia prevăzută la art. 17 alin. (1) lit. b).
(2)Decizia privind clasarea cererii se aduce la cunoştinţa solicitantului, în scris, de către structura de resurse umane responsabilă.
Art. 32
În situaţia în care solicitantul are calitatea de personal militar, dispoziţiile art. 19-27 din Ordinul viceprim-ministrului, ministrul afacerilor interne, nr. 108/2014 privind măsurile de sprijin acordate personalului militar încadrat într-un grad de invaliditate sau clasat apt limitat pentru serviciul militar şi familiilor acestora, precum şi familiilor personalului militar decedat, cu modificările ulterioare, se aplică în mod corespunzător.
Art. 33
Comisia de expertiză medico-militară este constituită potrivit normelor privind constituirea, organizarea, funcţionarea şi atribuţiile comisiilor de expertiză medico-militară.
Art. 34
(1)Comisia de expertiză medico-militară sau medicul de expertiză a capacităţii de muncă, după caz, analizează documentele transmise în condiţiile art. 30 alin. (1) în termen de 7 zile lucrătoare de la primirea lor.
(2)În cazul în care documentaţia analizată conform alin. (1) este completă, comisia de expertiză medico-militară sau medicul de expertiză a capacităţii de muncă, după caz, solicită medicului de medicina muncii întocmirea fişei de aptitudine a personalului interesat.
(3)În situaţia în care documentele sunt insuficiente pentru întocmirea fişei de aptitudine sau pentru emiterea avizului, solicitantul este convocat la comisia de expertiză medico-militară sau la medicul de expertiză a capacităţii de muncă ori la medicul de medicina muncii, după caz. Personalului interesat i se pot solicita internarea în spital sau prezentarea unor documente medicale suplimentare.
(4)Comisia de expertiză medico-militară sau medicul de expertiză a capacităţii de muncă, după caz, în baza documentelor prevăzute la art. 30, a documentelor solicitate potrivit alin. (3) teza a doua, dacă este cazul, precum şi a fişei de aptitudine prevăzute la alin. (2), constată dacă atribuţiile funcţiilor prevăzute la art. 19 sunt/nu sunt compatibile cu incapacitatea dată de afecţiunea fizică şi/sau psihică şi pot/nu pot fi îndeplinite fără riscul de a o agrava şi emite un aviz în acest sens, conform modelului prevăzut în anexa nr. 3 la prezentele norme de aplicare.
(5)Avizul prevăzut la alin. (4) se întocmeşte în 3 exemplare, cu următoarea destinaţie:
a)un exemplar se anexează procesului-verbal de şedinţă al comisiei de expertiză medico-militară sau procesului-verbal întocmit de medicul de expertiză a capacităţii de muncă, după caz;
b)două exemplare se transmit structurii de resurse umane responsabile, dintre care un exemplar se înmânează titularului. Exemplarul titularului se înmânează sub semnătură, în situaţia în care acesta se prezintă la comisia de expertiză medico-militară sau la medicul de expertiză a capacităţii de muncă, după caz.
(6)Avizul prevăzut la alin. (4) este definitiv.
Art. 35
Personalul menţinut, rechemat ori reîncadrat în activitate în condiţiile prezentelor norme de aplicare poate participa la forme de perfecţionare a pregătirii profesionale utile pentru desfăşurarea activităţii în funcţia îndeplinită, pentru care există avizul comisiei de expertiză medico-militară sau al medicului de expertiză a capacităţii de muncă, după caz, potrivit căruia activităţile specifice formei de perfecţionare a pregătirii sunt compatibile cu incapacitatea dată de afecţiunea fizică şi/sau psihică şi pot fi îndeplinite fără riscul de a o agrava.
Art. 36
Copiii personalului participant invalid şi ai personalului decedat ca urmare a participării la acţiuni militare, misiuni şi operaţii, precum şi soţul acestuia pot fi numiţi/încadraţi/angajaţi în funcţii specifice, în aceleaşi condiţii ca şi copiii personalului militar/poliţistului rănit ori decedat, conform Ordinului viceprim-ministrului, ministrul afacerilor interne, nr. 108/2014, cu modificările ulterioare, ori Ordinului viceprim-ministrului, ministrul afacerilor interne, nr. 35/2014 privind măsurile de sprijin acordate poliţiştilor încadraţi într-un grad de invaliditate şi familiilor acestora, precum şi familiilor poliţiştilor decedaţi, cu modificările ulterioare.