Capitolul ii - Categorii de programe pentru dezvoltare în cariera didactică şi condiţii generale de acreditare - Metodologie-Cadru din 2025 privind tipul programelor pentru dezvoltare în cariera didactică, asigurarea calităţii programelor şi sistemul de acumulare a creditelor ECTS pentru cadrele didactice din învăţământul preuniversitar
M.Of. 472
În vigoare Versiune de la: 1 Septembrie 2025
CAPITOLUL II:Categorii de programe pentru dezvoltare în cariera didactică şi condiţii generale de acreditare
Art. 4
Categoriile de programe pentru dezvoltare în cariera didactică a personalului din învăţământul preuniversitar sunt următoarele:
a)programe pentru dezvoltare în cariera didactică de specialitate, denumite programe de specialitate, constituie forme ale dezvoltării profesionale continue a personalului didactic din învăţământul preuniversitar în domeniul de specializare corespunzător funcţiei didactice ocupate, în domeniul psihopedagogic şi metodic pentru evoluţia în cariera didactică, respectiv în domeniul management educaţional;
b)programe complementare pentru dezvoltare în cariera didactică, denumite programe complementare, constituie forme ale dezvoltării profesionale continue a personalului didactic din învăţământul preuniversitar în domenii complementare specializării funcţiei didactice ocupate;
c)programe pentru dezvoltare în cariera didactică de abilitare funcţională, denumite programe de abilitare funcţională, constituie forme ale dezvoltării profesionale continue a personalului didactic din învăţământul preuniversitar, specifice educaţiei formale şi nonformale, care contribuie la dezvoltarea abilităţilor şi deprinderilor cadrelor didactice în domenii care vizează autonomia pedagogică, selfmanagementul, dezvoltarea comportamentelor sociale adecvate şi alte domenii conexe domeniului educaţional.
Art. 5
(1)Programele pentru dezvoltare în cariera didactică precizate la art. 4 lit. a) şi b) se validează calitativ prin procesul de acreditare.
(2)Programele de abilitare funcţională precizate la art. 4 lit. c) se supun procesului de recunoaştere şi echivalare, în baza unei proceduri specifice elaborate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi implementate de Comisia de formare şi dezvoltare în cariera didactică (CFDCD) constituită la nivelul unităţii de învăţământ.
(3)Programele pentru dezvoltare în cariera didactică, în domeniul de specializare, în domenii complementare specializării funcţiei didactice ocupate, în domeniul psihopedagogic şi metodic, respectiv în domeniul management educaţional derulate de instituţii/structuri organizatorice naţionale sau internaţionale cu experienţă recunoscută în domeniul educaţiei, formării şi certificării, pentru care condiţiile de organizare şi desfăşurare nu se pot încadra în condiţiile specifice de acreditare şi implementare prevăzute de prezenta metodologie-cadru, se supun procesului de recunoaştere şi echivalare, în baza unei proceduri specifice elaborate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi implementate de CFDCD constituită la nivelul unităţii de învăţământ. Aceleaşi prevederi sunt aplicabile şi programelor pentru dezvoltare în cariera didactică cuprinse în oferta de formare a casei corpului didactic, avizată de Ministerul Educaţiei şi Cercetării.
Art. 6
(1)Validarea calitativă a unui program pentru dezvoltare în cariera didactică, denumită acreditare, pentru programele prevăzute la art. 4 lit. a) şi b), denumite în continuare programe acreditate, reprezintă rezultatul evaluării calitative a programului, se exprimă prin alocare de credite ECTS şi se aprobă prin ordin de ministru.
(2)Programului acreditat i se alocă un număr de credite ECTS, în funcţie de numărul de ore de formare alocat şi de consistenţa curriculară a programului.
(3)În sistemul pentru dezvoltarea profesională continuă a personalului didactic din învăţământul preuniversitar, un credit ECTS reprezintă volumul de muncă necesar pentru acumularea unui set de competenţe, conform standardelor profesionale pentru profesia didactică, adecvat rolurilor didactice şi profilului profesional al cadrului didactic din învăţământul preuniversitar.
(4)Un credit ECTS se cuantifică într-un număr de 25 de ore de pregătire pentru dobândirea unui set de competenţe.
(5)Un program se acreditează cu un număr întreg de credite ECTS, în intervalul 1-5 credite ECTS, pentru a facilita recunoaşterea automată la nivel european.
Art. 7
Furnizorii programelor acreditate implementează programele acreditate cu respectarea principiilor, standardelor de calitate şi legislaţiei specifice.
Art. 8
(1)Calitatea de furnizor al programelor acreditate, precizate la art. 4 lit. a) şi b), este definită numai în relaţie cu programul, este dobândită odată cu acreditarea programului, este valabilă pentru perioada acreditării programului şi încetează la finalizarea perioadei de acreditare.
(2)Categoriile de furnizori ai programelor de specialitate, precizate la art. 4 lit. a), sunt următoarele:
a)instituţiile de învăţământ superior de stat şi particulare acreditate, prin facultăţi/departamente/institute/centre de formare/structuri legal constituite;
b)casele corpului didactic;
c)centrele atestate de formare continuă în limbile minorităţilor naţionale;
d)unităţile de învăţământ preuniversitar cu statut de şcoală de aplicaţie, care asigură formarea iniţială pentru profesia didactică;
e)instituţiile aflate în coordonarea sau în subordonarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării, cu atribuţii şi responsabilităţi în domeniul dezvoltării profesionale continue, legal prevăzute, inclusiv: Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIP), Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare (CNCE), Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic (CNDIPT), Institutul Limbii Române (ILR), Palatul Naţional al Copiilor din Bucureşti, centrul judeţean de resurse şi asistenţă educaţională/Centrul Municipiului Bucureşti de Resurse şi Asistenţă Educaţională (CJRAE/CMBRAE), centrele judeţene de excelenţă/Centrul Municipiului Bucureşti pentru Excelenţă;
f)organizaţiile nonguvernamentale care au calitatea de partener al Ministerului Educaţiei şi Cercetării în cadrul proiectelor sistemice cu finanţare externă, implementate la nivel regional sau la nivel naţional, în învăţământul preuniversitar sau în cadrul unor intervenţii educaţionale sistemice ce prevăd acreditarea şi implementarea de către acestea a programelor de specialitate şi care au prevăzute în statut/actul constitutiv, precum şi în regulamentul specific atribuţii şi responsabilităţi în domeniul dezvoltării profesionale continue a personalului didactic din învăţământul preuniversitar;
g)organizaţiile nonguvernamentale care au încheiat cu Ministerul Educaţiei şi Cercetării acorduri de colaborare/parteneriat şi care îndeplinesc, cumulativ, următoarele condiţii:
(i)au prevăzute în statut/actul constitutiv atribuţii şi responsabilităţi în domeniul dezvoltării profesionale continue a personalului didactic din învăţământul preuniversitar;
(ii)au capacitate tehnico-administrativă şi experienţă specifică în domeniul educaţiei de minimum 3 ani;
(iii)au precizată în acordul de colaborare/parteneriat furnizarea programelor de formare continuă, cu respectarea prevederilor metodologice.
(3)Categoriile de furnizori ai programelor complementare, precizate la art. 4 lit. b), sunt următoarele:
a)categoriile prevăzute la alin. (2);
b)organizaţiile nonguvernamentale, naţionale şi internaţionale, care au prevăzute în statut activităţi în domeniul educaţiei şi care îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul României;
c)agenţiile/autorităţile/institutele naţionale şi internaţionale specializate în domeniul educaţiei şi formării adulţilor;
d)institutele de cercetare.
Art. 9
(1)Acreditarea se realizează pentru programele precizate la art. 4 lit. a) şi b), prin raportare la tipuri de competenţe care sunt parte integrantă a profilului profesional al cadrului didactic, la domenii tematice, conţinuturi, buget de timp, formă de organizare şi grup-ţintă.
(2)Ministerul Educaţiei şi Cercetării elaborează procedura specifică care reglementează etapele şi condiţiile privind derularea procesului de acreditare a programelor pentru dezvoltare în cariera didactică, denumită în continuare procedură specifică privind acreditarea.
(3)Condiţiile de acreditare vizează criteriile administrative, curriculare, resursele umane şi resursele materiale.
(4)Pentru acreditarea programelor, furnizorii de formare care nu fac parte din sistemul public de învăţământ achită o taxă, a cărei valoare, precizată în procedura specifică privind acreditarea, este actualizată periodic, corespunzător legislaţiei specifice din domeniul fiscal.
Art. 10
Durata acreditării unui program inclus în una dintre categoriile precizate la art. 4 lit. a) şi b) este de 4 ani.
Art. 11
(1)Programele acreditate se înscriu în Registrul unic al programelor acreditate (RUPA) pentru dezvoltare în cariera didactică a personalului din învăţământul preuniversitar, denumit în continuare Registrul (RUPA).
(2)Registrul (RUPA) prevăzut la alin. (1) are regimul unui nomenclator pentru domenii tematice, corelat cu nomenclatorul european privind dezvoltarea profesională în cariera didactică, este structurat pe secţiuni, se publică pe site-ul oficial al Ministerului Educaţiei şi Cercetării, în secţiunea dedicată carierei didactice, şi se actualizează periodic.
(3)Secţiunile Registrului (RUPA) sunt:
a)programe de specialitate, precizate la art. 4 lit. a);
b)programe complementare, precizate la art. 4 lit. b), care pot fi naţionale şi internaţionale;
c)programe acreditate şi programe complementare naţionale avizate în baza prevederilor legislative anterioare intrării în vigoare a prezentei metodologii-cadru, cărora le-au fost alocate CPT, aflate în perioada de valabilitate a acreditării/avizării.
(4)Secţiunea precizată la alin. (3) lit. c) include, prin preluare, Registrul naţional al programelor pentru dezvoltare profesională continuă acreditate şi Lista programelor complementare naţionale, în formele publicate pe site-ul Ministerului Educaţiei şi Cercetării la data intrării în vigoare a prezentei metodologii-cadru.
Art. 12
Programele pentru dezvoltare în cariera didactică precizate la art. 4 lit. a) şi b) se acreditează şi se implementează doar în una dintre următoarele forme de organizare:
a)în sistem blended-learning (faţă-în-faţă şi online sincron/asincron);
b)în sistem online:
(i)online sincron şi online asincron;
(ii)online sincron;
c)în sistem faţă-în-faţă.
Art. 13
Distribuţia bugetului de timp al unui program acreditat, precizat la art. 4 lit. a) şi b), trebuie să respecte următoarele condiţii:
a)pentru forma de organizare în sistem blended-learning:
(i)componenta faţă-în-faţă - procent de minimum 60% din bugetul total de timp al programului;
(ii)componenta online sincron/asincron - procent de maximum 40%, din bugetul total de timp al programului;
b)pentru forma de organizare în sistem online:
(i)componenta online sincron - procent de minimum 60% din bugetul total de timp al programului;
(ii)componenta online asincron - procent de maximum 40% din bugetul total de timp al programului;
c)pentru forma de organizare faţă-în-faţă - procent de 100% din bugetul total de timp al programului.
Art. 14
(1)Structura obligatorie a unui program acreditat, asociată criteriilor curriculare, cuprinde curriculumul programului, strategia de formare şi strategia de evaluare finală a formabililor.
(2)Curriculumul programului se organizează în structuri formale de tip module/teme, corespunzătoare competenţelor-cheie/competenţelor specifice asociate profilului de formare în cariera didactică, în concordanţă cu nevoile de formare ale grupului-ţintă.
(3)Strategia de formare se adaptează formei de organizare şi implementare a programului, specificului grupului-ţintă, activităţilor/sesiunilor de formare şi rezultatelor aşteptate.
(4)Evaluarea finală constă în susţinerea, de către fiecare formabil, a portofoliului de evaluare finală sau a unei teme relevante din portofoliul de evaluare finală, elaborat individual de către fiecare formabil pe parcursul activităţilor de formare.
(5)Evaluarea finală se desfăşoară în plenul comisiei de evaluare finală, iar forma de organizare a activităţii de evaluare finală este determinată de forma de organizare a programului, precizată la art. 12:
a)pentru programele organizate în sistem blended-learning (faţă-în-faţă şi online sincron/asincron), prevăzute la art. 12 lit. a), evaluarea finală se organizează în sistem faţă-în-faţă;
b)pentru programele organizate în sistem online (online sincron şi online asincron sau online sincron), prevăzute la art. 12 lit. b), evaluarea finală se organizează în sistem online sincron;
c)pentru programele organizate în sistem faţă-în-faţă, prevăzute la art. 12 lit. c), evaluarea finală se organizează în sistem faţă-în-faţă.
Art. 15
(1)Curriculumul unui program acreditat cuprinde componenta teoretică şi componenta practică.
(2)Fiecare formă de organizare a unui program, prevăzută la art. 12, conţine obligatoriu două componente: componenta teoretică şi componenta practică.
(3)Componenta teoretică include activităţi complexe (de exemplu, brainstorming, analiză conceptuală, analize comparative, studii de caz, proiecte colaborative etc.), care valorifică informaţiile specifice acestei componente.
(4)Componenta practică cuprinde activităţi cu caracter practic-aplicativ specifice domeniului tematic al programului (exemple: activităţi cu caracter practic-aplicativ în domeniul didactic, management şi leadership educaţional, aplicaţii digitale, aplicare de chestionare, cercetări educaţionale, activităţi cu caracter experimental etc.). În componenta practică pot fi cuprinse şi activităţi cu caracter practic-aplicativ asociate evaluării formative/pe parcurs, care nu se evidenţiază separat în bugetul de timp al programului, dar sunt descrise în strategia de evaluare, fiind implicite activităţii de formare.
(5)Activităţile prevăzute la alin. (3) şi (4) sunt considerate activităţi-suport pentru elaborarea portofoliului de evaluare finală.
Art. 16
(1)Pentru programele acreditate de specialitate, bugetul de timp total al unui program este cuprins între 25 de ore şi 125 de ore, ca multiplu de 25.
(2)Pentru programele acreditate complementare, bugetul de timp total al unui program este cuprins între 25 de ore şi 75 de ore, ca multiplu de 25.
(3)În bugetul de timp total al unui program acreditat nu este cuprins bugetul de timp alocat evaluării finale.
(4)Distribuţia bugetului de timp asociat componentelor prevăzute la art. 15 alin. (3) şi (4) este următoarea:
a)componentei teoretice i se alocă maximum o treime din bugetul de timp total al programului;
b)componentei practice i se alocă minimum două treimi din bugetul de timp total al programului.