Capitolul ii - Autorizarea şi funcţionarea fondurilor de investiţii alternative - Legea 243/2019 privind reglementarea fondurilor de investiţii alternative şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative

M.Of. 1035

În vigoare
Versiune de la: 5 Iulie 2024
CAPITOLUL II:Autorizarea şi funcţionarea fondurilor de investiţii alternative
SECŢIUNEA 1:Condiţii generale
Art. 4
(1)Un F.I.A. este autorizat după ce, în prealabil, A.S.F. a autorizat/înregistrat A.F.I.A. sau şi-a exprimat acordul cu privire la cererea unei A.F.I.A. dintr-un stat membru de a administra activele respectivului F.I.A., a autorizat regulile fondului sau, după caz, actul constitutiv al societăţii de investiţii şi alegerea depozitarului.
(2)Administrarea activelor unui F.I.A. de către un A.F.I.A. extern se realizează în baza unui contract scris.
(3)Depozitarea activelor unui F.I.A. este realizată de un depozitar înscris în Registrul public al A.S.F., care respectă prevederile Legii nr. 74/2015, cu modificările şi completările ulterioare, ale Regulamentului delegat (UE) nr. 231/2013 al Comisiei din 19 decembrie 2012 de completare a Directivei 2011/61/UE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte derogările, condiţiile generale de operare, depozitarii, efectul de levier, transparenţa şi supravegherea, denumit în continuare Regulamentul (UE) nr. 231/2013, precum şi cerinţele de păstrare în condiţii de siguranţă a activelor F.I.A. stabilite prin Legea nr. 74/2015, cu modificările şi completările ulterioare, şi regulamentul european anterior menţionat.
(4)A.S.F. hotărăşte cu privire la emiterea sau retragerea unei autorizaţii pentru un F.I.A. în termen de maximum 60 de zile de la înregistrarea cererii şi a documentelor complete prevăzute de reglementările A.S.F. depuse de A.F.I.A.
(5)Orice solicitare a A.S.F. de informaţii suplimentare sau de modificare a documentelor prezentate iniţial întrerupe termenul prevăzut la alin. (4), care reîncepe să curgă de la data depunerii respectivelor informaţii suplimentare sau a modificării efectuate la solicitarea A.S.F., depunere care nu poate fi făcută mai târziu de 60 de zile de la data solicitării A.S.F., sub sancţiunea respingerii cererii iniţiale.
(6)În cazul respingerii unei cereri, A.S.F. emite o decizie motivată, care poate fi contestată în termen de maximum 30 de zile de la data comunicării ei către petent.
(7)În situaţia în care constată că respectivul F.I.A. nu mai întruneşte condiţiile legale de funcţionare, A.S.F. va aplica A.F.I.A., în funcţie de gravitatea faptei, sancţiunile şi/sau măsurile administrative prevăzute la art. 74.
(8)A.S.F. poate retrage autorizaţia de funcţionare pentru un F.I.A. la solicitarea F.I.A. autoadministrat sau a A.F.I.A. extern care administrează activele respectivului F.I.A., în conformitate cu prevederile stabilite la alin. (4).
(9)Autorizarea, conversia titlurilor de participare, transformarea unui F.I.A. în O.P.C.V.M., fuziunea, divizarea şi retragerea autorizaţiei de funcţionare a unui F.I.A. sunt supuse aprobării A.S.F.
(10)Semnarea adeziunii privind subscrierea de titluri de participare ale F.I.A. de către un investitor atrage automat consimţământul acestuia cu privire la conţinutul regulilor sau actului constitutiv al F.I.A. respectiv, după caz. Toţi investitorii F.I.A. beneficiază de un tratament egal în legătură cu F.I.A., cu excepţia cazului în care regulile sau actul constitutiv al F.I.A. prevăd altfel, prin crearea unor clase diferite de titluri de participare. A.F.I.A. şi depozitarul F.I.A., precum şi entităţile terţe către care sunt delegate activităţi de către A.F.I.A. sau depozitarul F.I.A. acţionează exclusiv în interesul şi beneficiul investitorilor F.I.A.
(11)A.F.I.A. stabileşte politica de subscriere şi răscumpărare a titlurilor de participare ale F.I.A. şi în funcţie de profilul de lichiditate, activele eligibile pentru investiţie, perioada necesară pentru lichidarea voluntară a activelor şi portofoliul investiţional al F.I.A., în conformitate cu prevederile regulilor sau actului constitutiv al F.I.A., cu luarea în considerare a dispoziţiilor art. 47 alin. (1) lit. a) din Regulamentul (UE) nr. 231/2013.
(12)Prin derogare de la prevederile art. 2 alin. (2) din Legea nr. 74/2015, cu modificările şi completările ulterioare, activele unui F.I.A. destinat investitorilor de retail sunt administrate de un A.F.I.A. autorizat de către A.S.F. sau de o altă autoritate competentă dintr-un stat membru sau dintr-un stat terţ sau de către un A.F.I.A. care deţine şi o autorizaţie de S.A.I.
Art. 5
(1)În situaţii excepţionale şi numai pentru protejarea interesului deţinătorilor de titluri de participare, F.I.A. autoadministrat sau A.F.I.A. care acţionează în numele unui F.I.A. poate limita sau poate suspenda temporar emisiunea şi/sau răscumpărarea titlurilor de participare, cu respectarea prevederilor regulilor F.I.A. de tip contractual sau actului constitutiv al F.I.A. de tip societate de investiţii. Regulile fondului sau actul constitutiv prevăd o prezentare a situaţiilor excepţionale ce pot determina suspendarea temporară a emisiunii şi/sau răscumpărării titlurilor de participare, precum şi o menţiune cu privire la faptul că suspendarea temporară a emisiunii şi/sau răscumpărării titlurilor de participare poate interveni şi în alte situaţii excepţionale care pot apărea pe perioada de funcţionare a F.I.A. şi care nu au putut fi în mod rezonabil anticipate la data constituirii F.I.A., la care se adaugă şi o listă a regulilor de evaluare şi politicilor de investiţii utilizate în administrarea F.I.A.
(2)Decizia A.F.I.A. sau F.I.A. autoadministrat de suspendare va specifica perioada, condiţiile şi motivul/motivele suspendării. Regulile fondului sau actul constitutiv prevăd explicit posibilitatea prelungirii perioadei iniţiale de suspendare. Suspendarea poate fi prelungită în cazul în care condiţiile şi motivul/motivele suspendării se menţin.
(3)În situaţiile menţionate la alin. (1), A.F.I.A. sau F.I.A. autoadministrat trebuie să comunice, în cel mult o zi lucrătoare, decizia sa investitorilor, A.S.F. şi autorităţilor competente din statele membre în care îşi distribuie titlurile de participare.
(4)Pentru protecţia interesului public şi al investitorilor, A.S.F. poate decide temporar suspendarea sau limitarea emisiunii şi/sau răscumpărării titlurilor de participare ale unui F.I.A. autorizat de aceasta. A.S.F. poate emite reglementări cu privire la situaţiile şi condiţiile în care decide temporar suspendarea sau limitarea emisiunii şi/sau răscumpărării titlurilor de participare ale unui F.I.A. autorizat de aceasta.
(5)Actul de suspendare emis de A.S.F. specifică perioada, condiţiile şi motivul/motivele suspendării. A.S.F. poate decide prelungirea suspendării, în cazul în care condiţiile şi motivul/motivele suspendării se menţin.
SECŢIUNEA 2:Autorizarea şi funcţionarea F.I.A. de tip contractual
SUBSECŢIUNEA 21:Dispoziţii generale
Art. 6
(1)F.I.A. de tip contractual, denumite în continuare F.I.A.C., sunt entităţile fără personalitate juridică, înfiinţate pe bază contractuală sub formă de societăţi simple fără personalitate juridică, în conformitate cu prevederile art. 1.888 lit. a) şi ale art. 1.892 alin. (1) din Codul civil.
(2)Unităţile de fond evidenţiază deţinerea de capital a investitorului în activele F.I.A.C., achiziţionarea acestora reprezentând modalitatea de investire în respectivul fond. Deţinătorii de unităţi de fond beneficiază de drepturi şi obligaţii doar în limitele valorice şi proporţia din activele F.I.A.C. deţinute.
(3)Iniţiativa constituirii unui F.I.A. de tip contractual aparţine:
a)A.F.I.A. autorizaţi de/înregistraţi la A.S.F., după caz;
b)A.F.I.A. stabiliţi în alte state membre autorizaţi în baza legislaţiei emise în aplicarea Directivei 2011/61/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 8 iunie 2011 privind administratorii fondurilor de investiţii alternative şi de modificare a Directivelor 2003/41/CE şi 2009/65/CE şi a Regulamentelor (CE) nr. 1.060/2009 şi (UE) nr. 1.095/2010, denumită în continuare Directiva nr. 61/2011/UE, şi care respectă procedura de notificare prevăzută la art. 34 din Legea nr. 74/2015, cu modificările şi completările ulterioare;
c)A.F.I.A. din state terţe pentru care România este desemnată stat membru de referinţă conform prevederilor Legii nr. 74/2015, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Regulamentului de punere în aplicare (UE) nr. 448/2013 al Comisiei din 15 mai 2013 de instituire a unei proceduri pentru stabilirea statului membru de referinţă al unui A.F.I.A. din afara UE în temeiul Directivei 2011/61/UE a Parlamentului European şi a Consiliului.
(4)Oferirea unităţilor de fond ale unui F.I.A.C. se poate face numai după autorizarea acestuia de către A.S.F. şi înscrierea în Registrul public al A.S.F., cu respectarea prevederilor prezentei legi, ale reglementărilor A.S.F. emise în aplicarea ei şi în condiţiile menţionate în documentul de ofertă şi regulile fondului.
(5)Un F.I.A.C. poate emite mai multe clase de unităţi de fond cu respectarea reglementărilor emise de A.S.F. şi a dispoziţiilor stabilite în regulile fondului şi în documentul de ofertă al F.I.A.C.
(6)A.F.I.A. reprezintă legal F.I.A.C., ale cărui active le administrează, în relaţia cu terţii şi poate întreprinde demersuri legale sau intra în raporturi juridice în scopul protejării intereselor deţinătorilor de unităţi de fond ale F.I.A.C.
(7)A.F.I.A. care administrează activele F.I.A.C. răspunde separat sau în solidar cu depozitarul F.I.A.C., după caz, faţă de investitorii F.I.A.C. sau faţă de alte terţe părţi pentru orice încălcare a prezentei legi, a reglementărilor A.S.F. sau pentru orice abatere imputabilă în legătură cu administrarea activelor F.I.A.C.
(8)Un A.F.I.A., în numele unui F.I.A.C., poate deţine calitatea de asociat în cadrul unei societăţi cu răspundere limitată sau acţionar într-o societate pe acţiuni, cu respectarea prevederilor prezentei legi, fără a fi considerate ca aparţinând patrimoniului A.F.I.A. şi nu pot face obiectul niciunei pretenţii fie din partea creditorilor A.F.I.A., fie în cazul falimentului sau al lichidării administrative a respectivului A.F.I.A.
Art. 7
(1)În vederea autorizării unui F.I.A.C., A.F.I.A. depune la A.S.F. o cerere, însoţită de documentele prevăzute în reglementările emise de A.S.F.
(2)Documentul de ofertă al F.I.A.C., precum şi orice modificări ulterioare ale acestuia se notifică A.S.F., în conformitate cu prevederile prezentei legi şi ale reglementărilor A.S.F. Documentul de ofertă are formatul de prezentare şi conţinutul minim stabilite de reglementările emise de A.S.F. sau de Regulamentul delegat (UE) 2019/980 al Comisiei din 14 martie 2019 de completare a Regulamentului (UE) 2017/1.129 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte formatul, conţinutul, verificarea şi aprobarea prospectului care trebuie publicat în cazul unei oferte publice de valori mobiliare sau al admiterii de valori mobiliare la tranzacţionare pe o piaţă reglementată şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 809/2004 al Comisiei, denumit în continuare Regulamentul nr. 2019/980, după caz.
(3)Regulile fondului, precum şi orice modificări ulterioare ale acestora se aprobă de către A.S.F., în conformitate cu prevederile prezentei legi şi ale reglementărilor A.S.F.
Art. 8
(1)Documentul de ofertă al F.I.A.C. şi regulile fondului stabilesc cel puţin următoarele:
a)entităţile responsabile cu administrarea şi depozitarea activelor F.I.A.C.;
b)în cazul F.I.A.C. de tip deschis, datele exacte sau perioadele de timp la care se pot răscumpăra din activ unităţile de fond la iniţiativa oricărui investitor anterior începerii fazei de lichidare a F.I.A.C., în mod direct sau indirect, în conformitate cu procedurile şi frecvenţa de răscumpărare stabilite în regulile F.I.A.C. Un F.I.A.C. de tip deschis îşi răscumpără din activ unităţile de fond cel puţin anual;
c)în cazul F.I.A.C. de tip închis, durata de funcţionare a fondului, data lichidării fondului, faptul că unităţile de fond nu pot fi răscumpărate de investitori înainte de începerea fazei de lichidare a fondului, în mod direct sau indirect, din activele F.I.A.C.;
d)lista comisioanelor achitate din activul F.I.A.C., modalitatea de calcul, precum şi nivelul maxim al acestora; sunt considerate comisioane ce pot fi achitate din activul F.I.A.C., fără a se limita la acestea, comisioanele de administrare, de performanţă, de depozitare, de răscumpărare, dacă este cazul, de conversie a unităţilor de fond sau claselor de unităţi de fond;
e)lista cheltuielilor achitate din activul F.I.A.C.;
f)drepturile şi obligaţiile investitorilor;
g)limitele investiţionale;
h)modalitatea de calcul al activului net, al valorii unitare a activului net, precum şi al preţului de subscriere şi al celui de răscumpărare a unităţilor de fond ale F.I.A.C.;
i)metodele de evaluare utilizate, conform reglementărilor A.S.F.;
j)strategia/politica de investiţii aplicată în administrarea F.I.A.C., obiectivul investiţional, riscurile asociate cu acesta, durata recomandată a investiţiilor, categorii de active eligibile, tehnicile/instrumentele utilizate în administrarea portofoliului, mecanismele de administrare a riscurilor.
(2)Regulile fondului şi documentul de ofertă al F.I.A.C. de tip închis pot prevedea şi derularea unor oferte ulterioare de unităţi de fond. Perioadele în care se derulează ofertele ulterioare pot să nu coincidă cu perioadele în care investitorii F.I.A.C. pot depune cereri de răscumpărare.
(3)Regulile fondului şi documentul de ofertă al F.I.A.C. pot prevedea posibilitatea distribuirii către investitori, la anumite date sau pe parcursul unei perioade calendaristice, a câştigului acumulat într-o anumită perioadă stabilită în documentele F.I.A.C.
(4)Documentul de ofertă avertizează investitorii potenţiali, printr-o formulă standard, tipărită pe coperta acestuia, asupra faptului că:
a)investiţiile în F.I.A.C. nu sunt depozite bancare, iar băncile, în cazul în care deţin calitatea de acţionar al unui A.F.I.A., nu oferă nicio garanţie investitorului cu privire la recuperarea sumelor investite;
b)autorizarea F.I.A.C. nu implică în niciun fel aprobarea sau evaluarea de către A.S.F. a calităţii plasamentului în respectivele unităţi de fond;
c)investiţiile în F.I.A.C. comportă nu numai avantaje/beneficii specifice, dar şi riscuri asociate cu realizarea/nerealizarea strategiei/politicii de investiţii şi a obiectivului investiţional al F.I.A.C., inclusiv riscul apariţiei unor pierderi pentru investitori, valoarea investiţiei fiind, de regulă, proporţională cu riscul asumat.
(5)Fiecare investitor în unităţi de fond semnează obligatoriu o declaraţie că a primit, a citit şi a înţeles prevederile documentului de ofertă.
(6)Documentul de ofertă al F.I.A.C. cuprinde o listă a comisioanelor percepute direct investitorilor sau plătite din activul fondului. La stabilirea tipului şi valorii comisioanelor, A.F.I.A. care administrează F.I.A.C. ţine cont de caracteristicile F.I.A.C., strategia investiţională şi politica activă sau pasivă de administrare a portofoliului investiţional, pentru a nu prejudicia în niciun fel interesele deţinătorilor de titluri de participare prin modalitatea de calcul sau perioada de aplicare a comisioanelor impuse acestora.
(7)În aplicarea prevederilor alin. (6), A.S.F. poate solicita A.F.I.A. care administrează F.I.A.C. să îşi revizuiască politica de comisioane în situaţia în care constată prejudicierea intereselor deţinătorilor de titluri de participare.
(8)Regulile F.I.A.C. includ şi condiţiile în care A.F.I.A. poate limita sau suspenda temporar emisiunea şi răscumpărarea de unităţi de fond, condiţiile de lichidare voluntară şi de vânzare ordonată a activelor F.I.A.C. la finalul duratei de funcţionare a acestuia, dacă este cazul, precum şi orice alte mecanisme de administrare a lichidităţii fondului în situaţii extreme de piaţă, cu o volatilitate crescută a pieţelor financiare, cu dificultăţi de evaluare şi valorificare justă a activelor şi/sau un dezechilibru sistemic între cererea şi oferta de instrumente financiare şi de alte active din portofoliul F.I.A.C.
Art. 9
(1)Emisiunea şi răscumpărarea unităţilor de fond se fac în conformitate cu documentul de ofertă notificat A.S.F. şi cu regulile F.I.A.C. autorizate de A.S.F.
(2)Modificările ulterioare ale documentului de ofertă a F.I.A.C. se realizează în baza unui act adiţional la documentul de ofertă, sunt comunicate investitorilor ulterior notificării acestora către A.S.F. în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la efectuarea acestora şi intră în vigoare la data comunicării acestora către investitori.
(3)În cazul F.I.A.C. destinat investitorilor de retail, documentul de ofertă este publicat pe site-ul web al A.F.I.A. Orice modificare a documentului de ofertă al unui F.I.A.C. destinat investitorilor de retail se publică pe site-ul web al A.F.I.A. care administrează respectivul F.I.A.C. împreună cu o notă de informare a investitorilor cu privire la fundamentarea şi detalierea modificărilor aduse documentului de ofertă, după ce acesta este notificat către A.S.F.
(4)În cazul F.I.A.C. destinate investitorilor profesionali, modificările ulterioare ale documentului de ofertă sunt aduse la cunoştinţa investitorilor prin intermediul canalelor de comunicare stabilite prin contractul de societate şi sunt notificate şi către A.S.F.
(5)În termen de cel mult 30 de zile de la data primirii documentului de ofertă actualizat menţionat la alin. (2), (3) sau (4), A.S.F. va putea comunica A.F.I.A. eventuale observaţii pe marginea formei şi conţinutului respectivului document. În situaţii excepţionale, A.S.F. poate prelungi termenul de 30 de zile până la maximum 45 de zile, în cazul în care observaţiile sale cu privire la documentul de ofertă sunt semnificative.
Art. 91
(1)Deţinătorii de titluri de participare ale F.I.A.C. îşi pot înstrăina total sau parţial deţinerile către alţi investitori sau alte persoane care sunt de acord cu politica investiţională a F.I.A.C. şi şi-o însuşesc.
(2)Transferul titlurilor de participare se realizează în baza unui contract de cesiune tripartit încheiat între investitorul cedent, cesionar şi A.F.I.A. Prin contractul de cesiune, investitorul cesionar declară faptul că a primit, a citit, a înţeles şi îşi asumă conţinutul documentelor constitutive ale F.I.A.C. Elementele de identificare ale cesionarului înscrise în contractul de cesiune vor fi aceleaşi cu cele înscrise în formularul de subscriere. Numărul contractului de cesiune va fi alocat de A.F.I.A., iar data contractului va fi cea în care contractul este semnat de A.F.I.A.
(3)În termen de maximum 48 de ore de la încheierea contractului de cesiune, A.F.I.A. va înregistra în evidenţele F.I.A.C. transferul dreptului de proprietate asupra titlurilor de participare care fac obiectul cesiunii, prin radierea titlurilor de participare cesionate din contul investitorului cedent şi înregistrarea acestora în contul investitorului cesionar.
(4)Prevederile alin. (1)-(3) nu sunt aplicabile în cazul unui F.I.A.C. ale cărui titluri de participare sunt admise la tranzacţionare/tranzacţionate în cadrul unui loc de tranzacţionare.
(5)Nerespectarea dispoziţiilor prevăzute la alin. (1)-(4) referitoare la modalitatea de transfer prin cesiune a titlurilor de participare ale F.I.A.C. atrage nulitatea transferului dreptului de proprietate aferent acestei operaţiuni.

Art. 10
Valoarea activului total şi a activului net, preţul de emisiune şi preţul de răscumpărare pot fi exprimate în lei sau în valute liber convertibile, cu respectarea Regulamentului (UE) nr. 231/2013 şi reglementărilor emise de A.S.F. Moneda folosită pentru denominare este precizată în regulile fondului.
Art. 11
(1)A.F.I.A. supune autorizării A.S.F. modificările intervenite în regulile F.I.A.C., în conformitate cu reglementările A.S.F., înainte de intrarea în vigoare a acestor modificări, cu prezentarea unei fundamentări a acestora.
(2)În vederea informării investitorilor cu privire la modificările semnificative intervenite la regulile F.I.A.C. menţionate la alin. (1), A.F.I.A. publică pe site-ul propriu sau prin intermediul canalelor de comunicare stabilite prin contractul de societate o notă de informare cu privire la acestea în termen de maximum două zile lucrătoare de la data autorizării sau notificării lor către A.S.F., după caz.
(3)Prevederile alin. (2) se aplică şi în cazul modificărilor intervenite la documentul de ofertă notificat A.S.F. al F.I.A.C.
(4)În situaţia în care investitorii nu sunt de acord cu modificările menţionate la alin. (2) intervenite la regulile F.I.A.C. şi/sau la documentul de ofertă al F.I.A.C. efectuate la iniţiativa A.F.I.A., A.F.I.A. are obligaţia de a onora cererile de răscumpărare integrală ale investitorilor depuse într-un interval de maximum 15 zile de la data informării prevăzute la alin. (2), fără perceperea de comisioane pentru investitorii care optează să se retragă din F.I.A.C.
(5)A.F.I.A. are obligaţia de a transmite la A.S.F., în termen de două zile lucrătoare de la publicare, dovada publicării notei de informare.
(6)Modificările prevăzute la alin. (3) intervenite la documentele avute în vedere la momentul autorizării F.I.A.C. sunt notificate A.S.F. în termen de două zile lucrătoare de la data aplicării lor.
(7)Retragerea autorizaţiei de funcţionare a unui F.I.A.C. la solicitarea expresă a A.F.I.A. care administrează activele F.I.A.C. se realizează în conformitate cu reglementările emise de A.S.F.
(8)Retragerea avizului de funcţionare a unui depozitar F.I.A.C. la solicitarea expresă a acestuia se realizează în conformitate cu reglementările emise de A.S.F.
SUBSECŢIUNEA 22:F.I.A.C. compartimentate
Art. 12
(1)Un F.I.A.C. poate fi constituit din mai multe compartimente de investiţii, denumite în continuare subfonduri, având caracteristicile prevăzute de reglementările A.S.F. şi care, la rândul lor, pot emite mai multe clase de unităţi de fond.
(2)În cazul F.I.A.C. destinat investitorilor de retail, în vederea respectării limitelor investiţionale prevăzute la art. 35, fiecare subfond va fi considerat un F.I.A.C. distinct.
(3)În vederea acordării de către A.S.F. a autorizaţiei unui F.I.A.C. constituit din mai multe compartimente de investiţii, A.F.I.A. depune la A.S.F. o cerere, însoţită de documentele menţionate la art. 7, precum şi de modelul formularelor de conversie a unităţilor de fond aferente compartimentelor F.I.A.C.
(4)Pe lângă informaţiile prevăzute la art. 8 alin. (1), regulile F.I.A.C. vor include şi condiţiile în care A.F.I.A. poate suspenda temporar conversia de unităţi de fond.
(5)Un subfond nou-înfiinţat se supune autorizării A.S.F. Solicitarea de autorizare a regulilor se aplică pentru fiecare subfond nou sau clasă de unităţi de fond nou-înfiinţată şi este însoţită de documentele prevăzute în reglementările emise de A.S.F. Activele reprezentând investiţii ale unui subfond nu vor fi considerate investiţii ale oricărui alt subfond şi nu pot face obiectul niciunei pretenţii din partea creditorilor oricărui alt subfond.
SUBSECŢIUNEA 23:F.I.A.C. de tip master sau feeder
Art. 13
F.I.A.C. de tip feeder, respectiv F.I.A.C. de tip master prevăzute la art. 3 pct. 23 şi 24 din Legea nr. 74/2015, cu modificările şi completările ulterioare, sunt organizate şi funcţionează conform condiţiilor aplicabile O.P.C.V.M.-urilor de tip feeder master prevăzute la art. 125-147 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 32/2012, precum şi în conformitate cu reglementările A.S.F.
SUBSECŢIUNEA 24:F.I.A.C. admise la tranzacţionare
Art. 14
(1)În cazul F.I.A.C. ale cărui unităţi de fond se intenţionează a fi admise la tranzacţionare în cadrul unui loc de tranzacţionare din România, demersurile în vederea admiterii la tranzacţionare sunt realizate de către A.F.I.A. care are iniţiativa constituirii respectivului F.I.A.C.
(2)În cazul F.I.A.C. menţionate la alin. (1), admiterea şi retragerea de la tranzacţionare se realizează cu respectarea prevederilor legale în vigoare şi ale reglementărilor proprii ale operatorilor care administrează respectivul loc de tranzacţionare.
Art. 15
Ulterior admiterii la tranzacţionare a unui F.I.A.C., A.F.I.A. care îl administrează are, suplimentar obligaţiei de respectare a prezentei legi, şi obligaţia respectării prevederilor legale în vigoare aplicabile emitenţilor de instrumente financiare admise la tranzacţionare în cadrul unui loc de tranzacţionare şi a reglementărilor proprii emise de operatorii care administrează respectivul loc de tranzacţionare, referitoare la obligaţiile de informare, transparenţă şi raportare, aplicabile emitenţilor de valori mobiliare.
Art. 16
Preţul de emisiune a unităţii de fond emise de F.I.A.C. admise la tranzacţionare va fi stabilit de către A.F.I.A., cu luarea în considerare a pasului minim de preţ, dimensiunii blocurilor de tranzacţionare şi a benzilor de lichiditate stabilite prin reglementările operatorului locului de tranzacţionare pentru piaţa/segmentul de piaţă aferent locului de tranzacţionare în cadrul căruia este admis la tranzacţionare.
SECŢIUNEA 3:Autorizarea şi funcţionarea F.I.A. înfiinţate ca societăţi de investiţii
Art. 17
(1)Prevederile prezentei secţiuni sunt aplicabile F.I.A., cu personalitate juridică, constituite prin act constitutiv în forma juridică de societăţi pe acţiuni în conformitate cu prevederile Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, denumite în continuare F.I.A. de tipul societăţilor de investiţii - F.I.A.S.
(2)F.I.A.S. emit acţiuni nominative şi capitalul social subscris este vărsat integral la data constituirii.
Art. 18
(1)Un F.I.A.S. poate fi administrat de un A.F.I.A. autorizat sau înregistrat de A.S.F., de un A.F.I.A. notificat A.S.F. stabilit în alt stat membru, de către un A.F.I.A. stabilit într-un stat terţ, cu respectarea prevederilor art. 39 şi 45 din Legea nr. 74/2015, cu modificările şi completările ulterioare, sau de către un consiliu de administraţie şi directori/consiliu de supraveghere şi directorat, caz în care F.I.A.S. este administrat intern sau autoadministrat.
(2)F.I.A.S. autoadministrate care atrag capital inclusiv de la investitori de retail se autorizează în conformitate cu prevederile cap. II din Legea nr. 74/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 19
Un F.I.A.S. administrat intern, persoană juridică română, este autorizat sau înregistrat de A.S.F. în calitate de A.F.I.A., în condiţiile stabilite la art. 2 alin. (3) sau art. 5, după caz, din Legea nr. 74/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 20
(1)Un F.I.A.S. administrat extern de un A.F.I.A. autorizat sau înregistrat de A.S.F., de un A.F.I.A. stabilit în alt stat membru sau de un A.F.I.A. stabilit într-un stat terţ, după caz, este autorizat în situaţia în care îndeplineşte condiţiile stabilite de prezenta lege, precum şi pe cele din reglementările emise de A.S.F.
(2)Prospectul sau documentul de ofertă, după caz, şi actul constitutiv al F.I.A.S. cuprind dispoziţii cu privire la încadrarea F.I.A.S. ca F.I.A. de tip deschis sau închis, cu aplicarea corespunzătoare a prevederilor art. 8 alin. (1) lit. b) sau c).
Art. 21
(1)Documentele ataşate cererii de autorizare a F.I.A.S. administrat de un A.F.I.A. sunt stabilite în reglementările emise de A.S.F.
(2)Auditorii financiari ai F.I.A.S. sunt înscrişi în Registrul public al A.S.F. după avizarea acestora de către autoritate, în conformitate cu reglementările A.S.F.
(3)Auditorii financiari ai F.I.A.S. informează imediat F.I.A.S. cu privire la orice nereguli identificate ca urmare a ducerii la îndeplinire a obligaţiilor contractuale, în conformitate cu reglementările emise de A.S.F. privind activitatea de audit financiar.
(4)Auditorii financiari ai F.I.A.S. raportează către A.S.F. în format electronic sau pe suport hârtie, în termen de 10 zile de la data constatării, cu prilejul derulării activităţii specifice, informaţii cu privire la orice faptă, măsură sau decizie a membrilor consiliului de administraţie/consiliului de supraveghere, directorilor/membrilor directoratului sau angajaţilor F.I.A.S. în legătură cu administrarea activelor F.I.A.S. de natură:
a)să constituie o abatere de la prezenta lege, Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, reglementările A.S.F. sau Regulamentul (UE) nr. 231/2013, ce ar putea să afecteze negativ situaţia financiară, profitul sau activele F.I.A.S.;
b)să pericliteze buna funcţionare a F.I.A.S. sau stabilitatea pieţelor financiare;
c)să determine emiterea de opinii cu rezerve sau refuzul de certificare/auditare a situaţiilor financiare ale F.I.A.S.
(5)Prevederile alin. (2)-(4) se aplică în mod corespunzător şi auditorilor financiari ai F.I.A.C.
(6)Documentul de ofertă al F.I.A.S. care atrage capital exclusiv de la investitori profesionali pe bază de plasament privat se notifică A.S.F. la momentul depunerii cererii de autorizare a F.I.A.S. respectiv.
(7)Prospectul F.I.A.S. care atrage capital inclusiv de la investitori de retail se aprobă de către A.S.F. la momentul depunerii cererii de autorizare a F.I.A.S. respectiv, cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2017/1.129 al Parlamentului European şi al Consiliului din 14 iunie 2017 privind prospectul care trebuie publicat în cazul unei oferte publice de valori mobiliare sau al admiterii de valori mobiliare la tranzacţionare pe o piaţă reglementată şi de abrogare a Directivei 2003/71/CE.
Art. 22
(1)Prospectul F.I.A.S care atrage capital inclusiv de la investitori de retail este întocmit în conformitate cu dispoziţiile legale aplicabile emitenţilor de valori mobiliare şi ale reglementărilor A.S.F. emise în aplicarea acestora şi cu respectarea prevederilor Regulamentului nr. 2019/980.
(2)Documentul de ofertă al F.I.A.S. care atrage capital exclusiv de la investitori profesionali pe bază de plasament privat este întocmit în conformitate cu reglementările emise de A.S.F.
Art. 23
(1)Prin excepţie de la prevederile art. 4 alin. (4), A.S.F. acordă autorizaţia unui F.I.A.S. administrat de un A.F.I.A., în termen de 3 luni de la data primirii documentaţiei complete prevăzute de reglementările aplicabile. În cazuri bine justificate, acest termen se poate prelungi cu maximum 3 luni, în funcţie de circumstanţele specifice cazului şi după ce A.S.F. a notificat F.I.A.S. cu privire la această prelungire.
(2)Acordarea autorizaţiei unui F.I.A.S. poate fi refuzată în situaţia în care A.S.F. consideră că administrarea prudenţială nu poate fi asigurată, deşi sunt îndeplinite condiţiile prevăzute de prezenta lege şi de reglementările A.S.F.
Art. 24
Retragerea autorizaţiei la solicitarea expresă a F.I.A.S. se efectuează în condiţiile prevăzute la art. 4 alin. (4) şi în reglementările emise de A.S.F.
Art. 25
(1)Prevederile cap. II şi III din Legea nr. 74/2015, cu modificările şi completările ulterioare, se aplică în mod corespunzător şi F.I.A.S. autoadministrate, potrivit prevederilor prezentei legi şi reglementărilor A.S.F.
(2)Prevederile art. 8 alin. (6) şi (7) şi ale art. 12-16 se aplică în mod corespunzător şi F.I.A.S.
Art. 26
(1)În cazul F.I.A.S. înfiinţate prin subscripţie publică, emiterea de către A.S.F. a autorizaţiei menţionate la art. 23 se realizează ulterior finalizării subscripţiei publice de acţiuni derulate în baza unui prospect de emisiune autorizat de către A.S.F. conform art. 27.
(2)Suplimentar documentelor prevăzute la art. 21 alin. (1), F.I.A.S. înfiinţate prin subscripţie publică depun la A.S.F. ataşat cererii de autorizare şi rezultatele subscripţiei publice, motiv pentru care, în termen de maximum 15 zile de la data închiderii subscripţiei publice, membrii fondatori convoacă adunarea constitutivă în conformitate cu prevederile Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi fac demersurile pentru autorizarea de către A.S.F. a societăţii.
Art. 27
(1)Prospectul de emisiune al F.I.A.S înfiinţat prin subscripţie publică supus aprobării A.S.F. are conţinutul prevăzut în Regulamentul nr. 2019/980 şi include şi actul constitutiv al F.I.A.S.
(2)Perioada de subscripţie publică este precizată în prospectul de emisiune, dar nu poate depăşi 12 luni.
(3)Actualizarea prospectului în cazul modificării termenilor ofertei sau apariţiei oricărui nou eveniment sau modificării informaţiilor iniţiale prezentate în cadrul prospectului, de natură a afecta decizia investiţională, pe parcursul procesului de subscripţie publică, se efectuează în conformitate cu prevederile legale în vigoare aplicabile emitenţilor de valori mobiliare, ale reglementărilor emise de A.S.F. şi cu respectarea prevederilor Regulamentului nr. 2019/980.
(4)Ulterior autorizării prospectului de emisiune al F.I.A.S. înfiinţat prin subscripţie publică, acesta este depus la oficiul registrului comerţului din judeţul unde este declarat sediul social, în vederea publicării lui în conformitate cu prevederile Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 28
(1)F.I.A.S. înfiinţate prin subscripţie publică sunt obligate să solicite admiterea la tranzacţionare în cadrul unui loc de tranzacţionare în termen de 90 de zile lucrătoare de la data obţinerii autorizaţiei din partea A.S.F.
(2)În termenul prevăzut de reglementările operatorului locului de tranzacţionare pentru aprobarea solicitării de admitere la tranzacţionare, dar nu mai târziu de 12 luni de la data obţinerii autorizaţiei de la A.S.F. conform termenului prevăzut la art. 27 alin. (2), A.F.I.A. desemnat ca administrator al F.I.A.S. sau F.I.A.S. administrat intern, după caz, înfiinţate prin subscripţie publică, pot atrage capital de la investitori în baza unui angajament ferm de admitere la tranzacţionare în cadrul unui loc de tranzacţionare.
(3)În cazul în care solicitarea A.F.I.A./F.I.A.S. administrat intern înfiinţat prin subscripţie publică este respinsă de către operatorul locului de tranzacţionare menţionat la alin. (2), autorizaţia acordată de A.S.F. pentru F.I.A.S. este considerată nulă de drept, iar A.F.I.A./F.I.A.S. administrat intern are obligaţia returnării integrale a sumelor de bani atrase de la investitori în termen de 30 de zile de la momentul emiterii deciziei operatorului locului de tranzacţionare.
(4)În cazul unui F.I.A.S. înfiinţat prin subscripţie publică, după admiterea acţiunilor sale în cadrul unui loc de tranzacţionare, acţiunile pot fi răscumpărate cu respectarea prevederilor legale în vigoare aplicabile emitenţilor de valori mobiliare, precum şi a reglementărilor proprii ale operatorului respectivului loc de tranzacţionare.
(5)Prevederile prezentului articol se aplică şi F.I.A.S. care atrag capital de la cel puţin 150 de investitori de retail.
Art. 29
(1)Adunarea generală a acţionarilor, denumită în continuare A.G.A., a F.I.A.S. se desfăşoară potrivit prevederilor Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale actului constitutiv al acesteia.
(2)F.I.A.S. efectuează returnări de capital proporţionale cu cotele-părţi din aporturile investitorilor în scopul reducerii capitalului social al F.I.A.S., o singură dată în cursul unui exerciţiu financiar, în limita a maximum 5% din capitalul social, cu aprobarea adunării generale extraordinare a acţionarilor, denumită în continuare A.G.E.A., a F.I.A.S., în conformitate cu prevederile Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

(3)Prin excepţie de la prevederile alin. (2), F.I.A.S. poate efectua returnări suplimentare de capital, proporţionale cu cotele-părţi din aporturile investitorilor, de mai multe ori în cursul unui exerciţiu financiar, cu respectarea unei limite maxime, anuale, de 10% din capitalul social, în scopul reducerii capitalului social al F.I.A.S., cu respectarea următoarelor cerinţe cumulative:
a)returnarea de capital este aprobată de A.G.E.A. a F.I.A.S., desfăşurată potrivit prevederilor Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
b)returnarea de capital către acţionari se realizează exclusiv din surse proprii ale F.I.A.S.;
c)F.I.A.S. a înregistrat profit în ultimele 3 exerciţii financiare anterioare, în conformitate cu situaţiile financiare anuale ale F.I.A.S. auditate conform legii.

(4)F.I.A.S. efectuează operaţiuni de răscumpărare a acţiunilor proprii, o singură dată în cursul unui exerciţiu financiar, în limita a maximum 10% din capitalul social, cu respectarea condiţiilor prevăzute la alin. (3) lit. a) şi b), plata acţiunilor astfel dobândite urmând a se face numai din surse proprii ale F.I.A.S.

Art. 291
(1)Acţionarii F.I.A.S. care nu au votat în favoarea unei hotărâri a adunării generale au dreptul de a se retrage din societate şi de a solicita răscumpărarea acţiunilor lor de către societate, astfel:
a)în cazurile prevăzute la art. 134 alin. (1) din Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
b)în următoarele situaţii:
1.înlocuirea A.F.I.A. extern care administrează F.I.A.S. sau schimbarea tipului de administrare a F.I.A.S. prevăzut de prezenta lege;
2.modificarea duratei de funcţionare a F.I.A.S.;
3.modificarea categoriei în care este încadrat F.I.A.S. în conformitate cu prevederile art. 31 şi 46;
4.modificarea comisionului de răscumpărare peste limita maximă prevăzută de documentele F.I.A.S.
(2)Prevederile alin. (1) lit. b) nu se aplică F.I.A.S. ale cărui acţiuni sunt admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată.
(3)Prin derogare de la prevederile art. 134 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, modificarea obiectului de activitate al F.I.A.S. în conformitate cu prevederile Legii nr. 74/2015, cu modificările şi completările ulterioare, ca urmare a modificării tipului de administrare, se realizează fără oferirea dreptului acţionarilor de retragere din societate, modificare ce este înregistrată la oficiul registrului comerţului din judeţul în care este înregistrat sediul social al F.I.A.S., în baza hotărârii A.G.E.A. a F.I.A.S., ulterior obţinerii autorizaţiei emise de A.S.F.
(4)Dreptul de retragere prevăzut la alin. (1) lit. b) poate fi exercitat în termen de 30 de zile de la data autorizării/aprobării de către A.S.F. a modificărilor intervenite.

Art. 30
(1)În cazul F.I.A.S. ale căror acţiuni sunt admise la tranzacţionare în cadrul unui loc de tranzacţionare sau sunt tranzacţionate în cadrul unei burse dintr-un stat terţ, pe lângă prevederile art. 29 alin. (1), desfăşurarea A.G.A. are loc cu respectarea legislaţiei naţionale aplicabile emitenţilor de valori mobiliare.
(2)F.I.A.S. de la alin. (1) îşi pot răscumpăra propriile acţiuni prin hotărârea A.G.A. a F.I.A.S. şi în conformitate cu prevederile legale aplicabile.

(3)Acţiunile dobândite în condiţiile alin. (2) pot fi folosite, pe baza hotărârii A.G.A. a F.I.A.S., în scopul diminuării capitalului social, al stabilizării cotaţiei acţiunilor proprii pe piaţa de capital sau al remunerării personalului identificat definit în reglementările A.S.F. care pun în aplicare ghidurile ESMA privind politicile solide de remunerare în conformitate cu Directiva nr. 61/2011/UE (DAFIA).

Art. 301
(1)Prevederile art. 91 alin. (1)-(3) şi (5) se aplică în mod corespunzător şi în cazul unui F.I.A.S.
(2)Prevederile alin. (1) nu sunt aplicabile acelor F.I.A.S. care sunt admise la tranzacţionare/tranzacţionate în cadrul unui loc de tranzacţionare.