Titlul vi - Răspunderi şi sancţiuni - Legea 24/2017 privind emitenţii de instrumente financiare şi operaţiuni de piaţă - Republicare

M.Of. 772

În vigoare
Versiune de la: 5 Iulie 2024 până la: 7 Octombrie 2024
TITLUL VI:Răspunderi şi sancţiuni
CAPITOLUL I:Răspunderea contravenţională
Art. 146
(1)Constituie contravenţii, în măsura în care nu sunt săvârşite în astfel de condiţii încât să fie considerate potrivit legii penale infracţiuni, faptele săvârşite de către:
a)entităţile autorizate, reglementate şi supravegheate de A.S.F., emitenţii de valori mobiliare şi/sau de către membrii consiliului de administraţie sau ai consiliului de supraveghere, directorii ori membrii directoratului, respectiv, în toate cazurile în care a fost numit, directorul general şi, dacă există această funcţie, directorul general adjunct, angajaţii entităţii autorizate, reglementate şi supravegheate sau ai emitenţilor de valori mobiliare, persoanele fizice sau juridice care exercită de jure sau de facto funcţii de conducere ori exercită cu titlu profesional activităţi reglementate de prezenta lege, ofertanţii şi/sau persoanele cu care acţionează în mod concertat, persoana care solicită admiterea la tranzacţionare a unui emitent, persoanele însărcinate cu realizarea prospectului, deţinătorii de instrumente financiare şi/sau persoanele cu care acţionează în mod concertat, organele administraţiei publice centrale şi locale, organismele internaţionale, după caz, în legătură cu:
1.încălcarea prevederilor privind ofertele publice şi operaţiunile de retragere a acţionarilor dintr-o societate prevăzute la art. 6 alin. (2), art. 7 alin. (2), art. 9, 10, art. 11 alin. (1), art. 17, art. 21, art. 23 alin. (2), art. 26 alin. (1), (4) şi (5), art. 27 alin. (1)-(5), art. 28, art. 29 alin. (1), art. 32 alin. (2) şi (3), art. 33 alin. (1)-(3), (6) şi (7), art. 34 alin. (1), art. 35, art. 40 alin. (7), art. 42, art. 43 şi art. 44 alin. (7);
2.încălcarea prevederilor privind admiterea, respectiv retragerea de la tranzacţionare a valorilor mobiliare prevăzute la art. 50, 53, 54, art. 55 alin. (1), art. 57, art. 58 alin. (1)-(3), art. 59, 60, art. 61 alin. (1) şi art. 62;
3.încălcarea obligaţiilor de raportare, de realizare a operaţiunilor şi de respectare a conduitei şi condiţiilor prevăzute la art. 48 alin. (1), (2) şi (4), art. 64, art. 79-81, art. 82 alin. (1), art. 83, art. 85 alin. (1), (3) şi (4), art. 86, art. 87 alin. (3), art. 88 alin. (3), art. 91 alin. (1), (2) şi (4), art. 92, art. 95 alin. (2)-(4) şi (6)-(8), art. 96, art. 97 alin. (1), (2) şi (4), art. 98, art. 99, art. 105 alin. (1), (2), (6)-(8), (19), (20), (22), (23), (231), (232) şi (233), art. 106, art. 107 şi art. 108 alin. (1), (2), (4), (7)-(9) şi (11)-(13);

4.desfăşurarea unei oferte publice fără aprobarea A.S.F. a documentului de ofertă, precum şi desfăşurarea fără aprobarea A.S.F. a oricăror activităţi sau operaţiuni pentru care prezenta lege impune aprobarea;
5.nerespectarea condiţiilor stabilite prin decizia A.S.F. de aprobare a prospectului/documentului de ofertă, a unor amendamente la acesta, precum şi a anunţului/anunţului preliminar sau materialelor publicitare aferente unei oferte publice de cumpărare;
6.nerespectarea obligaţiilor prevăzute la art. 41 alin. (3) şi (4);
7.nerespectarea prevederilor privind admiterea, înscrierea şi retragerea valorilor mobiliare de la tranzacţionarea în cadrul unui sistem multilateral de tranzacţionare sau în cadrul unui sistem organizat de tranzacţionare, respectiv a prevederilor privind obligaţiile de raportare, de realizare a operaţiunilor şi de respectare a conduitei şi a condiţiilor prevăzute la art. 120-122;
8.împiedicarea exercitării drepturilor acţionarilor, prevăzute la art. 97 alin. (3) teza I, art. 105 alin. (3), (5), (10), alin. (11) teza I şi alin. (18);
9.încălcarea obligaţiilor de raportare, de realizare a operaţiunilor şi de respectare a conduitei şi condiţiilor prevăzute la art. 101-104;
b)emitent în legătură cu nerespectarea obligaţiei de publicare, respectiv de transmitere în termenul stabilit a rapoartelor, respectiv a informaţiilor ce trebuie incluse în rapoartele prevăzute la art. 63-69, art. 74 alin. (6), art. 77 şi art. 78;
c)persoana fizică sau entitatea legală în legătură cu nerespectarea obligaţiei de notificare, în termenul stabilit, a achiziţionării sau cedării unei deţineri importante, în conformitate cu prevederile art. 71 alin. (1) şi (2), art. 72, art. 74-76;
d)emitent în legătură cu nerespectarea prevederilor art. 71 alin. (5).
(2)Constituie de asemenea contravenţii, în măsura în care nu sunt săvârşite în astfel de condiţii încât să fie considerate potrivit legii penale infracţiuni, următoarele fapte:
a)nerespectarea prevederilor reglementărilor în vigoare, emise de A.S.F., precum şi a măsurilor stabilite prin actele de autorizare, supraveghere şi control sau a altor măsuri adoptate de A.S.F.;
b)nerespectarea obligaţiilor prevăzute la art. 39 alin. (1) referitoare la iniţierea, în termenul prevăzut de lege, a unei oferte publice de preluare obligatorie;
c)nerespectarea prevederilor privind interdicţia de a achiziţiona acţiuni prevăzută la art. 39 alin. (2);
d)nerespectarea prevederilor referitoare la modul de întocmire a situaţiilor financiar-contabile şi la auditarea acestora, prevăzute la art. 110;
e)împiedicarea fără drept a exercitării drepturilor conferite de către lege A.S.F., precum şi refuzul nejustificat al oricărei persoane de a răspunde solicitărilor A.S.F. în exercitarea atribuţiilor care îi revin conform legii;
f)încălcările prevăzute la art. 38 alin. (1) lit. a) şi b) din Regulamentul (UE) nr. 2017/1.129.
Art. 147
(1)În cazul constatării contravenţiilor prevăzute la art. 146 pot fi aplicate următoarele sancţiuni şi măsuri administrative:
a)o declaraţie publică în care se indică persoana fizică sau entitatea legală responsabilă şi natura încălcării;
b)un ordin prin care i se solicită persoanei fizice sau entităţii legale responsabile să înceteze comportamentul care constituie o încălcare şi să nu îl repete;
c)avertisment sau amendă, prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (2) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, cuprinsă între următoarele limite, după cum urmează:
1.în cazul contravenţiilor prevăzute la art. 146 alin. (1) lit. a) pct. 4, 5, 9 şi lit. d) şi alin. (2) lit. c) şi e):
(i)pentru persoanele fizice: avertisment sau amendă de la 5.000 lei până la cea mai mare valoare dintre 4.500.000 lei sau de două ori valoarea beneficiului rezultat din încălcare sau a pierderii evitate prin aceasta, în cazul în care aceste valori pot fi stabilite;
(ii)pentru entităţile legale: avertisment sau amendă de la 10.000 lei până la cea mai mare valoare dintre 20.000.000 de lei sau 5% din cifra de afaceri anuală totală, conform ultimelor situaţii financiare anuale disponibile aprobate de organul de administrare, sau de două ori valoarea beneficiului rezultat din încălcare sau a pierderii evitate prin aceasta, în cazul în care acestea pot fi stabilite;
2.în cazul contravenţiilor prevăzute la art. 146 alin. (1) lit. a) pct. 1-3, 7 şi 8 şi la alin. (2) lit. a) şi d):
(i)pentru persoanele fizice: avertisment sau amendă de la 10.000 lei până la cea mai mare valoare dintre 9.000.000 lei sau de două ori valoarea beneficiului rezultat din încălcare sau a pierderii evitate prin aceasta, în cazul în care aceste valori pot fi stabilite;
(ii)pentru entităţile legale: avertisment sau amendă de la 15.000 lei până la cea mai mare valoare dintre 45.000.000 lei sau 5% din cifra de afaceri anuală totală, conform ultimelor situaţii financiare anuale disponibile aprobate de organul de administrare, sau de două ori valoarea beneficiului rezultat din încălcare sau a pierderii evitate prin aceasta, în cazul în care aceste valori pot fi stabilite;
3.în cazul contravenţiilor prevăzute la art. 146 alin. (1) lit. b) şi c):
(i)pentru persoanele fizice: avertisment sau amendă de la 10.000 lei până la cea mai mare valoare dintre 9.000.000 lei sau de două ori valoarea beneficiului rezultat din încălcare sau a pierderii evitate prin aceasta, în cazul în care acestea pot fi stabilite;
(ii)pentru entităţile legale: avertisment sau amendă de la 15.000 lei până la cea mai mare valoare dintre 45.000.000 lei sau 5% din cifra de afaceri anuală totală, conform ultimelor situaţii financiare anuale disponibile aprobate de organul de administrare, sau de două ori valoarea beneficiului rezultat din încălcare sau a pierderii evitate prin aceasta, în cazul în care aceste valori pot fi stabilite;
4.în cazul contravenţiilor prevăzute la art. 146 alin. (2) lit. b):
(i)pentru persoanele fizice:
1.avertisment sau amendă de la 1.000 lei până la cea mai mare valoare dintre 2.000.000 lei sau de două ori valoarea beneficiului rezultat din încălcare sau a pierderii evitate prin aceasta, în cazul în care aceste valori pot fi stabilite, dacă termenul legal de lansare a ofertei a fost depăşit cu cel mult 30 de zile;
2.amendă de la 25.001 lei până la cea mai mare valoare dintre 4.500.000 lei sau de două ori valoarea beneficiului rezultat din încălcare sau a pierderii evitate prin aceasta, în cazul în care aceste valori pot fi stabilite, dacă termenul legal de lansare a ofertei a fost depăşit cu cel mult 60 de zile;
3.amendă de la 50.001 lei până la cea mai mare valoare dintre 4.500.000 lei sau de două ori valoarea beneficiului rezultat din încălcare sau a pierderii evitate prin aceasta, în cazul în care aceste valori pot fi stabilite, dacă termenul legal de lansare a ofertei a fost depăşit cu mai mult de 60 de zile;
(ii)pentru entităţile legale:
1.avertisment sau amendă de la 10.000 lei până la cea mai mare valoare dintre 4.000.000 lei sau 1% din cifra de afaceri anuală totală, conform ultimelor situaţii financiare anuale disponibile aprobate de organul de administrare, sau de două ori valoarea beneficiului rezultat din încălcare sau a pierderii evitate prin aceasta, în cazul în care aceste valori pot fi stabilite, dacă termenul legal de lansare a ofertei a fost depăşit cu cel mult 30 de zile;
2.amendă de la 25.000 lei până la cea mai mare valoare dintre 8.000.000 lei sau 5% din cifra de afaceri anuală totală, conform ultimelor situaţii financiare anuale disponibile aprobate de organul de administrare, sau de două ori valoarea beneficiului rezultat din încălcare sau a pierderii evitate prin aceasta, în cazul în care aceste valori pot fi stabilite, dacă termenul legal de lansare a ofertei a fost depăşit cu cel mult 60 de zile;
3.amendă de la 50.000 lei până la cea mai mare valoare dintre 8.000.000 lei sau 10% din cifra de afaceri anuală totală, conform ultimelor situaţii financiare anuale disponibile aprobate de organul de administrare, sau de două ori valoarea beneficiului rezultat din încălcare sau a pierderii evitate prin aceasta, în cazul în care aceste valori pot fi stabilite, dacă termenul legal de lansare a ofertei a fost depăşit cu mai mult de 60 de zile.

d)dispunerea de măsuri în scopul remedierii deficienţelor constatate şi/sau prevenirii apariţiei/materializării unor riscuri în activitatea persoanelor prevăzute la art. 146 alin. (1) lit. a).

(2)Săvârşirea contravenţiei prevăzute la art. 146 alin. (1) lit. a) pct. 6 se sancţionează potrivit dispoziţiilor alin. (1) lit. c) pct. 4, care se aplică în mod corespunzător.
Art. 148
În cazul în care entitatea legală prevăzută la art. 147 este o societate-mamă sau o filială a unei societăţi-mamă care trebuie să întocmească conturi consolidate în conformitate cu reglementările contabile aplicabile, cifra de afaceri totală relevantă este cifra de afaceri totală anuală sau tipul de venit corespunzător reglementărilor contabile aplicabile, în conformitate cu ultimele conturi anuale consolidate disponibile, aprobate de organul de administrare al societăţii-mamă.
Art. 149
Fără a aduce atingere competenţelor A.S.F. stabilite prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 93/2012, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările şi completările ulterioare, şi prin prezenta lege, precum şi posibilităţii de impunere de către organele abilitate, în cazurile aplicabile, a unor sancţiuni penale, A.S.F. poate dispune, cu titlu de măsură administrativă, suspendarea exercitării drepturilor de vot aferente acţiunilor în cazul constatării contravenţiei prevăzute la art. 146 alin. (1) lit. c) referitoare la nerespectarea obligaţiei de notificare în cazul depăşirii pragului de 33% din drepturile de vot ale emitentului.
Art. 150
(1)A.S.F. publică toate deciziile privind sancţiunile şi măsurile impuse în conformitate cu prevederile art. 146-149, fără întârzieri nejustificate, inclusiv cel puţin informaţiile privind tipul şi natura încălcării şi identitatea persoanelor fizice sau a entităţilor legale responsabile de încălcare. Prin excepţie, A.S.F. poate amâna publicarea unei decizii sau poate publica decizia în mod anonim în oricare dintre circumstanţele următoare:
a)atunci când, în cazul în care sancţiunea este impusă unei persoane fizice, se constată, în urma unei evaluări anterioare obligatorii a proporţionalităţii publicării datelor cu caracter personal, că aceasta este disproporţionată;
b)atunci când publicarea ar periclita grav stabilitatea sistemului financiar sau o anchetă oficială în curs;
c)atunci când publicarea ar cauza, în măsura în care se poate stabili acest lucru, prejudicii disproporţionate şi grave instituţiilor sau persoanelor fizice implicate.
(2)A.S.F. publică deciziile privind sancţiunile şi măsurile impuse pentru nerespectarea prevederilor art. 101-104 de către investitorii instituţionali prevăzuţi la art. 94 lit. e) pct. (i), în conformitate cu regimul publicării prevăzut de Legea nr. 237/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
(3)În cazul introducerii unei căi de atac împotriva deciziei publicate conform alin. (1), A.S.F. este obligată fie să publice această informaţie în momentul publicării respectivei decizii, fie să modifice textul publicat în cazul în care calea de atac este înaintată după publicarea iniţială.
Art. 151
(1)A.S.F. stabileşte tipul şi nivelul sancţiunilor sau măsurilor administrative aplicate în conformitate cu prevederile art. 146-149, cu luarea în considerare a tuturor circumstanţelor relevante, inclusiv, după caz, a următoarelor:
a)gravitatea şi durata încălcării;
b)gradul de responsabilitate al persoanei fizice sau al entităţii legale responsabile;
c)capacitatea financiară a persoanei fizice sau a entităţii legale responsabile, astfel cum este indicată de cifra de afaceri totală a entităţii legale responsabile, de venitul anual al persoanei fizice responsabile, în măsura în care acestea pot fi identificate, sau de alţi indicatori relevanţi;
d)valoarea beneficiului obţinut sau a pierderilor evitate de către persoana fizică sau entitatea legală responsabilă, în măsura în care acestea pot fi stabilite;
e)pierderile suferite de terţi ca urmare a încălcării, în măsura în care acestea pot fi stabilite;
f)măsura în care persoana fizică sau entitatea legală responsabilă cooperează cu A.S.F.;
g)încălcările anterioare săvârşite de persoana fizică sau entitatea legală responsabilă.
(2)Prelucrarea datelor cu caracter personal colectate în cadrul sau în scopul exercitării competenţelor de supraveghere şi de investigare în temeiul prezentei legi se desfăşoară în conformitate cu legislaţia naţională aplicabilă şi cu Regulamentul (CE) nr. 45/2001*) al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 decembrie 2000 privind protecţia persoanelor fizice cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal de către instituţiile şi organele comunitare şi privind libera circulaţie a acestor date.
____
*)A se vedea Regulamentul (UE) nr. 1725/2018 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 octombrie 2018 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal de către instituţiile, organele, oficiile şi agenţiile Uniunii şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 45/2001 şi a Deciziei nr. 1247/2002/CE.
Art. 152
(1)A.S.F. aplică sancţiuni contravenţionale adecvate şi măsuri administrative eficace, proporţionale şi disuasive, cu respectarea dispoziţiilor Regulamentului (UE) nr. 2017/1.129 şi a prezentei legi, persoanelor care săvârşesc faptele prevăzute la art. 146 alin. (2) lit. f).
(2)Limitele amenzilor prevăzute în prezentul articol sunt stabilite prin derogare de la art. 8 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001.
(3)În cazul încălcărilor prevăzute la art. 38 alin. (1) lit. a) din Regulamentul (UE) nr. 2017/1.129, A.S.F. poate aplica următoarele sancţiuni contravenţionale şi măsuri administrative:
a)sancţiunile şi măsurile prevăzute la art. 38 alin. (2) lit. a)-c) din Regulamentul (UE) nr. 2017/1.129. Limitele sancţiunii prevăzute la art. 38 alin. (2) lit. c) din Regulamentul (UE) nr. 2017/1.129 sunt cuprinse între o dată şi până la dublul cuantumului profiturilor obţinute sau al pierderilor evitate ca urmare a încălcării, în cazul în care acestea pot fi calculate;
b)pentru persoanele fizice, amendă de la 10.000 lei până la 9.000.000 lei;
c)pentru persoanele juridice amendă de la 15.000 lei până la 45.000.000 lei sau 5% din cifra de afaceri anuală totală a persoanei juridice respective conform ultimelor situaţii financiare disponibile aprobate de organul de conducere.
(4)În cazul încălcărilor prevăzute la art. 38 alin. (1) lit. b) din Regulamentul (UE) nr. 2017/1.129, A.S.F. poate aplica următoarele sancţiuni contravenţionale şi măsuri administrative:
a)sancţiunile şi măsurile prevăzute la art. 38 alin. (2) lit. a) şi b) din Regulamentul (UE) nr. 2017/1.129;
b)pentru persoanele fizice, avertisment sau amendă de la 1.000 lei până la 2.000.000 lei;
c)pentru persoanele juridice, avertisment sau amendă de la 7.000 lei până la 4.000.000 lei sau 1% din cifra de afaceri anuală totală a persoanei juridice respective conform ultimelor situaţii financiare disponibile aprobate de organul de conducere.
(5)În cazul aplicării sancţiunilor prevăzute la alin. (3) lit. c), respectiv la alin. (4) lit. c), prevederile art. 38 alin. (2) lit. d) ultimul paragraf din Regulamentul (UE) nr. 2017/1.129 se aplică în mod corespunzător.
(6)În luarea unei decizii cu privire la tipul şi nivelul sancţiunilor contravenţionale şi măsurilor administrative aplicate potrivit prezentului articol, A.S.F. ţine cont de toate circumstanţele relevante, respectiv cooperează şi îşi coordonează activităţile, în cazurile aplicabile, cu celelalte autorităţi competente, în conformitate cu prevederile art. 39 din Regulamentul (UE) nr. 2017/1.129.
(7)A.S.F. are competenţa de a coopera cu autorităţile judiciare naţionale relevante, sens în care primeşte de la acestea informaţii specifice în legătură cu anchete sau proceduri penale iniţiate cu privire la cazuri care sunt susceptibile a intra sub incidenţa art. 157 alin. (1) şi care ar constitui încălcări ale Regulamentului (UE) nr. 2017/1.129, precum şi prerogativa de a oferi acelaşi tip de informaţii altor autorităţi competente şi ESMA, în sensul aplicării art. 33 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 2017/1.129.
(8)A.S.F. publică orice decizie de aplicare a unei sancţiuni contravenţionale sau a unei alte măsuri administrative potrivit prezentului articol, precum şi informaţii în legătură cu aceasta, în conformitate cu prevederile art. 42 din Regulamentul (UE) nr. 2017/1.129.
(9)A.S.F. transmite ESMA, în conformitate cu art. 43 din Regulamentul (UE) nr. 2017/1.129, informaţii privind sancţiunile contravenţionale şi măsurile administrative aplicate potrivit prezentului articol, respectiv privind anchetele penale efectuate şi sancţiunile penale aplicate în cazuri care intră sub incidenţa art. 157 alin. (1) şi care constituie o încălcare a prevederilor Regulamentului (UE) nr. 2017/1.129, prevăzute la art. 38 alin. (1) lit. a) din acelaşi regulament.
(10)În sensul aplicării art. 43 din Regulamentul (UE) nr. 2017/1.129, A.S.F. are acces la informaţiile şi hotărârea finală în legătură cu orice sancţiune penală prevăzută la alin. (9) şi le transmite ESMA.
Art. 153
(1)Prevederile art. 160-172 se aplică în mod corespunzător în ceea ce priveşte instituirea de către A.S.F. de mecanisme în conformitate cu art. 41 din Regulamentul (UE) nr. 2017/1.129.
(2)Angajatorii implicaţi în activităţi reglementate în scopul serviciilor financiare instituie proceduri adecvate prin care angajaţii lor raportează la nivel intern, prin intermediul unui canal specific, independent şi autonom, încălcările efective sau potenţiale ale Regulamentului (UE) nr. 2017/1.129. În sensul prezentului alineat, expresia "canal specific" are înţelesul prevăzut de art. 41 din Regulamentul (UE) nr. 2017/1.129.
Art. 154
(1)A.S.F. aplică sancţiuni contravenţionale şi măsuri administrative adecvate persoanelor ce săvârşesc încălcările prevăzute la art. 30 alin. (1) lit. a) şi b) din Regulamentul (UE) nr. 596/2014.
(2)Limitele amenzilor stabilite prin prezentul articol derogă de la prevederile art. 8 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001.
(3)În cazul încălcărilor prevăzute la art. 30 alin. (1) lit. a) din Regulamentul (UE) nr. 596/2014, A.S.F. poate aplica următoarele sancţiuni contravenţionale şi măsuri administrative:
a)sancţiunile şi măsurile prevăzute la art. 30 alin. (2) lit. a)-h) din Regulamentul (UE) nr. 596/2014. Interdicţia temporară prevăzută la art. 30 alin. (2) lit. e) şi g) din Regulamentul (UE) nr. 596/2014 poate fi dispusă pentru o perioadă cuprinsă între 90 de zile şi 5 ani. Limitele sancţiunii prevăzute la art. 30 alin. (2) lit. h) din Regulamentul (UE) nr. 596/2014 sunt cuprinse între o dată până la de trei ori valoarea profiturilor obţinute sau a pierderilor evitate ca urmare a încălcării, în cazul în care acestea pot fi stabilite;
b)pentru persoanele fizice, amenzi după cum urmează:
(i)amendă de la 10.000 lei până la 22.000.000 lei pentru încălcări ale prevederilor art. 14 şi 15 din Regulamentul (UE) nr. 596/2014, când faptele sunt săvârşite fără forma de vinovăţie cerută de lege pentru a fi calificate ca infracţiuni;
(ii)amendă de la 10.000 lei până la 9.000.000 lei pentru încălcări ale prevederilor art. 16 şi 17 din Regulamentul (UE) nr. 596/2014; şi

(iii)amendă de la 1.000 lei până la 2.200.000 lei pentru încălcări ale prevederilor art. 18, 19 şi 20 din Regulamentul (UE) nr. 596/2014; şi
c)pentru persoanele juridice, amenzi după cum urmează:
(i)amendă de la 20.000 lei până la 66.000.000 lei sau 15% din cifra de afaceri anuală totală a persoanei juridice potrivit ultimelor situaţii financiare disponibile aprobate de organul de conducere pentru încălcări ale prevederilor art. 14 şi 15 din Regulamentul (UE) nr. 596/2014, când faptele sunt săvârşite fără forma de vinovăţie cerută de lege pentru a fi calificate ca infracţiuni;
(ii)amendă de la 15.000 lei până la 45.000.000 lei sau 5% din cifra de afaceri anuală totală, potrivit ultimelor situaţii financiare disponibile aprobate de organul de conducere, pentru încălcări ale prevederilor art. 16 şi 17 din Regulamentul (UE) nr. 596/2014; şi

(iii)amendă de la 7.000 lei până la 4.500.000 lei pentru încălcări ale prevederilor art. 18, 19 şi 20 din Regulamentul (UE) nr. 596/2014.
(4)În cazul încălcărilor prevăzute la art. 30 alin. (1) lit. b) din Regulamentul (UE) nr. 596/2014, A.S.F. poate aplica următoarele sancţiuni contravenţionale şi măsuri administrative:
a)sancţiunile şi măsurile prevăzute la art. 30 alin. (2) lit. a), c)-e) şi g) din Regulamentul (UE) nr. 596/2014; dispoziţiile alin. (3) lit. a) teza a II-a se aplică în mod corespunzător;
b)pentru persoanele fizice, avertisment sau amendă de la 1.000 lei până la 2.000.000 lei;
c)pentru persoanele juridice, avertisment sau amendă de la 7.000 lei până la 4.000.000 lei.
(5)În cazul aplicării sancţiunilor prevăzute la alin. (3) lit. c) pct. (i) şi (ii), prevederile art. 30 alin. (2) ultimul paragraf din Regulamentul (UE) nr. 596/2014 se aplică în mod corespunzător.
(6)În luarea unei decizii cu privire la tipul şi nivelul sancţiunilor contravenţionale şi măsurilor administrative aplicate potrivit prezentului articol, A.S.F. ţine cont de toate circumstanţele relevante, în conformitate cu prevederile art. 31 din Regulamentul (UE) nr. 596/2014.
(7)A.S.F. publică orice decizie prin care se impune o sancţiune contravenţională sau măsură administrativă aplicată potrivit prezentului articol, în conformitate cu prevederile art. 34 din Regulamentul (UE) nr. 596/2014.
Art. 155
(1)Săvârşirea contravenţiilor prevăzute de prezentul capitol se constată de către persoanele împuternicite din cadrul structurilor de specialitate ale A.S.F.; dacă se constată nerespectarea uneia dintre dispoziţiile legale a căror încălcare este prevăzută drept contravenţie la art. 146, persoanei în cauză i se acordă un termen de 5 zile de la data comunicării celor constatate, în care să formuleze obiecţii cu privire la încălcarea săvârşită.
(2)La primirea actelor de verificare rezultate în urma activităţii de autorizare, supraveghere sau control, potrivit cărora se constată săvârşirea uneia din contravenţiile prevăzute de prezentul capitol, prin derogare de la prevederile art. 15 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, A.S.F. dispune, prin decizie individuală, aplicarea sancţiunilor corespunzătoare.
(3)Decizia de sancţionare prevăzută la alin. (2) trebuie să cuprindă următoarele elemente: datele de identificare a contravenientului, data săvârşirii faptei, descrierea faptei contravenţionale şi a împrejurărilor care pot fi avute în vedere la individualizarea sancţiunii, indicarea temeiului legal potrivit căruia se stabileşte şi se sancţionează contravenţia, sancţiunea principală şi eventualele sancţiuni complementare şi măsuri administrative aplicate, termenul şi modalitatea de plată a amenzii şi termenul de exercitare a căii de atac.
(31)Prin derogare de la prevederile art. 28 alin. (1) şi ale art. 29 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, în cazul sancţiunilor prevăzute la art. 147, 152, 154 şi 1541, persoanele sancţionate achită amenda contravenţională stabilită în decizia A.S.F. de sancţionare în termen de cel mult 15 zile de la data comunicării acesteia.

(4)Prin derogare de la prevederile art. 13 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, aplicarea sancţiunii amenzii contravenţionale se prescrie în termen de 3 ani de la data săvârşirii faptei. În cazul contravenţiilor continue, termenul de prescripţie de 3 ani curge de la data constatării faptei sau de la data încetării ultimului act ori fapt săvârşit, dacă acest moment intervine anterior constatării.
(5)Când fapta a fost urmărită ca infracţiune şi ulterior s-a stabilit că ea constituie contravenţie, prescripţia aplicării sancţiunii nu curge pe tot timpul în care cauza s-a aflat în faţa organelor de cercetare sau de urmărire penală ori în faţa instanţei de judecată, dacă sesizarea s-a făcut înăuntrul termenului prevăzut la alin. (4).
(6)Prin derogare de la dispoziţiile art. 13 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, când fapta a fost urmărită ca infracţiune şi ulterior s-a stabilit că ea constituie contravenţie, prescripţia aplicării sancţiunii operează dacă sancţiunea nu a fost aplicată în termen de 4 ani de la data săvârşirii, respectiv a constatării faptei.
(7)Prin derogare de la prevederile art. 7 alin. (1) şi art. 11 alin. (1) şi (2) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare, decizia de sancţionare prevăzută la alin. (2), precum şi celelalte acte administrative adoptate de A.S.F. conform prevederilor prezentei legi sau pentru aplicarea regulamentelor adoptate la nivelul Uniunii Europene în domeniile prevăzute de prezenta lege, motivate în mod corespunzător, pot fi atacate, în termen de 30 de zile de la data comunicării, la Curtea de Apel Bucureşti - Secţia contencios administrativ şi fiscal. Actul administrativ individual prin care A.S.F. aplică sancţiunea cu amendă constituie titlu executoriu.

(8)În sensul art. 20 din Regulamentul (UE) nr. 2017/1.129, dreptul la o cale de atac se aplică potrivit alin. (7) şi în cazul în care A.S.F. nu a luat nicio decizie de aprobare sau, după caz, nicio decizie de refuzare a unei cereri de aprobare şi nici nu a solicitat modificări sau informaţii suplimentare în termenul prevăzut la art. 20 alin. (2), (3) şi (6) din regulamentul european menţionat, în ceea ce priveşte cererea respectivă.
(9)În măsura în care prezenta lege nu dispune altfel, dispoziţiile prezentului capitol se completează în mod corespunzător cu dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001.

Art. 156
Prin derogare de la prevederile art. 10 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, în cazul săvârşirii a două sau mai multe contravenţii, se aplică sancţiunea cea mai mare, majorată cu până la 50%, după caz.
CAPITOLUL II:Răspunderea penală
Art. 157
(1)Prezentarea cu intenţie de către membrul consiliului de administraţie, administratorul, directorul, directorul general, membrul consiliului de supraveghere, membrul directoratului ori reprezentantul legal, sau, după caz, de către membrii organelor administrative, de conducere sau de supraveghere ale emitentului către deţinătorii de valori mobiliare de situaţii financiare inexacte ori de informaţii nereale privind condiţiile economice ale emitentului constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoarea de la 6 luni la 5 ani şi interzicerea unor drepturi.
(2)Utilizarea abuzivă a informaţiilor privilegiate, astfel cum este prevăzută la art. 133, constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la un an la 5 ani.
(3)Recomandarea sau determinarea unei alte persoane să participe la practici de utilizare abuzivă a informaţiilor privilegiate prevăzută la art. 134 constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la un an la 5 ani.
(4)Divulgarea ilegală a informaţiilor privilegiate prevăzută la art. 135 şi 136 constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la un an la 5 ani.
(5)Manipularea pieţei, astfel cum este prevăzută la art. 137, constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la un an la 5 ani.
Art. 158
(1)Tentativa la infracţiunile prevăzute la art. 157 alin. (2) şi (5) se pedepseşte.
(2)Prin derogare de la prevederile art. 137 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare, în cazul infracţiunilor prevăzute la art. 157 alin. (2)-(5), persoanele juridice sunt sancţionate cu amendă de la 167 lei pe zi până la 275.000 lei pe zi.
(3)Prevederile Legii nr. 253/2013 privind executarea pedepselor, a măsurilor educative şi a altor măsuri neprivative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, cu modificările şi completările ulterioare, se aplică în mod corespunzător şi în cazul executării pedepsei amenzii.
Art. 159
Punerea în executare a pedepsei amenzii prevăzute la art. 158 alin. (2) se realizează în conformitate cu prevederile Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală, cu modificările şi completările ulterioare.
CAPITOLUL III:Mecanisme de raportare a încălcărilor în conformitate cu prevederile art. 32 din Regulamentul (UE) nr. 596/2014
Art. 160
Prezentul capitol prevede norme care detaliază procedurile prevăzute la art. 32 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 596/2014, inclusiv:
a)modalităţile de raportare şi cele referitoare la activităţile desfăşurate, inclusiv în legătură cu măsurile adoptate ca urmare a raportărilor;
b)măsurile de protecţie a persoanelor care lucrează cu contract de muncă şi măsurile privind protecţia datelor personale.
Art. 161
În sensul prezentului capitol, expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a)persoana care efectuează raportarea - o persoană care raportează o încălcare efectivă sau potenţială a Regulamentului (UE) nr. 596/2014 către A.S.F.;
b)persoana subiect al raportării - o persoană care este acuzată, de către persoana care efectuează raportarea, că a comis sau că intenţionează să comită o încălcare a Regulamentului (UE) nr. 596/2014;
c)raportare privind o încălcare - o raportare prezentată A.S.F. de persoana care efectuează raportarea cu privire la o încălcare efectivă sau potenţială a Regulamentului (UE) nr. 596/2014.
Art. 162
(1)A.S.F. are angajaţi specializaţi pentru gestionarea raportărilor privind încălcările care sunt instruiţi în acest sens.
(2)Angajaţii specializaţi au următoarele atribuţii:
a)oferă oricărei persoane interesate informaţii privind procedurile de raportare a încălcărilor;
b)primesc raportări privind încălcările şi desfăşoară activităţi, inclusiv în legătură cu adoptarea de măsuri, ca urmare a acestor încălcări;
c)ţin legătura cu persoana care efectuează raportarea în cazul în care aceasta s-a identificat.
Art. 163
(1)A.S.F. publică pe website-ul propriu, într-o secţiune separată, uşor de identificat şi de accesat, informaţiile referitoare la primirea raportărilor privind încălcările prevăzute la alin. (2).
(2)Informaţiile menţionate la alin. (1) includ toate elementele următoare:
a)canalele de comunicare pentru primirea raportărilor privind încălcările şi activităţile desfăşurate, inclusiv în legătură cu măsurile adoptate ca urmare a acestor încălcări şi pentru contactarea angajaţilor specializaţi în conformitate cu prevederile art. 165 alin. (1), inclusiv:
1.numerele de telefon, precizându-se dacă, atunci când se utilizează aceste linii telefonice, conversaţiile sunt înregistrate sau neînregistrate;
2.adresele poştale şi electronice specifice, care sunt sigure şi asigură confidenţialitatea, pentru contactarea angajaţilor specializaţi;
b)procedurile aplicabile raportărilor privind încălcările menţionate la art. 164;
c)regimul de confidenţialitate aplicabil raportărilor privind încălcările, în conformitate cu procedurile aplicabile raportărilor privind încălcările menţionate la art. 164;
d)procedurile de protecţie a persoanelor care lucrează în temeiul unui contract de muncă;
e)o declaraţie în care se explică în mod clar că persoanele care pun informaţii la dispoziţia A.S.F. în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 596/2014 nu sunt considerate vinovate de încălcarea niciunei restricţii privind divulgarea de informaţii impuse prin contract sau lege, regulamente sau acte administrative şi nu au nicio răspundere de vreun fel cu privire la divulgarea respectivă.
(3)A.S.F. poate publica pe website-ul propriu informaţii mai detaliate decât cele prevăzute la alin. (2) cu privire la primirea raportărilor privind încălcările şi desfăşurarea activităţilor, inclusiv în legătură cu măsurile adoptate ca urmare a acestor încălcări.
Art. 164
(1)Procedurile aplicabile raportărilor privind încălcările menţionate la art. 163 alin. (2) lit. b) indică în mod clar toate informaţiile următoare:
a)faptul că raportările privind încălcările pot fi transmise şi anonim;
b)modul în care A.S.F. poate solicita persoanei care efectuează raportarea să clarifice informaţiile raportate sau să furnizeze informaţii suplimentare de care dispune respectiva persoană;
c)tipul, conţinutul şi calendarul răspunsului cu privire la rezultatul raportării privind încălcarea la care persoana care efectuează raportarea se poate aştepta după raportare;
d)regimul de confidenţialitate aplicabil raportărilor privind încălcările, inclusiv o descriere detaliată a circumstanţelor în care datele confidenţiale ale persoanei care efectuează raportarea pot fi divulgate potrivit prevederilor art. 27-29 din Regulamentul (UE) nr. 596/2014.
(2)Descrierea detaliată menţionată la alin. (1) lit. d) asigură faptul că persoana care efectuează raportarea este informată cu privire la cazurile excepţionale în care confidenţialitatea datelor ar putea să nu fie garantată, inclusiv cu privire la cazurile în care dezvăluirea datelor este o obligaţie necesară şi proporţională impusă de legislaţia Uniunii Europene sau de legislaţia naţională în contextul investigaţiilor sau al procedurilor judiciare ulterioare ori pentru a proteja libertăţile altor persoane, inclusiv dreptul la apărare al persoanei subiect al raportării, fiind în fiecare caz supusă unor garanţii adecvate prevăzute în aceste legislaţii.
Art. 165
(1)A.S.F. stabileşte canale de comunicare independente şi autonome, care sunt sigure şi asigură confidenţialitatea, pentru primirea raportărilor privind încălcările şi pentru activităţile desfăşurate, inclusiv a măsurilor adoptate urmare a acestor încălcări, denumite în continuare canale de comunicare dedicate.
(2)Canalele de comunicare dedicate sunt considerate independente şi autonome, în condiţiile în care acestea îndeplinesc toate criteriile următoare:
a)sunt separate de canalele de comunicare generale ale A.S.F., inclusiv de cele prin care A.S.F. comunică pe plan intern şi cu părţi terţe în cadrul activităţii sale obişnuite;
b)sunt concepute, stabilite şi utilizate într-un mod care garantează caracterul complet, integritatea şi confidenţialitatea informaţiilor şi împiedică accesul angajaţilor neautorizaţi ai A.S.F.;
c)permit stocarea durabilă a informaţiilor, în conformitate cu prevederile art. 166, pentru a permite investigaţii suplimentare.
(3)Canalele de comunicare dedicate permit raportarea încălcărilor efective sau potenţiale cel puţin în toate modurile următoare:
a)raportarea scrisă a încălcărilor, în format electronic sau pe suport hârtie;
b)raportarea orală a încălcărilor prin intermediul liniilor telefonice, indiferent dacă este înregistrată sau neînregistrată;
c)întâlnirea cu angajaţii specializaţi ai A.S.F.
(4)A.S.F. furnizează informaţiile menţionate la art. 163 alin. (2) persoanei care efectuează raportarea înainte de a primi raportarea privind încălcarea sau, cel târziu, în momentul primirii acesteia.
(5)A.S.F. se asigură că o raportare privind o încălcare primită prin alte mijloace decât prin canalele de comunicare dedicate menţionate în prezentul articol este transmisă imediat, fără modificare, angajaţilor specializaţi ai A.S.F., utilizând canalele de comunicare dedicate.
Art. 166
(1)A.S.F. păstrează evidenţa fiecărei raportări privind o încălcare primită.
(2)A.S.F. confirmă fără întârziere primirea raportărilor scrise privind încălcări la adresa poştală sau electronică indicată de persoana care efectuează raportarea, cu excepţia cazului în care persoana care efectuează raportarea solicită în mod explicit să nu i se trimită o confirmare de primire sau A.S.F. consideră, în mod rezonabil, că trimiterea unei confirmări de primire a unei raportări scrise ar pune în pericol protecţia identităţii persoanei care efectuează raportarea.
(3)În cazul în care pentru raportarea încălcărilor se utilizează o linie telefonică înregistrată, A.S.F. are dreptul de a documenta raportarea orală sub forma:
a)unei înregistrări audio a convorbirii într-o formă durabilă şi accesibilă; sau
b)unei transcrieri complete şi exacte a convorbirii, pregătite de angajaţii specializaţi ai A.S.F. În cazurile în care persoana care efectuează raportarea şi-a dezvăluit identitatea, A.S.F. îi oferă posibilitatea de a verifica, a rectifica şi a-şi exprima acordul cu privire la transcrierea convorbirii, prin semnarea acesteia.
(4)În cazul în care pentru raportarea încălcărilor se utilizează o linie telefonică neînregistrată, A.S.F. are dreptul de a documenta raportarea orală sub forma unui proces-verbal exact al convorbirii, întocmit de angajaţii specializaţi ai A.S.F. În cazurile în care persoana care efectuează raportarea şi-a dezvăluit identitatea, A.S.F. îi oferă posibilitatea de a verifica, a rectifica şi a-şi exprima acordul cu privire la procesul-verbal al convorbirii, prin semnarea acestuia.
(5)În cazul în care o persoană solicită o întâlnire cu angajaţii specializaţi ai A.S.F. pentru raportarea unei încălcări în conformitate cu prevederile art. 165 alin. (3) lit. c), A.S.F. se asigură că se păstrează o evidenţă completă şi exactă a întâlnirii într-o formă durabilă şi accesibilă. A.S.F. are dreptul de a documenta evidenţa întâlnirii sub forma:
a)unei înregistrări audio a convorbirii într-o formă durabilă şi accesibilă; sau
b)unui proces-verbal exact al întâlnirii, întocmit de angajaţii specializaţi ai A.S.F. În cazurile în care persoana care efectuează raportarea şi-a dezvăluit identitatea, A.S.F. îi oferă posibilitatea de a verifica, a rectifica şi a-şi exprima acordul cu privire la procesul-verbal al întâlnirii, prin semnarea acestuia.
Art. 167
(1)Instituirea unor proceduri care să asigure un schimb de informaţii şi o cooperare eficace între A.S.F. şi orice altă autoritate relevantă implicată în protejarea persoanelor care lucrează în temeiul unui contract de muncă şi care raportează încălcări ale Regulamentului (UE) nr. 596/2014 către A.S.F. sau care sunt acuzate de astfel de încălcări împotriva represaliilor, a discriminării sau a altor tipuri de tratament incorect, care se produc din cauza sau în legătură cu raportarea încălcărilor Regulamentului (UE) nr. 596/2014, se face pe baza unor protocoale bilaterale încheiate între A.S.F. şi respectivele autorităţi.
(2)Procedurile prevăzute la alin. (1) asigură cel puţin următoarele:
a)persoanele care efectuează raportarea au acces la informaţii şi consiliere complete referitoare la căile de acţiune şi procedurile disponibile prevăzute în dreptul intern pentru a le proteja împotriva tratamentelor incorecte, inclusiv la procedurile de solicitare a despăgubirilor băneşti;
b)persoanele care efectuează raportarea beneficiază de asistenţă efectivă din partea A.S.F. în faţa oricărei autorităţi relevante implicate în protejarea lor împotriva tratamentelor incorecte, inclusiv prin certificarea, în conflictele de muncă, a situaţiei de denunţător a persoanei care raportează.
Art. 168
(1)A.S.F. păstrează evidenţele menţionate la art. 166 într-o bază de date confidenţială şi sigură.
(2)Accesul la baza de date menţionată la alin. (1) este supus unor restricţii care să asigure faptul că datele stocate în aceasta sunt disponibile doar angajaţilor A.S.F. care au nevoie de acces la datele respective pentru a-şi îndeplini obligaţiile profesionale.
Art. 169
(1)A.S.F. adoptă proceduri adecvate pentru transmiterea datelor cu caracter personal ale persoanei care efectuează raportarea şi ale persoanei subiect al raportării în interiorul şi în exteriorul autorităţii competente.
(2)Transmiterea datelor legate de raportarea unei încălcări în interiorul sau în exteriorul A.S.F. se face fără a se dezvălui, direct sau indirect, identitatea persoanei care efectuează raportarea ori a persoanei subiect al raportării sau fără a se face orice alte referiri la circumstanţe care ar permite deducerea identităţii persoanei care efectuează raportarea sau a persoanei subiect al raportării, cu excepţia cazului în care o astfel de transmitere este conformă cu regimul de confidenţialitate menţionat la art. 164 alin. (1) lit. d).
Art. 170
(1)În cazul în care identitatea persoanelor subiect al raportării nu este cunoscută public, identitatea acestora este protejată cel puţin în acelaşi mod ca şi în cazul persoanelor în curs de investigare de către A.S.F.
(2)Procedurile prevăzute la art. 168 se aplică şi pentru protejarea identităţii persoanelor subiect al raportării.
Art. 171
A.S.F. revizuieşte procedurile referitoare la primirea raportărilor privind încălcările şi activităţile desfăşurate, inclusiv măsurile adoptate ca urmare a acestor încălcări la intervale regulate şi cel puţin o dată la 2 ani. La revizuirea acestor proceduri, A.S.F. ţine cont de experienţa proprie, precum şi de cea a altor autorităţi competente prevăzute la art. 22 din Regulamentul (UE) nr. 596/2014 şi îşi adaptează procedurile în consecinţă, precum şi în funcţie de evoluţiile pieţei şi de evoluţiile tehnologice.
Art. 172
(1)A.S.F. emite reglementări privind mecanismele de raportare a încălcărilor prevederilor Regulamentului (UE) nr. 596/2014.
(2)Prelucrările de date cu caracter personal efectuate în temeiul prezentei legi de către autorităţi se realizează cu respectarea dispoziţiilor Legii nr. 677/2001*) pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, cu modificările şi completările ulterioare.
____
*)Potrivit prevederilor art. V alin. (2) din Legea nr. 129/2018 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 102/2005 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal, precum şi pentru abrogarea Legii nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 503 din 19 iunie 2018, toate trimiterile la Legea nr. 677/2001, cu modificările şi completările ulterioare, din actele normative se interpretează ca trimiteri la Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 119 din 4 mai 2016 şi la legislaţia de punere în aplicare a acestuia.