Capitolul iii - Procedura administrativă pe bază de plan de rambursare a datoriilor - Legea 151/2015 privind procedura insolvenţei persoanelor fizice
M.Of. 464
În vigoare Versiune de la: 31 Iulie 2017
CAPITOLUL III:Procedura administrativă pe bază de plan de rambursare a datoriilor
Art. 13: Cererea debitorului
(1)Debitorul depune cererea de deschidere a procedurii insolvenţei pe bază de plan de rambursare a datoriilor la comisia de insolvenţă competentă potrivit art. 8 alin. (2).
(2)Cererea poate fi formulată şi de către ambii soţi, iar procedura va fi comună acestora, fiind elaborat un singur plan de rambursare sau, după caz, două planuri de rambursare corelate. Independent de regimul matrimonial aplicabil, dacă soţii au şi bunuri sau obligaţii comune ori sunt codebitori ai aceleiaşi obligaţii, cererea de deschidere a procedurii insolvenţei este depusă de soţul debitor doar cu consimţământul celuilalt soţ.
(3)Prevederile alin. (2) sunt aplicabile şi logodnicului sau persoanei cu care debitorul convieţuieşte, dacă au bunuri dobândite în coproprietate ori sunt codebitori ai aceleiaşi obligaţii.
(4)Cu cel puţin 30 de zile înainte de data depunerii cererii prevăzute la alin. (1), debitorul notifică intenţia sa de deschidere a procedurii fiecărui creditor cunoscut, prin orice mijloc de comunicare ce asigură confirmarea primirii.
(5)Cererea debitorului este un formular tipizat care cuprinde date şi informaţii referitoare la:
a)motivele care au condus la ajungerea în stare de insolvenţă;
b)numele/denumirea creditorilor, domiciliul/sediul social al acestora, valoarea şi tipul creanţei: certe sau sub condiţie, scadente ori nescadente, arătându-se suma şi, dacă este cazul, dreptul sau cauza de preferinţă;
c)acţiunile judiciare împotriva averii debitorului, inclusiv, dacă este cazul, procedurile de executare silită începute, măsuri asigurătorii aplicate;
d)demersuri de renegociere extrajudiciară a anumitor datorii întreprinse de debitor anterior formulării cererii de deschidere a procedurii insolvenţei;
e)statutul civil;
f)statutul profesional;
g)cuantumul veniturilor din muncă şi al celor asimilate acestora, al sumelor de bani cuvenite cu titlu de pensie în cadrul asigurărilor sociale ori reprezentând o altă categorie de prestaţii sociale, precum şi a oricăror altor venituri, inclusiv venituri cuvenite în temeiul unui drept de proprietate intelectuală şi dividende încasate într-o perioadă de 3 ani anterior depunerii cererii, precum şi schimbările previzionate ale veniturilor în următorii 3 ani;
h)bunurile debitorului, incluzând bunurile aflate în proprietate comună pe cote-părţi sau în devălmăşie, cu precizarea altor drepturi reale decât dreptul de proprietate pe care debitorul le deţine asupra bunurilor altor persoane;
i)conturile deschise la instituţiile de credit sau la societăţile de investiţii financiare de către debitor, precum şi conturile prin care debitorul îşi rulează disponibilităţile financiare sau de investiţii, precum şi disponibilul din aceste conturi;
j)creanţe al căror titular este debitorul, precum şi orice drepturi reale, altele decât dreptul de proprietate, pe care debitorul le deţine asupra bunurilor altor persoane;
k)actele cu titlu gratuit, precum şi tranzacţiile de peste 10 salarii minime pe economie încheiate în ultimii 3 ani anterior formulării cererii;
l)numele persoanelor cărora debitorul le prestează întreţinere în mod curent şi titlul cu care aceasta este prestată şi, dacă este cazul, numele persoanelor care contribuie, împreună cu debitorul, la prestarea acestei întreţineri;
m)litigiile în curs sau finalizate în care debitorul este sau a fost parte, care ar putea să afecteze în orice fel patrimoniul acestuia;
n)menţiunea că nu a fost condamnat pentru săvârşirea infracţiunii prevăzute la art. 88, a infracţiunii de evaziune fiscală, a infracţiunilor de fals sau a unei infracţiuni intenţionate contra patrimoniului prin nesocotirea încrederii ori că a intervenit reabilitarea pentru astfel de condamnări, împreună cu înscrisurile doveditoare;
o)menţiunea că nu a beneficiat de o eliberare de datorii reziduale, potrivit prezentei legi, în ultimii 5 ani anterior depunerii cererii, respectiv că nu a făcut obiectul unei proceduri de insolvenţă pe bază de plan de rambursare a datoriilor ori de lichidare de active, care a fost închisă din motive imputabile acestuia, în ultimii 5 ani anterior depunerii cererii;
p)dacă este cazul, denumirea societăţilor la care debitorul a avut calitatea de asociat unic, administrator sau asociat/acţionar în ultimii 2 ani anterior introducerii cererii, numărul sau procentul acţiunilor/părţilor sociale/părţilor de interes deţinute;
q)dacă este cazul, calitatea de persoană fizică autorizată, titular al unei întreprinderi individuale sau membru al unei întreprinderi familiale deţinută în ultimii 2 ani anterior introducerii cererii.
(6)La cererea prevăzută la alin. (5), debitorul anexează următoarele înscrisuri:
a)dovada faptului că este angajat sau că desfăşoară o activitate producătoare de venituri ori, după caz, documente care să ateste lipsa/reducerea capacităţii sale de muncă, iar, dacă este şomer, dovada faptului că nu a fost concediat din motive imputabile şi că a făcut toate demersurile specifice unei persoane diligente pentru obţinerea unui loc de muncă;
b)documente care să ateste veniturile din muncă şi cele asimilate acestora, sumele de bani cuvenite cu titlu de pensie în cadrul asigurărilor sociale ori reprezentând o altă categorie de prestaţii sociale, precum şi orice alte venituri, inclusiv venituri cuvenite în temeiul unui drept de proprietate intelectuală şi dividende încasate într-o perioadă de 3 ani anterior depunerii cererii, precum şi o menţiune privind schimbările previzionate ale veniturilor în următorii 3 ani;
c)copii ale declaraţiilor fiscale pentru ultimii 3 ani anterior formulării cererii;
d)un extras de cazier judiciar şi cazier fiscal la zi;
e)un raport complet de la Biroul de Credit, emis cu maximum 30 de zile înainte de data depunerii cererii;
f)o propunere de plan de rambursare a datoriilor, care conţine cel puţin sumele pe care debitorul consideră că le va putea plăti periodic creditorilor săi.
(7)Formularul tipizat de cerere se aprobă prin decizie a preşedintelui comisiei de insolvenţă la nivel central, comisia de insolvenţă analizând, anual, şi necesitatea revizuirii acestuia. Formularul se pune la dispoziţia publicului, cu titlu gratuit, la sediile comisiilor de insolvenţă, precum şi on-line, pe pagina de internet a comisiei de insolvenţă la nivel central.
Art. 14: Examinarea cererii
(1)În termen de 30 de zile de la primirea cererii, comisia de insolvenţă îşi verifică, din oficiu, competenţa teritorială, analizează cererea şi actele depuse în susţinerea acesteia şi, după ascultarea debitorului şi informarea acestuia cu privire la efectele procedurii, emite, dacă sunt întrunite condiţiile prevăzute la art. 4 alin. (1) şi art. 3 pct. 12, iar debitorul nu se află în una dintre situaţiile prevăzute la art. 4 alin. (3) şi (4):
a)o decizie de admitere în principiu a cererii de deschidere a procedurii de insolvenţă pe bază de plan de rambursare a datoriilor, prin care desemnează şi un administrator al procedurii şi în care indică şi dacă sunt necesare măsuri provizorii; sau
b)o decizie prin care constată că situaţia financiară a debitorului este iremediabil compromisă şi prin care, numai după obţinerea acordului debitorului, sesizează instanţa pentru deschiderea procedurii judiciare de insolvenţă prin lichidare de active, în cazul în care debitorul are bunuri şi/sau venituri urmăribile.
(2)În cazul în care se constată că debitorul îndeplineşte condiţiile pentru aplicarea procedurii simplificate de insolvenţă, comisia de insolvenţă, cu acordul debitorului, va proceda potrivit dispoziţiilor art. 65.
(3)Pentru analizarea cererii, comisia de insolvenţă poate solicita debitorului să îşi completeze cererea şi sau/actele şi informaţiile depuse în susţinerea acesteia. De asemenea, comisia de insolvenţă solicită informaţii relevante despre patrimoniul debitorului oricărei instituţii publice sau autorităţi publice competente, precum şi oricărei persoane fizice ori juridice cu care debitorul a declarat că este sau că s-a aflat în raporturi de muncă în ultimii 2 ani ori în raporturi care ar putea să afecteze în orice fel patrimoniul debitorului.
(4)Informaţiile solicitate de comisia de insolvenţă în temeiul alin. (3) sunt furnizate de îndată, cu titlu gratuit şi cu respectarea prevederilor legale pentru protecţia datelor cu caracter personal.
(5)În scopul efectuării verificării prevăzute la alin. (1), comisia de insolvenţă poate solicita debitorului informaţii suplimentare şi să actualizeze, dacă este cazul, formularul de cerere prevăzut la art. 13 alin. (5).
(6)Dacă, din analiza efectuată în termenul prevăzut la alin. (1), rezultă că nu sunt întrunite condiţiile art. 4 alin. (1) şi art. 3 pct. 12 sau că debitorul se află în una dintre situaţiile prevăzute la art. 4 alin. (3) ori (4), comisia de insolvenţă emite o decizie de respingere a cererii de deschidere a procedurii pe bază de plan de rambursare. Comisia de insolvenţă respinge cererea şi în cazul în care debitorul are bunuri valorificabile, din al căror preţ se poate acoperi totalitatea creanţelor sau cuantumul datoriilor ce ar rămâne neplătite este mai mic decât valoarea-prag.
Art. 15: Desemnarea administratorului procedurii
(1)Administratorul procedurii este desemnat aleatoriu de comisia de insolvenţă, prin decizia de admitere în principiu a cererii de deschidere a procedurii de insolvenţă pe bază de plan de rambursare a datoriilor, dintre practicienii în insolvenţă, executorii judecătoreşti, avocaţii şi notarii publici înscrişi în Lista administratorilor procedurii şi lichidatorilor pentru procedura insolvenţei persoanelor fizice, care îşi au sediul profesional în judeţul în care îşi are domiciliul, reşedinţa principală sau reşedinţa obişnuită debitorul. Prin aceeaşi decizie se stabileşte şi onorariul administratorului procedurii.
(2)Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în cazul în care se află în curs o executare silită privitor la unul sau mai multe bunuri ale debitorului ori cu privire la veniturile acestuia, comisia de insolvenţă desemnează ca administrator al procedurii pe executorul judecătoresc care efectuează executarea silită în curs, dacă acesta este înscris şi pe Lista administratorilor procedurii şi lichidatorilor pentru procedura insolvenţei persoanelor fizice.
(3)În situaţia unui concurs de executări va fi desemnat executorul judecătoresc care a început cel dintâi executarea.
(4)În cazul în care administratorul procedurii desemnat refuză, din motive temeinice, numirea, acesta are obligaţia de a notifica refuzul său comisiei de insolvenţă, în termen de 3 zile de la comunicarea numirii. Comisia de insolvenţă va desemna un alt administrator al procedurii, potrivit alin. (1).
(5)Necomunicarea în termenul prevăzut de alin. (4) a refuzului de numire a sa ca administrator al procedurii se sancţionează cu amendă de 200 lei, care se face venit la bugetul de stat. Sancţiunea se aplică de către comisia de insolvenţă, cu posibilitatea reexaminării, de către aceasta, în termen de 48 de ore de la comunicare. Decizia pronunţată în reexaminare se contestă la instanţa competentă potrivit prezentei legi, în termen de 7 zile de la comunicare.
Art. 16: Comunicarea deciziei
(1)În cazul admiterii în principiu a cererii, decizia se comunică debitorului, creditorilor cunoscuţi, cărora li se anexează şi formularul de cerere prevăzut la art. 13 alin. (5), actualizat de debitor, dacă este cazul, ca urmare a verificării comisiei de insolvenţă, precum şi administratorului procedurii desemnat, căruia i se pune în vedere să se prezinte la comisie în termen de 3 zile de la comunicare, pentru preluarea dosarului.
(2)De asemenea, decizia prevăzută la alin. (1) se publică, de îndată, în Buletinul procedurilor de insolvenţă - secţiunea "Debitori - persoane fizice cu obligaţii ce nu decurg din exploatarea unei întreprinderi".
(3)În cazul respingerii cererii, decizia se comunică debitorului.
Art. 17: Contestarea deciziei comisiei de insolvenţă
(1)În termen de 7 zile de la data comunicării deciziei de admitere în principiu sau, după caz, de respingere, creditorii ori, după caz, debitorul o pot/poate ataca, cu contestaţie, la instanţa competentă, potrivit art. 10 alin. (1), inclusiv pe motive de nerespectare a competenţei teritoriale.
(2)Contestaţia suspendă executarea deciziei comisiei de insolvenţă.
(3)Sentinţa nu este executorie şi poate fi atacată cu apel, în termen de 7 zile de la comunicare.
(4)Apelul se judecă de tribunal, de urgenţă şi cu precădere.
Art. 18: Efectele respingerii cererii de deschidere a procedurii de insolvenţă
(1)În cazul în care cererea este respinsă pe motivul neîntrunirii cerinţei prevăzute de art. 4 alin. (1) lit. b), iar decizia a rămas definitivă, debitorul nu mai poate cere instanţei deschiderea procedurii judiciare de insolvenţă prin lichidare de active.
(2)O nouă cerere de deschidere a procedurii de insolvenţă pe bază de plan de rambursare sau a procedurii de insolvenţă judiciară prin lichidare de active poate fi formulată de către debitor, dacă există o modificare a stării de fapt, numai după trecerea unei perioade de minimum 6 luni de la data rămânerii definitive a deciziei de respingere a cererii potrivit alin. (1).
Art. 19: Admiterea contestaţiei
(1)Prin sentinţa de admitere a contestaţiei împotriva deciziei de respingere a cererii de deschidere a procedurii de insolvenţă, instanţa pronunţă şi admiterea în principiu a acestei cereri a debitorului şi transmite dosarul comisiei de insolvenţă.
(2)Comisia de insolvenţă, primind dosarul, numeşte, de îndată, prin decizie, un administrator al procedurii, potrivit prevederilor art. 15, şi efectuează comunicarea şi publicarea hotărârii de admitere în principiu a cererii debitorului şi a deciziei de numire a administratorului procedurii, potrivit prevederilor art. 16.
Art. 20: Măsuri provizorii
(1)La data emiterii deciziei de admitere în principiu a cererii de deschidere a procedurii insolvenţei, potrivit art. 14 alin. (1) lit. a) sau art. 19, se suspendă provizoriu, de drept, executările silite începute potrivit averii debitorului. Decizia se comunică de îndată executorului judecătoresc. Dispoziţiile art. 34 se aplică în mod corespunzător.
(2)Suspendarea executării silite, ca măsură provizorie, prevăzută la alin. (1), durează până cel mai târziu la data aprobării planului sau, după caz, până la rămânerea definitivă a sentinţei prin care se soluţionează cererea de confirmare a planului sau până la expirarea termenului de formulare a cererii de confirmare a planului. Perioada suspendării nu poate depăşi 3 luni, cu excepţia situaţiei în care instanţa a încuviinţat prelungirea suspendării provizorii, pentru durate de până la 3 luni, dacă în lipsa acestei măsuri situaţia financiară a debitorului ar deveni iremediabil compromisă, existând un risc cert ca planul de rambursare a datoriilor să nu se poată realiza.
Art. 21: Primele măsuri ale administratorului procedurii
Îndată după preluarea dosarului, administratorul procedurii notifică creditorii cu privire la numirea sa. solicitându-le o informare cu privire la cuantumul şi tipul creanţei împotriva averii debitorului, o evaluare a bunului grevat de o cauză de preferinţă, dacă creditorul dispune de o astfel de evaluare, estimând şi măsurile de restructurare a creanţei pe care le-ar putea accepta. Notificarea se publică în Buletinul procedurilor de insolvenţă.
Art. 22: Obligaţiile creditorilor
În termen de 30 de zile de la publicarea notificării în Buletinul procedurilor de insolvenţă, efectuată potrivit prevederilor art. 21, creditorii transmit administratorului procedurii o informare cu privire la cuantumul şi tipul creanţei, o evaluare a bunului grevat de o cauză de preferinţă, dacă creditorul dispune de o astfel de evaluare, estimând şi măsurile de restructurare a creanţei pe care le-ar putea accepta.
Art. 23: Tabelul preliminar de creanţe
(1)În termen de 60 de zile de la publicarea notificării în Buletinul procedurilor de insolvenţă, efectuată potrivit prevederilor art. 21, administratorul procedurii elaborează tabelul preliminar de creanţe.
(2)Dacă există neconcordanţe între datele furnizate de debitor şi cele comunicate de creditori, administratorul procedurii poate solicita documente şi informaţii suplimentare sau poate chema părţile pentru lămuriri. Dacă apreciază necesar, administratorul procedurii poate solicita informaţii relevante despre patrimoniul debitorului oricărei instituţii publice sau autorităţi publice competente, precum şi oricărei persoane fizice ori juridice cu care debitorul a declarat că este sau că s-a aflat în raporturi de muncă în ultimii 2 ani ori în raporturi care ar putea să afecteze în orice fel patrimoniul debitorului, informaţiile fiind furnizate cu titlu gratuit.
(3)În tabelul preliminar de creanţe sunt menţionate suma solicitată de către creditor, suma acceptată de administratorul procedurii, informaţii privind cauza de preferinţă de care beneficiază creanţa şi rangul de prioritate al cauzei de preferinţă.
(4)În cazul codebitorului sau terţului garant care a făcut plata, de bunăvoie sau ca urmare a unei proceduri de executare silită, sunt aplicabile dispoziţiile art. 1.596 din Codul civil, urmând să fie înscrişi în tabelul de creanţe, în limita sumei plătite.
(5)Creanţele beneficiare ale unei cauze de preferinţă se înscriu în tabelul preliminar, inclusiv cu dobânzile, până la valoarea de piaţă a bunului afectat cauzei de preferinţă, stabilită prin evaluare. În cazul în care valorificarea activelor asupra cărora poartă cauza de preferinţă se va face la un preţ mai mare decât suma înscrisă în tabelul definitiv, diferenţa favorabilă va reveni tot creditorului garantat, chiar dacă o parte din creanţa sa fusese înscrisă drept creanţă chirografară sau dacă i-ar fi fost redusă suma aferentă dobânzilor acumulate, dar nu mai mult decât suma datorată.
(6)Administratorul procedurii notifică tabelul preliminar de creanţe creditorilor şi debitorului.
Art. 24: Contestarea tabelului preliminar de creanţe
(1)În termen de 7 zile de la data comunicării tabelului de creanţe, acesta poate fi atacat cu contestaţie de către creditori sau de către debitor.
(2)Dacă se depun mai multe contestaţii, acestea se înregistrează în acelaşi dosar şi se soluţionează printr-o singură sentinţă, în 20 de zile de la înregistrarea ultimei contestaţii, cu citarea creditorilor contestatori sau, după caz, ale căror creanţe au fost contestate şi a debitorului.
(3)Sentinţa poate fi atacată cu apel, la tribunal, în termen de 7 zile de la comunicare. Tribunalul soluţionează apelul, de urgenţă şi cu precădere.
(4)În termen de 15 zile de la rămânerea definitivă a sentinţei, administratorul procedurii elaborează tabelul definitiv de creanţe, pe care îl notifică creditorilor şi debitorului şi îl depune la comisia de insolvenţă.
(5)În cazul necontestării tabelului preliminar de creanţe, în condiţiile alin. (1), acesta devine tabel definitiv de creanţe, debitorul şi creditorii fiind notificaţi cu privire la aceasta, administratorul procedurii depunându-l la comisia de insolvenţă.
Art. 25: Planul de rambursare a datoriilor
(1)În termen de 30 de zile de la notificarea creditorilor potrivit art. 24 alin. (4) şi (5), debitorul, împreună cu administratorul procedurii, elaborează un plan de rambursare a datoriilor.
(2)În planul de rambursare a datoriilor se includ:
a)motivele care au condus la ajungerea în stare de insolvenţă;
b)tabelul definitiv de creanţe;
c)cotitatea salariului sau a altor venituri ale debitorului destinate acoperirii pasivului;
d)lista bunurilor, inclusiv a bunurilor grevate de cauze de preferinţă, a căror valorificare se propune pentru acoperirea pasivului şi valoarea de piaţă a acestora; dacă este cazul, propunerea de partaj a bunurilor pe care debitorul le deţine în devălmăşie sau coproprietate;
e)lista creanţelor al căror titular este debitorul şi data scadenţei acestora;
f)cota de acoperire a creanţelor prin planul de rambursare, care trebuie să îndeplinească, în mod cumulativ, următoarele condiţii:
1.să fie superioară cotei de acoperire ce ar putea fi obţinută de creditori în procedura judiciară de insolvenţă prin lichidare de active;
2.să fie superioară valorii bunurilor urmăribile ale debitorului, reprezentată ca procent din totalul valoric al bunurilor şi veniturilor urmăribile ale debitorului;
g)lista bunurilor neurmăribile şi veniturilor neurmăribile, precum şi sursele din care se acoperă cheltuielile pentru asigurarea unui nivel de trai rezonabil, listă supusă aprobării prealabile a comisiei de insolvenţă;
h)măsuri privind locuinţa familiei;
i)măsuri pentru asigurarea plăţii creanţelor curente;
j)orice alte măsuri pentru redresarea situaţiei financiare a debitorului, precum: denunţarea unor contracte, obligaţii asumate de debitor pentru majorarea veniturilor destinate acoperirii pasivului, cum ar fi reorientarea profesională sau reangajarea, constituirea de garanţii suplimentare.
(3)Pentru evaluarea bunurilor din averea debitorului, comisia de insolvenţă, la cererea administratorului procedurii, poate dispune, atunci când consideră necesar, efectuarea unei expertize. Această expertiză este efectuată prin corpul propriu de experţi.
(4)În planul de rambursare nu pot fi reduse sau eşalonate obligaţiile prevăzute la art. 3 pct. 14.
(5)Durata de executare a planului este de maximum 5 ani de la data rămânerii definitive a deciziei de deschidere a procedurii de insolvenţă pe bază de plan de rambursare a datoriilor. Debitorul şi creditorii săi pot prevedea în plan şi posibilitatea prelungirii executării cu cel mult 12 luni, în condiţiile stabilite în plan.
(6)Planul, însoţit de o evaluare, elaborată de comisia de insolvenţă, cu privire la fezabilitatea acestuia, se notifică creditorilor cunoscuţi.
Art. 26: Locuinţa familiei
(1)Administratorul procedurii analizează situaţia locativă a debitorului şi propune, prin planul de rambursare, măsurile privind locuinţa familiei pe durata procedurii. În acest scop, administratorul procedurii evaluează cel puţin următoarele aspecte:
a)costurile pe care le-ar suporta debitorul dacă ar rămâne în imobilul locuinţă a familiei, cum ar fi cuantumul chiriei sau al ratei de plată pentru creditul ipotecar, cuantumul primelor de asigurare a imobilului, cuantumul impozitului pe proprietate, cheltuielile de întreţinere a imobilului ş.a.;
b)nevoile de locuit ale debitorului şi ale familiei sale şi în considerarea acestora, costurile pe care le-ar implica o soluţie locativă alternativă;
c)veniturile debitorului şi capacitatea altor persoane care locuiesc împreună cu debitorul de a contribui la cheltuielile legate de locuinţa familiei;
d)în cazul în care asupra imobilului cu destinaţie de locuinţă a familiei este constituită o cauză de preferinţă, cuantumul creanţei ce beneficiază de această cauză de preferinţă.
(2)În cazul în care prin planul de rambursare se stabileşte că imobilul locuinţă a familiei urmează să fie valorificat pentru acoperirea pasivului:
a)debitorul va putea rămâne în imobil până la valorificare, dar nu mai mult de 6 luni de la data prevăzută în plan pentru valorificare, dacă nu se convine un termen mai favorabil prin plan;
b)dacă modalitatea de valorificare este darea în plată, care operează înaintea expirării termenului de 6 luni de la data prevăzută în plan pentru valorificare, debitorul va putea rămâne în imobil până la împlinirea acestui termen, cu achitarea unei chirii în cuantumul stabilit de comisia de insolvenţă;
c)dacă valorificarea, prin orice modalitate prevăzută de lege, cu excepţia celei prevăzute la lit. b), operează înaintea curgerii termenului de 6 luni de la data prevăzută în plan pentru valorificare, debitorul va putea rămâne în imobil până la împlinirea acestui termen, cu achitarea unei chirii în cuantumul stabilit de comisia de insolvenţă;
d)după valorificarea bunului, debitorul are un drept de preferinţă la încheierea unui contract de închiriere a imobilului sau a unei părţi din acesta, la un cuantum al chiriei stabilit în condiţiile pieţei.
Art. 27: Concilierea asupra planului de rambursare
(1)În termen de 30 de zile de la notificarea creditorilor, potrivit art. 25 alin. (6), administratorul procedurii invită creditorii şi debitorul la conciliere asupra planului de rambursare, în cadrul căreia asistă debitorul şi creditorii acestuia pentru a se ajunge la un acord.
(2)Durata procesului de conciliere este de cel mult 60 de zile de la data invitaţiei prevăzute la alin. (1), cu posibilitatea prelungirii, de către comisia de insolvenţă, cu încă 30 de zile, dacă sunt indicii temeinice că se va ajunge la un acord.
(3)Modalitatea de desfăşurare a şedinţelor de conciliere, precum şi modul de comunicare cu debitorul şi creditorii în perioada de conciliere se stabilesc prin norme metodologice, aprobate prin hotărâre a Guvernului.
(4)Concilierea asupra planului de rambursare poate fi realizată prin corespondenţă, inclusiv pe cale electronică.
Art. 28: Votul asupra planului de rambursare
(1)Planul este aprobat dacă creditorii reprezentând minimum 55% din valoarea totală a creanţelor şi 30% din valoarea creanţelor ce beneficiază de cauze de preferinţă au votat în favoarea acestuia.
(2)Majoritatea prevăzută la alin. (1) nu va fi considerată întrunită dacă ea nu ar fi fost realizată fără votul creditorilor înrudiţi cu debitorul.
(3)Creditorii pot vota asupra planului de rambursare şi prin corespondenţă - telefax, poştă electronică sau alte mijloace ce asigură transmiterea votului şi confirmarea primirii acestuia, precum şi identificarea creditorului votant.
(4)Creditorii care au fost notificaţi şi care nu şi-au exprimat votul, prin oricare dintre modalităţile prevăzute la alin. (3), vor fi consideraţi că au votat în favoarea acestuia.
(5)Administratorul procedurii întocmeşte un proces-verbal în care constată rezultatul votului. Planul de rambursare şi procesul-verbal se depun la comisia de insolvenţă în 3 zile de la data încheierii votului.
Art. 29: Aprobarea planului. Deschiderea procedurii de insolvenţă pe bază de plan de rambursare a datoriilor
(1)Dacă planul de rambursare este aprobat sau considerat aprobat, potrivit prevederilor art. 28, comisia de insolvenţă constată, prin decizie, deschiderea procedurii de insolvenţă pe bază de plan de rambursare a datoriilor.
(2)Decizia se comunică debitorului, creditorilor şi administratorului procedurii şi se publică, de îndată, în Buletinul procedurilor de insolvenţă - secţiunea "Debitori - persoane fizice cu obligaţii ce nu decurg din exploatarea unei întreprinderi".
(3)Decizia se comunică, prin grija administratorului procedurii, instituţiilor competente în vederea înscrierii menţiunii referitoare la deschiderea procedurii în registrele de publicitate imobiliară şi mobiliară.
Art. 30: Contestarea deciziei de deschidere a procedurii pe bază de plan de rambursare a datoriilor
(1)În termen de 7 zile de la data comunicării deciziei de deschidere a procedurii, aceasta poate fi atacată cu contestaţie, la instanţa competentă, de către creditorii care au votat împotriva planului.
(2)Contestaţia suspendă executarea deciziei comisiei de insolvenţă.
(3)Dacă se depun mai multe contestaţii, acestea se înregistrează în acelaşi dosar şi se soluţionează printr-o singură sentinţă.
(4)Sentinţa nu este executorie şi se atacă cu apel, la tribunal, în termen de 7 zile de la comunicare.
(5)Apelul se judecă de urgenţă şi cu precădere.
Art. 31: Neaprobarea planului
(1)Dacă planul nu a fost aprobat sau nu au fost întrunite condiţiile pentru a fi considerat aprobat, potrivit art. 28, administratorul procedurii consemnează în procesul-verbal opinia sa cu privire la motivele neaprobării planului, la caracterul echitabil faţă de creditori al măsurilor propuse în plan şi la fezabilitatea acestora.
(2)Procesul-verbal prevăzut la alin. (1) se depune la comisia de insolvenţă, în termen de 3 zile de la data încheierii votului.
(3)Comisia de insolvenţă, verificând procesul-verbal, confirmă sau, după caz, infirmă procesul - verbal. În cazul infirmării, procesul-verbal se retransmite administratorului procedurii, pentru reluarea votului asupra planului de rambursare sau pentru completarea procesului-verbal. În cazul confirmării, procesul-verbal şi planul de rambursare neaprobat se comunică debitorului.
Art. 32: Confirmarea planului de rambursare a datoriilor
(1)Dacă planul de rambursare nu este aprobat cu majoritatea prevăzută la art. 28 alin. (1), (2) şi (4), debitorul poate cere instanţei, în termen de 7 zile de la comunicarea procesului - verbal prevăzut de art. 31, fie confirmarea planului, fie deschiderea procedurii judiciare de insolvenţă prin lichidare de active.
(2)Cererea debitorului este însoţită de procesul-verbal prevăzut la art. 31 şi de planul de rambursare neaprobat.
(3)Instanţa poate confirma planul de rambursare dacă sunt întrunite în mod cumulativ următoarele condiţii:
a)debitorul este în insolvenţă, fără ca situaţia sa financiară să fie iremediabil compromisă, şi nu se află în una dintre situaţiile prevăzute la art. 4 alin. (3) şi (4);
b)administratorul procedurii a reţinut în procesul-verbal prevăzut la art. 31 că măsurile propuse în planul de rambursare sunt echitabile pentru creditori şi realizabile de către debitor;
c)planul de rambursare a întrunit votul favorabil al titularilor de creanţe reprezentând cel puţin majoritatea din valoarea totală a creanţelor;
d)constată că împotrivirea unuia dintre creditorii cu acordul căruia ar putea fi întrunită majoritatea este întemeiată exclusiv pe nemulţumirea privind procentul de îndestulare a creanţei sale, iar alţi creditori neînrudiţi care reprezintă cel puţin 30% din totalul creanţelor şi-au exprimat acordul cu privire la planul de rambursare propus;
e)cota de acoperire a creanţelor este superioară celei ce ar putea fi obţinută de creditori în procedura judiciară de insolvenţă prin lichidare de active, dar nu mai mică de 50% din totalul valorii creanţelor, şi este mai mare decât procentul pe care îl reprezintă valoarea bunurilor urmăribile ale debitorului în raport cu totalul valoric al bunurilor şi veniturilor urmăribile ale debitorului.
(4)Sentinţa se comunică debitorului şi creditorilor, iar în termen de 7 zile de la comunicare, aceasta poate fi atacată cu apel, la tribunal. Apelul se judecă de urgenţă şi cu precădere.
(5)Dacă planul a fost confirmat, instanţa de judecată comunică, din oficiu, hotărârea judecătorească definitivă şi planul confirmat comisiei de insolvenţă, în vederea derulării procedurii de insolvenţă pe bază de plan de rambursare.
(6)Hotărârea judecătorească definitivă se comunică, de către comisia de insolvenţă, debitorului şi creditorilor şi administratorului procedurii şi se publică, de îndată, în Buletinul procedurilor de insolvenţă - secţiunea "Debitori - persoane fizice cu obligaţii ce nu decurg din exploatarea unei întreprinderi".
Art. 33: Desesizarea comisiei de insolvenţă
(1)În cazul în care planul nu a fost aprobat, iar debitorul nu a formulat, în termenul prevăzut de lege, o cerere de confirmare a planului, comisia de insolvenţă emite o decizie prin care se desesizează de cererea debitorului de deschidere a procedurii pe bază de plan de rambursare a datoriilor.
(2)În cazul în care planul nu a fost confirmat, instanţa de judecată comunică, din oficiu, hotărârea judecătorească definitivă comisiei de insolvenţă, care, luând act de aceasta, emite o decizie prin care se desesizează de cererea debitorului de deschidere a procedurii pe bază de plan de rambursare a datoriilor.
(3)Decizia de desesizare a comisiei de insolvenţă, prevăzută la alin. (2), se comunică debitorului şi creditorilor şi se publică, de îndată, în Buletinul procedurilor de insolvenţă - secţiunea "Debitori - persoane fizice cu obligaţii ce nu decurg din exploatarea unei întreprinderi". Aceasta poate fi atacată de debitor doar pe motive de nelegalitate.
(4)La data rămânerii definitive a deciziei de desesizare a comisiei de insolvenţă încetează şi mandatul administratorului procedurii.
Art. 34: Suspendare de drept
(1)De la data aprobării planului de rambursare se suspendă de drept toate măsurile de executare silită pentru realizarea creanţelor asupra patrimoniului debitorului. Suspendarea operează, după caz:
a)până la rămânerea definitivă a sentinţei prin care s-a soluţionat cererea de eliberare de datorii;
b)până la închiderea, din motive imputabile debitorului, a procedurii insolvenţei pe bază de plan de rambursare;
c)până la închiderea procedurii insolvenţei prin lichidare de active, în cazul în care toţi creditorii îşi exprimă acordul pentru intrarea în procedura insolvenţei prin lichidare de active, în condiţiile art. 43 alin. (6).
(2)Nu sunt supuse suspendării de drept prevăzute la alin. (1) măsurile de executare silită îndreptate împotriva codebitorilor şi/sau terţilor garanţi.
(3)De la data rămânerii definitive a tabelului de creanţe şi până la rămânerea definitivă a sentinţei prin care s-a soluţionat cererea de eliberare de datorii este suspendată de drept, în privinţa debitorului, curgerea dobânzilor, penalităţilor, majorărilor de întârziere, precum şi a oricăror altor asemenea accesorii ale obligaţiei de plată, cu excepţia creanţelor care beneficiază de cauze de preferinţă ale căror dobânzi şi alte accesorii se calculează conform actelor din care rezultă creanţa, în limita valorii bunului grevat de cauza de preferinţă.
(4)De asemenea se suspendă prescripţia dreptului creditorilor de a cere executarea silită a creanţelor acestora împotriva debitorului.
(5)În cazul neconfirmării planului de rambursare a datoriilor, suspendarea curgerii dobânzilor, penalităţilor, majorărilor de întârziere, precum şi a oricăror altor asemenea accesorii ale obligaţiei de plată nu operează, iar prescripţia dreptului creditorilor de a cere executarea silită a creanţelor acestora împotriva debitorului continuă să curgă de la data rămânerii definitive a sentinţei prin care s-a respins planul.
Art. 35: Ridicarea suspendării
(1)Creditorul titular al unei creanţe ce beneficiază de o cauză de preferinţă poate solicita instanţei competente, cu citarea debitorului, ridicarea suspendării prevăzute la art. 34 cu privire la creanţa sa şi valorificarea imediată, în afara procedurii de insolvenţă, a bunului asupra căruia poartă cauza de preferinţă, dacă:
a)valoarea obiectului garanţiei este pe deplin acoperită de valoarea totală a creanţei garantate cu acel obiect; şi
b)nu există o protecţie corespunzătoare a creanţei garantate în raport cu obiectul garanţiei, din cauza diminuării valorii obiectului garanţiei sau existenţei unui pericol real ca aceasta să sufere o diminuare apreciabilă ori a lipsei unei asigurări a obiectului garanţiei împotriva riscului pieirii sau deteriorării; şi
c)obiectul cauzei de preferinţă nu prezintă importanţă pentru îndeplinirea planului de rambursare a datoriilor.
(2)Prevederile alin. (1) nu sunt aplicabile în cazul în care obiectul garanţiei este imobilul locuinţă a familiei cu privire la care nu s-a prevăzut în planul de rambursare că urmează să fie valorificat.
(3)Valoarea bunului asupra căruia poartă cauza de preferinţă se va stabili printr-o evaluare efectuată de către un evaluator, pe cheltuiala creditorului.
Art. 36: Situaţia contractelor în curs de derulare
(1)Contractele în derulare la data admiterii în principiu a deschiderii procedurii se consideră menţinute, art. 1.417 din Codul civil nefiind aplicabil. Orice clauze contractuale de desfiinţare a contractelor în derulare, de decădere din beneficiul termenului sau de declarare a exigibilităţii anticipate pentru motivul deschiderii procedurii sunt nule.
(2)Prin planul de rambursare a datoriilor se stabileşte situaţia contractelor prevăzute la alin. (1) pe durata procedurii.
Art. 37: Drepturile şi obligaţiile debitorului
(1)Pe durata procedurii de insolvenţă pe bază de plan de rambursare a datoriilor, debitorul are următoarele obligaţii:
a)să coopereze activ cu comisia de insolvenţă şi administratorul procedurii şi să pună la dispoziţia acestora informaţiile şi înscrisurile solicitate, în vederea verificării condiţiilor pentru deschiderea procedurii, elaborării planului de rambursare a datoriilor şi evaluării modului de executare a acestuia;
b)să efectueze plăţile către creditori la termenele stabilite în planul de rambursare a datoriilor şi să execute orice alte măsuri prevăzute în plan;
c)să comunice administratorului procedurii, trimestrial, o situaţie cu privire la executarea planului de rambursare la care să anexeze dovezile referitoare la plăţile efectuate, precum şi o situaţie cu privire la orice alte acte supuse supravegherii administratorului procedurii, potrivit art. 39, şi, respectiv, comisiei de insolvenţă, potrivit art. 38; aceste situaţii vor fi comunicate creditorilor de către administratorul procedurii;
d)să desfăşoare, în condiţiile legii, potrivit abilităţilor şi pregătirii sale profesionale, o activitate producătoare de venituri sau să caute un loc de muncă mai bine remunerat, iar în situaţia pierderii locului de muncă, din motive neimputabile, să depună toată diligenţa rezonabilă pentru obţinerea unui nou loc de muncă;
e)să informeze administratorul procedurii cu privire la obţinerea oricăror venituri suplimentare faţă de nivelul estimat în planul de rambursare, precum şi cu privire la orice reducere a salariului sau a oricăror altor venituri estimate;
f)să informeze administratorul procedurii cu privire la dobândirea, cu orice titlu, inclusiv din moşteniri sau donaţii, de bunuri sau servicii a căror valoare depăşeşte salariul minim pe economie;
g)să participe la cursuri/programe de educaţie financiară organizate în aplicarea prezentei legi;
h)să informeze administratorul procedurii cu privire la orice schimbare a domiciliului sau a reşedinţei principale, nu mai târziu de 5 zile de la producerea schimbării.
(2)Pe durata executării planului de rambursare, debitorul poate încheia, fără acordul administratorului procedurii, orice acte referitoare la bunurile neurmăribile, precum şi orice acte care sunt necesare pentru întreţinerea sa şi a persoanelor aflate în întreţinerea sa, în limita cheltuielilor aprobate pentru asigurarea unui nivel de trai rezonabil. În ceea ce priveşte bunurile urmăribile, debitorul va putea face, fără acordul administratorului procedurii, doar acte de administrare şi conservare, care nu diminuează şi nu pun în pericol valoarea acelui bun sau a altor bunuri ale debitorului.
(3)Pe durata executării planului de rambursare a datoriilor, debitorul nu poate contracta noi împrumuturi decât cu acordul comisiei de insolvenţă, sesizată de administratorul procedurii, şi numai pentru rezolvarea unei situaţii grave şi urgente de pericol pentru viaţa sau sănătatea sa ori a persoanelor aflate în întreţinerea sa.
(4)Dacă în planul de rambursare a datoriilor s-a prevăzut valorificarea unor bunuri din averea debitorului, aceasta va fi realizată de administratorul procedurii, dispoziţiile Codului de procedură civilă aplicându-se în mod corespunzător, iar sumele astfel obţinute vor fi distribuite în condiţiile prezentei legi.
(5)În cazul transferului de proprietate asupra unui bun imobil, debitorul informează notarul public cu privire la faptul că se află într-o procedură de insolvenţă şi depune înscrisul constatator al acordului administratorului procedurii la înstrăinare.
Art. 38: Atribuţiile comisiei de insolvenţă în perioada de executare a planului de rambursare
(1)Comisia de insolvenţă supraveghează executarea planului de rambursare, astfel cum a fost aprobat de creditori sau confirmat de instanţă.
(2)În îndeplinirea atribuţiilor de supraveghere, comisia de insolvenţă:
a)avizează rapoartele bianuale ale administratorului procedurii privind executarea planului de rambursare;
b)aprobă contractarea de noi împrumuturi;
c)verifică îndeplinirea de către administratorul procedurii a atribuţiilor ce îi revin acestuia potrivit prezentei legi;
d)aprobă cererea de modificare a planului de rambursare în condiţiile art. 41 alin. (4);
e)înlocuieşte, dacă există motive temeinice, administratorul procedurii;
f)îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de prezenta lege.
Art. 39: Atribuţiile administratorului procedurii pe durata executării planului de rambursare
(1)Pe durata executării planului de rambursare, administratorul procedurii îndeplineşte următoarele atribuţii:
1.monitorizează următoarele acte realizate de debitor:
a)plăţile către creditori, conform planului de rambursare;
b)plata creanţelor curente;
c)cheltuielile pentru asigurarea unui nivel de trai rezonabil, cum ar fi: cheltuieli legate de întreţinerea debitorului şi a familiei sale, chiria pentru locuinţa familiei, dacă este cazul;
d)orice schimbare a locului de muncă;
e)măsurile pentru recuperarea creanţelor al căror titular este debitorul;
f)înstrăinarea unor bunuri neurmăribile;
g)situaţia financiară a debitorului, pe baza rapoartelor trimestriale depuse de acesta, pe care o reevaluează din perspectiva necesităţii modificării planului de rambursare;
2.aprobă, în prealabil, următoarele:
a)încheierea de acte de dispoziţie privitoare la bunuri urmăribile;
b)încheierea altor contracte care pot afecta situaţia patrimonială a debitorului, cu excepţia contractelor de împrumut;
3.avizează, prealabil sesizării comisiei de insolvenţă, contractarea de noi împrumuturi, în condiţiile prezentei legi;
4.întocmeşte rapoartele bianuale privind executarea planului de rambursare, pe baza informaţiilor furnizate trimestrial de către debitor, precum şi a verificărilor proprii, rapoarte pe care le depune la comisia de insolvenţă şi le comunică creditorilor şi asigură accesul creditorilor, spre consultarea dosarului;
5.sesizează comisia de insolvenţă în legătură cu orice modificare a situaţiei financiare a debitorului, care ar necesita modificarea planului de rambursare sau care ar împiedica executarea planului de rambursare; în acest scop verifică, cel puţin bianual, registrele publice relevante;
6.întocmeşte raportul final, în termen de 30 de zile de la finalizarea planului, prin care confirmă executarea planului de rambursare, raport pe care îl comunică creditorilor, ce îl pot contesta în termen de 7 zile de la comunicare; în termen de 15 zile de la rămânerea definitivă a raportului sesizează comisia de insolvenţă în vederea închiderii procedurii.
(2)Împotriva măsurilor administratorilor adoptate în aplicarea prezentei proceduri poate fi formulată plângere la comisia de insolvenţă, în termen de 7 zile de la luarea la cunoştinţă, dar nu mai târziu de 30 de zile de la adoptarea măsurii. Decizia comisiei de insolvenţă de soluţionare a plângerii se comunică contestatorului şi se publică în Buletinul procedurilor de insolvenţă, putând fi contestată la instanţa competentă, în termen de 7 zile de la comunicare.
Art. 40: Înlocuirea administratorului procedurii
(1)În orice stadiu al procedurii, comisia de insolvenţă, prin decizie, poate înlocui administratorul procedurii, din oficiu, la cererea oricărui creditor, a debitorului sau a administratorului procedurii însuşi, pentru motive temeinice, sau la cererea creditorilor reprezentând majoritatea valorii totale a creanţelor.
(2)Împotriva deciziei de înlocuire, administratorul procedurii poate formula contestaţie la instanţa competentă. Contestaţia se judecă în camera de consiliu, de urgenţă, cu citarea administratorului procedurii. Contestaţia suspendă executarea deciziei comisiei de insolvenţă prevăzute la alin. (1).
(3)Împotriva hotărârii pronunţate potrivit alin. (2) se poate formula apel în termen de 7 zile de la comunicare. Apelul se judecă de tribunal, de urgenţă şi cu precădere.
(4)În termen de 24 de ore de la data la care decizia de înlocuire prevăzută la alin. (1) a rămas definitivă, fie prin necontestare sau ca urmare a respingerii de către instanţă a contestaţiei formulate în condiţiile alin. (2), administratorul procedurii faţă de care s-a dispus înlocuirea va preda noului administrator al procedurii, pe baza unui proces-verbal, dosarul de insolvenţă.
Art. 41: Modificarea planului de rambursare a datoriilor
(1)Atunci când, pe durata planului de rambursare a datoriilor, apar schimbări semnificative ale veniturilor sau ale valorii activelor debitorului, administratorul procedurii, debitorul ori unul sau mai mulţi creditori pot depune la comisia de insolvenţă o cerere de modificare a planului de rambursare a datoriilor.
(2)Cererea depusă de administratorul procedurii şi/sau de debitor, potrivit prevederilor alin. (1), trebuie să fie însoţită de orice acte şi informaţii din care să reiasă că schimbările care au intervenit în situaţia financiară a debitorului sunt de natură să justifice o modificare a planului de rambursare a datoriilor, precum şi de o propunere de modificare a acestuia. În cazul cererii de modificare a planului formulate de creditor, comisia verifică existenţa modificărilor semnalate, cerând, în acest sens, şi opinia administratorului procedurii.
(3)În scopul soluţionării cererii, comisia de insolvenţă poate cere debitorului şi/sau administratorului procedurii informaţii suplimentare.
(4)În termen de 15 zile de la data depunerii cererii, comisia de insolvenţă fie admite cererea de modificare, notificând debitorul şi administratorul procedurii despre necesitatea elaborării unei propuneri de modificare a planului de rambursare a datoriilor, fie respinge, motivat, cererea, caz în care decizia se comunică numai persoanei care a depus-o.
(5)Dacă comisia de insolvenţă constată, din oficiu, ca urmare a verificărilor bianuale a registrelor publice efectuate, sau la cererea unuia ori mai multor creditori, în urma analizei situaţiilor sau a informărilor primite de la debitor, că în veniturile ori în valoarea activelor acestuia au intervenit schimbări semnificative de natură să justifice o modificare a planului, notifică debitorul şi administratorul procedurii cu privire la necesitatea elaborării unei propuneri de modificare a planului de rambursare a datoriilor, precum şi pe creditor/creditori, în cazul în care cererea de modificare a planului a fost formulată de acesta/aceştia.
(6)În termen de 30 de zile de la notificare, debitorul, împreună cu administratorul procedurii, elaborează o propunere de modificare a planului de rambursare a datoriilor.
(7)În cazul în care propunerea de modificare a planului vizează prelungirea duratei acestuia, ea nu poate depăşi durata prevăzută la art. 25 alin. (5).
(8)Propunerea de modificare a planului de rambursare a datoriilor se notifică creditorilor şi se aprobă de aceştia în aceleaşi condiţii ca şi planul iniţial.
Art. 42: Închiderea procedurii ca efect al executării planului de rambursare a datoriilor
(1)În cazul în care planul de rambursare a fost executat, comisia de insolvenţă, sesizată de administratorul procedurii cu raportul final, necontestat sau rămas definitiv, după caz, constată îndeplinirea măsurilor şi plata obligaţiilor potrivit clauzelor planului şi dispune închiderea procedurii de insolvenţă pe bază de plan de rambursare a datoriilor, prin decizie, emisă în termen de 30 de zile de la primirea raportului final.
(2)Decizia de închidere a procedurii de insolvenţă pe bază de plan de rambursare a datoriilor se publică, de îndată, în Buletinul procedurilor de insolvenţă - secţiunea "Debitori - persoane fizice cu obligaţii ce nu decurg din exploatarea unei întreprinderi".
(3)Decizia prevăzută la alin. (1) însoţeşte cererea debitorului de ştergere a datoriilor reziduale, formulată potrivit art. 71 alin. (1).
Art. 43: Consecinţele neexecutării planului de rambursare
(1)Dacă, din motive neimputabile debitorului, planul nu mai poate fi dus la îndeplinire, debitorul şi/sau administratorul procedurii pot/poate adresa comisiei de insolvenţă o cerere de închidere a procedurii insolvenţei pe bază de plan de rambursare şi de deschidere a procedurii judiciare de insolvenţă prin lichidare de active. Comisia de insolvenţă, constatând că planul nu mai poate fi executat, înaintează cererea debitorului către instanţa competentă.
(2)Creditorii pot cere deschiderea procedurii judiciare de insolvenţă prin lichidare de active dacă, din motive neimputabile debitorului, nu au fost efectuate plăţile prevăzute în planul de rambursare cel puţin 6 luni de la scadenţă.
(3)Creditorii curenţi ale căror creanţe nu au fost achitate, din motive neimputabile debitorului, cel puţin 90 de zile de la scadenţă pot cere deschiderea procedurii judiciare de insolvenţă prin lichidare de active.
(4)Constatând neîndeplinirea planului din motive neimputabile debitorului, instanţa, sesizată potrivit alin. (1) sau (2), închide procedura insolvenţei pe bază de plan de rambursare şi dispune deschiderea procedurii judiciare de insolvenţă prin lichidare de active.
(5)În cazul în care, din motive imputabile debitorului, măsurile prevăzute în plan nu sunt executate sau sunt executate cu întârziere ori incomplet, orice creditor, administratorul procedurii sau comisia de insolvenţă poate cere, de îndată, instanţei închiderea procedurii de insolvenţă. Prin aceeaşi cerere, creditorul poate solicita şi deschiderea procedurii judiciare de insolvenţă prin lichidare de active. Prevederile tezei anterioare sunt aplicabile şi creditorului curent, pentru situaţia în care creanţa acestuia nu a fost achitată cel puţin 90 de zile de la scadenţă.
(6)Constatând neîndeplinirea planului din motive imputabile debitorului, instanţa închide procedura insolvenţei pe bază de plan de rambursare şi, dacă toţi creditorii îşi exprimă acordul şi formulează o cerere în acest sens, poate dispune deschiderea procedurii judiciare de insolvenţă prin lichidare de active.
(7)În cazurile prevăzute la alin. (3) şi (4), debitorul nu beneficiază de eliberarea de datorii reziduale prevăzută la art. 71 şi este ţinut să acopere creanţele cuprinse în tabelul de creanţe, în integralitatea lor, inclusiv dobânzile şi penalităţile care ar fi curs dacă nu ar fi operat suspendarea prevăzută la art. 34 alin. (3), din care se scad sumele achitate.
(8)Sentinţa pronunţată de instanţa de judecată potrivit alin. (1)-(6) se comunică debitorului şi creditorilor şi poate fi atacată cu apel, la tribunal, în termen de 7 zile de la comunicare. Apelul se judecă de urgenţă şi cu precădere.
(9)Hotărârea judecătorească definitivă de închidere a procedurii insolvenţei pe bază de plan de rambursare se publică, de îndată, în Buletinul procedurilor de insolvenţă - secţiunea "Debitori - persoane fizice cu obligaţii ce nu decurg din exploatarea unei întreprinderi".
(10)În cazul în care instanţa de judecată apreciază ca neîntemeiată cererea de închidere a procedurii insolvenţei pe bază de plan de rambursare pentru neexecutarea planului, transmite, din oficiu, comisiei de insolvenţă hotărârea definitivă de respingere a cererii, care, luând act de aceasta, ia, dacă este cazul, măsurile necesare în vederea continuării executării planului de rambursare.