Titlul viii - Competenţele autorităţilor naţionale - Legea 126/2018 privind pieţele de instrumente financiare

M.Of. 521

În vigoare
Versiune de la: 5 Iulie 2024
TITLUL VIII:Competenţele autorităţilor naţionale
CAPITOLUL I:Competenţe
Art. 234
A.S.F. este:
a)autoritatea competentă responsabilă în sensul art. 10 alin. (5) şi al art. 22 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, precum şi autoritatea competentă responsabilă pentru supravegherea respectării de către contrapărţile financiare definite la art. 2 pct. 8 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, autorizate şi supravegheate de A.S.F., a obligaţiilor ce le revin potrivit dispoziţiilor cuprinse în titlul II din acelaşi regulament;
b)autoritatea competentă în sensul art. 11 din Regulamentul (UE) nr. 909/2014;
c)autoritatea competentă în sensul prevederilor art. 4 pct. 8 din Regulamentul (UE) 1.286/2014, responsabilă cu supravegherea respectării cerinţelor impuse de regulamentul european creatorilor de PRIIP şi persoanelor care oferă consultanţă cu privire la PRIIP sau vând PRIIP, care intră în sfera de supraveghere şi reglementare a A.S.F.;

d)autoritatea competentă în sensul prevederilor art. 40 din Regulamentul (UE) 1.011/2016 al Parlamentului European şi al Consiliului din 8 iunie 2016 privind indicii utilizaţi ca indici de referinţă în cadrul instrumentelor financiare şi al contractelor financiare sau pentru a măsura performanţele fondurilor de investiţii şi de modificare a Directivelor 2008/48/CE şi 2014/17/UE şi a Regulamentului (UE) 596/2014, denumit în continuare Regulamentul (UE) 1.011/2016, în cazul administratorilor şi entităţilor care fac obiectul supravegherii stipulate la art. 3 alin. (1) pct. 6 şi pct. 17 lit. b)-g) şi lit. j)-m) din respectivul regulament european, ce intră în sfera de competenţă a A.S.F.

Art. 2341
B.N.R. este:
a)autoritatea competentă în sensul prevederilor art. 4 pct. 8 din Regulamentul (UE) 1.286/2014, responsabilă cu supravegherea cerinţelor impuse de Regulamentul European instituţiilor de credit în ceea ce priveşte PRIIP bazate pe instrumentele prevăzute la art. 2 alin. (2) lit. d) şi alin. (3);
b)autoritatea competentă în sensul prevederilor art. 40 din Regulamentul (UE) 1.011/2016, în cazul administratorilor şi entităţilor care fac obiectul supravegherii, stipulate la art. 3 alin. (1) pct. 6 şi pct. 17 lit. a), h), i) şi m) din respectivul regulament european, care administrează, utilizează sau contribuie cu date de intrare la calcularea indicilor de referinţă referitori la piaţa monetară, la monede, la rate ale dobânzilor sau ale randamentului şi la cursuri/indici publicaţi de B.N.R. şi Banca Centrală Europeană.
Art. 2342
A.S.F. este autoritatea competentă responsabilă de coordonarea cooperării şi a schimbului de informaţii cu Comisia Europeană, ESMA şi autorităţile competente ale celorlalte state membre privind supravegherea respectării cerinţelor impuse de Regulamentul (UE) 1.011/2016.

Art. 2343
(1)Autoritatea competentă menţionată la art. 12 alin. (1) şi (2) din Regulamentul (UE) 2022/858, care aplică prevederile Regulamentului (UE) 2022/858, este autoritatea competentă stabilită conform dispoziţiilor art. 2 alin. (1) şi (2).
(2)Autoritatea competentă menţionată la art. 12 alin. (3) din Regulamentul (UE) 2022/858, care aplică prevederile Regulamentului (UE) 2022/858, este autoritatea competentă menţionată la art. 234 lit. b).

Art. 235
În exercitarea atribuţiilor prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 93/2012, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările şi completările ulterioare, şi de prezenta lege, A.S.F. poate fi furnizor de formare, pregătire şi perfecţionare profesională, respectiv evaluator de competenţe profesionale în domeniul pieţei de capital.

Art. 236
(1)A.S.F. îşi exercită atribuţiile şi competenţele ce îi revin în conformitate cu prevederile prezentei legi în oricare din următoarele moduri:
a)direct;
b)în colaborare cu alte autorităţi sau entităţi ale pieţei;
c)sub responsabilitatea sa, prin delegare către alte autorităţi sau alte entităţi ale pieţei;
d)prin sesizarea autorităţilor judiciare competente.
(2)A.S.F. deţine toate competenţele de supraveghere, inclusiv competenţe de investigare administrative şi competenţe de a impune măsuri corective, necesare pentru a-şi îndeplini atribuţiile în temeiul prezentei legi şi al reglementărilor europene incidente prevederilor prezentei legi.
(3)În îndeplinirea prevederilor prevăzute la alin. (2), A.S.F. are următoarele competenţe:
a)de a avea acces la orice document sau la alte informaţii deţinute de persoane despre care consideră că ar putea fi necesare pentru îndeplinirea sarcinilor sale şi de a primi sau de a face o copie a acestora;
b)de a impune sau de a solicita oricărei persoane să furnizeze informaţii şi, în cazul în care este necesar, de a convoca şi de a audia orice persoană pentru a obţine informaţii;
c)de a desfăşura inspecţii sau investigaţii la sediul entităţilor legale, iar în cazul persoanelor fizice cu sprijinul instituţiilor/autorităţilor/organelor competente pentru exercitarea acestui drept;
d)de a solicita înregistrările existente ale convorbirilor telefonice sau ale comunicaţiilor electronice sau ale altor schimburi de date deţinute de orice entitate legală care intră sub incidenţa prezentei legi;
e)de a sesiza autorităţile judiciare competente în vederea dispunerii unor măsuri asigurătorii, precum indisponibilizarea sau punerea sub sechestru a activelor entităţilor subiect al prezentei legi sau ambele;
f)de a dispune interzicerea temporară a exercitării activităţii profesionale de către persoanele subiecţi ai prezentei legi;
g)de a solicita furnizarea de informaţii auditorilor entităţilor care desfăşoară activităţi aflate sub incidenţa prezentei legi şi furnizorilor de servicii de raportare a datelor;
h)de a sesiza organele abilitate în domeniul urmăririi penale;
i)de a solicita auditorilor sau experţilor să efectueze verificări sau investigaţii cu privire la activităţile desfăşurate pe piaţa de capital, incidente prevederilor prezentei legi;
j)de a impune sau de a solicita oricărei persoane de a furniza informaţii, inclusiv toată documentaţia relevantă, privind dimensiunea şi scopul unei poziţii sau ale unei expuneri generate prin intermediul unui instrument financiar derivat pe mărfuri şi orice active sau datorii de pe piaţa activului-suport;
k)de a impune încetarea temporară sau permanentă a oricărei practici sau comportament pe care o consideră contrară dispoziţiilor prezentei legi, ale Regulamentului (UE) nr. 600/2014 şi ale celorlalte acte normative privind piaţa de capital incidente prevederilor prezentei legi şi de a institui măsuri prin care să prevină repetarea practicii sau a comportamentului în cauză;
l)de a dispune orice tip de măsură necesară pentru a se asigura că entităţile ce desfăşoară activităţi sau care efectuează operaţiuni cărora le sunt incidente prevederile prezentei legi continuă să respecte prevederile prezentei legi, ale Regulamentului (UE) nr. 600/2014, ale reglementărilor A.S.F. şi ale celorlalte acte normative privind piaţa de capital;
l1)de a suspenda autorizaţia de desfăşurare a anumitor servicii sau activităţi pentru o entitate care intră sub incidenţa prevederilor prezentei legi sau de exercitare a unor funcţii într-o astfel de entitate, în cazul în care se constată sau există premise rezonabile de afectare a intereselor clienţilor ori investitorilor sau a bunei reputaţii a entităţii în cauză, prin continuarea desfăşurării respectivelor servicii sau activităţi sau exercitarea respectivelor funcţii;

m)de a suspenda sau de a solicita suspendarea de la tranzacţionare a unui instrument financiar, iar orice decizie de suspendare, precum şi motivele care au stat la baza acesteia vor fi aduse imediat la cunoştinţa publicului şi vor fi publicate în Buletinul A.S.F.;
n)de a retrage sau de a solicita retragerea unui instrument financiar de la tranzacţionare, fie pe o piaţă reglementată, fie pe orice alt loc de tranzacţionare;
o)de a solicita oricărei persoane de a adopta măsuri pentru a diminua poziţia sau expunerea;
p)de a limita capacitatea oricărei persoane de a încheia o tranzacţie cu instrumente financiare derivate pe mărfuri, inclusiv prin introducerea de limite cu privire la dimensiunea unei poziţii pe care o persoană o poate deţine în orice moment, în conformitate cu prevederile art. 156;
q)de a face anunţuri publice cu privire la aspectele incidente prevederilor prezentei legi;
r)de a solicita prin intermediul organelor competente înregistrările schimburilor de date deţinute de un operator de telecomunicaţii, cu autorizarea judiciară corespunzătoare, când există o prezumţie întemeiată privind o încălcare a prevederilor prezentei legi, iar aceste înregistrări pot fi necesare pentru o anchetă privind încălcările prevederilor prezentei legi, ale reglementărilor emise în aplicarea acesteia sau ale reglementărilor europene incidente;
s)de a suspenda sau de a solicita suspendarea activităţilor de comercializare, de vânzare sau publicitate a instrumentelor financiare sau, prin cooperare cu B.N.R., a depozitelor structurate, în cazul în care condiţiile prevăzute la art. 40, 41 sau 42 din Regulamentul (UE) nr. 600/2014 sunt îndeplinite;
ş)de a suspenda sau de a solicita suspendarea activităţilor de comercializare, de vânzare sau publicitate a instrumentelor financiare sau, prin cooperare cu B.N.R., a depozitelor structurate, în cazul în care S.S.I.F. sau instituţia de credit care prestează servicii şi activităţi de investiţii şi servicii auxiliare nu a elaborat sau nu a aplicat un proces eficient de aprobare a produselor sau a încălcat în alt mod prevederile art. 51;
t)de a solicita motivat retragerea unei persoane fizice din organul de conducere al unei entităţi supravegheate şi reglementate conform prevederilor prezentei legi;
ţ)de a solicita motivat consiliului de administraţie sau, după caz, consiliului de supraveghere, respectiv membrilor directoratului sau directorilor al/ai unei entităţi supravegheate şi reglementate conform prevederilor prezentei legi întrunirea membrilor acestora;
u)de a solicita motivat consiliului de administraţie sau, după caz, directoratului unei entităţi supravegheate şi reglementate conform prevederilor prezentei legi convocarea adunării generale a acţionarilor, stabilind problemele ce trebuie înscrise pe ordinea de zi sau, în cazul în care consiliul de administraţie/directoratul nu dă curs solicitării A.S.F. menţionate, de a solicita tribunalului competent să dispună convocarea de adunări generale ale acţionarilor.
v)de a solicita şi de a fi în drept să primească de la instituţiile de credit autorizate de către B.N.R. informaţii necesare investigaţiilor A.S.F., precum şi pentru a răspunde solicitărilor de asistenţă primite de A.S.F. în baza acordurilor internaţionale la care A.S.F. este parte.

(4)În cazul producerii unei pierderi financiare sau a unui prejudiciu ca urmare a nerespectării prevederilor prezentei legi, a reglementărilor emise în aplicarea acesteia, precum şi a reglementărilor europene, responsabilitatea pentru acoperirea acestora aparţine persoanei găsite vinovate pentru producerea pierderii financiare sau a prejudiciului respectiv.
(5)A.S.F. notifică fără întârzieri nejustificate Comisia Europeană şi ESMA cu privire la orice modificare a competenţelor prevăzute la alin. (3).
Art. 2361
(1)A.S.F. ţine un registru, denumit Registrul A.S.F., care conţine informaţii privind entităţile care prestează servicii şi activităţi aflate în sfera de competenţă a Sectorului Instrumente şi Investiţii Financiare din cadrul A.S.F.
(2)Registrul A.S.F. este accesibil publicului şi se actualizează periodic.

CAPITOLUL II:Cooperarea A.S.F. cu autorităţile competente din alte state membre şi cu ESMA
Art. 237
(1)A.S.F. cooperează cu autorităţile competente din alte state membre pentru îndeplinirea atribuţiilor ce îi revin în temeiul prezentei legi şi al reglementărilor emise în aplicarea acesteia, al Regulamentului (UE) nr. 600/2014 şi ale reglementărilor europene emise în aplicarea Directivei 2014/65/UE, utilizând competenţele conferite de legislaţia în vigoare aplicabilă.
(2)A.S.F. este desemnată autoritate competentă unică, pentru a servi ca punct de contact în sensul Directivei 2014/65/UE şi al Regulamentului (UE) nr. 600/2014.
(3)A.S.F. acordă asistenţă autorităţilor competente din alte state membre.
(4)A.S.F. cooperează cu autorităţile competente din alte state membre în special pentru a face schimb de informaţii şi în cadrul investigaţiilor sau al activităţilor de supraveghere.
(5)A.S.F. poate coopera cu autorităţile competente din alte state membre în scopul facilitării procesului de recuperare a amenzilor.
(6)În situaţia în care activităţile unui loc de tranzacţionare din România care a instituit măsuri într-un alt stat membru au dobândit o importanţă considerabilă pentru funcţionarea pieţelor de instrumente financiare şi protecţia investitorilor în statul membru gazdă respectiv, ţinând seama de situaţia pieţelor instrumentelor financiare în statul membru gazdă, A.S.F. şi autorităţile competente din statul membru gazdă adoptă măsuri de cooperare proporţionale.
(7)În situaţia în care activităţile unui loc de tranzacţionare din alt stat membru care a instituit măsuri în România au dobândit o importanţă considerabilă pentru funcţionarea pieţelor de instrumente financiare şi protecţia investitorilor din România, ţinând seama de situaţia pieţelor de instrumente financiare din România, A.S.F. şi autorităţile competente din statul membru de origine al locului de tranzacţionare adoptă măsuri de cooperare proporţionale.
(8)A.S.F. adoptă măsurile administrative şi organizatorice necesare pentru a facilita asistenţa prevăzută la alin. (3) prin încheierea de acorduri de cooperare.
(9)A.S.F. îşi exercită competenţele în scopul cooperării cu autorităţi competente din alte state membre, inclusiv în cazul în care practicile care fac obiectul unei investigaţii nu reprezintă o încălcare a unei norme în vigoare în statul membru respectiv.
(10)În cazul în care A.S.F. are motive întemeiate să suspecteze că anumite acte care încalcă dispoziţiile prezentei legi sau ale reglementărilor emise în aplicarea acesteia sau ale regulamentelor europene de aplicare a Directivei 2014/65/UE sau ale Regulamentului (UE) nr. 600/2014 sunt comise sau au fost comise pe teritoriul unui alt stat membru de către entităţi care nu sunt supuse supravegherii sale, A.S.F. informează autoritatea competentă a celuilalt stat membru şi ESMA într-un mod cât mai detaliat posibil.
(11)În cazul în care A.S.F. primeşte o informare din partea unei autorităţi competente din alt stat membru prin care aceasta informează că are motive să suspecteze că anumite acte care încalcă dispoziţiile prezentei legi sau ale legislaţiei europene incidente au fost comise de S.S.I.F. sau instituţiile de credit care prestează servicii şi activităţi de investiţii reglementate de prezenta lege pe teritoriul unui alt stat membru, A.S.F. comunică măsurile luate autorităţii competente care i-a transmis informarea. Prevederile prezentului alineat nu aduc atingere competenţei autorităţii care a trimis notificarea.
(12)Fără a aduce atingere prevederilor alin. (1)-(5), alin. (10) şi (11), A.S.F. notifică ESMA şi altor autorităţi competente detaliile:
a)oricăror cereri de diminuare a unei poziţii sau expuneri în temeiul prevederilor art. 236 alin. (3) lit. o);
b)oricăror limite privind capacitatea persoanelor de a încheia tranzacţii privind instrumente financiare derivate în temeiul prevederilor art. 236 alin. (3) lit. p).
(13)Notificarea prevăzută la alin. (12) include, în cazul în care este relevant, detaliile cererii sau solicitării în temeiul prevederilor art. 236 alin. (3) lit. j), inclusiv identitatea persoanei sau persoanelor cărora le era adresată şi motivele aferente, precum şi sfera de aplicare a limitelor introduse în temeiul prevederilor art. 236 alin. (3) lit. p), inclusiv persoana vizată, instrumentele financiare aplicabile, limitele cu privire la dimensiunea poziţiilor pe care persoana le poate deţine în orice moment, orice exonerări de la acestea acordate în conformitate cu prevederile art. 97 şi motivele aferente.
(14)Notificarea prevăzută la alin. (12) trebuie făcută cu cel puţin 24 de ore înainte de intrarea în vigoare planificată a acţiunilor sau măsurilor. În situaţii excepţionale, A.S.F. poate efectua notificarea cu mai puţin de 24 de ore înainte de intrarea în vigoare a măsurii, în cazul în care nu este posibilă acordarea unui preaviz de 24 de ore.
(15)În situaţia în care primeşte notificări conform alin. (12) de la o autoritate competentă a altui stat membru, A.S.F. poate lua măsuri în conformitate cu prevederilor art. 236 alin. (3) lit. o) sau p) în cazul în care s-a asigurat că măsura este necesară pentru a îndeplini obiectivul autorităţii competente care a formulat notificarea.
(16)În situaţia în care A.S.F. adoptă măsuri potrivit prevederilor alin. (15), aceasta notifică ESMA şi autorităţile competente.
(17)În cazul în care o acţiune de notificare în temeiul prevederilor alin. (12) lit. a) sau b) se referă la produse energetice en gros, A.S.F. notifică şi Agenţia pentru Cooperarea Autorităţilor de Reglementare din Domeniul Energiei, denumită în continuare ACER, instituită în temeiul Regulamentului (CE) nr. 713/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 13 iulie 2009 de instituire a Agenţiei pentru Cooperarea Autorităţilor de Reglementare din Domeniul Energiei, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 211 din 14 august 2009.
(18)În ceea ce priveşte certificatele de emisii, A.S.F. cooperează cu organismele publice responsabile cu supravegherea pieţelor de licitaţii şi spot şi cu autorităţile competente, administratorii de registre şi alte organisme publice însărcinate cu supravegherea conformităţii în temeiul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 115/2011, aprobată prin Legea nr. 163/2012, cu modificările şi completările ulterioare, pentru a se asigura că obţine o imagine de ansamblu consolidată asupra pieţelor certificatelor de emisii.
(19)În ceea ce priveşte instrumentele financiare derivate pe mărfuri agricole, A.S.F. raportează şi cooperează cu organismele publice competente în privinţa supravegherii, a administrării şi a reglementării pieţelor agricole fizice în temeiul Regulamentului (UE) nr. 1.308/2013.
(20)B.N.R. transmite A.S.F. informaţiile supuse obligaţiei de raportare către ESMA, conform prevederilor prezentei legi, în legătură cu locurile de tranzacţionare prevăzute la art. 2 alin. (2) lit. b).
(21)A.S.F. comunică ESMA informaţiile prevăzute la alin. (20), în conformitate cu prevederile alin. (2).
Art. 238
(1)A.S.F. poate solicita cooperarea autorităţii competente a unui alt stat membru în cadrul unei activităţi de supraveghere sau în cadrul unei verificări la faţa locului sau al unei investigaţii.
(2)În cazul firmelor de investiţii care sunt membre sau participante la distanţă ale unei pieţe reglementate pentru care A.S.F. este autoritate competentă, A.S.F. poate alege să li se adreseze direct respectivelor firme de investiţii, caz în care informează autoritatea competentă a statului membru de origine al membrului sau participantului la distanţă, după caz, în legătură cu aceasta.
(3)În cazul în care A.S.F. primeşte o cerere de verificare la faţa locului sau de investigaţie, o soluţionează în cadrul competenţelor sale:
a)efectuând verificarea sau investigaţia;
b)permiţând autorităţii solicitante să efectueze verificarea sau investigaţia;
c)permiţând auditorilor sau experţilor să efectueze verificarea sau investigaţia.
Art. 239
(1)A.S.F. comunică autorităţilor competente din alte state membre, înscrise în lista de pe site-ul ESMA, fără întârziere, informaţiile necesare în scopul îndeplinirii competenţelor atribuite acestora de Directiva 2014/65/UE şi prevăzute de dispoziţiile adoptate în temeiul directivei menţionate sau al Regulamentului (UE) nr. 600/2014.
(2)A.S.F. poate preciza, în momentul comunicării prevăzute la alin. (1), că informaţiile respective nu trebuie să fie divulgate fără acordul său expres, caz în care aceste informaţii pot fi schimbate doar în scopurile pentru care A.S.F. şi-a dat acordul.
(3)A.S.F. poate transmite informaţiile primite în temeiul prevederilor alin. (1) şi ale art. 246, 247 şi art. 249 alin. (1)-(3) către autorităţile din celelalte state membre, înscrise în lista publicată de ESMA pe site-ul său.
(4)A.S.F. şi autorităţile competente menţionate la alin. (3) transmit informaţii altor organisme sau persoane fizice sau juridice numai cu acordul expres al autorităţilor competente care le-au comunicat informaţiile respective şi doar în scopurile pentru care autorităţile competente şi-au dat acordul, excepţie făcând cazurile justificate în mod corespunzător. În aceste din urmă cazuri, A.S.F. informează de îndată autoritatea competentă care a trimis informaţiile.
(5)A.S.F., precum şi celelalte organisme sau persoane fizice sau juridice care primesc informaţii confidenţiale în temeiul prevederilor alin. (1) sau ale art. 246, 247 şi art. 249 alin. (1)-(3), le pot utiliza numai în exercitarea funcţiilor lor, în special:
a)pentru a verifica dacă sunt îndeplinite condiţiile de acces la activitatea firmelor de investiţii şi pentru a facilita controlul condiţiilor de exercitare a acestei activităţi, procedurile administrative şi contabile şi mecanismele de control intern;

b)pentru a monitoriza funcţionarea corespunzătoare a locurilor de tranzacţionare;
c)pentru a impune sancţiuni;
d)în cadrul exercitării unei căi de atac împotriva unei decizii a autorităţilor competente;
e)în procesele intentate în conformitate cu prevederile art. 270 şi 271;
f)în cadrul mecanismului extrajudiciar de soluţionare a reclamaţiilor investitorilor prevăzut la art. 263.
(6)Dispoziţiile prezentului articol şi dispoziţiile art. 246-248 nu împiedică A.S.F. să transmită ESMA, Comitetului European pentru Risc Sistemic, băncilor centrale, SEBC şi Băncii Centrale Europene, care acţionează în calitate de autorităţi monetare, şi, după caz, altor autorităţi publice însărcinate cu supervizarea sistemelor de plăţi şi de decontare informaţii confidenţiale destinate îndeplinirii atribuţiilor acestora şi nu interzic acestor autorităţi sau organisme să comunice A.S.F. orice informaţie de care aceasta ar putea avea nevoie în scopul exercitării funcţiilor prevăzute în prezenta lege sau în reglementările emise în aplicarea acesteia sau al regulamentelor europene de aplicare a Directivei 2014/65/UE sau în Regulamentul (UE) nr. 600/2014.
Art. 240
A.S.F. poate sesiza ESMA cu privire la situaţiile în care a fost respinsă sau nu a primit răspuns într-un termen rezonabil la o solicitare:
a)de efectuare a unei activităţi de supraveghere, a unei verificări la faţa locului sau a unei investigaţii, astfel cum se prevede la art. 238; sau
b)de schimb de informaţii în conformitate cu prevederile art. 239.
Art. 241
(1)În cazul în care A.S.F. primeşte o invitaţie de la o altă autoritate competentă de a coopera pentru o investigaţie, pentru o verificare la faţa locului sau pentru o activitate de supraveghere în conformitate cu prevederile art. 242 sau pentru un schimb de informaţii în conformitate cu prevederile art. 239, A.S.F. nu poate refuza să dea curs acestei solicitări decât în cazul în care:
a)a fost deja angajată o procedură judiciară pentru aceleaşi fapte şi împotriva aceloraşi persoane înaintea autorităţilor din România;
b)a fost deja adoptată o hotărâre definitivă pentru aceleaşi fapte şi împotriva aceloraşi persoane în România.
(2)În caz de refuz întemeiat pe baza prevederilor alin. (1), A.S.F. informează autoritatea competentă care a adresat invitaţia şi ESMA într-un mod cât mai detaliat.
Art. 242
(1)A.S.F. consultă autorităţile competente din alt stat membru înainte de autorizarea unei S.S.I.F. care este oricare dintre următoarele:
a)o filială a unei firme de investiţii sau a unui operator de piaţă sau a unei instituţii de credit autorizate în acel stat membru;
b)o filială a societăţii-mamă a unei firme de investiţii sau a unei instituţii de credit autorizate în acel stat membru;
c)o persoană juridică controlată de aceleaşi persoane fizice sau juridice care controlează o firmă de investiţii sau o instituţie de credit autorizată în acel stat membru.
(2)A.S.F. consultă B.N.R. şi/sau autorităţile competente din alt stat membru înainte de autorizarea unei S.S.I.F. sau a unui operator de piaţă care este oricare dintre următoarele:
a)o filială a unei instituţii de credit sau a unei societăţi de asigurare autorizate în Uniunea Europeană;
b)o filială a societăţii-mamă a unei instituţii de credit sau a unei societăţi de asigurare autorizate în Uniunea Europeană;
c)o S.S.I.F. sau un operator de piaţă controlată/controlat de aceeaşi persoană fizică sau juridică care controlează o instituţie de credit sau o societate de asigurare autorizată în Uniunea Europeană.
(3)A.S.F. se consultă cu autorităţile competente prevăzute la alin. (1) şi (2) în special în scopul evaluării caracterului adecvat al acţionarilor sau al membrilor şi a reputaţiei şi experienţei persoanelor care conduc efectiv activitatea şi care sunt implicate în administrarea unei alte entităţi din acelaşi grup. Acestea îşi comunică reciproc toate informaţiile care privesc caracterul adecvat al acţionarilor sau al membrilor, precum şi reputaţia şi experienţa persoanelor care conduc efectiv activitatea şi care poate interesa celelalte autorităţi competente, în scopul eliberării unei autorizaţii sau al verificării respectării în permanenţă a condiţiilor de funcţionare.
Art. 243
(1)A.S.F., în calitate de autoritate competentă din stat membru gazdă, poate solicita, în scopuri statistice, ca toate firmele de investiţii care au sucursale pe teritoriul României să îi transmită rapoarte periodice privind activitatea acestor sucursale.
(2)În exercitarea responsabilităţilor conferite de prezenta lege, A.S.F. în calitate de autoritate competentă din stat membru gazdă poate solicita sucursalelor firmelor de investiţii să furnizeze informaţiile necesare pentru a monitoriza conformitatea lor cu standardele stabilite în România care le sunt aplicabile pentru cazurile prevăzute la art. 116.
(3)Obligaţiile impuse de A.S.F. sucursalelor firmelor de investiţii din alte state membre, potrivit prevederilor alin. (1) şi (2), nu pot fi mai stricte decât cele impuse S.S.I.F. pentru monitorizarea conformării acestora cu aceleaşi standarde.
CAPITOLUL III:Măsuri de prevenţie adoptate de A.S.F. în calitate de autoritate competentă din stat membru gazdă
Art. 244
(1)În cazul în care A.S.F., în calitate de autoritate competentă a statului membru gazdă, are motive clare şi doveditoare să estimeze că o firmă de investiţii care operează pe teritoriul României în temeiul libertăţii de a presta servicii încalcă obligaţiile care îi revin în temeiul dispoziţiilor adoptate în conformitate cu prezenta lege sau cu reglementările emise în aplicarea acesteia sau că o firmă de investiţii care deţine o sucursală pe teritoriul României încalcă obligaţiile care, în temeiul dispoziţiilor adoptate în conformitate cu prezenta lege sau cu reglementările emise în aplicarea acesteia, nu conferă prerogative A.S.F., aceasta comunică de îndată aceste aspecte autorităţii competente a statului membru de origine al firmei de investiţii.
(2)În cazul în care, în pofida măsurilor adoptate de autoritatea competentă a statului membru de origine sau din cauza faptului că aceste măsuri se dovedesc a fi inadecvate, firma de investiţii prevăzută la alin. (1) continuă să acţioneze într-un mod care prejudiciază clar interesele investitorilor din România sau funcţionarea ordonată a pieţelor, se aplică următoarele:
a)după ce a informat autoritatea competentă a statului membru de origine, A.S.F. adoptă toate măsurile adecvate necesare pentru a proteja investitorii şi pentru a menţine buna funcţionare a pieţelor, inclusiv posibilitatea de a interzice firmelor de investiţii care încalcă normele să iniţieze alte tranzacţii pe teritoriul României, şi informează Comisia Europeană şi ESMA, fără întârzieri nejustificate, cu privire la aceste măsuri; şi
b)A.S.F. poate sesiza ESMA, care poate acţiona în conformitate cu competenţele care îi sunt atribuite în temeiul art. 19 din Regulamentul (UE) nr. 1.095/2010.
(3)În cazul în care A.S.F. constată că o firmă de investiţii având o sucursală pe teritoriul României nu respectă actele cu putere de lege sau actele administrative adoptate în România în temeiul dispoziţiilor prezentei legi sau reglementărilor secundare emise în aplicarea acesteia care conferă prerogative A.S.F., A.S.F. emite o decizie prin care solicită firmei de investiţii respective să pună capăt acestei situaţii necorespunzătoare.
(4)În cazul în care firma de investiţii prevăzută la alin. (3) nu adoptă măsurile solicitate, A.S.F. ia toate măsurile adecvate pentru ca firma de investiţii respectivă să pună capăt acestei situaţii necorespunzătoare şi comunică natura măsurilor adoptate autorităţilor competente ale statului membru de origine.
(5)În cazul în care, în ciuda măsurilor luate de A.S.F., firma de investiţii prevăzută la alin. (3) continuă să încalce actele prevăzute la alin. (3) care sunt în vigoare în România, A.S.F., după ce a informat autoritatea competentă a statului membru de origine, ia toate măsurile adecvate necesare pentru a proteja investitorii şi buna funcţionare a pieţelor şi informează, fără întârzieri nejustificate, Comisia Europeană şi ESMA cu privire la aceste măsuri.
(6)În cazul în care A.S.F., în calitate de autoritate competentă a statului membru gazdă a unei pieţe reglementate, a unui SMT sau a unui SOT, are motive clare şi doveditoare să estimeze că această piaţă reglementată, acest SMT sau acest SOT încalcă obligaţiile care îi revin în temeiul dispoziţiilor adoptate în conformitate cu prezenta lege sau cu reglementările emise în aplicarea acesteia, A.S.F. sesizează de îndată autoritatea competentă a statului membru de origine al pieţei reglementate respective sau a SMT-ului sau SOT-ului respectiv.
(7)În cazul în care, în pofida măsurilor adoptate de autoritatea competentă a statului membru de origine sau din cauza faptului că aceste măsuri se dovedesc a fi inadecvate, piaţa reglementată, SMT-ul sau SOT-ul prevăzute la alin. (6) continuă să acţioneze într-un mod care prejudiciază interesele investitorilor din România sau funcţionarea ordonată a pieţelor, A.S.F., după ce a informat autoritatea competentă a statului membru de origine, ia toate măsurile adecvate necesare pentru a proteja investitorii şi buna funcţionare a pieţelor, inclusiv posibilitatea de a împiedica piaţa reglementată sau SMT-ul ori SOT-ul să faciliteze accesul participanţilor sau al membrilor la distanţă stabiliţi în România şi informează, fără întârzieri nejustificate, Comisia Europeană şi ESMA cu privire la aceste măsuri.
(8)Orice măsură luată în temeiul prevederilor alin. (1)-(7) şi care presupune sancţiuni sau restricţii pentru serviciile şi activităţile unei firme de investiţii sau ale unei pieţe reglementate este justificată în mod corespunzător şi comunicată firmei de investiţii sau pieţei reglementate respective.
(9)În plus faţă de prevederile alin. (3)-(7), A.S.F. poate sesiza ESMA cu privire la situaţiile respective.
Art. 245
(1)A.S.F. cooperează cu ESMA în sensul prezentei legi, în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 1.095/2010.
(2)A.S.F. furnizează ESMA fără întârzieri nejustificate toate informaţiile necesare pentru îndeplinirea sarcinilor care îi revin în temeiul prezentei legi, al reglementărilor emise în aplicarea acesteia, al Regulamentului (UE) nr. 600/2014 şi al reglementărilor europene incidente în conformitate cu art. 35 şi 36 din Regulamentul (UE) nr. 1.095/2010.
CAPITOLUL IV:Cooperarea cu ţările terţe
Art. 246
(1)A.S.F. poate încheia acorduri de cooperare care prevăd schimbul de informaţii cu autorităţile competente din ţări terţe, cu condiţia ca informaţiile comunicate să beneficieze de garanţii ale secretului profesional cel puţin echivalente cu cele impuse în temeiul prevederilor art. 248.
(2)Schimbul de informaţii prevăzut la alin. (1) trebuie să fie destinat îndeplinirii sarcinilor A.S.F. şi ale autorităţilor competente din ţări terţe.
(3)Transferul de date cu caracter personal unei autorităţi competente dintr-o ţară terţă de către A.S.F. se face în conformitate cu prevederile cap. VII din Legea nr. 677/2001, cu modificările şi completările ulterioare, cu prevederile cap. V din Regulamentul (UE) nr. 2016/679 şi cu alte prevederi legale în vigoare în domeniul protecţiei datelor cu caracter personal.
(4)A.S.F. poate încheia acorduri de cooperare care prevăd schimbul de informaţii cu autorităţi din ţări terţe, organisme şi persoane fizice sau juridice din ţări terţe, însărcinate cu una sau mai multe din atribuţiile următoare:
a)supravegherea instituţiilor de credit, a altor instituţii financiare şi a societăţilor de asigurare şi supravegherea pieţelor financiare;
b)procedura de lichidare sau de faliment al firmelor de investiţii şi altă procedură similară;
c)efectuarea auditului financiar al firmelor de investiţii şi al altor instituţii financiare, al instituţiilor de credit şi al societăţilor de asigurare, în cadrul exercitării funcţiilor lor de supraveghere sau al exercitării funcţiilor lor în cazul administrării sistemelor de compensare;
d)supravegherea organismelor care intervin în procedurile de lichidare şi de faliment ale firmelor de investiţii şi în alte proceduri similare;
e)supravegherea persoanelor însărcinate cu auditul financiar al societăţilor de asigurare, al instituţiilor de credit, al firmelor de investiţii şi al altor instituţii financiare;
f)supravegherea persoanelor care sunt active pe pieţe de comercializare a certificatelor de emisii în scopul asigurării unei imagini de ansamblu consolidate asupra pieţelor financiare şi spot;
g)supravegherea persoanelor care sunt active pe pieţele instrumentelor financiare derivate pe mărfuri agricole în scopul asigurării unei imagini de ansamblu consolidate asupra pieţelor financiare şi spot.
Art. 247
(1)Acordurile de cooperare prevăzute la art. 246 alin. (4) pot fi încheiate de A.S.F. numai dacă informaţiile comunicate beneficiază de garanţii ale secretului profesional cel puţin echivalente cu cele impuse în temeiul prevederilor art. 248.
(2)Schimbul de informaţii prevăzut la art. 246 alin. (4) este destinat îndeplinirii sarcinilor A.S.F. şi autorităţilor din ţări terţe, organismelor sau persoanelor fizice sau juridice din ţări terţe.
(3)În cazul în care acordurile de cooperare prevăzute de art. 246 alin. (4) implică transferul de date cu caracter personal de către A.S.F., aceasta trebuie să respecte prevederile cap. VII din Legea nr. 677/2001, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile cap. V din Regulamentul (UE) nr. 2016/679 şi alte prevederi legale în vigoare în domeniul protecţiei datelor cu caracter personal.
(4)În cazul în care informaţiile prevăzute în cuprinsul prezentului articol şi al art. 246 provin de la alt stat membru decât România, A.S.F. poate divulga informaţiile respective doar cu acordul expres al autorităţii competente care i le-a comunicat şi, după caz, doar în scopurile pentru care aceasta şi-a dat acordul.
(5)Prevederile alin. (4) se aplică corespunzător şi informaţiilor comunicate de autorităţile competente ale ţărilor terţe şi transmise de A.S.F. altor autorităţi.
CAPITOLUL V:Secretul profesional
Art. 248
(1)A.S.F., orice persoană care lucrează sau a lucrat pentru A.S.F. sau pentru entităţile cărora A.S.F. le-a delegat atribuţii conform prevederilor art. 2 alin. (10)-(14), precum şi auditorii sau experţii mandataţi de A.S.F. au obligaţia de a respecta secretul profesional. Aceştia au obligaţia de a nu divulga nicio informaţie confidenţială pe care au primit-o în exercitarea funcţiilor lor decât într-o formă rezumată sau agregată care împiedică identificarea individuală a S.S.I.F. sau a instituţiei de credit care prestează servicii şi activităţi de investiţii şi servicii auxiliare, a operatorilor de piaţă, a pieţelor reglementate sau a oricărei altei persoane, în conformitate cu legislaţia naţională şi actele administrative aplicabile, precum şi cu celelalte dispoziţii ale prezentei legi în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 600/2014.
(2)În cazul în care o S.S.I.F., un operator de piaţă sau o piaţă reglementată a fost declarat (ă) în stare de insolvenţă sau lichidare, informaţiile confidenţiale care nu privesc terţe părţi pot fi divulgate în cadrul unor proceduri civile sau comerciale, cu condiţia să fie necesare în derularea procedurii.
(3)A.S.F., organismele sau persoanele fizice sau juridice, altele decât A.S.F., care primesc informaţii confidenţiale în temeiul prezentei legi sau al reglementărilor emise în aplicarea acesteia sau al regulamentelor europene de aplicare a Directivei 2014/65/UE sau a Regulamentului (UE) nr. 600/2014 le pot utiliza doar în executarea sarcinilor lor şi pentru exercitarea funcţiilor lor, în cazul A.S.F. în cadrul domeniului de aplicare al prezentei legi sau al reglementărilor emise în aplicarea acesteia sau al Regulamentului (UE) nr. 600/2014 sau, în cazul altor autorităţi, organisme sau persoane fizice sau juridice, în scopurile pentru care aceste informaţii le-au fost comunicate şi/sau în cadrul procedurilor administrative şi judiciare specific legate de exercitarea funcţiilor respective.
(4)Prin excepţie de la prevederile alin. (3), în cazul în care A.S.F. sau altă autoritate, organism sau persoană care comunică informaţia îşi exprimă consimţământul, autoritatea care a primit informaţia o poate utiliza în alte scopuri.
(5)Orice informaţie confidenţială primită, schimbată sau transmisă în temeiul prezentei legi sau al reglementărilor emise în aplicarea acesteia ori al regulamentelor europene de aplicare a Directivei 2014/65/UE sau al Regulamentului (UE) nr. 600/2014 este supusă cerinţelor secretului profesional prevăzute în prezentul articol.
(6)Prezentul articol nu împiedică A.S.F. să transmită sau să facă schimb de informaţii confidenţiale în conformitate cu prezenta lege sau cu reglementările emise în aplicarea acesteia ori cu regulamentele europene de aplicare a Directivei 2014/65/UE sau cu Regulamentul (UE) nr. 600/2014 şi cu alte legi sau regulamente aplicabile firmelor de investiţii, instituţiilor de credit, fondurilor de pensii, OPCVM-urilor, fondurilor de investiţii alternative, intermediarilor de asigurări şi reasigurări, societăţilor de asigurări, pieţelor reglementate sau operatorilor de piaţă, contrapărţilor centrale, depozitarilor centrali sau în alt mod cu acordul autorităţii competente sau al altor autorităţi, organisme, persoane fizice sau juridice care au comunicat informaţiile respective.
(7)Prezentul articol nu împiedică A.S.F. să transmită sau să facă schimb, în conformitate cu legislaţia naţională şi actele administrative aplicabile, de informaţii confidenţiale pe care nu le-a primit de la o autoritate competentă a altui stat membru.
Art. 249
(1)Orice persoană autorizată în temeiul Legii nr. 162/2017 privind auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate şi de modificare a unor acte normative, cu modificările ulterioare, care îndeplineşte într-o S.S.I.F., într-un operator de piaţă sau într-un APA ori un ARM autorizat în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 600/2014, cu modificările şi completările ulterioare, care beneficiază de o derogare în conformitate cu art. 2 alin. (3) al aceluiaşi regulament, sarcina prevăzută la art. 34 din Directiva 2013/34/UE, cu modificările şi completările ulterioare, sau la art. 94 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 32/2012, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 10/2015, cu modificările şi completările ulterioare, sau orice altă sarcină prevăzută de lege, este obligată să semnaleze fără întârziere A.S.F. orice fapt sau orice decizie privind entitatea respectivă, de care a luat cunoştinţă în exercitarea sarcinii respective şi care ar putea:
a)constitui o încălcare gravă a actelor cu putere de lege sau a actelor administrative care stabilesc condiţiile autorizării sau care reglementează în mod expres exercitarea activităţii S.S.I.F.;
b)compromite continuitatea funcţionării S.S.I.F.;
c)motiva un refuz de certificare a conturilor sau formularea de rezerve.
(2)Persoana prevăzută la alin. (1) are obligaţia de a semnala orice fapt sau decizie de care a luat cunoştinţă în îndeplinirea uneia dintre sarcinile prevăzute la alin. (1) într-o entitate care are legături strânse cu S.S.I.F. în care se achită de sarcina respectivă.
(3)Divulgarea cu bună-credinţă către A.S.F. a oricărui fapt sau a oricărei decizii prevăzute la alin. (1) sau (2), de către persoanele autorizate în sensul Legii nr. 162/2017, nu constituie o încălcare a clauzelor contractuale sau a dispoziţiilor legale care restricţionează comunicarea de informaţii şi nu antrenează în niciun fel răspunderea acestor persoane.
(4)Prelucrarea datelor cu caracter personal, la nivelul A.S.F., se realizează exclusiv în scopul îndeplinirii atribuţiilor de supraveghere, investigare şi protecţie a investitorilor, cu respectarea dispoziţiilor prezentei legi, ale Legii nr. 677/2001, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 şi cu alte prevederi legale în vigoare în domeniul protecţiei datelor cu caracter personal.