Capitolul ii - Cooperarea A.S.F. cu autorităţile competente din alte state membre şi cu ESMA - Legea 126/2018 privind pieţele de instrumente financiare

M.Of. 521

În vigoare
Versiune de la: 5 Iulie 2024
CAPITOLUL II:Cooperarea A.S.F. cu autorităţile competente din alte state membre şi cu ESMA
Art. 237
(1)A.S.F. cooperează cu autorităţile competente din alte state membre pentru îndeplinirea atribuţiilor ce îi revin în temeiul prezentei legi şi al reglementărilor emise în aplicarea acesteia, al Regulamentului (UE) nr. 600/2014 şi ale reglementărilor europene emise în aplicarea Directivei 2014/65/UE, utilizând competenţele conferite de legislaţia în vigoare aplicabilă.
(2)A.S.F. este desemnată autoritate competentă unică, pentru a servi ca punct de contact în sensul Directivei 2014/65/UE şi al Regulamentului (UE) nr. 600/2014.
(3)A.S.F. acordă asistenţă autorităţilor competente din alte state membre.
(4)A.S.F. cooperează cu autorităţile competente din alte state membre în special pentru a face schimb de informaţii şi în cadrul investigaţiilor sau al activităţilor de supraveghere.
(5)A.S.F. poate coopera cu autorităţile competente din alte state membre în scopul facilitării procesului de recuperare a amenzilor.
(6)În situaţia în care activităţile unui loc de tranzacţionare din România care a instituit măsuri într-un alt stat membru au dobândit o importanţă considerabilă pentru funcţionarea pieţelor de instrumente financiare şi protecţia investitorilor în statul membru gazdă respectiv, ţinând seama de situaţia pieţelor instrumentelor financiare în statul membru gazdă, A.S.F. şi autorităţile competente din statul membru gazdă adoptă măsuri de cooperare proporţionale.
(7)În situaţia în care activităţile unui loc de tranzacţionare din alt stat membru care a instituit măsuri în România au dobândit o importanţă considerabilă pentru funcţionarea pieţelor de instrumente financiare şi protecţia investitorilor din România, ţinând seama de situaţia pieţelor de instrumente financiare din România, A.S.F. şi autorităţile competente din statul membru de origine al locului de tranzacţionare adoptă măsuri de cooperare proporţionale.
(8)A.S.F. adoptă măsurile administrative şi organizatorice necesare pentru a facilita asistenţa prevăzută la alin. (3) prin încheierea de acorduri de cooperare.
(9)A.S.F. îşi exercită competenţele în scopul cooperării cu autorităţi competente din alte state membre, inclusiv în cazul în care practicile care fac obiectul unei investigaţii nu reprezintă o încălcare a unei norme în vigoare în statul membru respectiv.
(10)În cazul în care A.S.F. are motive întemeiate să suspecteze că anumite acte care încalcă dispoziţiile prezentei legi sau ale reglementărilor emise în aplicarea acesteia sau ale regulamentelor europene de aplicare a Directivei 2014/65/UE sau ale Regulamentului (UE) nr. 600/2014 sunt comise sau au fost comise pe teritoriul unui alt stat membru de către entităţi care nu sunt supuse supravegherii sale, A.S.F. informează autoritatea competentă a celuilalt stat membru şi ESMA într-un mod cât mai detaliat posibil.
(11)În cazul în care A.S.F. primeşte o informare din partea unei autorităţi competente din alt stat membru prin care aceasta informează că are motive să suspecteze că anumite acte care încalcă dispoziţiile prezentei legi sau ale legislaţiei europene incidente au fost comise de S.S.I.F. sau instituţiile de credit care prestează servicii şi activităţi de investiţii reglementate de prezenta lege pe teritoriul unui alt stat membru, A.S.F. comunică măsurile luate autorităţii competente care i-a transmis informarea. Prevederile prezentului alineat nu aduc atingere competenţei autorităţii care a trimis notificarea.
(12)Fără a aduce atingere prevederilor alin. (1)-(5), alin. (10) şi (11), A.S.F. notifică ESMA şi altor autorităţi competente detaliile:
a)oricăror cereri de diminuare a unei poziţii sau expuneri în temeiul prevederilor art. 236 alin. (3) lit. o);
b)oricăror limite privind capacitatea persoanelor de a încheia tranzacţii privind instrumente financiare derivate în temeiul prevederilor art. 236 alin. (3) lit. p).
(13)Notificarea prevăzută la alin. (12) include, în cazul în care este relevant, detaliile cererii sau solicitării în temeiul prevederilor art. 236 alin. (3) lit. j), inclusiv identitatea persoanei sau persoanelor cărora le era adresată şi motivele aferente, precum şi sfera de aplicare a limitelor introduse în temeiul prevederilor art. 236 alin. (3) lit. p), inclusiv persoana vizată, instrumentele financiare aplicabile, limitele cu privire la dimensiunea poziţiilor pe care persoana le poate deţine în orice moment, orice exonerări de la acestea acordate în conformitate cu prevederile art. 97 şi motivele aferente.
(14)Notificarea prevăzută la alin. (12) trebuie făcută cu cel puţin 24 de ore înainte de intrarea în vigoare planificată a acţiunilor sau măsurilor. În situaţii excepţionale, A.S.F. poate efectua notificarea cu mai puţin de 24 de ore înainte de intrarea în vigoare a măsurii, în cazul în care nu este posibilă acordarea unui preaviz de 24 de ore.
(15)În situaţia în care primeşte notificări conform alin. (12) de la o autoritate competentă a altui stat membru, A.S.F. poate lua măsuri în conformitate cu prevederilor art. 236 alin. (3) lit. o) sau p) în cazul în care s-a asigurat că măsura este necesară pentru a îndeplini obiectivul autorităţii competente care a formulat notificarea.
(16)În situaţia în care A.S.F. adoptă măsuri potrivit prevederilor alin. (15), aceasta notifică ESMA şi autorităţile competente.
(17)În cazul în care o acţiune de notificare în temeiul prevederilor alin. (12) lit. a) sau b) se referă la produse energetice en gros, A.S.F. notifică şi Agenţia pentru Cooperarea Autorităţilor de Reglementare din Domeniul Energiei, denumită în continuare ACER, instituită în temeiul Regulamentului (CE) nr. 713/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 13 iulie 2009 de instituire a Agenţiei pentru Cooperarea Autorităţilor de Reglementare din Domeniul Energiei, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 211 din 14 august 2009.
(18)În ceea ce priveşte certificatele de emisii, A.S.F. cooperează cu organismele publice responsabile cu supravegherea pieţelor de licitaţii şi spot şi cu autorităţile competente, administratorii de registre şi alte organisme publice însărcinate cu supravegherea conformităţii în temeiul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 115/2011, aprobată prin Legea nr. 163/2012, cu modificările şi completările ulterioare, pentru a se asigura că obţine o imagine de ansamblu consolidată asupra pieţelor certificatelor de emisii.
(19)În ceea ce priveşte instrumentele financiare derivate pe mărfuri agricole, A.S.F. raportează şi cooperează cu organismele publice competente în privinţa supravegherii, a administrării şi a reglementării pieţelor agricole fizice în temeiul Regulamentului (UE) nr. 1.308/2013.
(20)B.N.R. transmite A.S.F. informaţiile supuse obligaţiei de raportare către ESMA, conform prevederilor prezentei legi, în legătură cu locurile de tranzacţionare prevăzute la art. 2 alin. (2) lit. b).
(21)A.S.F. comunică ESMA informaţiile prevăzute la alin. (20), în conformitate cu prevederile alin. (2).
Art. 238
(1)A.S.F. poate solicita cooperarea autorităţii competente a unui alt stat membru în cadrul unei activităţi de supraveghere sau în cadrul unei verificări la faţa locului sau al unei investigaţii.
(2)În cazul firmelor de investiţii care sunt membre sau participante la distanţă ale unei pieţe reglementate pentru care A.S.F. este autoritate competentă, A.S.F. poate alege să li se adreseze direct respectivelor firme de investiţii, caz în care informează autoritatea competentă a statului membru de origine al membrului sau participantului la distanţă, după caz, în legătură cu aceasta.
(3)În cazul în care A.S.F. primeşte o cerere de verificare la faţa locului sau de investigaţie, o soluţionează în cadrul competenţelor sale:
a)efectuând verificarea sau investigaţia;
b)permiţând autorităţii solicitante să efectueze verificarea sau investigaţia;
c)permiţând auditorilor sau experţilor să efectueze verificarea sau investigaţia.
Art. 239
(1)A.S.F. comunică autorităţilor competente din alte state membre, înscrise în lista de pe site-ul ESMA, fără întârziere, informaţiile necesare în scopul îndeplinirii competenţelor atribuite acestora de Directiva 2014/65/UE şi prevăzute de dispoziţiile adoptate în temeiul directivei menţionate sau al Regulamentului (UE) nr. 600/2014.
(2)A.S.F. poate preciza, în momentul comunicării prevăzute la alin. (1), că informaţiile respective nu trebuie să fie divulgate fără acordul său expres, caz în care aceste informaţii pot fi schimbate doar în scopurile pentru care A.S.F. şi-a dat acordul.
(3)A.S.F. poate transmite informaţiile primite în temeiul prevederilor alin. (1) şi ale art. 246, 247 şi art. 249 alin. (1)-(3) către autorităţile din celelalte state membre, înscrise în lista publicată de ESMA pe site-ul său.
(4)A.S.F. şi autorităţile competente menţionate la alin. (3) transmit informaţii altor organisme sau persoane fizice sau juridice numai cu acordul expres al autorităţilor competente care le-au comunicat informaţiile respective şi doar în scopurile pentru care autorităţile competente şi-au dat acordul, excepţie făcând cazurile justificate în mod corespunzător. În aceste din urmă cazuri, A.S.F. informează de îndată autoritatea competentă care a trimis informaţiile.
(5)A.S.F., precum şi celelalte organisme sau persoane fizice sau juridice care primesc informaţii confidenţiale în temeiul prevederilor alin. (1) sau ale art. 246, 247 şi art. 249 alin. (1)-(3), le pot utiliza numai în exercitarea funcţiilor lor, în special:
a)pentru a verifica dacă sunt îndeplinite condiţiile de acces la activitatea firmelor de investiţii şi pentru a facilita controlul condiţiilor de exercitare a acestei activităţi, procedurile administrative şi contabile şi mecanismele de control intern;

b)pentru a monitoriza funcţionarea corespunzătoare a locurilor de tranzacţionare;
c)pentru a impune sancţiuni;
d)în cadrul exercitării unei căi de atac împotriva unei decizii a autorităţilor competente;
e)în procesele intentate în conformitate cu prevederile art. 270 şi 271;
f)în cadrul mecanismului extrajudiciar de soluţionare a reclamaţiilor investitorilor prevăzut la art. 263.
(6)Dispoziţiile prezentului articol şi dispoziţiile art. 246-248 nu împiedică A.S.F. să transmită ESMA, Comitetului European pentru Risc Sistemic, băncilor centrale, SEBC şi Băncii Centrale Europene, care acţionează în calitate de autorităţi monetare, şi, după caz, altor autorităţi publice însărcinate cu supervizarea sistemelor de plăţi şi de decontare informaţii confidenţiale destinate îndeplinirii atribuţiilor acestora şi nu interzic acestor autorităţi sau organisme să comunice A.S.F. orice informaţie de care aceasta ar putea avea nevoie în scopul exercitării funcţiilor prevăzute în prezenta lege sau în reglementările emise în aplicarea acesteia sau al regulamentelor europene de aplicare a Directivei 2014/65/UE sau în Regulamentul (UE) nr. 600/2014.
Art. 240
A.S.F. poate sesiza ESMA cu privire la situaţiile în care a fost respinsă sau nu a primit răspuns într-un termen rezonabil la o solicitare:
a)de efectuare a unei activităţi de supraveghere, a unei verificări la faţa locului sau a unei investigaţii, astfel cum se prevede la art. 238; sau
b)de schimb de informaţii în conformitate cu prevederile art. 239.
Art. 241
(1)În cazul în care A.S.F. primeşte o invitaţie de la o altă autoritate competentă de a coopera pentru o investigaţie, pentru o verificare la faţa locului sau pentru o activitate de supraveghere în conformitate cu prevederile art. 242 sau pentru un schimb de informaţii în conformitate cu prevederile art. 239, A.S.F. nu poate refuza să dea curs acestei solicitări decât în cazul în care:
a)a fost deja angajată o procedură judiciară pentru aceleaşi fapte şi împotriva aceloraşi persoane înaintea autorităţilor din România;
b)a fost deja adoptată o hotărâre definitivă pentru aceleaşi fapte şi împotriva aceloraşi persoane în România.
(2)În caz de refuz întemeiat pe baza prevederilor alin. (1), A.S.F. informează autoritatea competentă care a adresat invitaţia şi ESMA într-un mod cât mai detaliat.
Art. 242
(1)A.S.F. consultă autorităţile competente din alt stat membru înainte de autorizarea unei S.S.I.F. care este oricare dintre următoarele:
a)o filială a unei firme de investiţii sau a unui operator de piaţă sau a unei instituţii de credit autorizate în acel stat membru;
b)o filială a societăţii-mamă a unei firme de investiţii sau a unei instituţii de credit autorizate în acel stat membru;
c)o persoană juridică controlată de aceleaşi persoane fizice sau juridice care controlează o firmă de investiţii sau o instituţie de credit autorizată în acel stat membru.
(2)A.S.F. consultă B.N.R. şi/sau autorităţile competente din alt stat membru înainte de autorizarea unei S.S.I.F. sau a unui operator de piaţă care este oricare dintre următoarele:
a)o filială a unei instituţii de credit sau a unei societăţi de asigurare autorizate în Uniunea Europeană;
b)o filială a societăţii-mamă a unei instituţii de credit sau a unei societăţi de asigurare autorizate în Uniunea Europeană;
c)o S.S.I.F. sau un operator de piaţă controlată/controlat de aceeaşi persoană fizică sau juridică care controlează o instituţie de credit sau o societate de asigurare autorizată în Uniunea Europeană.
(3)A.S.F. se consultă cu autorităţile competente prevăzute la alin. (1) şi (2) în special în scopul evaluării caracterului adecvat al acţionarilor sau al membrilor şi a reputaţiei şi experienţei persoanelor care conduc efectiv activitatea şi care sunt implicate în administrarea unei alte entităţi din acelaşi grup. Acestea îşi comunică reciproc toate informaţiile care privesc caracterul adecvat al acţionarilor sau al membrilor, precum şi reputaţia şi experienţa persoanelor care conduc efectiv activitatea şi care poate interesa celelalte autorităţi competente, în scopul eliberării unei autorizaţii sau al verificării respectării în permanenţă a condiţiilor de funcţionare.
Art. 243
(1)A.S.F., în calitate de autoritate competentă din stat membru gazdă, poate solicita, în scopuri statistice, ca toate firmele de investiţii care au sucursale pe teritoriul României să îi transmită rapoarte periodice privind activitatea acestor sucursale.
(2)În exercitarea responsabilităţilor conferite de prezenta lege, A.S.F. în calitate de autoritate competentă din stat membru gazdă poate solicita sucursalelor firmelor de investiţii să furnizeze informaţiile necesare pentru a monitoriza conformitatea lor cu standardele stabilite în România care le sunt aplicabile pentru cazurile prevăzute la art. 116.
(3)Obligaţiile impuse de A.S.F. sucursalelor firmelor de investiţii din alte state membre, potrivit prevederilor alin. (1) şi (2), nu pot fi mai stricte decât cele impuse S.S.I.F. pentru monitorizarea conformării acestora cu aceleaşi standarde.