Capitolul iv - Furnizarea de servicii şi activităţi de investiţii de către societăţi din ţări terţe - Legea 126/2018 privind pieţele de instrumente financiare

M.Of. 521

În vigoare
Versiune de la: 5 Iulie 2024
CAPITOLUL IV:Furnizarea de servicii şi activităţi de investiţii de către societăţi din ţări terţe
SECŢIUNEA 1:Furnizarea de servicii de investiţii sau desfăşurarea de activităţi de investiţii prin înfiinţarea unei sucursale
Art. 122
(1)O societate dintr-o ţară terţă care intenţionează să furnizeze servicii de investiţii sau să desfăşoare activităţi de investiţii, cu sau fără servicii auxiliare, pentru clienţi de retail sau clienţi profesionali în sensul anexei nr. 2 secţiunea B, pe teritoriul României, înfiinţează o sucursală.
(2)Sucursala prevăzută la alin. (1) trebuie să obţină în prealabil o autorizaţie din partea A.S.F., în baza unei cereri transmise în acest sens de societatea din ţara terţă.
(3)În vederea aprobării înfiinţării sucursalei, sunt respectate în mod cumulativ următoarele condiţii:
a)furnizarea de servicii pentru care societatea dintr-o ţară terţă solicită autorizaţia este supusă autorizării şi supravegherii în ţara terţă în care este stabilită societatea, iar societatea care depune cererea este autorizată în mod corespunzător, A.S.F. ţinând seama de recomandările Grupului de Acţiune Financiară Internaţională - GAFI - în contextul combaterii spălării banilor şi a finanţării terorismului;
b)între A.S.F. şi autorităţile de supraveghere competente din ţara terţă în care este stabilită societatea există acorduri de cooperare care includ dispoziţii ce reglementează schimbul de informaţii în scopul menţinerii integrităţii pieţei şi protejării investitorilor;
c)sucursala deţine nivelul capitalului minim iniţial prevăzut la art. 12 din Legea nr. 236/2022 privind supravegherea prudenţială a societăţilor de servicii de investiţii financiare, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, de care dispune liber;

d)sunt numite una sau mai multe persoane responsabile cu administrarea sucursalei, care respectă cerinţele prevăzute la art. 19;
e)ţara terţă în care este stabilită societatea a semnat un acord cu România, care respectă pe deplin standardele prevăzute la art. 26 din Convenţia-model a Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică - OECD - pentru evitarea dublei impuneri cu privire la impozitele pe venit şi pe capital şi asigură un schimb de informaţii eficiente în domeniul fiscal, inclusiv, dacă există, acorduri fiscale multilaterale;
f)societatea aparţine unui sistem de compensare pentru investitori autorizat sau recunoscut în conformitate cu Directiva 97/9/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 3 martie 1997 privind sistemele de compensare pentru investitori, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 084/22.
(4)Sucursala unei societăţi dintr-o ţară terţă autorizată potrivit prevederilor alin. (2) este înscrisă în Registrul A.S.F.
Art. 123
Societatea dintr-o ţară terţă care intenţionează să obţină autorizaţia pentru furnizarea oricăror servicii de investiţii sau desfăşurarea activităţilor de investiţii cu sau fără servicii auxiliare pe teritoriul României prin înfiinţarea unei sucursale pune la dispoziţia A.S.F. următoarele:
a)numele autorităţii responsabile cu supravegherea sa în ţara terţă în cauză; în cazul în care pentru supraveghere sunt responsabile mai multe autorităţi, se furnizează detalii privind domeniile de competenţă ale fiecăreia dintre respectivele autorităţi;
b)toate detaliile pertinente privind societatea referitoare la denumire, formă juridică, sediu social şi adresă, membrii organului de conducere, acţionari importanţi şi un program de activitate care prevede serviciile şi/sau activităţile de investiţii, precum şi serviciile auxiliare care urmează să fie furnizate sau desfăşurate şi structura organizatorică a sucursalei, inclusiv descrierea tuturor externalizărilor către terţi a unor funcţii operaţionale esenţiale;
c)numele persoanelor responsabile cu administrarea sucursalei şi documentele pertinente care atestă respectarea cerinţelor prevăzute la art. 19;
d)informaţii privind capitalul iniţial de care dispune liber sucursala.
Art. 124
(1)A.S.F. acordă autorizaţia sucursalei unei societăţi dintr-o ţară terţă care şi-a înfiinţat sau intenţionează să îşi înfiinţeze sucursala în România numai în cazul în care constată:
a)că sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la art. 122;
b)că sucursala societăţii dintr-o ţară terţă va putea să respecte prevederile alin. (3) şi (6).

(2)A.S.F. informează societatea dintr-o ţară terţă, în termen de 6 luni de la data depunerii unei cereri complete, dacă i s-a acordat sau nu autorizaţia.
(3)Sucursala societăţii dintr-o ţară terţă autorizată în conformitate cu prevederile alin. (1) respectă obligaţiile prevăzute la art. 49-56, art. 61-65, art. 67-74, art. 78-89, art. 91-95, art. 102, 103 şi art. 105-107 din prezenta lege şi la art. 3-26 din Regulamentul (UE) nr. 600/2014, precum şi măsurile adoptate în conformitate cu aceste dispoziţii şi este supravegheată de către A.S.F.
(4)A.S.F. nu impune obligaţii suplimentare în ceea ce priveşte organizarea şi funcţionarea sucursalei pentru aspectele reglementate de prezenta lege şi nu oferă sucursalelor societăţilor din ţări terţe un tratament mai favorabil decât firmelor de investiţii din statele membre.
(5)Ulterior acordării autorizaţiei sucursalei unei societăţi dintr-o ţară terţă, entitatea poate promova serviciile oferite de sucursală prin toate mijloacele de comunicare disponibile în România, cu respectarea regulilor de publicitate stabilite de A.S.F., inclusiv poate efectua publicitate prin intermediul unor site-uri web aflate în proprietatea unei alte persoane decât societatea/sucursala respectivă şi care permit redirecţionarea potenţialului client către site-ul sucursalei.

(6)A.S.F. notifică anual ESMA lista sucursalelor societăţilor din ţări terţe care îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul României.
(7)Sucursala societăţii dintr-o ţară terţă care este autorizată în conformitate cu prevederile alin. (1) raportează anual A.S.F. următoarele informaţii:
a)amploarea şi sfera de cuprindere ale serviciilor şi activităţilor desfăşurate de sucursala din România;
b)în cazul societăţilor dintr-o ţară terţă care desfăşoară activitatea prevăzută la pct. 3 din secţiunea A a anexei nr. 1, expunerea lor lunară minimă, medie şi maximă la contrapărţi din Uniunea Europeană;
c)în cazul societăţilor dintr-o ţară terţă care furnizează unul sau ambele servicii prevăzute la pct. 6 din secţiunea A a anexei nr. 1, valoarea totală a instrumentelor financiare care provin de la contrapărţi din Uniunea Europeană şi care au fost subscrise sau plasate cu angajament ferm în ultimele 12 luni;
d)cifra de afaceri şi activele totale corespunzătoare serviciilor şi activităţilor prevăzute la lit. a);
e)o descriere detaliată a măsurilor de protecţie a investitorilor de care beneficiază clienţii sucursalei, inclusiv a drepturilor clienţilor care rezultă din sistemul de compensare a investitorilor prevăzut la art. 122 alin. (3) lit. f);
f)politica lor de administrare a riscurilor şi măsurile aplicate de sucursală pentru serviciile şi activităţile prevăzute la lit. a);
g)mecanismele de guvernanţă, inclusiv persoanele care deţin funcţii-cheie pentru activităţile sucursalei;
h)orice altă informaţie pe care A.S.F. o consideră necesară pentru facilitarea monitorizării cuprinzătoare a activităţilor sucursalei.
(8)La cererea acesteia, A.S.F. comunică ESMA următoarele informaţii:
a)toate autorizaţiile pentru sucursalele autorizate în conformitate cu prevederile alin. (1) şi eventualele modificări ulterioare ale acestor autorizaţii;
b)amploarea şi sfera de cuprindere ale serviciilor şi activităţilor desfăşurate de o sucursală autorizată din România;
c)cifra de afaceri şi activele totale corespunzătoare serviciilor şi activităţilor prevăzute la lit. b);
d)numele grupului dintr-o ţară terţă din care face parte o sucursală autorizată.
(9)A.S.F., autorităţile competente ale entităţilor care fac parte din acelaşi grup ca sucursalele societăţilor din ţări terţe autorizate în conformitate cu prevederile alin. (1), ESMA şi ABE cooperează îndeaproape pentru a se asigura că toate activităţile grupului respectiv în Uniunea Europeană sunt supuse unei supravegheri cuprinzătoare, coerente şi eficace, în conformitate cu dispoziţiile legislaţiei naţionale a statelor membre care transpune prevederile Directivei 2014/65/UE, ale Directivei 2013/36/UE şi ale Directivei (UE) 2019/2.034 a Parlamentului European şi a Consiliului din 27 noiembrie 2019 privind supravegherea prudenţială a firmelor de investiţii şi de modificare a Directivelor 2002/87/CE, 2009/65/CE, 2011/61/UE, 2013/36/UE, 2014/59/UE şi 2014/65/UE, precum şi cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 575/2013, ale Regulamentului (UE) nr. 600/2014 şi ale Regulamentului (UE) 2019/2.033 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 noiembrie 2019 privind cerinţele prudenţiale ale firmelor de investiţii şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.093/2010, (UE) nr. 575/2013, (UE) nr. 600/2014 şi (UE) nr. 806/2014.

Art. 125
(1)În cazul în care un client de retail sau un client profesional în sensul secţiunii B din anexa nr. 2, stabilit sau situat pe teritoriul României, iniţiază la iniţiativa sa exclusivă furnizarea unui serviciu sau desfăşurarea unei activităţi de investiţii de către o societate dintr-o ţară terţă, cerinţa privind autorizaţia prevăzută la art. 122 nu se aplică furnizării serviciului sau desfăşurării activităţii respective de către societatea din ţara terţă pentru persoana în cauză, nici unei relaţii legate în mod specific de furnizarea serviciului sau desfăşurarea activităţii respective.
(11)Fără a aduce atingere relaţiilor intragrup, în cazul în care o societate dintr-o ţară terţă, inclusiv prin intermediul unei entităţi care acţionează în numele acesteia sau care are legături strânse cu o astfel de societate dintr-o ţară terţă sau cu orice altă persoană care acţionează în numele unei astfel de entităţi, contactează clienţi sau clienţi potenţiali din România, aceasta nu se consideră a fi un serviciu furnizat la iniţiativa exclusivă a clientului.

(2)O iniţiativă a unui client, astfel cum aceasta este reglementată la alin. (1), nu îndreptăţeşte societatea dintr-o ţară terţă să comercializeze noi categorii de produse de investiţii sau de servicii de investiţii către respectivul client în alt mod decât prin sucursală.
Art. 126
(1)S.S.I.F. poate presta servicii şi activităţi de investiţii şi servicii auxiliare într-o ţară terţă în baza autorizaţiei acordate de A.S.F., conform reglementărilor emise în acest sens, numai prin înfiinţarea unei sucursale. Pentru scopurile prezentei legi, toate sediile înfiinţate pe teritoriul unei ţări terţe sunt considerate o singură sucursală.
(2)Înfiinţarea unei sucursale într-o ţară terţă este supusă aprobării prealabile a A.S.F., conform reglementărilor emise de aceasta.
(3)A.S.F. poate respinge cererea de aprobare a înfiinţării sucursalei dacă, pe baza informaţiilor deţinute şi a documentaţiei prezentate de S.S.I.F., consideră că:
a)S.S.I.F. nu dispune de un management adecvat sau de o situaţie financiară corespunzătoare, în raport cu activitatea propusă a fi desfăşurată prin intermediul sucursalei;
b)cadrul legislativ existent în ţara terţă şi/sau modul de aplicare a acestuia împiedică exercitarea de către A.S.F. a funcţiilor sale de supraveghere;
c)S.S.I.F. înregistrează o evoluţie necorespunzătoare a indicatorilor de prudenţă financiară sau nu îndeplineşte alte cerinţe prevăzute de prezenta lege ori prin reglementările emise în aplicarea acesteia.
(4)Orice modificare a elementelor care sunt avute în vedere la aprobarea înfiinţării sucursalei este supusă aprobării prealabile a A.S.F.
Art. 1261
(1)Prin excepţie de la prevederile art. 126 alin. (1), S.S.I.F. poate presta servicii şi activităţi de investiţii şi servicii auxiliare în state terţe membre ale Grupului G7, la distanţă, fără a înfiinţa o sucursală, dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele:
a)legislaţia din statul terţ membru al Grupului G7 permite prestarea de servicii şi activităţi de investiţii de către firmele de investiţii din Uniunea Europeană autorizate conform Directivei 2014/65/UE, cu modificările şi completările ulterioare;
b)S.S.I.F. respectă condiţiile impuse de autoritatea competentă cu supravegherea firmelor de investiţii din statul terţ membru al Grupului G7.
(2)Prestarea de servicii şi activităţi de investiţii şi servicii auxiliare în state terţe membre ale Grupului G7 este supusă notificării prealabile transmise de S.S.I.F. către A.S.F., însoţită de următoarele documente:
a)hotărârea organului competent, din care să rezulte: statul terţ membru al Grupului G7 în care S.S.I.F. intenţionează să presteze servicii şi activităţi de investiţii şi servicii auxiliare şi obiectul de activitate ce urmează a fi prestat;
b)declaraţia reprezentantului legal al S.S.I.F. prin care acesta confirmă îndeplinirea condiţiilor prevăzute la alin. (1);
c)planul de afaceri în legătură cu statul terţ respectiv, în limba română şi în traducere legalizată în limba statului terţ respectiv, care să includă cel puţin:
(i)fundamentarea oportunităţii prestării de servicii şi activităţi de investiţii şi servicii auxiliare;
(ii)tipurile de servicii şi activităţi de investiţii şi servicii auxiliare;
(iii)volumul estimat al activităţii în primii 3 ani de activitate în statul respectiv;
(iv)estimări ale poziţiei financiare şi ale performanţei aferente activităţii în statul respectiv;
(v)studiul pieţei şi al factorilor ce pot afecta fezabilitatea planului de afaceri;
d)cadrul legislativ existent în statul terţ membru al Grupului G7 în care S.S.I.F. intenţionează să presteze servicii şi activităţi de investiţii şi servicii auxiliare.
(3)În termen de maximum 45 de zile de la primirea notificării şi a documentelor prevăzute la alin. (2), A.S.F.:
a)poate solicita S.S.I.F. informaţii suplimentare sau alte documente pe care le consideră necesare;
b)se poate consulta cu autoritatea competentă cu supravegherea firmelor de investiţii din statul terţ membru al Grupului G7 cu privire la îndeplinirea condiţiilor prevăzute la alin. (1) şi cu privire la cadrul legislativ din statul respectiv care să permită exercitarea de către A.S.F. a funcţiilor sale de supraveghere.
(4)S.S.I.F. are obligaţia de a răspunde solicitării A.S.F. prevăzută la alin. (3) lit. a) în termen de maximum 30 de zile.
(5)A.S.F. poate respinge, prin decizie motivată, începerea activităţii S.S.I.F. în condiţiile prevăzute la alin. (1) dacă, pe baza informaţiilor deţinute şi a documentaţiei prezentate de S.S.I.F., în conformitate cu alin. (2)-(4), consideră că S.S.I.F. nu respectă cerinţele prevăzute de prezenta lege şi de reglementările A.S.F. emise în aplicarea acesteia sau în cazul în care cadrul legislativ existent în ţara terţă şi/sau modul de aplicare a acestuia împiedică exercitarea de către A.S.F. a funcţiilor sale de supraveghere.
(6)În situaţia prevăzută la alin. (5), A.S.F. emite în termen de maximum 45 de zile de la primirea notificării, documentelor şi a informaţiilor prevăzute la alin. (2) şi (3) o decizie motivată care poate fi contestată de S.S.I.F. în termen de maximum 30 de zile de la data comunicării, la Curtea de Apel Bucureşti, Secţia contencios administrativ şi fiscal, conform prevederilor art. 270.
(7)În situaţia în care A.S.F. nu se adresează S.S.I.F. conform alin. (3) sau (6), la finalul celor 45 de zile, A.S.F. informează S.S.I.F. cu privire la posibilitatea începerii demersurilor pentru prestarea de servicii şi activităţi de investiţii şi servicii auxiliare în ţara terţă membră a Grupului G7.
(8)S.S.I.F. informează A.S.F. cu privire la începerea activităţii în ţara terţă în maximum 5 zile de la data primirii acordului de la respectiva autoritate competentă cu supravegherea firmelor de investiţii din statul terţ membru al Grupului G7 cu privire la îndeplinirea condiţiilor impuse de autoritatea competentă şi transmite A.S.F. acest acord.
(9)Orice modificare a documentelor şi informaţiilor comunicate A.S.F. în conformitate cu alin. (2) şi (3) este notificată A.S.F. Prevederile alin. (3)-(7) se aplică în mod corespunzător.
(10)A.S.F. stabileşte prin reglementări raportările ce se transmit de S.S.I.F. cu privire la prestarea de servicii şi activităţi de investiţii şi servicii auxiliare conform prezentului articol.
(11)A.S.F. cooperează cu autoritatea competentă cu supravegherea firmelor de investiţii din statul terţ membru al Grupului G7 pentru schimbul de informaţii în exercitarea prerogativelor de supraveghere ale S.S.I.F.

Art. 127
Supravegherea prudenţială a serviciilor şi activităţilor de investiţii şi a serviciilor auxiliare prestate de S.S.I.F. în state membre şi în ţări terţe, fie direct, fie prin înfiinţarea de sucursale, va fi asigurată de A.S.F., fără a prejudicia atribuţiile autorităţilor competente din statele gazdă.
SECŢIUNEA 2:Retragerea autorizaţiilor
Art. 128
(1)A.S.F. poate retrage autorizaţia eliberată în temeiul art. 124 sucursalei unei societăţi dintr-o ţară terţă în cazul în care această societate:
a)nu utilizează autorizaţia în termen de 12 luni, renunţă în mod expres la autorizaţie, nu a furnizat niciun serviciu de investiţii sau nu a desfăşurat nicio activitate de investiţii în ultimele 6 luni;
b)a obţinut autorizaţia prin declaraţii false sau prin orice altă modalitate incorectă;
c)nu mai îndeplineşte condiţiile în temeiul cărora a fost acordată autorizaţia;
d)a încălcat grav şi sistematic dispoziţiile prezentei legi în ceea ce priveşte condiţiile de funcţionare pentru firmele de investiţii aplicabile societăţilor dintr-o ţară terţă;
e)se încadrează în oricare dintre cazurile în care legislaţia prevede retragerea autorizaţiei pentru aspecte care nu intră sub incidenţa prezentei legi.
(2)La aprecierea caracterului grav şi sistematic al încălcării prevăzute la alin. (1) lit. d), A.S.F. ia în considerare, fără a se limita la acestea, următoarele:
a)numărul, natura sancţiunilor şi valoarea amenzilor aplicate sucursalei sau membrilor organelor de conducere din cadrul acesteia, în ultimele 36 luni, raportat la momentul realizării analizei;
b)frecvenţa încălcării;
c)măsura în care, prin acţiunile/inacţiunile întreprinse, sucursala a indus risc sistemic sau a afectat încrederea investitorilor în piaţa de capital;
d)faptele constatate au facilitat sau au contribuit la facilitarea unor fapte încadrate în categoria abuz de piaţă, spălarea banilor sau finanţarea actelor de terorism;
e)măsura în care, prin acţiunile/inacţiunile întreprinse, sucursala a cauzat prejudicii asupra activelor investitorilor;
f)cuantumul profiturilor realizate sau al pierderilor evitate ca urmare a încălcării, în măsura în care acestea pot fi determinate.