Partea ii - Reglementări generale privind exploatarea şi întreţinerea locomotivelor - Instructiuni din 2006 pentru activitatea personalului de locomotivă în transportul feroviar nr. 201
M.Of. 23 bis
În vigoare Versiune de la: 21 August 2025
Partea II:Reglementări generale privind exploatarea şi întreţinerea locomotivelor
CAPITOLUL I:Remizarea locomotivelor
Art. 30
(1)Remizarea este operaţia de garare a unei locomotive şi staţionarea sa în stare inactivă în intervalul de timp programat între două utilizări succesive, pe o linie special destinată într-o unitate de tracţiune sau staţie.
(2)Locomotivele se introduc cel puţin o dată la şapte zile într-o unitate de tracţiune care poate asigura efectuarea tuturor operaţiunilor tehnice prevăzute în prezentele instrucţiuni şi în reglementările specifice în vigoare.
(3)Pe timpul remizării, locomotiva nu este deservită de personal de locomotivă.
Art. 31
(1)În perioada de timp în care este remizată, locomotiva trebuie să fie:
b)deconectată de la sursa principală de energie, cu excepţia cazurilor în care sunt remizate locomotive sau alte vehicule feroviare ale căror documentaţii tehnice furnizate de constructor prevăd alte operaţiuni de siguranţă în vederea asigurării contra pornirii din loc, fără deconectarea de la sursa principală de energie, cu condiţia respectării tuturor măsurilor reglementate de constructor pentru respectivul tip de vehicul;
a)asigurată contra pornirii din loc;
b)deconectată de la sursa principală de energie, cu excepţia cazurilor în care sunt remizate locomotive sau alte vehicule feroviare ale căror documentaţii tehnice furnizate de constructor prevăd alte operaţiuni de siguranţă în vederea asigurării contra pornirii din loc, fără deconectarea de la sursa principală de energie, cu condiţia respectării tuturor măsurilor reglementate de constructor pentru respectivul tip de vehicul;c)încuiată.
(2)OTF/OMF trebuie să stabilească prin reglementări proprii modul în care supraveghează locomotivele remizate pentru a nu se permite accesul pe locomotivă a persoanelor care nu au acest drept.
Art. 32
e)decuplarea sursei principale de energie, prin oprirea motorului la locomotivele şi automotoarele cu motoare diesel, respectiv deconectarea întrerupătorului principal, coborârea pantografului şi punerea la masă a instalaţiei de înaltă tensiune la locomotivele şi ramele electrice, cu excepţia locomotivelor sau a altor vehicule feroviare ale căror documentaţii tehnice furnizate de constructor prevăd alte operaţiuni de siguranţă în vederea asigurării contra pornirii din loc, fără deconectarea de la sursa principală de energie, cu condiţia respectării tuturor măsurilor reglementate de constructor pentru respectivul tip de vehicul;
Mecanicul sau revizorul de locomotiva care pregăteşte locomotiva pentru remizare, trebuie să efectueze următoarele operaţiuni:
a)asigurarea locomotivei contra pornirii din loc, conform reglementărilor specifice în vigoare pentru fiecare tip de locomotivă şi în conformitate cu reglementările cuprinse în PTE sau în planul tehnic de exploatare al unităţii feroviare unde se remizează locomotiva;
b)verificarea, în locuri special amenajate, a părţii de rulare, a suspensiei şi a stării suprafeţei de rulare a bandajelor roţilor locomotivei; scurgerea apei acumulate în instalaţia de aer comprimat;
c)completarea aerului comprimat în rezervorul principal la presiunea maximă;
d)verificarea stării de încărcare a bateriei de acumulatoare şi completarea încărcării acesteia, după caz;
e)decuplarea sursei principale de energie, prin oprirea motorului la locomotivele şi automotoarele cu motoare diesel, respectiv deconectarea întrerupătorului principal, coborârea pantografului şi punerea la masă a instalaţiei de înaltă tensiune la locomotivele şi ramele electrice, cu excepţia locomotivelor sau a altor vehicule feroviare ale căror documentaţii tehnice furnizate de constructor prevăd alte operaţiuni de siguranţă în vederea asigurării contra pornirii din loc, fără deconectarea de la sursa principală de energie, cu condiţia respectării tuturor măsurilor reglementate de constructor pentru respectivul tip de vehicul;f)încuierea pupitrului de comandă şi a robinetului de frână;
g)verificarea nivelului lichidelor din instalaţiile de răcire a agregatelor de pe locomotivă, după caz;
h)verificarea nivelului combustibilului şi a lubrifianţilor;
i)verificarea cantităţii şi calităţii nisipului din instalaţia de nisipare a liniei;
j)verificarea inventarului de scule şi piese de schimb aflate pe locomotivă, conform reglementărilor specifice în vigoare;
k)deconectarea siguranţelor şi întrerupătoarelor automate prevăzute în reglementările specifice fiecărui tip de locomotivă, după caz, şi a întrerupătorului bateriei de acumulatoare;
1) completarea carnetului de bord al locomotivei cu observaţiile făcute în urma verificărilor efectuate.
Art. 33
(1)Dacă locomotiva se remizează într-o unitate de tracţiune, înaintea operaţiunilor în vederea remizării se pot efectua şi alte verificări tehnice şi revizii intermediare în conformitate cu reglementările specifice în vigoare.
(2)După remizarea locomotivei într-o unitate de tracţiune, personalul care efectuează operaţiunile de remizare aduce la cunoştinţa şefului de tură efectuarea operaţiunilor respective şi eventualele observaţii privind locomotiva.
(3)Dacă locomotiva se remizează într-o staţie, IDM va fi înştiinţat despre efectuarea operaţiilor de remizare şi eventuale observaţii privind locomotiva.
Art. 34
(1)Toate operaţiunile prevăzute la art. 35 din prezentul capitol se vor efectua conform reglementărilor tehnice specifice fiecărui tip de locomotivă, cu respectarea normelor de protecţie a muncii în vigoare.
(2)Dacă reglementările specifice prevăd şi alte verificări, acestea vor fi efectuate de către personalul tehnic de specialitate care are în atribuţiile de serviciu respectivele operaţiuni.
(3)Dacă la locomotivă se constată anumite probleme în exploatare sau cu ocazia verificărilor făcute în vederea remizării, acestea vor fi consemnate în carnetul de bord al locomotivei şi vor fi aduse la cunoştinţă în scris persoanelor competente pentru rezolvare.
(4)Dacă locomotiva este remizată într-o unitate de tracţiune, şeful de tură va fi informat despre eventualele probleme la locomotivă, conform reglementărilor specifice stabilite de OTF/OMF care administrează respectiva unitate de tracţiune.
Art. 35
(1)În cazul remizării locomotivelor/automotoarelor în spaţii cu temperaturi scăzute se vor efectua operaţiunile suplimentare prevăzute de reglementările tehnice specifice în vederea protejării echipamentelor de efectele acestor temperaturi.
(2)Dacă necesităţile impun menţinerea în funcţiune a motorului termic sau a unor instalaţii care asigură menţinerea în stare caldă a motorului la locomotivele/automotoarele cu motoare diesel, respectiv menţinerea alimentării din reţeaua de contact a locomotivelor şi ramelor electrice, acestea nu se vor considera remizate; după efectuarea verificărilor prevăzute la art. 32 din prezentul capitol, se va asigura supravegherea cu personal a acestor locomotive/automotoare.
(3)Personalul care supraveghează locomotive/automotoare aflate în situaţia de la alin. (1) trebuie să cunoască modul de funcţionare a agregatelor rămase în funcţie, modul de scoatere din funcţie a acestor agregate şi de remizare a locomotivei, precum şi modul de utilizare a mijloacelor de stingere a incendiilor de pe locomotivele respective.
Art. 36
(1)Pe timpul remizării locomotivei, personalul tehnic de specialitate poate efectua operaţiuni de întreţinere, remedieri şi reparaţii la instalaţiile şi agregatele la care personalul de locomotivă a semnalat probleme în exploatare, cu condiţia ca durata acestor intervenţii să nu fie mai mare decât durata programată de remizare a locomotivei.
(2)Dacă durata intervenţiilor de la alin. (1) este mai mare decât durata programată de remizare a locomotivelor, iar problemele semnalate nu permit ieşirea locomotivei din unitatea de tracţiune în condiţiile prevăzute în prezentele instrucţiuni, personalul de specialitate va aviza revizorul de locomotivă şi şeful de tură din unitatea de tracţiune despre situaţia creată, iar locomotiva va fi înlocuită în program cu o locomotivă corespunzătoare.
(3)Obligaţiile revizorului de locomotivă privind starea tehnică a locomotivei sunt prevăzute în Anexa 4.
CAPITOLUL II:Punerea în serviciu a locomotivei
Art. 37
(1)Prin punerea în serviciu a locomotivei se înţelege efectuarea operaţiunilor tehnice de punere în funcţiune a locomotivei după remizare, revizii, reparaţii sau conservare.
(2)Punerea în serviciu se face de către personalul de locomotivă numai după ce s-au încheiat procesele tehnologice de revizie şi reparaţii ale echipamentelor locomotivei, fapt certificat sub semnătură de către personalul tehnic de specialitate în carnetul de bord al locomotivei.
(3)Pentru punerea în serviciu a locomotivei, trebuie să se efectueze următoarele operaţiuni:
a)verificarea vizuală a existenţei şi integrităţii tuturor pieselor şi subansamblelor locomotivei;
b)verificarea şi însuşirea înscrisurilor obligatorii din documentele aflate în cabina de conducere, conform Anexei 5 şi din carnetul de bord al locomotivei;
c)verificarea şi completarea inventarului sculelor şi a pieselor de rezervă, după caz;
d)verificarea stingătoarelor de incendiu, din punct de vedere al numărului şi tipului prevăzut în reglementări pentru fiecare tip de locomotivă şi a respectării termenului de valabilitate a verificării periodice a acestora;
e)verificarea şi completarea, dacă este necesar, a nivelului combustibilului la locomotivele cu motoare termice;
f)verificarea şi completarea, dacă este necesar, nivelului lubrifianţilor;
g)verificarea şi completarea nivelului lichidelor de răcire a motorului termic şi/sau a altor agregate, după caz;
h)verificarea şi completarea nisipului, în rezervoarele de nisip ale instalaţiei de nisipare a liniei;
i)verificarea sigiliilor aplicate la instalaţiile de protecţie a echipamentelor şi instalaţiilor locomotivei;
j)verificarea funcţionării corecte a instalaţiile de siguranţă, vigilenţă, controlul vitezei trenului şi înregistrare a parametrilor locomotivei precum şi a sigiliilor aplicate la acestea. La instalaţiile de înregistrare a vitezei trenului dotate cu bandă înregistratoare se va verifica existenţa acesteia;
k)punerea în funcţiune a instalaţiilor şi echipamentelor de comandă a locomotivei;
l)pornirea motorului diesel, respectiv conectarea la reţeaua electrică de tracţiune feroviară;
m)probarea instalaţiilor şi echipamentelor fără deplasarea locomotivei;
n)verificarea gabaritului pieselor inferioare suspendate elastic sau neelastic, conform reglementărilor specifice în vigoare.
Art. 38
(1)Operaţiunile prevăzute la art. 37 din prezentul capitol, se efectuează conform reglementărilor tehnice specifice în vigoare pentru fiecare tip de locomotivă/automotor, cu respectarea normelor de protecţie a muncii.
(2)Dacă în cadrul operaţiunilor de punere în serviciu se constată funcţionarea necorespunzătoare a unor instalaţii şi echipamente, aceste neconformităţi se aduc la cunoştinţa personalului tehnic de specialitate în vederea remedierii.
(3)După încheierea operaţiunilor de punere în serviciu, personalul de locomotivă trebuie să aducă la cunoştinţa şefului de tură din unitatea de tracţiune, respectiv IDM din staţie dacă starea locomotivei permite utilizarea sa în remorcarea trenurilor sau la manevră.
(4)Când se constată că locomotiva prezintă lipsuri şi/sau defecţiuni care nu permit utilizarea acesteia conform programului stabilit, şeful de tură respectiv IDM, trebuie să fie informat imediat, pentru luarea măsurilor ce se impun pentru înlocuirea locomotivei necorespunzătoare cu o altă locomotivă.
Art. 39
Operaţiunile de remizare, respectiv punere în serviciu a locomotivelor, care se desfăşoară în incinta unităţilor de tracţiune, se efectuează sub supravegherea revizorului de locomotivă care certifică sub semnătură în caietul de bord al locomotivei faptul că s-au efectuat operaţiunile prevăzute în reglementările tehnice specifice fiecărui tip de locomotivă, iar locomotiva corespunde/nu corespunde pentru remorcarea trenurilor sau pentru manevră.
Art. 40
Este interzisă ieşirea locomotivelor din unităţi de tracţiune pentru remorcarea trenurilor sau manevră, cu următoarele piese, instalaţii şi echipamente lipsă sau defecte:
a)instalaţiile de frână de orice fel cu care este dotată locomotiva;
b)aparatele de măsură şi indicatoare, inclusiv lămpile de control;
c)instalaţiile şi aparatele de protecţie inclusiv supapele de siguranţă;
d)piese ale suspensiei locomotivei;
e)piese ale timoneriei de frână, inclusiv siguranţele timoneriei frânei;
f)piese ale aparatului de rulare: lagăre de osie cu cuzineţi sau rulmenţi, lagăre de bielă, cutii de unsoare;
g)aparatele de ciocnire şi legare;
h)instalaţia de nisipare a liniei;
i)instalaţiile de siguranţă, vigilenţă, controlul vitezei trenului şi înregistrare a parametrilor locomotivei;
j)instalaţia de telecomunicaţii: radio-telefon, radio emisie - recepţie, numită în continuare RTF;
k)sigiliile aplicate la aparate, conform reglementărilor în vigoare;
l)instalaţia de iluminat şi semnalizare a locomotivei, inclusiv farul central, dacă există;
m)obiectele de inventar şi piesele de rezervă, după caz, conform reglementărilor în vigoare;
n)oglinzile retrovizoare;
o)defecţiuni la echipamentul electric semnalizate/indicate de instalaţiile respective ale locomotivei, inclusiv punerea la masă a circuitelor de comandă sau de forţă ale locomotivei;
p)izolatoare conturnate sau sparte ale aparatelor care nu pot fi scoase din circuit prin izolare;
q)aparate şi circuite de protecţie defecte, scoase din funcţie sau scurtcircuitate;
r)bateria de acumulatori descărcată şi instalaţia de încărcare defectă;
s)instalaţiile sau echipamentele necesare funcţionării în caz de avarii;
t)aparatele speciale de legare - cupla portativă - la locomotivele/automotoarele dotate cu cuplă automată;
u)stingătoarele de incendiu cu termenul de revizie expirat sau cu defecte vizibile;
v)unul din compresoare defect la locomotivele înzestrate cu două compresoare;
w)fluierul, claxonul sau sirena;
x)defecţiuni sau uzuri ale osiilor montate care depăşesc limitele prevăzute în Anexa 6 şi/sau din reglementările în vigoare.
Art. 41
(1)Dacă locomotiva se pune în serviciu după remizare într-o staţie care nu este deservită de o unitate de tracţiune, iar la efectuarea operaţiunilor de punere în serviciu se constată piese, instalaţii şi echipamente menţionate la art. 40 lipsă sau defecte, precum şi posibilitatea ca termenul de valabilitate al reviziei ale echipamentelor de înaltă tensiune montate pe acoperişul locomotivelor şi ramelor electrice - RAc -, să expire până la intrarea locomotivei electrice într-o unitate de tracţiune unde poate efectua RAc, mecanicul de locomotivă va aviza IDM din staţie şi conducerea OTF/OMF care deţine/exploatează respectiva locomotivă, asupra stării tehnice a locomotivei şi va lua următoarele măsuri:
a)remedierea defecţiunilor conform reglementărilor tehnice specifice şi a ghidurilor/îndrumătoarelor de exploatare în vigoare pentru respectivul tip de locomotivă;
b)completarea pieselor lipsă, dacă locomotiva este înzestrată cu piese de rezervă;
c)solicitarea intervenţiei personalului tehnic de specialitate pentru punerea în funcţiune a echipamentelor şi instalaţiilor defecte ale locomotivei şi/sau înlocuirea pieselor lipsă care nu sunt prevăzute în inventarul de piese de rezervă al locomotivei, după caz;
d)solicitarea îndrumării izolate a locomotivei sau cu tren la o unitate de tracţiune unde poate efectua RAc până la data expirării perioadei de valabilitate a acesteia;
e)solicitarea locomotivei de ajutor pentru remorcarea trenului ce urma să fie remorcat de locomotiva respectivă, şi după caz, îndrumarea inactivă a locomotivei defecte la unitatea de tracţiune care poate efectua operaţiunile de remediere şi punere în funcţie a respectivei locomotive, inclusiv RAc.
(2)Dacă defecţiunile constatate nu permit circulaţia locomotivei la unitatea de tracţiune în condiţii de siguranţă a circulaţiei sau impun reducerea vitezei de circulaţie a locomotivei în conformitate cu reglementările specifice în vigoare mecanicul de locomotivă, înscrie în registrul de căi libere, comenzi şi mişcare al staţiei menţiunile asupra condiţiilor de circulaţie a locomotivei de la staţia respectivă până la unitatea de tracţiune unde urmează a se efectua remedierile necesare şi punerea în serviciu a locomotivei.
(3)Dacă mecanicul de locomotivă solicită pentru stabilirea condiţiilor de circulaţie intervenţia personalului tehnic de specialitate, aceste condiţii trebuie să fie menţionate de personalul tehnic de specialitate în foaia de parcurs a locomotivei. Mecanicul face înscrierile privind condiţiile de circulaţie, în baza menţiunilor făcute în foaia de parcurs.
(4)Reglementările de la alin. (1) şi (2) se aplică şi în cazurile în care defecţiunile se constată cu ocazia verificărilor tehnice efectuate în parcurs de către personalul de locomotivă, conform prezentelor instrucţiuni şi reglementărilor specifice în vigoare, respectiv locomotiva a fost implicată într-o staţie într-un eveniment sau accident feroviar, care a avut drept consecinţă avarierea unor piese, agregate sau instalaţii ale locomotivei.
(5)Dacă defecţiunile locomotivei se produc în linie curentă, respectiv dacă evenimentul sau accidentul feroviar s-a produs în circulaţie sau la manevră în linie curentă, se vor respecta reglementările specifice în vigoare pentru: remedierea defecţiunilor, solicitarea mijlocului de ajutor, precum şi pentru avizarea evenimentelor şi accidentelor feroviare.
CAPITOLUL III:Reviziile şi reparaţiile locomotivelor. Verificări tehnice efectuate de personalul de locomotivă în parcurs
Art. 42
(1)Revizia locomotivei constă în verificarea modului de funcţionare a agregatelor locomotivei, efectuarea operaţiunilor de întreţinere a acestora, înlocuirea lubrifianţilor, pieselor şi subansamblurilor necorespunzătoare, restabilirea parametrilor tehnici normali de funcţionare precum şi probarea agregatelor, echipamentelor şi instalaţiilor locomotivei în vederea certificării funcţionării normale în exploatare până la următoarea revizie.
(2)Reviziile locomotivelor sunt:
a)revizii planificate, efectuate în unităţi specializate de către personal tehnic de specialitate, în conformitate cu procesele tehnologice aprobate conform reglementărilor specifice pentru fiecare tip de locomotivă;
b)revizii intermediare, efectuate în unităţi de tracţiune, de către personal tehnic de specialitate, eventual împreuna cu personalul de locomotivă;
c)revizii ale echipamentelor de înaltă tensiune montate pe acoperişul locomotivelor şi ramelor electrice - RAc.
Art. 43
Revizia planificată a locomotivei se efectuează în unităţi de tracţiune amenajate şi dotate corespunzător, la intervale de timp stabilite prin reglementări specifice, pentru fiecare tip de locomotivă.
Art. 44
(1)Revizia intermediară a locomotivei se execută în unităţi de tracţiune, pe liniile special destinate în acest scop.
(2)Locomotivele trebuie să fie introduse pentru revizie intermediară într-o unitate de tracţiune cel puţin o dată la şapte zile.
(3)Revizia intermediară se efectuează la solicitarea revizorului de locomotivă şi cuprinde:
a)verificările pieselor, instalaţiilor şi agregatelor cuprinse în procesul tehnologic de revizie intermediară;
b)remedierea defecţiunilor la piesele, instalaţiile şi agregatele la care au apărut probleme în exploatarea locomotivei, semnalate de către mecanic în carnetul de bord al locomotivei şi de către revizorul de locomotivă în nota de comandă;
c)probe tehnologice de funcţionare ale tuturor instalaţiilor de siguranţa circulaţiei şi de înregistrare a parametrilor de funcţionare a locomotivei, instalate pe locomotivă, în conformitate cu reglementările specifice pentru tipul de instalaţie respectiv;
d)alte verificări, măsurători şi probe cuprinse în reglementările specifice în vigoare.
(4)Procesul tehnologic de revizie intermediară se întocmeşte de către OTF/OMF proprietar al locomotivei şi se aplică indiferent de unitatea de tracţiune unde se efectuează revizia intermediară.
(5)Procesul tehnologic de revizie intermediară trebuie să cuprindă necondiţionat verificări şi probe de funcţionare ale pieselor, instalaţiilor şi echipamentelor â căror lipsă sau defectare interzic ieşirea locomotivei din unităţi de tracţiune pentru remorcarea trenurilor sau manevră, precum şi verificarea instalaţiei pneumatice şi de frână a locomotivei, conform Anexei 7.
(6)Data şi ora efectuării reviziei intermediare se consemnează sub semnătură de către personalul tehnic de specialitate care a efectuat-o, în caietul de bord al locomotivei.
Art. 45
(1)Revizia echipamentelor de înaltă tensiune montate pe acoperişul locomotivelor şi ramelor electrice - RAc - se efectuează de către personal tehnic de specialitate, pe liniile special destinate în acest scop în unităţile de tracţiune şi dotate corespunzător.
(2)Revizia echipamentelor de înaltă tensiune montate pe acoperişul locomotivelor şi ramelor electrice - RAc - se efectuează la un interval de cel mult şapte zile, conform procesului tehnologic întocmit de OTF/OMF proprietar al locomotivei, indiferent de unitatea de tracţiune unde se efectuează respectiva revizie.
(3)Data şi ora efectuării RAc se consemnează sub semnătură de către personalul tehnic de specialitate care a efectuat-o, în caietul de bord al locomotivei.
(4)Este interzisă ieşirea din unităţi de tracţiune a locomotivelor şi ramelor electrice dacă termenul pentru Rac, expiră până la data programată de intrare a locomotivei/ramei electrice în următoarea unitate de tracţiune unde poate efectua RAc.
Art. 46
(1)În linie curentă sau în staţii, personalul de locomotivă trebuie să facă verificări - denumite în continuare verificări tehnice la locomotivă - privind modul de funcţionare a anumitor instalaţii şi agregate, conform prevederile prezentelor instrucţiuni şi a reglementărilor specifice în vigoare pentru fiecare tip de vehicul feroviar motor. Scopul acestor verificări tehnice este de a constata defectele vizibile şi/sau sesizabile care pot periclita siguranţa circulaţiei şi securitatea transporturilor.
(2)Verificările tehnice la locomotivă se efectuează de către personalul de locomotivă, astfel:
a)în parcurs, de către mecanicul ajutor;
b)în staţiile din parcurs în care trenul arc oprire mai mare de 3 minute, de către mecanicul de locomotivă;
c)în unităţile de tracţiune sau staţiile unde se face numai schimbul personalului de locomotivă, de către mecanicul de locomotivă care predă serviciul împreună cu mecanicul de locomotivă care preia serviciul.
(3)Orice verificare tehnică la locomotivă se efectuează cu respectarea strictă a reglementărilor specifice şi a normelor de protecţie a muncii în vigoare pentru fiecare tip de locomotivă în parte.
(4)În timpul verificărilor tehnice la locomotivă se admite oprirea motorului diesel, respectiv deconectarea locomotivei electrice de la reţeaua de energie electrică de tracţiune, numai dacă acest lucru nu periclitează siguranţa circulaţiei.
(5)În cadrul verificărilor tehnice la locomotivă se verifică în funcţie de tipul şi dotările vehiculului feroviar motor după caz, următoarele:
a)starea motorului diesel, presiunile şi temperaturile lichidului de răcire şi a lubrifianţilor la locomotivele cu motoare diesel;
b)zgomote anormale în funcţionarea motorului diesel, respectiv a motoarelor şi generatoarelor electrice;
c)etanşeitatea instalaţiilor sub presiune (lichide de răcire, aer comprimat, lubrifianţi);
d)supraîncălziri ale agregatelor de forţă şi ale cablajelor electrice aferente;
e)starea transmisiei, temperatura şi presiunea uleiului din transmisia hidraulică şi la reductorul-inversor;
f)nivelul şi temperatura uleiului din cuva transformatorului principal, la locomotivele şi ramele electrice;
g)starea blocurilor de aparate şi a maşinilor electrice;
h)starea de încărcare a bateriilor de acumulatoare;
i)starea cuzineţilor, respectiv a rulmenţilor de osie;
j)starea bandajelor, prin lovirea cu ciocanul. în cazul sunetului dubios, se verifică obligatoriu dacă acestea nu prezintă unul din defectele menţionate în Anexa 6;
k)starea suspensiei şi a pieselor suspendate;
l)funcţionarea aparatelor de măsură şi control, inclusiv a instalaţiilor de măsură şi înregistrare a vitezei;
m)funcţionarea lămpilor de control din cabina locomotivei şi a luminilor de semnalizare a locomotivei, inclusiv a farului central;
n)verificarea stării de integritate a sigiliilor aparatelor;
o)starea dispozitivului de siguranţă şi vigilenţă, fără a descărca conducta generală de aer, când locomotiva este legată la tren şi frână;
p)funcţionarea pantografelor la locomotivele şi ramele electrice.
(6)Verificările tehnice la locomotiva efectuate în staţii se vor începe numai după ce locomotiva şi trenul au fost asigurate contra pornirii din loc, conform reglementărilor în vigoare.
(7)Personalul de locomotivă trebuie să verifice toate subansamblurile vizibile şi accesibile ale locomotivei, fără demontări de piese.
(8)Volumul verificărilor tehnice care se efectuează în timpul opririlor în staţie, se va extinde în funcţie de timpul de staţionare, însă personalul de locomotivă îşi va organiza activitatea astfel încât locomotiva să poată fi pusă în stare de serviciu în orice moment.
(9)La locomotivele/automotoarele dotate cu instalaţii computerizate de supraveghere a parametrilor de funcţionare, se vor efectua verificările prevăzute în reglementările specifice de exploatare a respectivei locomotive/automotor.
(10)Orice neregulă va fi consemnată în carnetul de bord al locomotivei, în vederea remedierii cu ocazia primei intrări a locomotivei într-o unitate de tracţiune organizată şi dotată corespunzător.
Art. 47
(1)În situaţia în care personalul de locomotivă constată nereguli în funcţionarea agregatelor, echipamentelor sau instalaţiilor de pe locomotivă, în timpul remorcării trenului sau la manevră, respectiv cu ocazia verificărilor tehnice la locomotivă, va lua măsuri de remediere, dar numai în conformitate cu ghidurile/îndrumătoarele de exploatare, şi numai cu respectarea normelor de protecţie a muncii.
(2)Dacă personalul de locomotivă nu poate remedia neregulile apărute în funcţionarea locomotivei în cel mult 15 minute de la constatarea acestora, mecanicul de locomotivă va solicita locomotivă de ajutor, la cea mai apropiată staţie, conform reglementărilor specifice în vigoare, după care se poate continua remedierea defecţiunilor apărute.
(3)Dacă personalul de locomotivă reuşeşte remedierea defecţiunilor, mecanicul poate renunţa la locomotiva de ajutor solicitată, conform reglementărilor specifice în vigoare.
(4)Este interzisă punerea în mişcare a trenului sau locomotivei după solicitarea locomotivei de ajutor, până la primirea acceptului de renunţare la aceasta, transmis mecanicului conform reglementărilor specifice în vigoare.
Art. 48
(1)Personalul de locomotivă care participă la efectuarea probelor funcţionale locomotivei după efectuarea reparaţiilor planificate, va efectua o verificare tehnică privind modul de funcţionare a instalaţiilor şi agregatelor de pe locomotivă în conformitate cu prevederile prezentelor instrucţiuni şi a reglementărilor specifice în vigoare pentru fiecare tip de locomotivă/automotor.
(2)Orice nereguli constatate cu ocazia verificării efectuate de personalul de locomotivă conform alin. (1) va fi adusă la cunoştinţă personalului tehnic de specialitate pentru remediere. Personalul care va efectua recepţia din punct de vedere tehnic, va verifica modul de remediere a neregulilor constatate de personalul de locomotivă.