Capitolul ii - Punerea în serviciu a locomotivei - Instructiuni din 2006 pentru activitatea personalului de locomotivă în transportul feroviar nr. 201

M.Of. 23 bis

În vigoare
Versiune de la: 21 August 2025
CAPITOLUL II:Punerea în serviciu a locomotivei
Art. 37
(1)Prin punerea în serviciu a locomotivei se înţelege efectuarea operaţiunilor tehnice de punere în funcţiune a locomotivei după remizare, revizii, reparaţii sau conservare.
(2)Punerea în serviciu se face de către personalul de locomotivă numai după ce s-au încheiat procesele tehnologice de revizie şi reparaţii ale echipamentelor locomotivei, fapt certificat sub semnătură de către personalul tehnic de specialitate în carnetul de bord al locomotivei.
(3)Pentru punerea în serviciu a locomotivei, trebuie să se efectueze următoarele operaţiuni:
a)verificarea vizuală a existenţei şi integrităţii tuturor pieselor şi subansamblelor locomotivei;
b)verificarea şi însuşirea înscrisurilor obligatorii din documentele aflate în cabina de conducere, conform Anexei 5 şi din carnetul de bord al locomotivei;
c)verificarea şi completarea inventarului sculelor şi a pieselor de rezervă, după caz;
d)verificarea stingătoarelor de incendiu, din punct de vedere al numărului şi tipului prevăzut în reglementări pentru fiecare tip de locomotivă şi a respectării termenului de valabilitate a verificării periodice a acestora;
e)verificarea şi completarea, dacă este necesar, a nivelului combustibilului la locomotivele cu motoare termice;
f)verificarea şi completarea, dacă este necesar, nivelului lubrifianţilor;
g)verificarea şi completarea nivelului lichidelor de răcire a motorului termic şi/sau a altor agregate, după caz;
h)verificarea şi completarea nisipului, în rezervoarele de nisip ale instalaţiei de nisipare a liniei;
i)verificarea sigiliilor aplicate la instalaţiile de protecţie a echipamentelor şi instalaţiilor locomotivei;
j)verificarea funcţionării corecte a instalaţiile de siguranţă, vigilenţă, controlul vitezei trenului şi înregistrare a parametrilor locomotivei precum şi a sigiliilor aplicate la acestea. La instalaţiile de înregistrare a vitezei trenului dotate cu bandă înregistratoare se va verifica existenţa acesteia;
k)punerea în funcţiune a instalaţiilor şi echipamentelor de comandă a locomotivei;
l)pornirea motorului diesel, respectiv conectarea la reţeaua electrică de tracţiune feroviară;
m)probarea instalaţiilor şi echipamentelor fără deplasarea locomotivei;
n)verificarea gabaritului pieselor inferioare suspendate elastic sau neelastic, conform reglementărilor specifice în vigoare.
Art. 38
(1)Operaţiunile prevăzute la art. 37 din prezentul capitol, se efectuează conform reglementărilor tehnice specifice în vigoare pentru fiecare tip de locomotivă/automotor, cu respectarea normelor de protecţie a muncii.
(2)Dacă în cadrul operaţiunilor de punere în serviciu se constată funcţionarea necorespunzătoare a unor instalaţii şi echipamente, aceste neconformităţi se aduc la cunoştinţa personalului tehnic de specialitate în vederea remedierii.
(3)După încheierea operaţiunilor de punere în serviciu, personalul de locomotivă trebuie să aducă la cunoştinţa şefului de tură din unitatea de tracţiune, respectiv IDM din staţie dacă starea locomotivei permite utilizarea sa în remorcarea trenurilor sau la manevră.
(4)Când se constată că locomotiva prezintă lipsuri şi/sau defecţiuni care nu permit utilizarea acesteia conform programului stabilit, şeful de tură respectiv IDM, trebuie să fie informat imediat, pentru luarea măsurilor ce se impun pentru înlocuirea locomotivei necorespunzătoare cu o altă locomotivă.
Art. 39
Operaţiunile de remizare, respectiv punere în serviciu a locomotivelor, care se desfăşoară în incinta unităţilor de tracţiune, se efectuează sub supravegherea revizorului de locomotivă care certifică sub semnătură în caietul de bord al locomotivei faptul că s-au efectuat operaţiunile prevăzute în reglementările tehnice specifice fiecărui tip de locomotivă, iar locomotiva corespunde/nu corespunde pentru remorcarea trenurilor sau pentru manevră.
Art. 40
Este interzisă ieşirea locomotivelor din unităţi de tracţiune pentru remorcarea trenurilor sau manevră, cu următoarele piese, instalaţii şi echipamente lipsă sau defecte:
a)instalaţiile de frână de orice fel cu care este dotată locomotiva;
b)aparatele de măsură şi indicatoare, inclusiv lămpile de control;
c)instalaţiile şi aparatele de protecţie inclusiv supapele de siguranţă;
d)piese ale suspensiei locomotivei;
e)piese ale timoneriei de frână, inclusiv siguranţele timoneriei frânei;
f)piese ale aparatului de rulare: lagăre de osie cu cuzineţi sau rulmenţi, lagăre de bielă, cutii de unsoare;
g)aparatele de ciocnire şi legare;
h)instalaţia de nisipare a liniei;
i)instalaţiile de siguranţă, vigilenţă, controlul vitezei trenului şi înregistrare a parametrilor locomotivei;
j)instalaţia de telecomunicaţii: radio-telefon, radio emisie - recepţie, numită în continuare RTF;
k)sigiliile aplicate la aparate, conform reglementărilor în vigoare;
l)instalaţia de iluminat şi semnalizare a locomotivei, inclusiv farul central, dacă există;
m)obiectele de inventar şi piesele de rezervă, după caz, conform reglementărilor în vigoare;
n)oglinzile retrovizoare;
o)defecţiuni la echipamentul electric semnalizate/indicate de instalaţiile respective ale locomotivei, inclusiv punerea la masă a circuitelor de comandă sau de forţă ale locomotivei;
p)izolatoare conturnate sau sparte ale aparatelor care nu pot fi scoase din circuit prin izolare;
q)aparate şi circuite de protecţie defecte, scoase din funcţie sau scurtcircuitate;
r)bateria de acumulatori descărcată şi instalaţia de încărcare defectă;
s)instalaţiile sau echipamentele necesare funcţionării în caz de avarii;
t)aparatele speciale de legare - cupla portativă - la locomotivele/automotoarele dotate cu cuplă automată;
u)stingătoarele de incendiu cu termenul de revizie expirat sau cu defecte vizibile;
v)unul din compresoare defect la locomotivele înzestrate cu două compresoare;
w)fluierul, claxonul sau sirena;
x)defecţiuni sau uzuri ale osiilor montate care depăşesc limitele prevăzute în Anexa 6 şi/sau din reglementările în vigoare.
Art. 41
(1)Dacă locomotiva se pune în serviciu după remizare într-o staţie care nu este deservită de o unitate de tracţiune, iar la efectuarea operaţiunilor de punere în serviciu se constată piese, instalaţii şi echipamente menţionate la art. 40 lipsă sau defecte, precum şi posibilitatea ca termenul de valabilitate al reviziei ale echipamentelor de înaltă tensiune montate pe acoperişul locomotivelor şi ramelor electrice - RAc -, să expire până la intrarea locomotivei electrice într-o unitate de tracţiune unde poate efectua RAc, mecanicul de locomotivă va aviza IDM din staţie şi conducerea OTF/OMF care deţine/exploatează respectiva locomotivă, asupra stării tehnice a locomotivei şi va lua următoarele măsuri:
a)remedierea defecţiunilor conform reglementărilor tehnice specifice şi a ghidurilor/îndrumătoarelor de exploatare în vigoare pentru respectivul tip de locomotivă;
b)completarea pieselor lipsă, dacă locomotiva este înzestrată cu piese de rezervă;
c)solicitarea intervenţiei personalului tehnic de specialitate pentru punerea în funcţiune a echipamentelor şi instalaţiilor defecte ale locomotivei şi/sau înlocuirea pieselor lipsă care nu sunt prevăzute în inventarul de piese de rezervă al locomotivei, după caz;
d)solicitarea îndrumării izolate a locomotivei sau cu tren la o unitate de tracţiune unde poate efectua RAc până la data expirării perioadei de valabilitate a acesteia;
e)solicitarea locomotivei de ajutor pentru remorcarea trenului ce urma să fie remorcat de locomotiva respectivă, şi după caz, îndrumarea inactivă a locomotivei defecte la unitatea de tracţiune care poate efectua operaţiunile de remediere şi punere în funcţie a respectivei locomotive, inclusiv RAc.
(2)Dacă defecţiunile constatate nu permit circulaţia locomotivei la unitatea de tracţiune în condiţii de siguranţă a circulaţiei sau impun reducerea vitezei de circulaţie a locomotivei în conformitate cu reglementările specifice în vigoare mecanicul de locomotivă, înscrie în registrul de căi libere, comenzi şi mişcare al staţiei menţiunile asupra condiţiilor de circulaţie a locomotivei de la staţia respectivă până la unitatea de tracţiune unde urmează a se efectua remedierile necesare şi punerea în serviciu a locomotivei.
(3)Dacă mecanicul de locomotivă solicită pentru stabilirea condiţiilor de circulaţie intervenţia personalului tehnic de specialitate, aceste condiţii trebuie să fie menţionate de personalul tehnic de specialitate în foaia de parcurs a locomotivei. Mecanicul face înscrierile privind condiţiile de circulaţie, în baza menţiunilor făcute în foaia de parcurs.
(4)Reglementările de la alin. (1) şi (2) se aplică şi în cazurile în care defecţiunile se constată cu ocazia verificărilor tehnice efectuate în parcurs de către personalul de locomotivă, conform prezentelor instrucţiuni şi reglementărilor specifice în vigoare, respectiv locomotiva a fost implicată într-o staţie într-un eveniment sau accident feroviar, care a avut drept consecinţă avarierea unor piese, agregate sau instalaţii ale locomotivei.
(5)Dacă defecţiunile locomotivei se produc în linie curentă, respectiv dacă evenimentul sau accidentul feroviar s-a produs în circulaţie sau la manevră în linie curentă, se vor respecta reglementările specifice în vigoare pentru: remedierea defecţiunilor, solicitarea mijlocului de ajutor, precum şi pentru avizarea evenimentelor şi accidentelor feroviare.