Titlul iii - LIBERA CIRCULATIE A PERSOANELOR, SERVICIILOR SI CAPITALURILOR - Tratat din 25-mar-1957 DE INSTITUIRE A COMUNITĂŢII EUROPENE - VERSIUNE CONSOLIDATĂ
Acte UE
Jurnalul Oficial 325C
În vigoare Versiune de la: 7 Iunie 2016
TITLUL III:LIBERA CIRCULATIE A PERSOANELOR, SERVICIILOR SI CAPITALURILOR
Art. 39: (FOSTUL ARTICOL 48)
(1)Libera circulatie a lucratorilor este garantata în cadrul Comunitatii.
(2)Libera circulatie implica eliminarea oricarei discriminari pe motiv de cetatenie între lucratorii statelor membre, în ceea ce priveste încadrarea în munca, remunerarea si celelalte conditii de munca.
(3)Sub rezerva restrictiilor justificate de motive de ordine publica, siguranta publica si sanatate publica, libera circulatie a lucratorilor implica dreptul:
a)de a accepta ofertele reale de încadrare în munca;
b)de a circula liber în acest scop pe teritoriul statelor membre;
c)de sedere într-un stat membru pentru a desfasura o activitate salarizata în conformitate cu legile, regulamentele si normele administrative care reglementeaza încadrarea în munca a lucratorilor statului respectiv;
d)de a ramâne pe teritoriul unui stat membru dupa ce a fost încadrat în munca în acest stat, în conditiile care vor face obiectul unor regulamente de aplicare adoptate de Comisie.
(4)Dispozitiile prezentului articol nu se aplica încadrarii în administratia publica.
Art. 40: (FOSTUL ARTICOL 49)
Consiliul, hotarând în conformitate cu procedura prevazuta la articolul 251 si dupa consultarea Comitetului Economic si Social, adopta, prin directive sau regulamente, masurile necesare în vederea realizarii liberei circulatii a lucratorilor, astfel cum este aceasta definita la articolul 39, si în special:
(a)asigurarea cooperarii strânse între serviciile nationale pentru ocuparea fortei de munca;
(b)eliminarea acelor proceduri si practici administrative, precum si a acelor perioade de acces la locurile de munca disponibile care decurg din dreptul intern sau din acordurile încheiate anterior între statele membre si a caror mentinere ar constitui un obstacol în calea liberalizarii circulatiei lucratorilor;
(c)eliminarea tuturor perioadelor si restrictiilor prevazute de dreptul intern sau de acordurile încheiate anterior între statele membre, care impun lucratorilor din celelalte state membre conditii diferite în ceea ce priveste libera alegere a unui loc de munca în raport cu lucratorii statului respectiv;
(d)stabilirea unor mecanisme proprii în vederea corelarii cererii si ofertei de locuri de munca si facilitarea realizarii echilibrului între cererea si oferta de locuri de munca în conditii care sa evite amenintarea grava a nivelului de trai si de ocupare a fortei de munca în diferitele regiuni si ramuri industriale.
Art. 41: (FOSTUL ARTICOL 50)
Statele membre încurajeaza schimburile de lucratori tineri în cadrul unui program comun.
Art. 42: (FOSTUL ARTICOL 51)
Consiliul, hotarând în conformitate cu procedura prevazuta la articolul 251, adopta, în domeniul securitatii sociale, masurile necesare pentru instituirea liberei circulatii a lucratorilor, în special prin instituirea unui sistem care sa asigure lucratorilor migranti si persoanelor aflate în întretinerea acestora dreptul la:
(a)cumulul tuturor perioadelor luate în considerare de catre diferitele legislatii interne, în vederea dobândirii si pastrarii dreptului la prestatii, precum si pentru calcularea acestora;
(b)plata prestatiilor pentru persoanele rezidente pe teritoriile statelor membre.
Consiliul hotaraste în unanimitate pe parcursul întregii proceduri prevazute la articolul 251.
Art. 43: (FOSTUL ARTICOL 52)
În conformitate cu dispozitiile care urmeaza, sunt interzise restrictiile privind libertatea de stabilire a resortisantilor unui stat membru pe teritoriul altui stat membru. Aceasta interdictie vizeaza si restrictiile privind înfiintarea de agentii, sucursale sau filiale de catre resortisantii unui stat membru stabiliti pe teritoriul altui stat membru.
Libertatea de stabilire presupune accesul la activitati independente si la exercitarea acestora, precum si constituirea si administrarea întreprinderilor si, în special, a societatilor în întelesul articolului 48 al doilea paragraf, în conditiile definite pentru resortisantii proprii de legislatia tarii de stabilire, sub rezerva dispozitiilor capitolului privind capitalurile.
Art. 44: (FOSTUL ARTICOL 54)
(1)În vederea realizarii libertatii de stabilire cu privire la o activitate determinata, actionând în conformitate cu procedura prevazuta la articolul 251 si dupa consultarea Comitetului Economic si Social, Consiliul hotaraste prin intermediul directivelor.
(2)Consiliul si Comisia exercita functiile care le revin în temeiul dispozitiilor mentionate anterior si, în special:
a)acordând prioritate, de regula, activitatilor în cazul carora libertatea de stabilire constituie o contributie deosebit de utila la dezvoltarea productiei si a schimburilor comerciale;
b)asigurând o strânsa cooperare între autoritatile nationale competente pentru a cunoaste aspectele speciale ale diferitelor activitati din cadrul Comunitatii;
c)eliminând acele proceduri si practici administrative care decurg fie din dreptul intern, fie din acordurile încheiate anterior între statele membre, a caror mentinere ar constitui un obstacol în calea libertatii de stabilire;
d)asigurând lucratorilor dintr-un stat membru, angajati în munca pe teritoriul unui alt stat membru, posibilitatea de a ramâne pe teritoriul acestuia pentru a desfasura activitati independente, în cazul în care îndeplinesc conditiile pe care ar trebui sa le îndeplineasca în cazul în care ar intra pe teritoriul acestui stat la data la care intentioneaza sa initieze aceasta activitate;
e)asigurând resortisantului unui stat membru posibilitatea de a dobândi si folosi terenuri si constructii situate pe teritoriul altui stat membru, în masura în care aceasta nu aduce atingere principiilor stabilite la articolul 33 alineatul (2);
f)eliminând treptat restrictiile privind libertatea de stabilire în fiecare ramura de activitate avuta în vedere, în ceea ce priveste, pe de o parte, conditiile de înfiintare de agentii, sucursale sau filiale pe teritoriul unui stat membru si, pe de alta parte, conditiile de acces al personalului angajat în cadrul sediului principal în functiile de conducere sau de supraveghere ale acestor agentii, sucursale sau filiale;
g)coordonând, în masura în care este necesar si în vederea echivalarii lor, garantiile solicitate de statele membre societatilor în întelesul articolului 48 al doilea paragraf, pentru a proteja deopotriva interesele asociatilor si ale tertilor;
h)asigurându-se ca ajutoarele acordate de statele membre nu denatureaza conditiile de stabilire.
Art. 45: (FOSTUL ARTICOL 55)
Sunt exceptate de la aplicarea dispozitiilor prezentului capitol, în ceea ce priveste statul membru interesat, activitatile care sunt asociate în acest stat, chiar si cu titlu ocazional, exercitarii autoritatii publice.
Consiliul, hotarând cu majoritate calificata la propunerea Comisiei, poate excepta anumite activitati de la aplicarea dispozitiilor prezentului capitol.
Art. 46: (FOSTUL ARTICOL 56)
(1)Prevederile prezentului capitol si masurile adoptate în temeiul acesteia nu aduc atingere aplicarii actelor cu putere de lege si actelor administrative care prevad un regim special pentru resortisantii straini din motive de ordine publica, siguranta publica si sanatate publica.
(2)Consiliul, hotarând în conformitate cu procedura prevazuta la articolul 251, adopta directive privind coordonarea dispozitiilor mentionate anterior.
Art. 47: (FOSTUL ARTICOL 57)
(1)În vederea facilitarii accesului la activitatile independente si la exercitarea lor, Consiliul, hotarând în conformitate cu procedura prevazuta la articolul 251, adopta directivele privind recunoasterea reciproca a diplomelor, certificatelor si a altor titluri oficiale de calificare.
(2)În acelasi sens, Consiliul, hotarând în conformitate cu procedura prevazuta la articolul 251, adopta directivele privind coordonarea actelor cu putere de lege si a actelor administrative ale statelor membre cu privire la accesul la activitatile independente si la exercitarea acestora. Consiliul hotaraste în unanimitate pe parcursul procedurii prevazute la articolul 251 cu privire la directivele a caror executare în cel putin un stat membru implica o modificare a principiilor legislative existente ale regimului profesiilor în ceea ce priveste formarea si conditiile de acces ale persoanelor fizice. În celelalte cazuri, Consiliul hotaraste cu majoritate calificata.
(3)În ceea ce priveste profesiile medicale, paramedicale si farmaceutice, liberalizarea treptata a restrictiilor va fi subordonata coordonarii conditiilor lor de exercitare a acestora în diferitele state membre.
Art. 48: (FOSTUL ARTICOL 58)
Societatile constituite în conformitate cu legislatia unui stat membru si având sediul social, administratia centrala sau locul principal de desfasurare a activitatii în cadrul Comunitatii sunt asimilate, în aplicarea prezentei subsectiuni, persoanelor fizice resortisante ale statelor membre.
Prin societati se înteleg societatile constituite în conformitate cu dispozitiile legislatiei civile sau comerciale, inclusiv societatile cooperative si alte persoane juridice de drept public sau privat, cu exceptia celor fara scop lucrativ.
Art. 49: (FOSTUL ARTICOL 59)
În conformitate cu dispozitiile ce urmeaza, sunt interzise restrictiile privind libertatea de a presta servicii în cadrul Comunitatii cu privire la resortisantii statelor membre stabiliti într-un alt stat al Comunitatii decât cel al beneficiarului serviciilor.
Consiliul, hotarând cu majoritate calificata la propunerea Comisiei, poate extinde beneficiul dispozitiilor prezentului capitol la prestatorii de servicii care sunt resortisanti ai unui stat tert si sunt stabiliti în cadrul Comunitatii.
Art. 50: (FOSTUL ARTICOL 60)
În întelesul prezentului tratat, sunt considerate servicii prestatiile furnizate în mod obisnuit în schimbul unei remuneratii, în masura în care nu sunt reglementate de dispozitiile privind libera circulatie a marfurilor, a capitalurilor si a persoanelor.Serviciile cuprind în special:
(a)activitati cu caracter industrial;
(b)activitati cu caracter comercial;
(c)activitati artizanale;
(d)activitatile prestate în cadrul profesiunilor liberale.
Fara a aduce atingere dispozitiilor capitolului privind dreptul de stabilire, prestatorul poate, în vederea executarii prestatiei, sa îsi desfasoare temporar activitatea în tara în care presteaza serviciul, în aceleasi conditii care sunt impuse de aceasta tara propriilor resortisanti.
Art. 51: (FOSTUL ARTICOL 61)
(1)Libera circulatie a serviciilor în domeniul transporturilor este reglementata de dispozitiile din titlul privind transporturile.
(2)Liberalizarea serviciilor bancare si de asigurari asociate miscarilor capitalurilor trebuie sa se realizeze concomitent cu liberalizarea circulatiei capitalurilor.
Art. 52: (FOSTUL ARTICOL 63)
(1)Pentru realizarea liberalizarii unui anumit serviciu, Consiliul, la propunerea Comisiei si dupa consultarea Comitetului Economic si Social si a Parlamentului European, hotaraste prin directive, cu majoritate calificata.
(2)Directivele menţionate la alineatul (1) vizează, în general, cu prioritate serviciile care intervin direct asupra costurilor de producţie sau a căror liberalizare contribuie la facilitarea schimburilor de mărfuri.
Art. 53: (FOSTUL ARTICOL 64)
Statele membre se declara dispuse sa procedeze la liberalizarea serviciilor într-o masura mai mare decât cea la care obliga directivele adoptate în vederea aplicarii articolului 52 alineatul (1), în cazul în care situatia lor economica generala si situatia din sectorul în cauza permite acest lucru.
În acest scop, Comisia adreseaza recomandari statelor membre în cauza.
Art. 54: (FOSTUL ARTICOL 65)
Atât timp cât restricţiile impuse liberei prestări a serviciilor nu sunt eliminate, fiecare dintre statele membre le aplică, fără a face distincţie în funcţie de cetăţenie ori naţionalitate sau reşedinţă ori sediu, tuturor prestatorilor de servicii menţionaţi la articolul 49 primul paragraf.
Art. 55: (FOSTUL ARTICOL 66)
Dispozitiile articolelor 45-48 se aplica domeniului reglementat de prezentul capitol.
Art. 56: (FOSTUL ARTICOL 73b)
(1)În temeiul dispozitiilor prezentului capitol, sunt interzise orice restrictii privind circulatia capitalurilor între statele membre, precum si între statele membre si tarile terte.
(2)În temeiul dispozitiilor prezentului capitol, sunt interzise orice restrictii privind platile între statele membre, precum si între statele membre si tarile terte.
Art. 57: (FOSTUL ARTICOL 73c)
(1)Articolul 56 nu aduce atingere aplicarii, în raport cu tarile terte, a restrictiilor aflate în vigoare la 31 decembrie 1993 în temeiul dreptului intern sau al dreptului comunitar, adoptate cu privire la circulatia capitalurilor având ca destinatie tari terte sau provenind din tari terte, în cazul în care acestea implica investitii directe, inclusiv investitiile imobiliare, stabilirea, prestarea de servicii financiare sau admiterea de valori mobiliare pe pietele de capital.
(2)Depunând eforturi pentru a realiza obiectivul liberei circulatii a capitalurilor între statele membre si tari terte, în cea mai mare masura posibila si fara a aduce atingere celorlalte capitole ale prezentului tratat, hotarând cu majoritate calificata la propunerea Comisiei, Consiliul poate sa adopte masuri referitoare la circulatia capitalurilor având ca destinatie tari terte sau provenind din tari terte, în cazul în care acestea implica investitii directe, inclusiv investitiile imobiliare, stabilirea, prestarea de servicii financiare sau admiterea de valori mobiliare pe pietele de capital. Pentru adoptarea acelor masuri, întemeiate fiind pe dispozitiile prezentului alineat, sunt mai putin favorabile decât cele în vigoare în dreptul comunitar în ceea ce priveste liberalizarea circulatiei capitalurilor având ca destinatie tari terte sau provenind din tari terte, este necesara unanimitatea.
Art. 58: (FOSTUL ARTICOL 73d)
(1)Articolul 56 nu aduce atingere dreptului statelor membre:
a)de a aplica dispozitiile incidente ale legislatiilor fiscale care stabilesc o distinctie între contribuabilii care nu se gasesc în aceeasi situatie în ceea ce priveste resedinta lor sau locul unde capitalurile lor au fost investite;
b)de a adopta toate masurile necesare pentru a combate încalcarea actelor lor cu putere de lege si a normelor lor administrative, în special în domeniul fiscal sau al supravegherii prudentiale a institutiilor financiare, de a stabili proceduri de declarare a circulatiei capitalurilor în scopul informarii administrative sau statistice ori de a adopta masuri justificate de motive de ordine publica sau siguranta publica.
(2)Prezentul capitol nu aduce atingere posibilitatii de a aplica restrictii privind dreptul de stabilire care sunt compatibile cu prezentul tratat.
(3)Masurile si procedurile mentionate la alineatele (l) si (2) nu trebuie sa constituie un mijloc de discriminare arbitrara si nici o restrângere disimulata a liberei circulatii a capitalurilor si platilor, astfel cum este aceasta definita la articolul 56.
Art. 59: (FOSTUL ARTICOL 73f)
În cazul în care, în împrejurari exceptionale, circulatia capitalurilor provenind din tarile terte sau destinate acestora provoaca sau ameninta sa provoace dificultati grave în functionarea uniunii economice si monetare, Consiliul, hotarând cu majoritate calificata la propunerea Comisiei si dupa consultarea BCE, poate adopta, în raport cu tarile terte, masurile de salvgardare pentru o perioada de pâna la sase luni, în cazul în care aceste masuri sunt strict necesare.
Art. 60: (FOSTUL ARTICOL 73g)
(1)În cazul în care, în situatiile mentionate la articolul 301, este considerata necesara o actiune a Comunitatii, Consiliul, în conformitate cu procedura prevazuta la articolul 301, poate adopta în raport cu tarile terte respective masurile urgente necesare în ceea ce priveste circulatia capitalurilor si platile.
(2)Fara a aduce atingere articolului 297 si atât timp cât Consiliul nu a adoptat masuri în conformitate cu alineatul (l), un stat membru poate adopta, din ratiuni politice grave si din motive de urgenta, masuri unilaterale împotriva unei tari terte în ceea ce priveste circulatia capitalurilor si platile. Comisia si celelalte state membre sunt informate despre aceste masuri cel târziu la data intrarii lor în vigoare.
Consiliul, hotarând cu majoritate calificata la propunerea Comisiei, poate decide ca statul membru în cauza este obligat sa modifice sau sa elimine masurile în discutie. Presedintele Consiliului informeaza Parlamentul European cu privire la deciziile luate de Consiliu.