Rezolutia 1603/07-mai-2025 conţinând observaţiile care fac parte integrantă din decizia privind descărcarea de gestiune pentru execuţia bugetului general al Uniunii Europene aferent exerciţiului financiar 2023, secţiunea VI - Comitetul Economic şi Social European

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 8 Octombrie 2025
Rezolutia 1603/07-mai-2025 conţinând observaţiile care fac parte integrantă din decizia privind descărcarea de gestiune pentru execuţia bugetului general al Uniunii Europene aferent exerciţiului financiar 2023, secţiunea VI - Comitetul Economic şi Social European
Dată act: 7-mai-2025
Emitent: Parlamentul European
PARLAMENTUL EUROPEAN,
- având în vedere decizia sa privind descărcarea de gestiune pentru execuţia bugetului general al Uniunii Europene aferent exerciţiului financiar 2023, secţiunea VI - Comitetul Economic şi Social European,
- având în vedere articolul 102 şi anexa V la Regulamentul său de procedură,
- având în vedere raportul Comisiei pentru control bugetar (A10-0054/2025),
A.întrucât în contextul procedurii de descărcare de gestiune, autoritatea care acordă descărcarea de gestiune doreşte să accentueze că este deosebit de important să se întărească şi mai mult legitimitatea democratică a instituţiilor Uniunii prin creşterea transparenţei şi a responsabilităţii şi prin aplicarea principiului întocmirii bugetului în funcţie de performanţe şi al bunei gestiuni a resurselor umane;
B.întrucât Comitetul Economic şi Social European (denumit în continuare "Comitetul") este un organ consultativ al Uniunii care oferă un forum de consultare, dialog şi consens între reprezentanţii diferitelor componente economice, sociale şi civile ale societăţii civile organizate din statele membre;
C.întrucât Comitetul contribuie la procesul decizional al Uniunii şi, prin asigurarea legăturii dintre politicile Uniunii şi circumstanţele economice, sociale şi civice, îşi îndeplineşte misiunile de îmbunătăţire a legiferării, democraţie participativă de jos în sus şi de promovare a valorilor europene;
D.întrucât consultarea Comitetului de către Comisie sau Consiliu este obligatorie în anumite cazuri, iar Comitetul poate adopta, de asemenea, avize din proprie iniţiativă, beneficiind în acelaşi timp de o marjă largă de sesizare, astfel cum este definită în Actul Unic European, în Tratatul de la Maastricht şi în Tratatul de la Amsterdam, ceea ce îi permite să fie consultat de Parlament;
E.întrucât Comisia pentru afaceri financiare şi bugetare (CAF) a Comitetului este organismul său de supraveghere pentru toate procedurile bugetare şi, în special, întocmirea estimărilor bugetare, execuţia bugetară, raportul anual de activitate, descărcarea de gestiune şi acţiunile întreprinse ca urmare a raportului anual al Curţii de Conturi (denumită în continuare "Curtea");
F.întrucât, în ultimii ani, Comitetul a luat iniţiative pentru a atrage şi a păstra personal calificat, pentru a-şi optimiza structura organizaţională şi metodele de lucru şi pentru a promova un mediu de lucru respectuos, în contextul unui buget limitat,
1.constată că bugetul Comitetului se încadrează la rubrica 7 din CFM, "Administraţia publică europeană", care a avut un cuantum total de 12,3 miliarde EUR, adică 6,4% din cheltuielile de la bugetul Uniunii în 2023; constată că, în 2023, bugetul Comitetului a reprezentat 1,29% din creditele de la rubrica 7 din CFM;
2.constată că, în raportul său anual pentru exerciţiul financiar 2023 (raportul Curţii), Curtea a examinat un eşantion de 70 de operaţiuni de la rubrica 7, din care 21 (30%) conţineau erori; constată, de asemenea, că, pentru cinci dintre aceste erori care au fost cuantificate de Curte, Curtea a estimat un nivel de eroare sub pragul de semnificaţie;
3.constată, pe baza raportului Curţii, că cheltuielile administrative cuprind cheltuielile cu resursele umane, inclusiv pensiile, care, în 2023, au constituit aproximativ 70% din totalul cheltuielilor administrative, precum şi cheltuielile legate de clădiri, echipamente, energie, comunicaţii şi tehnologia informaţiei; salută concluzia Curţii, aceeaşi ca în anii precedenţi, că, în general, cheltuielile administrative prezintă un risc scăzut; observă că Curtea nu a identificat nicio problemă specifică referitoare la Comitet în 2023;
4.constată că bugetul final adoptat al Comitetului s-a ridicat la 158 767 970 EUR în 2023, reprezentând o creştere cu 4,1% faţă de 2022; constată, pe baza răspunsurilor Comitetului la chestionarul prezentat de Comisia pentru control bugetar în descărcarea de gestiune pentru exerciţiul financiar 2023 (denumit în continuare "chestionarul") şi a raportului anual de activitate al Comitetului pentru 2023 ("Raportul anual"), că linia bugetară pentru remuneraţii şi indemnizaţii (cheltuieli cu personalul şi membrii Comitetului) a crescut cu 8,4% între 2022 şi 2023 din cauza inflaţiei; constată, pe baza chestionarului, că bugetul de asistenţă externă pentru operarea, dezvoltarea şi întreţinerea sistemelor informatice a crescut cu 33,70% între 2022 şi 2023, deoarece, în 2023, Comitetul a tratat ca o prioritate implementarea strategiei sale digitale pentru perioada 2024-2026; observă că, de altfel, repartizarea creditelor între alte linii bugetare în bugetul pentru 2023 a rămas comparabilă cu repartizarea din exerciţiile financiare anterioare;
5.constată cu satisfacţie că rata de execuţie bugetară a Comitetului pentru creditele de angajament din anul curent a crescut şi mai mult, de la 96,12% în 2022 la 98,70% în 2023, lăsând în urmă execuţia bugetară mai scăzută din anii precedenţi din cauza pandemiei de COVID-19 şi a restricţiilor de călătorie aferente; constată, de asemenea, că rata de execuţie a creditelor de plată din anul curent a crescut de la 88,12% în 2022 la 90,67% în 2023; constată că termenul mediu de plată în 2023 a fost de 20,14 zile, mai mare decât în 2022 (adică 18,34 zile);
6.constată că creditele reportate din 2023 în 2024 s-au ridicat la 13 827 713 EUR (adică aproximativ 8,70% din bugetul Comitetului pentru 2023), ceea ce reprezintă o scădere de 20 162 518 EUR faţă de nivelul din exerciţiul precedent (adică aproximativ 13% din bugetul Comitetului pentru 2022); constată cu satisfacţie şi că rata de execuţie a creditelor reportate din 2022 în 2023 a fost de 86,76% în 2023, comparativ cu 76,91% în 2022; încurajează Comitetul să continue să utilizeze eficient fondurile furnizate;
7.constată că serviciile proprii ale Comitetului au lansat 12 proceduri de negociere cu o valoare sub 60 000 EUR în 2022, în special pentru studii de caz, studii şi sprijin logistic; observă că Comitetul a lansat, de asemenea, şase proceduri de achiziţii publice împreună cu serviciile comune partajate de Comitetul European al Regiunilor ("CoR"), în principal în domeniul logisticii şi al întreţinerii;
8.constată că, în 2023, Comitetul a continuat să îşi îmbunătăţească eficacitatea metodelor de lucru la nivel de costuri, mai ales graţie muncii hibride, creşterii telemuncii, dematerializării complete a circuitelor financiare şi reducerii consumului de energie; constată, pe baza chestionarului, că, în 2023, Comitetul a realizat economii financiare de 65 000 EUR datorită reducerii consumului de energie; felicită Comitetul pentru semnarea unui nou contract-cadru pentru controale medicale, care prevede preţuri mai mici, o flexibilitate sporită şi servicii, în general, mai bune decât contractul anterior; recunoaşte economiile importante bugetare şi administrative realizate de Comitet datorită cooperării interinstituţionale, mai ales prin serviciile comune cu CoR şi prin externalizarea anumitor servicii către Comisie (acorduri privind nivelul serviciilor) pentru gestionarea aspectelor legate de resursele umane şi utilizarea instrumentelor informatice de gestiune financiară şi resurse umane, dar şi prin participarea la proceduri de achiziţii interinstituţionale conduse de alte instituţii; constată, pe baza chestionarului, că, pentru externalizarea unor servicii specifice către Comisie, costul total suportat de Comitet a crescut de la 743 600 EUR în 2022 la 793 000 EUR în 2023;
9.reaminteşte că decizia Consiliului din 25 mai 2023 a stabilit indemnizaţia pentru participarea de la distanţă a membrilor Comitetului la reuniunile nestatutare la 145 EUR pe zi pe reuniune la distanţă, ceea ce reprezintă 50% din indemnizaţia zilnică pentru participarea fizică în 2023; consideră că, deşi participarea de la distanţă este un instrument important pentru instituţiile moderne, având în vedere, printre altele, că reduce costurile şedinţelor şi permite o participare mai largă, alocarea unei indemnizaţii pentru participarea de la distanţă la şedinţe, chiar dacă este redusă şi destinată doar anumitor tipuri de evenimente, este dificil de înţeles pentru public, cu atât mai mult atunci când se ia în considerare diferenţa plătită membrilor Comitetului şi membrilor CoR pentru participarea de la distanţă; constată cu satisfacţie din raportul de monitorizare al Comitetului la Rezoluţia Parlamentului referitoare la execuţia bugetului Comitetului pentru 2022 (denumit în continuare "raportul de monitorizare") că aplicarea acestei decizii a generat deja economii bugetare în valoare de 1 677 000 EUR din cauza reducerii cheltuielilor de deplasare şi a indemnizaţiilor plătite, precum şi economii de mediu de aproximativ 553,66 tone de CO2, din cauza scăderii numărului de deplasări în 2023; constată, pe baza raportului anual, că numărul zilelor de reuniuni rambursate la distanţă a fost de 2006 (6 259 în 2022), cu o durată medie de 3 ore per reuniune, cu un cost total de 294 930 EUR în 2023 (922 925 EUR în 2022); salută controalele multiple efectuate de Comitet pentru a dovedi participarea de la distanţă a membrilor înainte de plata indemnizaţiei;
10.constată că impactul războiului de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei a continuat să exercite presiuni asupra bugetului Comitetului în 2023, prin creşterea inflaţiei şi a ajustărilor salariale, prin dificultăţile provocate de întârzierile proiectelor imobiliare şi de creşterea preţurilor materiilor prime, prin indexarea contractelor de închiriere (+ 10,3% în 2023, comparativ cu 2022) şi prin indexarea contractelor de întreţinere şi de servicii de securitate (+ 13,50% în 2023, comparativ cu 2021); observă mai ales că, în perioada 2021-2022, costurile cu energia au crescut de la 726 000 EUR la 3 125 000 EUR, înainte să scadă la 1 923 391 EUR în 2023; ia act de plafonul de 2% pentru cheltuielile nesalariale; salută, în acest context, iniţiativa Comitetului pentru abordarea problemelor la nivel bugetar, de exemplu prin implementarea unor strategii de economisire a energiei pe termen scurt, precum şi prin măsuri pe termen mediu şi lung, nenecesitând astfel un buget rectificativ în 2023;
11.constată o scădere a creditelor din exerciţiul curent pentru linia bugetară 1 0 0 4 (cheltuieli pentru deplasările membrilor, inclusiv diurnele şi indemnizaţiile de şedinţă) de la 19,790 milioane EUR în 2022 (din care au fost plătite 15,895 milioane EUR) la 19,761 milioane EUR în 2023 (din care au fost plătite 18,344 milioane EUR); constată cu satisfacţie o îmbunătăţire a ratei de execuţie a acestor credite de la 80,31% în 2022 la 92,83% în 2023; observă că preşedintele Comitetului a participat la 35 de misiuni în valoare totală de 71 926 EUR în 2023, faţă de 26 de misiuni în valoare totală de 38 042 EUR în 2022;
12.constată, pe baza chestionarului, că Direcţia comună pentru inovare şi tehnologia informaţiei a Comitetului şi a CoR alocă aproximativ 3% din bugetul său IT securităţii cibernetice, ceea ce este departe de obiectivul de 10% prevăzut în legislaţia relevantă; le cere colegiutorilor şi Comisiei să ţină seama de acest lucru în cadrul procedurii bugetare anuale;
13.constată, pe baza raportului anual, că, în cadrul programului său anual de lucru pentru 2023, Comitetul a avut în total 31 de obiective concepute pentru toate entităţile administraţiei sale şi, ca parte a strategiei Secretariatului General pentru perioada 2021-2025, Comitetul are cinci valori fundamentale şi cinci obiective strategice esenţiale; constată, pe baza chestionarului, că numărul de avize elaborate şi de participări la reuniuni la nivel înalt sunt indicatori-cheie pentru măsurarea performanţei Comitetului; observă, pe baza chestionarului, că Comitetul dispune de indicatori de performanţă în diverse domenii, cum ar fi IT, resurse umane, traducere şi comunicare; solicită Comitetului să includă în rapoartele sale viitoare o listă a tuturor indicatorilor-cheie de performanţă şi a obiectivelor pentru fiecare activitate, precum şi ţinta (în procente) stabilită pentru atingerea acestora şi nivelul (în procente) de realizare a acestora;
14.constată că Comitetul îşi realizează misiunea prin avize care se referă la propunerile legislative formulate de Comisie (sesizări), avize din proprie iniţiativă, care invită instituţiile Uniunii să ia măsuri, şi avize exploratorii, care contribuie la activitatea Comisiei privind iniţiativele sale planificate, şi că poziţiile Comitetului pot fi evidenţiate în rezoluţii sau pot fi incluse în rapoarte de evaluare şi informare; felicită Comitetul pentru cât de bine a sprijinit Parlamentul, Consiliul şi Comisia în ciclul legislativ din 2023; observă, în acest context, că, în 2023, Comitetul a adoptat 213 avize şi rapoarte, o creştere faţă de 202 în 2022, şi a organizat 146 de audieri şi 23 de conferinţe, comparativ cu 116 şi, respectiv, 29 în 2022; ia act de faptul că membrii Comitetului au participat la 429 de reuniuni la nivel înalt, summituri şi conferinţe în 2023, comparativ cu 345 în 2022;
15.apreciază faptul că, în 2023, Comitetul a luat măsuri pentru a îmbunătăţi vizibilitatea şi impactul activităţii sale în ceea ce priveşte formatul avizelor, metodologia de monitorizare a avizelor, cooperarea cu Parlamentul şi Comisia şi alte proiecte cu caracter transversal, precum şi iniţiativele inovatoare, cum ar fi testul UE pentru tineret, iniţiativa privind membrii din ţările candidate la extindere şi Platforma europeană a părţilor interesate privind economia circulară, printre altele;
16.salută iniţiativele întreprinse de Comitet care vizează promovarea implicării active a tinerilor în procesul de elaborare a politicilor;
17.salută proiectul-pilot pus în aplicare în perioada septembrie 2022-aprilie 2023 cu scopul de a consolida monitorizarea avizelor selectate referitoare la toate instituţiile, 19 avize fiind selectate pentru o monitorizare consolidată în cadrul proiectului respectiv; ia act, pe baza chestionarului, de rezultatele generale pozitive ale acestui proiect-pilot, cum ar fi îmbunătăţirea capacităţii Comitetului de a întreprinde acţiuni de monitorizare, stabilirea mai eficientă de priorităţi în activitatea Comitetului şi creşterea diseminării şi a impactului avizelor selectate;
18.subliniază că gestionarea eficientă a resurselor limitate a rămas o problemă majoră pe parcursul anului 2023, din cauza constrângerilor de personal, agravate de intensificarea activităţilor în cadrul unei politici stabile şi continue de personal; ia act de planul Comitetului de a introduce o nouă abordare în ceea ce priveşte planificarea strategică a forţei de muncă şi alocarea personalului, valorificând colectarea de date privind competenţele personalului, ascultarea activă în cadrul organizaţiei şi reflecţiile asupra priorităţilor strategice ale organismelor politice ale Comitetului; invită Comitetul să informeze Parlamentul cu privire la rezultatul acestui nou plan, deoarece acest lucru ar putea inspira alte instituţii care se confruntă cu dificultăţi similare şi recurente în ceea ce priveşte resursele;
19.constată, în ceea ce priveşte standardele de control intern (SCI), că exerciţiul de conformitate din 2023 a arătat îmbunătăţiri faţă de 2022; observă, în acest context, că gradul de conformitate, şi anume măsura în care sunt puse în aplicare cerinţele celor 16 SCI, a crescut de la 80,30% în 2022 la 87,40% în 2023, în timp ce eficacitatea, şi anume măsura în care aplicarea măsurilor funcţionează conform intenţiilor, a crescut de la 74% în 2022 la 78,10% în 2023; remarcă, de asemenea, că exerciţiul anual de evaluare a riscurilor din 2023 a arătat că aplicarea controalelor interne a redus riscurile inerente (la categoria "critic" şi "foarte important") cu 53%, de la 40 la 19, în 2023;
20.ia act de faptul că, în 2023, a avut loc o restructurare a Serviciului de Audit Intern (IAS), întărind conformitatea acestuia cu standardele internaţionale de audit şi raţionalizând şi documentând întregul său proces;
21.constată că, în domeniul tranzacţiilor financiare, Serviciul de Audit Intern (SAI) al Comitetului a adoptat o nouă decizie privind evaluarea riscurilor pentru implementarea unei proceduri simplificate la începutul anului 2023; observă, de asemenea, că Biroul Comitetului a adoptat în 2023 o nouă cartă de audit intern şi o cartă a comitetului de audit care include norme procedurale;
22.constată, pe baza raportului anual şi a chestionarului, că, în 2023, SAI a lansat patru audituri, şi anume privind autorizarea reuniunilor, selectarea Comisiei consultative pentru mutaţii industriale, ciclul strategic şi indemnizaţiile de durată şi de distanţă pentru membrii Comitetului; invită Comitetul să informeze autoritatea care acordă descărcarea de gestiune despre rezultatul acestor audituri şi să implementeze toate recomandările deschise rezultate din auditurile anterioare (privind termenele instituţionale, interpretarea, verificarea, etica şi integritatea, drepturile statutare şi termenele de plată);
23.constată că, la sfârşitul anului 2023, Comitetul avea în total 707 angajaţi, comparativ cu 706 în 2022; reţine, de asemenea, că, în 2023, au fost angajaţi 49 de agenţi contractuali şi 130 de agenţi temporari (din care 52 au fost recrutaţi în 2023), faţă de 50 de agenţi contractuali şi 128 de agenţi temporari în 2022; constată, în plus, că Comitetul a angajat 12 agenţi interimari şi 10 angajaţi externi care lucrează la sediu, în afara furnizorilor externi de servicii din domeniul logisticii şi al IT; ia act de faptul că rata de ocupare a fost de 95,50% în 2023, comparativ cu 95,10% în 2022, iar rata de rotaţie a personalului a fost de 7% în 2023;
24.salută eforturile continue ale Comitetului de a-şi îmbunătăţi cadrul privind resursele umane pentru a deveni un angajator atractiv ce oferă locuri de muncă unde fiecare persoană este apreciată şi îşi poate dezvolta pe deplin potenţialul; constată că, în cadrul implementării strategiei sale în materie de resurse umane pentru perioada 2023-2025, Comitetul a îndeplinit mai multe etape-cheie în 2023, adoptând noi decizii privind condiţiile de muncă (munca hibridă, orele suplimentare, concediul special), strategia privind diversitatea şi incluziunea şi planul de acţiune pentru perioada 2023-2027, mobilitatea personalului şi metodologia privind posturile sensibile, precum şi privind sistemul de evaluare şi promovare a personalului, printre altele; ia act cu satisfacţie de rezultatele pozitive ale sondajului privind satisfacţia personalului, publicat în mai 2023, în care atât angajaţii, cât şi cadrele de conducere au exprimat niveluri ridicate de satisfacţie privind diverse aspecte legate de resursele umane, în special de formulele de lucru, domeniu unde Comitetul pare să fi găsit echilibrul perfect;
25.observă că, pentru al doilea an consecutiv, Comitetul a devenit un importator net de talente (din alte instituţii), ca urmare a introducerii unui plan specific de atractivitate a locului de muncă şi de păstrare a angajaţilor; recunoaşte, cu toate acestea, dificultăţile persistente cauzate de dependenţa de agenţi temporari în contextul unui deficit de liste de rezervă ale EPSO (Oficiul European pentru Selecţia Personalului), ceea ce prezintă riscuri legate de păstrarea competenţelor; subliniază importanţa personalului permanent în menţinerea competenţelor, a continuităţii şi a unui mediu de lucru productiv; recomandă Comitetului să pună în aplicare iniţiative pentru a răspunde acestor dificultăţi, de exemplu organizând concursuri interne;
26.observă că, în vederea unei mai bune distribuiri a resurselor sale limitate, în 2023 a fost finalizat un audit extern de cartografiere a resurselor umane, comandat de Comitet; constată cu îngrijorare că rezultatele acestui audit au confirmat volumul mare de muncă al multor servicii diferite din Comitet, punând astfel în pericol îndeplinirea misiunii şi a obligaţiilor sale; invită Comitetul să pună în aplicare recomandările auditului, inclusiv să revizuiască sistemul de evaluare şi performanţă până în 2025, să adopte noua decizie privind condiţiile de muncă şi să monitorizeze periodic angajamentul personalului; subliniază importanţa planificării strategice a forţei de muncă pentru a optimiza alocarea resurselor, pentru a asigura alinierea la priorităţile la nivel înalt stabilite de autorităţile politice şi pentru a-şi continua eforturile de eficienţă din punctul de vedere al costurilor şi de optimizare;
27.constată că, în 2023, au continuat tendinţele pozitive iniţiate în 2022 în ceea ce priveşte recrutarea de personal; felicită Comitetul pentru acţiunile întreprinse în acest domeniu, cum ar fi alinierea publicării posturilor vacante la publicarea noilor liste de rezervă EPSO sau publicarea oportunităţilor de angajare pe site-ul internet al Comitetului şi pe LinkedIn, printre altele; solicită Comitetului să informeze Parlamentul despre rezultatul proiectului-pilot privind activităţile de promovare a imaginii sale ca angajator; subliniază că integrarea noilor angajaţi constituie un factor important al alinierii strategice, garantând faptul că personalul este informat cu privire la normele şi strategiile adoptate în cadrul unei instituţii; felicită Comitetul pentru consolidarea integrării noilor angajaţi în 2023 prin intermediul unei broşuri de bun venit actualizate şi al unei scrisori de informare, al unui pachet de bun venit cu cadouri ecologice, al unui circuit de feedback privind experienţa de integrare, al unui calendar îmbunătăţit al sesiunilor de primire, al unui spaţiu reamenajat pentru colegii nou-veniţi şi al unor sfaturi de integrare pentru manageri;
28.reaminteşte că Comitetul a adoptat Decizia 282/23A, cu efect de la 1 ianuarie 2024, care stabileşte o politică de muncă hibridă flexibilă, bazată pe încredere, oferind în acelaşi timp personalului un echilibru mai bun între viaţa profesională şi cea privată şi îmbunătăţind adaptabilitatea şi eficienţa; solicită Comitetului să informeze în timp util autoritatea care acordă descărcarea de gestiune cu privire la evoluţiile în acest caz;
29.salută numirea unei femei în funcţia de secretar general în ianuarie 2024, ca o evoluţie pozitivă în direcţia realizării echilibrului de gen; regretă, cu toate acestea, că procentul femeilor în posturi de conducere de nivel superior a continuat să fie scăzut în 2023, doar două din şapte posturi de conducere de nivel superior fiind ocupate în prezent de femei; salută, cu toate acestea, faptul că Comitetul consideră că echilibrul de gen în rândul personalului său şi, în special, la nivelul conducerii superioare, este un factor important şi invită Comitetul să îmbunătăţească rapid situaţia la cele mai înalte niveluri ale sale, asigurând o reprezentare echilibrată în conformitate cu angajamentele pe care le-a luat privind diversitatea şi incluziunea;
30.regretă că Comitetul nu a fost în măsură să furnizeze date privind cazurile de epuizare profesională în 2023 şi respinge poziţia sa exprimată în raportul său de monitorizare, potrivit căreia epuizarea profesională ca atare nu este un diagnostic medical recunoscut şi că motivele epuizării profesionale pot fi multiple; reaminteşte importanţa datelor statistice privind epuizarea profesională, cu scopul de a contribui la luarea deciziilor privind starea de bine a personalului, care ar trebui să se bazeze, de asemenea, pe lecţiile învăţate din experienţele negative din trecut, precum şi pe evaluările externe ale cadrului actual; recunoaşte constrângerile în materie de protecţie a datelor, dar subliniază valoarea datelor statistice anonimizate pentru a sprijini deciziile manageriale în cunoştinţă de cauză; ia act cu îngrijorare de constatările care evidenţiază volumul mare de muncă în mai multe servicii din cauza resurselor umane limitate; salută adoptarea unor noi modalităţi de lucru ca o evoluţie pozitivă, dar încurajează Comitetul să ia măsuri suplimentare pentru a asigura publicarea datelor anonimizate privind cazurile de extenuare;
31.constată că, în 2023, Comitetul avea personal din toate statele membre, unele fiind suprareprezentate (de exemplu Belgia, Italia); observă că, în 2023, 24% din cadrele de conducere angajate de Comitet proveneau din cele 13 state membre care au aderat la Uniune după 2004, ceea ce reprezintă o uşoară creştere în comparaţie cu 21% în 2022 şi 19% în 2021; încurajează din nou Comitetul să continue măsurile pentru a asigura un echilibru geografic adecvat în rândul personalului său, cu un accent deosebit la nivelul conducerii;
32.salută eforturile Comitetului de a crea un mediu de lucru sănătos pentru angajaţi; salută, în special, accentul pus de Comitet pe sănătatea mintală şi fizică a personalului, precum şi eforturile depuse în ceea ce priveşte sensibilizarea cu privire la aspectele legate de sănătate; ia act de măsurile Comitetului privind gestionarea concediului medical, programul de lucru medical cu fracţiune de normă şi munca la distanţă prelungită, pentru a se asigura că personalul aflat în concediu de boală pe termen lung se întoarce la locul de muncă în ritmul potrivit, precum şi o creştere a procentului de personal fără absenţe, de la 27% în 2022 la 30% în 2023; observă cu satisfacţie că, în 2023, Comitetul a organizat o campanie gratuită de screening pentru cancerul de piele la sediul Comitetului, în cadrul căreia 104 angajaţi au fost consultaţi de dermatologi externi pe parcursul a patru zile;
33.salută adoptarea noii strategii privind diversitatea şi incluziunea, care este în vigoare până în 2027; salută acţiunile specifice de sensibilizare cu privire la dizabilităţi întreprinse la începutul anului 2024; constată cu satisfacţie că formarea în materie de diversitate şi incluziune rămâne obligatorie pentru manageri şi recomandată pentru personal; recunoaşte angajamentul ferm al Comitetului de a promova un loc de muncă pe deplin incluziv; încurajează Comitetul să ia măsuri suplimentare pentru a monitoriza reprezentarea angajaţilor cu dizabilităţi şi pentru a asigura publicarea datelor anonimizate în acest sens;
34.constată că Comitetul şi-a continuat procesul de reformă internă prin adoptarea, în 2023, a unei decizii referitoare la dispoziţiile generale de punere în aplicare privind anchetele administrative şi normele de punere în aplicare a procedurilor disciplinare; felicită Comitetul pentru că a făcut acest ultim pas necesar pentru a pune pe deplin în aplicare măsurile vizând consolidarea unui cadru etic al Comitetului; constată, pe baza raportului de monitorizare, că Comitetul şi auditorul intern au convenit asupra unui plan de acţiune referitor la auditul eticii şi integrităţii Comitetului, opt recomandări fiind implementate şi închise, iar două recomandări fiind încă deschise pentru a fi implementate până în martie 2025; solicită Comitetului să informeze în permanenţă autoritatea care acordă descărcarea de gestiune despre progresele înregistrate în această chestiune;
35.observă că, în 2023, Comitetul a continuat să formeze personalul şi să crească gradul de conştientizare cu privire la subiecte legate de avertizarea în interes public, conflictele de interese şi alte aspecte etice: ia act, în acest context, cu satisfacţie de rezultatele sondajului efectuat în 2023 privind implicarea personalului, care arată o rată ridicată de conştientizare în rândul angajaţilor cu privire la cadrul etic al Comitetului, în special la reţelele de consilieri confidenţiali (93%) şi de consilieri în materie de etică (83%); observă că, în 2023, Comitetul a organizat 12 sesiuni de formare pe aceste teme, cu participarea totală a 79 de angajaţi; felicită Comitetul pentru organizarea cursurilor de formare obligatorii privind respectul şi demnitatea la locul de muncă pentru întregul personal, inclusiv pentru cadrele de conducere;
36.observă că, în 2023, a fost raportată o plângere de hărţuire, care a fost închisă în acelaşi an, ca urmare a anchetei şi medierii de către Comitet, fără a fi impuse sancţiuni; reaminteşte că Comitetul este parte civilă în procedura judiciară în curs iniţiată de autorităţile naţionale belgiene împotriva unui fost membru acuzat de abatere, aflată în prezent în faţa instanţei belgiene pentru pronunţarea unei hotărâri; invită Comitetul să informeze Parlamentul cu privire la evoluţia acestui caz; consideră că promovarea unei culturi a respectului şi a demnităţii, susţinută de o politică de toleranţă zero faţă de hărţuire, este esenţială pentru a preveni acuzaţiile viitoare şi pentru a asigura un mediu de lucru sigur şi incluziv în cadrul Comitetului;
37.reiterează că este necesară o politică de toleranţă zero împotriva hărţuirii pentru a proteja starea de bine a personalului şi că aceasta este o datorie a oricărui angajator; reaminteşte că, în ceea ce priveşte plângerile de hărţuire, ar trebui pusă în aplicare o abordare bazată pe lecţiile învăţate pentru a evita orice posibile nereguli; consideră, în continuare, că o anchetă externă şi independentă a cazului aflat în prezent în procedură judiciară ar fi benefică pentru îmbunătăţirea reacţiei Comitetului la cazuri similare;
38.apreciază disponibilitatea Comitetului de a coopera cu organele de anchetă ale Uniunii, şi anume cu Oficiul European de Luptă Antifraudă (OLAF), cu Parchetul European (EPPO) şi cu Ombudsmanul; observă că două cazuri ale OLAF au fost deschise în 2023, ambele fiind respinse în acelaşi an: unul pentru lipsa unor dovezi suficiente, iar celălalt a fost înaintat Comitetului pentru monitorizare; solicită Comitetului să informeze în permanenţă autoritatea care acordă descărcarea de gestiune despre progresele înregistrate în acest al doilea caz; constată şi că Ombudsmanul a deschis o anchetă în 2023 în legătură cu gestionarea unui caz care implică acuzaţii de hărţuire; invită Comitetul să informeze autoritatea care acordă descărcarea de gestiune cu privire la rezultatul acestei anchete;
39.ia act cu satisfacţie de activitatea Comitetului în vederea creşterii transparenţei activităţilor sale în 2023; ia act, în acest context, de adoptarea unei decizii de extindere a gamei de documente disponibile online prin intermediul registrului de transparenţă, cum ar fi procesele-verbale ale reuniunilor Comitetului şi listele de prezenţă, precum şi a unei decizii prin care se solicită membrilor Comitetului să se întâlnească numai cu părţile interesate înregistrate, să îşi publice lista reuniunilor şi să anexeze la avizele lor "amprenta lor legislativă"; apreciază faptul că Comitetul publică online informaţii privind bugetul său anual, indicatorii de performanţă, cheltuielile sau achiziţiile publice; solicită publicarea tuturor reuniunilor organizate de membrii CESE cu părţi terţe;
40.constată cu satisfacţie că Comitetul a instituit norme şi proceduri solide pentru a preveni conflictele de interese şi în scopul evitării practicii "uşilor turnante" pentru angajaţii care se implică în activităţi externe sau membrii care ocupă un loc de muncă după ce nu mai sunt membri ai Comitetului; constată, în acest context, că Comitetul a introdus un nou "Formular de declaraţie de interese financiare" în 2023; observă că formularul trebuie completat de membri, delegaţi, supleanţi şi consilieri, atât pentru posturile sau activităţile lor remunerate, cât şi neremunerate, în afara Comitetului; felicită, de asemenea, Comitetul pentru implicarea sa în 2023 în negocierile politice pentru crearea organismului interinstituţional de etică însărcinat cu stabilirea unor standarde etice pentru a consolida transparenţa şi integritatea;
41.constată că, la 21 martie 2023, Biroul Comitetului a adoptat mai multe măsuri în materie de transparenţă, în conformitate cu principiile prevăzute în ceea ce priveşte registrul de transparenţă al UE, precum o recomandare ca membrii în exerciţiu să se întâlnească doar cu părţi interesate înregistrate, obligaţia ca membrii în exerciţiu să îşi publice listele de şedinţe şi o "amprentă legislativă" voluntară pentru raportori; ia act de faptul că au fost întreprinse mai multe acţiuni pentru a pune în aplicare decizia Biroului, inclusiv emiterea unei note de serviciu care să stabilească modalităţile practice de punere în aplicare a deciziei, o campanie de cursuri de sensibilizare şi dispoziţiile privind modelele de mesaje care urmează să fie incluse în corespondenţa dintre membrii Comitetului şi părţile interesate externe care încurajează aderarea la Registrul de transparenţă al UE (dacă este cazul);
42.îndeamnă CESE să pună în aplicare urmărirea în timp real a conflictelor de interese declarate, solicitând tuturor membrilor şi personalului de conducere să facă publice anual interesele financiare, activele şi afilierile externe, pentru a preveni influenţa nejustificată asupra procesului decizional;
43.constată absenţa cazurilor în domeniul fraudei, al conflictelor de interese şi al avertizării în interes public în 2023; observă că s-a revizuit eficacitatea măsurilor antifraudă ale Comitetului cu scopul de a se elabora o strategie antifraudă care încă lipseşte, deşi Parlamentul a solicitat în mod repetat, în rezoluţiile sale de descărcare de gestiune, să se ia măsuri pentru a îmbunătăţi sistemul general antifraudă; reaminteşte importanţa unei strategii antifraudă cuprinzătoare şi invită Comitetul să ţină la curent autoritatea care acordă descărcarea de gestiune cu privire la rezultatul acestui exerciţiu, care ar fi trebuit să conducă la adoptarea unei strategii antifraudă în 2024;
44.constată că bugetul combinat al Comitetului şi al CoR pentru IT a fost de 12 700 000 milioane EUR în 2023, faţă de 11 712 000 milioane EUR în 2022, ceea ce constituie o creştere de 8,4%, în timp ce 350 000 EUR din acest buget (sau 3% din acesta) au fost plătiţi pentru securitatea cibernetică în 2023; constată, de asemenea, că 6,24% din bugetul total al Comitetului pentru 2023 a reprezentat cheltuieli pentru acţiuni de implementare a noii "Strategii digitale 2024-2026" (DS2026), pregătite de Direcţia comună pentru inovare şi tehnologia informaţiei (DIIT) în 2023;
45.observă că DS2026 preconizează un viitor în care tehnologia se integrează în misiunea principală a Comitetului, axându-se pe eficienţă, viteză şi evoluţie digitală continuă, plasând atât administraţia, cât şi membrii în centrul transformării digitale şi vizând îmbunătăţirea furnizării de servicii, a capacitării şi a adaptabilităţii; constată că DS2026 este structurată în jurul a opt obiective, opt principii-cheie şi patru proiecte majore, cum ar fi adoptarea Ares şi EdiT, care se preconizează că vor fi introduse în 2026 şi, respectiv, în 2025; ia act cu satisfacţie, pe baza chestionarului, de progresele înregistrate de DIIT în implementarea DS2026 în 2023, datorită măsurilor întreprinse, cum ar fi adoptarea orientărilor personalului privind inteligenţa artificială, integrarea fluxurilor de lucru pentru amendamente cu instrumentele de traducere şi înfiinţarea unui birou de gestionare a proiectelor, printre multe altele;
46.ia act, pe baza raportului anual, de acţiunile Comitetului în domeniul protecţiei datelor cu caracter personal şi al prelucrării acestora; observă că, în 2023, Comitetul a creat o nouă versiune online a registrului său de evidenţe şi un nou registru comun de evidenţe împreună cu CoR, în timp ce prima avea 121 de evidenţe, iar cea de a doua avea 25 de evidenţe la sfârşitul anului 2023; constată şi că, în 2023, Comitetul a adoptat o nouă procedură de tratare a încălcărilor securităţii datelor, a publicat un ghid privind protecţia datelor şi a desfăşurat mai multe iniţiative de sensibilizare a personalului şi a membrilor săi; ia act, în fine, de faptul că Autoritatea Europeană pentru Protecţia Datelor a lansat o anchetă în 2023 referitoare la gestionarea unui audit extern şi a continuat o anchetă mai veche privind utilizarea de instituţiile Uniunii a serviciilor de cloud, pe baza contractelor Cloud II, în timp ce, pentru ambele anchete, concluziile sunt încă în aşteptare; solicită Comitetului să informeze autoritatea care acordă descărcarea de gestiune cu privire la progresele înregistrate în aceste chestiuni;
47.observă că, în 2023, Comitetul şi-a finalizat proiectul de echipare a tuturor sălilor sale de reuniune, în timp ce alte 14 săli similare au fost echipate cu tehnologii care le fac pe deplin operaţionale în format hibrid; apreciază faptul că, în 2023, Comitetul a desfăşurat toate procedurile de achiziţii pentru contracte cu valoare ridicată într-un format complet digitalizat, a utilizat semnătura electronică calificată pentru toate tipurile de acorduri contractuale şi a oferit cursuri de formare personalului cu privire la tranziţia către sistemul instrumentului de gestionare a achiziţiilor publice şi către Portalul de finanţare şi licitaţii;
48.felicită Comitetul pentru acţiunile sale concrete menite să asigure că personalul său dobândeşte competenţele digitale necesare într-un loc de muncă din ce în ce mai digitalizat în 2023; ia act, în acest context, de activităţile, cum ar fi "mini-hackatons", organizate în cadrul unei reţele inter pares, instituite împreună cu CoR, pentru a promova o mai bună utilizare şi înţelegere a instrumentelor digitale de colaborare, precum şi îndrumare inter pares şi schimburi de experienţă; observă că rezultatul acestor activităţi a fost integrat în oferta de formare a Comitetului;
49.ia act de faptul că, în octombrie 2023, au fost adoptate orientări pentru membrii personalului privind utilizarea inteligenţei artificiale (IA), că a fost prevăzută o sesiune de informare pentru toţi membrii personalului, evidenţiind oportunităţile şi provocările, şi că a fost asigurată o comunicare suplimentară cu membrii personalului prin intermediul unor articole bazate pe cunoaştere de pe intranetul Comitetului pentru a sensibiliza publicul;
50.constată că s-a continuat activitatea de adoptare şi aplicare a cadrului de securitate cibernetică NIST atât la Comitet, cât şi la CoR în 2023, iar acţiunile întreprinse anul respectiv s-au axat pe unele dintre principiile acestui cadru, şi anume protejarea şi detectarea principiilor; observă că strategiile de atenuare sunt implementate utilizându-se cadrul de securitate cibernetică axat pe cele opt strategii esenţiale; constată, de asemenea, că, în 2023, Comitetul nu s-a confruntat cu niciun atac cibernetic, dar la sfârşitul anului 2022 şi începutul anului 2024 s-a confruntat cu scurte atacuri de tip Denial of Service (DoS) împotriva site-urilor web ale Comitetului găzduite extern;
51.îndeamnă CESE să îşi majoreze bugetul pentru securitate cibernetică la cel puţin 10% din totalul cheltuielilor sale informatice, în conformitate cu directivele UE privind securitatea cibernetică, asigurând o protecţie mai mare împotriva ameninţărilor cibernetice, în special a datelor sensibile legate de chestiuni politice şi bugetare;
52.confirmă primirea raportului Comitetului din 3 iunie 2024 de informare a autorităţii care acordă descărcarea de gestiune cu privire la politica imobiliară a Comitetului, în conformitate cu articolul 266 alineatul (1) din Regulamentul financiar al Uniunii; constată cu satisfacţie, pe baza acestui raport, că, alături de CoR, Comitetul a realizat una dintre priorităţile majore ale strategiei sale imobiliare din 2017, şi anume "concentrarea geografică a clădirilor"; observă şi că această realizare a adus deja economii din cauza costului mai mic al închirierii întregului VMA, în comparaţie cu cele trei clădiri închiriate anterior; înţelege că aceste economii sunt de aproximativ 1,8 milioane EUR, ceea ce, potrivit raportului respectiv, este echivalent cu chiria plătită pentru clădirea B100; ia act de faptul că Comitetul lucrează în prezent la actualizarea strategiei sale imobiliare pe termen lung din 2017 şi că aceste lucrări ar trebui finalizate până la sfârşitul anului 2025; invită Comitetul să ţină la curent autoritatea care acordă descărcarea de gestiune cu privire la rezultatul acestui exerciţiu;
53.salută finalizarea renovărilor (adică a lucrărilor de amenajare) ale nou-achiziţionatei clădiri VMA, care au inclus instalarea de tehnologii inteligente de economisire a energiei; sprijină planul Comitetului de a efectua audituri tehnice şi de mediu ale tuturor clădirilor sale, întrucât rezultatul acestor audituri ar trebui să permită identificarea tuturor instalaţiilor tehnice şi a componentelor clădirilor care trebuie renovate sau păstrate integral sau parţial, aliniindu-se astfel la obiectivele Pactului verde european; invită Comitetul să informeze autoritatea care acordă descărcarea de gestiune cu privire la rezultatele acestor audituri şi la acţiunile întreprinse în urma acestora;
54.constată că grupul operativ privind "noile modalităţi de lucru", înfiinţat în 2022, a publicat un prim raport prospectiv în 2023, axat pe spaţiile de birouri disponibile şi pe posibilele opţiuni de optimizare; ia act de planul Comitetului de a continua acest exerciţiu, în cadrul unui proces la care vor participa angajaţii, pentru a concepe în comun viitoarele spaţii de lucru; invită Comitetul să informeze în permanenţă autoritatea care acordă descărcarea de gestiune despre progresele înregistrate în acest sens;
55.salută angajamentul Comitetului şi al CoR de a aplica în mod sistematic principiul proiectării universale în infrastructura lor, asigurând accesibilitatea clădirilor lor încă din faza de proiectare; ia act de faptul că cele două comitete au luat o serie de măsuri diferite pentru a asigura accesibilitatea clădirilor lor pentru persoanele cu diferite tipuri de dizabilităţi în 2023, inclusiv prin modernizarea ascensoarelor din clădirea JDE;
56.salută practicile ecologice ale Comitetului şi reducerea în continuare a consumului de gaze, electricitate şi apă şi a emisiilor de carbon, precum şi creşterea ratei de reciclare în legătură cu activităţile Comitetului în 2023, comparativ cu 2019; constată o uşoară deteriorare, comparativ cu nivelurile din 2019, a ratei volumului de deşeuri, de la -66% în 2022 la -56% în 2023 din cauza prezenţei mai mari în birouri;
57.observă că eficienţa energetică şi reducerea emisiilor au fost realizate prin investiţii în instalaţii de clădiri inovatoare şi eficiente energetic, inclusiv prin tehnologii inteligente de economisire a energiei instalate în clădirea VMA, achiziţionarea de energie electrică ecologică în proporţie de 100%, introducerea unor criterii de mediu (personalizate) în toate procedurile de licitaţie cu o valoare de minimum 60 000 EUR, utilizarea unor fluxuri de lucru fără hârtie şi alte măsuri, cum ar fi reducerea orelor de funcţionare pentru iluminat, reducerea temperaturii de referinţă pe timp de iarnă în toate clădirile la 19 grade sau închiderea clădirilor în perioade de prezenţă redusă a personalului, printre multe alte măsuri; constată că reducerea consumului de energie al Comitetului corespunde unei rate de 3,4% şi unui câştig financiar de 65 395 EUR;
58.observă, pe baza raportului de monitorizare, că tehnologiile inteligente de economisire a energiei instalate în clădirea VMA recent renovată au contribuit la o reducere a consumului de energie (gaz şi electricitate) cu 20% până la 30% în 2023; invită totuşi din nou Comitetul să furnizeze Parlamentului informaţii actualizate cu privire la randamentul investiţiilor în tehnologiile respective;
59.salută adoptarea de către Comitet a unei strategii de economisire a energiei, cu măsuri pe termen scurt, mediu şi lung; constată, în acest context, că, pentru a identifica, printre altele, nivelul performanţei energetice a structurilor şi echipamentelor actuale, precum şi pentru a estima randamentul de mediu al investiţiilor necesare în comparaţie cu costurile totale (întreţinere, consum etc.) pe o perioadă de 30 de ani, Comitetul a început un audit de mediu al tuturor clădirilor sale; constată, de asemenea, că sunt planificate studii privind măsurile de eficienţă energetică pentru 2024 şi 2025; invită Comitetul să informeze în permanenţă autoritatea care acordă descărcarea de gestiune despre progresele înregistrate în aceste chestiuni;
60.reaminteşte că, în 2022, energia electrică produsă de panourile solare ale Comitetului a fost de 15,5 MWH sau 0,25% din consumul anual al Comitetului, în timp ce în 2023 aceeaşi cifră a scăzut la 5,75 MWh; constată cu satisfacţie, pe baza chestionarului, că în ceea ce priveşte măsurile şi acţiunile întreprinse în favoarea mobilităţii durabile, Comitetul conduce prin puterea exemplului;
61.salută cooperarea strânsă dintre Comitet şi CoR la nivel administrativ, prin noul acord de cooperare semnat în 2022, pe baza căruia cele două comitete împart sediul şi serviciile comune în domeniile traducerii, infrastructurii, logisticii, securităţii, achiziţiilor publice, gestiunii financiare şi IT, menţinându-şi, în acelaşi timp, autonomia instituţională deplină; salută evoluţia pozitivă din 2023, când cele două comitete au convenit, de asemenea, asupra dezvoltării şi finanţării unei zone comune de comunicare, cu facilităţi audiovizuale comune în clădirea JDE; solicită Comitetului să identifice şi să informeze Parlamentul despre economiile bugetare realizate în primul an de implementare a acordului respectiv în domeniul audiovizualului; îşi reiterează apelul adresat Comitetului de a susţine şi a extinde această cooperare şi în alte domenii, pentru a evita suprapunerile şi a raţionaliza în continuare costurile de funcţionare ale serviciilor disponibile în spaţiile comune ale Comitetului şi ale CoR; invită Comitetul şi CoR să analizeze posibilitatea de a crea o administraţie unică pentru serviciile lor comune, cu direcţii sau unităţi separate pentru serviciile care gestionează aspecte legate de mandatele lor specifice şi independente; încurajează Comitetul şi CoR să îşi continue eforturile de a dezvolta în continuare cooperarea şi sinergiile;
62.observă că economiile bugetare şi creşterea eficienţei au continuat să fie realizate printr-o cooperare activă între Comitet şi alte instituţii ale Uniunii în 2023, inclusiv prin organizarea sesiunilor plenare ale Comitetului în clădirile Comisiei şi ale Parlamentului, unde spaţiile şi serviciile conexe sunt furnizate fie gratuit, fie la preţuri mai mici decât preţurile pieţei externe;
63.constată cu satisfacţie că, în 2023, Comitetul şi Parlamentul au renegociat şi, în 2024, au semnat acordul lor interinstituţional care are drept obiectiv să ofere contribuţii mai relevante şi în timp util pe parcursul întregului ciclu legislativ şi să consolideze cooperarea bilaterală; salută faptul că noul protocol de cooperare al Comitetului cu Comisia, semnat în 2022, a adus deja îmbunătăţiri impactului Comitetului, de exemplu în faza prelegislativă, prin avize exploratorii; încurajează consolidarea în continuare a sinergiilor politice, legislative şi de comunicare dintre Comitet şi Parlament, în special în contextul iniţiativei cetăţeneşti europene şi al semestrului european;
64.îşi exprimă din nou aprecierea pentru externalizarea (acordurile privind nivelul serviciilor) serviciilor specifice către Comisie în ceea ce priveşte gestionarea resurselor umane şi utilizarea instrumentelor informatice de gestionare financiară şi a resurselor umane, precum şi pentru participarea Comitetului la procedurile interinstituţionale de achiziţii conduse de alte instituţii, care au permis Comitetului să beneficieze în continuare în 2023 de sinergii în domeniul IT, al deplasărilor în interes de serviciu, al asigurărilor, al transportului, al traducerilor şi al echipamentelor audiovizuale;
65.reţine rolul Comitetului în consolidarea legăturilor cu consiliile economice şi sociale naţionale (CESN) din statele membre şi între acestea; ia act, pe baza chestionarului, de măsurile luate de Comitet pentru a consolida reţeaua şi comunitatea online cu CESN, cum ar fi înfiinţarea unor grupuri de lucru comune şi a unor programe de schimb, lucrul la platforma informatică de colaborare şi participarea la evenimente comune, printre altele; solicită continuarea cooperării pe teme de interes comun şi schimbul de bune practici, subliniind rolul vital al societăţii civile în abordarea provocărilor actuale ale Uniunii;
66.constată că, în 2023, bugetul total al Comitetului pentru comunicare a fost de 2,15 milioane EUR, ceea ce reprezintă o creştere faţă de 1,5 milioane EUR în 2022; constată că acest buget a fost alocat în principal celor patru evenimente emblematice organizate în 2023 (iniţiativa cetăţenească europeană, Europa ta, părerea ta! Premiile pentru alimente ecologice şi al 14-lea premiu pentru societatea civilă), îmbunătăţirea şi/sau modernizarea platformelor de comunicare socială ale Comitetului, a site-ului extern şi a producţiei audiovizuale, precum şi pentru mass-media şi publicaţiile de presă; felicită Comitetul pentru activităţile sale de comunicare care corespund priorităţilor de comunicare pentru 2023, cum ar fi iniţiativa "Pactul albastru", COP28, rezoluţia privind democraţia şi cea de a 65-a aniversare a Comitetului, printre altele;
67.felicită Comitetul pentru eforturile depuse în legătură cu comunicarea sa strategică în 2023; ia act de adoptarea de către Comitet a unei noi strategii de comunicare cu scopul de a-şi consolida imaginea şi raza de acţiune; constată că, în cadrul acestei strategii, Comitetul a transmis în direct pe internet principalele sale evenimente, în principal în toate limbile Uniunii, a introdus noi instrumente de comunicare, cum ar fi seria video "Raportarea din sesiunea plenară", şi-a concentrat resursele de comunicare asupra evenimentelor emblematice ale sale din 2023 şi a depus eforturi speciale pentru a-şi spori audienţa pe platformele de comunicare socială;
68.invită CESE să îşi consolideze monitorizarea şi raportarea cu privire la drepturile lucrătorilor, incluziunea socială şi încălcările drepturilor omului în cadrul programelor finanţate de UE, asigurând o mai mare responsabilitate în funcţiile sale consultative şi în recomandările sale de politică;
69.constată că numărul persoanelor care urmăresc platformele de comunicare socială ale Comitetului a crescut substanţial cu 25 000 în 2023; ia act de faptul că, până la sfârşitul anului 2023, Comitetul a ajuns la 61 416 urmăritori pe X, ceea ce reprezintă o creştere de 5% faţă de 2022, 61 761 de urmăritori pe LinkedIn, ceea ce reprezintă o creştere de 30% faţă de 2022, 46 868 de urmăritori pe Facebook, ceea ce reprezintă o creştere de 5,3% faţă de 2022 şi 17 428 de urmăritori pe Instagram, ceea ce reprezintă o creştere de 45% faţă de 2022;
70.salută abordarea pozitivă a Comitetului în ceea ce priveşte utilizarea soluţiilor cu sursă deschisă pentru comunicarea sa online; observă că, în iulie 2023, Comitetul şi-a deschis primul cont pe platforma EU Voice Mastodon, o reţea socială descentralizată, gratuită şi cu sursă deschisă, care conectează utilizatorii într-un mediu orientat spre protecţia datelor personale şi fără publicitate; observă că, în a doua jumătate a anului 2023, Comitetul a comunicat activ pe contul Mastodon, alimentându-l în fiecare zi lucrătoare cu postări despre activităţile şi priorităţile sale şi sensibilizând publicul cu privire la Uniune; ia act de decizia Comitetului de a-şi întrerupe prezenţa pe această platformă începând din 2024.
Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 8 octombrie 2025