Capitolul 5 - Cadrul etic şi transparenţa - Rezolutia 1603/07-mai-2025 conţinând observaţiile care fac parte integrantă din decizia privind descărcarea de gestiune pentru execuţia bugetului general al Uniunii Europene aferent exerciţiului financiar 2023, secţiunea VI - Comitetul Economic şi Social European

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 8 Octombrie 2025
CAPITOLUL 5:Cadrul etic şi transparenţa
33.salută adoptarea noii strategii privind diversitatea şi incluziunea, care este în vigoare până în 2027; salută acţiunile specifice de sensibilizare cu privire la dizabilităţi întreprinse la începutul anului 2024; constată cu satisfacţie că formarea în materie de diversitate şi incluziune rămâne obligatorie pentru manageri şi recomandată pentru personal; recunoaşte angajamentul ferm al Comitetului de a promova un loc de muncă pe deplin incluziv; încurajează Comitetul să ia măsuri suplimentare pentru a monitoriza reprezentarea angajaţilor cu dizabilităţi şi pentru a asigura publicarea datelor anonimizate în acest sens;
34.constată că Comitetul şi-a continuat procesul de reformă internă prin adoptarea, în 2023, a unei decizii referitoare la dispoziţiile generale de punere în aplicare privind anchetele administrative şi normele de punere în aplicare a procedurilor disciplinare; felicită Comitetul pentru că a făcut acest ultim pas necesar pentru a pune pe deplin în aplicare măsurile vizând consolidarea unui cadru etic al Comitetului; constată, pe baza raportului de monitorizare, că Comitetul şi auditorul intern au convenit asupra unui plan de acţiune referitor la auditul eticii şi integrităţii Comitetului, opt recomandări fiind implementate şi închise, iar două recomandări fiind încă deschise pentru a fi implementate până în martie 2025; solicită Comitetului să informeze în permanenţă autoritatea care acordă descărcarea de gestiune despre progresele înregistrate în această chestiune;
35.observă că, în 2023, Comitetul a continuat să formeze personalul şi să crească gradul de conştientizare cu privire la subiecte legate de avertizarea în interes public, conflictele de interese şi alte aspecte etice: ia act, în acest context, cu satisfacţie de rezultatele sondajului efectuat în 2023 privind implicarea personalului, care arată o rată ridicată de conştientizare în rândul angajaţilor cu privire la cadrul etic al Comitetului, în special la reţelele de consilieri confidenţiali (93%) şi de consilieri în materie de etică (83%); observă că, în 2023, Comitetul a organizat 12 sesiuni de formare pe aceste teme, cu participarea totală a 79 de angajaţi; felicită Comitetul pentru organizarea cursurilor de formare obligatorii privind respectul şi demnitatea la locul de muncă pentru întregul personal, inclusiv pentru cadrele de conducere;
36.observă că, în 2023, a fost raportată o plângere de hărţuire, care a fost închisă în acelaşi an, ca urmare a anchetei şi medierii de către Comitet, fără a fi impuse sancţiuni; reaminteşte că Comitetul este parte civilă în procedura judiciară în curs iniţiată de autorităţile naţionale belgiene împotriva unui fost membru acuzat de abatere, aflată în prezent în faţa instanţei belgiene pentru pronunţarea unei hotărâri; invită Comitetul să informeze Parlamentul cu privire la evoluţia acestui caz; consideră că promovarea unei culturi a respectului şi a demnităţii, susţinută de o politică de toleranţă zero faţă de hărţuire, este esenţială pentru a preveni acuzaţiile viitoare şi pentru a asigura un mediu de lucru sigur şi incluziv în cadrul Comitetului;
37.reiterează că este necesară o politică de toleranţă zero împotriva hărţuirii pentru a proteja starea de bine a personalului şi că aceasta este o datorie a oricărui angajator; reaminteşte că, în ceea ce priveşte plângerile de hărţuire, ar trebui pusă în aplicare o abordare bazată pe lecţiile învăţate pentru a evita orice posibile nereguli; consideră, în continuare, că o anchetă externă şi independentă a cazului aflat în prezent în procedură judiciară ar fi benefică pentru îmbunătăţirea reacţiei Comitetului la cazuri similare;
38.apreciază disponibilitatea Comitetului de a coopera cu organele de anchetă ale Uniunii, şi anume cu Oficiul European de Luptă Antifraudă (OLAF), cu Parchetul European (EPPO) şi cu Ombudsmanul; observă că două cazuri ale OLAF au fost deschise în 2023, ambele fiind respinse în acelaşi an: unul pentru lipsa unor dovezi suficiente, iar celălalt a fost înaintat Comitetului pentru monitorizare; solicită Comitetului să informeze în permanenţă autoritatea care acordă descărcarea de gestiune despre progresele înregistrate în acest al doilea caz; constată şi că Ombudsmanul a deschis o anchetă în 2023 în legătură cu gestionarea unui caz care implică acuzaţii de hărţuire; invită Comitetul să informeze autoritatea care acordă descărcarea de gestiune cu privire la rezultatul acestei anchete;
39.ia act cu satisfacţie de activitatea Comitetului în vederea creşterii transparenţei activităţilor sale în 2023; ia act, în acest context, de adoptarea unei decizii de extindere a gamei de documente disponibile online prin intermediul registrului de transparenţă, cum ar fi procesele-verbale ale reuniunilor Comitetului şi listele de prezenţă, precum şi a unei decizii prin care se solicită membrilor Comitetului să se întâlnească numai cu părţile interesate înregistrate, să îşi publice lista reuniunilor şi să anexeze la avizele lor "amprenta lor legislativă"; apreciază faptul că Comitetul publică online informaţii privind bugetul său anual, indicatorii de performanţă, cheltuielile sau achiziţiile publice; solicită publicarea tuturor reuniunilor organizate de membrii CESE cu părţi terţe;
40.constată cu satisfacţie că Comitetul a instituit norme şi proceduri solide pentru a preveni conflictele de interese şi în scopul evitării practicii "uşilor turnante" pentru angajaţii care se implică în activităţi externe sau membrii care ocupă un loc de muncă după ce nu mai sunt membri ai Comitetului; constată, în acest context, că Comitetul a introdus un nou "Formular de declaraţie de interese financiare" în 2023; observă că formularul trebuie completat de membri, delegaţi, supleanţi şi consilieri, atât pentru posturile sau activităţile lor remunerate, cât şi neremunerate, în afara Comitetului; felicită, de asemenea, Comitetul pentru implicarea sa în 2023 în negocierile politice pentru crearea organismului interinstituţional de etică însărcinat cu stabilirea unor standarde etice pentru a consolida transparenţa şi integritatea;
41.constată că, la 21 martie 2023, Biroul Comitetului a adoptat mai multe măsuri în materie de transparenţă, în conformitate cu principiile prevăzute în ceea ce priveşte registrul de transparenţă al UE, precum o recomandare ca membrii în exerciţiu să se întâlnească doar cu părţi interesate înregistrate, obligaţia ca membrii în exerciţiu să îşi publice listele de şedinţe şi o "amprentă legislativă" voluntară pentru raportori; ia act de faptul că au fost întreprinse mai multe acţiuni pentru a pune în aplicare decizia Biroului, inclusiv emiterea unei note de serviciu care să stabilească modalităţile practice de punere în aplicare a deciziei, o campanie de cursuri de sensibilizare şi dispoziţiile privind modelele de mesaje care urmează să fie incluse în corespondenţa dintre membrii Comitetului şi părţile interesate externe care încurajează aderarea la Registrul de transparenţă al UE (dacă este cazul);
42.îndeamnă CESE să pună în aplicare urmărirea în timp real a conflictelor de interese declarate, solicitând tuturor membrilor şi personalului de conducere să facă publice anual interesele financiare, activele şi afilierile externe, pentru a preveni influenţa nejustificată asupra procesului decizional;
43.constată absenţa cazurilor în domeniul fraudei, al conflictelor de interese şi al avertizării în interes public în 2023; observă că s-a revizuit eficacitatea măsurilor antifraudă ale Comitetului cu scopul de a se elabora o strategie antifraudă care încă lipseşte, deşi Parlamentul a solicitat în mod repetat, în rezoluţiile sale de descărcare de gestiune, să se ia măsuri pentru a îmbunătăţi sistemul general antifraudă; reaminteşte importanţa unei strategii antifraudă cuprinzătoare şi invită Comitetul să ţină la curent autoritatea care acordă descărcarea de gestiune cu privire la rezultatul acestui exerciţiu, care ar fi trebuit să conducă la adoptarea unei strategii antifraudă în 2024;