Capitolul 3 - Gestiunea internă, performanţa şi controlul intern - Rezolutia 1603/07-mai-2025 conţinând observaţiile care fac parte integrantă din decizia privind descărcarea de gestiune pentru execuţia bugetului general al Uniunii Europene aferent exerciţiului financiar 2023, secţiunea VI - Comitetul Economic şi Social European

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 8 Octombrie 2025
CAPITOLUL 3:Gestiunea internă, performanţa şi controlul intern
13.constată, pe baza raportului anual, că, în cadrul programului său anual de lucru pentru 2023, Comitetul a avut în total 31 de obiective concepute pentru toate entităţile administraţiei sale şi, ca parte a strategiei Secretariatului General pentru perioada 2021-2025, Comitetul are cinci valori fundamentale şi cinci obiective strategice esenţiale; constată, pe baza chestionarului, că numărul de avize elaborate şi de participări la reuniuni la nivel înalt sunt indicatori-cheie pentru măsurarea performanţei Comitetului; observă, pe baza chestionarului, că Comitetul dispune de indicatori de performanţă în diverse domenii, cum ar fi IT, resurse umane, traducere şi comunicare; solicită Comitetului să includă în rapoartele sale viitoare o listă a tuturor indicatorilor-cheie de performanţă şi a obiectivelor pentru fiecare activitate, precum şi ţinta (în procente) stabilită pentru atingerea acestora şi nivelul (în procente) de realizare a acestora;
14.constată că Comitetul îşi realizează misiunea prin avize care se referă la propunerile legislative formulate de Comisie (sesizări), avize din proprie iniţiativă, care invită instituţiile Uniunii să ia măsuri, şi avize exploratorii, care contribuie la activitatea Comisiei privind iniţiativele sale planificate, şi că poziţiile Comitetului pot fi evidenţiate în rezoluţii sau pot fi incluse în rapoarte de evaluare şi informare; felicită Comitetul pentru cât de bine a sprijinit Parlamentul, Consiliul şi Comisia în ciclul legislativ din 2023; observă, în acest context, că, în 2023, Comitetul a adoptat 213 avize şi rapoarte, o creştere faţă de 202 în 2022, şi a organizat 146 de audieri şi 23 de conferinţe, comparativ cu 116 şi, respectiv, 29 în 2022; ia act de faptul că membrii Comitetului au participat la 429 de reuniuni la nivel înalt, summituri şi conferinţe în 2023, comparativ cu 345 în 2022;
15.apreciază faptul că, în 2023, Comitetul a luat măsuri pentru a îmbunătăţi vizibilitatea şi impactul activităţii sale în ceea ce priveşte formatul avizelor, metodologia de monitorizare a avizelor, cooperarea cu Parlamentul şi Comisia şi alte proiecte cu caracter transversal, precum şi iniţiativele inovatoare, cum ar fi testul UE pentru tineret, iniţiativa privind membrii din ţările candidate la extindere şi Platforma europeană a părţilor interesate privind economia circulară, printre altele;
16.salută iniţiativele întreprinse de Comitet care vizează promovarea implicării active a tinerilor în procesul de elaborare a politicilor;
17.salută proiectul-pilot pus în aplicare în perioada septembrie 2022-aprilie 2023 cu scopul de a consolida monitorizarea avizelor selectate referitoare la toate instituţiile, 19 avize fiind selectate pentru o monitorizare consolidată în cadrul proiectului respectiv; ia act, pe baza chestionarului, de rezultatele generale pozitive ale acestui proiect-pilot, cum ar fi îmbunătăţirea capacităţii Comitetului de a întreprinde acţiuni de monitorizare, stabilirea mai eficientă de priorităţi în activitatea Comitetului şi creşterea diseminării şi a impactului avizelor selectate;
18.subliniază că gestionarea eficientă a resurselor limitate a rămas o problemă majoră pe parcursul anului 2023, din cauza constrângerilor de personal, agravate de intensificarea activităţilor în cadrul unei politici stabile şi continue de personal; ia act de planul Comitetului de a introduce o nouă abordare în ceea ce priveşte planificarea strategică a forţei de muncă şi alocarea personalului, valorificând colectarea de date privind competenţele personalului, ascultarea activă în cadrul organizaţiei şi reflecţiile asupra priorităţilor strategice ale organismelor politice ale Comitetului; invită Comitetul să informeze Parlamentul cu privire la rezultatul acestui nou plan, deoarece acest lucru ar putea inspira alte instituţii care se confruntă cu dificultăţi similare şi recurente în ceea ce priveşte resursele;
19.constată, în ceea ce priveşte standardele de control intern (SCI), că exerciţiul de conformitate din 2023 a arătat îmbunătăţiri faţă de 2022; observă, în acest context, că gradul de conformitate, şi anume măsura în care sunt puse în aplicare cerinţele celor 16 SCI, a crescut de la 80,30% în 2022 la 87,40% în 2023, în timp ce eficacitatea, şi anume măsura în care aplicarea măsurilor funcţionează conform intenţiilor, a crescut de la 74% în 2022 la 78,10% în 2023; remarcă, de asemenea, că exerciţiul anual de evaluare a riscurilor din 2023 a arătat că aplicarea controalelor interne a redus riscurile inerente (la categoria "critic" şi "foarte important") cu 53%, de la 40 la 19, în 2023;
20.ia act de faptul că, în 2023, a avut loc o restructurare a Serviciului de Audit Intern (IAS), întărind conformitatea acestuia cu standardele internaţionale de audit şi raţionalizând şi documentând întregul său proces;
21.constată că, în domeniul tranzacţiilor financiare, Serviciul de Audit Intern (SAI) al Comitetului a adoptat o nouă decizie privind evaluarea riscurilor pentru implementarea unei proceduri simplificate la începutul anului 2023; observă, de asemenea, că Biroul Comitetului a adoptat în 2023 o nouă cartă de audit intern şi o cartă a comitetului de audit care include norme procedurale;
22.constată, pe baza raportului anual şi a chestionarului, că, în 2023, SAI a lansat patru audituri, şi anume privind autorizarea reuniunilor, selectarea Comisiei consultative pentru mutaţii industriale, ciclul strategic şi indemnizaţiile de durată şi de distanţă pentru membrii Comitetului; invită Comitetul să informeze autoritatea care acordă descărcarea de gestiune despre rezultatul acestor audituri şi să implementeze toate recomandările deschise rezultate din auditurile anterioare (privind termenele instituţionale, interpretarea, verificarea, etica şi integritatea, drepturile statutare şi termenele de plată);