Capitolul i - Obiective şi atribuţii - Regulamentul 942/05-iun-2019 de instituire a Agenţiei Uniunii Europene pentru Cooperarea Autorităţilor de Reglementare din Domeniul Energiei
Acte UE
Jurnalul Oficial 158L
În vigoare Versiune de la: 5 Februarie 2025
Capitolul I:Obiective şi atribuţii
Art. 1: Instituire şi obiective
(1)Prin prezentul regulament se instituie Agenţia Uniunii Europene pentru Cooperarea Autorităţilor de Reglementare din Domeniul Energiei (denumită în continuare "ACER").
(2)Obiectivul ACER este de a asista autorităţile de reglementare menţionate la articolul 57 din Directiva (UE) 2019/944 şi la articolul 39 din Directiva 2009/73/CE în exercitarea, la nivelul Uniunii, a atribuţiilor de reglementare desfăşurate în statele membre, precum şi, acolo unde este necesar, de a coordona acţiunile acestora şi de a media şi soluţiona dezacordurile dintre acestea, în conformitate cu articolul 6 alineatul (10) din prezentul regulament. ACER contribuie, de asemenea, la elaborarea unor practici comune de înaltă calitate în materie de reglementare şi supraveghere, contribuind astfel la aplicarea consecventă, eficientă şi efectivă a dreptului Uniunii în vederea realizării obiectivelor Uniunii în materie de climă şi energie.
(3)În îndeplinirea atribuţiilor sale, ACER acţionează independent, obiectiv şi în interesul Uniunii. ACER adoptă decizii autonome, independent de interesele private şi de cele corporatiste.
Art. 2: Tipuri de acte emise de către ACER
ACER:
(a)emite avize şi recomandări adresate operatorilor de transport şi de sistem, ENTSO pentru energie electrică, ENTSO pentru gaze, Reţelei europene a operatorilor de reţele de hidrogen (ENNOH), entităţii OSD UE, centrelor de coordonare regionale, operatorilor pieţei de energie electrică desemnaţi şi entităţilor înfiinţate de operatorii de transport şi de sistem pentru gaze naturale, de operatorii de sisteme GNL, de operatorii de sisteme de înmagazinare a gazelor naturale sau de operatorii de înmagazinare a hidrogenului sau de operatorii de reţele de hidrogen;
(a1)(aa) emite avize şi recomandări adresate platformei unice de alocare instituite în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/1719 al Comisiei (*1);
(*1)Regulamentul (UE) 2016/1719 al Comisiei din 26 septembrie 2016 de stabilire a unei orientări privind alocarea capacităţilor pe piaţa pe termen lung (JO L 259, 27.9.2016, p. 42).
(b)emite avize şi recomandări adresate autorităţilor de reglementare;
(c)emite avize şi recomandări adresate Parlamentului European, Consiliului sau Comisiei;
(d)emite decizii individuale privind furnizarea de informaţii în conformitate cu articolul 3 alineatul (2), cu articolul 7 alineatul (2) litera (b) şi cu articolul 8 litera (c); privind aprobarea metodologiilor, clauzelor şi condiţiilor în conformitate cu articolul 4 alineatul (4), cu articolul 5 alineatele (2), (3) şi (4); privind revizuirea zonelor de ofertare astfel cum se menţionează la articolul 5 alineatul (7); privind aspectele tehnice prevăzute la articolul 6 alineatul (1); privind arbitrajul între autorităţile de reglementare în conformitate cu articolul 6 alineatul (10); privind centrele de coordonare regionale menţionate la articolul 7 alineatul (2) litera (a); privind aprobarea şi modificarea metodologiilor, a calculelor şi a specificaţiilor tehnice astfel cum se menţionează la articolul 9 alineatul (1); privind aprobarea şi modificarea metodologiilor astfel cum se menţionează la articolul 9 alineatul (3); privind scutirile astfel cum se menţionează la articolul 10; privind infrastructura astfel cum se menţionează la articolul 11 litera (d); privind aspecte legate de integritatea şi transparenţa pieţei angro, în temeiul articolului 12; şi privind aprobarea şi modificarea propunerilor comune ale ENTSO pentru energie electrică şi ale entităţii OSD UE în ceea ce priveşte tipul de date şi formatul şi metodologia referitoare la analizele care trebuie să fie furnizate în ceea ce priveşte nevoile de flexibilitate în temeiul articolului 5 alineatul (9).
(e)prezintă Comisiei orientări-cadru fără caracter obligatoriu în conformitate cu articolul 59 din Regulamentul (UE) 2019/943 al Parlamentului European şi al Consiliului (18), precum şi cu articolul 6 din Regulamentul (CE) nr. 715/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului (19).
(18)Regulamentul (UE) 2019/943 al Parlamentului European şi al Consiliului din 5 iunie 2019 privind piaţa internă de energie electrică (a se vedea pagina 54 din prezentul Jurnal Oficial).
(19)Regulamentul (CE) nr. 715/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 13 iulie 2009 privind condiţiile de acces la reţelele pentru transportul gazelor naturale şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1775/2005 (JO L 211, 14.8.2009, p. 36).
Art. 3: Atribuţii generale
(1)ACER poate, la cererea Parlamentului European, a Consiliului sau a Comisiei sau din proprie iniţiativă, să emită avize sau recomandări destinate Parlamentului European, Consiliului şi Comisiei privind orice aspecte referitoare la scopul pentru care a fost instituită.
(2)La solicitarea ACER, autorităţile de reglementare, ENTSO pentru energie electrică, ENTSO pentru gaze, ENNOH, centrele de coordonare regionale, entitatea OSD UE, operatorii de transport şi de sistem pentru gaze naturale, operatorii de reţele de hidrogen, operatorii pieţei de energie electrică desemnaţi şi entităţile înfiinţate de operatorii de transport şi de sistem pentru gaze naturale, de operatorii de sisteme GNL, de operatorii de sisteme de înmagazinare a gazelor naturale sau de operatorii de înmagazinare a hidrogenului sau de operatorii de terminale de hidrogen furnizează ACER informaţiile la acelaşi nivel de detaliu necesar pentru îndeplinirea atribuţiilor ACER în temeiul prezentului regulament, cu excepţia cazului în care ACER a cerut şi a primit deja respectivele informaţii.
În scopul solicitării de informaţii astfel cum se menţionează la primul paragraf, ACER dispune de competenţa de a emite decizii. În deciziile sale, ACER precizează scopul solicitării, menţionează temeiul juridic în baza căruia se solicită informaţiile şi stabileşte un termen în care trebuie să fie furnizate informaţiile. Termenul respectiv trebuie să fie proporţional cu solicitarea.
ACER utilizează informaţiile confidenţiale primite în temeiul prezentului regulament exclusiv în scopul îndeplinirii atribuţiilor care îi revin în temeiul prezentului regulament. ACER asigură un nivel adecvat de protecţie a datelor incluse în informaţii, în temeiul articolului 41.
Prezentul alineat se aplică şi platformei unice de alocare instituită în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/1719.
Art. 4: Atribuţiile ACER referitoare la cooperarea operatorilor de transport şi de sistem şi a operatorilor de distribuţie
(1)ACER prezintă Comisiei un aviz privind proiectul de statut, lista membrilor şi proiectul de regulament de procedură al ENTSO pentru energie electrică în conformitate cu articolul 29 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2019/943, privind cele ale ENTSO pentru gaze în conformitate cu articolul 25 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2024/1789 al Parlamentului European şi al Consiliului (*3), privind cele ale ENNOH în conformitate cu articolul 57 alineatul (9) din Regulamentul (UE) 2024/1789 şi privind cele ale entităţii OSD UE în conformitate cu articolul 53 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2019/943 şi cu articolul 40 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2024/1789.
(*3)Regulamentul (UE) 2024/1789 al Parlamentului European şi al Consiliului din 13 iunie 2024 privind pieţele interne ale gazelor din surse regenerabile, gazelor naturale şi hidrogenului, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1227/2011, (UE) 2017/1938, (UE) 2019/942 şi (UE) 2022/869 şi a Deciziei (UE) 2017/684 şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 715/2009 (JO L, 2024/1789, 15.7.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1789/oj).
(2)ACER monitorizează ducerea la îndeplinire a atribuţiilor ENTSO pentru energie electrică în conformitate cu articolul 32 din Regulamentul (UE) 2019/943, a atribuţiilor ENTSO pentru gaze în conformitate cu articolul 27 din Regulamentul (UE) 2024/1789, a atribuţiilor ENNOH în conformitate cu articolul 64 din Regulamentul (UE) 2024/1789 şi a atribuţiilor entităţii OSD UE stabilite la articolul 55 din Regulamentul (UE) 2019/943 şi la articolul 41 din Regulamentul (UE) 2024/1789.
(3)ACER poate emite un aviz pentru:
a)ENTSO pentru energie electrică, în conformitate cu articolul 30 alineatul (1) litera (a) din Regulamentul (UE) 2019/943, ENTSO pentru gaze, în conformitate cu articolul 26 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2024/1789 şi ENNOH, în conformitate cu articolul 59 alineatul (1) din regulamentul respectiv, în ceea ce priveşte codurile de reţea;
b)ENTSO pentru energie electrică, în conformitate cu articolul 32 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2019/943, ENTSO pentru gaze, în conformitate cu articolul 26 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2024/1789, şi ENNOH, în conformitate cu articolul 60 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2024/1789, cu privire la proiectul de plan de dezvoltare a reţelei la nivelul Uniunii şi cu privire la alte documente relevante menţionate la articolul 30 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2019/943 şi la articolul 26 alineatul (3) şi la articolul 59 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2024/1789, ţinând seama de obiectivele nediscriminării, concurenţei efective şi funcţionării corespunzătoare şi sigure a pieţelor interne ale energiei electrice, hidrogenului şi gazelor naturale;
c)entitatea OSD UE în legătură cu proiectul de program anual de activitate şi alte documente relevante menţionate la articolul 55 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2019/943 şi la articolul 41 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2024/1789, ţinând seama de obiectivele nediscriminării, concurenţei efective şi funcţionării corespunzătoare şi sigure a pieţei interne a energiei electrice, hidrogenului şi gazelor naturale.
(4)După caz, după ce a solicitat actualizări ale proiectelor prezentate de operatorii de transport şi de sistem, ACER aprobă metodologia privind utilizarea veniturilor provenite din congestionare, în temeiul articolului 19 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2019/943.
(5)Pe baza unor fapte concrete, ACER prezintă ENTSO pentru energie electrică, ENTSO pentru gaze, Parlamentului European, Consiliului şi Comisiei un aviz motivat corespunzător, precum şi recomandări, în cazul în care apreciază că proiectul programului anual de activitate sau proiectul planului la nivelul Uniunii de dezvoltare a reţelei care i-a fost prezentat în conformitate cu articolul 32 alineatul (2) al doilea paragraf din Regulamentul (UE) 2019/943 şi cu articolul 9 alineatul (2) al doilea paragraf din Regulamentul (CE) nr. 715/2009 nu contribuie la nediscriminare, asigurarea concurenţei efective şi funcţionarea eficientă a pieţei sau la asigurarea unui nivel suficient de interconectare transfrontalieră deschisă accesului părţilor terţe sau nu respectă dispoziţiile relevante din Regulamentul (UE) 2019/943 şi din Directiva (UE) 2019/944 sau Regulamentul (CE) nr. 715/2009 şi Directiva 2009/73/EC.
(6)Autorităţile de reglementare relevante se coordonează pentru a identifica în comun cazurile de nerespectare de către ENTSO pentru energie electrică, ENTSO pentru gaze, ENNOH, entitatea OSD UE sau centrele de coordonare regionale a obligaţiilor care le revin în temeiul dreptului Uniunii şi iau măsurile corespunzătoare în conformitate cu articolul 59 alineatul (1) litera (c) şi cu articolul 62 alineatul (1) litera (f) din Directiva (UE) 2019/944 sau cu articolul 78 alineatul (1) litera (e) din Directiva (UE) 2024/1788 a Parlamentului European şi a Consiliului (**).
(**)Directiva (UE) 2024/1788 a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 iunie 2024 privind normele comune pentru pieţele interne ale gazelor din surse regenerabile, gazelor naturale şi hidrogenului, de modificare a Directivei (UE) 2023/1791 şi de abrogare a Directivei 2009/73/CE (JO L, 2024/1788, 15.7.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2024/1788/oj).
La solicitarea uneia sau mai multor autorităţi de reglementare sau din proprie iniţiativă, ACER emite un aviz motivat, precum şi o recomandare adresată ENTSO pentru energie electrică, ENTSO pentru gaze, ENNOH, entităţii OSD UE sau centrelor de coordonare regionale cu privire la respectarea obligaţiilor acestora.
(7)În cazul în care un aviz motivat al ACER identifică un potenţial caz de nerespectare de către ENTSO pentru energie electrică, ENTSO pentru gaze, ENNOH, entitatea OSD UE sau un centru de coordonare regional a obligaţiilor care le revin, autorităţile de reglementare în cauză adoptă în unanimitate decizii coordonate, care stabilesc dacă există o nerespectare a obligaţiilor relevante şi, după caz, care identifică măsurile ce trebuie luate de ENTSO pentru energie electrică, de ENTSO pentru gaze, de ENNOH, de entitatea OSD UE sau de centrul de coordonare regional pentru a remedia nerespectarea respectivă. În cazul în care autorităţile de reglementare nu adoptă astfel de decizii coordonate în unanimitate în termen de patru luni de la data primirii avizului motivat al ACER, chestiunea este transmisă ACER în vederea adoptării unei decizii în temeiul articolului 6 alineatul (10).
(8)În cazul în care o nerespectare de către ENTSO pentru energie electrică, ENTSO pentru gaze, ENNOH, entitatea OSD UE sau un centru de coordonare regional, care a fost identificată în temeiul alineatului (6) sau (7) din prezentul articol, nu a fost remediată în termen de trei luni sau în cazul în care autoritatea de reglementare din statul membru în care entitatea îşi are sediul nu a luat nicio măsură pentru a asigura respectarea, ACER emite o recomandare adresată autorităţii de reglementare de a lua măsuri în conformitate cu articolul 59 alineatul (1) litera (c) şi cu articolul 62 alineatul (1) litera (f) din Directiva (UE) 2019/944 sau cu articolul 78 alineatul (1) litera (f) din Directiva (UE) 2024/1788, pentru a se asigura faptul că ENTSO pentru energie electrică, ENTSO pentru gaze, ENNOH, entitatea OSD UE sau centrul de coordonare regional îşi respectă obligaţiile, şi informează Comisia în acest sens.
(9)Alineatele (6), (7) şi (8) de la prezentul articol se aplică, de asemenea, platformei unice de alocare instituite în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/1719.
Art. 5: Atribuţiile ACER referitoare la elaborarea şi implementarea codurilor de reţea şi a orientărilor
(1)ACER participă la elaborarea codurilor de reţea în conformitate cu articolul 59 din Regulamentul (UE) 2019/943 şi cu articolele 71 şi 72 din Regulamentul (UE) 2024/1789, precum şi a orientărilor în conformitate cu articolul 61 alineatul (6) din Regulamentul (UE) 2019/943 şi cu articolul 74 alineatul (5) din Regulamentul (UE) 2024/1789. În special, ACER:
a)prezintă Comisiei orientări-cadru fără caracter obligatoriu atunci când i se solicită acest lucru în temeiul articolului 59 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2019/943 sau al articolului 71 alineatul (4) ori al articolului 72 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2024/1789. ACER revizuieşte orientările-cadru şi le prezintă din nou Comisiei atunci când i se solicită acest lucru în temeiul articolului 59 alineatul (7) din Regulamentul (UE) 2019/943 sau al articolului 71 alineatul (7) ori al articolului 72 alineatul (7) din Regulamentul (UE) 2024/1789;
b)revizuieşte codul de reţea în conformitate cu articolul 59 alineatul (11) din Regulamentul (UE) 2019/943 sau cu articolul 71 alineatul (11) ori cu articolul 72 alineatul (11) din Regulamentul (UE) 2024/1789. Atunci când efectuează această revizuire, ACER ţine seama de opiniile exprimate de părţile implicate în cursul elaborării respectivului proiect de cod de reţea revizuit sub conducerea ENTSO pentru energie electrică, a ENTSO pentru gaze, a ENNOH sau a entităţii OSD UE şi consultă părţile interesate relevante cu privire la versiunea care urmează să fie transmisă Comisiei. În acest scop, ACER poate utiliza comitetul de redactare înfiinţat în conformitate cu codurile de reţea, după caz. ACER raportează Comisiei rezultatul consultărilor. Ulterior, ACER transmite Comisiei codul de reţea revizuit, în conformitate cu articolul 59 alineatul (11) din Regulamentul (UE) 2019/943 sau cu articolul 71 alineatul (11) ori cu articolul 72 alineatul (11) din Regulamentul (UE) 2024/1789. În cazul în care ENTSO pentru energie electrică, ENTSO pentru gaze, ENNOH sau entitatea OSD UE nu au elaborat un cod de reţea, ACER elaborează şi prezintă Comisiei un proiect de cod de reţea atunci când i se solicită acest lucru în temeiul articolului 59 alineatul (12) din Regulamentul (UE) 2019/943 sau al articolului 71 alineatul (12) ori al articolului 72 alineatul (12) din Regulamentul (UE) 2024/1789;
c)prezintă Comisiei un aviz motivat corespunzător, în conformitate cu articolul 32 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2019/943 sau cu articolul 27 alineatul (1) ori cu articolul 64 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2024/1789, în cazul în care ENTSO pentru energie electrică, ENTSO pentru gaze, ENNOH sau entitatea OSD UE nu a pus în aplicare un cod de reţea elaborat în temeiul articolului 30 alineatul (1) litera (a) din Regulamentul (UE) 2019/943 sau al articolului 26 alineatul (1) ori al articolului 59 alineatul (1) litera (a) din Regulamentul (UE) 2024/1789 sau un cod de reţea care a fost întocmit în conformitate cu articolul 59 alineatele (3)-(12) din Regulamentul (UE) 2019/943 sau cu articolul 71 alineatele (3)-(12) ori cu articolul 72 alineatele (3)-(12) din Regulamentul (UE) 2024/1789, dar care nu a fost adoptat de Comisie în temeiul articolului 59 alineatul (13) din Regulamentul (UE) 2019/943 sau al articolului 71 alineatul (13) ori al articolului 72 alineatul (13) din Regulamentul (UE) 2024/1789;
d)monitorizează şi analizează punerea în aplicare a codurilor de reţea adoptate de Comisie în conformitate cu articolul 59 din Regulamentul (UE) 2019/943 şi cu articolele 71 şi 72 din Regulamentul (UE) 2024/1789 şi a orientărilor adoptate în conformitate cu articolul 61 din Regulamentul (UE) 2019/943 şi cu articolul 74 din Regulamentul (UE) 2024/1789, precum şi efectul acestora asupra procesului de armonizare a normelor aplicabile destinate să faciliteze integrarea pieţei, precum şi asupra nediscriminării, a asigurării unei concurenţe efective şi a funcţionării corespunzătoare a pieţei, şi transmite un raport Comisiei în acest sens.
(2)Atunci când unul dintre următoarele acte juridice prevede elaborarea unor propuneri de termeni şi condiţii sau metodologii comune pentru implementarea codurilor de reţea şi a orientărilor care necesită aprobarea din partea tuturor autorităţilor de reglementare, respectivele propuneri de termeni şi condiţii sau metodologii comune se transmit ACER spre revizuire şi aprobare:
a)un act legislativ al Uniunii adoptat în cadrul procedurii legislative ordinare;
b)codurile de reţea şi orientările adoptate înainte de 4 iulie 2019 şi revizuirile ulterioare ale acestor coduri de reţea şi orientări; sau
c)codurile de reţea şi orientările adoptate ca acte de punere în aplicare în temeiul articolului 5 din Regulamentul (UE) nr. 182/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului (20).
(20)Regulamentul (UE) nr. 182/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului din 16 februarie 2011 de stabilire a normelor şi principiilor generale privind mecanismele de control de către statele membre al exercitării competenţelor de executare de către Comisie (JO L 55, 28.2.2011, p. 13).
(3)Atunci când unul dintre următoarele acte juridice prevede elaborarea de propuneri de termeni şi condiţii sau metodologii pentru implementarea codurilor de reţea şi a orientărilor care necesită aprobarea din partea tuturor autorităţilor de reglementare competente din regiunea în cauză, respectivele autorităţi de reglementare ajung la un acord în unanimitate cu privire la termenii şi condiţiile sau metodologiile comune pe care fiecare dintre autorităţile de reglementare respective trebuie să le aprobe:
a)un act legislativ al Uniunii adoptat în cadrul procedurii legislative ordinare;
b)codurile de reţea şi orientările adoptate înainte de 4 iulie 2019, precum şi revizuirile ulterioare ale acestor coduri de reţea şi orientări; sau
c)codurile de reţea şi orientările adoptate ca acte de punere în aplicare în temeiul articolului 5 din Regulamentul (UE) nr. 182/2011.
Propunerile menţionate la primul paragraf se notifică ACER în termen de o săptămână de la transmiterea acestora către respectivele autorităţi de reglementare. Autorităţile de reglementare pot transmite propunerile către ACER spre aprobare în temeiul articolului 6 alineatul (10) al doilea paragraf litera (b) şi sunt obligate să facă acest lucru în temeiul articolului 6 alineatul (10) al doilea paragraf litera (a) în cazul în care nu se poate ajunge la un acord în unanimitate astfel cum se menţionează la primul paragraf.
Directorul sau Consiliul autorităţilor de reglementare, hotărând din proprie iniţiativă sau la propunerea unuia sau mai multora dintre membrii săi, poate solicita autorităţilor de reglementare din regiunea în cauză să transmită ACER propunerea spre aprobare. O astfel de solicitare se limitează la cazurile în care propunerea convenită la nivel regional ar avea un impact concret asupra pieţei interne a energiei sau asupra siguranţei alimentării în afara regiunii.
(4)Fără a aduce atingere alineatelor (2) şi (3), ACER are competenţa de a adopta o decizie în temeiul articolului 6 alineatul (10) atunci când autorităţile de reglementare competente nu ajung la un acord în ceea ce priveşte termenii şi condiţiile sau metodologiile pentru implementarea noilor coduri de reţea şi a noilor orientări adoptate ca acte delegate după 4 iulie 2019, atunci când termenii şi condiţiile şi metodologiile respective necesită aprobarea din partea tuturor autorităţilor de reglementare sau a tuturor autorităţilor de reglementare din regiunea în cauză.
(5)Până la 31 octombrie 2023 şi, ulterior, din trei în trei ani, Comisia prezintă Parlamentului European şi Consiliului un raport privind eventuala necesitate de a spori implicarea ACER în elaborarea şi adoptarea termenilor şi condiţiilor sau a metodologiilor pentru implementarea codurilor de reţea şi orientărilor adoptate ca acte delegate după 4 iulie 2019. Dacă este cazul, raportul este însoţit de o propunere legislativă privind modificarea sau transferul competenţelor necesare către ACER.
(6)Înainte de aprobarea termenilor şi condiţiilor sau a metodologiilor menţionate la alineatele (2) şi (3), autorităţile de reglementare sau ACER, dacă este competentă, le revizuieşte atunci când este necesar, după consultarea ENTSO pentru energie electrică, a ENTSO pentru gaze sau a entităţii OSD UE, pentru a se asigura că acestea sunt în conformitate cu scopul codului de reţea sau al orientărilor şi contribuie la integrarea pieţei, la nediscriminare, la concurenţa efectivă şi la funcţionarea corespunzătoare a pieţei. ACER ia o decizie privind aprobarea în intervalul specificat în orientările şi codurile de reţea relevante. Perioada respectivă începe în ziua următoare celei în care propunerea fost transmisă ACER.
(7)ACER îşi îndeplineşte atribuţiile în ceea ce priveşte revizuirea zonei de ofertare în temeiul articolului 14 alineatul (5) din Regulamentul (UE) 2019/943.
(8)ACER monitorizează cooperarea regională a operatorilor de transport şi de sistem menţionată la articolul 34 din Regulamentul (UE) 2019/943 şi la articolul 12 din Regulamentul (CE) nr. 715/2009 şi ţine seama de rezultatul respectivei cooperări atunci când formulează avize, recomandări şi decizii.
ACER monitorizează platforma unică de alocare instituită în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/1719.
(9)ACER aprobă şi, acolo unde este necesar, modifică propunerea comună a ENTSO pentru energie electrică şi a entităţii OSD UE în ceea ce priveşte tipul de date şi formatul şi metodologia referitoare la analizele care trebuie furnizate în ceea ce priveşte nevoile de flexibilitate în temeiul articolului 19e alineatul (6) din Regulamentul (UE) 2019/943.
Art. 6: Atribuţiile ACER privind autorităţile de reglementare
(1)ACER adoptă decizii individuale privind aspectele tehnice, în cazul în care aceste decizii sunt prevăzute în Regulamentul (UE) 2019/943, Regulamentul (CE) nr. 715/2009, Directiva (UE) 2019/944 sau Directiva 2009/73/CE.
(2)ACER poate, în conformitate cu programul său de activitate, la solicitarea Comisiei sau din proprie iniţiativă, să facă recomandări în vederea sprijinirii autorităţilor de reglementare şi a participanţilor la piaţă la realizarea schimbului de bune practici.
(3)Până 5 iulie 2022 şi, ulterior, din patru în patru ani, Comisia prezintă Parlamentului European şi Consiliului un raport cu privire la independenţa autorităţilor de reglementare în temeiul articolului 57 alineatul (7) din Directiva (UE) 2019/944 şi al articolului 76 alineatul (6) din Directiva (UE) 2024/1788.
(4)ACER oferă un cadru în care autorităţile de reglementare să poată coopera pentru a asigura un proces decizional eficient în chestiuni de relevanţă transfrontalieră. Aceasta promovează cooperarea dintre autorităţile de reglementare şi dintre autorităţile de reglementare la nivel regional şi la nivelul Uniunii şi ţine seama de rezultatul acestei cooperări atunci când formulează avize, recomandări şi decizii. În cazul în care ACER apreciază că este necesară adoptarea unor norme obligatorii privind o astfel de cooperare, aceasta face Comisiei recomandările corespunzătoare.
(5)ACER emite un aviz factual la solicitarea uneia sau mai multor autorităţi de reglementare sau la solicitarea Comisiei, privind conformitatea unei decizii adoptate de către o autoritate de reglementare cu codurile de reţea şi orientările menţionate în Regulamentul (UE) 2019/943, Regulamentul (UE) 2024/1789, Directiva (UE) 2019/944 sau Directiva (UE) 2024/1788, cu alte dispoziţii relevante din regulamentele sau directivele respective, sau cu articolul 13 din Regulamentul (UE) 2017/1938.
(6)În cazul în care o autoritate de reglementare nu respectă avizul ACER menţionat la alineatul (5) în termen de patru luni de la data primirii avizului, ACER informează în mod corespunzător Comisia şi statul membru în cauză.
(7)În cazul în care, într-o anumită situaţie, o autoritate de reglementare întâmpină dificultăţi în aplicarea codurilor de reţea şi orientărilor menţionate în Regulamentul (UE) 2019/943, Regulamentul (CE) nr. 715/2009, Directiva (UE) 2019/944 sau în Directiva 2009/73/CE, aceasta poate solicita avizul ACER. ACER emite avizul, după consultarea Comisiei, în termen de trei luni de la data primirii unei astfel de cereri.
(8)[textul din Art. 6, alin. (8) din capitolul I a fost abrogat la 07-mai-2024 de Art. 2, punctul 1. din Regulamentul 1106/11-apr-2024]
(9)ACER transmite avize autorităţii de reglementare în cauză şi Comisiei, în temeiul articolului 8 alineatul (1b) şi al articolului 16 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2019/943.
(91)ACER emite recomandări adresate operatorilor de transport şi de sistem, operatorilor de distribuţie, operatorilor de reţele de hidrogen şi autorităţilor de reglementare, în ceea ce priveşte metodologiile de stabilire a alocării intertemporale a costurilor în temeiul articolului 5 alineatul (6) primul paragraf din Regulamentul (UE) 2024/1789.
ACER poate emite recomandări adresate operatorilor de transport şi de sistem, operatorilor de distribuţie, operatorilor de reţele de hidrogen şi autorităţilor de reglementare în ceea ce priveşte bazele de active reglementate în temeiul articolului 5 alineatul (6) al treilea paragraf din Regulamentul (UE) 2024/1789.
(92)ACER poate emite recomandări adresate autorităţilor de reglementare în legătură cu alocarea costurilor aferente soluţiilor la restricţionarea fluxurilor transfrontaliere din cauza diferenţelor de calitate a gazelor, în temeiul articolului 21 alineatul (11) din Regulamentul (UE) 2024/1789.
(93)ACER poate emite recomandări adresate autorităţilor de reglementare în legătură cu alocarea costurilor aferente soluţiilor la restricţionarea fluxurilor transfrontaliere din cauza diferenţelor de calitate a hidrogenului, în temeiul articolului 55 alineatul (8) din Regulamentul (UE) 2024/1789.
(94)ACER publică rapoarte de monitorizare privind congestia la punctele de interconectare în conformitate cu punctul 2.2.1 subpunctul 2 din anexa I la Regulamentul (UE) 2024/1789.
(10)ACER este competentă să adopte decizii individuale privind aspecte legate de reglementare care au efecte asupra comerţului transfrontalier sau a securităţii sistemului transfrontalier şi care necesită o decizie comună luată de cel puţin două autorităţi de reglementare, în cazul în care competenţa a fost conferită autorităţilor de reglementare în temeiul unuia dintre următoarele acte juridice:
a)un act legislativ al Uniunii adoptat în temeiul procedurii legislative ordinare;
b)codurile de reţea şi orientările menţionate la articolele 59-61 din Regulamentul (UE) 2019/943 adoptate înainte de 4 iulie 2019, precum şi versiunile ulterioare revizuite ale respectivelor coduri de reţea şi orientări;
c)codurile de reţea şi orientările menţionate la articolele 59-61 din Regulamentul (UE) 2019/943 adoptate ca acte de punere în aplicare în temeiul articolului 5 din Regulamentul (UE) nr. 182/2011;
d)orientările prevăzute în anexa I la Regulamentul (UE) 2024/1789; sau
e)codurile de reţea şi orientările menţionate la articolele 71-74 din Regulamentul (UE) 2024/1789.
ACER este competentă să adopte deciziile individuale menţionate la primul paragraf în următoarele situaţii:
a)atunci când autorităţile de reglementare competente nu au ajuns la un acord în termen de şase luni de la data la care a fost sesizată ultima dintre aceste autorităţi cu privire la cazul respectiv sau în termen de patru luni în cazurile prevăzute la articolul 4 alineatul (7) din prezentul regulament sau la articolul 59 alineatul (1) litera (c) ori la articolul 62 alineatul (1) litera (f) din Directiva (UE) 2019/944 sau la articolul 78 alineatul (1) litera (f) din Directiva (UE) 2024/1788;
b)solicitarea comună a autorităţilor de reglementare competente.
Autorităţile de reglementare competente pot solicita în comun ca termenul menţionat la al doilea paragraf litera (a) din prezentul alineat să fie prelungit cu un termen de cel mult şase luni, cu excepţia cazurilor menţionate la articolul 4 alineatul (7) din prezentul regulament sau la articolul 59 alineatul (1) litera (c) ori la articolul 62 alineatul (1) litera (f) din Directiva (UE) 2019/944 sau la articolul 78 alineatul (1) litera (f) din Directiva (UE) 2024/1788.
În cazul în care competenţele de a decide cu privire la aspecte transfrontaliere menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat au fost conferite autorităţilor de reglementare în cadrul noilor coduri de reţea sau orientări menţionate la articolele 59-61 din Regulamentul (UE) 2019/943 şi adoptate ca acte delegate după 4 iulie 2019, ACER este competentă doar în mod voluntar în temeiul celui de al doilea paragraf litera (b) din prezentul alineat, la cererea a cel puţin 60 % din autorităţile de reglementare competente. În cazul în care sunt implicate doar două autorităţi de reglementare, oricare dintre acestea poate sesiza ACER cu privire la caz.
Până la 31 octombrie 2023 şi, ulterior, din trei în trei ani, Comisia prezintă un raport Parlamentului European şi Consiliului cu privire la eventuala necesitate de a spori şi mai mult implicarea ACER în procesul de soluţionare a cazurilor de dezacord dintre autorităţile de reglementare în ceea ce priveşte deciziile comune referitoare la aspecte în legătură cu care au fost conferite competenţe autorităţilor de reglementare respective printr-un act delegat după 4 iulie 2019. Dacă este cazul, raportul este însoţit de o propunere legislativă privind modificarea competenţelor respective sau transferul competenţelor necesare către ACER.
(11)La elaborarea deciziei sale în temeiul alineatului (10), ACER consultă autorităţile de reglementare şi operatorii de transport şi de sistem în cauză şi este informată cu privire la propunerile şi observaţiile tuturor operatorilor de transport şi de sistem în cauză.
(12)În situaţia în care este sesizată cu un caz în temeiul alineatului (10), ACER:
a)emite o decizie în termen de şase luni de la data sesizării sau în termen de patru luni de la data respectivă în cazurile prevăzute la articolul 4 alineatul (7) din prezentul regulament sau la articolul 59 alineatul (1) litera (c) ori la articolul 62 alineatul (1) litera (f) din Directiva (UE) 2019/944 sau la articolul 78 alineatul (1) litera (f) din Directiva (UE) 2024/1788; şi
b)poate emite, dacă este necesar, o decizie provizorie pentru a asigura protecţia siguranţei alimentării sau a siguranţei operaţionale a infrastructurii respective.
(13)În cazul în care aspectele legate de reglementare menţionate la alineatul (10) includ scutiri sau derogări în înţelesul articolului 63 din Regulamentul (UE) 2019/943 sau al articolului 36 din Directiva 2009/73/CE, termenele prevăzute în prezentul regulament nu sunt cumulative cu termenele prevăzute în respectivele dispoziţii.
Art. 7: Atribuţiile ACER legate de centrele de coordonare regionale
(1)ACER, în strânsă cooperare cu autorităţile de reglementare şi cu ENTSO pentru energie electrică, monitorizează şi analizează performanţa centrelor de coordonare regionale, luând în calcul rapoartele prevăzute la articolul 46 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2019/943.
(2)Pentru a-şi îndeplini atribuţiile menţionate la alineatul (1) în mod eficient şi rapid, ACER realizează în special următoarele:
a)decide cu privire la configuraţia regiunilor de operare a sistemului în temeiul articolului 36 alineatele (3) şi (4) şi emite aprobări în temeiul articolului 37 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2019/943;
b)solicită informaţii din partea centrelor de coordonare regionale, atunci când este cazul, în temeiul articolului 46 din Regulamentul (UE) 2019/943;
c)emite avize şi recomandări adresate Parlamentului European, Consiliului şi Comisiei;
d)emite avize şi recomandări adresate centrelor de coordonare regionale.
Art. 8: Atribuţiile ACER legate de operatorii pieţei de energie electrică desemnaţi
Pentru ca operatorii pieţei de energie electrică desemnaţi să îşi poată îndeplini funcţiile prevăzute în Regulamentul (UE) 2019/943 şi în Regulamentul (UE) 2015/1222 al Comisiei (21), ACER:
(21)Regulamentul (UE) 2015/1222 al Comisiei din 24 iulie 2015 de stabilire a unor linii directoare privind alocarea capacităţilor şi gestionarea congestiilor (JO L 197, 25.7.2015, p. 24).
(a)monitorizează progresele realizate de operatorii pieţei de energie electrică desemnaţi în stabilirea funcţiilor lor conform Regulamentului (UE) 2015/1222;
(b)emite recomandări adresate Comisiei în conformitate cu articolul 7 alineatul (5) din Regulamentul (UE) 2015/1222;
(c)solicită informaţii din partea operatorilor pieţei de energie electrică desemnaţi, dacă este necesar.
Art. 9: Atribuţiile ACER legate de adecvarea capacităţii de producere şi de pregătirea pentru riscuri
(1)ACER aprobă şi, dacă este cazul, modifică:
a)propunerile privind metodologiile şi calculele legate de evaluarea adecvării resurselor la nivel european în temeiul articolului 23 alineatele (3), (4), (6) şi (7) din Regulamentul (UE) 2019/943;
b)propunerile privind specificaţiile tehnice pentru participarea transfrontalieră la mecanisme de asigurare a capacităţii în temeiul articolului 26 alineatul (11) din Regulamentul (UE) 2019/943.
(2)ACER emite un aviz în temeiul articolului 24 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2019/941 care indică dacă discrepanţele dintre evaluarea adecvării resurselor la nivel naţional şi cea la nivel european sunt justificate.
(3)ACER aprobă şi, dacă este cazul, modifică metodologiile:
a)pentru identificarea scenariilor regionale de criză de energie electrică în temeiul articolului 5 din Regulamentul (UE) 2019/941;
b)pentru evaluările adecvării pe termen scurt şi ale adecvării sezoniere în temeiul articolului 8 din Regulamentul (UE) 2019/941.
(4)În ceea ce priveşte siguranţa furnizării de gaze, ACER este reprezentată în Grupul de coordonare pentru gaze în conformitate cu articolul 4 din Regulamentul (UE) 2017/1938 şi îşi îndeplineşte obligaţiile legate capacitatea bidirecţională permanentă a interconexiunilor pentru gaze, prevăzute în anexa III la Regulamentul (UE) 2017/1938.
Art. 10: Atribuţiile ACER legate de scutiri sau derogări
ACER poate decide cu privire la scutiri, astfel cum sunt prevăzute la articolul 63 alineatul (5) din Regulamentul (UE) 2019/943. De asemenea, ACER decide cu privire la derogări, astfel cum sunt prevăzute la articolul 36 alineatul (4) din Directiva 2009/73/CE, dacă infrastructura în cauză este amplasată pe teritoriul mai multor state membre.
Art. 11: Atribuţiile ACER legate de infrastructură
În ceea ce priveşte infrastructura energetică transeuropeană, ACER, în strânsă cooperare cu autorităţile de reglementare şi cu ENTSO pentru energie electrică şi ENTSO pentru gaze:
(a)monitorizează progresele înregistrate în privinţa punerii în aplicare a proiectelor de creare de noi capacităţi de interconexiune;
(b)monitorizează punerea în aplicare a planurilor la nivelul Uniunii de dezvoltare a reţelei. Dacă ACER constată neconcordanţe între planuri şi punerea acestora în aplicare, atunci cercetează motivele acestor neconcordanţe şi face recomandări operatorilor de transport şi de sistem în cauză, precum şi autorităţilor de reglementare sau altor organisme competente în cauză în vederea implementării investiţiilor în conformitate cu planurile la nivelul Uniunii de dezvoltare a reţelei;
(c)îndeplineşte obligaţiile prevăzute la articolul 5, la articolul 11 alineatele (3), la articolul 11 alineatele (6)-(9), la articolele 12, 13 şi 17 şi la secţiunea 2 punctul 12 din anexa III la Regulamentul (UE) 2022/869 al Parlamentului European şi al Consiliului (*1);
(*1)Regulamentul (UE) 2022/869 al Parlamentului European şi al Consiliului din 30 mai 2022 privind liniile directoare pentru infrastructurile energetice transeuropene, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 715/2009, (UE) 2019/942 şi (UE) 2019/943 şi a Directivelor 2009/73/CE şi (UE) 2019/944 şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 347/2013 (JO L 152, 3.6.2022, p. 45).
(d)ia decizii cu privire la cererile de investiţii, inclusiv alocarea transfrontalieră a costurilor în temeiul articolului 16 alineatul (7) din Regulamentul (UE) 2022/869.
Art. 12: Atribuţiile ACER legate de integritatea şi transparenţa pieţei angro
Pentru a monitoriza în mod eficient integritatea şi transparenţa pieţei angro, ACER, în strânsă cooperare cu autorităţile de reglementare şi cu alte autorităţi naţionale:
(a)monitorizează pieţele angro, colectează şi partajează date şi creează un registru european al participanţilor la piaţă în conformitate cu articolele 7-12 din Regulamentul (UE) nr. 1227/2011;
(b)emite recomandări adresate Comisiei în conformitate cu articolul 7 din Regulamentul (UE) nr. 1227/2011;
(c)desfăşoară şi coordonează investigaţii în temeiul articolelor 13-13c şi al articolului 16 din Regulamentul (UE) nr. 1227/2011.
(d)autorizează şi supraveghează platformele de publicare a informaţiilor privilegiate şi mecanismele de raportare înregistrate în temeiul articolelor 4a şi 9a din Regulamentul (UE) nr. 1227/2011;
(e)are competenţa de a aplica penalităţi cu titlu cominatoriu în cazurile menţionate la articolul 13g din Regulamentul (UE) nr. 1227/2011.
Art. 13: Acordarea de noi atribuţii ACER
În circumstanţe clar definite de către Comisie în codurile de reţea adoptate în temeiul articolului 59 din Regulamentul (UE) 2019/943 şi în orientările adoptate în temeiul articolului 61 din regulamentul menţionat sau al articolului 23 din Regulamentul (CE) nr. 715/2009 şi în chestiuni corespunzătoare scopului în care a fost instituită, ACER poate primi atribuţii suplimentare care nu implică competenţe decizionale.
Art. 14: Consultare, transparenţă şi garanţii procedurale
(1)În îndeplinirea atribuţiilor sale, în special în procesul de elaborare a orientărilor-cadru în conformitate cu articolul 59 din Regulamentul (UE) 2019/943 sau cu articolele 71 şi 72 din Regulamentul (UE) 2024/1789, precum şi în procesul de propunere a modificărilor aduse codurilor de reţea în temeiul articolului 60 din Regulamentul (UE) 2019/943 sau al articolului 73 din Regulamentul (UE) 2024/1789. ACER consultă în mod extensiv şi într-un stadiu incipient participanţii la piaţă, operatorii de transport şi de sistem, operatorii de reţele de transport de hidrogen, consumatorii, utilizatorii finali şi, în cazurile în care acest lucru este relevant, autorităţile din domeniul concurenţei, fără a aduce atingere competenţelor lor respective, într-un mod deschis şi transparent, în special în cazurile în care atribuţiile sale vizează operatorii de transport şi de sistem şi operatorii de reţele de transport de hidrogen.
(2)ACER se asigură că publicului şi tuturor părţilor interesate li se furnizează, după caz, informaţii obiective, exacte şi uşor accesibile, în special în ceea ce priveşte rezultatele activităţii sale.
Toate documentele şi procesele verbale ale reuniunilor de consultare desfăşurate în procesul de elaborare a orientărilor-cadru în conformitate cu articolul 59 din Regulamentul (UE) 2019/943 sau cu articolul 6 din Regulamentul (CE) nr. 715/2009 sau cu ocazia modificării codurilor de reţea menţionate la alineatul (1) sunt făcute publice.
(3)Înainte de adoptarea orientărilor-cadru sau cu ocazia propunerii de amendamente la codurile de reţea, aşa cum se menţionează la alineatul (1), ACER indică modul în care au fost luate în considerare observaţiile primite în timpul consultării şi prezintă motivele în cazul în care observaţiile nu au fost luate în considerare.
(4)ACER publică pe pagina proprie de internet cel puţin ordinea de zi, documentele de lucru şi, dacă este cazul, procesele-verbale ale reuniunilor consiliului de administraţie, Consiliului autorităţilor de reglementare şi camerei de recurs.
(5)ACER adoptă şi publică norme de procedură adecvate şi proporţionale în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 19 alineatul (1) litera (t). Normele respective cuprind dispoziţii care asigură un proces decizional transparent şi rezonabil, care garantează drepturile procedurale fundamentale bazate pe statul de drept, inclusiv dreptul de a fi audiat, norme privind accesul la dosare şi standardele specificate la alineatele (6), (7) şi (8).
(6)Înainte de a adopta orice decizie individuală astfel cum se prevede în prezentul regulament, ACER informează orice parte vizată cu privire la intenţia sa de a adopta decizia respectivă şi fixează un termen în care partea vizată îşi poate exprima opiniile faţă de problema în cauză, ţinând seama pe deplin de urgenţa, complexitatea şi posibilele consecinţe ale situaţiei.
(7)Deciziile individuale adoptate de ACER precizează motivele pe care se bazează pentru a permite introducerea unei căi de atac pe fond.
(8)Părţile vizate de deciziile individuale sunt informate cu privire la căile de atac disponibile în temeiul prezentului regulament.
Art. 15: Monitorizarea şi raportarea privind sectorul energiei electrice şi cel al gazelor naturale
(1)ACER, în strânsă cooperare cu Comisia, cu statele membre şi cu autorităţile naţionale competente, inclusiv autorităţile de reglementare, şi fără a aduce atingere competenţelor autorităţilor din domeniul concurenţei, monitorizează pieţele angro şi cu amănuntul ale energiei electrice şi gazelor naturale, în special nivelurile şi formarea preţului cu amănuntul şi angro, pentru a facilita identificarea de către autorităţile relevante a posibilului comportament anticoncurenţial, inechitabil sau netransparent al operatorilor pe piaţă şi în ceea ce priveşte respectarea drepturilor consumatorilor prevăzute în Directiva (UE) 2019/944 şi în Directiva (UE) 2024/1788, impactul evoluţiilor pieţei asupra clienţilor casnici, accesul la reţele, inclusiv accesul energiei electrice produse din surse de energie regenerabile, progresele înregistrate în ceea ce priveşte conductele de interconectare, barierele potenţiale din calea comerţului transfrontalier, inclusiv impactul adăugării de hidrogen în sistemul de gaze naturale şi barierele din calea fluxului transfrontalier de biometan, barierele de reglementare pentru noii participanţi la piaţă şi pentru participanţii mai mici la piaţă, inclusiv comunităţile de energie ale cetăţenilor şi comunităţile de energie regenerabilă, intervenţiile statului care împiedică preţurile să reflecte penuria reală, precum cele prevăzute la articolul 10 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2019/943, performanţa statelor membre în ceea ce priveşte siguranţa alimentării cu energie electrică pe baza rezultatelor evaluării adecvării resurselor la nivel european, menţionată la articolul 23 din respectivul regulament, ţinând cont în special de evaluarea ex post menţionată la articolul 17 din Regulamentul (UE) 2019/941.
ACER, în strânsă cooperare cu Comisia, cu statele membre şi cu autorităţile naţionale relevante, inclusiv autorităţile de reglementare, şi fără a aduce atingere competenţelor autorităţilor din domeniul concurenţei, monitorizează pieţele hidrogenului, în special impactul evoluţiilor pieţei asupra clienţilor din sectorul hidrogenului, accesul la reţeaua de hidrogen, inclusiv accesul la reţea al hidrogenului produs din surse de energie regenerabile, progresele înregistrate în ceea ce priveşte conductele de interconectare şi potenţialele bariere în calea comerţului transfrontalier.
(2)ACER publică anual un raport privind rezultatele monitorizării menţionate la alineatul (1). În raportul respectiv, ACER identifică orice bariere aflate în calea realizării pieţelor interne ale energiei electrice, gazelor naturale şi hidrogenului.
(3)Cu ocazia publicării raportului său anual, ACER poate prezenta Parlamentului European şi Comisiei un aviz privind măsurile posibile pentru a se înlătura barierele menţionate la alineatul (2).
(4)ACER publică un raport privind cele mai bune practici în domeniul metodologiilor de tarifare pentru transport şi distribuţie în temeiul articolului 18 alineatul (9) din Regulamentul (UE) 2019/943.
ACER emite un raport privind impactul utilizării produselor de reducere a vârfurilor de sarcină pe piaţa energiei electrice din Uniune în timpul unei crize, în urma unei analize realizate în temeiul articolului 7a alineatul (7) din Regulamentul (UE) 2019/943, precum şi un raport cu privire la impactul dezvoltării de produse de reducere a vârfurilor de sarcină pe piaţa energiei electrice din Uniune în condiţii normale de piaţă, în urma unei analize realizate în temeiul articolului 7a alineatul (8) din respectivul regulament.
(5)ACER emite un raport în temeiul articolului 19e alineatul (7) din Regulamentul (UE) 2019/943 în care analizează rapoartele naţionale privind nevoile estimate de flexibilitate şi oferă recomandări cu privire la aspecte de relevanţă transfrontalieră referitoare la constatările autorităţii de reglementare sau ale altei autorităţi ori entităţi desemnate de un stat membru.
(6)ACER publică studii care compară eficienţa costurilor operatorilor de transport şi de sistem din Uniune în conformitate cu articolul 19 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2024/1789.
(7)ACER prezintă avize care oferă un format armonizat pentru publicarea informaţiilor tehnice privind accesul la reţelele de transport de hidrogen şi publică un raport de monitorizare privind congestia la punctele de interconectare în temeiul orientărilor stabilite în anexa I la Regulamentul (UE) 2024/1789.
(8)O dată la trei ani, ACER, după consultarea statelor membre, stabileşte şi pune la dispoziţia publicului un set de indicatori şi valori de referinţă corespunzătoare pentru compararea costurilor unitare de investiţii legate de măsurarea, cuantificarea, monitorizarea, raportarea, verificarea şi reducerea, inclusiv evacuarea în atmosferă şi arderea la faclă, a emisiilor de metan pentru proiecte comparabile. ACER emite recomandări privind indicatorii şi valorile de referinţă pentru costurile unitare ale investiţiei în scopurile respectării obligaţiilor care decurg din Regulamentul (UE) 2024/1787 al Parlamentului European şi al Consiliului (*1) astfel cum se prevede la articolul 3 din regulamentul respectiv.
(*1)Regulamentul (UE) 2024/1787 al Parlamentului European şi al Consiliului din 13 iunie 2024 privind reducerea emisiilor de metan în sectorul energetic şi de modificare a Regulamentului (UE) 2019/942 (JO L, 2024/1787, 15.7.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1787/oj).